Středa 2. února 1949

(Začátek schůze v 9 hod. 15 min.)

Přítomni:

Předseda dr John.

Místopředsedové Hodinová-Spurná, Komzala, dr Polanský, Richter, Žiak.

Zapisovatelé dr Pátková, dr Patschová.

Členové vlády: předseda vlády Zápotocký; náměstkové předsedy vlády Široký,Fierlinger, dr Ševčík; ministři dr Clementis, dr Čepička, dr Dolanský, Ďuriš, Erban, dr Gregor, inž. Jankovcová, Kliment, Kopecký, Krajčír, dr Neuman, Nosek, Petr, Plojhar, inž. dr Šlechta, dr Šrobár.

Předseda nejvyššího účetního kontrolního úřadu dr Friedmann.

270 poslanců podle presenční listiny.

Z kanceláře NS: gen. tajemník NS Kovačik; jeho náměstkové dr Rattinger a dr Ramajzl.

Pořad

24. schůze Národního shromáždění republiky Československé,

svolané na středu 2. února 1949 na 9. hod.

1. Společná zpráva výborů rozpočtového, hospodářského, zemědélského, pro řemeslo a obchod, zásobovacího, zahraničního, branného a bezpečnostního, ústavně-právního, kulturního, sociál.- politického a zdravotnického o vládním návrhu zákona (tisk 202), kterým se stanoví státní rozpočet republiky Československé na rok 1949 (rozpočtový zákon) (tisk 207).

1. Zpráva výborů zemědělského a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 209) o mechanizaci zemědělství (tisk 212).

3. Volba výboru pro kontrolu plnění pětiletého plánu.

4. Zpráva výboru imunitného o žíadosti dočasnej okresnej správnej komisie v Prešove za súhlas s trestným stíhaním posl. Kapišovského (tlač 194).

5. Zpráva výboru imunitního o žádostí pověřenectva vnitra v Bratislavě za souhlas k trestnímu stíhání posl. Žiaka (tisk 195).

6. Zpráva výboru imunitního o žádosti okresního soudu v Sokolové, odd. IV, za souhlas s trestním stíháním posl. dr Bureše (tisk 196).

Podpredseda Komzala (zvoní:) Zahajujem 24. schôdzu Národného zhromaždenia.

Pristúpime k prejednávaniu prvého odseku poriadku, ktorým je

1. Spoločná správa výborov rozpočtového, hospodárskeho, zemedelského, pre remeslo a obchod, zásobovacieho, zahraničného, branného a bezpečnostného, ústavno-právneho, kultúrneho, sociálno-politického a zdravotníckeho o vládnom návrhu zákona (tlač 202), ktorým sa stanoví štátny rozpočet republiky Československej na rok 1949 (rozpočtový zákon) - (tlač 207) - pokračovanie.

Generálnym spravodajcom je posl. Janouš.

Budeme pokračovať v hospodárskej časti podrobnej rozpravy, započatej vo včerajšej 23. schôdzi Národného zhromaždenia.

Prihlásení sú ešte títo rečníci: Vojanec, Machačová, dr Havelka.

Dávam slovo prvému rečníkovi, pánu posl. Vojancovi.

Posl. Vojanec: Slavné Národní shromáždění, paní a pánové!

Projednávání státního rozpočtu Národním shromážděním je věcí, která v lidově demokratickém režimu není jen otázkou dotýkající se národního hospodářství. Je to problém, jímž se v lidově demokratickém státě zabývají jak zástupci a mluvčí tisku, vlády, parlamentu, odbornící národohospodářští, tak také široké masy pracujících, poněvadž je to také jejich zájem, dotýkající se jich nejen jako společenské třídy, ale i konečně jako jednotlivců v pravém slova smyslu, poněvadž na stabilitě finančního hospodářství státu v lidové demokracií závisí životní úroveň pracujícího člověka. A zde je zase naprosto jasně vidět rozdíl mezi dnešním lidově demokratickým režimem a mezí dobou dřívější, dobou liberalisticko-kapitalistického společenského zřízení a dobou tak zv. liberalistické demokracie, prostě mezi dneškem a mezí první republikou před rokem 1938, nechceme-li zacházet ještě dále anebo nechceme-li přecházet do jiných kapitalistických států.

