Rok | Pojistné | Dávka z uhlí | Příjmy úhrnem | Vydání | Schodek |
1947 | 585,67 | 110,88 | 696,55 | 1.038,50 | 341,95 |
1948 | 649,23 | 110,88 | 760,11 | 1.079,11 | 319,- |
1949 | 649,23 | 110,88 | 760,11 | 1.123,90 | 363,79 |
1950 | 649,23 | 110,88 | 760,11 | 1.190,14 | 430,03 |
1951 | 649,23 | 110,88 | 760,11 | 1.253,59 | 493,48 |
1952 | 649,23 | 110,88 | 760,11 | 1.317,88 | 557,77 |
1953 | 649,23 | 110,88 | 760,11 | 1.381,81 | 621,70 |
1954 | 649,23 | 110,88 | 760,11. | 1.446,80 | 686,69 |
1955 | 649,23 | 110,88 | 760,11 | 1.511,40 | 751,29 |
1956 | 649,23 | 110,88 | 760,11 | 1.575,33 | 815,22 |
1957 | 649,23 | 110,88 | 760,11 | 1.637,33 | 877,22 |
1958 | 649,23 | 110,88 | 760,11 | 1.699,97 | 939,86 |
1959 | 649,23 | 110,88 | 760,11 | 1.762,35 | 1.002,24 |
1960 | 649,23 | 110,88 | 760,11 | 1.824,42 | 1.064,31 |
1961 | 649,23 | 110,88 | 760,11 | 1.886,15 | 1.126,04 |
1962 | 649,23 | 110,88 | 760,11 | 1.947,52 | 1.187,41 |
1963 | 649,23 | 110,88 | 760,11 | 2.008,40 | 1.248,29 |
1964 | 649,23 | 110,88 | 760,11 | 2.068,01 | 1.307,90 |
1965 | 649,23 | 110,88 | 760,11 | 2.125,13 | 1.365,02 |
1966 | 649,23 | 110,88 | 760,11 | 2.177,03 | 1.416,92 |
1967 | 649,23 | 110,88 | 760,11 | 2.224,71 | 1.464,60 |
1968 | 649,23 | 110,88 | 760,11 | 2.269,41 | 1.509,30 |
1969 | 649,23 | 110,88 | 760,11 | 2.311,98 | 1.551,87 |
1970 | 649,23 | 110,88 | 760,11 | 2.353,19 | 1.593,08 |
1971 | 649,23 | 110,88 | 760,11 | 2.393,84 | 1.633,73 |
1972 | 649,23 | 110,88 | 760,11 | 2.434,96 | 1.674,85 |
1973 | 649,23 | 110,88 | 760,11 | 2.477,11 | 1.717,- |
1974 | 649,23 | 110,88 | 760,11 | 2.520,27 | 1.760,16 |
1975 | 649,23 | 110,88 | 760,11 | 2.564,39 | 1.804,28 |
1976 | 649,23 | 110,88 | 760,11 | 2.609,50 | 1.849,39 |
Rok | Pojistné | Dávka z uhlí | Příjmy úhrnem | Vydání | Schodek |
1947 | 77,01 | 2,50 | 79,51 | 106,49 | 26,98 |
1948 | 77,01 | 2,50 | 79,51 | 113,57 | 34,06 |
1949 | 77,01 | 2,50 | 79,51 | 124,01 | 44,50 |
1950 | 77,01 | 2,50 | 79,51 | 134,42 | 54,91 |
1951 | 77,()1 | 2,50 | 79,51 | 144,69 | 65,18 |
1952 | 76,48 | 2,50 | 78,98 | 154,68 | 75,70 |
1953 | 75,95 | 2,50 | 78,45 | 164,71 | 86,26 |
1954 | 75,42 | 2,50 | 77,92 | 174,56 | 96,64 |
1955 | 74,89 | 2,50 | 77,39 | 184,29 | 106,90 |
1956 | 74,35 | 2,50 | 76,85 | 193,86 | 117,01 |
1957 | 73,29 | 2,50 | 75,79 | 203,29 | 127,50 |
1958 | 72,23 | 2,50 | 74,73 | 212,62 | 137,89 |
1959 | 71,17 | 2,50 | 73,67 | 221,88 | 148,21 |
1960 | 70,11 | 2,50 | 72,61 | 231,13 | 158,52 |
1961 | 69,04 | 2,50 | 71,54 | 240,29 | 168,75 |
1962 | 67,98 | 2,50 | 70,48 | 248,7.6 | 178,28 |
1963 | 66,92 | 2,50 | 69,42 | 256,60 | 187,18 |
1964 | 65,86 | 2,50 | 68,36 | 264,24 | 195,88 |
1965 | 64,79 | 2,50 | 67,29 | 270,82 | 203,53 |
1966 | 63,73 | 2,50 | 66,23 | 277,23 | 211, |
1967 | 62,67 | 2,50 | 65,17 | 283,46 | 218,29 |
1968 | 61,61 | 2,50 | 64,11 | 289,36 | 225,25 |
1969 | 60,55 | 2,50 | 63,05 | 295,13 | 232,08 |
1970 | 59,48 | 2,50 | 61,98 | 300,71 | 238,73 |
1971 | 58,42 | 2,50 | 60,92 | 304,92 | 244, |
1972 | 57,36 | 2,50 | 59,86 | 309,02 | 249,16 |
1973 | 56,30 | 2,50 | 58,80 | 312,90 | 254,10 |
1974 | 55,23 | 2,50 | 57,73 | 316,33 | 258,60 |
1975 | 54,17 | 2,50 | 56,67 | 319,55 | 262,88 |
1976 | 53,11 | 2,50 | 55,61 | 322,60 | 266,99 |
Pojištění podle tohoto zákona podléhají
všichni zaměstnanci pracující v hornictví.
Horní podniky jsou definovány odkazem na ustanovení
§ 131 obecného horního zákona a právní
předpisy o dobývání živic. Na
rozdíl od dosavadního stavu rozšiřuje
se pojistná povinnost podle tohoto zákona i na zaměstnance
těchto podniků, kteří podléhali
dosud pensijnímu pojištění podle zákona
o pensijním pojištění soukromých
zaměstnanců. Rozlišování práce
pod zemí a na povrchu nemá vliv na pojistnou povinnost,
nýbrž jen na některé podmínky
pro přiznávání a výši
dávek.
Ustanovení odstavce 2 odpovídá v zásadě
ustanovení odstavce 1, avšak toto doplnění
bylo nutno pojmouti do osnovy vzhledem k znárodnění
dolů. Poněvadž by mohlo u zaměstnanců
některých závodů národního
podniku dojíti k pochybnostem o jejich pojistné
povinnosti, bylo třeba doplniti dosavadní výluky
z pojistné povinnosti. Stalo se tak v § 2, odst. 1,
čís. 3 a 4. Zároveň bylo doplněno
ustanovení § 2, odstavcem druhým, jímž
se ukládá revírním báňským
úřadům podati na žádost nositele
pojištění posudek, zda jde o zaměstnance
vyňaté z pojistné povinnosti podle odstavce
1.
Ustanovení odstavců 3 a 4 obsahují rámcový
předpis, které práce je zásadně
považovati za práce pod zemí.
Ustanovení odstavce 5 zmocňuje ministra sociální
péče, aby v dohodě s ministrem průmyslu
a po slyšení nositele pojištění
a Ústřední rady odborů stanovil vyhláškou
v Úředním listě, které zaměstnanecké
skupiny vykonávají práce pod zemí
nebo práce jim na roveň postavené.
Ustanovení odstavce 1, č. 1 a 2 jsou převzata
z dosavadních předpisů. Bod 2 platil dosud
jen v zemích Ceských a rozšiřuje se
i na Slovensko. Pokud jde o bod číslo 3 a 4, poukazuje
se na vysvětlivky k § 1, odst. 2.
Toto ustanovení odpovídá v podstatě
právnímu stavu v zemích Českých,
při čemž bylo účelně rozšířeno
a upraveno se zřetelem k unifikačním potřebám
budoucího národního pojištění.
Jde o ustanovení převzaté z dosud platných
právních předpisů. Přejímá
se do tohoto zákona za účelem unifikace se
Slovenskem.
Se zřetelem k nově zavedeným podmínkám
a výměrám důchodu opouští
se dosavadní název provise a zavádí
se výstižnější označení
pense. Na místě dosavadního systému
dlouhodobých dávek v zemích Českých
(hornická provise, hornická plná provise,
starobní odměna, hornická výsluha,
vdovská provise, vdovská plná provise, sirotčí
provise, výbavné a odbytné) zavádí
se systém dávek, se kterým se počítá
v budoucím národním pojištění.
Stanoví obecné podmínky nároku na
dávky. Proti dosavadnímu právnímu
stavu v hornickém pojištění zavádí
se vedle čekací doby 60 měsíců
snížená čekací doba 36 měsíců.
Tímto ustanovením se definuje započítatelný
příspěvkový měsíc. U
povinného pojištění rozhoduje pouhá
splatnost, u dobrovolného pojištění
však zaplacení pojistného. V povinném
pojištění je takto započítatelným
příspěvkovým měsícem
měsíc, ve kterém se stalo splatným
pojistné alespoň za 1 den.
Vládní nařízení č. 70/1943
Sb. rozeznávalo neschopnost k povolání a
všeobecnou invaliditu. Osnova se vrací k jednotnému
pojmu neschopnosti k povolání (invalidity) tak,
jak tomu bylo před vydáním vl. nař.
č. 7()/1943 Sb. a jak je tomu dosud na Slovensku.
V odstavci 2 se definuje pojem invalidity zaměstnance pracujícího
pod zemí. Jde o ryzí "stavovskou" neschopnost
k povolání (invaliditu). Je to buď zaměstnanec,
který posledních 5 let před vznikem invalidity
byl nepřetržitě zaměstnán pod
zemí, nebo zaměstnanec, u něhož doba
práce pod zemí tvoří aspoň
polovinu celé jeho služební doby, ať je
časově umístěna na její začátek,
prostředek či konec. Aby této privilegované
stavovské invalidity nebyly účastny osoby,
které již delší dobu nepatří
ke stavu hornickému, zachovává se možnost
dosáhnouti invalidní pense za těchto podmínek
podle tohoto odstavce jen po dobu 24 měsíců
od výstupu z hornického zaměstnání.
Odstavec 3. Pojištěnec, kterého nelze kvalifikovati
jako zaměstnance pod zemí podle odstavce 2, může
dostati invalidní důchod, je-li invalidní
podle odstavce 3. Tato invalidita je přizpůsobena
dosavadní invaliditě podle pensijního zákona.
Je to neschopnost k povolání, t. j. k souboru zaměstnání
přiměřených dosavadnímu zaměstnání
pojištěnce, a to co do kvalifikace jak zdravotní
a pracovní, tak i sociální. Prakse bude se
zde moci opříti o zásady vytvořené
rozsáhlou judikaturou vrchního pojišťovacího
soudu podle pensijního zákona.
Odpovídá obdobným ustanovením v ostatních
odvětvích důchodového pojištění.
Odstavec 3 chrání nevinné příslušníky
rodiny.
Odstavec 1, druhá věta řeší v
praksi často obtížnou otázku vzniku
nároku na invalidní pensi v případech,
kde nelze určiti den vzniku invalidity.
Odstavec 2 stanoví, kdy vzniká nárok na výplatu
pense, požívá-li pojištěnec nemocenského.
Odstavec 3, bod b), dává nositeli pojištění
právo přezkoumati zdravotní stav invalidního
pensisty.
V zemích Českých byla starobní provise
vl. nař. č. 70/1943 Sb. odstraněna, zatím
co na Slovensku byl nárok na starobní provisi podle
zákona č. 200/1936 Sb. zachován. Osnova zavádí
znovu starobní pensi (důchod). Poněvadž
v budoucím národním pojištění
se počítá s podmíněným
nárokem na starobní důchod, navrhuje se,
aby i nárok na starobní pensi byl podmíněný.
Odstavec 2. Podle tohoto odstavce se vyžaduje, aby pojištěnec
dovršil všechny podmínky pro nárok na
starobní pensi nejpozději do 24 měsíců
od výstupu z pojištění. Osoby, které
dovrší 55 let až po této lhůtě,
nemohou získati tuto starobní pensi.
Odstavec 3. Ministr sociální péče
se zmocňuje tímto ustanovením, aby v případě
mimořádné potřeby pracovních
sil stanovil, že nárok na starobní pensi podle
odstavce 1 přísluší, i když poživatel
starobní pense vykonává práce podléhající
pojistné povinnosti. Toto opatření může
učiniti případně jen pro určité
pracovní obory v hornictví nebo pro určité
oblasti.
