Výbory bezpečnostní, právní,
branný a rozpočtový projednaly vládní
návrh zákona o národní bezpečnosti
v řadě schůzí a provedly v osnově
zákona některé změny a doplňky.
Z nich zejména jsou významné tyto změny
a doplňky:
K §u 1 byl přidán jako text odstavec 2. formulace,
jíž se přenáší na vládu
povinnost vymeziti blíže úkoly národní
bezpečnosti, které podle zákona budou vykonávat
správní úřady národní
bezpečnosti. Toto vymezení bylo ponecháno
vládě z toho důvodu, aby všechna resortní
ministerstva mohla se tohoto vymezení pravomoci zúčastniti,
ježto jde v podstatě o určení dílčí
kompetence okresního národního výboru,
který zastává úkoly i jiných
resortů v I. stolici.
U §u 2, v odst. 1 učinil právní výbor
změnu v tom smyslu, že za správní úřady
národní bezpečnosti se pokládají
také místní (ústřední)
národní výbory, vykonávající
pravomoc okresních národních výborů
oproti dřívějšímu znění
osnovy, kde se mluví jen o statutárních městech
a městech se zřízeným magistrátem.
Tato změna je odůvodněna tím, že
na Slovensku rozhodnutím SNR byla vytvořena obec
"Vysoké Tatry", jíž byla v určitých
funkcích přiznána pravomoc okresního
národního výboru. V důsledku toho
jsou místními národními výbory
s pravomocí okresního národního výboru
tyto obce: v zemích České a Moravskoslezské
Praha, Plzeň, Liberec, Brno, Olomouc, Ostrava, Opava, na
Slovensku města se zřízeným magistrátem
Bratislava a Košice a nyní ještě obec
s funkcemi okresního národního výboru
- Vysoké Tatry.
V §u 3 byl přijat v odstavci 3. nový text,
který odůvodnil bezpečnostní výbor
a výbor právní snahou zajistiti kolektivní
demokratickou kontrolu u aktů, které podle odstavce
1. téhož paragrafu může učiniti
bez vědomí příslušného
sborového orgánu jednotlivý referent nebo
předseda monokratickým rozhodnutím. Tím,
že platnost takto vydaného rozhodnutí je vázána
lhůtou, jejímž uplynutím pomine platnost
rozhodnutí, nebude-li toto schváleno příslušným
sborovým orgánem, má býti především
zvýšena svědomitost, zodpovědnost a
smysl pro respektování platných zákonů
a nařízení u bezpečnostních
referentů a předsedů národních
výborů. Poslední větou odstavce 3
se rozumí, že referent, případně
předseda národního výboru je povinen
vyrozuměti stranu o tom, že jde o neodkladné
opatření učiněné jménem
příslušného sborového orgánu,
které podléhá do 15 dnů schválení
sborového orgánu. Stejně tak je předseda
či referent povinen vyrozuměti stranu o pominutí
účinnosti opatření, aniž by mohl
jakkoliv prodloužiti platnost tohoto neodkladného
opatření bez souhlasu příslušného
sborového orgánu.
U §u 4 v novém odstavci 4. bylo přijato důležité
ustanovení, že při přemísťování,
povyšování a překládání
do výslužby zaměstnanců státní
služby národní bezpečnosti musí
býti vždy slyšen příslušný
zemský národní výbor, aby byla zajištěna
demokratická kontrola těchto aktů.
Zásadní změny byly provedeny v § 6,
v němž se mluví o tom, kdo tvoří
Sbor národní bezpečnosti. Oproti dosavadnímu
znění vychází nová textace
ze zásady, že Sbor se skládá jednak
z účastníků národního
boje za osvobození, jednak z příslušníků
bývalých bezpečnostních sborů
a kriminální služby a konečně
také z ostatních osob, které byly po dni
5. května 1945 nově přijaty do bezpečnostního
sboru a nemají charakter účastníků
národního boje za osvobození, ani nejsou
příslušníky býv. četnictva,
sboru uniformované státní policie, kriminální
služby a býv. obecní policie. Poněvadž
se jedná o osoby, které začasto nebudou míti
ani odbytou vojenskou presenční službu, bylo
v §u 36 (dřívější §
33) přijato ustanovení, že takovým osobám
započítává se dosavadní služba
ve sboru do presenční služby vojenské
nebo vojenského výcviku jen tehdy, je-li obdobnou
službě vojenské. Jak a pokud budou tyto osoby
podrobeny dodatečnému výcviku, má
stanoviti ministr národní obrany v dohodě
s ministrem vnitra a se souhlasem vlády. Důležitá
změna byla učiněna v odstavci 3. téhož
paragrafu, pokud se týká prověřování
takto vytvořeného Sboru. Podle přijatého
nového znění tohoto odstavce nebudou členové
Sboru hromadně prověřováni. Má
jim být jen umožněno propustiti nebo přeložiti
do výslužby jednotlivce, u nichž bude dodatečně
zjištěno, že nevyhovují základním
podmínkám pro členství ve Sboru, uvedeným
v tomto odstavci.
V § 7, odst. 4 byla přijata všemi příslušnými
výbory změna, že členové Sboru
budou podrobeni mravně politické a osvětové
výchově jen při základním školení
ve výcvikových střediscích. Omezením
osvětové výchovy členů Sboru
na základní školení ve výcvikových
střediscích není dotčena pravomoc
velitelů těchto středisk poučit členy
Sboru při případném dalším
odborném školení ve střediscích
o osvětových a mravních zásadách
nutných k dobrému výkonu služby. Ustanovení
tohoto odstavce sleduje jen úmysl zákonodárce
odstranit zvláštní osvětovou a mravní
výchovu z ostatních složek Sboru a tvoření
zvláštních orgánů této
služby a zamezit tak jakémukoliv jejich zasahování
do personálních záležitostí členů
Sboru.
§ 8. Škrtnutí ustanovení odstavce 3 vládního
návrhu bylo provedeno proto, aby kompetence hlavního
velitele Sboru byla upravena v rámci organisace Sboru podle
§ 10 se souhlasem vlády. Projednávající
výbory přiklonily se k názoru, že základní
rozčlenění Sboru má býti pojato
již do zákona a bylo usneseno, že Sbor se má
skládati ze složky pořádkové,
kriminální a státně bezpečnostní.
Pokud jde o složku státně bezpečnostní
je vláda povinna sloučiti ji nařízením
se složkou kriminální, jakmile úkoly
této složky se zmenší a existence této
složky jako samostatné nebude již nutná.
U § 16, v odst. 4 bylo přijato důležité
ustanovení, že útvary se zvláštním
určením mohou býti určeny k jiným
úkolům než ke kterým byly zřízeny,
jen připustí-li to vláda. Tím má
býti zajištěno, že těchto útvarů
nebude použito nikým k účelům,
s nimiž by vláda nesouhlasila. Na to navazuje také
dodatek přijatý u § 18, že členové
Sboru mají povinnost upustiti od výkonu příkazu,
jestliže se příkaz zjevně příčí
povinnostem, jež na sebe členové Sboru vzali
přísahou nebo kdyby příkazem bylo
nařízeno vykonání činu, jenž
je zapověděn trestním zákonem, po
případě, kdyby: příkaz příčil
právě ustanovení § 16, odst. 4.
U § 21 byla podmínka pro přijímání
členů Sboru na zkoušku, t. j. československé
státní občanství, české,
slovenské nebo jiné slovanské národnosti
doplněna ještě další podmínkou,
aby toto občanství uchazeč měl alespoň
pět let. Účelem této podmínky
jest, aby byla zaručena státní spolehlivost
a znalost domácích poměrů. Tato podmínka
se ovšem nemá vztahovati na účastníky
národního boje za osvobození.
