Středa 30. června 1948

Co je třeba podtrhnouti při projednávání tohoto zákona? Jako prvý ze zákonů schvaluje nové Národní shromáždění zákon, který rozvinuje základní ustanovení nové ústavy, jak zaručuji § 93 a násl. ústavy Československé republiky, a to způsobem, který předvídá § 175, aby tak Slovenská národní rada co nejdříve vykonávala moc zákonodárnou ve věcech národní a regionální povahy, které vyžadují k zajištění plného rozvoje hmotných a duchovních sil slovenského národa zvláštní úpravy a pokud nejde o věcí, ve kterých je třeba jednotné úpravy zákonné.

Za předpokladu jednotného hospodářského plánu je tu dána široká základna k rozvoji hmotných i duchovních sil slovenského lidu a hospodářské výstavby cestou industrialisace Slovenska, což pro přípravu 5letého plánu má jistě význam rozhodující.

Tvůrčí iniciativě pracujícího lidu slovenského a jeho organisaci dostává se tu nejširší základny, aby byla zajištěna účelná míra národní spotřeby, aby množství, jakost a plynulost výroby byly ještě více stupňovány a tak postupně na široké základně industrialisace vzrůstala životní úroveň našeho lidu. To je také nejpevnější základna morálně-politické jednoty našeho státu.

Doplnění Slovenské národní rady podle výsledku voleb do Národního shromáždění je také manifestací jednoty, svornosti a pokoje v silné lidově demokratické Československé republice. Převážná většina slovenského národa volila jednotnou kandidátku obrozené Národní fronty a tak manifestačně potvrdila své únorové vítězství. Tudíž i lid slovenský potvrzoval v demokratických svobodných volbách své únorové vítězství a zabezpečoval tak výsledky národní a demokratické revoluce a slovenského povstání a rozhodl s konečnou platností, že Československá republika půjde vpřed k socialismu pokojnou a demokratickou cestou v družné shodě a spolupráci Čechů a Slováků. Je to proto také potvrzení - v daném případě ústavní potvrzení - že svobodné a demokratické volby přinesly v celé republice a i na Slovensku velké vítězství lidové demokracie, nezměnitelnou skutečnost, že dělnická třída a pracující lid je vládcem v celé naší republice a že bratrský svazek českého a slovenského národa a jednota československého pracujícího lidu je záštitou budovatelské práce, zajišťující lepší budoucnost obou našich národů. (Potlesk.)

Staly-li se tedy volby do Národního shromáždění důležitým mezníkem na pokojné cestě k socialismu, je toho výrazem a také skutečností doplnění Slovenské národní rady a je to současně závazkem pro její další činnost, aby tak si uvědomili všichni, že vstupujeme do nové epochy národního a státního vývoje, kdy skutečným hospodářem a vládcem obou našich národů jsou dělníci, rolníci, živnostníci a pracující inteligence našeho státu.

A tak se před celým světem jasně a nedvojsmyslně proklamuje vůle českého a slovenského národa budovat republiku socialistickou, republiku silnou a bezpečnou, opřenou o pevné přátelství a spojenectví se Sovětským svazem a s ostatními slovanskými národy, aby tak navždy byla zajištěna bezpečnost našeho jednotného státu, dvou rovnoprávných slovanských národů, Čechů a Slováků, jak to zajišťuje druhý základní článek naší ústavy. Není tedy pochyby o tom, že nová Slovenská národní rada jistě přispěje k upevnění bratrského a rovnoprávného vztahu Čechů a Slováků a tak k utužení československé státní jednoty.

Slovensko i tu jasně ukazuje, že nastoupilo definitivně cestu pokroku, cestu lidové demokracie směřující k socialismu. Znamená to, že ještě intensivněji bude se tu pokračovat v politice, která sleduje hospodářské, sociální a kulturní vyrovnání všech krajů naší republiky a také Slovenska. Znovu se tu ukazuje, že se zde upevňuje jednota a svornost samého slovenského lidu. Je to také potvrzením nerozlučného svazku dvou základních složek našich národů - dělníků a rolníků - v celé naší Československé republice, a je to konečně v neposlední míře výrazem, že obrozená slovenská Národní fronta je pevným útvarem, který jednotně a svorně, se společným programem a za společným cílem zajišťuje harmonickou spoluprací všech pokrokových, vlasteneckých Slováků.

Vítáme proto nový zákon o doplnění Slovenské národní rady s přesvědčením, že Slovenská národní rada získá pro naši dobrou a spravedlivou věc všechny poctivé pokrokové a vlastenecké Slováky a že tak také utuží a posílí jednotu dělnické třídy a pracujícího lidu jako záštitu bezpečnosti naší republiky. A proto jsme přesvědčeni, že i schválení dnešního zákona náleží k těm velkým událostem, které nás naplňují elánem a optimismem, pokračovat v budovatelské práci za rozkvět Slovenska i zemí českých, za blahobyt českého a slovenského lidu a za šťastnou a spokojenou budoucnost Československé republiky. (Potlesk.)

Podpredseda Valo (zvoní): Dávam slovo nasledujúcemu rečníkovi, ktorým je pán posl. Šmidke.

Posl. Šmidke: Slávna snemovňa!

Februárové udalosti odstránily z vývojovej cesty nášho štátneho života korene reakcie, ktorých výhonky jedovaté vyrastaly do najvyšších inštitúcií nášho štátu. Ich cieľom bolo, aby sústavným porušovaním a znásilňovaním parlamentných slobôd a dohovorov vniesly rozbroj medzi naše dva národy nedôveru voči ustanoveniam, zákonom a nariadeniam, vyplývajúcim z ľudovodemokratického zriadenia nášho štátu. Víťazným februárom, ktorý je príznačným príkladom, čo zmôže sjednotená sila pracujúcich, boli predstavitelia rozvratu vyradení z rozhodovania a usmerňovania našej politickej, hospodárskej a kultúrnej skutočnosti.

Skončila sa taká politika, podľa ktorej jedna ruka podpisovala v Prahe závažné rozhodnutia, uzávery, dohody a zákony a druhá ruka v Bratislave ich uvedenia v život marila. Umelé pestovanie šovinismu, zneužívanie administratívneho a exekučného systému slúžilo vyvolávaniu psychózy neporiadku, rozkladu a pripravovalo pôdu pre intervencie, diskriminácie a pád ľudového zriadenia. Predstavitelia týchto zákerných snáh boli na oboch stranách, na českej a na slovenskej strane vyradení mohutným zgrupovaním konštruktívnych síl, reprezentovaných najpokrokovejšími stranami. Táto skutočnosť vyžadovala reorganizáciu a doplnenie zákonodarných sborov.

S vedomím všetkých práve spomínaných faktov pristupujeme k rokovaniu o zákone o doplnení Slovenskej národnej rady v smysle víťazných volieb obrodeného Národného frontu. Je to v poradí tretí zákon, ktorým sa novo konštituované Národné shromáždenie zaoberá. Deje sa tak v podmienkach mimoriadne priaznivých. Na Slovensku maly totiž februárové udalosti niemenej závažný význam ako v celoštátnom merítku. Ozdravený život ukazuje denne nové úspechy. Reorganizácia a doplnenie Slovenskej národnej rady bude ďalším významným prínosom k urýchleniu našej cesty k socializmu.

Ak Slovenská národná rada, najvyššia to ustanovizeň Slovenska, bola pred februárovými udalosťami zneužívaná proti svojmu pôvodnému poslaniu, vracia sa ona k nemu dnes. Vracia sa k tej tradícii, ktorú vytvorila svojím historickým významom v čase slávneho slovenského národného povstania, keď sa deklaráciou zo dňa 1. septembra 1944 jednoznačne osvedčila svojím programom za bratskú spoluprácu s českým národom v novej Československej republike. Biľagovala zradcovskú politiku, namierenú voči Slovanstvu, a volala všetkých ľudí do zbrane po bok Sovietského sväzu proti nepriateľom slovenského národa a ich pomáhačom. A ak v čase boja za slobodu a obnovenie Československej republiky bolo úlohou Slovenskej národnej rady sjednotiť a centralizovať všetko v boji slovenského národa za likvidáciu fašizmu a jeho zriadenia, platí táto úloha a poslanie aj dnes na poli pracovného úsilia a na poli výstavby v záujme úspešného napredovania k socializmu. Je nám treba sústrediť a sjednotiť všetky konštruktívne a pokrokové sily, lebo na ich rozvití a prehĺbení závisí naše cesta k socializmu.

Slovenská národná rada ako zákonodarný sbor a reprezentantka slovenskej existencie bude riešiť všetky otázky vyplývajúce z ústavy a svojím složením dáva záruku, že sa reakcia nikdy viac nebude môcť zmocniť tejto ustanovizne. Túto záruku dáva v prvom rade politická uvedomelosť slovenského pracujúceho ľudu a národa, ktorý odstupom času, ešte však priebehom národne-oslobodzovacieho boja, ďalej v rokoch povojnových politických zápasov poznal sám seba. vedený pokrokovými silami na čele s Komunistickou stranou Slovenska ohradil sa energicky proti pokusom zaviesť staré poriadky kapitalizmu, roztriešteností a dezorganizovanosti. Slovenská národná rada bude zvýrazňovať vôľu a potrebu jednoty slovenského národa. Pod dojmom zradcovskej činnosti nehodných činiteľov, smetených februárovými udalosťami, tvorila sa mienka, že priznanie nacionálnej samobytnosti Slovákov vyjadruje separatistické tendencie. Ale celý národný oslobodzovací boj, jeho politický program, solidarita a vzájomná pomoc českého a slovenského pracujúceho ľudu, bratské porozumenie a shoda jeho predstaviteľov v čas vojny a ďalej v povojnových politických zápasoch dokazujú, že ústavou vyjadrené uznanie rovnoprávnosti slovenského národa je najlepším základom pre spolunažívanie Slovákov a Čechov v spoločnej republike. Bratská, úprimná solidarita českého a slovenského pracujúceho ľudu je najlepšou zárukou, že spoločný štát Čechov a Slovákov bude silným, jednotným štátom, v ktorom oba naše národy majú všetky predpoklady svojho slobodného vývinu po každej stránke. Dokazuje to jasne aj tento zákon o reorganizovaní Slovenskej národnej rady.

Bude v popredí úloh Slovenskej národnej rady byť nositeľom tohto snaženia. Prijatie zákona o doplnení Slovenskej národnej rady znamená ďalšie potvrdenie správnej cesty pri riešení našich bratských vzťahov. Znamená ukončenie neblahej éry nehodných predstaviteľov vôle svojho ľudu, ktorí zneužili danú im dôveru a sami sa vydedili z vlastného národa. Znamená začiatok nového obdobia, obdobia plánovaných predsavzatí, ich uskutočňovanie a rozširovanie. Patrí česť českému a slovenskému pracujúcemu ľudu, že v bratskom porozumení zavŕšil odveký zápas za svoje bytie a slobodu a vytvoril predpoklady pre krajšiu budúcnosť všetkých v tomto štáte. (Potlesk.)

Preto Klub poslancov Komunistickej strany Slovenska bude za túto osnovu hlasovať. (Potlesk.)

Podpredseda Valo: Ku slovu nie je už nikto prihlásený, rozprava je skončená. Dávam slovo k doslovu pánu zpravodajcovi posl. dr Frišovi.

Zpravodajca posl. dr Friš: Odporučujem prijatie osnovy s doplňovacím a pozmeňovacím návrhom a opravami, ktoré som uviedol.

Podpredseda Valo (zvoní): Pretože bol podaný pozmeňovací návrh posl. dr Bartušku, dr Beráka, dr Jelínka, Koktána, Valu, Žiaka a druhov, prednesený pánom zpravodajcom, mienim dať hlasovať takto: najprv o osnove zákona v úprave tohto návrhu; ak nebude prijatá, o osnove zákona podľa zprávy výborovej.

Sú nejaké námietky proti tomuto spôsobu hlasovania? (Neboly.)

Nie sú. Budeme teda hlasovať, ako som uviedol.

Kto súhlasí s celou osnovou zákona, to je s jej 11 paragrafmi, nadpisom a úvodnou formulou v úprave návrhu posl. dr Bartušku, dr Beráka, dr Jelínka, Koktána, Valu, Žiaka a druhov, s opravami p. zpravodajcu, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

To je väčšina. Tým Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona v úprave návrhu posl. dr Bartušku, dr Beráka, dr Jelínka, Koktána, Valu, Žiaka a druhov, s opravami p. zpravodajcu. Tým je vybavený 1. odsek poriadku.

Pristúpime k prerokovávaniu druhého odseku poriadku, ktorým je

2. Zpráva výboru ústavno-právneho k vládnemu návrhu zákona (tlač 4) o zrušení domovského práva (tlač 7).

Zpravodajcom je posl. dr Kokeš; dávam mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Kokeš: Slavné Národní shromáždění, paní a pánové!

Dne 17. června t. r. přednesl předseda vlády Antonín Zápotocký program své vlády, ve kterém v kapitole o provedení ústavy a lidově demokratického právního řádu uvedl: "Vedle úkolů, které bude nutno splnit podle pětiletého hospodářského plánu, vedle splnění těchto materiálních předpokladů na cestě k socialismu a v souhlase s nimi čeká nás práce při vybudování právní a organisační výstavby, která se musí přizpůsobit všem společenským a hospodářským změnám, které přinesla národní a demokratická revoluce a které dovršily únorové události. (Předsednictví převzal místopředseda Richter.)

Mluvíme o novém, lidově demokratickém právním řádu. To je něco úplně. jiného než kapitalistický právní řád, který jsme zdědili po první republice a namnoze ještě ze starého Rakousko-Uherska. Kapitalistický právní řád, to byly zákony a právní předpisy, které měly především zajišťovat nerušený rozvoj kapitalistického podnikání a vykořisťování člověka člověkem. Staré a ještě dnes platné zákony zabezpečovaly mocenské posice vykořisťovatelských tříd. Lidová demokracie vsak znamená vládu lidu, vládu všech pracujících. Proto právní řád lidové demokracie musí být právním řádem pracujícího lidu a musí se definitivně odpoutat od všech zbytků, které připomínají kapitalistické zřízení. (Potlesk.)

Vláda republiky, plníc svůj závazek uvedený ve vládním programu, předkládá Národnímu shromáždění osnovu zákona o zrušení domovského práva. Instituce domovského práva je totiž jedním ze zbytků, jež připomínají kapitalistické zřízení, a je proto naší povinností je odstranit. Polovina XIX. století přinesla i v Rakousko-Uhersku politické a hospodářské změny ve prospěch kapitalistického zřízení, a proto i právní řád, sledující společenský vývoj, byl pozměněn a doplněn. Jedním z těchto doplnění bylo zavedení instituce domovského práva. Vítězstvím pokrokových myšlenek - jako zrušením roboty - se stalo, že byly vytvořeny instituce, které nahradily instituce staré, přežité.

Zavedení domovského práva mělo sloužit hlavně k řešení sociálního problému zabezpečení chudinské podpory a dále jako prostředek připoutání občanů k určitému místu. Obsah instituce domovského práva, jak je obsažen v zákoně ze dne 5. března 1862, č. 18 ř. z., a v zákoně ze dne 3. prosince 1863, č. 105 ř. z., jakož i v zákonech je doplňujících, plně odpovídá tehdejšímu nazírání na uspořádání lidské společnosti a na práva a povinnosti občanů. Je proto samozřejmé, že tyto zákony a předpisy jsou dnes v rozporu s naším nazíráním na občana, jeho práva a povinnosti a vůbec na společenské zřízení. Instituce domovského práva stala se proto přežitkem, bez kterého se můžeme nejenom obejít, ale který nám dokonce velmi škodí a brzdí nás v budovatelském úsilí. Všichni víme, kolik pracovních hodin, kterých by bylo možno využít účelně na jiném místě, se ve skutečnosti promrhá opatřováním, vyplňováním a opisováním domovských listů. A při tom, při řešení sociálních problémů jsme postoupili již tak daleko, že instituce domovského práva se nám jeví jako asociální a nedůstojná svobodného občana v lidově demokratické republice. Naše sociální zákonodárství, včetně národního pojištění, jasně dokazuje, jak lidově demokratický režim již zajišťuje a v budoucnu ještě chce zajistiti pracujícího člověka pro případ stáří, nemocí a pracovní neschopnosti. Ne almužny a ústrky, po případě žebráckou mošnu v domovské obcí, ale klidné, celým národem zajištěné stáří po dobře vykonané práci pro celek.

Pokud jde o připoutání občanů k určitému místu, je sama tato snaha přežitkem, pokud jde o motivy, které vedly k zavedení instituce domovského práva. Skutečný stav již za předmnichovské republiky byl takový, že celá třetina obyvatelstva bydlela mimo svou domovskou obec. Společenský vývoj a hlavně změny v hospodářské struktuře byly příčinou toho, že obyvatelstvo měnilo své bydliště, a instituce domovského práva se i v tomto směru stávala brzdou. Nyní v lidově demokratické Československé republice se provedením osídlení pohraničí zvětšil počet těch, kdož bydlí mimo svou domovskou obec, více než na polovinu obyvatelstva. Naproti tomu většina obcí v pohraničí nemá ani jediného občana se svým domovským právem.

Se zřetelem na státoprávní a státoobčanské změny, nastalé od května 1945, jeví se instituce domovského práva jako přítěž a brzda pří prácí našich lidově demokratických orgánů, hlavně národních výborů. Zrušení domovského práva přispěje velmi vydatně ke zjednodušení naší lidové správy, odlehčí obecní administrativě a ulehčí styk občanů s úřady tím, že zmenší počet dokladů, které jsou od občanů při různých příležitostech požadovány. Navrhovaný zákon - toho jsme si všichni vědomi - je ovšem jen jedním z celé řady zákonů, které nutno usnésti a které mají v oboru správního práva vystřídati staré a pro lidovou demokracii už nepotřebné zákony. Nový zákon sám i důvodová zpráva mají tento vývoj na zřeteli.

Ústavně-právní výbor projednal osnovu zákona ve schůzí dne 24. června t. r. a usnesl se jednomyslně doporučiti plenu Národního shromáždění, aby zákon byl přijat se změnou, jak je uvedena v písemné zprávě tisk 7. Dále má důvodová zpráva k § 1 obsahovat doporučení, aby matriky domovských obcí byly uloženy bezpečně u těch národních výborů, které mohou zaručit bezpečnost proti zničení anebo poškození, nejčastěji u okresních národních výborů.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP