Paní a pánové, jménem ústavně-právního
výboru doporučuji Národnímu shromáždění,
aby odhlasovalo zákon ve znění, přijatém
ústavně-právním výborem. (Potlesk.)
Místopředseda Richter (zvoní):
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Kokeš: Nikoli.
Místopředseda Richter: Přistoupíme
k hlasování. Osnova má 6 paragrafů,
nadpis a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 6 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí
podle zprávy výborové, nechť pozvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
třetího odstavce pořadu, jímž
je
3. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 5)
o čestném prohlášení ve správním
řízení (tisk 8).
Zpravodajem je posl. dr Jelínek; dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Jelínek: Slavná sněmovno!
Jedním z prostředků, kterými okupanti
u nás šikanovali obyvatelstvo při nejrozmanitějších
příležitostech, byla povinnost opatřovat
a úřadům předkládat všemožné
doklady, dosvědčující a prokazující
ty či ony skutečností. Patřily k nim
doklady o arijském původu, stejně jako tomu
bylo s průkazy domovského práva předků
až k roku 1810. Tato okupantská "důkladnost"
znamenala v praktickém životě písaření
a mnoho papíru a průběhem doby se zvyšovala
tak, že i když byla terčem vtipu, zůstávala
bičem a přehradou.
Není proto divu, že náš lid velmi žárlivě
střežil, zda po převzetí správy
lidovými orgány - národními výbory
- nastane v tomto směru náprava. Okupace sama a
její konec znamenaly pro mnoho občanů příležitost
obraceti se na naše úřady a veřejné
orgány leckdy i pro uplatnění nároků,
vyplývajících z porevolučních
zákonných úprav. S tím ovšem
byla spojena nutnost prokázati těmto úřadům
osobní data, stav, poměry i skutečnosti,
mající vztah zejména k uplatňovaným
nárokům. Při tom se vyskytovalo mnoho případů,
kdy i úřad sám podle povahy věci nemusil
požadovat listinný doklad, jehož opatření
je v každém případě nákladné,
při výstavbě republiky zdržující
a mnohdy i obtížné.
Vládní nařízení č. 8
z r. 1938 Sb., vydané na základě zákona
č. 125/1927 o organisaci politické správy,
však nepřipouští výslech stran
a tím znemožňuje ve svém oboru nahrazení
listinných dokladů seznáním stran.
Mělo-li se občanstvu dokázat, že lidově
demokratický stát chce a umí zjednodušit
veřejnou správu a usnadnit styk občana s
úřadem, bylo nutno odstranit předpis 49 vlád.
nař. čís. 8 z r. 1928.
Byl tu však i úkol dát zmíněnému
styku mezi občanstvem a úřady potřebnou
důvěru. Pomůckou jsou tu trestní sankce,
stanovené na oklamání úřadů.
Těchto sankcí dosud nebylo.
Těmto požadavkům vyhovuje předložená
vládní osnova zákona o čestném
prohlášení ve správním řízení
- tisk 5 -, která připouští, aby v případech,
které nejsou vyloučeny zákonem nebo směrnicemi
příslušných ministerstev, připustily
úřady k návrhu strany její čestné
prohlášení jako důkaz nebo osvědčení
skutečností, které by jinak bylo nutno dokazovat
nebo osvědčovat listinou.
Forma prohlášení i ověření
podpisu strany je skutečným dokladem snahy o zjednodušení
a o umožnění použít tohoto zjednodušení
všemi zájemci.
Osnova vyhrazuje úřadu volné ocenění
důkazností čestného prohlášení
a dává mu možnost nejen je připustit,
ale kdykoliv připuštění zrušit,
a stanoví sankce na zneužití z nedbalosti i
zlého úmyslu.
Čestné prohlášení bude možné
ve všech oborech veřejné správy a na
celém území státu.
Vítám upřímně tuto vládní
osnovu nejen jako důkaz, že vláda zná
skutečné poměry, nýbrž i jako
vědomou snahu odstranit závady a zavést všechno
možné zlepšení do poměru občanů
a veřejné správy.
Doporučuji jménem právního výboru,
aby tato vládní osnova byla přijata ve znění
předložené zprávy ústavně-právního
výboru, jak ji projednal a jednomyslně schválil
ve své schůzí dne 24. června 1948.
(Potlesk).
Místopředseda Richter (zvoní):
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
se nekoná.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Jelínek: nejsou.
Místopředseda Richter: Přistoupíme
k hlasování. Osnova má 6 paragrafů,
nadpis a úvodní formuli. Poněvadž není
pozměňovacích návrhů, dám
o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy
výborové. (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 6 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí,
podle zprávy výborové, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní
shromáždění přijalo tuto
osnovu zákona podle zprávy výborové.
Tím je pořad schůze vyřízen.
Před ukončením schůze sděluji:
Předsednictvo klubu poslanců čs. sociální
demokracie spolu s jednotlivými členy tohoto klubu
oznamují přípisem ze dne 30. června
1948, že vzhledem ke sloučení čs. sociální
demokracie s komunistickou stranou Československa ruší
dosavadní klub čs. sociální demokracie
a jednotliví členové z něho vystupují.
Předsednictvo klubu komunistické strany Československa
oznámilo přípisem ze dne 30. června
1948 spolu s níže uvedenými poslanci, že
tito poslanci vstupují do klubu poslanců KSČ:
dr Bláha, dr Julius Dolanský, Erban, Fierlinger,
dr Hájek, dr Havelka, Hladký, inž. Jankovcová,
dr Jelínek, dr John, Jungwirthová, Kovář,
Kubant, Lindauer, dr Němec, Pažoutová, Podborský,
Pošusta, Pytlík, Sajal, Štička, Tymeš,
dr Vácha.
Dále sděluji, že dovolenou podle § 1,
odst. 4 jedn. řádu dal jsem na dnešní
schůzi posl. Kapounovi a Jurovi.
Posl. dr Kácl žádá o zdravotní
dovolenou na dobu od počátku července do
konce zasedání před prázdninovým
obdobím. Lékařské potvrzení
předložil.
Navrhuji udělení této dovolené.
Kdo s mým návrhem souhlasí, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Navržená dovolená
se uděluje.
Sděluji, že se předsednictvo usneslo, aby příští
schůze byla svolána písemně nebo telegraficky.
Končím schůzi.