Všechny úřady veřejné správy,
soudy, nositelé veřejnoprávního sociálního
pojištění a jiné právnické
a fysické osoby jsou v mezích své působnosti
povinny spolupůsobiti při provádění
tohoto zákona. Tato součinnost se vztahuje jak na
všeobecná šetření, tak na jednotlivé
případy.
Podání a jejich přílohy a úřední
úkony, jichž jest třeba k řízení
podle tohoto zákona - s výjimkou řízení
soudního - jsou osvobozeny od poplatků, jakož
i od dávek za úřední úkony.
Po dobu účinnosti tohoto zákona neplatí,
po případě nejsou použivatelné
všechny předpisy, které se vztahují
na věci upravené tímto zákonem. Nedotčena
však zůstávají ustanovení zákona
č. 131/1936 Sb. ve znění předpisů
jej měnících nebo doplňujících,
jakož i dekretu presidenta republiky ze dne 1. října
1945, č. 88 Sb., o všeobecné pracovní
povinnosti, a zákona ze dne 16. května 1946, č.
121 Sb., o zajištění pracovních sil
pro zemědělskou výrobu v rámci národní
výstavby státu, ve znění zákona
ze dne 17. září 1946, č. 176 Sb.
Vláda může vydati nařízením
podrobné předpisy o řízení
při výběru a výpovědi zaměstnanců
při přemístění podle tohoto
zákona, o jejich umístění v jiném
zaměstnání nebo povolání, jakož
i předpisy o praktickém provedení tohoto
zákona.
Ustanovení tohoto zákona se nevztahují na
zaměstnance
a) státu, svazků územní samosprávy,
b) ústavů, podniků, fondů a zařízení,
náležejících subjektům uvedeným
pod písm. a) nebo jimi spravovaných,
c) pro něž platí učitelský zákon,
d) korporací (ústavů, podniků, fondů
a zařízení), které obstarávají
úkoly veřejné správy, zejména
také ústavů veřejnoprávního
pojištění,
e) ústavů, podniků, fondů a zařízení,
které hospodaří veřejnými prostředky
nebo jejichž výsledky hospodaření jsou
určeny pro účely veřejně prospěšné
nebo na nichž jsou převážně kapitálově
zúčastněny samy o sobě nebo společně
subjekty uvedené pod písmeny a), b) a d),
f) ústavů, podniků, fondů a zařízení,
jež jsou ve vlastnictví nebo správě
subjektů uvedených pod písmeny d), e) nebo
h) nebo v jejichž správních orgánech
mají tyto subjekty nebo subjekty uvedené pod písmeny
a) a b) své zástupce,
g) jiných subjektů, jejichž hospodaření
je převážně závislé na
podporách z veřejných prostředků
(subvencích, výhodách),
h) odborných a regionálních organisací
hospodářských.
(1) Pokud některý ministr (ministerstvo)
všeobecně upraví podle předcházejících
ustanovení některou věc, učiní
tak pro Slovensko po vyjádření příslušného
pověřence (pověřenectva), který
se po případě dohodne se zúčastněnými
pověřenci (pověřenectvy). Vyjádření
musí býti podáno v přiměřené
lhůtě podle povahy věci.
(2) Ministři (ministerstva) vykonávají
svou působnost podle tohoto zákona, na Slovensku
zásadně prostřednictvím příslušných
pověřenců (pověřenectev), kteří
se při tom řídí směrnicemi,
vydanými příslušným ministrem
(ministerstvem).
(3) Vyhlášky ministrů (ministerstev)
v Úředním listě ve věcech upravených
tímto zákonem uveřejní příslušný
pověřenec (pověřenectvo) též
v Úředním věstníku (Úradnom
vestníku).
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení, s výjimkou § 37,
odst. 1 a 2, a pozbude jí dnem 31. prosince 1948. Skončení
účinnosti tohoto zákona nebude míti
vlivu na platnost poměrů založených
na podkladě tohoto zákona, a to ani v případech,
kde by po skončení účinnosti zákona
pojištěnec změnil zaměstnání.
Provedou jej všichni členové vlády.
Dlouhotrvající válka a okupace způsobily
nám nedozírné hospodářské
škody, které měly za následek nejen
podstatné snížení životní
úrovně obyvatelstva našeho státu, nýbrž
ohrozily přímo i hospodářskou podstatu
pro další zdárný vývoj státu.
Vláda si proto vytkla za úkol ve dvouletém
plánu hospodářské výstavby
státu tyto škody nejen napraviti a umožniti obyvatelstvu
dosáhnouti předválečné životní
úrovně, nýbrž zjednati všechny
předpoklady, aby tato životní úroveň
byla překročena.
Jedním z hlavních předpokladů dosažení
tohoto cíle je zajistiti výrobě průmyslové
i zemědělské dostatečný počet
pracovních sil, protože odchodem řady českých
lidí do pohraničí za prací samostatně
výdělečně činnou a odsunem
Němců nám ubylo statisíce námezdních
pracovníků. Mimo to politikou okupantů za
války na pracovním trhu bylo porušeno normální
rozvrstvení pracovních sil na jednotlivá
odvětví hospodářské činnosti
a válečné hospodářství
vyvolalo v život řadu orgánů distribučních
s velkým personálním aparátem, což
obojí velmi nepříznivě působí
nyní při uspokojování žádostí
o pracovní síly. Přes to však musíme
míti na paměti, že udávaná potřeba
pracovních sil v průmyslu asi 270.000, v zemědělství
a lesnictví asi 230.000, ve stavebnictví asi 90.000,
čili celkem asi 590.000 osob, je potřeba subjektivní.
Nelze dnes ještě stanoviti potřebu objektivní,
protože nevíme, kolik požadovaných pracovních
sil odpadne zmechanisováním, zracionalisováním
i koncentrací výroby, i když tato opatření
budou při postupném provádění
dvouletého hospodářského plánu
prováděna rovněž jen postupně
a v rámci daných možností finančních
a technických. Také ekonomickým hospodařením
pracovní silou, postupným zlepšováním
pracovní morálky a zvyšováním
výkonu jednotlivých zaměstnanců sníží
se počet požadovaných pracovních sil.
Jisté je, že zemědělství, stavební
podnikání a některá odvětví
průmyslové výroby mají i s hlediska
objektivního velký nedostatek pracovníků,
třebaže tento nedostatek nelze dnes ve všech
těchto oborech hospodářské činnosti
vyčísliti.
Potřebu pracovních sil můžeme krýti
jednak ze zdrojů domácích, jednak ze zdrojů
cizích. Protože však cizích zdrojů
pracovních sil může býti použito
pro naše hospodářství jen v míře
značně omezené (jde jednak o reemigraci našich
krajanů z ciziny, jednak o získání
cizích dělníků), musíme se
spoléhati především na zdroje domácí.
A tu jde opět o dvě možnosti, za nichž
lze domácí síly získati. Jsou to jednak
osoby, které dosud nejsou v pracovním poměru
(mládež, ženy, osoby se sníženou
výdělečnou schopností, nepracující
členové domácností, osoby práci
se vyhýbající) a mohly by býti do
práce začleněny. Velkou pomoc očekává
hospodářství zemí českých
od pracovních sil ze Slovenska. Za druhé jsou to
osoby, které již pracují buď jako zaměstnanci
nebo jsou neúplně zaměstnané anebo
pracují jako osoby samostatně výdělečně
činné, jichž však na dosavadním
jejich místě není v důležitém
hospodářském zájmu státu nevyhnutelně
třeba a které by za dnešního nedostatku
pracovních sil měly býti přemístěny
na místa, kde mohou lépe než na dosavadním
místě splniti svůj úkol v rámci
hospodářského budování státu.
Vláda očekává, že bude uposlechnuto
její výzvy, aby každý přispěl
jak nejlépe může ke zdaru dvouletého
plánu hospodářské výstavby
státu. Proto také předkládaná
osnova vychází ze zásady dobrovolného
včlenění se do práce u těch
osob, které dosud nepracují a pracovati by mohly,
stejně tak jako ze zásady dobrovolného přestupu
osob ze zaměstnání a povolání
dnes hospodářsky méně důležitých
na místa, kde jich budovatelské úkoly státu
především potřebují. Osobám,
které pochopí tuto svoji národní a
mravní povinnost ke státu a dobrovolně se
do práce začlení nebo dobrovolně z
dosavadního zaměstnání přestoupí
k práci dnes hospodářsky důležitější,
je dovoleno, aby si v rámci, stanoveném úřady
ochrany práce volily pracovní obor nebo i závod.
Kdyby se však úsilí národa po hospodářském
vybudování státu neúčastnily
osoby, které pracovati mohou, ale nepracují nebo
které dokonce hledají svoji obživu snadným
způsobem na úkor druhých a práci se
vyhýbají, bylo by nutno použíti prostředků
donucovacích, aby takové osoby přiložily
také pomocnou ruku k budovatelskému dílu
vlády. Zákonný podklad k tomu dává
dekret č. 88/1945 Sb. o všeobecné pracovní
povinnosti.
Je nejvýš pravděpodobné, že ani
zapojením všech osob, které pracovati mohou,
ale dosud nepracují, ať již se do práce
začlení dobrovolně nebo k ní budou
nuceně přiděleny, neuspokojíme všechny
hospodářsky odůvodněné žádosti
o pracovní síly. Bude nutno počítati
s přesunem značného počtu osob z dosavadního
zaměstnání nebo povolání na
pracovní místa, kde jich může býti
v zájmu hospodářství lépe a
účelněji využito.
Která odvětví hospodářské
činnosti budou moci postrádati přebytečné
nebo zbytečné pracovní síly a pro
které obory a závody mají býti uvolněny,
to nemůže posouditi ministerstvo sociální
péče nebo orgány jemu podřízené,
protože nemají nutné k tomu znalosti o výrobních
úkolech a programech jednotlivých hospodářských
oborů, tím méně pak jednotlivých
závodů. Potřebné údaje o tom
musí podati příslušná ministerstva
a Generální sekretariát Hospodářské
rady za pomoci Státního plánovacího
úřadu a ústředních organisací
hospodářských. Rozvrstvení počtu
sil, který jednotlivá odvětví hospodářské
činnosti budou povinna dáti k disposici pro přesun
do jiného zaměstnání či povolání,
na jednotlivé závody provede pak příslušná
hospodářská organisace v dohodě s
Ústřední radou odborů a po slyšení
zaměstnavatele a závodní rady, a to podle
pokynů příslušného ministerstva
v dohodě s ministerstvem sociální péče.
Předpokladem prováděného nuceného
přesunu zaměstnanců z jednoho závodu
do druhého nebo z jednoho povolání ke druhému,
třeba i v témže závodě, je, že
v rámci příslušného odvětví
hospodářské činnosti i v rámci
jednotlivých závodů budou provedena všechna
organisační a technická zlepšení,
která znamenají úsporu pracovních
sil.
Odpovědní hospodářští
činitelé vypracují pro vládu plán,
podle něhož ministerstvo sociální péče
provede postupně technickou stránku přesunu
zaměstnanců z jednotlivých oborů a
závodů, a to tak, aby akce nového umístění
zaměstnanců pokud možno bezprostředně
navazovala na propuštění těchto zaměstnanců
z dosavadního zaměstnání nebo povolání.
Tato ustanovení vyjadřují účel
národní mobilisace pracovních sil a uvádí
prostředky této mobilisace, jež jsou upraveny
v dalších ustanoveních osnovy.
Tyto prostředky obsahují mimo jiné také
některé zásahy do občanských
svobod, které jsou však nutny a jsou činěny
ve veřejném zájmu, aby byl splněn
dvouletý hospodářský plán.
Prostředky uvedené podle písm. b) až
f) odpovídají prostředkům, naznačeným
v § 9 zákona o dvouletém plánu pod písm.
a)., b), d) až f). Nově bylo do osnovy zařazeno
opatření pod písm. g).
K písm. a) se uvádí, že jest známou
skutečností, že v některých podnicích
není náležitě využito pracovních
sil, jež jsou k disposici. Nebylo by možno ospravedlniti
zásah státu do občanských svobod a
převáděti další pracovní
síly do takového podniku, který nedovede
využíti dosavadního kádru zaměstnanců.
Prostředky naznačené v zákoně
o dvouletém plánu byly doplněny ještě
"zvýšením pracovní výkonnosti
a kázně". Není pochyby, že i toto
opatření patří do předpokladu
splnění dvouletého hospodářského
plánu.
Pod výrazem "podle příslušných
předpisů" v doslovu odstavce 3 se míní
část I dekretu č. 88/1945 Sb., o všeobecné
pracovní povinnosti, a zákon č. 121/1946
Sb., o zajištění pracovních sil pro
zemědělskou výrobu v rámci národní
výstavby státu. Tyto předpisy však nemohly
býti citovány, jelikož jejich ustanovení
budou pojata do připravované normy, která
má sjednotiti všechny předpisy o řízení
práce.
Jelikož při opatřeních, jimiž se
má provésti národní mobilisace pracovních
sil, bude zapotřebí náležitě
koordinovati hlediska hospodářská a sociální,
jest účelno, aby základní směrnice,
jež předvídá § 2, vydávala
vyšší autorita než resortní ministerstvo.
Proto bylo stanovení zásad a pořadí
prostředků k provedení národní
mobilisace pracovních sil vyhrazeno předsednictvu
vlády po dohodě s příslušným
ministrem. Předpokládá se, že usnesení
předsednictva vlády budou v zásadě
připravena generálním sekretariátem
Hospodářské rady.
Usnesení o tom, která povolání jsou
důležitá pro splnění dvouletého
plánu, jakož i pořadí důležitosti,
bude třeba uvésti ve všeobecnou známost,
jelikož na jeho základě bude posuzovati některé
nároky osob dobrovolně se začleňujících
do práce nebo dobrovolně měnících
zaměstnání, po případě
povolání (§§ 6, 7, 15 a 65). Proto je
ministr sociální péče vyhlásí.
Prvým předpokladem pro mobilisaci pracovních
sil jest, aby podniky nezaměstnávaly více
zaměstnanců, než jest při nejlepší
dosažitelné organisaci provozu, plném využití
pracovní doby a plném výkonu pracovníků
nezbytně nutné ke splnění bezprostředních
úkolů. Nesprávné chápání
účelu a způsobu hospodářského
podnikání v lidové demokracii některými
závodními zastupitelstvy zaměstnanců
i některými vedeními znárodněných
podniků a podniků pod národní správou
nutí, aby zásady ekonomického hospodaření
pracovní silou byly vysloveny normativně a to na
místě prvém. V řadě podniků
udržel se z období okupace a z období rekonstrukčních
prací dnes již zbytečně velký
počet zaměstnanců konajících
práce neproduktivní. Ti tvoří první
zálohu pracovních sil pro využití ve
výrobních odvětvích, kde jest nezbytně
třeba dalších pracovních sil.
Povinnosti vytčené v odstavcích 1 a 2 vyplývají
z kategorického postulátu, že při notorickém
nedostatku pracovníků jest nezbytně nutné
hospodařiti racionelně s lidskou pracovní
silou, ovšem jde-li o podniky pracující pro
obranu státu, bude nutno při uvolňování
bráti zřetel nejen k okamžitým hospodářským
potřebám podniku, nýbrž i k základním
potřebám určovaným zájmy obrany
státu.
Pod pojmem "zařízení" nutno rozuměti
na příklad ústavy, spolky a nadace.
Při zrušení pracovního poměru
podle odstavce 3 se u některých skupin zaměstnanců
může zkrátiti výpovědní
lhůta podle § 7 nebo 10, což je odůvodněno
požadavkem, aby přechod pracovníků do
odvětví trpících kritickým
nedostatkem pracovních sil byl co nejvíce urychlen.
Odstavec 4 zmocňuje ministra sociální péče,
aby v dohodě s příslušným ministrem
mohl uložiti zaměstnavatelům určitá
hlášení, která jsou nezbytná,
aby okresní úřady ochrany práce měly
náležitou evidenci o pracovních místech
a pracovních silách, a jejich využití.
Ježto závody podávají pravidelná
hlášení státnímu úřadu
statistickému, spojuje se hlášení podle
§ 3, odst. 4 s pravidelným hlášením,
konaným podle dosavadních předpisů
státnímu úřadu statistickému.
Tento předpis obsahuje sankce pro případy,
že zaměstnavatel nesplní sám povinnost,
plynoucí z ustanovení § 3, odst. 1 až
3. Ustanovení odstavce 2 nemá na mysli omezování
samostatných podniků.
Tato část jedná o dobrovolném začlenění
osob dosud nepracujících nebo pracujících
neplně do práce pro splnění dvouletého
plánu.
Jeho ustanovení neobsahují vlastně žádný
nový předpis. Bylo však přes to pojato
do zákona, aby se zmíněné osoby, pokud
možno dobrovolně začlenily do pracovního
procesu. Jevilo se účelným u nich rozptýliti
obavu, že budou zařazeny výhradně do
nejnamáhavějších povolání
jako hornictví, zemědělství a pod.
Předpisem o podporách při začleňování
do práce, o kterém se toto ustanovení zmiňuje,
jest nyní vládní nařízení
č. 250/1943 Sb., které jest použivatelné.
Pro dobu než bude vydána celostátní
norma jest zamýšlena novelisace zmíněného
použivatelného předpisu, k čemuž
obsahuje zmocnění § 34 této osnovy.
Tato část upravuje přechod osob na dosavadních
pracovních místech postradatelných do oborů
důležitých pro dvouletý plán.
Přechod dobrovolný jest upraven v § 7, přechod
na základě zásahu státní správy
v §§ 8 až 14.
Tento předpis upravuje odchylně od platných
předpisů dobrovolný přechod do jiného
podniku. Odchod zaměstnance do jiného zaměstnání
provádí se ve formě rozvázání
pracovního poměru a to zásadně na
základě platných předpisů,
smluv a pod. Platí-li delší výpovědní
lhůta než 14 dnů, může býti
rozhodnutím okresního úřadu ochrany
práce zkrácena. K tomuto rozhodnutí dojde
na základě žádosti zaměstnance
nebo zaměstnavatele. Okresní úřad
ochrany práce bude veden směrnicí, aby přechod
byl pokud možno urychlen, jak to vyžaduje zájem
splnění dvouletého plánu. Bude však
museti vzíti zřetel též na potřeby
provozu podniku. Aby byla získána jistota o délce
výpovědní lhůty, nepřipouští
osnova opravný prostředek proti tomuto rozhodnutí
okresního úřadu ochrany práce.
Aby byl podporován co nejvíce rychlý přechod
do zaměstnání a povolání důležitých
pro dvouletý plán, poskytuje osnova odcházejícímu
zaměstnanci na účet dosavadního zaměstnavatele
náhradu za mzdu (plat) za řádnou výpovědní
lhůtu, nejvýše však ve výši
mzdy (platu) za dobu 6 týdnů, ovšem toliko
za určitých předpokladů. Toto zatížení
dosavadních zaměstnavatelů jest odůvodněno
současným finančním ulehčením,
které se jim dostane tím, že odejdou zaměstnanci
přebyteční. Za okolností zvláštního
zřetele hodných může zaměstnavatel
dostati příspěvek k úhradě
náhrady za výpovědní lhůtu,
kterou musí zaměstnanci poskytnouti z účelového
jmění, vytvořeného podle vlád.
nař. č. 250/1943 Sb., po případě
normy, která tento použivatelný předpis
nahradí.
Jest zamýšleno, že i zaměstnancům,
kteří v zájmu dvouletého plánu
změní zaměstnání, aniž
by utrpěli nějakou újmu krácením
výpovědní lhůty, bude poskytnuto odbytné
ve výši týdenní mzdy. Neponese je ovšem
zaměstnavatel, nýbrž bude placeno z účelového
jmění. V tom směru jest zamýšleno
použíti zmocnění v § 34, odst.
1, písm. a).
Tento paragraf uvádí předpisy o nuceném
přemisťovaní zaměstnanců přebytečných
a postradatelných v dosavadním zaměstnání
do zaměstnání důležitých
pro dvouletý hospodářský plán.
V souvislosti s ustanovením odstavce 2 bylo znění
předpisu zvoleno úmyslně velmi pružně.
Není stanoveno předem, jakým způsobem
bude určen počet zaměstnanců, který
jednotlivý podnik nebo jiné zařízení
má uvolniti, ani kdo oznámí počet
zaměstnavateli. To vše bude na základě
rozhodnutí předsednictva vlády (§ 2,
odst. 1) publikováno v příslušné
vyhlášce ministra sociální péče.
Tak bude moci býti volen způsob nejvhodnější
a ukáže-li se použitý způsob nevhodným,
bude lze jej nahraditi jiným způsobem.
Pod pojmem "skupina zaměstnanců" jest
rozuměti na příklad kovodělníky,
dřevodělníky a pod., pod pojmem "kategorie
zaměstnanců" pak soustružníky kovů,
slévače a pod.
Tyto převody netýkají se učňů,
neboť ty nelze povazovati za zaměstnance.
Odstavec 1 až 5 upravuje postup při provádění
vyhlášky vydané podle § 8. Osnova svěřuje
výběr zaměstnanců v rámci stanoveného
počtu zaměstnavateli za rozhodujícího
spolupůsobení závodní rady nebo závodního
důvěrníka. V odstavci 1 jsou zároveň
stanoveny určité závazné směrnice
pro výběr. Aby provádění opatření
nebylo znemožněno buď tím, že se
zúčastnění činitelé
nedohodnou nebo poněvadž nejsou ochotni spolupůsobiti
při výběru zaměstnanců, upravuje
odstavec 2 náhradní řízení.
Zaměstnanec má možnost vznésti námitky
proti výběru. Okresní úřad
ochrany práce může buď na základě
námitek zaměstnance, nebo ex officio přezkoumati
seznam vybraných zaměstnanců a má-li
pochybnosti o správnosti výběru či
postupu, prováděného podle odstavce 1, projednává
věc znovu. Tímto způsobem jest zabezpečena
ochrana proti možným přehmatům.
Pod "platnými předpisy" v doslovu odstavci
4 má osnova na mysli § 15 dekretu č. 88/1945
Sb. Bylo nutno voliti tuto textaci, aby vyhovovala i za platnosti
normy, která sjednotí předpisy o řízení
práce a nahradí dekret č. 88/1945 Sb.
Osnova řeší převedení zaměstnanců
rozvázáním pracovního poměru
na základě výpovědi se strany dosavadního
zaměstnavatele. Ovšem k tomu účelu stanoví
jednotnou výpovědní lhůtu na 30 dnů.
Tato lhůta jest dostatečně dlouhá,
aby zaměstnanec, který chce navázati nový
pracovní poměr na dosavadní, vykonal nutné
přípravy a aby zaměstnavatel učinil
opatření nutná v důsledku odchodu
zaměstnance. Osnova však ponechává v
platnosti zákonné předpisy o právu
zaměstnance a zaměstnavatele rozvázati i
během výpovědní lhůty pracovní
poměr z důvodů opravňujících
ke zrušení pracovního poměru bez dodržení
výpovědní lhůty.
Lhůta 14 dnů, kterou má zaměstnanec
k vyhledání nového zaměstnání,
byla stanovena proto, aby okresní úřad ochrany
práce měl možnost umístiti zaměstnance
v novém zaměstnání tak, aby nový
pracovní poměr pokud možno bezprostředně
navazoval na skončení dřívějšího
pracovního poměru.
Osnova zmocňuje okresní úřad ochrany
práce, aby výměrem, který má
konečnou platnost, zkrátil výpovědní
lhůtu stanovenou v odstavci 2 a to v případě,
kdy schválil pracovní poměr, který
zaměstnanec si vybral. Učiní tak v případech,
kdy nástup nového zaměstnání
není spojen s delšími přípravami.
Účelem tohoto ustanovení jest, aby se přechod
do nového zaměstnání v zájmu
dvouletého plánu co nejvíce urychlil.
Jestliže zaměstnanec ve lhůtě 14 dnů
neuzavře novou pracovní smlouvu, umístí
ho okresní úřad ochrany práce výměrem.
Pracovní poměry založené na základě
správního aktu nejsou v našem právním
řádě novinkou. Upravuje je § 10 dekretu
č. 88/1945 Sb., a § 104 zákona č. 164/1946
Sb. Na rozdíl od dekretu č. 88/1945 Sb. se podle
osnovy zakládá pracovní poměr trvalého
rázu.
Při umísťování úředníků
bude hleděno k tomu, aby byli umístěni v
rámci možností v zaměstnání
odpovídajícím jejich školení
a výcviku.
Aby bylo znemožněno odkládání
nástupu do nového zaměstnání,
bylo nutno odejmouti opravným prostředkům
proti výměru odkladný účinek.
Výjimečně může býti přiznán
opravnému prostředku odkladný účinek,
vznese-li zaměstnanec v opravném prostředku
námitky z hlediska své zdravotní způsobilosti.
Okresní úřad ochrany práce rozhodne
o těchto námitkách podle posudku lékaře,
při čemž může opravnému
prostředku přiznati odkladný účinek.
Aby činnost úředních lékařů
okresních úřadů ochrany práce
byla kontrolována, podléhají při své
činnosti podle tohoto zákona dozoru úředních
lékařů zemských úřadů
ochrany práce.
Slovo "přiměřeně" znamená,
že lze použíti toliko ty předpisy, které
neodporují odchylnosti případu. Důvodem
zkrácení výpovědní lhůty
jest, aby zaměstnanec co nejdříve počal
pracovati na místě, kde jest ho třeba v zájmu
dvouletého plánu. Jelikož tu nejde o zásah
státní správy, není důvodu,
aby byla omezována povinnost zaměstnavatele zaplatiti
přecházejícímu zaměstnanci
plat za platnou výpovědní lhůtu.
Pod úředně nařízeným
organisačním opatřením v hospodářství
má osnova na mysli zejména opatření
podle §§ 1 a 2 dekretu presidenta republiky č.
109/1946 Sb. o řízení výroby, po případě
podle zákona o úpravě v živnostenském
a jiném výdělečném podnikání,
jehož osnovu projednává ministerstvo průmyslu
ve smyslu vládního usnesení z 16. července
1946 (B, III).
Opatření uvedené v § 13, odst. 2 musí
ve veřejném zájmu vstoupiti v účinnost
co nejdříve a nebylo tu možno ponechati v platnosti
dlouhé výpovědní lhůty. V těchto
případech platí výpovědní
lhůta stanovená v § 10.
Tato část upravuje návrat kvalifikovaných
pracovních sil do jejich původního povolání
v rámci dvouletého hospodářského
plánu, a to odděleně podle toho, děje-li
se dobrovolně (§ 15) nebo zásahem státní
správy (§§ 16 a 17).
Dobrovolný návrat řídí se stejnými
zásadami jako dobrovolná změna zaměstnání.
Není zamýšleno naříditi návrat
do původního povolání bez jakýchkoliv
výjimek. Určité omezení vytyčuje
v § 16. § 17 pak obsahuje vynětí osob,
jejichž zdravotní stav nedovoluje, aby se vrátily
do pracovního oboru nebo povolání, ve kterém
jsou školeni nebo cvičeni. Znění §
8, odst. 2, na který se odvolává odstavec
2, konečně umožní, aby z povinného
návratu byly vyňaty osoby, které jsou z původního
povolání vzdáleny již tak dlouho, že
nelze předpokládati, že by se jejich školení
nebo výcvik mohl uplatniti, dále ty osoby, které
nabyly mezitím další vzdělání
nebo pracují v pracovním oboru důležitějším
pro splnění dvouletého plánu než
do oboru, do kterého by se měli vrátiti.
Toto ustanovení upravuje postup při aplikaci vyhlášky
vydané podle § 16 na jednotlivé podniky. Při
tom muselo býti pamatováno na případy,
kdy zaměstnanci odešli z pracovního oboru,
ve kterém jsou vyškoleni nebo vycvičeni ze
zdravotních důvodů. Odporovalo by sociálně-politickým
hlediskům, kdyby měli býti nuceni, aby se
vrátili do povolání, které by ohrožovalo
vzhledem k jejich chorobě nebo nemoci přímo
jejich život. Námitky z tohoto důvodu ovšem
má zaměstnanec možnost uplatňovati toliko
před vydáním výměru podle odstavce
2.
O dalším řízení, zejména
o umístění, platí obdobně předpisy
jako při přechodu osob postradatelných v
dosavadním zaměstnání, ovšem
s určitými odchylkami.
Tyto části upravují opatření
k zvýšení počtu žen výdělečně
pracujících a k zařazení do práce
osob se sníženou pracovní schopností.
Při panujícím nedostatku pracovních
sil není únosné, aby různé
druhy práce, které nevyžadují zvláštní
tělesné síly nebo zvláštních
schopností, byly vykonávány zdravými
muži, majícími případně
kvalifikaci nebo tělesnou způsobilost pro práce
důležité pro splnění dvouletého
plánu. Osnova má na mysli zejména pracovní
místa písařek na stroji a jiných kancelářských
sil.
Při tom již dnes ženy, zejména starší,
stěží nacházejí zaměstnání,
ač se o ně uchází.
Bude-li vydána příslušná vyhláška,
má zaměstnavatel vyhrazená pracovní
místa a to nejen ta, která se v budoucnosti uvolní
nebo budou zřízena, nýbrž i ta, jež
jsou obsazena mužskými pracovními silami, především
obsadit ženami.
Osnova umožňuje zaměstnavateli, aby si sám
během stanovené lhůty vyhledal vhodnou uchazečku.
Jelikož půjde i o zařazení žen
na pracovní místa, která jsou obsazena mužem,
bylo nutno upraviti rozvázání pracovního
poměru s uvedeným mužským zaměstnancem.
Zvláštní předpisy, o kterých
se zmiňuje odstavec 3, jest část II. dekretu
č. 88/1945 Sb.