V § 22, kde se mluví o doplňování
důstojnictva Sboru bylo přijato omezení,
že přestup aktivních důstojníků
vojska je možný jen nejvýše do hodnosti
kapitána, a to za další podmínky, že
pro uvolněná místa nebude dostatek způsobilých
uchazečů z řad gážistů
Sboru. Stejné omezení platí i pro důstojníky
vojska v záloze. Tím má býti zdůrazněno,
že gážisté Sboru mají míti
přednostní právo při jmenování
důstojníků Sboru.
Stanovením účasti zástupců
jednotné odborové organisace při odborných
zkouškách (§ 23, odst. 1) a zaměstnaneckých
rad při překládání, jmenování,
povyšování, překládání
do výslužby a propouštění členů
Sboru (§§ 26 a 28) je vyjádřen úmysl
zákonodárce docíliti nejužší
spolupráce demokraticky volených zástupců
členů Sboru, zejména na vyřizování
jejich personálních záležitostí.
V důsledku rozčlenění Sboru na tři
složky přijaly výbory ustanovení o vymezení
kompetence zvláštních úkolů národní
bezpečnosti zejména, pokud se týká
služby kriminální, státně bezpečnostní
a zpravodajské, kterážto ustanovení
byla pojata do nově vytvořeného oddílu
5. Pokud jde o službu zpravodajskou, bylo uloženo vládě,
aby výkon a organisaci této služby upravila
vláda usnesením. Pokud jde o organisaci vojenské
zpravodajské služby, má se jí vláda
zabývati jen pokud zasahuje do věcí politických,
při čemž musí vzíti zřetel
na její dosavadní organisaci, upravenou zvláštními
předpisy.
V § 35, novém odstavci 3, bylo přijato zásadní
ustanovení, že dnem účinnosti tohoto
zákona zrušují se všechny úřady
a orgány služby pořádkové, kriminální
a státně bezpečnostní, pokud neodpovídají
ustanovení tohoto zákona. Jen organisace zpravodajské
služby zůstává v platnosti až do
usnesení vlády podle § 34, nejpozději
však do konce r. 1947.
Do přechodných ustanovení v § 37 bylo
pojato také v odstavci 3 ustanovení, že nedotčeny
zůstávají mimo jiné zejména
předpisy o organisaci a úkolech finanční
stráže, aby tím bylo najisto postaveno, že
tento zákon i když mluví v § 5, že
k úkolům Sboru náleží také
střežení státních hranic, nikterak
se nedotýká dosavadní organisace a úkolů
stráže finanční. Výbor rozpočtový
přijal připojené resoluce I. a II., k nimž
se připojuje také výbor bezpečnostní;
rovněž výbor bezpečnostní přijal
připojenou resoluci. Podepsané výbory doporučují
přijetí připojené osnovy zákona
a 3 resolucí.
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Správním úřadům národní
bezpečnosti náleží úkol chránit
veřejnou bezpečnost, zejména ústavní
zřízení, lidová práva a svobody,
zaručené ústavou, jakož i bezpečnost
osoby a bezpečnost veřejného i soukromého
majetku, a bdít nad veřejným pořádkem
a veřejnou mravností, tak aby každý
občan mohl žíti v klidu a bez obav.
(2) Bližší vymezení úkolů
národní bezpečnosti (odstavec 1) stanoví
vláda nařízením.
(1) Správními úřady národní
bezpečnosti jsou: okresní národní
výbory (okresní správní komise, okresní
komisaři), místní (ústřední)
národní výbory, vykonávající
pravomoc okresních národních výborů;
zemské národní výbory; pověřenectvo
vnitra; ministerstvo vnitra.
(2) Působnost správních úřadů
národní bezpečnosti v jednotlivých
jejich stolicích je upravena zvláštními
předpisy.
(3) Působnost jiných úřadů
a orgánů v oboru národní bezpečnosti
(§ 1), stanovená zákonem nebo předpisy
vydanými na podkladě zákona, zůstává
nedotčena. Zejména zůstává
nedotčena působnost místních národních
výborů jako orgánů obcí, s
omezením plynoucím z ustanovení § 31.
(4) Zvláštními předpisy je stanoveno,
jak se správní úřady národní
bezpečnosti účastní obrany státu.
(1) Je-li nebezpečí v prodlení a vyžaduje-li
veřejný nebo naléhavý soukromý
zájem neodkladného rozhodnutí, učiní
pod osobní odpovědností onen člen
příslušného národního
výboru (správní komise), jemuž podle
vnitřní organisace náleží obstarávati
dané úkoly národní bezpečnosti,
v mezích působnosti tohoto národního
výboru všechna potřebná opatření,
i když by k nim jinak bylo potřebí usnesení
sborového orgánu. Nemůže-li tak učiniti
pro překážky, faktické nebo právní,
náleží učiniti tato opatření
předsedovi.
(2) Žádá-li toho povaha věci, může
orgán národního výboru (správní
komise), jemuž podle vnitřní organisace náleží
obstarávati úkoly národní bezpečnosti,
pověřiti některého člena nebo
přiděleného úředníka,
aby jménem příslušného národního
výboru pod osobní odpovědností v určité
věci rozhodl nebo vykonával určité
opakující se úkony nebo provedl nějaký
úkol.
(3) Každé opatření podle odstavce 1
buď označeno jako opatření neodkladné
a budiž v něm uvedeno, na místě kterého
sborového orgánu se vydává. O učiněném
neodkladném opatření buď bez prodlení
podána zpráva příslušnému
sborovému orgánu. Jde-li o opatření,
z něhož strana nenabývá práv,
pomíjí jeho platnost, nebude-li do 15 dnů
tímto orgánem schváleno. O tom je nutno vyrozuměti
ty, jichž se věc týká.
(4) V případech podle odstavce 2 buď příslušnému
orgánu bez prodlení podána zpráva
o učiněném rozhodnutí nebo opatření.
(1) U správních úřadů národní
bezpečnosti sborově organisovaných buďtež
úkoly národní bezpečnosti obstarávány
pod jednotným vedením a řízením.
(2) V obcích (městech), v nichž místní
(ústřední) národní výbor
vykonává působnost okresního národního
výboru, se pro věci národní bezpečnosti
zřizují úřadovny národní
bezpečnosti příslušných národních
výborů. Je-li to účelné pro
usnadnění styku s obyvatelstvem, může
místní (ústřední) národní
výbor takovéto obce (města) zříditi
se souhlasem ministerstva vnitra - na Slovensku pověřenectva
vnitra - též pobočné úřadovny
národní bezpečnosti.
(3) Úřadovnám národní bezpečnosti
v takových obcích (městech) přidělí
potřebné zaměstnance ministerstvo vnitra
- na Slovensku pověřenectvo vnitra - ze stavu zaměstnanců
státní služby národní bezpečnosti.
Zůstávají i nadále státními
zaměstnanci a státní správa hradí
též jejich osobní náklady. Ostatním
správním úřadům národní
bezpečnosti první stolice přidělí
potřebné zaměstnance státní
služby národní bezpečnosti ministerstvo
vnitra po slyšení zemského národního
výboru, na Slovensku pověřenectvo vnitra.
Ministr vnitra, na Slovensku pověřenec vnitra podle
jeho směrnic, stanoví, které orgány
rozhodují v osobních věcech těchto
zaměstnanců státní služby národní
bezpečnosti. Při přemisťování,
povyšování a překládání
do výslužby těchto zaměstnanců
budiž vždy slyšen příslušný
zemský národní výbor.
(1) Zřizuje se sbor národní bezpečnosti
jako výkonný orgán správních
úřadů národní bezpečnosti
(v dalším "Sbor"). Jeho úkolem je
chrániti na celém území Československé
republiky v rámci právních předpisů
a podle příkazů správních úřadů
národní bezpečnosti veřejné
zájmy, jež náleží do tohoto oboru
(§ 1). K úkolům Sboru náleží
tudíž zejména: služba bezpečnostní
a pořádková; střežení
státních hranic; boj proti zločinnosti; výkonná
služba k zajištění Československé
republiky před útoky na její svrchovanost,
samostatnost, celistvost a demokraticko-republikánskou
státní formu, bezpečnost a obranu, dále
k zajištění osobní bezpečnosti
ústavních činitelů; šetření
o trestných činech soudních (úkony
přípravného řízení podle
trestních řádů).
(2) Zvláštními předpisy je stanoveno,
jak se Sbor účastní obrany státu.
(3) Sbor je orgánem státní správy.
Náklady spojené s jeho zřízením
a udržováním se hradí z prostředků
státních.
(4) Předpisů o Sboru podle tohoto zákona
se přiměřeně použije tam, kde
se v platných předpisech mluví o orgánech,
kterým dosud příslušely jeho úkoly
(o četnictvu nebo o policejních strážních
sborech).
(1) Sbor se tvoří:
1. z přijatých účastníků
národního boje za osvobození, zejména
těch, kteří byli již dne 5. května
1945 příslušníky bezpečnostní
služby (č. 2), jakož i z účastníků
národního boje za osvobození nově
přijatých;
2. a) z příslušníků bývalého
četnictva, bývalého sboru uniformované
státní policie, kriminální služby
a bývalé obecní výkonné policie;
b) ze zaměstnanců, kteří byli dne
1. ledna 1947 přiděleni pro vykonávání
služby kriminální nebo státně
bezpečnostní, pokud nebyli se svým souhlasem
této služby zproštěni, nebo pokud nebyli
podle platných předpisů propuštěni
neb přeloženi do výslužby;
3. z ostatních osob, které byly po dni 5. května
1945 nově přijaty do bezpečnostního
sboru.
(2) Sbor "Národná bezpečnosť",
vytvořený na Slovensku, stává se součástí
Sboru podle odstavce 1.
(3) Zjistí-li se dodatečně, že člen
Sboru, který se jím stal podle odstavce 1 nebo 2,
není československým státním
občanem české, slovenské nebo jiné
slovanské národnosti, neb není státně
a národně spolehlivým, nebo není mravně
bezúhonným, nemůže být ve Sboru
ponechán. Buď s ním naloženo podle příslušných
předpisů, ačli podle platných předpisů
nedojde k jeho propuštění nebo přeložení
do výslužby.
(1) Sbor je vojensky organisován. Jeho členové
podléhají vojenským soudům a vojenským
trestním zákonům (včetně ustanovení
o vojenských zločinech a o vojenských přečinech)
a platí pro ně vojenský služební
řád. Jejich domovské právo se řídí
týmiž předpisy jako domovské právo
vojenských osob. Kárné a kázeňské
předpisy pro členy Sboru budou vydány zvláštním
zákonem. Do vydání uvedeného zákona
stanoví je ministr vnitra s přihlédnutím
ke kárným a kázeňským předpisům
vojenským.
(2) Služební čas ztrávený ve
Sboru se započítává jeho členům
do služební povinnosti ve vojsku. Členové
Sboru jsou s výhradou ustanovení §§ 13,
14 a 36 po dobu své činné služby zproštěni
služby vojenské.
(3) Členové Sboru budou při základním
školení ve výcvikových střediscích
podrobeni též mravně-politické a osvětové
výchově.
(1) Sbor je jednotný a podléhá ve všech
svých složkách jednotnému velení.
(2) V čele Sboru stojí hlavní velitel, jemuž
přísluší pečovati o udržení
vojenského pořádku a kázně
a dále o výcvik a vyučování
členů Sboru. Hlavní velitel Sboru má
svého zástupce. Hlavního velitele i jeho
zástupce jmenuje a odvolává president republiky
na návrh vlády. Je-li hlavním velitelem Čech,
budiž jeho zástupcem Slovák, a naopak.
(3) V obvodu působnosti zemských národních
výborů, na Slovensku pověřenectva
vnitra stojí v čele Sboru zemští velitelé.
