Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Divadlu jakožto národnímu kulturnímu
statku zaručuje zákon podmínky, aby mohlo
zdárně plniti své poslání.
Divadlo ve smyslu tohoto zákona je zařízení
určené k pravidelnému veřejnému
provozování děl dramatických a hudebně
dramatických, choreografických a pantomimických
(děl divadelních) buď umělci z povolání
neb ochotníky.
(1) Dílem dramatickým, po případě
hudebně dramatickým, rozumí se výtvor
slovesný, po případě hudební
a slovesný, který znázorňuje děj
zpracovaný k provozování uměním
hereckým (hudebním a hereckým) a uměním
jevištním, i když není myšlenkově
jednotný a ucelený, jako děj přítomný,
před diváky a posluchači se vyvíjející.
Uměním hereckým se rozumí také
umění pěvecké a taneční.
(2) U děl choreografických a pantomimických
není sluchový vjem nezbytný (díla
divadelní v širším smyslu).
(3) Provozováním divadelního díla
rozumí se jeho přímé představování
živými osobami uměním hereckým
(hudebním a hereckým) a uměním jevištním.
Pravidelné je provozování, které záleží
v opětující se činnosti. Veřejné
je provozování, není-li omezeno na návštěvníky,
kterým zvláštní vztah k provozovateli
dává povahu užšího, na venek určitě
ohraničeného okruhu osob.
Divadelní představení je provedení
divadelního díla uměním hereckým
(hudebním a hereckým) a uměním jevištním
buď umělci z povolání neb ochotníky.
(1) Divadelní umělec z povolání jest
osoba, která koná umělecké služby
nebo podává umělecké výkony
při provozování divadelních děl
za plat, pokud tyto služby nebo výkony nejsou jen
vedlejší její výdělečnou
činností.
(2) Divadelní ochotnictví je dobrovolně organisovaná
činnost osvětová, záležející
ve veřejném provozování divadelních
představení divadelními ochotníky,
sdruženými v divadelních ochotnických
spolcích. Divadelní ochotník jest osoba,
která koná služby nebo podává
výkony uvedené v odstavci 1 bezplatně. Divadelní
ochotnické spolky jsou spolky, jejichž výlučným
nebo hlavním účelem podle stanov je veřejné
provozování divadelních děl nebo u
nichž tato činnost jest aspoň podstatnou částí
nebo podstatným doplňkem jejich osvětového
poslání.
(3) Pokud zákon ustanovuje o divadlech a divadelních
představeních bez bližšího označení,
vztahují se příslušná ustanovení
jen na divadla a divadelní představení, v
nichž účinkují divadelní umělci
z povolání; pokud jde o divadla a divadelní
představení, ve kterých účinkují
výlučně divadelní ochotníci,
ustanovuje se o divadelní činnosti ochotnické.
Loutkové divadlo jest divadlo, na kterém se divadelní
díla předvádějí pomocí
loutek jakékoliv soustavy (závěsných,
maňáskových, stínových, hůlkových).
(1) Je kulturním úkolem státu a svazků
územní samosprávy, aby v mezích svých
rozpočtů a úhradových možností
pečovaly o zřizování a provozování
divadel, jakož i o divadelní činnost ochotnickou,
majíce na zřeteli potřebu zvyšovati
kulturní úroveň života, zvláště
na venkově.
(2) K tomuto úkolu patří zejména také:
a) stavěti a upravovati divadelní budovy;
b) zřizovati ústavy, podniky a zařízení,
která slouží rozvoji divadelnictví;
c) duchovně i hmotně podporovati všechnu činnost
k tomuto účelu, zvláště pak původní
tvorbu divadelní;
d) šířiti zájem o divadlo a pochopení
pro význam divadelního umění, pečovati
o divadelní výchovu lidu, podporovati snahy o zvýšení
umělecké úrovně divadla a starati
se o organisovanou návštěvu divadel;
e) prostředkovati vzájemné styky domácích
i cizích představitelů divadelní tvorby
i výkonného umění.