Je to také jasné vidět z projevu ministra financí dr Dolanského, jímž doprovázel předložení státního rozpočtu na rok 1949 v Národním shromáždění dne 5. ledna 1949. V tomto projevu se zabýval nejen rozpočtem samým, ale celou řadou jiných otázek a věcí, jež se dotýkají našeho hospodářského života, ale i otázek politických a sociálních. Prostě dnes toto vše splývá v jedno, nelze dělat politiku hospodářskou bez politiky sociální či naopak a nelze přirozeně dělat ani jedno ani druhé, tak jak to u nás vidíme a děláme, nebudeme-li pro to míti základního předpokladu, to znamená pevné politické moci v rukou těch, kteří zavádějí tento nový společenský řád, nové společenské zřízení, zřízení lidově demokratické. Tak je třeba se na věcí dívat i pří projednávání státního rozpočtu. Tyto předpoklady nám zjednal únor 1948.

Proto také je věcí naprosto samozřejmou, jestliže zde budu při této příležitostí hovořiti o zásobování pracujících. Tato věc má pro naše pracující mimořádný význam a důležitost, a to tu, že zásobování pracujících se provádí od národní revoluce 1945 pružně a rychle, jednak systémem závodních kuchyní, neboli správně jídelen, pokud jde o výživu, jednak pak zásobováním pracovními oděvy a šatstvem. Provádí to v rámci vlastní působnosti Revoluční odborové hnutí, jež k tomu bylo vládou zmocněno, a je jisto, že tato činnost měla velký vliv na uchování sociálního klidu v době revolučního kvasu zejména v závodech, i na postupné zlepšování pracovního výkonu, pracovní morálky a konečně i po stránce morálního a politického uvědomění pracujících, z nichž převážná část docela správně a dobře chápala snahu vlády poskytnouti jim tímto způsobem to, co za daných poměrů a okolností je a bylo možné. že situace před únorem byla podstatně jiná, není snad třeba vůbec zdůrazňovat. Naprosto jasně ovšem se celá věc rýsuje pak od projevu presidenta republiky Klem. Gottwalda, 17. listopadu 1948 na ÚVKSČ, v němž v bodě třetím narýsovaného programu hovoří o privilegování zejména dělnictva. Je-li na jedné straně pracující třída, zejména dělnictvo, pokládáno za hlavní oporu a základ lidově demokratického státního zřízení, lidově demokratické Československé republiky, pak samozřejmě z toho vyplývá i jeho určité privilegovaní.

Ústřední komise pro zásobování pracujících Ústřední rady odborů provádí prakticky zásobovaní pracujících, a to v dvojím směru. Pokud jde o otázku výživy, jsou to závodní kuchyně - správně řečeno závodní jídelny - jímž se poskytují v rámci společného stravování pracujících v závodech atd. určité výhody. Ministerstvo výživy přeneslo na tuto komisí ÚRO právo starati se o zřizování závodních jídelen a vyživovacích středisek, dozírati na jejích činnost po všech stránkách i po stránce dodržování zásobovacích předpisů vázaného hospodářství s potravinami.

Prakticky vypadá situace takto: pokud jde o společné stravování, učinilo ministerstvo výživy v poslední době určitá opatření, a to toho druhu, že pokud jde o zásobování pracujících v závodních jídelnách, byla přenesena tato působnost a pravomoc na ÚRO, pokud pak jde o společné stravování školních dětí, přenáší se tato působnost na ministerstvo soc. péče, které jí provádí v dohodě s min. školství, pokud jde o společné stravování zemědělců, provádí je ministerstvo zemědělství, a konečně pokud jde o společné stravování v rekreačních střediscích, byla přenesena působnost na ministerstvo soc. péče, které jí provádí po dohodě s komisí pro zotavenou pracujících.

