Co je třeba podtrhnouti při projednávání
tohoto zákona? Jako prvý ze zákonů
schvaluje nové Národní shromáždění
zákon, který rozvinuje základní ustanovení
nové ústavy, jak zaručuji § 93 a násl.
ústavy Československé republiky, a to způsobem,
který předvídá § 175, aby tak
Slovenská národní rada co nejdříve
vykonávala moc zákonodárnou ve věcech
národní a regionální povahy, které
vyžadují k zajištění plného
rozvoje hmotných a duchovních sil slovenského
národa zvláštní úpravy a pokud
nejde o věcí, ve kterých je třeba
jednotné úpravy zákonné.
Za předpokladu jednotného hospodářského
plánu je tu dána široká základna
k rozvoji hmotných i duchovních sil slovenského
lidu a hospodářské výstavby cestou
industrialisace Slovenska, což pro přípravu
5letého plánu má jistě význam
rozhodující.
Tvůrčí iniciativě pracujícího
lidu slovenského a jeho organisaci dostává
se tu nejširší základny, aby byla zajištěna
účelná míra národní
spotřeby, aby množství, jakost a plynulost
výroby byly ještě více stupňovány
a tak postupně na široké základně
industrialisace vzrůstala životní úroveň
našeho lidu. To je také nejpevnější
základna morálně-politické jednoty
našeho státu.
Doplnění Slovenské národní
rady podle výsledku voleb do Národního shromáždění
je také manifestací jednoty, svornosti a pokoje
v silné lidově demokratické Československé
republice. Převážná většina
slovenského národa volila jednotnou kandidátku
obrozené Národní fronty a tak manifestačně
potvrdila své únorové vítězství.
Tudíž i lid slovenský potvrzoval v demokratických
svobodných volbách své únorové
vítězství a zabezpečoval tak výsledky
národní a demokratické revoluce a slovenského
povstání a rozhodl s konečnou platností,
že Československá republika půjde vpřed
k socialismu pokojnou a demokratickou cestou v družné
shodě a spolupráci Čechů a Slováků.
Je to proto také potvrzení - v daném případě
ústavní potvrzení - že svobodné
a demokratické volby přinesly v celé republice
a i na Slovensku velké vítězství lidové
demokracie, nezměnitelnou skutečnost, že dělnická
třída a pracující lid je vládcem
v celé naší republice a že bratrský
svazek českého a slovenského národa
a jednota československého pracujícího
lidu je záštitou budovatelské práce,
zajišťující lepší budoucnost
obou našich národů. (Potlesk.)
Staly-li se tedy volby do Národního shromáždění
důležitým mezníkem na pokojné
cestě k socialismu, je toho výrazem a také
skutečností doplnění Slovenské
národní rady a je to současně závazkem
pro její další činnost, aby tak si uvědomili
všichni, že vstupujeme do nové epochy národního
a státního vývoje, kdy skutečným
hospodářem a vládcem obou našich národů
jsou dělníci, rolníci, živnostníci
a pracující inteligence našeho státu.
A tak se před celým světem jasně a
nedvojsmyslně proklamuje vůle českého
a slovenského národa budovat republiku socialistickou,
republiku silnou a bezpečnou, opřenou o pevné
přátelství a spojenectví se Sovětským
svazem a s ostatními slovanskými národy,
aby tak navždy byla zajištěna bezpečnost
našeho jednotného státu, dvou rovnoprávných
slovanských národů, Čechů a
Slováků, jak to zajišťuje druhý
základní článek naší ústavy.
Není tedy pochyby o tom, že nová Slovenská
národní rada jistě přispěje
k upevnění bratrského a rovnoprávného
vztahu Čechů a Slováků a tak k utužení
československé státní jednoty.
Slovensko i tu jasně ukazuje, že nastoupilo definitivně
cestu pokroku, cestu lidové demokracie směřující
k socialismu. Znamená to, že ještě intensivněji
bude se tu pokračovat v politice, která sleduje
hospodářské, sociální a kulturní
vyrovnání všech krajů naší
republiky a také Slovenska. Znovu se tu ukazuje, že
se zde upevňuje jednota a svornost samého slovenského
lidu. Je to také potvrzením nerozlučného
svazku dvou základních složek našich národů
- dělníků a rolníků - v celé
naší Československé republice, a je
to konečně v neposlední míře
výrazem, že obrozená slovenská Národní
fronta je pevným útvarem, který jednotně
a svorně, se společným programem a za společným
cílem zajišťuje harmonickou spoluprací
všech pokrokových, vlasteneckých Slováků.
Vítáme proto nový zákon o doplnění
Slovenské národní rady s přesvědčením,
že Slovenská národní rada získá
pro naši dobrou a spravedlivou věc všechny poctivé
pokrokové a vlastenecké Slováky a že
tak také utuží a posílí jednotu
dělnické třídy a pracujícího
lidu jako záštitu bezpečnosti naší
republiky. A proto jsme přesvědčeni, že
i schválení dnešního zákona náleží
k těm velkým událostem, které nás
naplňují elánem a optimismem, pokračovat
v budovatelské práci za rozkvět Slovenska
i zemí českých, za blahobyt českého
a slovenského lidu a za šťastnou a spokojenou
budoucnost Československé republiky. (Potlesk.)
Podpredseda Valo (zvoní): Dávam slovo
nasledujúcemu rečníkovi, ktorým je
pán posl. Šmidke.
Posl. Šmidke: Slávna snemovňa!
Februárové udalosti odstránily z vývojovej
cesty nášho štátneho života korene
reakcie, ktorých výhonky jedovaté vyrastaly
do najvyšších inštitúcií nášho
štátu. Ich cieľom bolo, aby sústavným
porušovaním a znásilňovaním parlamentných
slobôd a dohovorov vniesly rozbroj medzi naše dva národy
nedôveru voči ustanoveniam, zákonom a nariadeniam,
vyplývajúcim z ľudovodemokratického
zriadenia nášho štátu. Víťazným
februárom, ktorý je príznačným
príkladom, čo zmôže sjednotená
sila pracujúcich, boli predstavitelia rozvratu vyradení
z rozhodovania a usmerňovania našej politickej, hospodárskej
a kultúrnej skutočnosti.
Skončila sa taká politika, podľa ktorej jedna
ruka podpisovala v Prahe závažné rozhodnutia,
uzávery, dohody a zákony a druhá ruka v Bratislave
ich uvedenia v život marila. Umelé pestovanie šovinismu,
zneužívanie administratívneho a exekučného
systému slúžilo vyvolávaniu psychózy
neporiadku, rozkladu a pripravovalo pôdu pre intervencie,
diskriminácie a pád ľudového zriadenia.
Predstavitelia týchto zákerných snáh
boli na oboch stranách, na českej a na slovenskej
strane vyradení mohutným zgrupovaním konštruktívnych
síl, reprezentovaných najpokrokovejšími
stranami. Táto skutočnosť vyžadovala reorganizáciu
a doplnenie zákonodarných sborov.
S vedomím všetkých práve spomínaných
faktov pristupujeme k rokovaniu o zákone o doplnení
Slovenskej národnej rady v smysle víťazných
volieb obrodeného Národného frontu. Je to
v poradí tretí zákon, ktorým sa novo
konštituované Národné shromáždenie
zaoberá. Deje sa tak v podmienkach mimoriadne priaznivých.
Na Slovensku maly totiž februárové udalosti
niemenej závažný význam ako v celoštátnom
merítku. Ozdravený život ukazuje denne nové
úspechy. Reorganizácia a doplnenie Slovenskej národnej
rady bude ďalším významným prínosom
k urýchleniu našej cesty k socializmu.
Ak Slovenská národná rada, najvyššia
to ustanovizeň Slovenska, bola pred februárovými
udalosťami zneužívaná proti svojmu pôvodnému
poslaniu, vracia sa ona k nemu dnes. Vracia sa k tej tradícii,
ktorú vytvorila svojím historickým významom
v čase slávneho slovenského národného
povstania, keď sa deklaráciou zo dňa 1. septembra
1944 jednoznačne osvedčila svojím programom
za bratskú spoluprácu s českým národom
v novej Československej republike. Biľagovala zradcovskú
politiku, namierenú voči Slovanstvu, a volala všetkých
ľudí do zbrane po bok Sovietského sväzu
proti nepriateľom slovenského národa a ich
pomáhačom. A ak v čase boja za slobodu a
obnovenie Československej republiky bolo úlohou
Slovenskej národnej rady sjednotiť a centralizovať
všetko v boji slovenského národa za likvidáciu
fašizmu a jeho zriadenia, platí táto úloha
a poslanie aj dnes na poli pracovného úsilia a na
poli výstavby v záujme úspešného
napredovania k socializmu. Je nám treba sústrediť
a sjednotiť všetky konštruktívne a pokrokové
sily, lebo na ich rozvití a prehĺbení závisí
naše cesta k socializmu.
Slovenská národná rada ako zákonodarný
sbor a reprezentantka slovenskej existencie bude riešiť
všetky otázky vyplývajúce z ústavy
a svojím složením dáva záruku,
že sa reakcia nikdy viac nebude môcť zmocniť
tejto ustanovizne. Túto záruku dáva v prvom
rade politická uvedomelosť slovenského pracujúceho
ľudu a národa, ktorý odstupom času,
ešte však priebehom národne-oslobodzovacieho
boja, ďalej v rokoch povojnových politických
zápasov poznal sám seba. vedený pokrokovými
silami na čele s Komunistickou stranou Slovenska ohradil
sa energicky proti pokusom zaviesť staré poriadky
kapitalizmu, roztriešteností a dezorganizovanosti.
Slovenská národná rada bude zvýrazňovať
vôľu a potrebu jednoty slovenského národa.
Pod dojmom zradcovskej činnosti nehodných činiteľov,
smetených februárovými udalosťami, tvorila
sa mienka, že priznanie nacionálnej samobytnosti Slovákov
vyjadruje separatistické tendencie. Ale celý národný
oslobodzovací boj, jeho politický program, solidarita
a vzájomná pomoc českého a slovenského
pracujúceho ľudu, bratské porozumenie a shoda
jeho predstaviteľov v čas vojny a ďalej v povojnových
politických zápasoch dokazujú, že ústavou
vyjadrené uznanie rovnoprávnosti slovenského
národa je najlepším základom pre spolunažívanie
Slovákov a Čechov v spoločnej republike.
Bratská, úprimná solidarita českého
a slovenského pracujúceho ľudu je najlepšou
zárukou, že spoločný štát
Čechov a Slovákov bude silným, jednotným
štátom, v ktorom oba naše národy majú
všetky predpoklady svojho slobodného vývinu
po každej stránke. Dokazuje to jasne aj tento zákon
o reorganizovaní Slovenskej národnej rady.
Bude v popredí úloh Slovenskej národnej rady
byť nositeľom tohto snaženia. Prijatie zákona
o doplnení Slovenskej národnej rady znamená
ďalšie potvrdenie správnej cesty pri riešení
našich bratských vzťahov. Znamená ukončenie
neblahej éry nehodných predstaviteľov vôle
svojho ľudu, ktorí zneužili danú im dôveru
a sami sa vydedili z vlastného národa. Znamená
začiatok nového obdobia, obdobia plánovaných
predsavzatí, ich uskutočňovanie a rozširovanie.
Patrí česť českému a slovenskému
pracujúcemu ľudu, že v bratskom porozumení
zavŕšil odveký zápas za svoje bytie
a slobodu a vytvoril predpoklady pre krajšiu budúcnosť
všetkých v tomto štáte. (Potlesk.)
Preto Klub poslancov Komunistickej strany Slovenska bude za túto
osnovu hlasovať. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: Ku slovu nie je už nikto prihlásený,
rozprava je skončená. Dávam slovo k doslovu
pánu zpravodajcovi posl. dr Frišovi.
Zpravodajca posl. dr Friš: Odporučujem prijatie
osnovy s doplňovacím a pozmeňovacím
návrhom a opravami, ktoré som uviedol.
Podpredseda Valo (zvoní): Pretože bol
podaný pozmeňovací návrh posl. dr
Bartušku, dr Beráka, dr Jelínka, Koktána,
Valu, Žiaka a druhov, prednesený pánom zpravodajcom,
mienim dať hlasovať takto: najprv o osnove zákona
v úprave tohto návrhu; ak nebude prijatá,
o osnove zákona podľa zprávy výborovej.
Sú nejaké námietky proti tomuto spôsobu
hlasovania? (Neboly.)
Nie sú. Budeme teda hlasovať, ako som uviedol.
Kto súhlasí s celou osnovou zákona, to je
s jej 11 paragrafmi, nadpisom a úvodnou formulou v úprave
návrhu posl. dr Bartušku, dr Beráka,
dr Jelínka, Koktána, Valu, Žiaka a druhov,
s opravami p. zpravodajcu, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona v úprave
návrhu posl. dr Bartušku, dr Beráka,
dr Jelínka, Koktána, Valu, Žiaka a druhov,
s opravami p. zpravodajcu. Tým je vybavený 1. odsek
poriadku.
Pristúpime k prerokovávaniu druhého odseku
poriadku, ktorým je
2. Zpráva výboru ústavno-právneho
k vládnemu návrhu zákona (tlač 4)
o zrušení domovského práva (tlač
7).
Zpravodajcom je posl. dr Kokeš; dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Kokeš: Slavné Národní
shromáždění, paní a pánové!
Dne 17. června t. r. přednesl předseda vlády
Antonín Zápotocký program své
vlády, ve kterém v kapitole o provedení ústavy
a lidově demokratického právního řádu
uvedl: "Vedle úkolů, které bude nutno
splnit podle pětiletého hospodářského
plánu, vedle splnění těchto materiálních
předpokladů na cestě k socialismu a v souhlase
s nimi čeká nás práce při vybudování
právní a organisační výstavby,
která se musí přizpůsobit všem
společenským a hospodářským
změnám, které přinesla národní
a demokratická revoluce a které dovršily únorové
události. (Předsednictví převzal
místopředseda Richter.)
Mluvíme o novém, lidově demokratickém
právním řádu. To je něco úplně.
jiného než kapitalistický právní
řád, který jsme zdědili po první
republice a namnoze ještě ze starého Rakousko-Uherska.
Kapitalistický právní řád,
to byly zákony a právní předpisy,
které měly především zajišťovat
nerušený rozvoj kapitalistického podnikání
a vykořisťování člověka
člověkem. Staré a ještě dnes
platné zákony zabezpečovaly mocenské
posice vykořisťovatelských tříd.
Lidová demokracie vsak znamená vládu lidu,
vládu všech pracujících. Proto právní
řád lidové demokracie musí být
právním řádem pracujícího
lidu a musí se definitivně odpoutat od všech
zbytků, které připomínají kapitalistické
zřízení. (Potlesk.)
Vláda republiky, plníc svůj závazek
uvedený ve vládním programu, předkládá
Národnímu shromáždění
osnovu zákona o zrušení domovského práva.
Instituce domovského práva je totiž jedním
ze zbytků, jež připomínají kapitalistické
zřízení, a je proto naší povinností
je odstranit. Polovina XIX. století přinesla i v
Rakousko-Uhersku politické a hospodářské
změny ve prospěch kapitalistického zřízení,
a proto i právní řád, sledující
společenský vývoj, byl pozměněn
a doplněn. Jedním z těchto doplnění
bylo zavedení instituce domovského práva.
Vítězstvím pokrokových myšlenek
- jako zrušením roboty - se stalo, že byly vytvořeny
instituce, které nahradily instituce staré, přežité.
Zavedení domovského práva mělo sloužit
hlavně k řešení sociálního
problému zabezpečení chudinské podpory
a dále jako prostředek připoutání
občanů k určitému místu. Obsah
instituce domovského práva, jak je obsažen
v zákoně ze dne 5. března 1862, č.
18 ř. z., a v zákoně ze dne 3. prosince 1863,
č. 105 ř. z., jakož i v zákonech je
doplňujících, plně odpovídá
tehdejšímu nazírání na uspořádání
lidské společnosti a na práva a povinnosti
občanů. Je proto samozřejmé, že
tyto zákony a předpisy jsou dnes v rozporu s naším
nazíráním na občana, jeho práva
a povinnosti a vůbec na společenské zřízení.
Instituce domovského práva stala se proto přežitkem,
bez kterého se můžeme nejenom obejít,
ale který nám dokonce velmi škodí a
brzdí nás v budovatelském úsilí.
Všichni víme, kolik pracovních hodin, kterých
by bylo možno využít účelně
na jiném místě, se ve skutečnosti
promrhá opatřováním, vyplňováním
a opisováním domovských listů. A při
tom, při řešení sociálních
problémů jsme postoupili již tak daleko, že
instituce domovského práva se nám jeví
jako asociální a nedůstojná svobodného
občana v lidově demokratické republice. Naše
sociální zákonodárství, včetně
národního pojištění, jasně
dokazuje, jak lidově demokratický režim již
zajišťuje a v budoucnu ještě chce zajistiti
pracujícího člověka pro případ
stáří, nemocí a pracovní neschopnosti.
Ne almužny a ústrky, po případě
žebráckou mošnu v domovské obcí,
ale klidné, celým národem zajištěné
stáří po dobře vykonané práci
pro celek.
Pokud jde o připoutání občanů
k určitému místu, je sama tato snaha přežitkem,
pokud jde o motivy, které vedly k zavedení instituce
domovského práva. Skutečný stav již
za předmnichovské republiky byl takový, že
celá třetina obyvatelstva bydlela mimo svou domovskou
obec. Společenský vývoj a hlavně změny
v hospodářské struktuře byly příčinou
toho, že obyvatelstvo měnilo své bydliště,
a instituce domovského práva se i v tomto směru
stávala brzdou. Nyní v lidově demokratické
Československé republice se provedením osídlení
pohraničí zvětšil počet těch,
kdož bydlí mimo svou domovskou obec, více než
na polovinu obyvatelstva. Naproti tomu většina obcí
v pohraničí nemá ani jediného občana
se svým domovským právem.
Se zřetelem na státoprávní a státoobčanské
změny, nastalé od května 1945, jeví
se instituce domovského práva jako přítěž
a brzda pří prácí našich lidově
demokratických orgánů, hlavně národních
výborů. Zrušení domovského práva
přispěje velmi vydatně ke zjednodušení
naší lidové správy, odlehčí
obecní administrativě a ulehčí styk
občanů s úřady tím, že
zmenší počet dokladů, které jsou
od občanů při různých příležitostech
požadovány. Navrhovaný zákon - toho
jsme si všichni vědomi - je ovšem jen jedním
z celé řady zákonů, které nutno
usnésti a které mají v oboru správního
práva vystřídati staré a pro lidovou
demokracii už nepotřebné zákony. Nový
zákon sám i důvodová zpráva
mají tento vývoj na zřeteli.
Ústavně-právní výbor projednal
osnovu zákona ve schůzí dne 24. června
t. r. a usnesl se jednomyslně doporučiti plenu Národního
shromáždění, aby zákon byl přijat
se změnou, jak je uvedena v písemné zprávě
tisk 7. Dále má důvodová zpráva
k § 1 obsahovat doporučení, aby matriky domovských
obcí byly uloženy bezpečně u těch
národních výborů, které mohou
zaručit bezpečnost proti zničení anebo
poškození, nejčastěji u okresních
národních výborů.