Jak provozovatelům divadel, tak divadelním ochotnickým
spolkům svěřuje se kulturní úkol
pěstovati dramatické umění slovesné
a hudební v různých jeho složkách,
se zvláštním přihlížením
k domácí tvorbě, ve službě lidové
výchovy a duchovní kultury národa a státu,
a to v ten způsob, aby nejen byla umožněna
co nejširším vrstvám návštěva
divadel i divadelních představení ochotnických,
ale aby i povaha divadelní činnosti byla zlidověna.
(1) Provozovatelům divadel se ukládá povinnost,
a) aby vedením divadla pověřili způsobilého
umělce [§ 18, odst. 3, písm. c)], který
odpovídá provozovateli divadla za výsledek
své činnosti, ale musí proto také
býti vybaven potřebnou měrou samostatnosti,
b) aby uměleckými službami a výkony
při provozování divadelních děl
nezaměstnávali osoby nezpůsobilé.
(2) O způsobilosti divadelních umělců
z povolání vydávají osvědčení
odborné organisace v dohodě s jednotnou odborovou
organisací na podkladě vysvědčení
odborných škol, státních zkoušek,
praktické činnosti nebo na podkladě vlastní
znalosti, kterou si opatří není-li po ruce
jiných pomůcek - provedením zkoušky.
Výrok jejich přezkoumá na žádost
toho, kdo se pokládá za poškozena, komise divadelních
odborníků, kterou na návrh sdružení
těchto organisací v dohodě s jednotnou odborovou
organisací jmenuje ministr školství a osvěty.
(3) Pracovní poměry divadelních umělců
z povolání budou upraveny zvláštním
zákonem.
(1) Osvětový dozor nad divadly - s výjimkou
státních divadel - vykonávají zemské
národní výbory, nad divadelní činností
ochotnickou a loutkářskou okresní národní
výbory, v nejvyšší stolici a nad státními
divadly vykonává tento dozor ministerstvo školství
a osvěty; při tom mají zejména bdíti,
aby divadla a divadelní spolky ochotnické plnily
své kulturní poslání.
(2) Pro výkon dozorčího práva zemských
a okresních národních výborů
vydá směrnice ministerstvo školství
a osvěty po slyšení divadelní rady (§
11, odst. 6).
(3) Osvětový dozor s hlediska státně
politické výchovy časové povahy vykonává
ministerstvo informací.
(1) Do oboru působnosti školské a osvětové
správy patří také udělovati
povolení k veřejnému provozování
divadla (§ 18).
(2) Do oboru působnosti ministerstva vnitra patří
v nejvyšší stolici věci povolování
představení ochotnických (§§ 19
a 20), udělování povolení k provozování
divadelního díla (§ 21), dozoru nad konáním
veřejných divadelních představení
(§ 23), povolování jednotlivých představení
divadel mimo pevné stanoviště neb oblast, pro
kterou bylo uděleno provozovací povolení
nebo pro kterou byla státní a zemská divadla
zřízena (§ 24, odst. 1) a trestní pravomoci
(§ 26).
(3) Pokud jde o jinou působnost ve věcech divadelních,
zejména o udělování povolení,
aby se veřejné divadelní představení
konalo mimo budovu zřízenou k účelům
divadelním (§ 22, odst. 2), patří v
nejvyšší stolici věci stavební
do oboru působnosti ministerstva techniky, věci
zdravotní do oboru působnosti ministerstva zdravotnictví
a ostatní věci veřejné bezpečnosti,
zejména požární, do oboru působnosti
ministerstva vnitra.
(1) Při ministerstvu školství a osvěty
se zřizuje pro zemi Českou a Moravskoslezskou a
při pověřenectvu školství a osvěty
pro Slovensko divadelní a dramaturgická rada nejvýše
o 18 členech a 6 náhradnících, jakožto
iniciativní a poradní sbor ve věcech divadelních.