Komise pro zásobování pracujících sama pak školí jak vedoucí kuchyní, tak kuchyňský personál, aby tito zaměstnanci měli pro tuto práci dostatečnou a náležitou kvalifikaci. V zájmu hladkého chodu společného stravování je nezbytně třeba nového moderního zákona o společném stravování. Komisí ÚRO pro zásobování pracujících, v jejímž čele mám čest stát jako předseda, a konečně i ministerstvu výživy tím budou jejich úkoly na tomto úseku práce velmi podstatně ulehčeny. Při těsné spoluprácí, která se mezi ministerstvem výživy a komisí pro zásobování pracujících zejména od února 1948 projevuje, a to díky hlavně samé pí ministryni, lze předpokládati, že bude jistě tento problém v zájmu pracujících co nejdříve vhodným způsobem rozřešen.

V přítomné době je na území českých zemí registrováno celkem asi 3.570 závodních jídelen a počet strávníků dosahuje téměř 700 tisíc pracujících. Je zajímavě, že při těchto závodních kuchyních je celkem 52 závodních dietetických jídelen, v nichž se vyváří dietní strava pro ty churavé zaměstnance, kteří nemohou podle lékařského nálezu se stravovati v normálních závodních jídelnách. Tyto dietetické závodní jídelny dostávají pro své strávníky na základě lékařského vysvědčení zvláštní příděly potravin. Ale i pro ostatní stravování mají závodní jídelny mimořádné příděly potravin mimo maso a tuky. Bylo by velmi vítáno, kdyby bylo možno upraviti pro závodní jídelny i určitý mimořádný příděl masa i tuků, a to zejména nyní, kdy rozjíždíme pětiletku na plné obrátky a požadujeme od pracujících největší pracovní vypětí. Jest pochopitelnou a samozřejmou věcí, že i zde na tomto úseku veřejné činnosti bude nutno dbát toho, aby zásady; které byly vytčeny a stanoveny pro tak zv. rovnostářství, resp. odstraňování rovnostářství, byly zde vzhledem k veliké rozdílností pracovních výkonů odstraňovány.

Jaký význam má toto společné stravování pro zaměstnance a zejména tam, kde jsou oba manželé zaměstnáni, netřeba zdůrazňovati. O tom nejlépe hovoří tato čísla: v dubnu 1947 se stravovalo v závodních jídelnách celkem 325.533 strávníků, v srpnu téhož roku 351.306 strávníků, v únoru 1948 461.599 a koncem loňského roku jíž kolem 670.000 strávníků. Jaký význam má společné stravování i s hlediska národohospodářského pro celostátní plánované hospodářství, není snad také třeba zvlášť uvádět.

Společné stravování pracujících v závodních jídelnách a v tak zv. vyživovacích střediscích stává se trvalým sociálním zařízením, trvalou součástí moderní sociální politiky a péče o pracujícího člověka. Přáním zejména pracujících žen je, aby se výhod společného stravování v závodních jídelnách dostalo brzo i rodinným příslušníkům pracujících. Doufejme, že i k tomu se postupně dostaneme.

Pokud pak jde o t. zv. dodatkové lístky pro velmi těžce a těžce pracující, bylo jích vydáno měsíčně 795.000 pro velmi těžce pracující, t. zv. T 4, a pro těžce pracující čilí lístky P III/2 750.000 kusů. Jinak je stanovena zásada vydávati dodatkové lístky přesně podle směrnic platných v roce 1945 a u kategorií méně atraktivních dávati, pokud je to nutné, raději zvláštní přídavky, jako na př. horníkům a pod. Tyto přídavky postrádáme citelně pro zaměstnance těžké chemie.

