Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1947.

3. zasedání

820.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne.........................1947

o hospodářských a daňových poradcích.

Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Hospodářští a daňoví poradci.

§ 1.

(1) Hospodářský a daňový poradce (dále jen "poradce") je fysická osoba, u níž jsou splněny náležitosti stanovené v tomto zákoně a která vykonává na podkladě zvláštního povolení po dle § 2, odst. 1 nebo § 2, odst. 3, věty druhé výdělečně tuto činnost:

1. Organisace a vedení podnikového početnictví, organisace správy podniků a jejich revise;

2. součinnost s hlediska podnikového početnictví, organisace správy podniků a jejich revise při zřizování, převzetí, přeměně, splynutí a likvidaci podniků, jakož i jejich částí;

3. hospodářská správa svěřeného majetku s vyloučením udílení právních porad;

4. poradní činnost ve věcech devisových s vyloučením udílení právních porad;

5. udílení rad a jednání s úřady v oboru daní, poplatků a jiných veřejných dávek se zřetelem k činnosti uvedené pod č. 1 až 4.

(2) Názvu "hospodářský a daňový poradce" smí užívati toliko osoba, která jest oprávněna vykonávati činnost podle předchozího odstavce.

§ 2.

(1) Povolení k výkonu činnosti podle § 1, odst. 1 uděluje ministr vnitřního obchodu v dohodě s ministrem financí, a to jen osobě, u které jsou splněny tyto podmínky:

1. Jest československým státním občanem české, slovenské nebo jiné slovanské národnosti a má trvalé bydliště na území republiky Československé;

2. jest svéprávná a věku nejméně 28 let;

3. není soudně trestána pro činy spáchané z pohnutek nízkých a nečestných a je zachovalá s hlediska daňového a důchodkového trestního práva;

4. ukončila studium na tuzemské vysoké škole obchodní nebo na fakultě věd právních a státních některé tuzemské university úspěšným výkonem předepsaných státních, po případě přísných zkoušek doktorských;

5. prokázala zvláštní odbornou způsobilost

a) alespoň pětiletou odbornou činností v oboru podle § 1, odst. 1 a

b) výkonem odborné zkoušky z tohoto oboru před zkušební komisí v rozsahu, jak určuje zkušební řád (§ 6, odst. 2).

(2) Veřejným zaměstnancům lze uděliti povolení podle předchozího odstavce jen se souhlasem ústředního úřadu, v jehož oboru byl uchazeč zaměstnán. Toto omezení platí po dobu pěti let od zániku jejich poměru veřejnozaměstnaneckého.

(3) Poradce je povinen vykonávati činnost podle § 1, odst. 1 osobně jako své hlavní povolání. Osobám, jejichž hlavní povolání vyžaduje těchže odborných a praktických znalostí jako činnost uvedená v § 1, odst. 1, může ministr vnitřního obchodu v dohodě s ministrem financí ve výjimečných případech uděliti oprávnění k výkonu činnosti poradce jako činnost vedlejší.

§ 3.

(1) Poradci jsou povinni při výkonu své činnosti dbáti cti a vážnosti stavu a vykonávati své povolání poctivě, svědomitě a nestranně. Musí zachovávati mlčenlivost o věcech, o kterých se dověděli při výkonu své činnosti, a nesmějí zneužíti jakýmkoliv způsobem poznatků, získaných při něm, a to ani když přestali vykonávati své povolání. Účetní závěrky, revisní zprávy, posudky a jiné odborné práce, které poradci pořídili, musí tito vlastnoručně podepsati.

(2) Poradci a osoby, jimž bylo uděleno oprávnění podle ustanovení § 11, odst. 4, vykonají do rukou ministra vnitřního obchodu nebo zástupce jím určeného slib, že budou řádně vykonávati povinnosti podle tohoto zákona.

(3) Poradci jsou povinni vykonávati za odměnu podle schváleného sazebníku (§ 6, odst. 4) úkoly, uložené jim veřejnou správou.

(4) Ujednání, kterým si poradce dal slíbiti jako úplatu za svou činnost podíl ze snížení nebo úspory na dani, poplatku nebo jiné veřejné dávce, kterého dosáhl, je neplatné.

Svaz hospodářských a daňových poradců.

§ 4.

(1) Podle tohoto zákona se zřizuje Svaz hospodářských a daňových poradců (dále jen "svaz"), aby hájil a podporoval zájmy svých členů, vykonával nad nimi dozor i disciplinární pravomoc, vedl seznam všech členů a chránil čest stavu poradců a ostatních svých členů.

(2) Svaz je právnickou osobou veřejného práva. Sídlem svazu je Praha. Zároveň se zřizují odbočky svazu se sídlem v Bratislavě a v Brně.

(3) Poradci a osoby, kterým bylo uděleno oprávnění podle ustanovení § 11, odst. 4, se sdružují povinně ve svazu.

(4) Členy svazu mohou se státi též osoby, které vykonávají činnost uvedenou v § 1, odst. 1 v zaměstnaneckém poměru u poradce přímo nebo v jiném oboru podnikání. Právní poměry těchto členů budou zvláště upraveny ve statutu svazu.

(5) Orgány veřejné správy musí slyšeti svaz o všech zásadních opatřeních, týkajících se svazu a stavu poradců, jakož i udělování povolení k výkonu jejich činnosti.

§ 5.

(1) Orgány svazu jsou představenstvo a členské shromáždění. Představenstvo se skládá z předsedy a dvanácti členů, kteří jsou voleni podle zásad, určených ve statutu svazu. Volba předsedy vyžaduje ke své platnosti schválení ministra vnitřního obchodu uděleného v dohodě s ministrem financí. Předsedu a členy prvého představenstva jmenuje ministr vnitřního obchodu na dobu nejdéle jednoho roku.

(2) Orgány a zaměstnanci svazu jsou povinni při výkonu svého úřadu postupovati nestranně a zachovávati naprostou mlčenlivost o obchodních, výrobních a jiných provozních tajemstvích, o nichž se dovědí při výkonu svého úřadu.

§ 6.

(1) Právní poměry svazu, jeho organisace a úkoly, oprávnění jeho orgánů a právní postavení členů svazu budou podrobněji určeny ve statutu svazu. Na tomto statutu se usnese členské shromáždění ve schůzi za přítomnosti alespoň poloviny členů prostou většinou; toto usnesení podléhá schválení ministra vnitřního obchodu udělenému v dohodě s ministrem financí.

(2) Ministr vnitřního obchodu vydá v dohodě s ministrem financí po slyšení představenstva svazu zkušební řád pro poradce (§ 2, odst. 1, č. 5, písm. b) a disciplinární řád pro členy svazu.

(3) Členské shromáždění se usnese na stavovském řádu pro členy svazu, jakož i na jednacím řádu svazu; tato usnesení podléhají schválení ministra vnitřního obchodu udělenému v dohodě s ministrem financí.

(4) Členské shromáždění se usnese rovněž na sazebníku odměn; toto usnesení podléhá schválení nejvyššího úřadu cenového udělenému v dohodě s ministerstvy vnitřního obchodu a financí.

(5) Ministr vnitřního obchodu vyhlásí statut svazu, zkušební, disciplinární a stavovský řád, jednací řád svazu a sazebník odměn v Úředním listě republiky Československé a v Úředním věstníku.

§ 7.

(1) Členové svazu jsou povinni

a) plniti příkazy udělené jim orgány svazu v rámci jejich působnosti;

b) dovoliti s hlediska tohoto zákona výkon dozoru ve svém podniku zástupci svazu, zejména nahlédnutím do záznamů a dokladů, jakož i do provozních zařízení poradce při podezření z trestného činu;

c) platiti členský příspěvek.

(2) Členství v orgánech svazu je čestné.

§ 8.

(1) Rozpočet, účetní závěrku svazu a výši členských příspěvků navrhuje představenstvo svazu a usnáší se na nich členské shromáždění. Usnesení členského shromáždění, jímž se stanoví rozpočet, účetní závěrka a členské příspěvky, podléhá schválení ministrů vnitřního obchodu a financí.

(2) Členské příspěvky se vymáhají politickou exekucí. Exekučním titulem je výkaz nedoplatků opatřený doložkou vykonatelnosti. Vykonatelnost potvrzuje předseda svazu nebo jeho náměstek.

Úřední dohled.

§ 9.

(1) Dohlédacím úřadem podle tohoto zákona se rozumí ministerstvo vnitřního obchodu.

(2) Pokud však jde o činnost poradců v oboru daní, poplatků a jiných veřejných dávek, vykonává dozor ministerstvo vnitřního obchodu v dohodě s ministerstvem financí.

(3) Ministerstva vnitřního obchodu a financí mohou si zříditi k usnadnění svého dozoru poradní a kontrolní orgán.

(4) Při výkonu dozoru musí býti šetřena ustanovení §§ 8 až 10 ústavního zákona ze dne 9. dubna 1920, č. 293 Sb., o ochraně svobody osobní, domovní a tajemství listovního, a nesmějí býti porušena obchodní, výrobní a jiná provozní tajemství.

Trestní ustanovení.

§ 10.

(1) Jednání a opominutí příčící se ustanovením tohoto zákona nebo předpisům podle něho vydaným trestá na návrh představenstva svazu okresní národní výbor jako správní přestupek pokutou do 100.000 Kčs nebo vězením do šesti měsíců nebo oběma tresty. Byla-li uložena pokuta, budiž pro případ její nedobytnosti vyměřen náhradní trest vězení podle míry zavinění do šesti měsíců.

(2) Považuje-li to okresní národní výbor v zájmu ochrany veřejnosti za nutné, může po slyšení svazu vysloviti v trestním nálezu, že se pravoplatný nález a po případě též jeho odůvodnění uveřejní na útraty potrestaného nejvýše jednou ve třech časopisech, které v rozhodnutí zároveň určí.

(3) Výsledek trestního řízení oznámí okresní národní výbor vždy ministerstvům vnitřního obchodu a financí, jakož i svazu.

Přechodná ustanovení.

§ 11.

(1) Osoby, které před účinností tohoto zákona provozovaly některou z činností podle § 1, odst. 1, a podají žádost za udělení povolení podle § 2 nejpozději do 60 dnů po vyhlášení zákona, mohou tuto svou činnost nadále vykonávati na podkladě dřívějšího oprávnění až do rozhodnutí o jejich žádosti.

(2) Osobám fysickým, které samostatně vykonávaly před účinností tohoto zákona činnost podle § 1, odst. 1 alespoň po dobu 15 roků a vyhovují podmínkám, stanoveným v § 2, odst. 1, č. 1 až 3, bude uděleno povolení podle § 2, odst. 1. O ostatních žádostech bude rozhodnuto podle ustanovení § 2 s výjimkou uvedenou v dalších odstavcích.

(3) Po dobu deseti roků od vyhlášení tohoto zákona lze uděliti povolení podle ustanovení § 2, odst. 1 a 3, věty druhé také osobám, které mají vzdělání středoškolské směru obchodního (obchodní akademie) nebo všeobecného (gymnasium, reálné gymnasium, reálka), pokud jsou u nich splněny podmínky stanovené v § 2, odst. 1, č. 1, 2, 3 a 5.

(4) Osobám fysickým, které před účinností tohoto zákona samostatně vykonávaly některou z činností uvedených v § 1, odst. 1 a vyhovují podmínkám, stanoveným v § 2, odst. 1, č. 1 až 3, i když u nich nejsou splněny náležitosti, stanovené v § 2, odst. 1, č. 4 a 5, udělí ministr vnitřního obchodu v dohodě s ministrem financí v rámci dřívějšího a skutečně vykonávaného oprávnění po předchozím zjištění jejich osobní způsobilosti a vyžádav si posudek představenstva svazu o jejich odborné způsobilosti, povolení k dalšímu výkonu jejich činnosti, při čemž vymezí se zřetelem k ustanovení § 1, odst. 1 její rozsah tak, aby odpovídal dosud skutečně vykonávanému oprávnění dřívějšímu. Podle stanoveného rozsahu oprávnění bude současně jednotlivcům určen příslušný název (účetní revident, podnikový organisátor), kterého musí při výkonu svého povolání užívati. Názvu "hospodářský a daňový poradce" ani označení jemu podobného, které by mohlo býti s tímto názvem zaměňováno, užívati nesmějí.

§ 12.

Svaz účetních revisorů a organisačních poradců z povolání v Praze, Svaz komerčních inženýrů bilančních znalců a organisačních poradců v Praze a Syndikát účetních znalců a odborných revidentů v Praze, jakož i jiné odborné spolky nebo sdružení z oboru činnosti podle § 1, odst. 1, přestanou vykonávati svou dosavadní činnost, pokud tato je v rozporu s oprávněním svazu. Nebude-li provedena příslušná změna stanov podle platných předpisů za souhlasu ministerstva vnitřního obchodu nejpozději do šesti měsíců po vyhlášení tohoto zákona, stane se tak na návrh ministerstva vnitřního obchodu z moci úřední.

Ustanovení všeobecná a závěrečná.

§ 13.

Povolení podle § 2, odst. 1 a 3, věty druhé lze odepříti, brání-li tomu veřejné nebo důležité hospodářské zájmy.

§ 14.

(1) Ministr vnitřního obchodu může při opětovném porušení ustanovení tohoto zákona nebo předpisů vydaných podle něho, jakož i předpisů, upravujících činnost v § 1, odst. 1 uvedenou, zejména také zákonů o daních, poplatcích a jiných veřejných dávkách v dohodě s ministrem financí po slyšení svazu udělené povolení (§ 2, odst. 1, § 2, odst. 3, věta druhá a § 11, odst. 4) odejmouti dočasně nebo trvale.

(2) Ministr vnitřního obchodu odejme v dohodě s ministrem financí udělené oprávnění, vyjdou-li dodatečně najevo okolnosti, pro které oprávnění nemělo býti vydáno (§ 2, odst. 1, č. 1, 2 a 4), nebo nastanou-li takové skutečnosti dodatečně.

§ 15.

(1) Ustanovení tohoto zákona se nevztahují na:

a) Činnost konkursních, vyrovnacích, vnucených nebo pozůstalostních správců ani jiných osob, ustanovených pro podobné úkoly;

b) stát a jiné korporace veřejného práva, jejich podniky, ústavy a zařízení, veřejné ústavy, vrcholné hospodářské organisace, povinné revisní svazy a ústřední ředitelství národních podniků, pokud vykonávají činnost podle § 1, odst. 1 pro přičleněné národní podniky, jakož i na osoby, které vyvíjejí činnost hospodářského a daňového poradce jako zaměstnanci těchto subjektů v mezích jejich působnosti.

(2) Oprávnění advokátů, notářů a civilních inženýrů nejsou tímto zákonem dotčena a na jejich činnost ve věcech uvedených v § 1, odst. 1 se nevztahují omezení a povinnosti po dle tohoto zákona.

§ 16.

(1) Na Slovensku uděluje povolení podle ustanovení § 2, odst. 1, § 2, odst. 3, věty druhé a § 11, odst. 4, po případě udělené povolení odnímá podle ustanovení § 14 pověřenec průmyslu a obchodu v dohodě s pověřencem financí podle všeobecných směrnic, vydaných ministrem vnitřního obchodu v dohodě s ministrem financí.

(2) Statut svazu (§ 6, odst. 1), zkušební řád a disciplinární řád (§ 6, odst. 2), stavovský řád a jednací řád (§ 6, odst. 3), jakož i sazebník odměn (§ 6, odst. 4) budou vydány, po případě schváleny po slyšení pověřence průmyslu a obchodu a pověřence financí.

(3) Výsledek trestního řízení správního podle § 10, odst. 3 oznámí okresní národní výbor na Slovensku také pověřenectvu průmyslu a obchodu a pověřenectvu financí.

§ 17.

(1) Na činnost poradce a osob, jimž bylo uděleno oprávnění podle ustanovení § 11, odst. 4 se nevztahují ustanovení živnostenského řádu (zákona) ani ustanovení dekretu dvorské kanceláře ze dne 16. dubna 1833, č. 59 sb. z. p., o zrušení ústavu dvorních agentů a zavedení oprávnění veřejných agentů a o vlastnostech potřebných k dosažení takových míst, a dekretu dvorské kanceláře ze dne 5. února 1847, č. 14 sb. z. p., týkajícího se ustanovení o tom, jak povolovati zprostředkovatelům jednání v oboru zemědělství, obchodu, technického průmyslu, kontability, divadelních a hudebních podniků, ani ustanovení vládního nařízení ze dne 24. července 1942, č. 269 Sb., o úpravě živnostenské činnosti zprostředkovatelské a náborové.

(2) Zrušuje se použivatelnost ustanovení § 1, písm. c) vl. nař. č. 269/1942 Sb.

§ 18.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provede jej ministr vnitřního obchodu v dohodě se zúčastněnými členy vlády.

Důvodová zpráva.

A. Všeobecná část.

Osnova zákona o hospodářských a daňových poradcích upravuje s hlediska odborného na celém území státu veškerou činnost v oboru účetních, bilančních, revisních, organisačních, důvěrnických a podobných kanceláří, která u nás není vázána žádným průkazem způsobilosti a je provozována stále pouze jako svobodná živnost. Kromě toho má tato osnova také ustanovení o poradní činnosti v oboru daní, poplatků a jiných veřejných dávek. Současně daňové poradenství, jakož i z větší části činnost důvěrnická (správa majetku, účastí a pod.) a částečně revisní se řídí dosud velmi zastaralými předpisy dvorských dekretů z r. 1833 a 1847, takže není nejmenší pochybnosti o tom, že tento - dnešním hospodářským poměrům již naprosto nevyhovující - právní stav přímo volá po nové zákonné úpravě. V uvedených oborech činnosti jsme totiž jedním z posledních států, který v dnešní době tak důležitý úsek hospodářského poradenství ponechal bez náležité legislativní úpravy po stránce odborné, ačkoliv náš hospodářský život již nezbytně takové instituce s vyšší úrovní odbornou potřebuje. Hospodářství a daňoví poradci svou činností zasahují do všech hospodářských odvětví, jsou totiž činní svou odbornou radou nejen v podnikání obchodním nebo výrobním, nýbrž téměř ve veškeré výdělečné i veřejně prospěšné činnosti jednotlivců i právnických osob. Účel navržené úpravy je ten, aby byl zajištěn pro zmíněnou činnost spolehlivý výběr osob, které budou hodny plné důvěry veřejnosti v důsledku své zvýšené osobní i odborně věcné kvalifikace, a aby též osoby používající jejich služeb byly uchráněny před škodami, které jim může způsobiti neodpovědný a odborně neškolený poradce. Kvalifikovaných hospodářských a daňových poradců bude naléhavě třeba především k provádění dalekosáhlých úkolů v oboru reformy podnikového početnictví v rámci zákona č. 116/1946 Sb. a vl. nař. č. 205/1946 Sb., jakož i prováděcích předpisů podle něho vydaných. Organisace podnikového početnictví a zvláště zavádění účetnictví finančního a provozního včetně nových účtových osnov pro všechny obory, jakož i podnikové plánování bude bez výhrad vyžadovati zejména v obchodních, výrobních a jiných živnostech a vůbec v kterémkoli podnikání součinnosti a pomoci jmenovaných poradců. Tyto úkoly a pak také činnost v oboru daní, poplatků a jiných veřejných dávek musí býti svěřeny v prvé řadě osobám s vysokou odbornou a mravní úrovní, jakož i s plnou osobní spolehlivostí a se smyslem pro odpovědnost. Při tom je nesporné, že pro zvýšení této osobní i odborné způsobilosti je naprosto žádoucí, aby tento v hospodářském životě tak významný odborný činitel byl ústředně organisován, zdisciplinován, zbaven nekvalifikovaných příživníků a různých pokoutníků. Zřízením jednotné a povinné zájmové organisace bude vytvořena podle tohoto zákona pro organisaci všech řádných a kvalifikovaných pracovníků zmíněného oboru a tím zároveň vznikne ústřední orgán jednak dohlížející na práci všech hospodářských poradních kanceláří a jednak řídící jejich činnost tak, aby odpovídala celostátním zájmům plynoucím z plánovaného hospodářství. Dosavadní živnostenská úprava, jakož i organisace uvedených kancelářítěmto požadavkům nevyhovují. Uvedeným zákonným opatřením má se také vyrovnati nesourodý stav v pohraničí, kde v době okupace byli činni v hospodářském poradnictví veřejně ustanovení odborníci povětšině s vysokoškolskou kvalifikací a s vysokou odbornou způsobilostí, která byla prokazována přísnou zkouškou. Dnes však na tomto území vykonávají zmíněnou činnost pro všechna hospodářská odvětví osoby z větší části osobně i odborně nekvalifikované bez průkazu odborné i charakterově mravní nezpůsobilosti, stejně jako je tomu v četných případech ve vnitrozemí.

Osnovu zákona o hospodářských a daňových poradcích vypracovalo ministerstvo vnitřního obchodu jako zákonnou normu s platností pro celé území státu, majíc při tom na zřeteli nezbytnost jednotné celostátní úpravy svým hospodářským významem tak důležité složky pro veškeré podnikání. Tato normativní úprava je beze sporu věcí celostátní povahy ve smyslu dohody vlády s předsednictvem Slovenské národní rady ze dne 28. června 1946 a proto také veškeré otázky, které jsou předmětem této osnovy, byly z tohoto celostátního hlediska posuzovány a upraveny.

B. Zvláštní část.

K § 1. Ustanovením tohoto paragrafu se zavádí instituce hospodářských a daňových poradců, kteří budou vykonávati jako samostatné povolání poradní činnost v oboru podnikového hospodaření a důvěrnické správy, jakož i ve věcech devisových a v oboru daní, poplatků a jiných veřejných dávek.

V odst. 1 se nepodává definice hospodářského a daňového poradnictví, nýbrž pouze se uvádí, které obory jest zahrnovati pod výdělečně provozovanou činnost hospodářského a daňového poradce vzhledem k tomu, že jde povětšině o nově vznikající, po případě o nově upravené obory podnikového hospodaření s náplní odpovídající dnešním hospodářským požadavkům, jakož i požadavkům plánovaného hospodářství.

K odst. 1, č. 1. Obor podnikového početnictví (účetnictví, kalkulace, statistika a rozpočetnictví) je rámcově upraven zákonem č. 116/ 1946 Sb., podle něhož byly zatím vydány jednotné účetní zásady (vl. nař. č. 205/1946 Sb.) a směrné účtové osnovy pro průmyslové podniky a závazné směrnice pro účetnictví mzdové, investiční a skladní. Obdobná normativní úprava bude vydána pro veškerá odvětví podnikání. K provedení všech těchto pro podnikové hospodářství velmi závažných a základních organisačních předpisů je naprosto nezbytně potřeba součinnosti poradců jako speciálně kvalifikovaných odborníků.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP