Právní výbor projednal vládní
návrh ve schůzích dne 13., 22., 28. a 29.
května 1947 a usnesl se jednomyslně doporučiti
plenu ústavodárného Národního
shromáždění, aby jej schválilo
ve znění připojeném k této
zprávě. Změny oproti vládnímu
návrhu jsou tyto:
V čl. II, č. 2 byla částka 10.000
Kčs zvýšena na 15.000 Kčs v přesvědčení,
že nynějším cenovým poměrům
spíše bude odpovídat, zvýší-li
se rozhodná suma proti poslední úpravě
předválečné (zákon č.
123/1923 Sb.) na trojnásobek. Přitom rozhodovala
také úvaha, že okresní soudy přece
jen jsou lidu přístupnější a
bližší a řízení před
nimi je vcelku rychlejší a levnější.
V čl. II, č. 4 byla v odstavci 2 vsunuta za slova
"státním občanem tohoto státu"
slova "není-li tu soudu příslušného
podle odstavce 1", aby tím bylo zdůrazněno,
že i v tomto případě je především
příslušný soud posledního společného
bydliště, pak obecný soud žalovaného
a teprve potom soud, v jehož obvodě manželka
naposledy bydlela před uzavřením manželství,
resp. soud v Praze.
V čl. IV, č. 3 bylo nově stylisováno
ustanovení § 64, odst. 1, č. 4 c. ř.
s., aby bylo stručněji a jasněji vyjádřeno,
jaká oprávnění má chudá
strana, když chce podat žalobu u jiného soudu
než u okresního soudu svého bydliště.
Změna provedená v čl. IV, č. 7 ukládá
soudu, aby vždy opatrně uvažoval, zda strana
v neadvokátském sporu opravdu nutně potřebuje,
aby za zástupce měla advokáta. Doplněk
odstavce 3 souvisí s oprávněním soudu
podle odstavce 2; může-li soud v případech
zvlášť naléhavých sám advokáta
jmenovat, je důsledné, aby jej v naléhavých
případech také mohl vyměnit.
V čl. IV, č. 9 dostalo se předpisu §
68, odst. 1 c. ř. s. pružnějšího
znění, které je lepší ochranou
chudé strany, resp. jejích právních
nástupců, neboť z něho jasně
plyne, že nutné procesní úkony, kterých
bude potřebí, aby byla strana uchráněna
právní újmy, požívati budou všech
výhod, které § 64 c. ř. s. přiznává
procesním úkonům chudé strany, resp.
jejího zástupce.
V čl. IV, č. 10 byl vynechán vzhledem k nově
přijatému čl. IX poslední odstavec.
V čl. IV, č. 11 pamatuje doplněk § 71,
odst. 2 c. ř. s. na případy, kdy odpůrce
chudé strany má podle rozhodnutí o nákladech
nárok, aby mu chudá strana část nákladů
nahradila. V takových případech by bylo zbytečnou
komplikací, aby odpůrce chudé strany jako
žalovaný doplácel částky, které
by si pak dodatečně vymáhal na chudé
straně jako žalobci.
V čl. IV, č. 14 byla zestručněna stylisace
se zřetelem na to, že podle § 514, odst. 1 c.
ř. s. je proti každému usnesení přípustný
rekurs, pokud jej zákon nevylučuje; v titulu o právu
chudých stačí pak vyloučit rekurs
v rozsahu stanoveném v § 72, odst. 3, větě
první a druhé c. ř. s., jinak může
býti rekurs všude přípustný.
Dosavadní ustanovení bylo proto formulováno
tak, aby se tu upravilo jen právo chudé strany,
resp. jejího odpůrce, podávat rekurs do protokolu.
V čl. IV, č. 18 byl přijat dodatek "ledaže
na něm závisí přípustnost odvolání"
vzhledem k § 461 c. ř. s. (čl. IV, č.
20), podle kterého může mít určení
hodnoty předmětu sporu význam pro přípustnost
odvolání, neboť určí-li soud
hodnotu pod 300 Kčs, je tím odvolání
vyloučeno. Přijatý dodatek dovoluje straně,
které by takto oceněním předmětu
sporu byla vzata možnost odvolání, aby o tom
vyvolala rozhodnutí soudu druhé stolice. Uzná-li
soud druhé stolice, že hodnota předmětu
sporu převyšuje 300 Kčs, uzná tím
zároveň i přípustnost odvolání.
Strana, která odvolání nepodává,
protože ve sporu zvítězila, může
napadnout ocenění předmětu sporu,
jestliže po jejím názoru soud tím, že
předmět sporu přecenil, nesprávně
otevřel odpůrci cestu do druhé stolice.
Změny čl. V, č. 1, 2, 3, 9, 18, 21 a 25 jsou
shodné nebo aspoň obdobné změnám
provedeným v čl. II, č. 2, v čl. IV,
č. 18 a 11 a v čl. II, č. 4 osnovy.
V čl. VI, č. 5 bylo na konci druhé věty
připojeno "ve sporech však, jejichž předmět
nemá hodnotu vyšší než 300 Kčs,
jen z důvodu § 28, odst. 1, č. 3", aby
tím byl sjednán potřebný soulad s
§ 28, odst. 1 zákona o pracovních soudech,
aniž se zásadně opustila myšlenka §
181, odst. 6 o. s. p. ve znění zákona č.
164/1924 Sb.
V nově zařaděném čl. IX byla
přijata v otázce nákladů přisouzených
advokátu pro země české stejná
úprava, jaká platí podle § 18, odst.
9 zák. čl. LIV/1911 pro Slovensko. Vlastně
by takové ustanovení patřilo do advokátního
řádu a tam je také odkázal společný
subkomitét ústavněprávních
výborů poslanecké sněmovny a senátu
r. 1938 při projednávání vládního
návrhu nových procesních zákonů.
Prozatím bylo však ustanovení pojato do přítomné
osnovy ve znění naznačujícím,
že jde nejen o spory, nýbrž i o ostatní
druhy řízení.
Po zařadění nového čl. IX se
ovšem další články osnovy přečíslují.
Změny provedené v čl. XIV (čl. XIII
vládního návrhu) souvisí jednak s
tím, že byl vsunut nový čl. IX, jednak
s tím, že třeba považovat za vhodné,
aby ustanovení o opětném zavedení
soudních prázdnin v zemích českých
vstoupila v platnost co možná brzy, nikoliv až
po 1. červenci, kdy soudní prázdniny podle
§ 222 c. ř. s. začínají.
Jinak byly ve vládním návrhu opraveny jen
ještě některé tiskové chyby,
zejména v slovenském znění čl.
V.
Při projednání vládního návrhu
přijal výbor resoluci níže otištěnou,
k jejímuž vysvětlení třeba uvésti
toto:
Majíc na zřeteli konkretní případy,
ve kterých byly nejvyššímu soudu předloženy
dovolací rekursy finanční prokuratury v zastoupení
Fondu národní obnovy proti usnesením rekursního
soudu, jimiž byla potvrzena usnesení soudu knihovního
o povolení knihovního zápisu na nemovitosti
konfiskované podle dekretu presidenta republiky č.
108/1945 Sb., upozornilo presidium nejvyššího
soudu, když už vládní návrh č.
t. 492 byl na programu právního výboru, že
některá ustanovení vydaná po osvobození
postavila soudy před úkoly zcela nové, takže
dochází k rozhodnutím, která nejsou
v náležitém souladu a někdy si dokonce
přímo odporují. Rozhodly-li nižší
soudy v řízení knihovním nebo exekučním,
není proti potvrzujícímu usnesení
soudu druhé stolice opravný prostředek k
třetí stolici a proto nemá nejvyšší
soud možnost judikaturu usměrniti. V podobných
případech, které se vyřizují
podle zásad nesporného řízení,
je dovolací rekurs i proti potvrzujícímu
usnesení druhé stolice přípustný
aspoň pro nezákonnost, zřejmý rozpor
se spisy nebo zmatečnost.
Aby podnětu nejvyššího soudu mohlo býti
vyhověno, navrhl zpravodaj právního výboru,
projednav věc s ministerstvem spravedlnosti, aby do osnovy
byl zařaděn nový čl. IX tohoto znění:
"Proti rozhodnutím soudu druhé stolice, která
se dotýkají ustanovení:
1. dekretu presidenta republiky ze dne 19. května 1945,
č. 5 Sb., o neplatnosti některých majetkově-právních
jednání z doby nesvobody a o národní
správě majetkových hodnot Němců,
Maďarů, zrádců a kolaborantů
a některých organisací a ústavů,
2. dekretu presidenta republiky ze dne 25. června 1945,
č. 12 Sb., o konfiskaci a urychleném rozdělení
zemědělského majetku Němců,
Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel
českého a slovenského národa,
3. dekretu presidenta republiky ze dne 25. října
1945, č. 108 Sb., o konfiskaci nepřátelského
majetku a Fondech národní obnovy,
4. dekretu presidenta republiky ze dne 27. října
1945, č. 124 Sb., o některých opatřeních
ve věcech knihovních, ve znění zákona
ze dne 28. února 1946, č. 60 Sb.
5. zákona ze dne 9. dubna 1946, č. 76 Sb., o zrušení
a o změně soudních rozhodnutí v občanských
věcech právních z doby nesvobody,
6. nařízení Slovenské národní
rady ze dne 23. srpna 1945, č. 104 Sb. n. SNR, o konfiskaci
a urychleném rozdělení zemědělského
majetku Němců, Maďarů, jakož i
zrádců a nepřátel slovenského
národa, ve znění nařízení
Slovenské národní rady ze dne 14. května
1946, č. 64 Sb. n. SNR,
připouští se pro nezákonnost, zřejmý
rozpor se spisy nebo zmatečnost další opravný
prostředek, i když by byl podle obecných ustanovení
platných pro řízení vyloučen."
Ustanovení toto bylo myšleno jako opatření
přechodné a mělo právě jen
usnadnit, aby nová ustanovení mohla dobře
zakotvit v právním řádu. Nebylo terminováno,
protože by se jaksi samo vyžilo, až by byly věci,
o které jde, vyřízeny.
Na schůzi dne 28. května 1947 se právní
výbor usnesl vyslechnouti o navržené nové
úpravě zástupce ministerstev zemědělství
a vnitra i jako mluvčí Fondu národní
obnovy a Národního pozemkového fondu. Na
schůzi dne 29. května 1947 vyslovili zástupci
jmenovaných ministerstev námitky proti navrhovanému
ustanovení. Právní výbor nemohl přesto
neuznati závažnost podnětu nejvyššího
soudu a proto se jednomyslně usnesl vyzvat vládu,
aby podnět nejvyššího soudu uvážila.
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) U sborových soudů první stolice
vykonávají soudnictví v občanských
věcech právních v první stolici samosoudci,
i když věci ty patří před senát.
(2) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na řízení,
v kterém se napadá rozhodčí výrok
(nález rozhodčího soudu), a na řízení
před sborovým soudem první stolice jako soudem
konkursním nebo vyrovnacím.
Zákon ze dne 1. srpna 1895, č. 111 ř. z.,
o vykonávání moci soudní a o příslušnosti
řádných soudů v občanských
věcech právních (jurisdikční
norma), ve znění novel, se mění takto:
1. V § 7, odst. 3 se vypouštějí slova
"a zajišťovacích".
2. V § 49, odst. 1, č. 1, v § 51, odst. 1 a v
§ 52, odst. 1 se nahrazuje částka "5.000
Kčs" částkou "15.000 Kčs".
3. § 76 zní:
"Žaloby o rozvod, rozluku nebo o neplatnost manželství,
jakož i o všeliké nikoliv ryze majetkové
nároky z manželského poměru, náležejí,
jsou-li strany nebo jedna z nich československými
státními občany, před soud, v jehož
obvodě manželé měli poslední
společné bydliště. Jestliže manželé
neměli poslední společné bydliště
v tuzemsku, je příslušný obecný
soud žalovaného, a není-li tu takového
soudu, obecný soud žalobcův. Jestliže
tu ani tohoto soudu není, je příslušný
soud v Praze."
4. Jako § 76 a) se zařaďuje toto ustanovení:
"Není-li žádná ze stran československým
státním občanem, je příslušný
pro spory uvedené v předchozím paragrafu
soud, v jehož obvodě měli manželé
poslední společné bydliště, a
není-li tu takového soudu, obecný soud žalovaného.
Soud však může, nejde-li o neplatnost manželství
z důvodu, který by se podle československého
práva vyšetřoval z moci úřední,
ve věci jednat jen tehdy, může-li býti
rozhodnutí uznáno v domovském státě
manželů, a jsou-li státními občany
různých států, v obou dotčených
státech.
Byla-li manželka v době uzavření manželství
československou státní občankou, může
žalovati o neplatnost manželství uzavřeného
s manželem, který není státním
občanem tohoto státu, není-li tu soudu příslušného
podle odstavce 1, u zdejšího soudu, v jehož obvodě
před uzavřením manželství naposledy
bydlila, a není-li tu takového soudu, u soudu v
Praze.
Ustanovuje-li mezinárodní smlouva vyhlášená
ve Sbírce zákonů a nařízení
něco jiného, platí její předpisy
místo předpisů odstavce 1 a 2."
5. § 100 s nadpisem zní:
Žaloby o všeliké nikoliv ryze majetkové
nároky z poměru rodičovského náležejí,
není-li tu obecného soudu žalovaného,
před obecný soud žalobcův. Jestliže
tu ani tohoto soudu není, je příslušný
soud v Praze."
6. § 109, odst. 2 se zrušuje.
7. § 114 zní:
"Povoliti dobrovolný rozvod je příslušný
okresní soud, v jehož obvodě má některý
z manželů svůj obecný soud, a není-li
tu takového soudu, okresní soud civilní pro
vnitřní Prahu. Soud však může ve
věci jednat jen tehdy, je-li aspoň jeden z manželů
československým státním občanem.
Oznámení o opětném spojení
rozvedených manželů se může státi
u soudu, který na žádost manželů
rozvod povolil, nebo u okresního soudu, v jehož obvodě
mají manželé v době oznámení
své společné bydliště. V posléz
uvedeném případě třeba v oznámení
uvésti soud, který rozvod povolil, aby mohl býti
náležitě zpraven."
K § 20 zákona ze dne 22. května 1919, č.
320 Sb., kterým se mění ustanovení
občanského práva o obřadnostech smlouvy
manželské, o rozluce a o překážkách
manželství, se připojuje tento další
odstavec:
"4. Nelze-li určiti místní příslušnost
podle předchozích ustanovení, je příslušný
krajský soud civilní v Praze."
Zákon ze dne 1. srpna 1895, č. 113 ř. z.,
o soudním řízení v občanských
rozepřích právních (civilní
řád soudní), ve znění novel,
se mění a doplňuje takto:
1. V § 29, odst. 1 se nahrazuje částka "2.000
Kčs" částkou "5.000 Kčs".
2. § 63 zní:
"Právo chudých povolí soud, jestliže
strana, která o to žádala, nemůže
zapraviti náklady sporu bez zkrácení nutné
výživy pro sebe a osoby, k jichž výživě
je podle zákona povinna, a zamýšlené
domáhání se nebo bránění
práva se nejeví svévolným nebo zřejmě
marným. Jde-li o nárok, jehož strana nabyla
postupem, nelze povolit právo chudých, je-li důvodné
podezření, že k postupu došlo proto, aby
pro spor bylo dosaženo práva chudých.
Není-li zvláštních mezinárodních
úmluv, povoluje soud cizincům právo chudých
za stejných podmínek a ve stejném rozsahu
jako československým státním občanům,
přiznává-li domovský stát cizinců
právo chudých československým státním
občanům stejně jako svým. Je-li pochybno,
zdali se vzájemnost zachovává, vyžádá
si o tom soud prohlášení ministerstva spravedlnosti;
toto prohlášení je pro soud závazné.
Osobám bez státní příslušnosti,
které mají trvalý pobyt na zdejším
státním území, se právo chudých
povoluje za stejných podmínek jako československým
státním občanům.
Je-li stranou ve sporu úřední orgán,
povolí mu soud na návrh právo chudých,
jestliže prostředky potřebné k vedení
sporu nelze opatřit ani ze spravované majetkové
podstaty, ani od osob na vedení sporu hospodářsky
zúčastněných, zamýšlené
domáhání se nebo bránění
práva se nejeví svévolným nebo zřejmě
marným a nepřekáží tomu ani ustanovení
odstavce 1, posl. věty. To platí přiměřeně,
je-li stranou ve sporu zdejší právnická
osoba, příčilo-li by se veřejnému
zájmu, když by se od sporu upustilo nebo do něho
nevstoupilo."
3. § 64 zní:
"Povolením práva chudých obdrží
strana pro určitý spor
1. zatímní osvobození od kolkových
a jiných poplatků, které se platí
z důvodu sporu;
2. osvobození od povinnosti složiti jistotu za náklady
na spor;
3. právo žádati, aby k prozatímně
bezplatnému hájení jejích práv
byl jmenován advokát; tato žádost může
býti spojena se žádostí o povolení
práva chudých;
4. oprávnění dáti ve sporu neadvokátském
žalobu, pro kterou by byl příslušný
soud mimo sídlo okresního soudu, v jehož obvodu
má strana své bydliště nebo stálý
pobyt, do protokolu u tohoto okresního soudu; protokol
se zašle soudu procesnímu;
5. zatímní osvobození od povinnosti zapraviti
poplatky vyslaných soudců a jiných zaměstnanců
soudu, poplatky výkonných orgánů,
svědků a znalců, náklady na soudní
opisy protokolů a příloh i rubrik, náhradu
poštovného za zásilky v soudním řízení,
náklady na potřebné vyhlášky
a konečně potřebné hotové výdaje,
které učinili zákonní zástupcové
procesním soudem zřízení anebo advokát
nebo zástupce chudé straně jmenovaný.
Tyto poplatky a výdaje budou prozatímně zapraveny
ze státní pokladny. Jsou-li tu okolnosti zvláštního
zřetele hodné, může soud na žádost
chudé strany naříditi, aby i poplatky opatrovníka
ustanoveného podle §§ 8, 9 a 116 byly zatím
hrazeny ze státní pokladny.
Má-li právo chudých žalobce, požívá
žalovaný v stejném rozsahu zatímního
osvobození uvedeného v odstavci 1, č. 1 a
5, pokud jde o procesní úkony nutné k obraně
proti žalobě."
4. § 65, odst. 2, věta první zní:
"V žádosti třeba označit spor,
pro který má býti povoleno právo chudých,
stručně vylíčit jeho skutkový
základ a uvésti důkazní prostředky."
5. § 65, odst. 5 zní:
"O tom, zda má býti straně povoleno
právo chudých, rozhoduje soud, u kterého
se věc právě projednává."
6. K § 65 se připojuje tento další odstavec:
"Ustanoveními předchozích odstavců
nejsou dotčeny zvláštní předpisy
mezinárodních smluv o získání
práva chudých. Není-li takových smluv,
stačí u cizinců vysvědčení
o majetkových poměrech, vydané příslušnými
úřady státu bydliště nebo pobytu
cizincova; není-li tam úřadu oprávněného
vydati takové vysvědčení nebo odpírá-li
tento úřad vydati takové vysvědčení
cizincům, stačí vysvědčení
vydané úřady domovského státu
cizincova. Vysvědčení vydané v cizině
musí býti ověřeno zastupitelským
úřadem Československé republiky ve
státě, kde vysvědčení bylo
vydáno."
7. § 66 zní:
"Zda straně, která o to podle § 64, odst.
1, č. 3 žádala, má být ustanoven
advokát, rozhodne soud, u kterého se věc
právě projednává. Nejde-li o spor
advokátský, posoudí soud, zda je třeba
jmenovati chudé straně advokáta, a může
také zastoupení strany svěřit některému
ze svých soudců nebo úředníků.
Advokáta samého jmenuje výbor advokátní
komory k tomu povolaný. V případech zvlášť
naléhavých jmenuje advokáta soud a zpraví
o tom výbor advokátní komory.
Na návrh chudé strany nebo advokáta pro ni
jmenovaného může soud vyzvati výbor
advokátní komory, aby jmenoval jiného advokáta,
má-li za to, že je toho podle stavu případu
nutně třeba. V případech zvlášť
naléhavých může jiného advokáta
jmenovat soud a zpraví o tom výbor advokátní
komory.
Jmenování podle předchozích odstavců
nahrazuje advokátovi plnou moc procesní."