Zemského velitele jmenuje a odvolává vláda
na návrh ministra vnitra po slyšení příslušného
zemského národního výboru, na Slovensku
po vyjádření pověřence vnitra.
(4) Sbor se skládá:
a) z pořádkové složky, která
je školena a cvičena především
pro vykonávání bezpečnostní
a pořádkové služby;
b) z kriminální složky, která je školena
a cvičena především pro stíhání
trestných činů, které nejsou namířeny
proti státu;
c) ze státně bezpečnostní složky,
která je školena a cvičena především
pro stíhání trestných činů,
namířených proti státu.
Zmenší-li se rozsah úkolů státně
bezpečnostní složky, sloučí ji
vláda nařízením se složkou kriminální.
(5) Po odborné stránce vykonávání
služby je každá složka Sboru k ostatním
složkám samostatná.
Ke Sboru se přičleňuje bezpečnostní
letectvo. Jeho vnitřní organisace a vztah ke Sboru
budou upraveny směrnicemi ministra vnitra v dohodě
s ministrem národní obrany.
(1) Ministr vnitra stanoví, a to pokud jde o Slovensko,
po vyjádření pověřence vnitra,
podrobnosti organisace Sboru, přihlížeje k
organisaci správních úřadů
národní bezpečnosti a k rozdělení
Sboru na jednotlivé složky (§ 8, odst. 4); vymezí
blíže služební určení jednotlivých
složek Sboru podle jejich úkolů a stanoví
podmínky pro přeřaďování
členů Sboru z jedné složky do druhé;
podle potřeby zřídí uvnitř
složek útvary k plnění zvláštních
úkolů (útvary se zvláštním
určením); dále určí, jak mají
býti členové Sboru vycvičeni a vyškoleni
k vykonávání služby po odborné
stránce a jak se má konati služba. O důležitých
otázkách organisace Sboru, pokud mají význam
pro obranu státu, a o tom, jak mají být členové
Sboru vystrojeni a vyzbrojeni a jak mají být vycvičeni
k vojenským úkolům, rozhoduje ministr vnitra
vždy v dohodě s ministrem národní obrany.
(2) Pro stanovení zásad organisace Sboru (odstavec
1) si ministr vnitra opatří souhlas vlády.
Pro přechodné ubytování členů
Sboru v případě jejich soustředění
platí předpisy o přechodném ubytování
vojska. Stálé ubytování členů
Sboru bude upraveno zvláštními předpisy.
Nežli se tak stane, bude se přiměřeně
používati dosavadních předpisů
o četnictvu.
Ministerstvo vnitra zabezpečí v dohodě s
ministerstvem národní obrany vše, čím
může Sbor přispěti k odvrácení
vnějšího nebezpečí pro stát.
Za tím účelem je přidělen ke
Sboru jeden vyšší důstojník československého
vojska, určený ministerstvem národní
obrany. Ve věcech výzbroje a ve věcech příprav
opatření podle § 14 má důstojník
vojska právo, aby občasnou inspekcí provedl
potřebná zjištění.
Nemá však práva nařizovacího,
nýbrž pouze podává ministerstvu národní
obrany zprávy o závadách, jež za své
přehlídky shledal. Ministerstvo národní
obrany projedná pak věc s ministerstvem vnitra.
Za účelem výcviku v polní službě
bezpečnostní a součinnosti s vojenskými
velitelstvími budou členové Sboru do onoho
roku svého věku, do kterého by jinak podle
ustanovení branného zákona byli povinni k
vojenským cvičením, povoláváni
ministerstvem národní obrany v dohodě s ministerstvem
vnitra v určitých lhůtách k vojenským
cvičením, pokud to bezpečnostní služba
připouští, a budou po dobu cvičení
podléhati vojenským zákonům a předpisům.
Za stavu branné pohotovosti státu přechází
část členů Sboru, určená
k bezpečnostní polní službě dohodou
mezi ministerstvem vnitra a ministerstvem národní
obrany, pod přímé velení vojska.