(1) Jakmile zemědělská půda (zemědělský
závod) přešla (přešel) do vlastnictví
půdní reservy, převezme ji (jej) národní
pozemkový úřad ihned, nebo je-li v pachtu,
po předchozí výpovědi, o níž
platí ustanovení § 10, odst. 1. Ustanovení
§ 14, věty druhé zůstává
nedotčeno. Převzetí půdy může
prováděti národní pozemkový
úřad také prostřednictvím přídělové
komise (§ 17, odst. 2).
(2) V případě, že do vlastnictví
půdní reservy přejde část zemědělské
půdy některého zemědělského
závodu, je vlastník tohoto závodu povinen
na žádost národního pozemkového
úřadu přenechati mu pro přídělce
postradatelnou část hospodářských
budov, je-li jejich rozsah neúměrný v poměru
k rozsahu zemědělské půdy zbylé
dosavadnímu vlastníkovi. Nedohodne-li se národní
pozemkový úřad o tom s dosavadním
vlastníkem, může mu býti přiměřená
část hospodářských budov za
náhradu odňata. Podrobnosti upraví vláda
nařízením.
(3) Odškodnění zaměstnanců na
zemědělské půdě (zemědělském
závodu) převzaté (převzatého)
do půdní reservy, upraví vláda nařízením
podle obdoby zákona ze dne 30. ledna 1947, č. 16
Sb., o umístění a jiném zaopatření
zaměstnanců na zkonfiskovaném zemědělském
majetku a jejich rodinných příslušníků.
(1) Za převzatou půdu bude vlastníkovi dána
náhrada ve výši průměrné
obecné ceny za posledních deset let, ze které
se srazí 10%. Sražené částky
bude použito národním pozemkovým úřadem
k úhradě správních nákladů
půdní reservy a k výdajům, které
vzniknou národnímu pozemkovému úřadu
s prováděním tohoto zákona. Spory
o výši náhrady rozhoduje selský soud.
(2) O rozvrhu a výplatě náhrady platí
obdobně ustanovení §§ 47 až 52 a
59 až 70 zákona ze dne 8. dubna 1920, č. 239
Sb., o převzetí a náhradě za zabraný
majetek pozemkový (zákona náhradového)
ve znění zákonů jej doplňujících
a pozměňujících. Národní
pozemkový úřad může v případech
hodných zvláštního zřetele zcela
nebo zčásti převzíti závazky
váznoucí na převzaté zemědělské
půdě (zemědělském závodu).
(1) Národní pozemkový úřad
je povinen použíti s největším
urychlením půdy z půdní reservy k
účelům uvedeným v § 12.
(2) K provádění přídělu
zřídí národní pozemkový
úřad přídělové komise
v sídlech okresních soudů, sestávající
z předsedy, jím jmenovaného, ze zástupce
okresního národního výboru, ze zástupce
okresní organisace Jednotného svazu zemědělců
a po jednom zástupci místního národního
výboru a místní organisace Jednotného
svazu zemědělců, vysílaných
z obce, v jejímž obvodu se půda přiděluje.
(1) Za půdu přidělenou z půdní
reservy předepíše národní pozemkový
úřad přídělci náhradu,
která se rovná plné obecné ceně
určené podle § 16. Národní pozemkový
úřad může ke krytí nedostávající
se úhrady přídělového řízení
předepsati přídělcům správní
příspěvek do výše 2% náhrady
splatný do 3 měsíců pod soudní
exekucí. Náhrada je splatná do tří
let pod soudní exekucí; přídělce
je povinen zúrokovati ji stejným procentem, jakým
se úrokuje náhrada podle § 16. Národní
pozemkový úřad může povoliti
přídělci přiměřené
splátky, tak aby náhrada byla splacena nejdéle
do deseti let.
(2) Zvláštním zákonem bude upraveno
opatřování levného úvěru
pro přídělce.
(1) Každý okresní soud, který vykonává
občanskou nespornou pravomoc, stává se současně
selským soudem. Den zahájení činnosti
selských soudů určí ministr spravedlnosti
vyhláškou ve Sbírce zákonů a
nařízení. Tento den může být
určen pro různé územní oblasti
různě.
(2) Selský soud je příslušný
rozhodovati o opatřeních podle § 8, odst. 4,
6, 7 a § 10, odst. 2, o přiznání náhrady
výloh poradci (§ 8, odst. 5), o trvání
nebo zániku předkupního práva (10,
odst. 3), o výši náhrady podle § 16 a
v pochybných případech o tom, zda zemědělská
půda (zemědělský závod) má
přejíti do vlastnictví půdní
reservy. Místní příslušnost selského
soudu se řídí polohou půdy o níž
jde. Bylo-li by podle toho příslušno více
soudů, rozhoduje mezi nimi předstižení.
(3) Selský soud rozhoduje v tříčlenném
senátě. Senátu předsedá soudce
okresního soudu a jeho přísedícími
jsou dva výkonní zemědělci, z nichž
jednoho vysílá ke každému zasedání
okresní organisace Jednotného svazu zemědělců
a jednoho místní organisace Jednotného svazu
zemědělců v obci, v jejímž obvodu
leží dotyčná půda, nebo v sousední
obci. Přísedící vykonají před
nastoupením úřadu soudci slib, že budou
svůj úřad vykonávati svědomitě
a nestranně a že budou zachovávati úřední
tajemství. Mají nárok na náhradu hotových
vydání spojených s výkonem svého
úřadu. Podrobnosti o této náhradě
stanoví vládní nařízení.
(4) Řízení před selským soudem
se koná podle předpisů zákona ze dne
19. června 1931, č. 100 Sb., o základních
ustanovení soudního řízení
nesporného a může býti zahájeno
i z úřední moci. Rozhodnutí ve věci
samé je vyhrazeno senátu; jinak koná řízení
soudce z povolání jako samosoudce. Zasedání
senátu je veřejné. Jednotný svaz zemědělců
nemůže býti účastníkem
řízení.
(5) O stížnostech proti rozhodnutím selského
soudu rozhoduje v neveřejném zasedání
krajský soud v pětičlenném senátě,
sestávajícím ze tří soudců
z povolání, z nichž jeden předsedá
a ze dvou přísedících, z nichž
jedním je okresní agronom, jmenovaný na dobu
tří let zemským národním výborem
a druhým výkonný zemědělec
jmenovaný Jednotným svazem zemědělců
na dobu tří let. Podrobnosti o jmenování
přísedících budou upraveny vládním
nařízením. Stížnost proti rozhodnutí
krajského soudu je přípustná jen v
případě, že krajský soud nařídil
převod vlastnictví k zemědělské
půdě (k zemědělskému závodu)
podle § 8, odst. 6, nebo vyslovil, že zemědělská
půda (zemědělský závod) má
přejíti do vlastnictví půdní
reservy (odst. 2).
(1) Pokud není v tomto zákoně jinak stanoveno,
koná řízení a rozhoduje po slyšení
příslušné organisace Jednotného
svazu zemědělců okresní národní
výbor příslušný podle polohy
nemovitosti. Byla-li by založena místní příslušnost
několika okresních národních výborů,
je příslušný okresní národní
výbor, v jehož obvodu leží větší
část nemovitosti; jinak určí společný
vyšší příslušný úřad,
který okresní národní výbor
je místně příslušný. Je-li
stranou stát, nebo země nebo jde-li o nabytí
vlastnictví k lesní půdě ve výměře
přes 500 ha rozhoduje vždy vláda.
(2) Jednotný svaz zemědělců je povinen
oznamovati skutečnosti odporující tomuto
zákonu, o nichž se doví, příslušnému
úřadu nebo selskému soudu.
Od dávek a poplatků jsou osvobozeny přechody
zemědělské půdy (zemědělského
závodu) z dosavadních vlastníků na
půdní reservu a převody této půdy
(závodů) z půdní reservy na nové
nabyvatele (přídělce) jakož i schvalování
přechodů a propachtování zemědělské
půdy (zemědělských závodů).
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a provedou jej všichni
členové vlády.
Navrhovaný zákon má býti konečnou
a trvalou úpravou právních vztahů
k půdě zemědělské a s ní
souvisící půdě lesní a má
položiti také pevné základy k úpravě
vlastnických a držebnostních poměrů
k ostatní půdě lesní. Úprava
má býti jednotná pro celou oblast Československé
republiky. Obsahuje opatření i o budoucím
zajištění žádoucího stavu
držby zemědělské půdy, takže
reforma pozemková v osnově navrhovaná má
býti permanentní a nesrovnalosti postupem doby vznikající
mají býti neustále a opětovně
upravovány.
Cílem navrhovaného zákona jest připraviti
takové uspořádání vlastnictví
k zemědělské půdě, aby se dostala
trvale do rukou těch, kdož na ní pracují,
aby byl umožněn vznik a rozvoj zemědělských
závodů ve výměře odpovídající
sociálním a hospodářským potřebám
státu a zemědělského lidu a aby zemědělské
závody zůstaly neztenčeně zachovány
v rodě skutečných zemědělců.
Rovněž vlastnictví a držbě lesní
půdy dostává se pevné základny
pro úpravu odpovídající souladu s
veřejnými zájmy.
Osnova navrhuje utvoření půdní reservy
jako právnické osoby zastupované a spravované
národním pozemkovým úřadem,
jehož zřízení bylo navrženo předchozím
iniciativním návrhem týchž navrhovatelů
a jehož uzákonění tento návrh
předpokládá.
Půdní reserva napájena z různých
pramenů zemědělskou po případě
i lesní půdou (§ 11) má býti
prostředkem a zdrojem trvalé pozemkové reformy,
která má probíhati permanentně a která
má stále přibližovati celkový
stav zemědělské držby požadavkům
v zákoně vysloveným a veřejným
zájmům jím sledovaným.
Za nejvhodnější považuje osnova zemědělské
závody s výměrou nad 4 ha zemědělské
půdy a nepřesahující 50 ha téže
půdy. Selské lesy, pokud jsou součástí
zemědělského majetku, se do této výměry
nevčítají. Usedlosti menší než
4 ha se neruší, nýbrž mají býti
postupně reformou pozemkovou zvětšovány
a doplňovány na výměru vyšší.
Zvláštní péčí má
býti také podporována specielní odborná
výroba zemědělská, které pro
její intensitu postačí menší
výměra zemědělské půdy,
jako je na př. zahradnictví, květinářství,
drůbežnictví a pod. (§ 2, odst. 3). Na
různých místech osnovy uvádí
se vedle zemědělské půdy i zemědělské
závody a naopak, ačkoliv ze souvislosti jest patrno,
že osnova chce všechny úpravy vztáhnouti
na veškerou zemědělskou půdu, ať
jest pojata do zemědělského závodu
nebo ne.
Osnova dbá toho, aby nebylo bezohledným a nevhodným
způsobem zasahováno do zemědělské
výroby tam, kde jde o odborné závody šlechtitelské,
pokusnické a vzorné závody s vynikajícími
hospodářskými výsledky, majícími
význam pro celé národní hospodářství.
V rámcové úpravě držby půdy
lesní zachovává navrhovaný zákon
především selské lesy, dále podporuje
sdružování selských vlastníků
lesa a zamezuje drobení lesních celků pod
míru národohospodářsky přípustnou.
K jednotlivým ustanovením osnovy se podotýká:
pozemky určené k rostlinné a živočišné
prvovýrobě rozdělují se vzhledem k
základní povaze na půdu zemědělskou,
do které spadá veškerá půda používaná
nebo způsobilá v nejširším rozsahu
k zemědělské výrobě a na půdu
lesní.
Způsobilost nabývati zemědělské
půdy váže se na československé
státní občanství. Navrhovatelé
vycházejí z názoru, že je třeba
zvláštní opatrnosti při udílení
československé státní příslušnosti,
že však není možno nadále rozdělovati
státní občany na plnoprávné
a neplnoprávné. Vládě se ponechává
vzhledem k mezinárodním vztahům právo
povolovati výjimky, aby se zamezilo nežádoucímu
rozladění ve vážných případech.
Ustanovení tato zabývají se zemědělskými
závody a jejich rozlišením a základní
příští strukturou držby zemědělských
závodů. Zemědělcům má
tu býti poskytnuta jistá záruka hospodářského
klidu, aby se mohli nerušeně věnovati svému
povolání.
Zemědělské závody větší
než 50 ha mohou býti zachovány jen za předpokladů
v tomto ustanovení uvedených. Rozhodování
přikazuje se zemským národním výborům
a sboru pověřenců v očekávání,
že tím bude nejlépe postaráno o řešení
objektivní s hlediska širšího. Kde jde
o součinnost a jednotnou organisaci zemědělskou
označuje se v osnově tato organisace jednotným
termínem "Jednotný svaz zemědělců",
ač navrhovatelé jsou si vědomi, že pro
Slovensko bude přicházeti v úvahu příslušná
organisace tam ustavená.
Očekává se, že vláda bude u korporací
povolovati větší výměry zemědělské
půdy, jen bude-li to míti pro zemědělství
zvláštní, vynikající význam.
Činnost zemědělských výrobních
družstev vlastnících zemědělskou
půdu o výměře do 50 ha se nijak nebrzdí.
Ani větší výměra zemědělské
půdy se tu nevylučuje, ale vývoj staví
se pod kontrolu vlády, aby tato mohla sledovati a usměrňovati
zemědělský družstevní rozvoj
na základně skutečně zdravé
a celku prospěšné.
Především se uvádějí druhy
vlastnictví, které osnova pokládá
za zvláště vyhovující a kterými
v dalším chce poskytnouti možnost rozvoje a záruku
bezpečnosti. Další úprava se ponechává
zvláštní zákonné normě.
Podpora sdružování selských lesů
vyslovuje se jasně a zároveň činí
se opatření, aby vývoj směřoval
k úplnému ovládnutí lesních
družstev výkonnými zemědělci.
Osnova vylučuje při dědické posloupnosti
jak testamentární tak intestátní z
nabytí zemědělské půdy osoby
nezpůsobilé s hlediska navrhovaného zákona
hospodařiti na ní, při čemž na
druhé straně dbá toho, aby půda zůstala
ve vlastnictví původního selského
rodu. K zajištění cílů osnovou
sledovaných zavádí se úřední
schvalování převodů zemědělské
půdy.
Ustanovení o omezení dělení lesní
půdy zajišťují se lesní jednotky
před tříštěním, Výměra
nad 500 ha považuje se za zvlášť vhodnou
pro lesní závod.
Ustanovení navrhované osnovou ukládají
osobám hospodařícím na zemědělské
půdě, aby na ni hospodařily řádně,
při čemž svěřují péči
o to odborným zemědělským orgánům.
Především je to Jednotný svaz zemědělců,
jemuž se svěřuje zvláštní
péče o řádné hospodaření,
za druhé nově zaváděný selský
soud, jemuž se svěřuje v tomto i v dalších
ustanoveních osnovy rozsáhlá pravomoc. Tím
hledí se docíliti odborné a zemědělské
zájmy, střežící řešení
důležitých otázek a problémů
zákonem přinášených.
Navrhovaný zákon nechce býti ani k neúspěšným
hospodářům příliš tvrdým
a proto hledí k tomu, aby v případech pro
dosavadního vlastníka beznadějných
bylo lze za šetření zájmů selského
rodu likvidovati hospodaření po případě
i vlastnictví k půdě bez pronikavých
majetkových ztrát pro odstupujícího
hospodáře způsobem liberálním
a pokud možno cestou obapolné dohody. Rozhodování
patří do působnosti selského soudu,
který má právo, nepoužije-li vlastník
možností zákonem mu vyhrazených, jakož
v případě pachtu, rozhodnouti sám
o vhodném opatření k zajištění
řádného hospodaření.
Především stanoví se zde zásada
osobního pokud se týče veřejného
hospodaření na zemědělské půdě
jak pro osoby fysické tak i pro osoby právnické.
Pacht jako forma hospodaření v zásadě
nežádoucí se vylučuje, po případě
se omezuje.
Při tom hledí osnova odstraniti různé
tvrdosti liberálním způsobem všude tam,
kde jde o důvody sociální anebo, kde vlastník
bez své viny nemůže hospodařiti. Ve
všech případech zdůrazňuje se
tu snaha po zachování vlastnictví k půdě
rodu, kde to lze rozumně v dohledné době
očekávati. Jinak odstraňuje osnova pacht
jako zařízení trvalé.
Ustanovením, že státní zemědělské
závody mají býti organisovány jako
národní podniky sleduje osnova cíl, aby byla
odstraněna všechna konkurenční nerovnost
státních závodů oproti ostatním
zemědělským závodům. Důsledek
toho by byl, že by v konkurenční soutěži
obstály jen závody zdatné a zdravé,
kdežto ty, u kterých by se projevil trvalý
hospodářský neúspěch, vplynuly
by se souhlasem vlády do půdní reservy k
prospěšné regulaci vlastnictví k zemědělské
půdě.
Dosavadní pachty jest třeba likvidovati. Navrhuje
se to ve shodě s předešlými ustanoveními
osnovy opět způsobem nenásilným a
za spoluúčasti selského soudu. K odstranění
průtahů a k vůli jasnosti a za účelem
odstranění různých, třeba i
smyšlených námitek, zkracuje se smluvená
výpovědní lhůta na dobu 1 roku.
V tomto ustanovení vypočítávají
se různé druhy půdy plynoucí do vlastnictví
půdní reservy. Pod ustanovením odstavce 1,
písm. e), kde mezi způsoby jimiž půdní
reserva získává půdu, jsou uvedeny
i dary, předpokládá se, že i stát
přispěje k rozmnožení půdní
reservy tím, že dá k disposici postradatelné
nebo pro hospodaření státní nevhodné
zemědělské půdy.
Selský soud rozhoduje tu opět sporné případy
a předpokládá se, že bude tak postaráno
o rozhodování odborné a spravedlivé,
šetřící zájmy rolníků.
Ustanovení zde uvedená upravují ve smyslu
cílů zákonem sledovaných směr,
jim se má nésti regulace vlastnictví zemědělské
půdy.
Půdní reserva konstituuje se jako právnická
osoba, čím se odděluje od státního
hospodaření a umožňuje se tím
samostatné její vystupování jak co
do práv, tak i závazků. Její zastoupení
národním pozemkovým úřadem
zaručuje řádnou správu i odborný
postup ve věcech půdy připadlé do
vlastnictví půdní reservy.
Národní pozemkový úřad není
zásadně povolán k přímému
hospodaření na půdě náležející
do půdní reservy a dosavadní držitelé
této půdy nemají býti omezováni
více, než jest třeba pro účely,
jimž tato reserva slouží.
Proto se hospodaření na takové půdě
svěřuje dosavadním osobám hospodařícím
za předpokladu, že na ni budou hospodařiti
řádně.
Při mnohých zemědělských závodech
jeví se již nyní po provedení prvé
pozemkové reformy nadměrnost a nedostatečné
využití budov. Tento stav mohl by se prováděním
tohoto zákona ještě zhoršiti. Tomu chce
osnova čeliti dohodou s vlastníkem resp. jeho povinností
odstoupiti část budov pro nové přídělce.
Náhrada poskytuje se v podstatě v ceně obecné.
Pro rozvrhové řízení a pro výplatu
přejímají se přiměřeně
příslušná ustanovení zákona
náhradového, která se osvědčila
v prvé reformě pozemkové. Srážkou
10% spolu se správním příspěvkem
podle § 18 má býti zaručena soběstačnost
půdní reservy.
Zde se opětuje snaha, aby národní pozemkový
úřad přejímal půdu do půdní
reservy již s připraveným plánem, t.
j. ne pro vlastní hospodaření, nýbrž
zpravidla za účelem dalšího přídělu.
Přídělové komise složeny jsou
tak, aby rozhodovaly odborně a objektivně při
spravedlivém zastoupení místních zájmů.
Náhradu za přidělenou půdu jest nutno
stanoviti tak, aby státní pokladna byla ušetřena
doplatků na permanentní pozemkovou reformu. Přídělci,
kteří budou ušetřeni veřejných
dávek a poplatků, přispějí
ze své strany ke krytí nezbytných nákladů
přídělu.
Opatření levného úvěru jest
dalším předpokladem pro zdárný
vývoj a trvalý vzestup regulovaného hospodaření
na půdě.
Organisaci a příslušnost selských soudů,
které se tímto zákonem zřizují,
bylo třeba upraviti již v tomto zákoně.
V ostatním platí příslušné
normy o soudní organisaci a předpisy o nesporném
řízení.
Všeobecné kompetenční předpisy
doplňují některá kompetenční
ustanovení obsažená na příslušných
místech osnovy.
Jednotný svaz povolává se i tu, jako v celé
souvislosti návrhu k odpovědné spolupráci.
Eminentní zájem státu na zdaru dílů
osnovou zamýšlených odůvodňuje
příspěvek státu ve formě osvobození
od poplatků a dávek tam, kde zasahuje půdní
reserva anebo kde jde o nové vrchnostenské zásahy
veřejných úřadů do právních
vztahů k půdě.
Z uvedeného je patrno, že osnova počítá
v celku s úhradou ve výši 12% z obecné
ceny pozemků, které procházejí půdní
reservou. Jest na veřejných orgánech, které
budou spolupůsobiti při provádění
tohoto zákona, aby tato úhrada plně postačila
ke krytí všech nákladů, které
bude míti národní pozemkový úřad
resp. půdní reserva při převzetí
a přídělu půdy.
Navrhovaná zákonná úprava nevyžádá
si žádných finančních nákladů,
které by zatížily státní pokladnu.
Navrhujeme, aby po stránce formální byl tento
návrh přikázán příslušným
sněmovním výborům.