Odbytné, které bývá placeno při
předčasném rozvázání
pracovního poměru, se výslovně neuvádí
(jinak zákon č. 314/1920 Sb.). Nezdá se toho
třeba, protože judikatura (srv. rozh. Sb. n. s. č.
18.195) i za platnosti nařízení o zabavení
mzdy aplikovala předpisy o exekuci na mzdu i na odbytné,
pokud má povahu platu (platu odpočivného,
resp. zaopatřovacího, srv. i rozh. Sb. n. s. č.
5366, 5735, 5738), a netřeba pochybovat, že stejný
postup zachová judikatura i v budoucnu.
K č. 2: Dávkami z veřejnoprávního
sociálního pojištění jsou dávky
poskytované podle zákona č. 221/1924 Sb.,
o pojištění zaměstnanců pro případ
nemoci, invalidity a stáří, ve znění
novel, podle zákona č. 26/1929 Sb., o pensijním
pojištění, podle vládního nařízení
č. 70/1943 Sb., o pojištění u bratrských
pokladen, a podle zákona č. 1/1888 ř. z.
ve znění vyhlášky č. 195/1944
Sb., o úrazovém pojištění. Tím,
že tyto dávky co do vynětí z exekuce
jsou postaveny na roveň pracovnímu příjmu,
pozbývají platnosti příslušná
ustanovení obsažená na př. v §
139 zák. č. 221/1924 Sb., v § 46 zák.
č. 26/1929 Sb., v § 22 vl. nař. č. 70/1943
Sb. a v § 43 zák. č. 1/1888 ř. z.
K č. 3: I u důchodů vyplácených
na základě posledního pořízení
(závěti nebo dovětku) musí jíti
o důchody, jejichž účelem je zaopatření
osoby, které byl pořizovatel povinen poskytovati
výživu (arg. slovo "takovéto"); totéž
platí i u důchodů zakládajících
se na podobných právních důvodech,
nebo které příslušejí z dobrovolného
členství v zaopatřovacích spolcích
a ústavech. Těmto platům jsou postaveny na
roveň i důchody z výměnků (srv.
rozhodnutí Sb. n. s. č. 18.304, podle kterého
nařízení o zabavení mzdy upravuje
i exekuci na důchody splatné v naturálních
dávkách, dále rozhodnutí Sb. n. s.
č. 18.574, které vyslovilo, že ustanovením
§ 4, č. 3 nařízení o zabavení
mzdy jsou chráněny veškeré naturální
dávky, nejen dávky obligační, jež
poskytuje osoba výměnkem povinná sama na
základě smluvní povinnosti, nýbrž
i dávky pobírané výměnkářem
výkonem věcných práv, zřízených
mu ve smlouvě na zatížené nemovitosti).
K č. 4: Mezi důchody pod č. 3 a 4 je rozdíl
zejména v základu, z něhož pramení
(důchody ad 3 mají pevný základ ve
smlouvě nebo posledním pořízení,
což nebude vždy u důchodů ad 4), a v účelu,
pro který se poskytují (u důchodů
ad 3 zaopatření, u důchodů ad 4 podpora).
Pod ustanovení ad 4 dlužno podřaditi zejména
i podpory v nezaměstnanosti (srv. k tomu zákon ze
dne 1. července 1932, č. 116 Sb., o exekuci na podpory
v nezaměstnanosti). Přesnou hranici mezi oběma
kategoriemi, t. j. ad 3 a ad 4, nebude někdy lze bezpečně
vytýčit, ale protože v příčině
zabavitelnosti se obojí tyto důchody posuzují
stejně, nevzniknou z toho žádné nesnáze.
K č. 5: Se zřetelem na ustanovení v bodě
2 jde tu jen o důchody jiné než ty, které
se z titulu poškození na těle nebo na zdraví
poskytují podle předpisu o veřejnoprávním
sociálním pojištění.
K č. 6: Výživným ze zákona se
rozumí výživné placené na př.
manželem rozvedené manželce, nemanželským
otcem dítěti a pod., nikoliv však t. zv. výchovné
a podobné platy placené zaměstnavatelem nebo
po případě i jinou osobou; tyto, pokud se
pravidelně opakují, se připočítávají
k platu (srv. §§ 2 a 17), pokud jsou jednorázové,
jsou vyňaty ze zabavení (srv. § 4, č.
8).
K č. 7: K tomuto ustanovení srv. § 47, odst.
3 zákona o soukromých zaměstnancích,
podle něhož lze dobu jednoho roku, omezující
zaměstnance v soutěži (§ 47, odst. 2 cit.
zák.), prodloužiti na dobu pěti let, jestliže
se zaměstnavatel zaváže platit zaměstnanci
za dobu přesahující jeden rok až do
uplynutí soutěžní doložky plat,
který měl zaměstnanec při zrušení
pracovního poměru.
K § 4: Příjmy vyjmenované v § 4
jsou náhrady, které jsou pravidelně buď
placeny v rámci pracovního poměru a tvoří
část platu, nebo jsou s platem v těsné
spojitosti a byly by proto s ním při zabavení
postiženy (příjmy ad 1 až 6), anebo se
svou povahou alespoň blíží platu nebo
příjmům jemu postaveným na roveň
(příjmy ad 7 až 10). Zvláštní
povaha těchto příjmů, charakterisovaná
speciálním účelem, pro který
se poskytují, vyžaduje však, aby nebyly tomuto
účelu odmímány, a je proto třeba
je z exekuce vyjmout buď zcela nebo alespoň zčásti.
K jednotlivým bodům se uvádí:
K č. 1: Do polovice jsou vyňaty z exekuce odměny
za práci přes čas, t. j. vše, co zaměstnanec
dostane za práci přes čas, ne tedy snad jen
částky, o které bývá hodinová
mzda při práci přes čas výše
honorována.
K č. 2: Peněžité částky,
které se vedle platu poskytují pro dobu dovolené,
jsou zvláště částky, které
byly poskytnuty proto, že si zaměstnanec dovolenou
nevybral, ale také částky, které se
někdy poskytují na dovolenou jako zvláštní
příspěvek. V obou případech
jde o částky, které jsou poskytovány
ze zvláštních důvodů a ke zvláštnímu
účelu, t. j. zajistit možnost rekreace nutné
pro předcházející pracovní
vypětí.
Věnování z důvodů zvláštní
události v podniku jsou peněžité částky
poskytnuté zaměstnavatelem zaměstnancům,
na př. u příležitosti výročí
založení závodu nebo při dočasném
náhlém přerušení práce
pro katastrofu nebo u příležitosti dosažení
výrobního úspěchu nebo úspěšné
roční uzávěrky; posléz řečené
platy liší se od odměn dotčených
v č. 5 tím, že při nich jde o akt liberality
(a contr. na př. nároku na bilanční
odměnu).
K č. 3: Zvláštními náhradami
nákladů spojených s pracovním výkonem
jsou zejména cestovní náklady nutné
při zaměstnání mimo závod (u
veřejných zaměstnanců cestovné
a stravné); tyto částky jsou - na rozdíl
od částek uvedených v č. 4 - nezabavitelné
v celé své výši.
K. č. 4: Částky zde uvedené nejsou
vůbec podrobeny exekuci, jsou-li stanoveny zákonem
nebo pokud je určí ministr spravedlnosti v dohodě
s ministrem sociální péče vyhláškou
ve Sbírce zákonů a nařízení;
mimo tyto případy jsou platy uvedené v č.
4 vyňaty z exekuce jen do měsíční
částky 1.500 Kčs.
K č. 5: Srv. poznámky u č. 2.
K č. 6: Jako příklad platů toho druhu
možno uvésti dávky poskytované v rámci
veřejnoprávního nemocenského pojištění
(srv. na př. § 95 zák. č. 221/1924 Sb.)
nebo podle § 49 vl. nař. ze dne 8. září
1943, č. 247 Sb., o zaopatření válečných
poškozenců. Vždy musí jíti o platy,
které se poskytují jen se zřetelem k uskutečnění
sňatku atd. Pod toto ustanovení dlužno podřaditi
také nároky nemanželské matky podle
§ 167 obč. zák.
K č. 7: Zvláštní předpisy, na
něž se zde odkazuje, jsou v zákonu ze dne 17.
února 1922, č. 76 Sb., o vojenských požitcích
zaopatřovacích (§ 73) a ve vládním
nařízení ze dne 8. září
1943, č. 247 Sb., o zaopatření válečných
poškozenců (§ 74).
K č. 8: Jednorázové příspěvky
na výchovu nelze zaměňovat s výchovným,
které je jako součást platu postižitelné
exekucí. Studijní podpory nejsou jen podpory poskytované
studujícím k umožnění studia
na škole, nýbrž vůbec podpory, jejichž
účelem je zabezpečiti určité
studium, tedy na př. i stipendia vědeckých
pracovníků (viz i "podobné platy").
Nezáleží na tom, zda jsou jednorázové
nebo opětující se, ani zda jsou poskytnuty
z prostředků veřejných nebo soukromých;
vždy však musí býti účelem
umožnit určité studium, ale ovšem označení
podpory samo o sobě nedokazuje, že jde o podporu spadající
pod ustanovení č. 8.
K č. 9: Dary z milosti, které se opakují
a mají proto povahu důchodu, nepatří
pod toto ustanovení, nýbrž pod ustanovení
§ 3, č. 1 ev. 4.
K č. 10: Ústřední rada odborů
poskytuje svým členům z titulu sociální
a podpůrné péče zvláštní
příspěvky, na př. z populačního
fondu při narození dítěte, z úmrtního
fondu pohřebné a zvláštní podpory
z podpůrného fondu; posléz uvedené
podpory spadají pod bod č. 10, podpory zmíněné
na prvých místech pod č. 6.
Podle nařízení o zabavení mzdy činí
při exekuci pro obyčejnou pohledávku existenční
minimum, které musí svobodnému dlužníku
zůstat volné, 1.300 Kčs měsíčně,
300 Kčs týdně a 50 Kčs denně,
a pokud plat dlužníkův tuto částku
převyšuje, zvyšuje se toto minimum ještě
o tři desetiny přebytku. Činí tedy
částka platu vyňatá z exekuce u svobodného
dlužníka, který má měsíční
čistý plat 2.000 Kčs, částku
1.510 Kčs (1.300 a 3x70) a u dlužníka s měsíčním
platem 10.000 Kčs částku 3.910 Kčs
(1.300 a 3x870), U dlužníka, který vyživuje
některou osobu, kterou je povinen živit ze zákona,
zvyšuje se nezabavitelná část shora
uvedená ještě o další částky
připadající na každou osobu, které
dlužník poskytuje výživu; na každou
tuto osobu přlpadá z přebytku opět
jedna desetina, nejméně však 150 Kčs
měs. (30 Kčs týdně, 5 Kčs denně),
nejvýše však 500 Kčs měsíčně
(120 Kčs týdně, 20 Kčs denně),
Vždy lze však zabaviti nejvýše devět
desetin z přebytku 1.000 Kčs a osm desetin z dalšího
přebytku. Podle toho by byla u ženatého dlužníka,
který živí manželku a dvě děti
a má měsíčně čistý
plat 2.000 Kčs, vyňata z exekuce částka
1.960 Kčs (t. j, shora uvedených 1.510 Kčs
a další tři desetiny na alimentované
osoby, nejméně však 150 Kčs na jednu,
tedy dohromady 450 Kčs); protože však nezabavitelná
část přebytku nesmí při přebytku
do 1.000 Kčs převýšit devět desetin
a v daném případě devět desetin
z přebytku 700 Kčs (2.000 Kčs méně
1.300 Kčs), činí jen 630 Kčs, zůstane
dlužníku nikoliv shora uvedených 1.960 Kčs,
nýbrž pouze 1.930 Kčs. U ženatého
dlužníka s manželkou a dvěma dětmi
a s měsíčním platem 10.000 Kčs
je vyňata z exekuce částka 5.410 Kčs
(t. j. 3.910 Kčs jako shora a další tři
desetiny na alimentované osoby, nejvýše však
500 Kčs na jednu, tedy dohromady 1500 Kčs).
Z toho, co bylo uvedeno, je patrno, že:
1. základní částka 1.300 Kčs
(300 Kčs, 50 Kčs) neodpovídá již
nynějším hospodářským
poměrům a je třeba ji zvýšit,
2. způsob výpočtu nezabavitelné částky
platu je příliš složitý,
3. ve svém celku je dosavadní úprava potud
nespravedlivá, že ponechává dlužníku
volné tři desetiny přebytku bez jakéhokoliv
omezení.
Se zřetelem k tomu se v navrženém § 5:
1. základní nezabavitelná částka
zvyšuje na 1.800 Kčs (400 Kčs, 70 Kčs),
2. z přebytku platu nad tuto částku se vyjímá
z exekuce jenom jedna desetina pro dlužníka, ale zároveň
se celková výše platu, který dlužníku
musí zůstat volný (t. j, základní
nezabavitelná částka zvětšená
o částku připadající na desetinu
přebytku), limituje na 3.600 Kčs,
3. pro osoby oprávněné k alimentaci se vyjímá
z exekuce jednotná částka 200 Kčs
(45 Kčs, 8 Kčs) na jednu osobu,
Podle nové úpravy bude v příkladech
shora uvedených činit částka platu
vyňatá z exekuce
a) u svobodného dlužníka s platem 2.000 Kčs
měs - 1.820 Kčs,
b) u svobodného dlužníka s platem 10.000 Kčs
měs - 2.620 Kčs,
c) u ženatého dlužníka s třemi
osobami a s měsíčním platem 2.000
Kčs - 2.000 Kčs,
d) u ženatého dlužníka s třemi
osobami a s měsíčním platem 10.000
Kčs - 3.220 Kčs.
Jinak se poznamenává ještě toto:
Stanovení částky platu vyňaté
z exekuce podle výplaty měsíční,
event, výplaty za kratší období, vyhovuje
lépe praktické potřebě než určení
existečního minima podle výše ročního
platu, jak tomu bylo v zákoně č. 314/1920
Sb. (nebude obtíží, s kterými se muselo
vypořádat rozhodnutí Sb. n. s. č.
12.695 a č. 18.132). Naproti tomu nevadí takováto
úprava v případech, kdy je plat vyplácen
za dobu jednoho roku nebo za zlomek roku, protože se plat
za rok nebo za zlomek roku dá snadno převést
na plat měsíční a podle toho pak lze
určit část měsíčního
platu vyňatou z exekuce a podle počtu měsíců
připadajících na výplatní dobu
i část platu, která je za tuto dobu vyňata
z exekuce.
Znění § 5 nerozlišuje, zda jde o plat
běžný nebo zadržený (na př.
přisouzený za dobu minulou), a lze proto i na zadržený
plat vésti exekuci jen s omezením podle tohoto zákona.
Takováto úprava navazuje na dřívější
judikaturu (srv. rozh. Sb. n. s. č. 8761). Při výpočtu
exekuce prosté částky zadrženého
platu bude pak rozhodovat, za jakou dobu je plat zadržen
a zda se měl vyplácet za měsíc, za
zlomky měsíce, za týdny nebo za dny.
Konečně třeba upozornit, že podle odstavce
2 je z exekuce vyňata částka 200 Kčs
(45 Kčs, 8 Kčs), jen jestliže dlužník
je podle zákona povinen výživu poskytovat (srv.
k tomu rozh. Sb. n. s. č. 17.747) a skutečně
ji také poskytuje; podmínka, že jde o alimentaci
ze zákona, neplatí ovšem u schovanců
a u družky. Jinak však u těchto osob, stejně
jako u osob jmenovaných v odstavci 2 na prvém místě,
nerozhoduje, poskytuje-li jim dlužník výživu
in natura nebo přispívá-li na jejich výživu
peněžitými částkami. Netřeba
zvláště uvádět, že exekuční
soud může si jako prejudicielní otázku
řešit, zda trvá dlužníkova vyživovací
povinnost ze zákona.
Ustanovení § 6 nařízení o zabavení
mzdy působilo v praxi značné potíže,
a to především proto, že soud, rozhoduje
o návrhu na povolení exekuce, neměl pravidelně
vůbec žádný skutkový podklad
pro určení části platu nutně
pro výživu dlužníka a těch členů
rodiny, které je povinen ze zákona alimentovat;
a to vedlo k tomu, že nedostatečně instruovaný
návrh na exekuci byl zamítán (srv. rozh.
Sb. n. s. č. 18.259, v jehož důvodech nejvyšší
soud poukazuje na to, že vymáhající
strana nepřednesla žádné takové
skutkové okolnosti, podle kterých by bylo možno
posoudit, kolik dlužník potřebuje pro svou
nutnou výživu a k splnění svých
běžných zákonných povinností
k výživě, tedy pro výpočet existenčního
minima ve smyslu § 6, odst. 1 nař. o zabavení
mzdy) nebo že částka, která byla soudem
podle § 6, odst. 1 nař. o zabavení mzdy určena,
byla stanovena jen náhodně (srv. rozh. Sb. n. s.
č. 18.423: "Třebas je v zájmu věci,
aby vymáhající věřitel při
exekuci na plat dlužníkův pro výživné
podle § 6 nařízení udal již v exekučním
návrhu pravdivě všechny okolnosti rozhodné
pro výměru dlužníkova existenčního
minima, zejména o jeho rodinných a výdělkových
poměrech, nemůže jistá neúplnost
exekučního návrhu v uvedeném směru
sama o sobě vésti k zamítnutí exekučního
návrhu"). Ustanovení § 6 vedlo dále
i k nejednotnému určování nezabavitelné
částky v případech, kdy různí
věřitelé vedli pro privilegovanou pohledávku
exekuci postupně, zejména byla-li tu různost
exekučních soudů. Další pochybnosti
vznikaly při určení exekuce prosté
částky u platů veřejných zaměstnanců
a tyto pochybnosti musily být nakonec odklizeny posudkem
nejvyššího soudu ze dne 16. května 1942,
Pres 466/42 (srv. sdělení č. 20 Věst.
min. sprav. z r. 1942). Všechny tyto potíže naprosto
jasně ukazují, že ustanovení §
6, pokud ponechává soudu, aby při povolení
exekuce určil částku platu vyňatou
z exekuce, se v praksi vůbec neosvědčilo
a je proto pochopitelné, že se proti němu ozvaly
vážné námitky a že se strany soudu
bylo doporučeno, aby i v případě exekuce
pro pohledávky privilegované byla stanovena pevná
hranice, ovšem v nižší částce,
než je tomu při exekuci pro pohledávky obyčejné.
Z těchto důvodů bylo ustanovení §
6 nařízení o zabavení mzdy přizpůsobeno
zásadám, na nichž je vybudován §
5, ale hranice rozhodné pro určení částky
vyňaté z exekuce byly stanoveny podstatně
níže. Částka 900 Kčs, stanovená
jakožto existenční minimum u svobodného
dlužníka, je podle zkušeností naprosto
přiměřená a praxe jí už
nyní zhusta užívá. Pod tuto hranici
by bylo lze sotva sejít i u zaměstnanců s
nejnižšími platy.
Z § 6 nařízení o zabavení mzdy
nebylo převzato ustanovení poslední věty
odstavce 1, protože není dostatečného
důvodu omezovat privilegium § 6 jen na výživné
dluhované za poslední rok; nevymáhal-li totiž
věřitel výživné po dobu delší
nežli jednoho roku, pak měl jistě k tomu vážné
důvody a jde o případ zcela výjimečný.
Podobné omezení ostatně nebylo ani za platnosti
zák. č. 314/1920 Sb. Z cit. § 6 nebyl dále
převzat ani odstavec 3 upravující tak zv.
zabavení do zásoby (exekuci zajišťovací),
protože je zbytečný, když se zachovává
§ 6 alimentačního zákona a doplňuje
se novým odstavcem, rozšiřujícím
přípustnost zajištění i na nároky
z rent pro poškození na těle nebo na zdraví.
Ostatně ustanovení cit. odstavce 3 vyvolávalo
v praksi pochybnosti a potíže, pokud jde o časovou
omezenost zajištění. Do § 6 byla však
zařaděna dvě nová ustanovení.
Především, aby byly vyloučeny pochybnosti,
že při nové úpravě § 6 platí
i ustanovení o připočítání
částky 200 Kčs pro každou osobu dlužníkem
alimentovanou, byl na konci odstavce 1 připojen příslušný
odkaz. Aby však bylo zabráněno tvrdostem, byla
dána možnost i tuto částku snížiti.
Další nové ustanovení je v odstavci
3, které v souladu s dřívější
judikaturou (srv. na př. rozh. Sb. n. s. č. 618,
6130 a 17799) přiznává privilegium §
6 i útratám sporu a exekuce o výživné
a tak odstraňuje pochybnosti, které za platnosti
nařízení o zabavení mzdy vznikly v
této otázce a vedly nakonec k vydání
rozhodnutí nejvyššího soudu Sb. n. s.
č. 18295, v němž nejvyšší
soud dovodil, že za platnosti tohoto nařízení
nemají útraty sporu a exekuce pro výživné
privilegované postavení.
Zde jsou zejména shrnuty zásady, podle nichž
třeba postupovat při stanovení čistého
platu, který bude základem pro výpočet
části platu vyňaté z exekuce.
K č. 1: Ustanovení toto navazuje na dřívější
judikaturu (srv. rozh. Sb. n. s. č. 10598 a 12.695).
K č. 2: Při zjišťování čistého
platu lze odečísti jen ty částky,
které se přímo odvádějí
k účelům v tomto bodě blíže
uvedeným.
K č. 3: Předpisem o sčítání
několika platů se odklizují pochybnosti,
jež se vyskytovaly v praxi (srv. rozh. Gl. U. č. 620:
"Má-li dlužník zároveň služné
a výslužné (jako policejní komisař
obecní zřízenec a důstojník
na odpočinku), sečtou se obě částky
ke zjištění peníze podléhajícího
exekuci", opačně: "Při zabavení
nároků platových a pensijních není
přípustno sečísti příjmy
státního úředníka ze soukromého
zaměstnání a provise (15. V. 1906, č.
8243, J. Bl. 335/06) nebo přičísti k příjmům
zaměstnance v soukromých službách též
příjmy, jež má ze zaměstnání
ve veřejné službě (21. I. 1908, Z Bl.
08, č,.309.)" a naproti tomu opět: "Má-li
povinný plat jako aktivní a mimo to odpočivné
jako pensionovaný veřejný zaměstnanec,
sečítají se pro vypočtení existenčního
minima při exekuci pro nárok na výživné
ze zákona obojí požitky" č. 5299
Sb. n. s.).
K č. 4: Toto ustanovení řeší
postup při exekuci na naturální příjmy
(srv. rozh. Sb. n. s. č. 2828).
K č. 6: Bez tohoto výslovného předpisu
zůstaly by v praksi pochybnosti, z které části
platu se má uhradit privilegovaná pohledávka,
konkuruje-li s ní později pohledávka obyčejná
(srv. judikát nejv. soudu ve Vídni č. 43
z 6. prosince 1932, Pres 357/32: "Jestliže při
exekuci na příjmy ze služebního nebo
pracovního poměru pohledávka zástavního
věřitele privilegovaného podle § 289
e) ex. ř. dosahuje nebo přesahuje všeobecně
zabavitelnou část příjmu, nepřijde
na řadu pohledávka neprivilegovaného věřitele
zástavního, která má za onou pořadí.").
K č. 7: Toto ustanovení bylo pojato do osnovy na
upozornění nejvyššího soudu. Jím
se dává exekučnímu soudu možnost
rozhodnout rozpory o tom, co z platu exekuci podléhá
a co nikoliv, tedy zejména, zda určitá část
platu má být při výpočtu existenčního
minima zahrnuta či nikoliv (t. j. proto, že je vyňata
zcela nebo z části z exekuce). Lze mít za
to, že exekuční soud má v rámci
exekučních předpisů dostatek možnosti
tyto otázky bezpečně vyřešit.
Nařízení o zabavení mzdy mělo
v § 8 ustanovení obdobné, ale podstatně
širší. Proti jeho předsevzetí byly
však vysloveny námitky, zejména i nejvyšším
soudem. Osnova se proto omezila jen na částečnou
recepci, připouštějíc výjimečné
zvýšení částky vyňaté
z exekuce jen v případech, kdy toto zvýšení
je naléhavě nutné se zřetelem na zvláštní
potřebu dlužníka z důvodů osobních,
jako je tomu na př. u osob stižených těžkou
tělesnou vadou nebo těžkým neduhem,
které nemohou samy své věci vůbec
obstarávat a jsou proto odkázány na pomoc
jiné osoby. Takovéto těžké poměry
bývají respektovány i při vyměřování
důchodů za poškození na těle
nebo na zdraví (srv. § 3, č. 5) a je proto
spravedlivé, aby vzhledem k nim bylo lze zvýšit
částku existenčního minima.
Účelem odstavce 1 je čelit jednáním
dlužníka, kterými se věřitel
připravuje o možnost dojít uspokojení
z dlužníkova platu, jak tomu je na př., když
zaměstnanec ujedná se zaměstnavatelem, že
se mu bude vyplácet jen určitá část
mzdy (pravidelně částka rovnající
se výši vyňaté z exekuce), kdežto
zbytek mzdy bude vyplácen přímo zaměstnancově
ženě. Ustanovení má tedy na zřeteli
především případy dolosního
jednání dlužníkova, ale povšechné
znění dovoluje postihnouti i případy,
kdy nebude tu tohoto subjektivního momentu; stačí,
že plnění podle stavu poměrů
představuje zcela nebo zčásti náhradu
za dlužníkovu práci nebo službu. Je-li
dána tato podmínka, pak lze zabavit nárok
oprávněné třetí osoby tak,
"jako by nárok příslušel dlužníku".
Pro povolení exekuce zabavením nároku patřícího
třetí osobě stačí tedy tvrzení
skutečností uvedených ve větě
prvé a soud, povoluje exekuci, nebude jinak zkoumat, zda
jde skutečně o případ, který
spadá pod ustanovení odstavce 1. Třetí
osoba, které byl zabaven nárok, bude musit své
ev. lepší právo pravidelně uplatňovat
mimo rámec exekučního řízení
pořadem práva. Tu pak v případech
pochybných (v případech, kdy dlužníkův
fraudulosní postup nebude na prvý pohled patrný)
nebude možné pustit se zřetele účel
sledovaný ustanovením odstavce 1, t. j. zameziti
pletichy dlužníkovy na újmu věřitele,
a bude nutné pod tímto zorným úhlem
uvažovat vsechny okolnosti případu. Proto nebude
bez významu ani právní poměr mezi
dlužníkem a třetí osobou. Kdyby na př.
třetí osoba dostávala od zaměstnavatele
částky platu na podkladě právního
jednání jako plnění za něco,
co se své strany splnila dlužníku, pak by tu
nešlo o případ, jaký sleduje ustanovení
odstavce 1 (v takovém případě by třetí
osoba byla nejčastěji cessionářkou
částky platu a jako taková by pak mohla zabavení
odporovat žalobou podle § 37 ex. ř.).
Ustanovení odstavce 2, věty první, je obdobné
§ 2 zák. č. 4/1931 Sb. Vede-li se exekuce je
- podle ustanovení odstavce 2 - postižena platební
zápovědí, "přiměřená
náhrada". Podle toho, pro jakou pohledávku
se pak exekuce vede, stane se zabavení této přiměřené
náhrady s omezením, že dlužníku
zůstane volná částka stanovená
v § 5 nebo § 6. Určit výši "přiměřené
náhrady" nepatří exekučnímu
soudu, a nedojde-li věřitel po uvedeném zabavení
od poddlužníka uspokojení způsobem,
který by se zřetelem na danou situaci vyhovoval,
musí, jakmile mu byl nárok přikázán,
uplatnit své právo žalobou (§ 308 ex.
ř. resp. § 59 ex. nov. č. 23/1928 Sb.).
Ustanovení odstavce 1 míří na případy,
kdy nejde o pracovní poměr v technickém slova
smyslu (srv. poznámky u § 2). Na pohledávku
náhrady za osobně konané práce, která
není splatná v opětujících
se platech (na př. autorský honorář),
povede se proto exekuce pravidelně jako na obyčejnou
pohledávku a nikoliv jako na pohledávku platovou.
Ale pohledávka zde dotčená blíží
se svou povahou a významem, který má pro
dlužníka, platu. Proto skýtá odstavec
1 možnost, aby zabavitelnost takové pohledávky
se posuzovala podle předpisů o exekuci na plat,
jichž přesná aplikace se však nedá
úplně provést; stane se tak ovšem teprve,
když dlužník učiní návrh
a prokáže podmínky zde stanovené.
Důvody uvedené v odstavci 1 doporučují,
aby obdobným způsobem byla upravena zabavitelnost
i úplat zmíněných v odstavci 2.
Toto ustanovení bylo převzato ze zákona č.
314/1920 Sb., kde bylo v § 4.
Obdobné ustanovení bylo v § 5 zákona
č. 314/1920 Sb. Jeho převzetí nebylo sice
naléhavě třeba se zřetelem na §
293 ex. ř. a čl. VI. § 44 zák. č.
23/1928 Sb. Praktické důvody však doporučují,
aby toto ustanovení bylo uvedeno zde v souvislosti s ostatními
předpisy, protože jinak může snadno uniknouti
pozornosti. Pod jiná právní jednání
dlužno i zde - jako v případě §
293 ex. ř., resp. čl. VI. č. 44 zák.
č. 23/1928 Sb. (srv. plenární rozhodnutí
nejv. soudu ze dne 3. června 1944, Pres 55/43, Sb. n. s.
č. 18775) - podřaditi také nedobrovolné
započtení. Je proto nedobrovolné započtení
proti pohledávce chráněné před
exekucí přípustné jen do té
části platu nebo jiného příjmu
postaveného mu na roveň, která není
vyňata z exekuce.
Zrušení a změny ustanovení zde citovaných
souvisí s novou úpravou obsaženou v předcházejících
ustanoveních; obsahově navazují částečně
na obdobná ustanovení nařízení
o zabavení mzdy. Pokud jde o § 16, třeba především
odkázati na poznámky u § 6.; zachování
§ 6 alimentačního zákona znamená,
že exekuce bude přípustná nejenom na
plat, nýbrž i na jiný majetek. To je významné
proto, že se zrušuje § 372 ex. ř., který
rovněž dopouštěl zajišťovací
exekuci v širším rozsahu.
Aby byly odklizeny pochybnosti o rozsahu zabavitelnosti služebních
příjmů veřejných zaměstnanců,
pramenící jak z rozmanitosti platových součástí
(přídavků, příspěvků
atd.), tak i z roztříštěnosti předpisů,
byl do § 17 převzat podstatný obsah §
150 platového zákona a zároveň nově
upraveno jeho znění tak, jak se to jeví nutným
podle zkušeností prakse. Přitom bylo snahou
nezatěžovat toto ustanovení odkazem na zákonné
předpisy, jež byly po roce 1926 vydány a jimiž
byly zaváděny různé platové
přídavky a pod. Proto se u služebních
příjmů aktivních veřejných
zaměstnanců vyhrazuje vládnímu nařízení,
aby určilo, které součásti služebního
příjmu (vedle 75% služebního platu)
se považují za pracovní příjem.
Takovéto úpravy není třeba u platů
odpočivných a zaopatřovacích, kde
lze vystačit s výpočtem, jak jej uvádí
zákon č. 39/1946 Sb., o drahotním přídavku
poživatelů státních odpočivných
(zaopatřovacích) platů a o úpravě
některých jejich právních poměrů
(srv. čl. III, § 2).
Ustanovení odstavce c) vymezuje okruh osob, na které
se vztahují zvláštní ustanovení
daná v tomto paragrafu.
Odstavec d) přejímá poslední odstavec
§ 150 platového zákona a doplňuje ho
ustanovením č. 1, písm. c) shora již
citovaného nařízení ze dne 27. listopadu
1940. Ustanovuje se tedy jednak, že pro administrativní
srážky neplatí předcházející
exekuční omezení, a zároveň
se určuje, co platí, dojde-li ke střetu administrativní
srážky se zabavením pro jiný nárok.
Z odstavce d) pak plyne: Nejde-li o střet se zabavením
(nebo rozumí se i s postupem a pod.), platí nadále
podle první věty, že není pro uplatnění
administrativní srážky vůbec žádného
omezení, tedy že neplatí ani omezení
podle odstavce a) a b) ani podle §§ 5 a 6 tohoto zákona.
Kdyby však došlo ke střetu administrativní
srážky se zabavením, pro jiný nárok,
zaúčtuje se administrativní srážka
na část služebních a zaopatřovacích
platů podléhající exekuci, Slovo "nejprve"
tedy znamená, že pro zúčtování
pohledávky státu užije se v prvé řadě
oné části služebního příjmu
dlužníkova, která jako podléhající
exekuci sloužila dosud k uspokojení věřitelů,
ale že stát není při srážce
na tuto část služebního nebo zaopatřovacího
platu podléhající exekuci vázán,
nýbrž vyčerpav v první řadě
část platu pro exekuci zásadně volnou,
může srážkou postihnout i jinak prostou
část dlužníkova platu. Nerozhoduje zde
tedy časové pořadí zabavení
platu pro jinou pohledávku předcházející
před srážkou, ani nelze činiti rozdíl,
zda jde o administrativní srážky pro dané
zálohy nebo srážky povahy jiné.
Nová úprava exekuce na plat liší se
v mnohých směrech od úpravy dosud platné.
To se týká zejména jak zabavitelnosti jednotlivých
druhů příjmů, tak i nových
hranic existenčního minima, které se někdy
podstatně rozejdou s hranicemi dosavadními. Pokud
půjde o nové zabavení po účinnosti
zákona u platu dosud nezabaveného, nevzniknou žádné
potíže. Tyto se objeví teprve tehdy, když
plat, který se bude zabavovat podle nových předpisů,
je již zabaven podle předpisů dřívějších
a kdy bude třeba řešit vzájemný
poměr nové úpravy zabavitelnosti platu k
úpravě dřívější.
Řešení je možné dvojím způsobem.
Buď tak, že nová úprava bude platit jen
u nových zabavení a nikoliv u zabavení dřívějších,
nebo že nové předpisy se stanou rozhodnými
i pro zabavení dříve provedené. To
i ono řešení má určité
výhody a nevýhody a znamená někdy
zlepšení, jindy opět zhoršení posice
dlužníka nebo věřitele. Tak na př.
svobodnému dlužníku s čistým
měsíčním platem 2.500 Kčs zůstane
podle dřívější úpravy
částka 1660 Kčs měsíčně.
Jestliže by se však i dřívější
zabavení mělo nadále po účinnosti
zákona říditi podle nových ustanovení,
pak zůstane dlužníku volná částka
1870 Kčs měsíčně a je tedy
takováto úprava ve prospěch dlužníka,
ale poškodí věřitele, který kdysi
třebas poskytl dlužníku zápůjčku,
vyjednav si určité splátky upravené
podle tehdy platného existenčního minima.
S druhé strany zhorší se při použití
nových předpisů posice svobodného
dlužníka s čistým měsíčním
příjmem 5.000 Kčs, protože mu nyní
zůstane jen 2.120 Kčs měsíčně,
zatím co dříve činilo jeho existenční
minimum 2.410 Kčs.
Myšlenka preponderace nového práva formálního nad formálními předpisy dřívějšími
(srv. zásadu, že není-li zvláštních
přechodných ustanovení, působí
předpisy procesní ihned), svědčí
pro to, aby při rozhodování o vzájemném
poměru nové a staré úpravy byla dána
přednost úpravě nové. Pro to mluví
také okolnost, že se podřízením
dřívějších zabavení novým
předpisům zamezí nesrovnalosti, které
by tu byly, kdyby se dřívější
zabavení mělo spravovat i po účinnosti
nové úpravy podle předpisů platných
pro zabavení dříve provedené. Z těchto
důvodů byla v odstavci 1 přijata zásada,
že se i ex. opatření (tedy především
zabavení) provedená před účinností
zákona budou řídit novými předpisy
a že tedy i zabavení dříve provedené
obmezuje nebo rozšiřuje stran plnění,
která se mají uskutečniti po účinnosti
zákona, na výši přípustnou podle
nových předpisů. Důsledné provedení
této myšlenky pak znamená, že pozbývá
závaznosti dřívější usnesení
o zabavení, pokud stanovilo odchylným způsobem
částku platu vyňatou z exekuce, a že
na místo toho nastupuje nyní částka,
která je vyňata z exekuce podle nových předpisů.
Proto stanoví věta 2, že soud na návrh
stran přiměřeně upraví dřívější
usnesení o zabavení. Tímto usnesením
se ovšem pouze deklaruje to, co již platí ode
dne nabytí účinnosti zákona, ale tím
se také utváří naprosto jasně
právní situace, zejména i pro poddlužníka,
který nyní přesně ví, jaké
hranice zabavitelnosti v daném případě
platí. Dokud takové usnesení poddlužníka
doručeno nebylo, může míti pochybnosti
o tom, jakou částkou je plat dlužníkův
vyňat z exekuce. V zájmu poddlužníka
proto je, chrániti jej před možnými
újmami z neznalosti stavu, který tu je, když
strany, jež mohou míti na věci zájem,
nenavrhnou soudu, by dřívější
usnesení bylo změněno. Právě
proto na ochranu poddlužníka stanoví věta
třetí, že poddlužník může
plnit podle dřívějšího zabavujícího
usnesení s osvobozujícím účinkem
až do doručení pozměňujícího
usnesení. Strana, která bude mít zájem
na tom, aby plnění se dálo ihned podle nových
hranic, bude moci toho dosáhnout návrhem podle věty
2. Plněním pak se zde rozumí nejen výplata
částek vymáhajícímu věřiteli
podle příkazního usnesení, ale i samo
zadržování příslušných
částek z dlužníkova platu na základě
usnesení o zabavení.
Podle odstavce 2, věty první, jsou nové hranice
nezabavitelnosti rozhodné i pro účinnost
dobrovolného zastavení, postupu atd. ohledně
platu, ale na rozdíl od odstavce 1 platí to jen,
pokud úprava podle nových předpisů
je ve prospěch dlužníka. To znamená,
že pokud se část platu, která je vyňata
ze zabavení a tím i z postupu, podle nových
hranic zvětší, protože nové předpisy
zvyšují hranici nezabavitelnosti platu, bude nová
hranice rozhodná i pro přípustnost postupu
platové pohledávky, jinými slovy: rozdíl,
který tu je mezi oběma hranicemi, přijde
ve prospěch dlužníkův, i když by
při dřívějších nižších
hranicích byla tato částka určena
pro cessionáře. Naproti tomu zmenší-li
se při uzití nových hranic část
platu vyňatá z exekuce, bude pro posouzení
účinnosti postupu rozhodnou hranice dřívější,
protože by užití hranice nové bylo v neprospěch
dlužníkův. Ustanovení druhé věty
odstavce 2 je pak obdobou úpravy obsažené ve
větě 2 a 3 odstavce 1.
Provedením tohoto zákona nevzniknou státní
pokladně žádná vydání.