Za takovéto vnitřní a vnější
politické atmosféry byl branným a bezpečnostním
výborem projednán návrh platového
zákona pro ozbrojené sbory, aby pak i zlepšením
hmotného postavení jejich a jejich příslušníků
dosáhlo se jejich posílení a konsolidace.
Je samozřejmé, že se výbor zajímal
především o to, zda zákon skutečně
celým svým založením a duchem odpovídá
vůdčím ideám našeho lidově
demokratického zřízení na cestě
k socialismu, jaké klady přináší
a jaké závady odstraňuje.
Po projevech pánů řečníků
přede mnou nepovažuji za nutné zabývat
se podrobněji ustanoveními zákona. Konstatujeme
s uspokojením, že vedoucí zásady socialismu
jsou v předpisech zákona plně uplatněny,
a můžeme jeho autorům jen poděkovat
a blahopřát jim ke skutečně dobře
vykonané práci, a to tím spíše,
že zde nebylo vzorů, které by podávaly
- aspoň u nás - aplikaci moderních zásad,
takže šlo o práci v pravém slova smyslu
průkopnickou. Je vidět, že systematické
školení, usilovně v armádě prováděné,
nese dobré ovoce nejen v nižších složkách,
nýbrž i na velitelských a organisačních
místech.
Oceňujeme především to, že bylo
odstraněno omezení výběru pro důstojnický
sbor, dané podmínkou absolvování některé
střední školy, a že tak byla dána
možnost čerpati v širokých vrstvách
lidových, systém, který se tak dobře
osvědčil v Sovětském svazu. Oceňujeme
dále ustanovení o plánování,
tuto charakteristiku socialistického zřízení.
Rovněž zásada odměny podle zásluh
je plně respektována. Funkční přídavky,
služební přídavky, odměny za
vyšší výkon a jednorázové
odměny dávají možnost plně zhodnotiti
zvýšenou míru odpovědnosti, zvláště
cenné služby osob, na něž druh služby
klade mimořádné požadavky, i nadprůměrný
služební výkon a odměniti větší
rozsah nárazových prací, zlepšovací
návrhy, vynálezy, objevy a mimořádné
výkony a zásluhy, a to bez ohledu na hodnost.
Jedním z velkých kladů je, že zrušením
různých služebních kategorií,
tříd a platových stupnic se odstraňuje
stará třídní řevnivost a snaha
po nadřazenosti a tak se vytvoří jednolité
těleso, ovládané duchem solidarity, kde každému
je dána možnost se uplatnit a vyniknout. Je to systém
odměňování práce, který
zavádíme všeobecně v civilním
podnikání, kde různými odměnami
materiálními i morálními se snažíme
vyvolat u všech pracujících iniciatívu,
uplatnění rozumu a myšlení k dosažení
vyšší produktivity práce. Přitom
systém zákonem navrhovaný není ztrnulý,
nýbrž velmi pružný, který dává
odpovědným činitelům rozsáhlé
možnosti přizpůsobiti se daným potřebám
a poměrům. Jsme jisti, že zákon přispěje
svým moderním duchem k utužení jednoty
a ke zvýšení spolehlivosti a schopnosti naší
armády být pevnou hradbou a záštitou
státu proti všem nepřátelům a
zárukou zachování nejvyšších
statků národa, svobody a státní samostatnosti.
Je pochopitelné, že v mnohém směru
byl nám vzorem Sovětský svaz; vždyť
jeho velká, nepřemožitelná Rudá
armáda, ovládaná zásadami leninismu
a stalinismu, složila svoji státnickou zkoušku
v největším konfliktu dějin, v boji
na život a na smrt mezi pokrokem a reakcí, mezi humanismem
a zběsilým německým barbarstvím,
mezi násilím a právem na život. Vždy
se budeme učit, a tam, kde budeme v rozpacích, půjdeme
si pro vzor řešení našich analogických
problémů k našemu velkému slovanskému
bratru, Sovětskému svazu. (Potlesk.)
Vzpomeňme, s jakou péčí a láskou
budoval Sovětský svaz svou armádu, počínaje
Leninovou výzvou: Socialistická vlast v nebezpečí!,
která položila základ k vybudování
skutečně lidové revoluční Rudé
armády, která hned na počátku byla
s to zastavit u Narvy nápor německých kolon,
zvyklých dosud na ústup demoralisované a
rozložené carské armády. I v nejtěžších
dobách považoval Sovětský svaz za nejvyšší
příkaz správné státní
politiky vybudovat dokonalou a naprosto spolehlivou Rudou armádu,
a sovětský člověk přinášel
k tomu cíli velké oběti i v nejtěžších
dobách a za cenu mnohdy velkého svého strádání.
Následujme tento skvělý příklad
a budujme se stejnou péčí a láskou
i naší lidovou armádu, s níž by
všichni občané cítili tak úzkou
vnitřní sounáležitost, že by vlastně
celý národ a armáda tvořili jeden
jediný, ale nerozborný celek, o nějž
by ztroskotaly nejen všechny pokusy rušit naše
budovatelské úsilí, ale i každý
event. nepřátelský útok.
Čs. strana socialistická vítá návrh
zákona o platových poměrech příslušníků
ozbrojených sborů a bude pro něj jednomyslně
hlasovat. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Spoločná rozprava je
skončená. Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi
k 1. odseku poriadku, pánu posl. Törökovi.
Zpravodajca posl. Török: Vzdávam sa slova.
Podpredseda Komzala: Dávam slovo zpravodajcovi o
2. odseku poriadku, pánu posl. Kašpárkovi.
Zpravodaj posl. Kašpárek: Vzdávám
se slova.
Podpredseda Komzala: Páni zpravodajcovia sa vzdávajú
slova k doslovu.
Vykonáme teraz oddeleně hlasovanie o oboch predlohách.
Národné shromaždenie je spôsobilé
sa usnášať.
Budeme hlasovať o 1. odseku poriadku.
Ad 1. Hlasovanie o osnove zákona o prepožičiavaní
titulov vyšších vojenských hodností
(tlač 331).
Zpravodajcom je p. posl. Törok.
Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien
textových?
Zpravodajca posl. Török: Nie sú.
Podpredseda Komzala: Niet ich. Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 6 paragrafov, nadpis a úvodnú formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej.
Sú proti tomu námietky? (Neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
t. j. s jej 6 paragrafmi, nadpisom a úvodnou formulou,
v znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 1. odsek poriadku.
Budeme hlasovať teraz o druhom odseku poriadku.
Ad 2. Hlasovanie o osnove zákona o platových
pomeroch príslušníkov ozbrojených sborov
(tlač 336).
Zpravodajcom za výbor branný a bezpečnostný
aj za výbor rozpočtový je posl. Kašpárek.
Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien
textových?
Zpravodaj posl. Kašpárek: Není jich.
Podpredseda Komzala: Nie sú.
Pristúpime teda k hlasovaniu.
Osnova má osem oddielov, 52 paragrafov, nadpisy oddielov,
nadpisy paragrafov, nadpis zákona a úvodnú
formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej.
Sú proti tomu námietky? (Neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 8 oddielmi, 52 paragrafmi, nadpismi oddielov, nadpismi
paragrafov, nadpisom zákona a úvodnou formulou,
v znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona podľa
zprávy výborovej. (Poslanci povstávajú
a obrátení k lóžam a galériám,
kde príslušníci armády sledovali rokovanie
a hlasovanie o predlohe; dlhotrvajúcim potleskom kvitujú
výsledok hlasovania.)
Tým je vybavený druhý odsek poriadku. (Poslanci
usadajú.)
Budeme teraz rokovať o treťom odseku poriadku, ktorým
je
3. Zpráva výboru ústavno-právneho
k vládnemu návrhu zákona (tlač 327)
o nadobúdaní a strácaní československého
štátneho občianstva (tlač 333).
Zpravodajcom je posl. dr. Jelínek. Dávam
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Jelínek: Slavné Národní
shromáždění, paní a pánové!
Ústava 9. května stanoví v § 165, že
státní občanství v ČSR je jediné
a jednotné, a svěřuje zvláštnímu
zákonu, aby upravil podmínky, za jakých se
ho nabývá a pozbývá. Vládní
návrh tohoto zákona o nabývání
a pozbývání čs. státního
občanství leží, paní poslankyně
a páni poslanci, před vámi. Je to tisk 327.
Vládní osnova má několik předností,
které ústavně-právní výbor
zhodnotil ve schůzí 7. července 1949. Takovou
předností je v oboru čs. státního
občanství důsledná a pokroková
rovnoprávnost muže a ženy a odstranění
rozdílu mezi rodem manželským a nemanželským,
což odpovídá duchu naší ústavy
a je možné jen po odstranění kapitalistického
řádu. Být československým občanem
je velkou ctí a zavazuje. Zavazuje k věrnosti a
oddanosti Československé republice, zavazuje k věrnosti
a oddanosti lidové demokracii, jež je náplní
Československého státu, a zavazuje k plnění
občanských povinností.
Československého občanství se nabývá
narozením, sňatkem a udělením. Nabytí
je vázáno na složení státoobčanského
slibu, jenž je příležitostí, aby
si čs. občané uvědomili obsah čs.
občanství a jeho význam, a jenž je osvědčením
tohoto uvědomění. Ztrátu čs.
občanství váže zákon na sňatek
našich občanek s cizinci, ponechávaje možnost,
aby krajský národní výbor na žádost
státní občanství ponechal, dále
na propuštění ze státního svazku
a na nově zavedené odnětí čs.
občanství. Je-li čs. občanství
ctí a je-li spojeno se závazky, je samozřejmé,
že trvá jen potud, pokud čs. občan tyto
závazky plní. Nechceme, aby ti, kdo za hranicemi
štvou proti naší zemi a kdo se tam spojí
s nepřáteli naší republiky, byli našimi
čs. občany, tak jako jimi jsou poctiví a
příkladní úderníci.
Osnova řeší šťastně, přehledně
a srozumitelně otázky, které se vždycky,
ale zejména po změnách, jimiž jsme prošli
v posledních dobách, dotýkají mnohých
lidských osudů, a odstraňuje zastaralé
a staré předpisy rakousko-uherské. Věci
čs. státního občanství svěřuje
osnova okresním národním výborům
s výjimkami v zákoně uvedenými. I
to je řešení šťastné.
Jménem ústavně-právního výboru
doporučuji Národnímu shromáždění,
aby schválilo vládní návrh zákona
o nabývání a pozbývání
čs. státního občanství podle
předložené zprávy, to jest beze změny.
(Potlesk.)
Podpredseda Komzala: K slovu sa prihlásil pán
minister vnútra Nosek. Dávam mu slovo.
Ministr vnitra V. Nosek (uvítán hlučným
potleskem): Slavná sněmovno, paní a pánové!
Otázka úpravy státního občanství
je již od vzniku Československé republiky velmi
obtížným problémem. Při vzniku
samostatného státu československého
byli nám totiž na základě mírových
smluv versailleské, saint-germainské a trianonské
přidělení i státní občané
rakouští, maďarští a němečtí.
Velmi brzy po roce 1918 se ukázalo, že sama myšlenka
národního osvobození a dosažení
státní samostatnosti, aspoň pojímané
jen s hlediska zájmů buržoasní třídy
vládnoucího národa není spolehlivým
tmelem ani pro soužití českého a slovenského
národa a tím méně národnostních
skupin a jiných. Stigma zneužití národní
myšlenky a dosažení státní samostatnosti
pro zájmy vykořisťovatelů, tedy proti
zájmům národa, naopak poznamenávalo
všechen život Československé republiky
a dovedlo nás až ke katastrofě mnichovské,
k odtržení Slovenska a k otevřené zradě
většiny příslušníků
německé národnosti. A toto odcizení
státní myšlenky zájmům pracujícího
lidu, tedy pravým zájmům národa, bylo
vlastně příčinou, proč r. 1918
zůstala nerozřešena otázka Slovenska
a tím méně pak byla řešitelná
otázka národnostních skupin.