Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Zemědělským úvěrem podle tohoto
zákona se rozumějí státem zaručené
peněžní zápůjčky, poskytované
a) zemědělcům (§ 2) za účelem
opatření prostředků potřebných
k řádnému provozu zemědělských
podniků, k zlevnění a zvýšení
zemědělské výroby a pro výstavbu
zemědělství;
b) jiným osobám za účelem vybudování
zařízení všeobecně sloužících
zemědělství v souhlase se zemědělským
výrobním plánem, zejména k rozvoji
mechanisace zemědělské práce, k budování
zařízení sloužících k
zhodnocení a uchování zemědělských
výrobků a k povznesení životní
úrovně zemědělského obyvatelstva.
Zemědělcem podle tohoto zákona se rozumí:
a) fysická osoba, která se buď výhradně
nebo alespoň převážně živí
vlastní prací ve svém, zpachtovaném
nebo jinak do užívání daném zemědělském
podniku o výměře zemědělské
půdy (včetně půdy lesní) do
50 ha;
b) fysická osoba, která z důležitých
osobních důvodů, zejména pro nemoc,
invaliditu nebo věk, nemůže ve svém
zemědělském podniku o výměře
zemědělské půdy (včetně
půdy lesní) do 50 ha osobně pracovati a byla
proto nucena jej propachtovati nebo jinak dáti k obdělávání
jiné osobě;
c) zemědělská výrobní společenstva
(družstva), jež převážně tvoří
osoby uvedené pod písm. a) nebo b), spočívá-li
činnost těchto osob v přímém
hospodaření v zemědělském družstevním
podniku, po případě ve společném
(družstevním) držení a užívání
hospodářských strojů. Tato společenstva
nesmí však sama poskytovati peněžní
zápůjčky z finančních prostředků
získaných podle tohoto zákona;
d) osoby, které byly nebo budou úředně
pověřeny spravováním neobdělaného
(opuštěného) zemědělského
majetku na místě jeho vlastníků.
Zemědělský úvěr podle §
1 je buď krátkodobý (provozní úvěr
- § 4) nebo dlouhodobý (rekonstrukční,
investiční a konsolidační úvěr
- § 5).
(1) Zemědělský úvěr krátkodobý
(provozní) slouží k opatření
základních zemědělských provozních
potřeb, zejména k opatření osiva a
sadby a strojených hnojiv, jakož i k úhradě
nákladů na obstarání strojních
prací.
(2) Dobu splatnosti pohledávky z úvěru podle
odstavce 1 jest stanoviti vždy nejdéle do konce kalendářního
roku.
(3) Byla-li na zápůjčku ze zemědělského
úvěru krátkodobého vydána směnka,
budiž označena na líci v horním kraji
jako "zemědělská směnka".
Splatnost zemědělských směnek je nejvýše
šestiměsíční; jsou reeskontovatelné
za běžnou diskontní sazbu u Národní
banky Československé.
(1) Zemědělský úvěr dlouhodobý
slouží k opatření peněžních
prostředků:
a) pro obnovu zemědělských podniků,
které byly po dni 17. září 1938 zničeny,
značně poškozeny nebo zpustošeny buď
teroristickými akcemi organisací státu nepřátelských
nebo při dočasné okupaci území
republiky Československé orgány okupačních
států nebo orgány jednajícími
z jejich příkazů nebo jakýmkoliv válečným
činem nebo jiným opatřením některé
válčící strany, jejich bojových
jednotek nebo příslušníků (úvěr
rekonstrukční), pokud postižený již
neobdržel jinaký dostatečný úvěr
pro tento účel;
b) pro investice k udržení a k zvelebení zemědělské
výroby, zejména pro nutné nebo účelné
nákupy dobytka k založení chovu, pro mechanisaci
zemědělské práce, včetně
elektrisace a telefonisace, pro zemědělské
stavby, vodohospodářské a meliorační
práce, pro nabytí zemědělského
podniku nebo půdy a pro scelování pozemků
(úvěr investiční), pokud zaručený
úvěr nebyl nebo nemůže býti opatřen
v dostatečné míře a za výhodnějších
podmínek podle zvláštních předpisů;
c) pro oddlužení zemědělců, kteří
beze své viny upadli do zadlužení, úpravou
jejich dluhů sjednocením za účelem
snížení úrokového břemene
a úpravy splácení (úvěr konsolidační).
(2) Zápůjčky z dlouhodobého úvěru
zemědělského se poskytují na dlužní
úpis a umořují se podle pravidelného
umořovacího plánu, který bude jednotný
pro všechny případy tohoto úvěru.
Podmínky a způsob splácení se stanoví
tak, aby pohledávka byla podle okolností případu
splacena nejméně v pěti, nejvíce ve
čtyřiceti letech, avšak s výhradou,
že dlužník může při dodržení
výpovědní lhůty zaručenou zápůjčku
splatiti též před uplynutím smluvené
doby, aniž je povinen z toho důvodu k placení
jakékoliv náhrady.
(3) Ministerstvo financí může za zvláštních
podmínek povolovati peněžním ústavům,
aby na podkladě pohledávek z dlouhodobých
úvěrů zemědělských vydávaly
své náhradní dlužní úpisy,
které jsou převoditelné.
(1) Ministr financí v dohodě s ministry zemědělství
a vnitra a po vyjádření příslušných
pověřenců určí a vyhlásí
v Úředním listě a na Slovensku uveřejní
též v Úředním věstníku:
1. které peněžní ústavy a peněžní
podniky budou zemědělský úvěr
poskytovati, při čemž nutno vzíti v
úvahu též zemědělská úvěrní
společenstva (družstva), která podle svých
stanov jsou oprávněna poskytovati úvěr
zemědělcům;
2. peněžní ústav nebo peněžní
podnik, který bude vykonávati ústřední
úvěrovou agendu a kontrolu zemědělských
úvěrů a obstarávati peněžité
prostředky k účelům podle tohoto zákona
v souhlase s platnými předpisy o soustřeďování
peněžitých prostředků a s oprávněním
Národní banky Československé podle
§ 3, odst. 2 a 3 zákona ze dne 1948, č. Sb.,
o Národní bance Československé;
3. směrnice pro povolování (schvalování)
a kontrolu zemědělského úvěru,
zejména pro určování nejvyšší
zatěžitelnosti zemědělských podniků
s ohledem na jejich hodnotu, výměru a výnosovost
a celkový zemědělský výrobní
plán při uplatnění investic, jež
mají býti provedeny, jakož i pro posuzování
osobních a odborných vlastností dlužníka
a jeho jiného majetku, a směrnice o tom, jak bude
úvěr vyplácen a jak bude použito záloh
na úhradu válečných škod, poskytovaných
podle předpisů o odstranění věcných
škod na splacení rekonstrukčního úvěru
a pod.
(2) Ministr financí v dohodě s ministrem zemědělství
a po vyjádření příslušných
pověřenců stanoví pro účely
tohoto zákona vyhláškou v Úředním
listě, jíž na Slovensku uveřejní
též v Úředním věstníku,
vzory zvláštních tiskopisů, zejména
zemědělských směnek a dlužních
úpisů.
(1) Úroková sazba u zápůjček
ze zemědělského úvěru nesmí
spolu s úhradou veškerých poplatků a
odměn přesahovati při úvěrech
krátkodobých 31/2%, při
úvěrech dlouhodobých 3%.
(2) Úroková sazba podle odstavce 1 může
býti změněna vyhláškou ministra
financí v dohodě s ministrem zemědělství
v Úředním listě se zřetelem
na výši diskontní sazby Národní
banky Československé.
(3) Mimo úrok uvedený v odstavci 1 jsou dlužníci
povinni odváděti věřiteli pro Zemědělský
zajišťovací fond (§ 11) příspěvek
[§ 13, písm. c)], vypočítaný
z téhož základu jako úrok, a to:
a) zemědělci uvedení v § 2, písm. a), b) a d), pokud výměra jimi obhospodařované orné půdy nepřesahuje 20 ha, a subjekty uvedené v § 2, písm. c) bez ohledu na výměru orné půdy - 1/4%;
b) ostatní dlužníci - 3/4%.
Ministerstvo zemědělství se zmocňuje,
aby v dohodě s ministerstvem financí přejímalo
státní záruky za zemědělský
úvěr a jeho příslušenství.
(1) Převzetím státní záruky
zavazuje se stát zastoupený ministerstvem zemědělství,
že zaplatí věřiteli zaručenou
zápůjčku s úroky a jinými vedlejšími
plněními až do skutečného zaplacení,
nebo její část, pokud vyjde naprázdno
při rozvrhu nejvyššího podání,
dojde-li se souhlasem Zemědělského zajišťovacího
fondu k exekučnímu vymáhání
zaručené pohledávky (odstavec 5), nebo osvědčí-li
věřitel jiným způsobem nedobytnost
své pohledávky.
(2) Povinnost státu k placení podle odstavce 1 vznikne
uplynutím třicátého dne počítajíc
ode dne, kdy věřitel oznámil ministerstvům
zemědělství a financí skutečnosti
rozhodné podle odstavce 1.
(3) Závazek státu pomíjí:
a) zánikem zaručené pohledávky; věřitel
je povinen oznámiti zánik pohledávky ministerstvům
zemědělství a financí;
b) zanedbá-li věřitel péči,
uloženou mu platnými předpisy, obchodními
zvyklostmi nebo stanovenými podmínkami (§ 20,
odst. 2).
(4) Zaplacením zaručené pohledávky
vstupuje stát v práva věřitele.
(5) Zaručenou zápůjčku nelze exekučně
vymáhati bez souhlasu Fondu. Souhlasu není zapotřebí,
prokáže-li věřitel, že Fond odepřel
placení podle § 14.
(1) Zápůjčka z dlouhodobého úvěru
podle § 5 musí býti na nemovitostech dlužníka,
po případě na nemovitostech pod správou
[§ 2, písm. d)], zajištěna zástavním
právem a musí býti při ní poznamenána
státní záruka.
(2) Věřitelé zápůjček
zajištěných zástavním právem
v pořadu před zástavním právem
podle odstavce 1 jsou povinni bez ohledu na jinak stanovenou dobu
splatnosti přijmouti dřívější
zaplacení svých pohledávek i s příslušenstvím,
a to bez jakékoliv náhrady z tohoto důvodu.
(3) Dlužníkovy nemovitosti, na které bylo vloženo
zástavní právo podle odstavce 1, nelze dále
knihovně zatížiti bez svolení ministerstva
zemědělství, nejde-li o zajištění
pohledávek na daních, poplatcích a jiných
veřejných dávkách a jejich příslušenství
nebo o zajištění dědických nároků
zákonných dědiců.
(4) Omezení podle § 9, odst. 5 a podle odstavce 3
se zapíše současně s vkladem podle odstavce
1.
(5) Pokud není zápůjčka z dlouhodobého
úvěru zaplacena, může býti i
na Slovensku živý a mrtvý inventář
zemědělské nemovitosti, který tvoří
v rozsahu nutném pro hospodaření její
příslušenství, zabaven a exekučně
prodán jen s nemovitostí samou.
(1) Při ministerstvu zemědělství v
Praze se zřizuje Zemědělský zajišťovací
fond (dále jen "Fond"), který je samostatnou
právnickou osobou a podléhá dozoru podle
zákona ze dne 20. března 1919, č. 175 Sb.,
o zřízení a působnosti nejvyššího
účetního kontrolního úřadu.
(2) V čele Fondu je předsednictvo, které
jmenuje a odvolává ministr zemědělství
v dohodě s ministrem financí. Předsednictvo
se skládá z předsedy, místopředsedy,
který je zástupcem ministra financí ve Fondu,
dále ze zástupců ministerstva zemědělství
a pověřenectva zemědělství
a pozemkové reformy, kteří jsou jmenováni
z řad odborných úředníků,
a ze zástupce Ústřední rady zemědělců
republiky Československé.
(3) Předseda zastupuje Fond navenek; je-li zaneprázdněn,
zastupuje ho místopředseda.
(4) Fond je osvobozen od poplatků a dávek za úřední
úkony.
(5) Agendu Fondu obstarává ministerstvo zemědělství.
Statut Fondu a jeho organisační a jednací
řád vyhlásí ministr zemědělství
v dohodě s ministrem financí v Úředním
listě; na Slovensku uveřejní je též
v Úředním věstníku.
(1) Fond podléhá státnímu dozoru,
který vykonává vládní komisař,
jmenovaný ministrem financí. Vedle toho vykonává
dozor s hlediska ressortní působnosti zástupce
ministerstva zemědělství, jmenovaný
ministrem zemědělství. Vládní
komisař a zástupce ministerstva zemědělství
dozírají na to, aby Fond plnil povinnosti, uložené
mu tímto zákonem.
