Předseda dr. John
Místopředsedové
Hodinová-Spurná, Komzala, dr. Polanský,
dr. Procházka, Richter, Valo, V. David, Žiak.
Zapisovatelé dr. Pátková,
dr. Patschová.
Členové vlády:
náměstek předsedy vlády dr. Ševčík;
ministři dr. Nejedlý, V. Kopecký,
dr. ing. Šlechta, dr. Neuman.
215 poslanců podle presenční
listiny.
Z kanceláře NS: gen.
tajemník NS Kováčik; jeho náměstkové
dr. Ramajzl, dr. Rattinger.
1. Zpráva výborů
kulturního, ústavně právního
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 325) o státní péči
o tělesnou výchovu a sport (tisk 335).
2. Zpráva výboru kulturního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 329)
o soukromém vyučování v oboru umění
(tisk 332).
3. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 328)
o notářství (tisk 337).
4. Zpráva výboru ústavně-právního
o návrhu poslanců Hodinové-Spurné,
Komzaly, V. Davida, dr. Beráka, dr. Procházky, dr.
Hulíského, Töröka, dr. Bartušky,
Štětky a druhů (tisk 326) na vydání
zákona o jednacím řádu Národního
shromáždění (tisk 338).
5. Volba předsednictva Národního
shromáždění.
Místopředsedkyně
Hodinová-Spurná (zvoní):
Zahajuji 34. schůzi Národního
shromáždění.
Sděluji, že dovolenou
podle § 1, odst. 4 jedn. řádu dala jsem na
dnešní schůzi poslancům Jurovi, Bacílkovi,
Pramukovi, Šalgovičovi, Šmidkemu, Sýkorovi,
na dnešní a včerejší schůzi
posl. dr. Hobzovi.
Přistoupíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž je
1. Zpráva výborů
kulturního, ústavně-právního
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 325) o státní péči
o tělesnou výchovu a sport (tisk 335).
Zpravodajem za výbor kulturní
je posl. dr. Julius Dolanský, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Dolanský:
Paní místopředsedkyně, páni
ministři, paní a pánové!
Předstupuji před slavné
Národní shromáždění, abych
podal jménem kulturního výboru jednu z nejradostnějších
zpráv. Máme projednati vládní návrh
zákona o státní péči o tělesnou
výchovu a sport, tisk 325 a 335.
Dovolte, abych se předem zmínil
o jedné věci. Zabýváme se tímto
zákonem v naší sněmovně před
zástupci všeho lidu československého
v památný den 14. července, t. j. ve výroční
den začátku veliké francouzské buržoasní
revoluce. Před 160 lety 14. července 1789 dobyl
pařížský lid Bastilly, symbolu středověkého
absolutismu a feudálního tyranství. Z krvavých
plamenů revoluční Francie do celého
světa zazářila osvobozující
hesla o volnosti, rovnosti a bratrství. Tehdejší
třetí stav, měšťanstvo, porazilo
feudální monarchii a navždycky učinilo
konec násilnickým pohádkám o nutnosti
samovlády panovníků z milosti boží,
císařů, králů a šlechty.
Ve jménu volnosti, rovnosti a bratrství se ujala
vlády nová třída, buržoasie,
aby nastolila na troskách staré feudální
společnosti svůj nový věk kapitalismu.
Víme, co dobrého i co zlého přinesla
za půldruhého století tato diktatura buržoasie
na celém světě. Její úlohu
ocenil s trvalou platností na věčné
časy již Marxův a Engelsův Komunistický
manifest. Cituji: "Buržoasie hrála v dějinách
nejvýš revoluční úlohu, kde se
buržoasie zmocnila panství, tam zničila všechny
feudální patriarchální idylické
poměry, zpřetrhala bezohledně pestré
feudální svazky, poutající člověka
k jeho přirozenému představenému,
a neponechala mezi lidmi jiného vztahu než holé
sobectví, než bezcitné zaplatit hotovým."
Tak posoudili dějinný význam buržoasie
již před 100 lety Marx a Engels. Původní
revoluční hesla o volnosti, rovnosti a bratrství
se změnila za vystupňovaných třídních
bojů v kapitalistické společnosti ve svůj
pravý opak - v protiklad. Na místo volnosti všem
poskytla vládnoucí buržoasie volnost a svobodu
jenom pro sebe - svobodu volného vykořisťování.
Namísto požadované rovnosti prohloubila buržoasie
třídní propast mezi bohatými a chudými,
mezi otrokáři a otroky, mezi vládnoucím
kapitálem a utlačeným proletariátem.
A revoluční zásada o lidském bratrství
v národech a mezi národy neměla nikdy tak
daleko ke svému uskutečnění jako právě
za panství buržoasního kapitalismu, kdy stovky
tzv. koloniálních národů na celé
zeměkouli sténaly pod jařmem výbojně
dravého kapitalismu a stamilióny pracujících
se marně domáhaly alespoň základních
lidských práv. Proto musel přijít
s dějinnou neúprosností po 14. červenci
roku 1789 slavný 7. listopad 1917. Po veliké francouzské
buržoasní revoluci ještě větší
a daleko významnější velká socialistická
Říjnová revoluce. Teprve Leninův a
Stalinův Sovětsky svaz dokončil a uskutečnil
revoluční požadavky buržoasie o volnosti,
rovnosti a bratrství. Ale za vedení dělnické
třídy energicky nastoupil Sovětský
svaz další cestu k socialismu a komunismu, aby vítěznou
proletářskou revolucí položil základy
k nové beztřídní společnosti,
kde není a nebude kořistníků ani vykořisťovaných.
Proč si toto všechno
připomínáme právě dnes, 14.
července, kdy máme projednávat zákon
o státní péči o tělesnou výchovu
a sport ? Proto, že také otázky tělesné
kultury souvisí co nejúžeji s celkovou stavbou
společností a společenského řádu.
Právě na naší tělesné
výchově a sportu vidíme, jak se na nich a
v jejich vývoji u nás odrazila a odráží
grandiózní směna společenských
řádů při výměně
vládnoucích tříd. Dějinná
náhoda, že právě dnes můžeme
vzpomínat na francouzskou buržoasní revoluci,
dává nám vítaný rámec
k tomu, abychom plně pochopili historickou závažnost
navrženého zákona.
Neváhám prohlásit,
že tu jde o jeden ze základních zákonů
naší lidové demokracie, kdy péčí
o rozvoj tělesné výchovy a sportu bere do
svých rukou stát. Že soustavná péče
o zdraví člověka a rovnoměrná
výchova těla i ducha náležejí
k předním povinnostem kultury, věděl
už učitel národů, náš geniální
Komenský. Už on požadoval, aby škola - dílna
lidskosti - přinášela všem občanům
bez rozdílu, mužům i ženám v mladém
věku nejen všestranné duševní vzdělání,
ale aby rozvíjela a zocelovala také jejich tělo.
Za časů Komenského, v době protireformačního
temna, byl to ovšem požadavek tak revoluční,
že se zdál neuskutečnitelnou utopií.
Nejenom tehdy v 17. století, jako ostatně v celém
středověku, ale ještě i dlouho potom
se omezovala tělesná výchova jenom na tenounkou
vrstvu feudální šlechty. O zdraví pracujícího
lidu, uhněteného těžkou porobou, robotou
a poddanstvím, se nikdo nestaral. Nápravu shora
nepřinesl ani kapitalisticky řád. V sousedních
zemích na západě a v severní Evropě
volalo již několik osvícených hlav od
poloviny 18. věku po nutnosti tělovýchovy.
Ve Francii, Německu, Dánsku, Švédsku
a Švýcarsku se šířilo stále
více přesvědčení, že tělovýchova
má být zavedena do škol. Naše národní
obrození v Čechách a na Slovensku probíhalo
dlouho jenom po lince hospodářské a kulturní.
Na tělesnou výchovu jako nezbytnou součást
obecné kultury tehdy u nás ještě nikdo
nepomýšlel. Teprve vzrušená revoluční
doba kolem roku 1848 pohnula také tady stojatými
vodami. Po vzoru německého turnérství
se začalo cvičit v několika soukromých
ústavech bývalé rakouské monarchie.
A jako dříve za feudalismu bývaly rytířské
turnaje a míčové hry výsadou šlechty,
tak nyní v prvním rozkvětu buržoazie
stávala se gymnastika a tělocvik majetkem zámožného
měšťanstva. Je nesmrtelnou zásluhou dr.
Miroslava Tyrše, zakladatele sokolství, že on
prvý si u nás nově uvědomil význam
tělesné výchovy pro zdraví všeho
lidu. Ale nejenom to, po zkušenostech nezdařeného
revolučního povstání z roku 1848 poznal,
že k boji za svobodu národa je nezbytně potřebí,
aby se všechen lid připravil také k obraně
svých práv se zbraní v ruce. Brzy to bude
plných 90 let, co vznikla z Tyršova podnětu
v únoru 1862 první pražská tělocvičná
jednota Sokol.
Často se mylně tvrdívá
- a řekněme úmyslně mylně a
lživě - že Tyršovo sokolství vždycky
bylo a má být záležitosti nepolitickou.
Tyršovi šlo prý jenom o tělocvik a o nic
jiného. Kdo takto soudí, prozrazuje, že vůbec
nezná a nepochopil Tyrše a jeho sokolskou myšlenku
a obsah. Sokolstvo vždycky bylo a zůstalo organisací
vrcholně politickou. Nejvýš politické
cíle: svobodu národa a lidu, vytyčil sokolstvu
právě Tyrš. On sám ukazoval, jaký
je náš - jak říká - svazek v
národě, naše postavení a náš
úkol uprostřed onoho ruchu pospolitého a
všech těch nesčíslných snah,
z kterých se skládá život národní.
A jaké měla podle Tyrše
sokolská tělovýchova poslání,
jaký byl náš úkol, směr a cíl?
Cituji: "První a povšechný náš
úkol záleží v tom, že jsme před
jinými povoláni zachovávati svůj národ
při té všestranné jarosti, která
národním nedá odumřít, při
té síle stálé a svěží,
při té zdravosti tělesné, duševní
a mravní, která nedá vzniknouti žádné
zkáze a tím i žádnému stanutí,
žádnému zpátečnictví,
tomu nejhoršímu a vražednému zločinu
na národech páchanému." Tady vytkl Tyrš
pro věčné časy politickou směrnici
sokolstvu a celé jeho práci. Zavázal nás
pro věčné časy slibem, abychom přede
všemi jinými pečovali o tělesné,
duševní a mravní zdraví národa
a lidu, zavázal nás slibem, že nikdy nedovolíme,
aby do našeho národa vnikla jakákoliv zkáza
a jakékoli stanutí. Za nejhorší, ba
vražedný zločin, jaký je možno
páchat na národě, považoval Tyrš
zpátečnictví, t. j. reakci. Proto přikazoval
sokolstvu, abychom vždycky spěli "Kupředu,
zpátky ni krok!" a abychom se nikdy neocitli v rozporu
s duchem věčného ruchu a pokroku a tím
namnoze i s duchem nové doby, jež zatím nad
lidstvem vzešla. - To jsou Tyršova slova. Není
pravda, že Tyršova sokolská tělovýchova
byla vždycky nepolitická. Tyrš sám o tom
pověděl - a prosím, abychom si dobře
uvědomili jeho slova, objevují se totiž skoro
doslovně hned v prvním paragrafu navrhovaného
zákona: "Věc sokolská, jak se obrací
ke všem stavům a vrstvám, znamená toliko,
co tělesné i mravní vychování
a šlechtění všeho národa československého,
odchování jeho k síle, statečností,
ušlechtilosti a brannosti zvýšené, a musí
hledět, aby se nakonec všechen lid octl v jejím
okruhu."
Jak vidíte, paní a
pánové, tanul prvnímu zakladateli naší
národní tělovýchovy před očima
antický ideál kalokagathia, ideál člověka
dobrého a krásného, ušlechtilého,
silného a statečného. Tyrš první
u nás pojal úmysl vést všecek národ
s pomocí tělovýchovy také k zvýšené
brannosti. Proto zaváděl do sokolské tělovýchovy
nejenom cvičení na nářadích,
nýbrž také cvičení se zbraněmi,
jak o tom mluví Náš úkol, směr
a cíl. A v době nesvobody, kdy jsme byli pod rakousko
- uherským jhem, Tyrš sokolstvu přikazoval:
"Zbroj v každé pěsti! Zřízení
válečné! Stokrát, tisíckrát
to buď řečeno." Byl snad v tom nepolitický
úkol sokolské tělovýchovy? Je jasné,
že tělesnou výchovou velel Tyrš kráčet
vpřed až na nejvyšší metu, na stráž,
na obranu národa, a jeho svobodou proti všem nepřátelům.
Tyrš věřil, učil a přikazoval,
že všichni příslušníci Sokola
se mají ve vzájemné lásce k vlasti
předstihovat ustavičným závoděním
a bratrskou řevnivostí, jak dosáhnout ještě
vyšších a lepších výkonů.
Věčný ruch a věčná nespokojenost.
Osobnost není nic a celek vše - tak zněla stěžejní
hesla sokolské tělesné výchovy.
Také v tomto ukázněném
soutěžení navazujeme dnes v tělesné
výchově a sportu na Tyršovy zásady.
K celku se Tyrš obracel a pro celek národa vypracoval
svůj tělovýchovný program. Nechtěl,
aby se tělesná výchova omezovala jenom na
úzký kroužek zájemců, kteří
by pěstovali tělocvik jenom pro svou soukromou zálibu.
Výslovně o tom pravil: "Zde nemůže
veliká část národa zůstat pouhým
obecenstvem. My nejsme jen k tomu, aby se jiní na nás
dívali a našim snahám přizvukovali.
Časem musí veškeré obecenstvo na závodiště
vstoupit a po jistá léta se na něm tužit."
Už v počátcích sokolstva tak pomýšlel
jeho tvůrce a zakladatel na to, že přijde čas,
kdy všichni budou muset povinně projít tělesnou
výchovou. Tak daleko ještě ani dnes nejsme.
Povinná tělesná výchova zůstane
i nadále omezena jenom na školy a na armádu.
Ale už Tyrš připomínal,
že zdatnější úsilí malé
části nemůže změnit povšechný
výsledek obecného snažení a bojování,
protože zlomek, který by zůstal napořád
zlomkem, neměl by nikterak rozhodnou cenu pro život
národní. A právě v této souvislosti
vyložil Tyrš, co mu leželo nejvíc na srdci:
Sokolská tělovýchova všem, všemu
lidu, neboť "co všechen lid nezná, nikdo
nezná, co lid ještě nedoveď, nikdo nedoveď,
co lidem se nestalo, nikým se nestalo". Takové
byly hlavní zásady masové sokolské
tělovýchovy, jak je stanovil už před
80 lety veliký pokrokový demokrat a vlastenec, dr.
Miroslav Tyrš. Nešlo tu vůbec o tělovýchovu
samoúčelnou, o pouhé pěstování
zdraví pro zdraví samo. Paže tuž, vlasti
služ, zní nám heslo řadu let, jak zpíváme
ve staré sokolské písni. Tyršova tělovýchova
měla sloužit vlasti a národu, svrchovanosti
lidu, Slovanstvu, ustavičnému pokroku a obraně
míru. Do rozhodujícího zápasu za tyto
nejvyšší politické statky národní
a lidové svobody chtěl vést Tyrš prostřednictvím
tělesné a mravní výchovy celý
národ, národ nerozdvojený. Proto hlásal:
Naše věc není pro strany, ale pro národ
veškerý.
A jeho spolupracovník Jindřich
Fügner připojil: "Nechť jsme spolek bratrů
svorných, nerozdvojených ani náhledy politickými
ani náboženskými." Oba zakladatelé
sokolstva si představovali, že tam, kde jde o prospěch
národa a lidu, obranu míru a svobody, o ustavičnou
cestu kupředu v duchu skutečného pokroku,
či naopak o zrádné přisluhování
reakci a zpátečnictví, že tam nemohou
vzniknouti v sokolských řadách nikdy pochybnosti
a kolísání. Cituji: "Kde je jádro
života zdravé, tam platí celek částem
nadevše. Tam není místa pro zradu, netečnost
a zbabělost dbalou jenom o osobní prospěch
a vlastní záchranu a mařící
v rozhodné době úsilí části
šlechetnější, jen tam je možné,
ani nikdo nesměle nebo zrádně neodstoupil,
aby celý národ stál a setrval jako jediný
rek, o jehož neprůlomné brnění
se nakonec roztříšti vražedné meče."
Tak vyjádřil Tyrš v závěru svého
programového spisku o sokolské tělovýchově
svůj pojem národní jednoty: "Celý
národ jako jediný rek, o jehož neprůlomné
brnění se nakonec roztříští
vražedné meče." Není to v podstatě
totéž, co dnes nazýváme méně
patheticky, ale stejně rozhodně Národní
frontou? Tyršovo sokolství, sokolská tělesná
a mravní výchova měly být už
tehdy tmelem národní jednoty, jednotného
bojového šiku ve službách národa
a lidu, pokroku, slovanské spolupráce, obrany svobody
a míru. (Potlesk.)
Úmyslně jsme podrobněji
připomněli všechny vůdčí
zásady Tyršova sokolského učení.
A dovolte, abych z tohoto místa jménem Československé
obce sokolské předsednictvu Národního
shromáždění vzdal upřímné
díky za to, že samo rozhodlo, aby zpravodajem o navrhované
osnově zákona byl v našem Národním
shromáždění vzdělavatel Československé
obce sokolské. (Potlesk.)
Statisíce a miliony věrných
sokolských srdcí nosí po celé generace
hluboko ve svých nitrech nezapomenutelná slova zakladatelů
Sokola dr. Miroslava Tyrše a Jindřicha Fügnera.
Rozvedli jsme je po prvé v dějinách československého
Národního shromáždění
podrobněji také na parlamentní půdě
nejenom pro nepopíratelné zásluhy sokolstva
o naši tělovýchovu a všechen náš
národní život, citovali jsme je především
proto, aby bylo jasno, že zákon, který tu dnes
projednáváme, má hluboké kořeny
v naší národní lidové sokolské
tradici. Je logickým dovršením a naplněním
díla Tyršova.
Jak to, že teprve nyní
po vítězství lidové demokracie a za
vlády lidové demokracie, vedené lidovým
presidentem Klementem Gottwaldem, se může doslova
a do písmene uskutečnit, po čem volal a o
čem snil už před osmdesáti a devadesáti
roky Tyrš? Tyršův sokolský program masové
tělesné a mravní výchovy byl přece
tak promyšlený a jasný, že se mu na první
pohled nemohlo stavět nic do cesty. A přece dějinný
vývoj brzy ukázal, kde a v čem byla vážná
mezera Tyršova tělovýchovného plánu.
Miroslav Tyrš, příslušník a vrstevník
nerudovské generace, tzv. "májové"
generace, patřil k posledním buditelským
pokolením. Sám pocházel z drobné buržoasie
a neměl přímo třídního
uvědomění. Jako většina buditelů
před ním a jako i mnozí v jeho době,
domníval se i on, že mluví k celému
národu; že existuje ve společnosti třídní
boj, sice věděl, ale nedoceňoval jeho význam.
Všecky své síly zasvětil boji za svobodu
národa. K němu vedl také sokolstvo a věřil,
že bratrství sokolské tělovýchovy
může překlenout všechny společenské
rozdíly, všechny rozpory a všechna nedorozumění.
Ze svého jinošského mládí onoho
slavného ovzduší revolučního
r. 1848 byl Tyrš po celý život naplněn
zvučnými hesly veliké francouzské
buržoasní revoluce, volnost, rovnost, bratrství.
Zásady rovnosti a bratrství se snažil Tyrš
vtělit do sokolských organisací, aby s jejich
pomocí dospěl celý národ až na
nejvyšší metu svobody. Křivdil by Tyršovi.
kdo by se domníval, že jeho sokolská tělovýchova
měla sloužiti jen jediné třídě
- buržoazii. Pročtěte si celého Tyrše,
nikde nic podobného nenajdete. Naopak, víme už,
co znovu a znovu zdůrazňoval: že věc
sokolská se obrací ke všem stavům a
vrstvám. Věc sokolská chtěla vychovávat
všechen národ československy a měla
hledět, aby se nakonec všechen lid ocitl v jejím
okruhu. Nikoliv, nechtěl sloužit jenom buržoazii,
to výslovně hlásal, kdo všechen lid
nezná, všechno nezná, co lid ještě
nedovedl, nikdo nedovedl, co lidem se nestalo, nikým se
nestalo. Toto jsou zásady, které plně přijímáme
v naší lidové demokracii, a ne jenom pro otázky
tělesné výchovy. Ale už Tyrš sám,
ještě za svého života se přesvědčil,
že nestačí zásady jenom vyslovit; neustále
musí zápasit s třídními rozdíly,
které už tehdy ohrožovaly pokojný rozvoj
tělesné výchovy v sokolstvu. Už za Tyršova
života, byla sokolská organizace postihnuta vleklou
desetiletou krizí. Tyršovi se ještě podařilo
jakž takž na čas znovu stmelit sokolskou tělovýchovu,
takže mohl odejít ze světa s nadějí,
že jeho myšlenka přece nakonec zvítězí,
ale sotva si uvědomil, kde je příčina
všeho zla.