Před vpádem fašismu i za jeho tyranie byla
mezi bankami a průmyslem jediná souvislost: výroba
podléhala zájmům bankovního kapitálu.
Tato závislost se ovšem nevyjadřovala porobou
průmyslu bankám, nýbrž sepětím
zájmů kapitánů průmyslu se
zájmy kapitánů bank, kteří
všichni dohromady a společně ovládali
společenský výrobní i bankovní
aparát, nahromaděný a vybudovaný celonárodní
pílí. Zaměstnanci průmyslu i bank
byli předmětem téhož vykořisťování
a všichni byli vykořisťováni v podstatě
týmiž pány. Banky dosazovaly správní
rady a rozhodovaly o funkcionářích v průmyslu,
svazy průmyslníků dosazovaly vedení
bank.
Problém organisace našeho bankovnictví není
jen úzkým problémem bankovnictví.
ale všeho našeho národního podnikání.
Banky i národní podniky výrobní jsou
majetkem státu a tato nezvratná skutečnost
není jenom zárukou, že se již nemohou
vrátit doby, kdy finanční kapitál
rozhodoval o osudech výroby i státu; plyne z ní
to, že stát má právo uzpůsobit
a zorganisovat své banky tak, aby mohl kdykoliv a dobře
odpovídat nejen za jejich hospodaření, ale
i za jejich funkci. Jediným dnes představitelným
zájmem bank je, aby dobře vyhovovaly úkolům,
které na ně jejich majitel-stát-vznáší
a vznese, a jediným zájmem státu je, aby
se tyto úkoly kryly se zájmem našeho národního
celku. Tedy: banky budou sloužit, nikoli vládnout.
Aby byl skutečně zájem našeho národního
celku postaven před všechny zájmy dílčí,
ať již jsou to zájmy osobní, podnikové,
nebo zájmy úzce výdělečné,
je třeba, aby celý peněžní systém
byl vybudován tak, aby hlavním důvodem jeho
existence a organisačních forem byly jednotlivé
funkce, které má zastávat, a aby jako celek
sloužil plánu. I když tedy formy budou různé,
myšlenka zůstává jediná: podporovat
vše, co slouží plánu, co slouží
-seriosnímu hospodářskému úsilí
a tím konsolidaci poměrů v našem státě
a co konec konců přispěje ke zvýšení
životní úrovně a blahobytu našeho
lidu.
Požadavkem plánu je kontrola výrobní
i obchodní činnosti po stránce peněžní.
Předpokladem pro to je oddělení finančních
prostředků, sloužících k investicím
a k provozu podniku. Pro tuto funkci v úseku provozního
úvěru máme živnostenskou banku v Čechách
a na Moravě, a na Slovensku Slovenskou Tatra banku. Pro
financování investic zřizujeme útvar
nový-zvláštní investiční
banku s působností celostátní, jak
to odpovídá celostátnímu plánu
investičnímu. Tím máme vyřešen
celý úsek podnikání znárodněného
resp. plánovaného.
Zůstává další důležitý
úsek, t. j. drobné podnikání neplánované,
jakož i služba místním potřebám,
zvláště našeho venkova. Je to problém
služby našemu drobnému lidu-všem našim
střadatelům, problém zabezpečení
odpovědné správy jejich úspor. Tuto
funkci má vykonávat nový jednotný
typ peněžního ústavu. Vracíme
tak lidovému peněžnictví jeho správnou
svépomocnou a samosprávnou funkci. Jeho nová
forma v družstevním rámci mu zajistí
spolupráci s nejširšími vrstvami a bude
našemu lidovému hospodářství
samosprávnou školou. Úzkým sepětím
lidových funkcionářů s místními
hospodářskými problémy bude dosaženo
nejen žádoucího přehledu a souhry hospodářských
činitelů již dole, ale budeme tu míti
automatickou kontrolu hospodářského úsilí
přímými zástupci lidu na místě.
Je ovšem jasné, že k těmto úkolům
není zapotřebí, aby vedle sebe na jednom
místě existovaly četné rozličné
typy lidového peněžnictví, jejichž
náplň by byla stejná a jejichž činnost
degenerovala prakticky jen v konkurenční boj. Je
třeba, aby síť lidových peněžních
ústavů byla sice velmi hustá a zasahovala
do všech míst naší republiky, je však
zároveň třeba, aby byla tato síť
úsporná.
Že myšlenky, obsažené v osnově o
organisaci peněžnictví, jsou správné,
dokazuje jasně ta skutečnost, že po ujasněni
cílů snažení lidu tohoto státu
po únoru dochází ke slučovacímu
procesu spontánně na mnoha místech již
dnes. To je zároveň důkazem, že naši
hospodářští pracovníci na venkovských
místech i v okresech pociťují živelnou
potřebu toho, aby peněžnictví plnilo
řádně své poslání a
aby zájem státu byl povznesen nad zájmy dílčí.
Účast lidové správy ve správě
spořitelen a záložen je výrazem toho,
že dnes nepohlížíme na peněžní
ústavy jenom jako na podniky, nýbrž že
si uvědomujeme, že i nejmenší ústav
je vlastně ústavem veřejným, neboť
plní důležitou veřejnou funkci t. j.
sběr a distribuci národních úspor.
Má a musí míti proto veřejná
správa zájem na řádném chodu
každého ústavu, zvláště
když stát dnes zaručuje každému
vkladateli bezpečnost jeho vkladů.
Konečným článkem v naší
peněžní soustavě stává
se Poštovní spořitelna, která jako celostátní
peněžní ústředí bude soustřeďovat,
vyrovnávat a ústředně rozdělovat
přebytky, které se v celém peněžnictví
nashromáždí. Její převedení
do kompetence ministerstva financí je logickým požadavkem
jednak pro soustředění dozoru na peněžnictví,
jednak požadavkem resortu, a její nová funkce
centrálního sběru a distribuce peněžních
prostředků je předpokladem, bez kterého
se žádné finanční plánování
nemůže obejít. Všechny tři osnovy
tvoří předpoklady pro to, aby naše peněžnictví
odpovídalo potřebám hospodářského
plánu. Je nám jasné, že zdržení
v peněžnictví je obzvláště
veliké a že bude třeba nesmírného
úsilí k tomu, aby myšlenky, za které
bojovala naše strana i ministr financí již dlouhou
dobu a jejichž vyjádřením nové
zákony jsou, byly co nejdříve uvedeny v život
a aby se tak peněžnictví stalo nikoliv brzdícím
elementem, nýbrž organisací, která podporuje
a usnadňuje naše hospodářské
úsilí a která organicky vyplývá
z hospodářských skutečností
v našem státě.
A proto nejen zaměstnanci peněžních
ústavů, ale i všichni ti, kdo to s naším
plánovaným hospodářstvím a
s naší cestou k socialismu myslí doopravdy,
musejí v tomto okamžiku vyslovit našemu ministru
financí dr Dolanskému opravdovou vděčnost,
a lituji jenom, že tento návrh zákona pro odpor
těch, kteří nebyli vedeni poctivou snahou,
nebyl realisován již před rokem. Jménem
klubu poslanců komunistické strany Československa
mám čest prohlásiti, že členové
tohoto klubu budou pro osnovy zákonů o organisaci
peněžnictví, o Investiční bance
a o Poštovní spořitelně hlasovat.
Podpredseda Valo: Ďalším rečníkom
je pán posl. dr Hulínský. Dávam
mu slovo.
Posl. dr Hulínský: Pane předsedo,
paní a pánové!
Zákony o organisací peněžnictví,
o Poštovní spořitelně a o Investiční
bance dokončujeme výstavbu naší nové
hospodářské soustavy. Novou organisaci finančního
hospodářství a vymezením jeho nové,
zároveň však též přirozené
funkce uzavíráme koloběh našeho hospodářství
a splňujeme tak jednu ze základních podmínek,
aby náš hospodářský plán,
jenž jest motorem našeho hospodářství,
mohl je roztočit na plné obrátky.
Změny, provedené v organisaci peněžnictví,
jsou jen logickým důsledkem strukturálních
změn našeho hospodářství. A je
zcela přirozené, že to bylo právě
nové uspořádání peněžnictví
v duchu lidově demokratického řádu,
jež narazilo na největší odpor a obtíže
ze stran nepřátel lidově demokratické
republiky a socialismu. Vždyť právě peněžní
trusty představovaly poslední a snad nejdůležitější
etapu v procesu soustřeďování kapitálu.
Finanční kapitál svou anonymitou, mezinárodními
vztahy a neodpovědností byl nejvhodnějším
nástrojem bezohledného vykořisťování
pracujícího člověka. Soustředil
obrovské majetky pozemkové, průmyslu, přírodního
bohatství a obchodu do rukou několika lidí,
kteří rozhodovali nejenom v hospodářství,
a!e ovlivňovali a mnohdy diktovali i v politice. Lenin
správně vystihl, že kapitalismus se opírá
především o finanční kapitál,
který si osobuje největší podíl
na ziscích, a že hospodářská
a politická moc přešla z výroby od průmyslových
a obchodních podnikatelů do rukou "geniů"
finančních machinací a spekulací.
Však také vznik, historie a činnost finančních
koncernů všude na světě byly si až
nápadně podobné, ať již to byly
bankovní domy Morganův, Rotschildův nebo
Živnostenská banka Preissova.
Plánované socialistické hospodářství
určuje peněžnictví ty funkce a formy,
jichž je potřebí k pravidelnému a správnému
chodu národního hospodářství.
Nejsou to úkoly malé, i když nutno konstatovat,
že rozhodující vliv na vývoj a směr
našeho hospodářství peněžnictví
definitivně ztrácí.
Je to především financování hospodářského
plánu, a to jak plánovaných investic, tak
i jejich provozu. Dnes není pochyby o tom, že pro
plnění plánu není rozhodné
to, zda máme k disposici potřebný finanční
kapitál, ale že je především nutné
k úspěšnému splnění plánu
zajistit si kapitál reálný. to jest stroje,
suroviny, energii a pracovní síly. Zkušenosti
z dvouletého plánu nám však ukázaly,
že je třeba doplniti plán výrobních
prostředků a pracovních sil plánem
finančním. Účelně uspořádané
peněžnictví umožní nám svou
funkcí sledovat v hospodářském plánu,
nejen zda je plněn co do množství a dodržován
časově, ale poskytne nám též
spolehlivý prostředek k tomu, abychom mohli kontrolovat,
zda hodnota vyrobeného zboží odpovídá
hodnotě vynaložených výrobních
nákladů. Dostaneme se konečně také
k objektivnímu zjištění skutečné
jakosti naší výroby, což znamená,
že budeme moci zjišťovat hodnotu výrobků
nejen pokud jde o odborné provedení, ale i s toho
hlediska, jak jsou žádoucí na trhu a podle
toho i cenné. Záměr sledovati provozní
úvěr, pokud jde o kontrolu plánu výroby
po stránce kvantitativní, je dostatečně
znám a není třeba se o něm šířiti.
Nedosti zdůrazněno však dosud bylo, že
cílevědomá a do hloubky propracovaná
soustava této kontroly poskytne nám i druhou možnost,
a to sledování trhu tak, jak probíhá
světově a jak je vyjadřován v nabídce
a poptávce po zboží, která, dokud ještě
značná část světa se ve svém
hospodářském systému řídí
principem nabídky a poptávky, je ve svém
konečném výsledku i konečným
kriteriem ceny.
V našem hospodářském postavení
musíme této možnosti průzkumu trhu věnovat
plnou a mimořádnou pozornost, a výkyvy, či
spíše nepravidelnosti, které se v průběhu
obratu nejen výroby, ale i distribuce budou projevovati,
stanou se neomylnými ukazateli tendencí, které
mají vliv nejen na současný stav, ale i na
budoucí vývoj světových trhů.
Dostaneme se tak k analyse trhů metodou, kterou nikdo druhý,
kdo je v podobném vztahu ke světovému hospodářství,
nebude míti v tomto rozsahu po ruce. Tento předpoklad
bude správný jedině tehdy, jestliže
provozní banka ve svém rozsahu bude skutečnou
a výhradní základnou pro provozní
úvěr. Je proto třeba, abychom důsledně
a cílevědomě správně rozlišovali
úvěr investiční a provozní,
tak, jak to mají uskutečnit navrhované osnovy.
Investiční banka má vésti ve své
evidenci všechny hodnoty, které souvisí s pořizováním
výrobních statků, ať již jsou pořizovány
z přebytků hospodaření podniků
anebo, což bude prozatím častější
případ, ještě převážně
z úvěru, poskytnutého k tomuto účelu.
S tím souvisí zajisté i správa těchto
investic po stránce finanční, a proto také
správně má být Investiční
bance svěřeno vedení evidence kmenových
jmění národních podniků, ať
již tuto funkci bude provádět přímo
anebo pro fond znárodněného hospodářství,
který se vlastně stává představitelem
vlastnictví všeho toho, co rozumíme národními
podniky.
Tak bude postaráno o stálé a spolehlivé
hodnocení užitečnosti pořízených
provozních investic. Investiční banka bude
si opatřovati prostředky na financování
investic jednak z národní úspory přes
ústředí lidového peněžnictví
a druhým zdrojem bude předfinancování
investic dočasně přes cedulový úvěr,
ovšem za předpokladu, že bude jasný plán,
podle kterého takto pořízené investiční
statky vyreprodukují ve stanoveném čase peněžní
hodnoty do nich investované. Z toho je patrno, že
investice takto pořizované musí být
bezpodmínečně investicemi produktivními.
Bude též úkolem investiční banky,
aby byla strážcem správné relace mezi
kapitálem finančním a kapitálem reálným,
neboť neproduktivními investicemi snadno by se mohla
přesunout váha na stranu kapitálu finančního
se všemi inflačními důsledky. Ostatní
investiční úvěr, zejména financování
spotřebních investic, což znamená stavbu
obytných domů, investice řemesel a živností,
bude obstarávat po druhé koleji lidové peněžnictví.
Prozatím nám ovšem bude působit starosti
mimořádný stav, vzniklý tím,
že provozní banka po vybavení národních
podniků průmyslových peněžním
jměním z prostředků fondu přes
Investiční banku stane se vlastně věřitelem
této banky, čímž prostředky,
které mají mít charakter krátkodobý-neboť
byly svěřeny do provozu-se stanou prostředky
dlouhodobými. Tu stojíme před problémem,
jak dočasně upravit zmenšenou mobilitu provozní
banky. Tento systém by nebyl úplný, kdyby
nebylo pamatováno na zřízení ústředního
místa, jímž by probíhaly všechny
peněžní prostředky, které jsou
a musí býti jednoznačné. To znamená,
že nemáme ve skutečnosti peněz dlouhodobých
a krátkodobých; máme peníze toliko
jedny a funkci krátkodobosti nebo dlouhodobosti jim podle
plánu teprve určujeme. Rozdělování
těchto dvou proudů podle směrnic plánů
bude svěřeno Poštovní spořitelně,
která bude tímto ústředím ve
smyslu osnovy.
Hospodářský plán nám poskytuje
možnost, abychom o národní úspoře,
kterou rozumíme tvorbu trvalých statků výrobních
i spotřebních a na níž závisí
hospodářský a kulturní pokrok, řídili
s jednoho místa a s celkového hlediska potřeb
tohoto státu a jeho lidu. Toto rozdělování
národního důchodu peněžně
se projeví právě v Poštovní spořitelně.
Obě banky, provozní i investiční,
budou si obstarávati prostředky převážně
z peněžního ústředí, t.
j. z Poštovní spořitelny. Jestliže tedy
v mnoha případech nebude Poštovní spořitelna
již přímým partnerem v peněžním
spojení, zejména s národními podniky,
nepozbývá tím na svém významu,
nýbrž právě naopak. Celý obrat
peněžního dění zůstane
stejně u ní soustředěn a bude beze
zbytku i kontrolován. Jedině rozvíjející
se a žádoucí bezhotovostní placení,
jež bude probíhat mezí národními
podniky, nebude již u ní zachycováno, neboť
jeho sledování je jedním ze základních
úkolů provozních bank.
Hlavním úkolem ústavů lidového
peněžnictví jest, jak zdůrazňuje
důvodová zpráva, sběr vkladů
a podpora spořivosti. Je to úkol nadmíru
důležitý, který obsahuje v sobě
i prvky mravní výchovy našeho lidu. Je jen
přirozené v socialistickém hospodářství,
že úspory krajů bohatších a hospodářsky
pokročilejších budou moci býti prostřednictvím
lidového peněžnictví přeneseny
k hospodářskému pozdvižení krajů
hospodářsky chudších.
Tyto pronikavé změny v organisaci našeho peněžnictví,
zejména jeho radikální zjednodušení,
musí míti ovšem svou odezvu v sociálních
poměrech zaměstnanců oněch složek
peněžnictví, které byly sloučeny
v ústřední ústavy. Řešení
tohoto problému usnadňuje však velmi okolnost,
že téměř ve všech peněžních
ústavech je značné procento zaměstnanců
poměrně vysoké věkové hranice,
a proto přirozený úbytek nyní nadměrného
osobního vybavení bude velmi značný.
Zdá se, že tento velmi obtížný
problém se uspořádá sám svou
přirozenou cestou.
V závěru bych chtěl znovu zdůraznit
velikou důležitost a zodpovědnost našich
peněžních ústavů. Způsob
hospodaření s kapitálem je nesmírně
významný. Zejména v socialistickém
řádu je třeba klásti daleko větší
důraz na jeho hospodárné využití,
poněvadž se tím zvyšuje národní
důchod. Bylo by velmi pochybné a nebezpečné,
kdybychom všechny obtíže a překážky
v naší znárodněné výrobě,
obchodu a dopravě chtěli řešit pouze
zvýšeným investováním kapitálu.
Je třeba zdůraznit, že úzké profily
v našem hospodářství musí být
řešeny také větší podnikavostí,
lepší organisací a zkrátka takovým
způsobem, aby všichni výrobní činitelé,
práce i kapitál, poskytovali co největší
výnosy.
Jsem, pověřen sdělit, že klub poslanců
československé strany socialistické bude
pro tyto osnovy hlasovat. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: Ďalším rečníkom
je pán posl. Malina. Dávam mu slovo.
Posl. Malina: Pán podpredseda, slávne Národné
shromaždenie!
Významné osnovy zákonov o organizácii
peňažníctva, o Investičnej banke a o
zmene právnej povahy Poštovnej sporiteľne, tvoria
odôvodnený normatívny celok, ktorý
naše peňažné problémy stavia na
základnicu vhodnú pre naše ďalekosiahle
ľudovodemokratické hospodárske opatrenia. Naše
bezohľadnou konkurenciou preniknuté bankové
a ľudové peňažníctvo predstavovalo
typický obraz liberalistickej roztrieštenosti. V našich
mestách a mestečkách vedľa troch-štyroch
bánk pravidelne boly 3-4 peňažné ústavy,
a to Mestská sporiteľňa, Roľnícke
pokladnice, živno-ústavy, Úverné spolky
atď. Je len prirodzené, že každý
peňažný ústav si hľadal okruh zákazníkov
a často svoju pôsobnosť rozprestieral na hospodársky
sektor, pre ktorý nemal ani vecných ani zákonitých
predkopladov.
Značnú roztrieštenosť podporovala liberalistická
voľná súťaž v obchodnom a hospodárskom
živote. Vyslovovalo sa neraz zbožné želanie
o pestovaní občianskej svornosti a snášanlivosti,
ale hmotné podmienky hospodárskeho a sociálneho
života priamo nabádaly k nevraživosti. Priemyselníci
mali banky, roľníci Roľnícke pokladnice,
remeselníci živnostenské ústavy. Vo
všetkých peňažných ústavoch,
v bankách alebo v ľudovom peňažníctve
bola hlavná snaha zaistiť si moc vo finančnom
sektore a tak i politicky ovládať život v štáte.