(2) Vládní komisař může zastaviti
usnesení a opatření Fondu, o nichž má
za to, že odporují řádnému výkonu
práv a povinností Fondu nebo zásadám
řádného hospodaření, nebo že
se příčí platným předpisům
finančním, zájmům státním
nebo potřebám zemědělství,
s tím účinkem, že taková usnesení
a opatření musí býti předložena
ministru financí a nesmějí býti vykonána
dříve, dokud o nich tento ministr v dohodě
s ministrem zemědělství nerozhodne.
(3) Zástupce ministerstva zemědělství
má právo, shledá-li při výkonu
své funkce závady, nebo má-li za to, že
by některé usnesení nebo opatření
Fondu mělo býti z důvodů uvedených
v odstavci 2 zastaveno, uplatňovati odstranění
závad nebo zastavení dotčených usnesení
nebo opatření u vládního komisaře.
(4) Jestliže Fond usnesení nebo opatření,
která byla vládním komisařem pozastavena,
přesto provede, odpovídá za škody z
toho vzniklé ten, kdo takové usnesení nebo
opatření dal provésti, a může
býti ministrem zemědělství v dohodě
s ministrem financí své funkce zbaven.
Jmění Fondu tvoří:
a) základní částka 100 milionů
Kčs, která bude opatřena v rámci rozpočtu
ministerstva zemědělství na rok 1948 a z
prostředků Národního pozemkového
fondu při ministerstvu zemědělství;
b) roční státní příspěvek
až do výše 75 milionů Kčs, pokud
příjmy z ostatních zdrojů nepostačí;
c) příspěvky dlužníků
podle § 7, odst. 3;
d) vlastní příjmy (úrok ze jmění,
příjem podle § 14, odst. 3 a j.);
e) jiné příjmy (dary a jiná bezplatná
věnování a j.).
(1) Fond může převzíti vcelku nebo zčásti
v mezích ustanovení odstavce 2 placení splatné
pohledávky ze zápůjček z krátkodobého
zemědělského úvěru a jejich
příslušenství, dále placení
anuit na pohledávky ze zápůjček z
dlouhodobého zemědělského úvěru
za dlužníka, který nemůže plniti
své závazky:
a) pro neschopnost placení, která nebyla jím
způsobena úmyslně nebo z nedbalosti, na př.
neodborným hospodařením, spekulační
činností, marnotratností, opilstvím
nebo nezřízeným životem vůbec;
b) pro jiné závažné důvody, jako
jsou: živelní pohroma, katastrofální
neúroda a podobné nepředvídatelné
hospodářské ztráty, dále pro
svoji nemoc, úraz, nebo pro uhynutí dobytka a pod.
(2) Fond může převzíti placení
podle odstavce 1 jen za dlužníka, který zachovává
péči řádného hospodáře
a jen po dobu jeho platební neschopnosti.
(3) Změní-li se poměry dlužníka
tak, že lze na něm spravedlivě požadovati
vrácení částek, které za něho
Fond zaplatil, je dlužník povinen částky
za něho zaplacené Fondu vrátiti. Tato povinnost
zaniká po uplynutí 10 let ode dne zaplacení
pohledávky nebo její části podle odstavce
1.
(1) Odůvodněné žádosti o úvěry
se státní zárukou a o platy z Fondu (§
14) projednávají Okresní zemědělské
úvěrové komise (dále jen "komise"),
které se zřizují při okresních
národních výborech a při ústředních
národních výborech statutárních
měst; kancelářské a jiné potřebné
práce obstarává pro komisi příslušný
okresní (ústřední) národní
výbor svým nákladem.
(2) Žádost jest podati na úředním
tiskopisu. Údaje žádosti musejí býti
co do správnosti potvrzeny místním národním
výborem a místním sdružením příslušného
Jednotného svazu zemědělců.
(1) Komise jest čtyřčlenná. Jejími
členy jsou:
a) předseda okresního národního výboru,
který předsedá; může se dáti
zastupovati jiným členem okresního národního
výboru, který má býti vždy výkonným
zemědělcem, je-li to podle složení okresního
národního výboru možné;
b) člen rady okresního národního výboru,
do jehož působnosti spadají věci zemědělské;
c) zástupce okresního sdružení Jednotného
svazu zemědělců, kterého na návrh
příslušného Jednotného svazu
zemědělců jmenuje ministr zemědělství;
d) zástupce finanční správy, kterého
jmenuje ministr financí, na Slovensku po vyjádření
pověřence financí.
Zástupcům uvedeným pod písm. c) a
d) je jmenovati stejným způsobem po jednom náhradníku.
