Ohrožování a pokusy o zničení
těchto statků jsou tak nebezpečné
pro existenci státu a svobodného života v něm,
že se jevilo nutným zařadit jejich ochranu
do první hlavy, nesoucí název "Trestné
činy proti státu". Pokus o zničení
a rozvrácení těchto statků, jakož
i pokus o násilné znemožnění
ústavní činnosti presidenta republiky a dalších
nejvyšších orgánů státu
jest hodnotiti jako zradu na národě a státu,
a byl proto zvolen i název pro tuto trestnou činnost
velmi přiléhavý a lidu známý
- "velezrada".
Vedle těchto statků v hlavě první
je v §§ 2 a 3 chráněna i národní
povaha našeho státu tak, jak je po právní
stránce zajištěna Ústavou 9. května.
Ústavně-právní výbor při
projednávání § 3, "Pobuřování
proti republice" dospěl k přesvědčení,
že nemá být trestán jenom ten, kdo z
hrubé nedbalosti umožňuje nebo usnadňuje
hromadné šíření pobuřujícího
projevu, nýbrž i ten, kdo umožňuje jakékoli
šíření pobuřujícího
projevu, a proto v § 3, odst. 2 bylo vypuštěno
slovo "hromadné".
Při projednávání § 4 pak dospěl
k přesvědčení, že zájem
republiky a její ochrana vyžaduje, aby každý,
kdo hanobí republiku, ať před více lidmi
veřejně nebo před jediným člověkem,
byl stíhán. Ústavně-právní
výbor vycházel z úvahy, že právní
řád naší republiky zajišťuje
na př. ochranu cti i jednotlivci v případě,
kdy na cti bylo ublíženo výroky pronesenými
pouze před jedinou osobou. A poněvadž pro nás
ochrana státu stojí výše a je nadřazena
ochraně jednotlivce, máme povinnost ochranu republiky
zajistit obdobným způsobem při použití
vyšší trestní sankce. Z toho důvodu
je § 4 ve znění přijatém ústavně-právním
výborem rozdělen na dva odstavce, z nichž první
obsahuje definici přestupku a odstavec druhý přečinu
hanobení republiky.
Touto formulací bude také zajištěno
stíhání těch osob, které z opatrnosti
veřejně a před více lidmi republiku
nehanobí, ale dovedou tak učinit od jedné
osoby ke druhé, jsouce přesvědčeni
o tom, že všichni občané, před
kterými republiku hanobili, neučiní trestní
oznámen a nepřihlásí se jako svědci,
a když se přihlásí jeden, pak že
jeho výpověď nebude stačit k naplnění
skutkové podstaty trestného činu. Je jistě
naším přáním, aby konečně
zákonem na ochranu lidově demokratické republiky
byli postiženi ti nejzáludnější
nepřátelé republiky, kteří
nejrafinovanějším způsobem dovedou zasévat
nedůvěru vůči republice a republiku
hanobit.
Dalším právním statkem, chráněným
zákonem na ochranu lidově demokratické republiky,
jest jednak činnost ústavních činitelů,
jednak jejich tělesná integrita. Jde o presidenta
republiky, jeho náměstka, vládu, sbor pověřenců,
členy vlády, Národní shromáždění
a poslance Národního shromáždění.
Zkušenosti z posledních let a methody, kterých
používali a používají fašisté
a jejich chlebodárci, nás poučují
o tom, že nepřátelé lidově demokratické
republiky se nezastaví ani před banditismem, individuálním
terorem a fémovými vraždami. Tyto zločiny
jsou součástí jejich bojového arsenálu
a naše mladá lidově demokratická republika
již je na vlastním území poznala. Z
toho důvodu v kapitole třetí, nadepsané
"Trestné činy proti vnitřní bezpečnosti
státu", je na prvém místě uváděna
ochrana ústavních činitelů.
Další otázkou, kterou řeší
zákon na ochranu lidově demokratické republiky,
je ochrana našeho státu proti vyzvědačům
a poškozování zájmů republiky
vyzrazováním státního tajemství,
jakož i nedovolené zpravodajství. Hlavně
poslední světová válka nám
ukázala, jak významnou úlohu vedle čistě
vojenských tajemství mají i průmyslová
výroba, její organisace a kapacita, rozložení
této výroby a pod., jakož i komunikace a rozložení
pomocných sil. Je v zájmu republiky a její
bezpečnosti, aby i tyto věci byly chráněny
proti vyzvědačům a jejich vyzrazování
- úmyslné nebo z nedbalosti - bylo stíháno.
A poněvadž jsme si všichni plně vědomí
toho, že existence tohoto státu je chráněna
rovněž našimi spojenci v čele se Sovětským
svazem, přebíráme v zákoně
na ochranu lidově demokratické republiky na sebe
- a to velmi rádi - závazek, že budeme trestat
každého, kdo poškodí republiku tím,
že se dopouští vyzvědačství
proti našemu spojenci.
Se zřetelem na to, že chceme, aby naše spojenectví
bylo posilováno a rostla vzájemná důvěra,
máme za povinnost chránit naše spojence proti
nepřátelům, kteří nejen vyzvědačstvím,
ale i hanobením spojeneckého státu, hlav
těchto států anebo jiných představitelů
a potupením výsostných znaků spojeneckých
států by chtěli ohrožovat náš
spojenecký poměr a přátelství.
Proto ustanovením § 42 chráníme i naše
spojence proti útokům nepřátel.
Vládní návrh zákona v původním
§ 20 stanovil ochranu veřejných sborů
proti násilí, kterým má být
působeno na výkon jejich pravomoci. Ústavně-právní
výbor došel k přesvědčení,
a to se zřetelem na nynější stav výkonu
pravomoci národních výborů jednotlivými
referenty, že jest poskytnouti ochranu i referentům
národních výborů, a rozhodl se vsunout
před tento paragraf dva nové paragrafy, které
obsahují ochranu výkonu pravomoci veřejného
funkcionáře před srocením více
osob, jakož i výkonu pravomoci celého sboru
před srocením více osob, majících
v úmyslu společným násilím
působit na výkon těchto orgánů.
Tato ustanovení totiž obsahově patří
do zákona na ochranu lidově demokratické
republiky a byla proto systematicky zařazena před
nynější § 22. Oba tyto paragrafy nesou
společný název "vzbouření".
Touto úpravou bylo dosaženo toho, že původní
§§ 68-75 trestního zákona č. 117/1852
ř. z., které neodpovídají lidově
demokratickému zřízení, se zároveň
zrušují. Veřejné sbory vyrostlé
z května 1945, na kterých leží největší
část odpovědnosti za budování
republiky, dostanou tímto způsobem dostatečnou
ochranu, kterou jistě s radostí uvítají.
Další otázkou, kterou řeší
zákon na ochranu lidově demokratické republiky,
je boj proti fašismu, jeho propagaci a podpoře. Již
v Košickém vládním programu v kap. 9
zavazuje se první domácí vláda republiky
k boji proti fašismu tímto odstavcem: "Odhodlána
vykořenit fašismus politicky a morálně
do všech důsledků vyhlásí vláda
zákaz všech fašistických stran a organisací
a nedovolí obnovení v jakékoliv formě
těch politických stran, které se tak těžce
provinily na zájmech národa a republiky. Máme
proto povinnost i v zákoně na ochranu lidově
demokratické republiky stanovit co nejostřejší
sankce proti těm, kdož by jakýmkoliv způsobem
fašismus propagovali, jej podporovali, anebo jednali podle
zásad hlásaných fašisty."
Hrůzy fašistických zvěrstev, která
byla napáchána od první světové
války, a hlavně pak těch, která byla
napáchána během druhé světové
války a která i dnes jsou páchána
ve Španělsku, Řecku a jinde, zavazují
nás právě jako ostatní mírumilovné
a svobodymilovné lidi na celém světě
postaviti i pomoci trestních sankcí hráz
proti tomuto nebezpečí, ohrožujícímu
mír, svobodu národů a svobodu pracujícího
lidu.
Jsme státem, který plní i zde důsledně
a rád závazek, který jsme na sebe vzali v
době boje za svobodu národa. Budeme stíhat
i ty, kdož by chtěli uplatňovat diskriminaci
národní a rasovou anebo náboženskou,
neboť i to je součástí fašismu.
Budeme tím uskutečňovat myšlenky, na
kterých byla budována Organisace Spojených
národů, zrozená z druhé světové
války a z boje proti fašismu.
Dalším problémem, jímž se ústavně-právní
výbor šíře zabýval, je zneužívání
úřadu duchovního proti lidově demokratickému
řádu republiky. Ústava 9. května zajišťuje
opravdovou svobodu náboženství pro každého
občana i pro církve. Naše lidově demokratická
republika může být v tom směru příkladem
i mnohým jiným státům, které
o sobě tvrdí, že jsou demokratické.
Ovšem to neznamená, že by lidově demokratická
republika měla dovolit a trpět, aby církevních
úkonů v chrámech i mimo chrámy bylo
zneužíváno v politickém směru
proti lidové demokracii. Proto byl přijat §
28 s doplňkem, že bude potrestán pro přečin
každý, kdo zneužije výkonu svého
úřadu duchovního anebo své náboženské
funkce k vykonávání vlivu na věci
politického života ve směru nepříznivém
lidově demokratickému řádu republiky.
Každý občan republiky, který chce být
účasten národního dění
a požívat práv občana, má za
povinnost plnit povinnosti k tomuto státu ukládané
zákonem. Naše ústava nezná výjimek
ani pro duchovní kterékoliv církve. Všichni
duchovní všech církví nechť si
uvědomí, že zákony této republiky
platí pro ně právě tak jako pro ostatní
občany a že při nezachovávání
těchto zákonů se dostanou do konfliktu i
s trestním sankcemi obsaženými v zákoně
na ochranu lidově demokratické republiky.
V našem státě máme jednoho presidenta
a jednu vládu, jedno Národní shromáždění
a zákony platící pro všechny občany
a nesmíme dovolit, aby o našich vnitřních
záležitostech a do našich vnitřních
poměrů mluvily vlády cizí přes
duchovní s církevních kazatelen.
Projednávaná osnova zákona pamatuje i na
stíhání šíření
poplašných zpráv - tak zvanou šuškandu.
Ustanovení jsou obsažena v § 32 a byla přijata
ve znění původního vládního
návrhu. S touto činností úzce souvisí
podněcování k trestnému činu
a k neplnění zákonných povinností,
jakož i schvalováni trestného činu.
Ústavně-právní výbor dospěl
k přesvědčení, že je zapotřebí
postihnout nejen ty, kdož veřejně páchají
tyto trestné činy, nýbrž i ty, kdož
se alespoň před 2 nebo více lidmi těchto
činů dopouštějí. Tímto
zpřísněním mají být
opět postiženi ti, kdož šuškáním
se dopouštějí trestných činů.
Při projednávání původních
§§ 34 a 35 o hospodářské sabotáži
dospěl ústavně-právní výbor
k názoru, že je účelné postihnout
zákonem na ochranu lidově demokratické republiky
nejen hospodářskou sabotáž, nýbrž
i tak zv. úřednickou sabotáž a ohrožování
jednotného hospodářského plánu
z nedbalosti. Jde totiž o to, aby všichni, ať
jde o veřejné funkcionáře, úředníky
nebo zaměstnance, kteří bud pasivní
resistencí, t. j. neplněním povinností,
anebo špatným plněním povinností
a jejich obcházením buď úmyslně
anebo z nedbalosti maří nebo ztěžují
provádění nebo plnění jednotného
hospodářského plánu, byli stíháni
podle zákona na ochranu lidově demokratické
republiky. Pakliže to činí úmyslně
anebo za přitěžujících okolností,
mají býti stíháni pro zločin,
a rovněž tak mají být stíhání
pro zločin, pakliže neplněním nebo porušením
povinností, vyplývajících z jejich
veřejné funkce, úřadu, služby,
povolání nebo zaměstnání, ohrožují
důležitý zájem republiky. Jsme totiž
svědky toho, že v mnohých úřadech
a na odpovědných místech jsou lidé,
kteří se domnívají, že pasivní
resistencí mohou účinně bojovat proti
lidově demokratickému zřízení
a napomáhat tak nepřátelům republiky.
Tito lidé nechť vezmou na vědomí, že
do budoucna se jim takovéto jednání nebude
vyplácet.
Rovněž je v souvislosti s těmito ustanoveními
připomenouti, že i na příklad rolníci,
kteří by neplnili povinnosti uložené
jim vyživovacím plánem a tím vlastně
ohrožovali prováděn a plnění
vyživovacího plánu, dopouštějí
se přečinu podle § 38.
Žijeme již ve 4. roce lidově demokratické
republiky Československé a je na každém
občanu, který využívá práv
občana plnou měrou, aby také konečně
počal plnit povinnosti vůči státu
plnou měrou. Proti těm pak, kteří
neplněním povinností chtějí
bojovat proti režimu, nechť přijdou k uplatnění
sankce §§ 36-38.
Ústavně-právní výbor se rovněž
usnesl, aby tato ustanovení platila i na veřejné
funkcionáře a veřejným funkcionářem
jest rozuměti každou osobu, která je povolána
k obstarávání veřejných věcí.
Zákon na ochranu lidově demokratické republiky
se rovněž vypořádává s
těmi, kdož ve své nenávisti k lidově
demokratickému zřízení nastoupili
cestu zrady a uchýlili se do ciziny proto, aby mohli proti
republice nerušeně pokračovat v trestné
činnosti. V § 40 je stanovena trestní sankce
pro tyto nepřátele republiky, kteří
neuposlechnou výzvy československých úřadů
k návratu. Je v zájmu republiky a uklidnění
našeho občanstva, aby konečně proti
těmto nepřátelům republiky byly vyneseny
rozsudky podle zákona na ochranu lidově demokratické
republiky se všemi důsledky, t. j. i s konfiskací
jejich jmění, ztrátou živnostenského
oprávnění a podobně. Tito lidé,
jestliže se postavili proti republice, nemají práva
od republiky cokoliv požadovat a nemají také
práva, aby republika snad chránila jejich majetek
a jejich zájmy.
Ještě jedné věci je nutno se dotknouti,
a to jest ustanovení § 43 - podněcování
k útočné válce. Jsme státem,
který si přeje mír doma i ve světě.
Jsme státem, který bojuje proti válce a který
plní všechny závazky převzaté
na sebe svým členstvím v Organisaci Spojených
národů. Nenávidíme útočné
války a z toho důvodu přijímáme
trestní sankce na ty, kdož by veřejně
nebo před více lidmi k útočné
válce podněcovali. Tímto ustanovením
chceme dokázat na prvním místě všemu
československému lidu, že lidově demokratický
režim je režimem míru a pokoje, ale chceme tím
dokázat i ostatnímu světu, že to myslíme
s otázkou míru smrtelně vážně.
U nás nebude možné to, co je dnes možné
i v tak zv. demokraciích na západě, kde dokonce
na pokyn odpovědných činitelů se štve
do nové války. Lidově demokratická
republika Československá jako člen Organisace
Spojených národů pojímá proto
i do zákona na ochranu lidově demokratické
republiky ustanovení na ochranu míru.
V hlavě páté jsou obsažena ustanovení
společná a závěrečná.
z nichž nejdůležitější
jsou ustanovení o ukládání trestu
hlavního, jakož i trestů vedlejších.
I když vycházíme z přesvědčení,
že zákon na ochranu lidově demokratické
republiky má na prvém místě působit
preventivně svými přísnými
tresty, přece jen se nevyvarujeme toho, aby zavilí
nepřátelé lidově demokratického
zřízení nebyli souzeni a nebylo proti nim
použito všech sankcí uvedených v zákoně.
Je nanejvýš spravedlivé, aby se používalo
sankcí tak, jak jsou stanoveny v zákoně,
a aby v případech uvedených v § 46 se
nepoužilo zmírňovacích zákonných
ustanovení. Poněvadž jsme si vědomi,
že největší část nepřátel
republiky je z těch vrstev, které v květnu
1945 a v únoru 1948 byly zbaveny svých privilegovaných,
hlavně hospodářských posic, je naprosto
spravedlivé, aby soudy při některých
zločinech obligatorně a při ostatních
trestných činech podle zákona na ochranu
lidově demokratické republiky konfiskovaly veškeré
jmění odsouzeného nebo jeho část.
Jde o to, aby tito nepřátelé republiky byli
zbaveni hospodářské základny, která
jim umožňovala, aby se buď sami dopouštěli
trestných činů proti republice, je organisovali,
nebo aby alespoň k jejich páchání
poskytovali prostředky. Je rovněž naprosto
spravedlivé, aby pachatelé byli při odsouzení
zbavováni živnostenských oprávnění,
aby byli zbavováni státního občanství
a čestných práv občanských.
Ústavně-právní výbor ke všem
těmto ustanovením hlavy páté připojil
ještě dvě nová ustanovení, obsažená
v § 56 "zákaz pobytu" a v § 57 "přikázání
do donucovací pracovny". Je v zájmu našeho
státu, aby občan, jehož pobyt by v určitém
území ohrožoval bezpečnost státu,
veřejnou bezpečnost nebo veřejný pořádek,
byl z tohoto území vykázán na trvalo
nebo na čas. Půjde hlavně o to, nedovolit
mu, aby ve známém prostředí opět
navázal spojení se živly nepřátelskými
státu, event. mu znemožnit, aby navazoval spojení
s nepřátelí za hranicemi. Půjde hlavně
o území pohraniční. Rovněž
přikázání do donucovací pracovny
je žádoucí, neboť dosavadní zkušenosti
a zjištění, pokud jde o nepřátele
republiky již souzené, ukazují, že ve
většině případů šlo
o lidi, kteří nikdy poctivě nepracovali a
kteří až do svého potrestání
žili buď z nahromaděného majetku nebo
jako parasité na těle pracujícího
národa. Je proto jen naplněním požadavku
spravedlnosti, aby tito lidé v donucovacích pracovnách
byli převychováni v užitečné
tvory lidské společnosti.
Paní a pánové. je jistě přáním
nás všech, aby naše bezpečnostní
orgány a soudy nebyly nuceny často používat
zákona na ochranu lidově demokratické republiky.
Je jistě přáním i našich soudců,
aby nepřátel republiky bylo co nejméně
a aby s trestními soudy měli co činit jen
lidé nebezpeční lidské společnosti.
Ovšem toto je přání naše a nezáleží
jen na nás, zda bude splněno, záleží
hlavně na těch. kteří se již
dostali nebo ještě mají v úmyslu se
dostat na šikmou plochu trestné činnosti proti
státu. Přijetím zákona na ochranu
lidově demokratické republiky všechny tyto
lidi varujeme. Současně pak rozhodnuti chránit
lidově demokratickou republiku všemi prostředky
přejeme si jistě, aby tento zákon byl velmi
účinnou zbraní proti všem nepřátelům
naši lidově demokratické republiky, kráčející
k socialismu. Odhlasováním zákona dáme
panu ministru vnitra, panu ministru spravedlnosti a jim podřízeným
orgánům a soudcům opravdu účinnou
zbraň, na kterou budeme hrdi. Nechť tato zbraň
se stane v jejich rukou tím, čím se stala
Rudoarmějcům Stalinova katuše, zbraní
k rozbití a zničení posledních posic
nepřátel naší republiky.
Ústavně-právní výbor projednal
osnovu zákona a přijal ji se změnami, které
jsou uvedeny v písemné zprávě tisk
103. Jménem ústavně-právního
výboru doporučuji plenu Národního
shromáždění přijetí návrhu
zákona v tomto znění. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo zpravodaji k odst. 2 posl. dr. Haimovi.
Zpravodajca posl. dr. Haim: Slávne Národné
shromaždenie, panie a páni!
Vládny návrh zákona o štátnom
súde, predkladaný ústavno-právnym
výborom plénu Národného shromaždenia,
po bedlivom prerokovaní zapája sa úzko vo
svojich dôvodoch k odôvodneniam prerokovávaného
návrhu zákona na ochranu ľudovodemokratickej
republiky.
Účinná ochrana výdobytkov našej
národnodemokratickej revolúcie a socializujúcej
ľudovej demokracie vyžaduje k svojmu uplatneniu okrem
materiálno-právnych opatrení aj príslušné
opatrenia formálno-právne.
Pri našej ceste k socializmu domáca i zahraničná
reakcia bude nás hatiť a znepokojovať, aby táto
cesta nebola pokojná a aby dosiahnutie konečného
cieľa bolo časove čo najvzdialenejšie.
Preto, aby bola po ruke rýchla a účinná
zbraň proti každému útoku na našu
ľudovodemokratickú republiku, je vládou predložený
Národnému shromaždeniu návrh zákona
o štátnom súde, pred ktorým ako pred
súdom riadnym v smysle § 135, ods. 2 úst. listiny
majú byť uplatnené vo zvýšenej
miere vyššie uvedené hľadiská.