V odvodu daně nenastává proti dosavadnímu
stavu celkem žádná změna až na
prodloužení lhůty k odvodu daně, jde-li
o menší částky.
Na rozdíl od dosavadního stavu vydá plátce
toto potvrzení jen, když o to příjemce
žádá.
Veškeré zde předepsané výkazy
slouží tomu, aby mohla býti přezkoumávána
správnost srážek a odvodů daně
ze mzdy.
Z hlášení o dani ze mzdy zjistí berní
úřady, kolik bylo na dani ze mzdy sraženo,
a kolik má tedy plátce odvésti.
Roční výkaz pak zachytí celoroční
mzdu a celoroční srážku daně
a umožní tak kontrolu, předepsání
daně v případech uvedených v §
14 a konečně i sestavení statistických
dat.
Tohoto ustanovení jest nezbytně třeba pro
správné stanovení slevy na příslušníky
domácnosti. Způsob průkazu bude stanoven
tak, aby co nejméně zatěžoval příjemce
i plátce.
Podle dosavadních zkušeností má kontrola
srážení daně velmi dobré výsledky,
a to nejen v tom směru, že zjistí a napraví
nesprávnosti, které se při provádění
srážky daně již sběhly, ale i v
tom směru, že se plátcům dostane při
ní poučení pro další srážení
daně.
Také toto ustanovení směřuje k tomu,
aby byla finanční správě umožněna
kontrola.
Půjde tu zejména o spory v otázce, zda ta
která část mzdy dani podléhá
nebo ne.
Ustanovení odstavců 2 a 3 jest důležité
zejména též pro spory ve věci slev na
příslušníky domácnosti.
Ježto jde o daň postihující též
sociálně slabé poplatníky, jest osvobození
od poplatků a dávek odůvodněno.
V tomto paragrafu se zavádí solidární
ručení plátce s příjemcem za
daň, která nebyla příjemci sražena.
Ježto úspěšné vybírání
daně ze mzdy jest podmíněno přesným
plněním povinností plátci uložených
(srážka a odvod daně, předkládání
výkazů atd.), nezbývá než v případě
nesplnění těchto povinností ukládati
pořádkové pokuty.
Neodvedení sražené daně by bylo lze
za jistých okolností uznati za zpronevěru,
trestnou podle trestního zákona. Aby však bylo
ve všech případech zaručeno, že
neodvedení sražené daně bude potrestáno,
prohlašuje se toto neodvedení daně za samostatný
trestný čin.
Toto ustanovení bude praktické zejména, pokud
jde o doručení platebního rozkazu na daň
z mzdy, splatnost, odvolání, lhůty, placení
a pod.
Současně se zavedením daně ze mzdy
nutno zrušiti dosavadní daň důchodovou
vybíranou srážkou ze služebních
požitků. V rámci celkové reformy přímých
daní, v níž se ruší jednotlivé
výnosové daně, zrušuje se i daň
z vyššího služného, neboť mzdy
budou postiženy nadále pouze daní ze mzdy.
Současně se zavedením daně ze mzdy
se osvobozují služební smlouvy od poplatku,
ježto nutno uznati za spravedlivý požadavek,
aby mzda byla postižena jen jednou veřejnou dávkou,
t. j. daní ze mzdy. Totéž platí o plnění
zaopatřovacích zařízení.
Zde se v zásadě přejímá stav
zavedený zákonem č. 202/1946 Sb. Jednak se
zcela osvobozují mzdy za práci přes čas,
jednak mzdy za vyšší výkony u manuelních
zaměstnanců. Při nedostatku manuelních
zaměstnanců jest nezbytně nutné zvýšiti
chuť k práci přes čas a k zintensivnění
pracovních výkonů dalekosáhlou daňovou
úlevou, neboť právě většími
výkony jednotlivého zaměstnance se nahradí
chybící manuelní pracovníci. U samostatně
pracujících zemědělců a živnostníků,
kteří nesporně pracují přes
čas a docilují vyšších výkonů,
nelze prozatím tato opatření provésti,
ježto daň ze mzdy se na ně nevztahuje.
Proti dosavadnímu stavu nastává ta změna,
že nejen rozhodnutí o tom, co jest pokládati
za mzdu za vyšší výkon, ale i rozhodnutí
o tom, co jest pokládati za mzdu za práci přes
čas, přísluší ministerstvu financí.
Těchto ustanovení jest třeba, ježto
po část roku 1947 se ještě sráží
daň důchodová podle zákona o přímých
daních.
Se sražením daně ze mzdy bude započato
při první výplatě mzdy po konci kalendářního
měsíce, v němž bude tento zákon
vyhlášen. Zákon však nabývá
účinnosti již dnem vyhlášení,
aby bylo možno provésti přípravné
práce.