(2) Jednání komise se účastní
s hlasem poradním zástupci okresní hospodářsko-technické
služby (okresní agronom) a odborník peněžnictví,
jehož jmenuje předseda komise na návrh peněžních
ústavů, které jsou v sídle komise;
podle potřeby jest přizvati zástupce místního
národního výboru obce, v níž
má žadatel své bydliště. Jeho úkolem
je podati vysvětlení a dobré zdání
o poměrech, které při vyřizování
žádosti přijdou v úvahu.
(3) Pro jednání komise platí přiměřeně
organisační a jednací řád pro
okresní (ústřední) národní
výbory.
(4) Funkční období jmenovaných členů
komise (náhradníků) jest zásadně
tříleté. Členství v ní
jest čestné; členové mají nárok
na náhradu hotových výloh, jejichž úhrada
jde k tíži úřadu, po případě
korporace, které zástupce do komise vyslaly.
(5) Členové komise i účastníci
jejího jednání, uvedení v odstavci
2, jsou povinni zachovávati mlčenlivost o věcech,
o nichž se dověděli při výkonu
svých funkcí, a zdržeti se jakéhokoliv
jich zhodnocení a použití. Těchto povinností
nejsou zbaveni ani po zániku funkce.
(6) Členové komise vykonají slib do rukou
předsedy okresního národního výboru,
pokud již jako státní zaměstnanci nebo
veřejní činovníci nejsou pro výkon
své funkce vázáni slibem dříve
složeným, že budou funkci, jíž byli
pověřeni, řádně a podle svého
nejlepšího vědomí a svědomí
a podle tohoto zákona vykonávati a že budou
zachovávati mlčenlivost (odstavec 5).
(7) Členové komise jsou odpovědni za škodu,
kterou úmyslně nebo nedbalostí způsobili
státu, a to bez újmy ustanovení § 22
nebo soudního stíhání trestného
činu.
(1) Úkolem komise jest zejména zjistiti, zda v jednotlivých
případech jsou dány podmínky pro poskytnutí
úvěru podle tohoto zákona, zda poskytnutí
platů z Fondu přispěje k dosažení
všeobecného cíle vytčeného v
§ 1 a zda žadatel nemá vlastních prostředků
k dosažení tohoto cíle. Komise zjistí,
do jaké výše může býti žadateli
poskytnut úvěr, při čemž přihlédne
k tomu, aby podnik nebyl přeinvestován. Komise pojme
svá zjištění do odůvodnění
svého návrhu, který prostřednictvím
ústavu (podniku) zmíněného v §
6, odst. 1, č. 2 postoupí ministerstvu zemědělství,
shledá-li důvody pro kladné vyřízení
žádosti. V návrhu na kladné vyřízení
uvede komise, který peněžní ústav
nebo peněžní podnik je ochoten poskytnouti
zápůjčku ze zemědělského
úvěru, a připojí doklad o jeho úvěrovém
příslibu. po případě, který
peněžní ústav nebo podnik k tomu účelu
ministerstvu zemědělství navrhuje, při
čemž dbá, aby dlouhodobé dluhy téhož
dlužníka byly soustředěny u jednoho
peněžního ústavu nebo podniku. Neshledá-li
komise důvodů pro poskytnutí zemědělského
úvěru, zamítne žádost výměrem
s připojením důvodů.
(2) Komise zjišťuje, zda a do jaké míry
je odůvodněna žádost dlužníka,
aby Fond převzal placení (§ 14), a předloží
spisy se svým návrhem na kladné vyřízení
Fondu. Neshledá-li komise důvodů pro poskytnutí
platů z Fondu, zamítne žádost s připojením
důvodů.
(3) Komise dohlíží na to, aby poskytováním
zemědělského úvěru bylo dosaženo
všeobecného cíle podle § 1, dozírá
zásadně prostřednictvím zástupce
okresní hospodářskotechnické služby
(okresního agronoma) na hospodaření dlužníků,
vede ve svém obvodu řádnou evidenci o zemědělském
úvěru a vykonává ve věci zemědělského
úvěru činnost všeobecně poradní.
(4) Ministr financí v dohodě s ministry zemědělství
a vnitra vyhlásí po vyjádření
příslušných pověřenců
v Úředním listě a na Slovensku uveřejní
též v Úředním věstníku
bližší směrnice pro činnost komise
podle předchozích odstavců a pro vedení
stálé evidence zemědělského
úvěru.
(1) Proti zamítavému výměru (§
17, odst. 1 a 2) má žadatel právo odvolati
se do 15 dnů od jeho doručení ke Stálé
rozhodčí komisi (dále jen "Stálá
komise"), která se zřizuje u ministerstva zemědělství.
Stálá komise rozhodne po slyšení ústavu
(podniku) zmíněného v § 6, odst. 1,
č. 2 o odvolání, uváživši
výsledky provedeného řízení,
které po případě doplní. Vyslechne
podle potřeby zejména znalce z oboru peněžnictví.
(2) Ministerstvo zemědělství zpraví
komisi o svém rozhodnutí o převzetí
záruky. Totéž učiní Stálá
komise, pokud jde o rozhodnutí o odvolání,
a Fond, pokud jde o rozhodnutí o převzetí
placení, při čemž zároveň
zpraví ministerstva zemědělství a
financí.
(3) Bližší předpisy o jednání
Stálé komise (jednací řád)
vyhlásí ministr zemědělství
v dohodě s ministry financí a vnitra a po vyjádření
příslušných pověřenců
v Úředním listě a uveřejní
je na Slovensku též v Úředním
věstníku.
(1) Stálá komise jest čtyřčlenná.
Po jednom členu jmenují ministři zemědělství
a financí, třetím členem je zástupce
příslušného Jednotného svazu
zemědělců, kterého jmenuje ministr
zemědělství na návrh tohoto svazu;
čtvrtého člena jmenuje ministr financí
na návrh Národní banky Československé.
Zástupci Jednotného svazu českých
zemědělců a Jednotného svazu slovenských
zemědělců se účastní
jednání Stálé komise podle toho, jde-li
o věc ze země České nebo Moravskoslezské
anebo ze Slovenska. Stejným způsobem se ustanovují
4 náhradníci členů Stálé
komise.
(2) Předsedou Stálé komise jest člen
jmenovaný ministrem zemědělství, který
nebyl jmenován na návrh příslušného
Jednotného svazu zemědělců.
(3) Zástupce ministerstva financí může
v důležitých případech, týkajících
se finančních zájmů státních,
zastaviti provedení usnesení Stálé
komise; v takovém případě rozhodne
ministr zemědělství v dohodě s ministrem
financí o možnosti provésti takové usnesení.
(4) Ustanovení § 16, odst. 4 až 7 platí,
pokud jde o členy Stálé komise, obdobně
s tím, že slib uvedený v § 16, odst. 5
se skládá do rukou ministra zemědělství.
(1) Na poskytnutí státní záruky a
na platy z Fondu není nároku.
(2) Ministerstvo zemědělství, po případě
Fond, stanoví při kladném vyřízení
žádosti podmínky [§ 9, odst. 3, písm.
b)].
(1) Žádosti za převzetí státní
záruky nebo placení podle tohoto zákona,
dlužní úpisy o zápůjčkách
podle § 5, odst. 1, zaručených státem,
knihovní podání a zápisy, týkající
se takových zápůjček, listiny o jejich
úplném nebo částečném
zaplacení, dále listiny o pře vzetí
státní záruky podle tohoto zákona
a zemědělské směnky (§ 4, odst.
3) jsou osvobozeny od poplatků. Rovněž jsou
osvobozeny od poplatků náhradní dlužní
úpisy a postup práv z nich (§ 5, odst. 3).
(2) Dlužníkovy příjmy z Fondu (§
13) jsou daně prosty.
Kdo v žádosti za poskytnutí státní
záruky nebo v žádosti o převzetí
placení Fondem anebo v řízení podle
§§ 15 až 18 nesprávně uvede nebo
potvrdí skutečnosti, které mohou míti
vliv na rozhodnutí o žádosti za poskytnutí
státní záruky nebo o převzetí
placení Fondem, nebo takové skutečnosti zamlčí,
dále kdo poruší mlčenlivost uloženou
podle §§ 16 a 19, bude potrestán, nejde-li o
čin trestný soudně, okresním národním
výborem pro přestupek pokutou do 50.000 Kčs
nebo vězením (uzamčením) do šesti
měsíců nebo oběma těmito tresty.
Pro případ nedobytnosti pokuty se vyměří
zároveň náhradní trest vězení
(uzamčení) podle míry zavinění
v mezích sazby trestu na svobodě, Byly-li uloženy
oba tresty, nesmí trest na svobodě spolu s náhradním
trestem za nedobytnou pokutu činiti více než
6 měsíců.