Základní částku tvoří
pevná částka, která se zvyšuje
o 14% nebo 20 % průměrného ročního
výdělku podle toho, pracoval-li pojištěnec
na povrchu či pod zemí. Vyšším
procentem honoruje se kvalitnější a namáhavější
práce pod zemí.
Zvyšovací částky invalidní pense
se vyměřují procentem ze skutečně
dosaženého výdělku pojištěncova.
Zde se práce pod zemí honoruje rovněž
vyšším procentem. Také zvyšovací
částky za dobu před účinností
tohoto zákona jsou vyšší za dobu zaměstnání
pod zemí než na povrchu.
Ustanovením § 15, odst. 3 se upravují nároky
soukromých zaměstnanců ve vyšších
službách, které získali v pensijním
pojištění přede dnem účinnosti
tohoto zákona. Příspěvkové
doby pensijního pojištění z doby před
účinností tohoto zákona se kladou
na roveň příspěvkovým dobám
provisního pojištění. Účelem
je stanoviti, že, pokud nárok na dávky je podle
tohoto zákona vázán na získání
příspěvkových dob, se s dobami pensijního
pojištění nakládá stejně
jako s dobami provisního pojištění,
t. j. na př. pro dovršení čekací
doby, splnění podmínek pro nárok na
pensi starobní a pod.
Na pojištěnce náhradních ústavů
pamatuje ještě ustanovení § 90 tohoto
zákona.
Aby i v případech, kde k invaliditě dojde
krátce po dokonání čekací doby,
t. j. zpravidla v mladém věku a zároveň
při nízkém výdělku, byla zaručena
slušná životní úroveň, stanoví
se minimální pense částkou 14.400
Kčs ročně. Do této výměry
se nezapočítává výchovné
ani případně zvýšení pense
pro bezmocnost.
Dosavadní dětský přídavek označuje
se nyní jako výchovné. Výše výchovného
pro pensisty stanoví se v téže výši,
jako se poskytují rodinné přídavky
aktivním zaměstnancům podle zákona
ze dne 13. prosince 1945, č. 154 Sb. Dojde-li ke změně
u rodinných přídavků, bude tato změna
platiti též pro výchovné podle tohoto
zákona.
Nejvyšší výměra pense podle tohoto
zákona nemá přesahovati 90% průměrného
ročního výdělku pojištěncova.
Aby výměra pensí odpovídala co nejvíce
pracovním a výdělkovým poměrům
pojištěncovým, vypočte se průměrný
výdělek z výdělku dosaženého
v posledních 240 kalendářních měsících
před pojistným případem. Ke kalendářním
měsícům, ve kterých pojištěnec
neměl výdělek (byl nemocen, konal vojenskou
službu, byl nezaviněně nezaměstnán
nebo měl bezplatnou dovolenou proto, že konal veřejnou
funkci) se nepřihlíží. Při tom
se poukazuje na důvodovou zprávu k § 86.
Jak s hlediska sociálně-politického tak i
s hlediska mzdové politiky považuje se za. odůvodněné,
aby v případě dalšího zaměstnání
nebo jiné výdělečné činnosti
pensisty byla jeho pense úměrně snížena.
Snížení pense nastává vždy
v tom měsíci, ve kterém byl pensista zaměstnán
nebo jinak výdělečně činným.
V odstavci 1 jsou stanoveny podmínky pro přiznání
vdovské pense. Odstavec 2 definuje invaliditu vdovy. Pojmem
"stejného životního postavení"
má býti vymezen okruh přiměřených
zaměstnání, které může
zdravá žena vzhledem k svému dosavadnímu
životnímu postavení vykonávati.
Odpovídá v podstatě dosavadním právním
předpisům.
Odpovídá ustanovení § 27 pensijního
zákona.
Odstavce 1 a 2 odpovídají právním
předpisům platným v ostatních odvětvích
důchodového pojištění. Ustanovení
odstavce 3 umožňuje vdově, aby místo
odbytného vyhradila si nárok na vdovskou pensi pro
případ opětného ovdovění.
V tomto případě přísluší
jí příspěvek na sňatek podle
§ 35.
Základní částka se stanoví
u vdovské pense ve stejné výši jako
u pense invalidní. Ostatní součásti
jsou stanoveny polovinou odpovídajících částí
invalidní pense.
Tímto ustanovením se zavádí pense
družky.
Okruh oprávněných dětí se uvádí
v soulad s ostatními druhy důchodového pojištění
a shoduje se v podstatě s předpisy platnými
v pensijním zaopatření státním.
Dosud zanikal nárok na výplatu sirotčího
důchodu dovršením 18. roku věku absolutně.
Ustanovením odstavce 2 umožňuje se však
vypláceti pensi i po 18. roce věku. Totéž
platí obdobně i pro výchovné podle
§ 17. Výplata sirotčí pense po 18. roku
může býti buďto prodloužena nebo
obnovena nebo nově přiznána.
Výměra sirotčí pense se odvozuje od
pense vdovské a znovu se rozlišuje výše
pense jednostranně a oboustranně osiřelých
dětí tak, že pense jednostranně osiřelého
sirotka činí jednu polovinu pense vdovské
a oboustranně osiřelého sirotka rovná
se pensi vdovské. Za oboustranně osiřelé
dítě se považuje i dítě jednostranně
osiřelé, nemá-li jeho matka nároku
na pensi vdovskou. Dále se přiznává
sirotčí pense ve výměře pro
oboustranně osiřelé dítě dítěti,
jehož matka má nárok na vdovskou pensi v poloviční
výměře, pečuje-li vdova o dítě.
V souhlase s předpisy ostatních odvětví
důchodového pojištění upravuje
se tu nejvyšší úhrnná výměra
pensí pozůstalých.
Nově se zavádí pense rodičů
a jiných pozůstalých podle obdoby zákona
o pensijním pojištění soukromých
zaměstnanců.
Znovu se zavádí a rozšiřuje zvýšení
pro bezmocnost pense invalidní (starobní), vdovské,
sirotčí dítěte staršího
7 let, jakož i pense rodičů. Zvýšení
pro bezmocnost je fakultativní. Ustanovením odstavce
2 zavádí se možnost zvýšiti invalidní
(starobní) pensi, je-li bezmocnou ve smyslu zákona
manželka pensisty, která s ním žije ve
společné domácnosti. Tímto ustanovením
se sleduje podpora rodiny, neboť se uznává,
že zatížení rodiny způsobené
bezmocností ženy pensisty, která má
vésti domácnost, je stejné a mnohdy i vyšší,
než je-li bezmocným sám pensista.
Tímto ustanovením se upravuje konkurence pensí
navzájem, dále konkurence pense s provisí
nebo s důchody podle jiných předpisů
o sociálním (úrazovém) pojištění
(zaopatření) a s požitky z prostředků
veřejných. Při konkurenci pense nebo provise
s důchodem z invalidního pojištění
krátí důchod nositel pojištění
invalidního (odstavec 3).
Na místě dosavadního výbavného
pro pojištěnky zavádí se příspěvek
na sňatek, který přísluší
nejen pojištěnkám, ale i pojištěncům.
Důvodem je, že výlohy spojené s uzavřením
sňatku vznikají jak ženám tak i mužům.
Příspěvek na sňatek na rozdíl
od výbavného se stanoví jednotně a
může býti přiznán témuž
pojištěnci i vícekráte, získá-li
mezi oběma sňatky příspěvkovou
dobu, rovnající se čekací době,
a to v pojištění podle tohoto zákona.
Nevylučuje se také, aby příspěvek
na sňatek dostali oba manželé, jsou-li oba
pojištěni.
Nově se upravuje odbytné v případě
úmrtí pojištěnce před dokončením
čekací doby. Výše odbytného stanoví
se pro jednoho oprávněného stejnou částkou,
při čemž se úhrn maximalisuje, takže
při více oprávněných se odbytné
jednotlivců snižuje poměrně.
Tímto ustanovením se zaručují zaměstnaným
pensistům nároky z nového pojištění
tak, že po získání 6 příspěvkových
měsíců se zvyšuje pense o zvyšovací
částky z nového pojištění.
Tento nárok lze uplatniti teprve po 6 měsících
po výstupu pensisty z pojištění, a to
z toho důvodu, aby nedocházelo k stálému
přepočítání pense.
Tato ustanovení jsou v podstatě shodná s
dosavadními předpisy platnými v hornickém
pojištění v zemích českých
a byla až na malé stylistické úpravy
převzata, a to z důvodu unifikace těchto
předpisů v zemích českých a
na Slovensku.
Tato ustanovení odpovídají v podstatě
dosavadním právním předpisům
o léčebné péči v zemích
českých a jsou převzata do zákona
v rámci unifikace právních předpisů
hornického pojištění v zemích
českých a na Slovensku. Ustanovení §
48, odst. 2 umožňuje poskytnouti léčebnou
péči také manželce a dětem pojištěnců.
Tím se sleduje udržení dobrého zdravotního
stavu celé hornické rodiny. U dětí
se sleduje podpora hornického dorostu.
Dosavadní ustanovení o podpůrném fondu
platná v zemích českých se rozšiřují
i na Slovensko. Připojuje se odstavec 2, podle něhož
mohou býti z tohoto fondu poskytovány výbavy
při narození dítěte pojištěnce
(pojištěnky).
Prameny příjmů v zemích českých
zůstávají s výjimkou příspěvků
Ústřední sociální pojišťovny,
který se odstraňuje, v zásadě tytéž
jako dosud. "Sanační dávka z uhlí"
se označuje jako "dávka z uhlí".
Na Slovensku se zavádí dávka z uhlí
ve stejné výši jako v zemích českých.
Úhradový systém, výše i způsob
vybírání jsou jednotné pro celý
stát.
Pojistné se ponechává ve stejné výši,
v jaké se vybíralo dosud v zemích českých.
Rovněž se ponechává poměr podílů
na pojistném hrazený podnikem a pojištěncem.
Těmito ustanoveními se recipují předpisy
platné v hornickém pojištění
v zemích českých také pro Slovensko.
Pro provisní pojištění se vybírala
sanační dávka z uhlí. Tato dávka
se zachovává nadále a označuje se
nově jako "dávka z uhlí". Vybírá
se ve stejné výši jako dosavadní sanační
dávka z uhlí v zemích českých
a zavádí se od účinnosti tohoto zákona
také na Slovensku.
V § 69, odst. 2 v definici, co jest rozuměti uhlím,
vkládá se před slova "druhy paliva"
slovo "pevné". Tím se odstraňují
dosavadní pochybnosti a zdůrazňuje se, že
uhlím ve smyslu tohoto zákona se rozumějí
jen pevné druhy paliva z uhlí vyrobeného,
jako koks, brikety a j., nikoliv tedy na př. benzin, plyn
a pod. V takovýchto případech platí
se dávka výlučně jen z uhlí
použitého k výrobě těchto paliv.
Z téhož důvodu bylo vloženo slovo "pevného"
před slovo "paliva" v § 70, odst. 3.
Dosud přispíval stát na provisní pojištění
pevně stanovenou roční paušální
částkou. V této částce byla
zahrnuta úhrada základních částek
k provisím a zbytek sloužil k sanaci pojištění.
Podle osnovy se nahrazuje tato úprava přímou
úhradou každoročního schodku nositele
pojištění z prostředků státu.
Bližší uvádí všeobecná
část důvodové zprávy.
Změna pojistné příslušnosti osob
podléhajících dosud pensijnímu pojištění
posuzuje se tak, jakoby šlo o přestup ve smyslu právních
předpisů o přestupech v sociálním
pojištění (zaopatření). Tím
odpadá případné majetkoprávní
vyrovnání mezi nositeli pojištění
podle tohoto zákona a dřívějšími
nositeli pensijního pojištění.
Ustanovení odstavce 1 se vkládá do osnovy
vzhledem k tomu, že zákon má celostátní
působnost. Při provádění tohoto
zákona spolupůsobí nositelé nemocenského
pojištění podle předpisů platných
pro revírní bratrské pokladny. Příslušnost
Ústřední bratrské pokladny a revírních
bratrských pokladen při provádění
pojištění osob zaměstnaných v
podnicích, které nejsou uvedeny v § 1, zůstává
nedotčena.
Toto ustanovení odpovídá dosavadním
předpisům platným v zemích českých
a recipuje se z důvodu unifikace.
Pro doručování výměrů
se přejímají z důvodu unifikace zásady
vládního nařízení č.
8/ 1928 Sb., o správním řízení.
Tyto předpisy odpovídají právu platnému
v zemích českých. Recipují se z důvodu
unifikace.
Tento zákon platí zásadně pro pojistné
případy nastalé za jeho účinnosti.
Některá jeho ustanovení se vztahují
však i na pojistné případy z doby před
jeho účinností. To platí:
1. pro výši výchovného, které
bude jednotné pro děti pensistů a provisionistů;
2. pro prodloužení sirotčí provise nebo
ponechání dětských přídavků,
nyní výchovného;
3. pro možnost vyhraditi si nárok na opětné
přiznání vdovské provise namísto
odbytného;
4. pro provise družky;
5. pro zvýšení provise pro bezmocnost.
Než uplyne 240 měsíců stanovených
v § 18, odst. 2, pokládá se za průměrný
výdělek výdělek, dosažený
za dobu od 1. ledna 1946 do pojistného případu.
U pojištěnců, kteří vystoupili
ze zaměstnání před 1. lednem 1946,
takže neměli po tomto dni výdělek, který
by mohl sloužiti za základ pro vyměření
pohyblivé základní částky,
bylo třeba stanoviti, z jakého základu má
býti tato pohyblivá základní částka
určena. Pohyblivá základní částka
stanoví se přímo a činí 2.800
Kčs ročně, a dokoná-li pojištěnec
120 příspěvkových měsíců
práce pod zemí, 4.000 Kčs ročně.
Z téhož důvodu se stanoví, že ustanovení
§ 18 tu neplatí.
Viz odůvodnění k § 37.
Provisionistům se umožňuje získati pensi
podle tohoto zákona, získají-li v zaměstnání
pod zemí po účinnosti tohoto zákona
alespoň 24 příspěvkových měsíců.
V případech, kde dojde k reaktivisaci nařízené
nositelem pojištění, stačí 12
příspěvkových měsíců
v povinném pojištění podle tohoto zákona.
Přiznáním pense odpadá starobní
odměna. Jde o starobní odměny z doby před
účinností tohoto zákona.
Poněvadž se připravuje osnova zákona
o soustředění pensijního pojištění,
podle které mají býti zákonné
nároky pensijního pojištění soustředěny
u pensijního ústavu a. vyšší nároky
plynoucí z náhradního pojištění
pensijního u příplatkových ústavů,
na něž se dosavadní náhradní
pensijní ústavy přemění, mají
podle tohoto ustanovení již od účinnosti
tohoto zákona náhradní pensijní ústavy,
pokud jde o báňské úředníky,
plniti úkoly příplatkových ústavů.
Vyšší nároky plynoucí z náhradního
pensijního pojištění se však zachovávají
jen pro případ, že budou splněny též
podmínky pro nárok na důchod podle stanov
náhradního pensijního ústavu.
Ustanovení odstavce 1 sleduje myšlenku, aby zvyšovací
částky podle § 16, odst. 2 se poskytovaly zásadně
za 30 příspěvkových dnů. Podle
dosud platných předpisů započítávají
se některé doby do doby příspěvkové,
aniž by za ně bylo placeno pojistné. Za tyto
doby se poskytují zvyšovací částky,
jakoby byly získány prací na povrchu.
Ustanovení odstavce 3 je přechodným ustanovením,
doplňujícím § 15, odst. 3 a § 79.
Přídavky k důchodům podle zákona
č. 156/1945 Sb. se poskytují jen k provisím
z pojistných případů před účinností
tohoto zákona, t. j. včetně vdovských
provisí napadlých po účinnosti tohoto
zákona po provisionistech z doby před 1. lednem
1947. Naproti tomu nenáležejí tyto přídavky
k pensím podle tohoto zákona, neboť byly již
včleněny do dávkového schematu.
Ustanovení odstavců 2 až 4 jsou jednak důsledkem
ustanovení odstavce 1 a nového úhradového
systému hornického pensijního pojištění.
Ustanovením odstavce 2 se ruší se zpětnou
platností hornická výsluha, jež byla
zavedena za okupace. Hornická výsluha svojí
povahou nepatřila mezi dávky sociálního
pojištění.