(2) Členy a náhradníky divadelní a
dramaturgické rady jmenují na dobu tří
let ze dvou třetin ministr školství a osvěty,
z jedné třetiny ministr informací, vyžádajíce
si návrhy odborných a zájmových organisací
a jednotné odborové organisace a přihlížejíce
k tomu, aby - pokud možno - zastoupeny byly všechny
obory. Tyto organisace se usnesou na příslušných
návrzích ve společné schůzi.
Členové a náhradníci jsou po dobu
funkčního období neodvolatelní, leč
že by v osobě některého z nich nastala
skutečnost, která má za následek vyloučení
ze zápisu do voličských seznamů.
(3) Zastoupeni mají býti zejména:
původci divadelních děl, výkonní
umělci z povolání, dramaturgové, divadelní
theoretikové, divadelní výtvarníci,
provozovatelé divadel, divadelní ochotnické
spolky, loutkáři a organisace divadelních
návštěvníků.
(4) Předsedu divadelní a dramaturgické rady
jmenuje z jejich členů ministr školství
a osvěty, jeho náměstka ministr informací.
(5) Divadelní a dramaturgická rada koná schůzi
nejméně jednou za měsíc, kromě
divadelních prázdnin, nebo požádá-li
o to aspoň čtvrtina členů, udávajíc
předmět jednání.
(6) Divadelní a dramaturgickou radu je slyšeti ve
všech zásadních otázkách, zejména
když se posuzuje kulturní činnost provozovatelů
divadel i divadelních ochotnických spolků
(§ 7), když se vydávají směrnice
pro výkon osvětového dozoru zemských
a okresních národních výborů
(§ 9, odst. 2), když se plánuje činnost
divadelní (§ 14), když se zřizují
divadla (§ 15, odst. 1 až 3, § 16, odst. 1) a poskytují
podpory na jejich zřizování a provozování
(§ 15, odst. 4, § 16, odst. 2, § 17, odst. 1),
jakož i tehdy, když se rozhoduje nebo činí
opatření v otázkách provozovacího
povolení (§ 18).
(7) Úkolem divadelní a dramaturgické rady
jest pečovati o všechny dramaturgické otázky
divadel a divadelních ochotnických spolků,
nesmí však tím omezovati svobodu umění,
zejména vnucovati divadlům a divadelním ochotnickým
spolkům pořad her nebo jednotlivá divadelní
díla.
(8) Organisační a jednací řád
divadelní a dramaturgické rady vydá ministerstvo
školství a osvěty v dohodě s ministerstvem
informací.
(9) Členství v divadelní a dramaturgické
radě je čestné. Členům a náhradníkům
přísluší náhrada za ztrátu
času, přespolním také náhrada
hotových výloh (cestovné, stravné
a nocležné). Členům a náhradníkům,
zejména původcům divadelních děl
a dramaturgům, kteří budou pověřeni
stálým úkolem pracovním v oboru dramaturgickém,
může býti poskytnuta přiměřená
odměna. Výši těchto náhrad a
odměn určí ministerstvo školství
a osvěty v dohodě s ministerstvy informací
a financí.
(1) Při ministerstvu informací se zřizuje
pro zemi Českou a Moravskoslezskou a při pověřenectvu
informací pro Slovensko divadelní propagační
komise nejvýš o 9 členech a 3 náhradnících
z původců divadelních děl, dramaturgů,
provozovatelů divadel, divadelních ochotnických
spolků, loutkářů a organisací
divadelních návštěvníků.
(2) Členy a náhradníky divadelní propagační
komise jmenuje na dobu tří let ze dvou třetin
ministr informací, z jedné třetiny ministr
školství a osvěty. Jinak platí obdobně
ustanovení § 11, odst. 2.
(3) Předsedu divadelní propagační
komise jmenuje z jejich členů ministr informací,
jeho náměstka ministr školství a osvěty.
(4) Ustanovení § 11, odst. 5 platí obdobně.
(5) Úkolem divadelní propagační komise
jest propagace a zlidovění divadla, rozšiřování
divadelních děl a organisace návštěvy
divadel.
(6) Organisační a jednací řád
divadelní propagační komise vydá ministerstvo
informací v dohodě s ministerstvem školství
a osvěty. V organisačním a jednacím
řádě divadelní propagační
komise se také upraví její součinnost
s divadelní a dramaturgickou radou.
(7) Členství v divadelní propagační
komisi je čestné. Členům a náhradníkům
přísluší náhrada za ztrátu
času, přespolním také náhrada
hotových výloh (cestovné, stravné
a nocležné). Výši těchto náhrad
určí ministerstvo informací v dohodě
s ministerstvy školství a osvěty a financí.
(1) Kdekoliv se v tomto zákoně určuje působnost
zemského národního výboru, rozumí
se tím na Slovensku působnost příslušného
pověřenectva.
(2) Příslušná ministerstva vykonávají
na Slovensku působnost podle ustanovení § 9
po slyšení příslušných pověřenectev,
působnost podle ustanovení § 17, odst. 1 na
jejich návrh; působnost jednotlivých ministerstev
podle ustanovení § 11, odst. 2, 4, 8 a 9, § 12,
odst. 2, 3, 6 a 7 a § 14 vykonávají na Slovensku
příslušná pověřenectva.
Zjistiti potřebu divadel a míru, do jaké
jest uspokojena, včítaje v to i úkoly vytčené
v § 6, odst. 2, přísluší zemským
národním výborům. Jeví-li se
potřeba počet divadel rozmnožiti nebo omeziti,
učiní zemský národní výbor
po slyšení dotčených okresních
a místních národních výborů
v mezích příslušných veřejných
rozpočtů potřebné návrhy ministerstvu
školství a osvěty, které o nich rozhodne.
Má-li takové rozhodnutí hospodářské
důsledky pro stát nebo svazky územní
samosprávy, je k němu třeba předchozí
dohody s ministerstvy vnitra a financí.
(1) Zřizovati a provozovati divadlo mohou především
stát, země, okresy nebo obce. Pro svazky územní
samosprávy je při tom závazné rozhodnutí
podle § 14.
(2) Státní divadla se zřizují zákonem.
Divadlo provozované československou brannou mocí
(Armádním uměleckým souborem) smí
býti i nadále provozováno jako divadlo státní;
způsob jeho provozování upraví ministerstvo
národní obrany v dohodě s ministerstvy školství
a osvěty a informací.
(3) Ke zřízení divadel zemských je
vedle ostatních zákonných předpokladů
třeba též předchozího povolení
ministerstva školství a osvěty.
(4) Zemím, okresům a obcím, které
provozují divadlo, může se poskytnouti státní
příspěvek na výdaje mimořádné
a investiční.
(1) Není-li tímto způsobem postaráno
o zřizování a provozování divadel
v takové míře, v jaké toho vyžadují
potřeby lidu, jest úkolem státu a svazků
územní samosprávy, aby opatřila podle
možnosti jich zřízení a provozování
jinými provozovateli [§ 18, odst. 2, písm.
b) a c)]
(2) Pokud toho hospodářské podmínky
takových divadel nezbytně vyžadují a
pokud se to jeví uměleckou úrovní
divadla odůvodněno, jest úkolem státu,
zemí, okresů a obcí, aby zřízení
a provozování jejich podle možnosti podporovaly.
(3) Tam, kde stát nebo svazky územní samosprávy
poskytují příspěvek na vydržování
divadla, přísluší jim dozor nad hospodařením
provozovatele divadla.
(1) Ministr školství a osvěty sdělí
po dohodě s ministerstvem financí nejpozději
do 31. března každého roku provozovatelům
divadel podle § 16, zda a v jaké výši
jim hodlá v mezích ustanovení finančního
zákona poskytnouti podporu z prostředků,
jež státní rozpočet k tomuto účelu
stanovil.
(2) Do téže lhůty učiní obdobné
opatření také příslušné
orgány svazků územní samosprávy
o podporách, které tyto svazky poskytují
k tomuto účelu ze svých rozpočtových
prostředků.
(1) K veřejnému provozování divadla
vyjímaje divadla státní a zemská -
je třeba předchozího povolení zemského
národního výboru. Provozovací povolení
jest osobní, nelze je zciziti, propachtovati ani zatížiti
a nelze na ně vésti exekuci.
(2) Povolení lze uděliti:
a) okresům, obcím, po případě
jejich sdružením;
b) družstvům, která utvoří původci
divadelních děl nebo výkonní divadelní
umělci a zaměstnanci;
c) jiným právnickým osobám a podobným
útvarům, které nevýdělečně
sledují kulturní cíle.
(3) Podmínkou povolení jest:
a) organisační řád (stanovy), z něnož
zejména musí být zjevno, kdo je podmětem
divadla. a kdo je jeho zákonným zástupcem;
b) umělecký program;
c) způsobilé vedení umělecké
a hospodářské;
d) zajištění hospodářských
podmínek provozu.
(4) Rozsah provozovacího povolení budiž určen
časově i místně. Provozovací
povolení jest uděliti nejméně na dobu
tří let. Může buď býti vázáno
na pevné stanoviště nebo se vztahovati na obvod
několika okresů neb obcí. V tomto případě
divadlo jest oblastní. Divadlům tohoto druhu je
třeba určiti stálé sídlo.
(5) Udělené povolení může býti
odvoláno, vyžadují-li toho důvody veřejného
pořádku, klidu, bezpečnosti nebo mravnosti,
nebo nezachovává-li provozovatel podmínky,
za kterých mu provozovací povolení bylo uděleno.
(1) Pravidelná veřejná ochotnická
představení mohou pořádati jen divadelní
ochotnické spolky (§ 4, odst. 2).
(2) Představení povoluje okresní národní
výbor (správní úřad národní
bezpečnosti). Povolení lze uděliti i pro
větší počet představení
najednou. Při tom je však vždy přihlížeti
k tomu, aby nebyly poškozovány spravedlivé
zájmy příslušného oblastního
divadla.
(3) Divadelní ochotnické spolky smějí
čistého výtěžku užíti
podle stanov.
(1) Jiným osobám nebo sdružením osob
povolí okresní národní výbor
(správní úřad národní
bezpečnosti), aby pořádaly veřejné
divadelní představení, není-li zvláštních
důvodů, aby povolení bylo odepřeno,
a to jen ve prospěch účelů osvětových,
dobročinných nebo lidumilných.
(2) Okresní národní výbor (správní
úřad národní bezpečnosti) učiní
povolení závislým na podmínce, že
čistý zisk bude věnován určitému
ohlášenému účelu a že pořadatelé
prokáží použití tohoto zisku. Přezkoumá
též vyúčtování, a to zejména
s toho hlediska, aby osobám na takových představeních
zúčastněným ani přímo
ani nepřímo z toho nevzešel hmotný zisk.
(3) Ustanovení odstavce 2 se nevztahuje na představení
vojenských ochotnických souborů.
(1) Provozování divadelních děl vydaných
tiskem povoluje zemský národní výbor.
Povolení platí, pokud v něm není jinak
stanoveno, pro území celého státu.
K provozování divadelního díla tiskem
nevydaného je třeba povolení, které
udílí okresní národní výbor
(správní úřad národní
bezpečnosti). Povolení platí pro správní
obvod orgánu, který povolení udílí.
(2) Povolení smí býti odepřeno jen
tenkrát, jestliže obsah díla zakládá
trestný čin, i když stíhání
určité osoby pro tento čin je vyloučeno,
nebo jestliže by se veřejné provozování
díla závažným a nepřístojným
způsobem dotýkalo veřejného pořádku,
klidu, bezpečnosti nebo mravnosti.
(3) Nebude-li o žádosti rozhodnuto nejdéle
do 6 týdnů ode dne podání, má
se za to, že povolení bylo uděleno. Totéž
platí i v řízení odvolacím.