Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1947.

2. zasedání.

419.

Společná zpráva

výborů osidlovacího, živnostensko-obchodního, sociálně-politického a právního o vládním návrhu zákona (tisk 119) o některých zásadách při rozdělování nepřátelského majetku, zkonfiskovaného podle dekretu presidenta republiky ze dne 25. října 1945, č. 108 Sb., o konfiskaci nepřátelského majetku a Fondech národní obnovy.

Výbory osidlovací, živnostensko-obchodní, sociálně-politický a právní projednaly v několika schůzích, jakož i schůzích komise vytvořené podle § 34 jednacího řádu v době od října 1946 do 13. února 1947 vládní návrh zákona (tisk 119) o některých zásadách při rozdělování nepřátelského majetku, zkonfiskovaného podle dekretu presidenta republiky ze dne 25. října 1945,. č. 108 Sb., o konfiskaci nepřátelského majetku a Fondech národní obnovy a provedly tyto změny:

1. V nadpisu zákona přeměněn r. 1946 na rok 1947 a ve slově "zkonfiskovaného" bylo škrtnuto písmeno "z". Tato změna byla provedena s ohledem na dekret presidenta republiky ze dne 25. října 1945, č. 108 Sb., kde se mluví o konfiskaci a je používáno jen slova konfiskovaný. Tato změna byla přijata pro celou osnovu zákona.

2. V § 1 škrtá se písmeno "z" u slova zkonfiskované a za slova osidlovací úřad se vkládají tato slova "a Fond národní obnovy".

3. V § 2, odst. 1 škrtá se písmeno "z" ve slově zkonfiskovanému a za "Fond národní obnovy" se vkládá do závorky: (dále fond); před slovo předpisů se vkládá slovo "zákonných" a v druhé větě se škrtá Fond národní obnovy a nahrazuje jen slovem "fond". Rovněž v 2. odst. se škrtá písmeno "z" ve slově zkonfiskovanému a Fond národní obnovy se nahrazuje slovem "fond". V odst. 4 Fond národní obnovy se nahrazuje slovem "fond".

Změna týkající se "fondu" a slova "konfiskovaný" vyplývá z ustanovení konfiskačního dekretu § 1 a § 3.

Slovo "zákonných" bylo vloženo z toho důvodu, aby bylo zajištěno vypořádání jen podle vydaných zákonů a nikoliv nějakým interním opatřením nebo výnosem Fondu národní obnovy.

4. V § 4 bylo provedeno úplné přepracování bodů b) až g) v odst. 1 a tyto body mají toto znění:

"b) O přídělu rozhoduje osidlovací úřad, a to u majetkových podstat na návrh místního národního výboru, u středních majetkových podstat na návrh okresního národního výboru.

c) Návrh na příděl se vyloží u příslušného národního výboru k veřejnému nahlédnutí po dobu 15 dnů. Národní výbor zároveň upozorní na toto vyložení způsobem v místě obvyklým s poučením, že k návrhu může podati v uvedené lhůtě připomínky každý československý státní občan neb osoba, která je za něho považována podle § 1 nebo § 2 ústavního zákona ze dne 12. dubna 1946, č. 74 Sb. o udělení státního občanství krajanům vracejícím se do vlasti, starší 18 let.

d) Nepředloží-li příslušný národní výbor návrh na příděl ve lhůtě, stanovené přídělovým nařízením, učiní návrh namísto něho nadřízený národní výbor; nepodá-li ani tento v další lhůtě stanovené přídělovým nařízením příslušný návrh, rozhodne osidlovací úřad bez návrhu.

e) Osidlovací úřad podle zásadních usnesení rady (§ 3, odst. 3 konfiskačního dekretu) může, přihlédna k podaným připomínkám po vyjádření zemského národního výboru, na Slovensku příslušného pověřenectva, se odchýliti od návrhu příslušného národního výboru, nejsou-li splněny předpoklady stanovené v tomto zákoně, v příslušném rámcovém plánu nebo v přídělovém nařízení anebo mluví-li pro to závažné důvody osidlovací politiky.

f) Osidlovací úřad může prováděti přídělové řízení postupně podle oblastí, druhů majetkových podstat a podle jednotlivých druhů uchazečů.

g) Rozhodnutí o přídělu vydá přídělci osidlovací úřad. Odevzdání provede (§ 5, odst. 1, čís. 4 konfiskačního dekretu) fond."

Proti vládnímu návrhu přijata zásada, že rozhodujícím orgánem o přídělu bude osidlovací úřad, který rovněž bude rozhodovati o připomínkách. Přijetím této zásady padla i otázka odvolání do rozhodnutí národních výborů. Ostatní změny vyplynuly z ustanovení konfiskačního dekretu.

5. § 5 byl z větší části úplně přepracován a jeho konečné znění je toto:

"(1) Pokud se dále neustanovuje jinak, přidělí se drobné živnostenské podniky, konfiskované podle konfiskačního dekretu v pohraničním území nebo v jiných územních oblastech, stanovených příslušným přídělovým nařízením (§ 9) - vyjma ty, které označí příslušný rámcový plán - za úhradu jejich dosavadnímu národnímu správci, rodinné domky za týchž předpokladů jejich dosavadnímu uživateli, požádají-li o to ve lhůtě stanovené osidlovacím úřadem vyhláškou ve věstníku osidlovacího úřadu a Fondu národní obnovy a prokáží-li, že vedle ostatních podmínek, stanovených v příslušném přídělovém nařízení splňují tyto podmínky:

1. že jsou československými státními občany nebo že jsou za ně považováni podle § 1 nebo § 2 ústavního zákona č. 74/1946 Sb.,

2. že jsou české, slovenské nebo jiné slovanské národnosti, soudně bezúhonní, národně i státně spolehliví a že i jejich rodinní příslušníci žijící s nimi ve společné domácnosti jsou soudně bezúhonní a státně spolehliví a nejsou národnosti německé nebo maďarské; výjimky pokud jde o rodinné příslušníky může povoliti ministerstvo vnitra po dohodě s ministerstvem národní obrany, nejde-li o otázku státní spolehlivosti. Až do rozhodnutí o takové výjimce zůstává dosavadní národní správa beze změny, jestliže k jejímu odvolání nejsou jiné závažné důvody. Ustanovení o národnosti neplatí u osob, jmenovaných v § § 1 a 6 zákona ze dne 19. prosince 1946, č. 255 Sb., o příslušnících československé armády v zahraničí a o některých jiných účastnících národního boje za osvobození. Pokud jde o osoby uvedené v § 84, odstavec 1 zákona ze dne 18. července 1946, č. 164 Sb., o péči o vojenské a válečné poškozence a.oběti války a fašistické persekuce neplatí ustanovení o národnosti, ačli nejde o příslušníky národnosti německé nebo maďarské,

3. jde-li o drobný živnostenský podnik,

a) že jej osobně a řádně spravují a splňují podmínky předepsané pro jeho provozování; předpisy o úlevách k získání zvláštního úředního oprávnění nebo povolení zůstávají nedotčeny,

b) že jej spravují nejpozději ode dne 1. května 1946; tato podmínka neplatí za předpokladu, že uchazeč je v den podání žádosti alespoň tři měsíce národním správcem drobného živnostenského podniku, o jehož příděl žádá,

aa) pro osoby jmenované v § § 1 a 6 zákona č. 255/1946 Sb. a v § 84, odstavec 1 zákona č. 164/1946 Sb.,

bb) pro Čechy a Slováky a příslušníky jiných slovanských národů, kteří se přistěhovali (navrátili) na území Československé republiky po osvobození tohoto území od nepřátelské okupace nebo se na ně přistěhují, buď na základě československé úřední přesidlovací akce nebo bez souvislosti s ní, když ministerstvo sociální péče vysloví ze závažných důvodů, že mají býti postaveni na roveň osobám, které se přistěhovaly (navrátily), anebo se přistěhují (navrátí) na podkladě úřední přesidlovací akce,

c) že nejpozději ode dne počátku účinnosti tohoto zákona mají bydliště v místě, kde je jimi spravovaný drobný živnostenský podnik, anebo v jeho nejbližším okolí, a nemají jinde vlastního bytu nebo se ho vzdají pro případ přidělení drobného živnostenského podniku; podmínku bydliště v místě lze prominouti tomu, kdo ji nemohl bez vlastní viny splniti,

4. jde-li o uživatele rodinných domků, že

a) nejsou svobodni

b) nejpozději ode dne počátku účinnosti tohoto zákona mají společně se svou rodinou bydliště v rodinném domku

c) nemají jinde vlastního bytu nebo se ho vzdají pro případ přidělení rodinného domku,

d) mají v místě, kde je rodinný domek, nebo v okolí, stálé řádné zaměstnání,

e) si při správě (užívání) rodinného domku vedou s péčí řádného hospodáře.

(2) Provozuje-li národní správce drobného živnostenského podniku ještě jiný výdělečný podnik, je povinen vzdáti se jeho provozování pro případ, že mu spravovaný drobný živnostenský podnik bude přidělen; je-li výdělečný podnik podnikem živnostenským, je zároveň povinen bezpodmínečně se vzdáti svého dosavadního živnostenského oprávnění. Vlastní-li uživatel rodinného domku obytný dům (stavební parcelu) jest povinen nabídnouti jej osidlovacímu úřadu a Fondu národní obnovy pro případ, že mu rodinný domek bude přidělen, ačli jej ve lhůtě stanovené přídělovým nařízením nepřevede do vlastnictví svého zletilého dítěte. Výjimky s ohledem na sociální důvody v případě rodin s více dětmi, byť nezletilými, stanoví přídělové nařízení. Osidlovací úřad a Fond může nabídnutou nemovitost převzíti na úhradu přejímací ceny. Ocenění převzaté nemovitosti se řídí týmiž zásadami jako ocenění majetku přidělovaného. S takto převzatým nemovitým majetkem se naloží podle ustanovení části II. a III. konfiskačního dekretu a podle tohoto zákona.

(3) Rodinný domek může býti přidělen též do spoluvlastnictví několika uchazečů vyhovujících podmínkám odstavce 1 nebo do spoluvlastnictví takových uchazečů a jejich rodinných příslušníků, žijících s nimi ve společné domácnosti, požádají-li o to v žádosti o příděl a nejsou-li národnosti německé nebo maďarské."

Změny proti původnímu vládnímu návrhu vyplynuly z požadavku dodržeti ustanovení vládního programu třetí (Gottwaldovy) vlády ze dne 8. července 1946 a zajistiti právní nárok na příděl osvědčeným národním správcům malých živnostenských podniků, respektive uživatelů rodinných domků. Podmínky, které uchazeč musí splniti byly podrobněji vymezeny a rovněž byly blíže stanoveny podmínky ohledně vzdání se výdělečného podniku uchazečem, který již jiný výdělečný podnik provozuje. Stejně i uživatel rodinného domku má povinnost obdobnou, pokud jde o vlastnictví k obytnému domu anebo stavební parcele. Konečně se zajišťuje možnost nabýti spoluvlastnictví ideální části rodinného domku.

6. Původní § 6 byl úplně vypuštěn a na jeho místo byly vsunuty nově vypracované §§ 6, 7 a 8.

"§ 6.

(1) Osoby uvedené v §§ 1 a 6 zákona č. 255/1946 Sb., které nejsou umístěny, nebo osoby uvedené v § 84, odstavec 1 zákona č. 164/1946 Sb., které nejsou existenčně zabezpečeny (dále jen přednostní uchazeči) podávají žádosti o příděl drobných živnostenských podniků do vlastnictví na úředním tiskopise u osidlovacího úřadu ve lhůtě stanovené vyhláškou tohoto úřadu, jež bude vydána v dohodě s ministerstvem národní obrany a ministerstvem sociální péče a uveřejněna v Úředním listě. Osidlovací úřad však přidělí drobný živnostenský podnik přednostnímu uchazeči do vlastnictví jen podle ustanovení § 7, odst. 7.

(2) Ustanovení odstavce (1) se nevztahují na přednostní uchazeče, kteří jsou v den podání žádosti alespoň tři měsíce národními správci drobného živnostenského podniku, o jehož příděl do vlastnictví žádají (§ 5, odstavec 1, číslo 3, písmeno b, bod aa).

Tímto ustanovením mají býti konečně v evidenci podchyceni všichni ti, kdož přicházejí v úvahu jako přednostní uchazeči se svými žádostmi o příděl.

§ 7.

(1) Národní výbory jsou povinny hlásiti bezodkladně osidlovacímu úřadu národní správy drobných živnostenských podniků uvolněné podle § 13. Ohlašovací povinnost podle § 11 zák. č. 255/1946 Sb. zůstává nedotčena.

(2) Národními správci drobných živnostenských podniků uvolněných podle § 13 mohou býti ustanoveni toliko přednostní uchazeči, kteří podali žádost podle § 6, odstavec 1, věty první a vyhovují také podmínkám § 5, odstavec 1, č. 1 a 2, a to jen se souhlasem osidlovacího úřadu. Jinaké ustanovení národních správců je neúčinné.

(3) Nebudou-li způsobem zmíněným v odstavci 2, větě první uspokojeni všichni žadatelé z řad přednostních uchazečů, vydá osidlovací úřad pokyny, podle kterých příslušný národní výbor odvolá dosavadní národní správce drobných živnostenských podniků ustanovených po 1. květnu 1946 a ustanoví na jejich místo neuspokojené žadatele.

(4) Přednostní uchazeči, kteří nebudou umístěni při řízení podle odstavce 2 nebo 3, ustanoví příslušný národní výbor podle pokynů osidlovacího úřadu - vydaného v dohodě s ministerstvem národní obrany, pokud se týče s ministerstvem sociální péče, a po slyšení zemského národního výboru - národními správci drobných živnostenských podniků (po případě i mimo pohraniční území), a to podle možnosti toho druhu, o který přednostní uchazeč žádal.

(5) Není-li neuspokojených žadatelů z řad přednostních uchazečů, mohou býti na místo národních správců odvolaných podle § 13 ustanoveni se souhlasem osidlovacího úřadu národními správci drobných živnostenských podniků žadatelé z řad ostatních uchazečů, vyhovujících i podmínkám § 5, odst. 1, č. 1 a 2, a to především z osob jmenovaných v § 1 zákona ze dne 12. dubna 1946, č. 75 Sb., o přiznávání hospodářských a právních úlev krajanům vracejícím se do vlasti, zejména z Maďarska (dále jen navrátilci), a teprve po těchto z řad jiných uchazečů s přihlédnutím k ustanovením § 7, odst. 3 konfiskačního dekretu.

(6) Nepřevezme-li přednostní uchazeč nebo navrátilec bez závažných důvodů národní správu drobného živnostenského podniku na níž byl podle odstavce 2 až 5 ustanoven, pozbývá nároků na ustanovení národním správcem takového podniku v pohraničním území. Výrok o tom vydá ministerstvo národní obrany u navrátilců ministerstvo sociální péče v dohodě s osidlovacím úřadem.

(7) Národnímu správci ustanovenému podle odstavců 2 až 5 přidělí za podmínek § 5, odst. 1, č. 1 až 3 osidlovací úřad drobný živnostenský podnik do vlastnictví na přihlášku, kterou lze podati po uplynutí tří měsíců od ustanovení národním správcem. O drobných živnostenských podnicích, které nelze takto přiděliti do vlastnictví, platí ustanovení § 13.

Tato ustanovení mají zajistiti práva přednostních uchazečů při ustanovování národními správci i při přídělu malých živnostenských podniků do vlastnictví.

§ 8.

(1) Požádá-li o příděl rodinného domku ve lhůtě stanovené podle § 5, odstavec 1, vedle dosavadního uživatele také přednostní uchazeč, který není uživatelem tohoto domku, předloží příslušný národní výbor podané žádosti osidlovacímu úřadu s návrhem na příděl rodinného domku a s návrhem na náhradní příděl (odstavec 3).

(2) Osidlovací úřad přidělí rodinný domek

a) přednostnímu uchazeči, který splňuje podmínky § 5, odstavec 1, číslo 1, 2 a 4, písmena a), c), d), a jehož zaměstnání jest s hlediska hospodářské výstavby státu a v zájmu osidlovací politiky důležitější než u dosavadního uživatele,

b) jinak dosavadnímu uživateli.

(3) Přednostnímu uchazeči nebo dosavadnímu uživateli, jemuž nebude přidělen rodinný domek podle odstavce 2, přidělí osidlovací úřad po jeho slyšení náhradní příděl, a to podle možnosti jiný rodinný domek, než o který žádal, jiný obytný nemovitý majetek nebo jeho ideální část nebo podíl na společnosti s ručením obmezeným, které bude takový majetek přidělen, nebo stavební pozemek, vhodný pro stavbu rodinného domku.

(4) Ustanovení § 7, odst. 6 platí tu přiměřeně."

Předpisy tohoto paragrafu se jednak stanoví postup při konkurenci dvou nebo několika uchazečů, z nichž některý je přednostním uchazečem, jednak náhradní příděl pro případ, že přednostní uchazeč se svou původní žádostí vyjde na prázdno.

7. Před původní § 7 vkládá se "oddíl IV." a titul "Ustanovení všeobecná a závěrečná." Činí se tak proto, že všechna další ustanovení mají se vztahovati nejen na pohraniční území, nýbrž na území celé republiky, právě tak jako oddíl I. a II.

8. Jako § 1 tohoto oddílu IV. se vkládá původní § 10 vládní osnovy beze změny.

9. Původní § 7 byl přečíslován na § 10 a byly v něm provedeny tyto změny: odstavec 2. byl přepracován a zní takto:

"(2) Přídělové nařízení stanoví podmínky, za nichž může býti v případech, kde národním správcem drobného živnostenského podniku (uživatelem rodinného domku) byla ustanovena osoba fysická z pověření osoby právnické, dána ze závažných důvodů přednost této právnické osobě před uchazeči uvedenými v § 5 nebo v § 8, odstavec 2, písmena a)."

Zdůvodnění tohoto ustanovení je totéž jak v původní důvodové zprávě a novou stylisací má býti zajištěno, že právnické osoby napříště nebudou moci z důvodu přednosti zužovati počet podstat majetkových přidělovaných soukromníkům.

10. Původní § 8 přečíslován na § 11 a v tomto provedeny tyto změny: v odstavci 2. v prvé větě za slova "..... stanoveným podmínkám" se vsouvá "a nejde-li o případ uvedený v § 5, odstavec 3". Na konci druhé věty za slova "...... rodinným poměrům" se připojuje "a k lepší odborné kvalifikaci".

11. Původní § 9 byl přečíslován na § 12 a po změnách přijato toto znění:

"§ 12.

Byl-li přidělen podnik, k jehož provozování je podle platných (použivatelných) předpisů třeba živnostenského oprávnění nebo povolení, je příslušný úřad (orgán) povinen současně uděliti přídělci příslušné oprávnění (živnostenský list, koncesní dekret, licenci a pod.) nebo povolení."

12. Původní § 11 byl přepracován a má toto znění:

"§ 13.

(1) Národní výbory jsou povinny odvolati podle pokynů osídlovacího úřadu a Fondu národní obnovy bezodkladně národní správce konfiskovaných drobných živnostenských podniků, po případě konfiskovaných rodinných domků, kteří nesplňují podmínky uvedené v § 5, odstavec 1, číslo 1, 2 a 3, písmeno a) a c), po případě v § 5, odstavec 1, číslo 1, 2 a 4. Nevyhoví-li tomuto pokynu příslušný národní výbor ani nadřízený národní výbor ve lhůtě stanovené osidlovacím úřadem a Fondem národní obnovy, odvolá národního správce osidlovací úřad a Fond národní obnovy.

(2) Výjimky z ustanovení odstavce (1), pokud jde o rodinné domky, nutné v zájmu opatření v oboru bytové péče a v zájmu opatření kulturních, zdravotních, sociálních nebo z důvodu obrany státu, může povoliti osidlovací úřad podle přídělového nařízení.

(3) Národní výbory jsou povinny oznámiti osidlovacímu úřadu a Fondu národní obnovy bezodkladně všechny případy, kdy byl národní správce konfiskovaného drobného živnostenského podniku ustanoven po 1. květnu 1946."

Těmito ustanoveními mají býti národní výbory donuceny k plnění zákonné povinnosti vyplývající hlavně ze zákona č. 255/1946 Sb., a zabezpečena evidence drobných živnostenských podniků, přicházejících v úvahu pro příděl drobných živnostenských podniků přednostním uchazečům.

13. Za § 13 byl vložen úplně nový § 14 tohoto znění:

"§ 14.

(1) Živnostenská oprávnění nebo povolení získaná po 5. květnu 1945 ku provozování výdělečného podniku, zruší příslušné ministerstvo nebo jím pověřený úřad na návrh nebo po slyšení osidlovacího úřadu a příslušného živnostenského úřadu, jestliže byla získána obejitím přídělového řízení anebo živnost (podnik) jest provozována pomocí konfiskované majetkové podstaty.

(2) Příslušné ministerstvo anebo jím pověřený úřad přezkoumá udělení živnostenských oprávnění nebo povolení získaných po 5. květnu 1945 ku provozování výdělečného podniku v pohraničním území (§ 9) a může tato oprávnění (povolení) po slyšení příslušného živnostenského úřadu, hospodářských organisací a osidlovacího úřadu zrušiti, byla-li získána beze zřetele na hospodářskou potřebu nebo v rozporu se zásadami a potřebami osidlovací politiky.

(3) Ustanovení odstavce 2 se nevztahuje na živnostenská oprávnění nebo povolení ku provozování výdělečných podniků získaná přednostními uchazeči a těmi osobami, které pozbyly svých dřívějších živnostenských opravnění nebo povolení v důsledku politické, národní nebo rasové persekuce."

Těmito ustanoveními má být odstraněn protiprávní stav vzniklý na některých místech tím, že v době, kdy nebylo dostatečné kontroly, jednotlivci obcházením předpisů a zákonů zmocňovali se konfiskovaných majetkových podstat a nyní s nimi provozují živnost. Konfiskované majetkové podstaty jest posuzovati vždy jako celek a až do přídělového řízení jako takové je uchovati. Tímto opatřením má býti majetek pocházející z majetkových podstat zachráněn a živnostenské podniky otevřené po 5. květnu 1945 bez hospodářské potřeby eventuálně uzavřeny.

14. Původní § 12 přečíslován na § 15 a provedena v něm tato změna: v odstavci 1. na konci věty škrtnuta slova "... i v pohraničním území (§ 10)".

15. Původní § 13 přečíslován na § 16 a zní takto:

"§ 16.

Tento zákon provedou všichni členové vlády."

Osidlovací, živnostensko-obchodní, sociálně-politický a právní výbor doporučují, aby vládní návrh zákona o některých zásadách při rozdělování nepřátelského majetku zkonfiskovaného podle dekretu presidenta republiky ze dne 25. října 1945, č. 108 Sb., o konfiskaci nepřátelského majetku a fondech národní obnovy byl schválen v připojeném znění ústavodárného Národního shromáždění. Zmíněné výbory přijaly kromě osnovy zákona resoluce, které vyzývají vládu a příslušné orgány, aby při provádění zákona byl na ně vzat zřetel, po případě bylo postupováno podle obsahu těchto resolucí. Všechny výbory doporučují, aby i resoluce byly přijaty v připojeném znění ústavodárným Národním shromážděním.

V Praze dne 13. února 1947.

Za výbor osidlovací:

Dr Steiner v. r.,
Weiland v. r.,
předseda.
zpravodaj.

Za výbor živnostensko-obchodní:

Dr Kempný v. r.,
Sajal v. r.,
předseda.
zpravodaj.

Za výbor sociálně-politický:

Komzala v. r.,
Dr Langer v. r.,
předseda.
zpravodaj.

Za výbor právní:

Dr Řehulka v. r.,
Dr Kokeš v. r.,
místopředseda.
zpravodaj.


Zákon

ze dne....... 1947

o některých zásadách při rozdělování nepřátelského majetku, konfiskovaného podle dekretu presidenta republiky ze dne 25. října 1945, č. 108 Sb., o konfiskaci nepřátelského majetku a Fondech národní obnovy.

Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

ODDÍL I.

Všeobecné zásady při rozdělování konfiskovaného majetku.

§ 1.

Majetkové podstaty konfiskované podle dekretu č. 108/1945 Sb. (dále konfiskační dekret) nebo jejich součásti může osidlovací úřad a Fond národní obnovy slučovati nebo rozdělovati z důvodu hospodářské účelnosti.

§ 2.

(1) Peněžité závazky, náležející ke konfiskovanému majetku a vzniklé před 10. květnem 1945, přejímá Fond národní obnovy (dále fond), který je vypořádá způsobem a v rozsahu podle zákonných předpisů, jež o tom budou vydány. V případech zvláštního zřetele hodných může fond takové závazky převzíti k vypořádání, i když vznikly po 9. květnu 1945, pokud nevznikly vinou přídělce.

(2) Jiné závazky náležející ke konfiskovanému majetku může fond převzíti k vypořádání (odstavec 1), dopouští-li to povaha závazku a usnadní-li to provedení přídělového řízení.

(3) Převzetí závazku podle odstavce 1 nebo 2 se nedotýká práva věřitelova na uspokojení vůči dlužníku ani osobního nebo věcného ručení třetích osob za převzatý závazek.

(4) Ručení konfiskovaného majetku za závazky převzaté podle odstavce 1 nebo 2 zaniká, a pokud je zapsáno ve veřejných knihách, vymaže knihovní soud takové zápisy na návrh fondu s odvoláním na tento zákon.

ODDÍL II.

Zkrácené přídělové řízení.

§ 3.

Malé a střední majetkové podstaty (§ 6, odst. 2 konfiskačního dekretu) se přidělují za úhradu do vlastnictví oprávněným uchazečům zkráceným přídělovým řízením, pokud nebyly nebo nebudou převedeny způsobem upraveným rámcovými plány.

§ 4.

(1) Pro zkrácené přídělové řízení platí tyto zásady:

a) Odpadá zřízení přídělových komisí (§ 9 konfiskačního dekretu) a vypracování přídělových a úhradových plánů (§§ 10 a 11 konfiskačního dekretu).

b) O přídělu rozhoduje osidlovací úřad, a to u malých majetkových podstat na návrh místního národního výboru, u středních majetkových podstat na návrh okresního národního výboru.

c) Návrh na příděl se vyloží u příslušného národního výboru k veřejnému nahlédnutí po dobu 15 dnů. Národní výbor zároveň upozorní na toto vyložení způsobem v místě obvyklým s poučením, že k návrhu může podati v uvedené lhůtě připomínky každý československý státní občan neb osoba, která je za něho považována podle § 1 nebo § 2 ústavního zákona ze dne 12. dubna 1946, č. 74 Sb., o udělení státního občanství krajanům vracejícím se do vlasti, starší 18 let.

d) Nepředloží-li příslušný národní výbor návrh na příděl ve lhůtě, stanovené přídělovým nařízením, učiní návrh na místo něho nadřízený národní výbor; nepodá-li ani tento v další lhůtě stanovené přídělovým nařízením příslušný návrh, rozhodne osidlovací úřad bez návrhu.

e) Osidlovací úřad podle zásadních usnesení rady (§ 3, odst. 3 konfiskačního dekretu) může, přihlédna k podaným připomínkám, po vyjádření zemského národního výboru, na Slovensku příslušného pověřenectva, se odchýliti od návrhu příslušného národního výboru, nejsou-li splněny předpoklady stanovené v tomto zákoně, v příslušném rámcovém plánu nebo v přídělovém nařízení, anebo mluví-li pro to závažné důvody osidlovací politiky.

f) Osidlovací úřad může prováděti přídělové řízení postupně podle oblastí, druhů majetkových podstat a podle jednotlivých druhů uchazečů.

g) Rozhodnutí o přídělu vydá přídělci osidlovací úřad. Odevzdání provede (§ 5, odst. 1, č. 4 konfiskačního dekretu) fond.

(2) Další zásady zkráceného přídělového řízení jakož i podrobnosti mohou upraviti přídělová nařízení, jichž návrh připraví osidlovací úřady a která vydá vláda (§ 6, odst. 2 konfiskačního dekretu).


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP