Náš ministerský předseda Ant. Zápotocký
neustává připomínat všemu našemu
lidu, že na práci závisí vše. Svobodná
práce je a bude nejvyšší povinností
i ctí našeho občana. Náš pracující
lid dokázal již mnoho a dokáže ještě
více. V první naší pětiletce,
do níž nás za pár dní uvede vláda,
její předseda Ant. Zápotocký
a president republiky Klement Gottwald, se stane naše
země zemí práce. A tam, kde je práce,
musí přijít i to druhé, klid, mír
a blahobyt. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Udeľujem
slovo ďalšiemu rečníkovi, ktorým
je pán posl. Kratochvíl.
Posl. Kratochvíl: Slavné Národní
shromáždění!
Projednávaný návrh zákona o organisaci
státních lesů a statků není
po mém názoru jen formálním základem
pro utvoření národních podniků,
nýbrž je nástrojem ke zlepšení
zásobovací situace a k pozvednutí zemědělské
výroby vůbec. Nesmíme totiž ponechávati
bez zřetele skutečnost, že struktura zemědělské
výroby se od květnové revoluce podstatně
změnila. Tím se i změnilo poslání
státních statků a státních
lesů.
Mimo selské malolesy a lesy, jichž vlastníkem
jsou složky lidové správy, a mimo několik
lesních družstev je stát hlavním majitelem
lesů. Na novém národním podniku lesním
proto bude poskytnouti průmyslové i živnostenské
výrobě dostatek surovin a odstraniti škody
v našich lesích, které vznikly kořistnickým
hospodařením za okupace a živelními
katastrofami. Národní podnik spravující
les sám o sobě nebude moci stačiti na všechny
úkoly a bude nezbytně nutno, aby byl podporován
celou veřejností. Bude nutno především
přikročiti k nejvýše úspornému
hospodaření s dřevem. Zde musí národní
podniky dosáhnouti snížení spotřeby
všemi prostředky, jež budou k disposici. Film,
rozhlas, školy, tisk budou pracovati k dosažení
cíle a musí plniti zde své poslání.
Pomáhati musí také ostatní výroba,
ať sektoru národního nebo soukromého.
Povšimněme si jen používání
dřeva v zemědělství. Zde jsou vozy,
ploty, nářadí a jiné potřeby
ze dřeva. Použivatelnost a trvanlivost mnohých
předmětů ze dřeva dá se prodloužiti
konservováním dřeva vhodnými nátěry.
Zde musí zasáhnout chemický průmysl
a dodati tyto ochranné nátěry na dřevo
v dostatečném množství. Na vesnici bude
nutno použíti všech vhodných míst
k vysázení stromů a křovin, aby byla
v budoucnu získána část spotřeby
palivového dříví. Dosud se při
selském pečení chleba spotřebuje velmi
mnoho dříví. Bude věcí našeho
družstevnictví, aby síť pekáren
byla rozšířena, protože pokud jde o palivo,
je provoz parních pekáren mnohem úspornější
než obyčejné pece selské. V městských
domácnostech, kde je zaveden plyn, nutno propagovati podpalování
uhlí plynem. Velká úspora dřeva také
vznikne soustavným používáním
skládacích beden.
Rovněž musíme šetřiti dřevem
pro výrobu papíru. V této době vidíme,
jak zbytečně mnoho papíru se vyplýtvá
na luxusní obaly. Nádherné krabice jsou vykládány
mnohdy i textilem a tak provedeny, že obal dosahuje zde až
20% ceny výrobku. Neříkám, že
pro všechnu budoucnost mělo by býti od tak
pěkného balení zboží upuštěno;
zdá se mi však, že dnes, kdy je příkazem
šetrnost se všemi surovinami, měli bychom si
ukládati trochu reservy a spokojiti se jen nejnutnějším
balením.
Také tabáková režie patří
do této kategorie; není třeba všechno
kuřivo baliti po 10 kusech, zejména když u
nás je zvykem, že kuřáci cigaret mají
zvláštní pouzdro a papírový obal
ihned odhazují. Levnější obal můžeme
nahraditi kuřákům lepší kvalitou
cigaret; ušetříme mnoho papíru a tím
ušetříme naše poškozené lesy.
Totéž platí pro průmysl léčiv.
Kartónové balení lahviček, zejména
pokud se léčiva neposílají do velkých
vzdáleností, nutno pro tuto dobu zamítnouti.
Nesmíme baliti jen proto, aby lékárna mohla
požadovati zvýšenou cenu za lék. Obal
musí chrániti jen před poškozením
a zkázou.
To všechno by však nestačilo, kdybychom nedovedli
ještě lepším způsobem uspořádati
sběr starého papíru. Je nutno obyvatelstvo
více vychovávati ve smyslu šetrnosti se surovinami
a sběr starého papíru musí býti
trvalou institucí se stále stoupajícími
výsledky.
Raději začněme šetřit již
dnes, než žíti ve vědomí, že
v našich lesích se víc kácí než
přirůstá. Naše lesy potřebují
šetření po delší řadu let.
Hlavně však potřebují doplňujícího
vysazování. Škody okupace nutno odstranit a
v nastávajících letech je třeba vysazovat
a mnoho vysazovat. Národní lesní podnik musí
zavolat mládež a tato mládež, vychovávaná
v novém duchu, pomůže vylepšit lesy dosavadní
a založit lesy nové. A mládež jistě
ráda pomůže, vždyť lesy patří
celému národu a budou zase jen jeho chloubou.
V naších lesích musí také být
pořádek. Lesní personál bude dohlížet,
aby záškodníci lesa - ať dospělí,
nebo děti - při sběru borůvek a hub
nepoškozovali mladé kultury.
Vyslovuji přání, aby národní
lesní podnik byl dobrým zaměstnavatelem.
Tím se dosáhne toho, že i lesní personál
bude sloužit lesu s láskou a obětavostí.
I prostý lesní dělník musí
být existenčně zabezpečen a musí
mu být dopřána účast na kulturním
životě.
Svěřujeme tímto zákonem většinu
naších lesů do rukou národního
podniku a jsme si jisti, že je svěřujeme do
rukou dobrých. Proto v budoucnosti očekáváme
od tohoto kroku jen dobrý výsledek. Totéž
platí v plném rozsahu pro národní
podnik statků, který bude spravovati zemědělskou
půdu. Tímto uspořádáním
budou v soukromých rukou jen hospodářství
drobná a střední. Všechny tyto celky
budou patřiti-vyjma několik obecních dvorů-státním
statkům. Na nich bude, aby po stránce produkční
nahradily všechno to, co dříve dodávaly
velkostatky.
Způsob hospodaření je do značné
míry závislý na výměře
podniků. Proto také velkostatek kráčel
v čele zemědělského pokroku, zaváděl
moderní hospodářské stroje, hojně
používal umělých hnojiv a prováděl
také specialisaci. Řada dvorů v okolí
velkých měst se specialisovala na výdojné
hospodářství a byla proto v zimním
období hlavním dodavatelem mléka. Všeobecně
byly velkostatky producenty ušlechtilého osiva a tím
vsím přispěly k zemědělskému
pokroku. Výměra státních statků
neustále vzrůstá postátňováním
půdy, podrobené revisi pozemkové reformy,
takže státní statky budou ještě
význačnějším činitelem
ve výrobě než dosud.
Pro začátek budou zde jistě obtíže,
zejména na půdě, kterou teprve nyní
přejímají státní statky. Zde
bude třeba zvláštního opatření
a zvláštního postupu. Místy jde o objekty
menší než 30 ha, a tu je samozřejmo, že
takové objekty mají velmi různé výrobní
podmínky a že nesnesou velké režie. Jeví
se proto nezbytným, aby bývalí majitelé
byli na těchto podnicích zaměstnání,
pokud budou míti zájem o služební postavení
u státních statků. Toto opatření
bude užitečné aspoň pro dobu přechodnou.
Rozhodně je nutno nově získané státní
půdě věnovati co nejvíce péče,
protože část půdy zůstala nezorána.
To jsou však obtíže přechodné,
kterým nelze zabránit u tak velkých přesunů
ve vlastnictví půdy. Novy národní
podnik si musí vychovati stále, věrné
a spokojené dělnictvo. Bude nutno dokázat,
že i zaměstnanec na půdě může
býti slušně živ. Podati tento důkaz
bude možno, protože silně mechanisované
státní statky dosáhnou vyššího
podílu hodnoty práce u každého zaměstnance,
ježto jejich obchodní vedení nebude zaměstnávat
zbytečně velký počet úřednictva,
naopak bude zaměstnávat co nejvíce zaměstnanců
prací produktivní.
Vítám a oceňuji, že vláda v §
1 zákona ukládá státním statkům,
aby poskytovaly malým a středním rolníkům
podporu a pomoc. V tom vidím vytváření
nového poměru mezi státním statkem
a obyvatelstvem vesnice. Je to zárodek účinné
spolupráce, která může znamenati mnoho
pro drobné zemědělce a zvýšení
jejich produkční schopnosti.
Zákon o pětiletém plánu ukládá
našemu zemědělství přeorganisování
výroby rostlinné na živočišnou.
Do budoucna je přímo příkazem větší
výroba masa, tuků, mléka a vajec. Potřebujeme
je pro vydatnější výživu a i v
zájmu zdraví našeho národa a můžeme
je proto také lépe zaplatit nežli výrobky
rostlinné. Proto jenom zvýšenou produkcí
živočišnou bude umožněno pozvednout
i životní úroveň zemědělců
samých.
Vycházíme z přesvědčení,
že jen za pomoci mechanisace a účelné
dělby práce odstraníme nedostatek pracovních
sil v zemědělství. A zde musí státní
statky jako národní podnik dávati příklad
a hospodařit tak, aby s dosaženým výtěžkem
také vystačily bez přispění
státu. Ony musí dokázati našim zemědělcům,
že mohou žít jako lidé, kterým
je práce pouze prostředkem k uhájení
všech životních podmínek, a ne jen dřinou,
umořující tělo i duši.
V zájmu hladkého uspořádání
pozemkové reformy jest, aby státní statky
co nejdříve uhradily svoje závazky za převzatý
živý i mrtvý inventář, protože
tato náhrada bude v mnoha případech sloužiti
bývalým majitelům k uhrazení jejich
životních potřeb, protože pro pokročilý
věk jíž nemohou vstoupit do služebního
poměru.
Na státních statcích bude také nutno
pozvednouti pracovní morálku. Plaťme dobře
zaměstnance a žádejme dobrou práci !
To musí být cílem v budoucnosti. Zaměstnanec
státního statku nemá dnes nic společného
s bývalým živoříc m deputátníkem.
Zemědělský dělník koná
důležitou a těžkou práci a proto
musí býti po zásluze odměněn.
Musí ovsem také míti vědomí
odpovědnosti vůči národnímu
celku. Musí také přispívat k rentabilitě
podniku, musí dobře krmit svěřená
zvířata, musí plnit rozkazy, protože
hospodářskou jednotku může vésti
jen jedinec, který musí být vybaven právem
dávati rozkazy i ukládat povinnosti, nésti
plnou odpovědnost. Naproti tomu musí být
schopnému dělnictvu umožněn společenský
vzestup. Vyplatí se schopného kočího
třeba ve 30 letech ještě poslati do kursu,
aby z něho byl dobrý šafář. Revoluční
odborové hnutí musí ve svých členech
na státních statcích buditi pocit povinnosti
a neustále je nejen odborově, ale i odborně
školiti. Tak postupem doby vzniknou moderní zemědělské
velkopodniky, vedené zkušenými a praktickými
agronomy, které budou hlavním pěstitelem
osiva a sádě, praktickou školou zemědělského
venkova, pomocníkem drobných zemědělců
a úspěšným dokladem nových method
v zemědělském podnikání. Věřím
v tuto budoucnost, protože věřím, že
půda, která z rukou panovnického rodu, z
rukou cizáků přešla konečně
do rukou národního podniku a tím do rukou
celého národa, neodepře vydání
bohaté úrody těm, kteří s láskou
k národu a s oddaností k lidově demokratickému
zřízení této nejpokročilejší
formě správy veřejných věcí,
ve kterém není ani utiskovatelů, ani utištěných
budou na ní pracovati.
Zahajujeme projednáním tohoto zákona novou
éru v zemědělské politice. Uznáváme
přednosti zemědělské velkovýroby,
uznáváme její význam pro zásobování,
a vyslovuji přání, aby národní
podnik státní statky úspěšně
doplňoval hospodaření na malých a
středních podnicích tak, aby po letech strádání
bylo dost potravin pro všechny občany našeho
státu a aby se nové ocenění zemědělské
práce projevilo i ve štěstí a spokojenosti
všeho zemědělského lidu.
Maje na zřeteli tyto skutečnosti, jsem zmocněn
klubem poslanců čs. strany lidové prohlásiti,
že klub bude jednomyslně pro předložený
vládní návrh zákona hlasovati. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Ďalším
rečníkom je p. posl. Bacílek. Dávam
mu slovo.
Posl. Bacílek: Slávna snemovňa, dámy
a pánovia!
Ak srovnávame činnosť a úlohy štátnych
statkov s inými národnými podnikmi, musíme
vidieť mimoriadny význam, aký majú štátne
majetky pri budovaní socializmu na našej dedine, a
to na strane jednej, a na druhej strane ťažkosti, s
ktorými sa tento socialistický sektor na dedinách
stretáva. Ak v priemysle súkromný sektor
reprezentuje 95% všetkej hodnoty priemyslovej výroby,
v pôdohospodárstve je pomer takmer obrátený.
Hlavným dodávateľom pôdohospodárskych
výrobkov zostáva súkromný podnikateľ,
malý a stredný roľník, a z veľkej
časti podeľuje sa na zemedelskej výrobe ešte
aj zemedelský kapitalista, dedinský boháč-statkár.
Povedzme si pravdu, že medzi mnohými maloroľníkmi
badať niekedy aj nedôveru voči novým
útvarom štátnych statkov. Táto nedôvera
našich malých roľníkov má svoje
korene v minulosti, kedy veľkostatkár vykorisťoval
bezohľadne nielen svojich deputátnikov, ale aj malých
a stredných roľníkov. Každý z nás
môže uvádzať skutočnosti, ako za
požičanie strojov, poťahov, sejačky, museli
naši malí roľníci obrábať
celé týždne pri okopávaní repy
na majetkoch jednotlivých statkárov. Videli sme
tiež, ako naši statkári zneužívali
svoje funkcie v jednotlivých družstvách, ako
Roľnícke vzájomné pokladnice, skladištné
družstvá a iné družstevné podniky
za kapitalistického režimu slúžily väčšinou
práve len pre tých niekoľkých najväčších
a najbohatších jednotlivcov v jednej dedine.
My vieme tiež, akú úlohu hrala úžera
a akým spôsobom náš dedinský ľud
bol v minulosti sodieraný. Ak dnes je určitá
nedôvera voči štátnym majetkom, je to
ešte tá časť neuvedomelosti, ktorá
nechápe, aký význam štátny majetok
má, a ktorá je proti každému veľkému
majetku tu zriadenému. Úlohou štátnych
majetkov je, aby pomáhaly odstraňovať nielen
odveké vykorisťovanie našich dedín, našich
malých a stredných roľníkov, ale aby
účinnou pomocou malým a stredným roľníkom,
najmä dodávaním ušľachtilých
osív a šľachteného chovného statku,
prakticky hospodáreniu malých roľníkov
dnes pomáhaly, aby priamou pomocou strojmi, poťahmi,
pomáhaly obrábať role bezzemkov a drobných
roľníkov, pomáhaly na strojových staniciach,
na strojových družstvách a tak si získavaly
plnej dôvery drobných i stredných roľníkov.
Náš drobný roľník nesmie vidieť
v štátnych statkoch svojho konkurenta, ale naopak
pomocníka, bez ktorého nebude v budúcnosti
možné, aby zveľadil svoje vlastné hospodárstvo,
aby sa oslobodil zo závislosti na jednotlivých statkároch,
na ktorých bol ešte do posledného času
závislý.
A tu je treba vidieť, že nový národný
podnik Štátne statky bude môcť splniť
svoje úlohy iba vtedy, keď bude naplnený novým
duchom ľudovej demokracie a pevným krokom kráčať
na ceste k socializmu. Konkrétne úlohy, uložené
štátnym statkom v päťročnici na Slovensku,
nie sú malé. Už na konci roku 1949 prevezmú
štátne statky na 50% všetkých plôch
určených pre množenie ušľachtilých
osív a postupne behom roku 1949 prevezmú takmer
celé šľachtenie a množenie semien. Skúsenosti,
ktoré získaly štátne statky na šľachtiteľských
staniciach v Dioseku, Vígľaši, Veľkej Lomnici
prevzatím súkromných šľachtiteľských
podnikov, umožnia vypestovať osivo pre všetky geonomické
oblasti Slovenska. Štátne statky majú veľkú
úlohu r. 1949 pokiaľ sa týka pomoci roľníkom
v oblasti živočíšnej produkcie. Už
roku 1949 dodajú štátne majetky pre potreby
živočíšnej výroby našim roľníkom
na 300 plemenných býkov, 300 kancov a 600 plemenných
baranov. V ďalších rokoch budú štátne
majetky dodávať pre potreby maloroľníckeho
chovu na Slovensku na tisíc kancov, tisíc plemenných
býkov a celú potrebu plemenných baranov.
Nie menej významnú úlohu budú hrať
štátne majetky pri zásobovaní obyvateľstva.
Podľa skúsenosti z tohto roku ukázalo sa nedostatočné
zásobovanie väčších miest a priemyslových
stredísk zeleninou. Preto štátne majetky rozširujú
plochy, na ktorých sa bude pestovať zelenina, z 290
ha na 900 ha. Cieľom zaistenia úrody na týchto
plochách boly urobené opatrenia pre získanie
potrebných zavlažovacích zariadení,
ktoré zaistia úrodu raných zemiakov a zeleniny
i pri suchom počasí.
Štátne majetky majú veľký podiel
i na pestovaní nových kultúr. Tak v roku
1949 na základe skúseností v pestovaní
ryže u presídlencov z Maďarska budú štátne
majetky pestovať ryžu cca na 25 až 30 ha. Cukrový
cirok sa bude pestovať viac ako na 100 ha s tým zameraním,
aby v budúcnosti na juhu Slovenska mohol zameniť ohrozené
pestovanie cukrovej repy. Pri výkrme prasníc štátne
majetky na Slovensku sa zaviazaly dodať 80.000 bravov vo
váhe okolo 90 kg na verejné zásobovanie.
Podobne štátne majetky i v zásobovaní
mliekom, í keď je počet kráv absolútne
nedostatočný, prevzaly na seba úlohu dodať
celkom 20 miliónov litrov mlieka. Tak by som mohol pokračovať.
Štátne majetky budú mať ohromné
úlohy v otázkach mechanizácie, v stavebných
investíciách, v pokusníctve, v šľachtení,
a to tak, aby po doplnení vlastného stavu mohly
sa stať hlavnými dodávateľmi a pomocníkmi
nášho malého a stredného roľníka.
Naskytuje sa otázka, či sú dnes štátne
majetky tak vybavené, tak personálne obsadené,
tak organizované alebo budú v krátkom čase
organizované, aby sme mohli od nich očakávať,
že tieto úlohy splnia? Povedzme si pravdu, že
bude treba mnoho zariadiť a mnoho napraviť.
Štátne majetky na Slovensku dnes obhospodarujú
na 80.000 ha pôdohospodárskej pôdy. Ich vybavenie
je ale absolútne nedostatočné, hlavne čo
sa týka plemenného materiálu. A tu dovoľte
mi, aby som povedal niekoľko kritických slov na jednotlivých
úradníkov Povereníctva pôdohospodárstva
a pozemkovej reformy, niekoľko kritických slov úradníkom
štátneho majetku a aby som poukázal, akým
nezodpovedným spôsobom boly preberané statky
z revízie pozemkovej reformy. Podľa zprávy
štátnych majetkov na Slovensku bolo z majetkov podliehajúcich
revízii pozemkovej reformy na 50.000 ha pôdy a tieto
prevzaté statky pripadly štátnym majetkom.
Mám tu niektoré výkazy o prevzatí
štátneho majetku na juhu Slovenska. Smejkal Jozef,
majetok 60 ha, štátu pripadne 45 ha, Smejkalovi zostane
15 ha. Z celkového inventára zostanú však
Smejkalovi dva voly, štátnemu majetku pripadne jeden.
Pánu Smejkalovi zostanú štyri kravy, štátny
majetok neprevezme nič, zo šiestich jalovíc
preberá štátny majetok štyri.