Přednostní zásobování pracujících se projevilo již na podzim loňského roku při stanovení nových, vyšších dávek mouky, tuku a cukru, jichž se dostalo jen námezdně pracujícím a později rozšířeno na důchodce a stu- dující a ještě jiné kategorie. Lístků P 3/I bylo vydáváno v poslední době celkem asi 3,370.000. Zvěřina vykoupená z honební sezóny 1948/49 byla přednostně přidělována na částečnou lístkovou úhradu pracujícím zejména v průmyslových závodech. Drobná zvěřina, zajíc, koroptev, bažant, také do domácností pracujících, zvěřina pak ze zvěře spárkaté přímo závodním kuchyním. Podobný postup má býti dodržen i při zvěřině dovezené ze zahraničí, která má přijíti začátkem tohoto měsíce. Tato akce byla pracujícími přijata velmi příznivě, ještě se v ní pokračuje a znamená podstatné zlepšení výživy pracujících.

Mimoto byly velkým průmyslovým závodům poskytovány mimořádné příděly různých druhů potravin, ovoce, zeleniny, sýra, rybích výrobků pro jejich závodní jídelny a konečně i přímo pro pracující. Jsou to velmi zajímavá a pozoruhodná čísla. Stejně přednostně jsou prostřednictvím KOR a OOR zásobováni pracující ze sběren nadkontingentními vejci a drůbeží, máslem, případně i mlékem, které byly volně vykoupeny od zemědělců. Před vánocemi bylo pracujícím přiděleno prostřednictvím KOR značné množství vína. Jedná se ještě o přednostní zásobování pracujících koňským masem a uzeninami, kterážto jednání nejsou ještě skončena. Konečně stojí za zmínku i akce t. zv. vánoční nadílky pro děti pracujících, které bylo účastno asi 150.000 dětí odborářů.

Nové závodní kuchyně a vyživovací střediska budou postupně zřizovány v rámci pětiletého hospodářského plánu všude tam, kde toho bude zapotřebí.

Velmi úzkým profilem v roce 1947 až do podzimních měsíců 1948 bylo zásobování pracovními oděvy. Když po překonání největších potíží a překážek po národní revoluci v květnu 1945, kdy komise ÚRO pro zásobování pracujících převzala zásobování pracujících pracovní obuví, oděvy a koly, se situace poněkud zlepšila, navrhla komise na jaře 1946 ministerstvu vnitřního obchodu uvolnění pracovního šatstva. Pak došlo ke změně systému zásobování pracujících pracovními botami, kde se ustoupilo od dosavadního způsobu vydávání zvláštních poukazů a pracovní boty se kupovaly na dva určité ústřižky z platných šatenek. Stalo se tak po předchozí bedlivé úvaze a na základě toho, že příslušné hospodářské orgány daly předem ujištění, že výroba tkanin na pracovní oděvy je zabezpečena a že netřeba míti obav z nějaké kalamity. Skutečnost byla pak však jiná. Již na jaře 1947, a to právě v době, kdy vláda dnem 1. dubna 1947 zavedla pro pracovní obuv a oděvy zlevňovací akci intervenční politikou a kdy cena kompletního pracovního koprového oděvu - to znamená haleny a kalhot - byla jednotně stanovena na 193 Kčs v drobném prodeji, objevil se naprostý nedostatek tohoto zboží, které patrně zmizelo na černém trhu jako ostatní textil. Stížností závodů se množily a zatím co kdekdo chodil v látkách určených na pracovní oděvy, pracující nebyli s to pracovní oděvy dostat v této neutěšené situaci, která se ještě horšila zostřující se situací politickou a štvaním neodpovědných reakčních živlů, ÚRO se dohodla s ministerstvem vnitřního obchodu, že 60 % výroby těchto oděvů bude zajištěno pro průmyslové závody a že se bude toto množství distribuovat způsobem, jako tomu bylo před jarem r. 1946, t. j. prostřednictvím ÚRO, a zbývajících 40 % že bude ponecháno pro zaměstnance živností na volném trhu za stejnou cenu. Ukázalo se však, že zboží určené pro zaměstnance malých závodů a závodů živnostenských se v obchodech ani pak vůbec neobjevilo a bylo zašmeleno. Důsledek toho byl, že v prosinci 1947 pověřilo ministerstvo vnitřního obchodu znovu ÚRO a jeho komisi pro zásobování pracujících distribucí veškerého množství pracovních oděvů vyrobených z intervenovaného kepru a mimo to pak určitým množstvím jiných druhů tkanin na pracovní oděvy, jako náhrada nebo doplněk oděvů keprových, štruksy, cajky, manchestr atd. kteréžto tkaniny dostávali pracující na tak zvané pracovní kalhoty. Zároveň pak ministerstvo vnitřního obchodu upravilo nově odběr pracovní obuvi, která byla již tehdy prodávána ne na poukazy, ale na ústřižky v a XIII na běžných a platných šatenkách, a to tak, že prodej obuvi byl vázán jen na odběrní poukazy. Tehdy jsme bylí svědky toho, že zejména v pohraničních okresech se hromadně vykupovala pracovní obuv, a podle přesných zpráv, které máme, se dokonce vyvážela do zahraničí, kde toto zboží bylo velmi hledaným a dobře placeným artiklem.

Přes tato opatření se situace na trhu pracovních oděvů horšila a na začátku roku 1948 byly poměry takové, že na 100 dělníků připadaly měsíčně sotva 2 pracovní oděvy. Zjistilo se totiž, že textilní průmysl nedodal v roce 1947 celé množství plánovaného kepru, jež bylo pro výrobu naplánováno. Důvody pro to byly uváděny různé. Proto hned po únoru byla zahájena po předchozím bedlivém prozkoumání všech důvodů, jež situaci zavinily, nová akce na všech příslušných místech, jejímž výsledkem bylo pak známé usnesení vlády z 30. 7. 1948 o t. zv. nouzovém plánu v textilní výrobě. Podobná situace nastala totiž i v jiných artiklech textilu a vláda proto stanovila t. zv. nouzový výrobní plán celkem pro 16 druhů taxativně vyjmenovaného textilního zboží. Chtěl bych jen říci, že pokud jde o pracovní oděvy, byl stanoven jako dílčí úkol pro II. pololetí 1948 v rámci dvouletého hospodářského plánu výrobní plán ve výši 1,068.480 kusů lehkých pracovních oděvů, 350.000 kusů pracovních kalhot, čili celkem bylo naplánováno v rámci nouzového plánu 6,732.000 metrů tkanin na pracovní oděvy. Teprve tímto radikálním zásahem nastalo citelné zlepšení v zásobování pracovními oděvy. Tento plán byl také naším textilním průmyslem po provedených v něm změnách na vedoucích místech zcela splněn.

Díky mimořádnému porozuměni ministerstva vnitřního obchodu a zejména pak jeho VII. odboru, vedeného ing. Plihalem, a hlavně porozumění pana ministra Krajčíra samého bylo komisi pro zásobování pracujících přiděleno k distribuci pro pracující na konci roku 1948 mimořádně a nově 150.000 souprav teplého mužského prádla, 200.000 kusů mužských pracovních košil a 20.000 souprav ženského teplého prádla. Co to znamená pro pracující, jistě každý dovede pochopit. Pro rok 1949 jsme pak .obdrželi pro zásobováni pracujících dalších 200.000 souprav teplého mužského prádla, 150.000 kusů pracovních košil, 150.000 mužských spodků, 200.000 párů mužských ponožek a 50.000 souprav teplého a 30.000 souprav letního ženského prádla. Tento mimořádný příděl jest velikou pomoci a pracující jej kvitují s největším uspokojením. Prosím, je nutno zvláště to podtrhnout, a zdůrazňuji, že v této době, kdy není nadbytek ani při novém způsobu zásobování veřejnosti textilem, vycházejí takovýmto způsobem odpovědni činitelé, zejména pak ministerstvo vnitřního obchodu, pracujícím vstříc. Zde se určitě již dá mluvit o velké preferenci pracujících vrstev. Třeba vzdáti také díky jak panu ministru průmyslu Klimentovi, tak ministru sociální péče Erbanovi a zvláště pak samému předsedovi vlády Antonínu Zápotockému, který této věci jako všichni ostatní ministři věnoval mimořádnou pozornost.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP