Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Na pracovní příjem a příjmy
postavené mu na roveň (§ 3) lze vésti
exekuci jen podle ustanovení tohoto zákona.
Pracovním příjmem (dále: plat) se
rozumějí v tomto zákoně jednak peněžité
a naturální požitky všeho druhu za práce
nebo za služby (dále jen práce), konané
v pracovním poměru veřejnoprávním
nebo soukromoprávním (plat, služné,
mzda a pod.), jednak úplaty za jiné práce
všeho druhu, které koná.dlužník
osobně pro tutéž osobu a které tvoří
podstatnou část jeho výdělečné
činnosti, a to vesměs bez zřetele na jich
pojmenování nebo způsob výpočtu,
Platu podle § 2 jsou postaveny na roveň:
1. platy odpočivné a zaopatřovací,
2. dávky z veřejnoprávního sociálního
pojištění,
3. důchody (renty) z pojistných smluv uzavřených
pro zaopatření dlužníka nebo příslušníka
jeho rodiny, kterému je dlužník podle zákona
povinen poskytovati výživu, dále takovéto
důchody, které se vyplácejí podle
posledního pořízení a z podobných
právních důvodů, nebo důchody,
které příslušejí z dobrovolného
členství v zaopatřovacích spolcích
a ústavech, jakož i důchody z výměnku,
4. důchody, které dostává dlužník
jako podporu z nadací nebo jinak,
5. důchody, které se vyplácejí jako
náhrada pro poškození na těle nebo na
zdraví,
6. výživné, které přísluší
ze zákona, a důchody, které při úmrtí
osoby ze zákona povinné výživou nastupují
na místo výživného,
7. platy, které příslušejí zaměstnanci
na podkladě soutěžní doložky po
skončení pracovního poměru.
Z exekuce jsou vyňaty:
1. odměny za práci přes čas do polovice,
2. peněžité částky, které
se vedle platu poskytují po dobu dovolené, jednorázová
věnování učiněná při
příležitosti zvláštních
událostí v podniku a mimořádné
jednorázové odměny za věrné
služby, a to každý takový plat až
do částky 1,500 Kčs v jednotlivém
případě,
3. zvláštní náhrady nákladů
spojených s pracovním výkonem,
4. odlučné a jinaké sociální
přídavky za zaměstnání mimo
závod, přídavky nebezpečnostní
a podobné přídavky, vesměs pokud jsou
stanoveny zákonem nebo pokud je určí ministr
spravedlnosti v dohodě s ministrem sociální
péče vyhláškou ve Sbírce zákonů
a nařízení nebo pokud nepřevyšují
měsíčně částku 1.500
Kčs,
5. vánoční a novoroční (bilanční)
odměny do polovice měsíčního
platu, nejvýše však do částky 1.500
Kčs,
6. příspěvky poskytované vzhledem
k sňatku, porodu nebo úmrtí, pokud se exekuce
vede pro jiné nároky než pro nároky
spojené s uzavřením sňatku, s porodem
nebo s úmrtím,
7. příspěvky (přídavky) za
poškození na těle nebo zdraví, pokud
zvláštní předpisy nestanoví jinak,
8. jednorázové příspěvky na
výchovu, dále studijní podpory a podobné
platy,
9. jednorázové dary z milosti,
10. podpory poskytované členům odborovou
organisací, pokud nespadají pod č. 6 a pokud
nepřevyšují ročně částku
3.000 Kčs.
(1) Plat nelze exekucí postihnouti, činí-li
čistý plat za období delší jednoho
týdne 1.800 Kčs na měsíc, za týden
400 Kčs na týden, za den 70 Kčs denně.
Převyšuje-li čistý plat tuto částku,
je z exekuce vyňata ještě jedna desetina rozdílu;
celková částka platu, která podle
toho není exekuci podrobena, nesmí však činiti
víc než 3.600 Kčs měsíčně,
800 Kčs týdně a 140 Kčs denně.
(2) Poskytuje-li dlužník podle zákona výživu
manželu, dřívějšímu manželu,
příbuznému nebo dítěti nemanželskému
anebo živí-li družku nebo schovance, zvyšuje
se částka uvedená v odstavci 1 za každou
osobu, které se poskytuje výživa, o 200 Kčs
měsíčně, 45 Kčs týdně
anebo 8 Kčs denně.
(1) Pro nároky na výživu, která přísluší podle zákona manželu, dřívějšímu manželu, příbuzným nebo dětem nemanželským, lze exekucí postihnouti i příjmy uvedené v § 4, č. 1, 2 a 5 až do polovice částky, která je jinak z exekuce vyňata. Částky platu, vyňaté z exekuce podle § 5, odst. 1, věty první se při exekuci pro nároky na výživu podle zákona snižují při výplatě
za měsíc, nebo | |
za zlomky měsíce | na 900 Kčs měsíčně, |
za týden | na 200 Kčs týdně, |
za den | na 35 Kčs denně a |
částky uvedené v § 5, odst. 1, větě
druhé se snižují na 1.800 Kčs měsíčně,
400 Kčs týdně a 70 Kčs denně.
Ustanovení § 5, odst. 2 platí i tu; nezbylo-li
by však přitom na věřitele vymáhajícího
výživu nic nebo nepřiměřeně
málo v poměru k tomu, čeho se podle §
5, odst. 2 dostane na osobu živenou dlužníkem,
může soud na návrh vymáhajícího
věřitele částku 200 Kčs přiměřeně
snížit, ne však pod polovici.
(2) Vede-li exekuci zároveň několik osob
pro nároky na výživu podle zákona, rozhoduje
pořadí níže určené a několik
stejně blízko oprávněných má
mezi sebou pořadí stejné:
a) nezletilé svobodné děti, čítajíc
k nim i děti nemanželské, manžel a dřívější
manžel; poměr nezletilých svobodných
dětí a manžela k dřívějšímu
manželu určí soud podle spravedlivého
uvážení;
b) ostatní potomci, a to tak, že předcházejí
ti, kteří by byli při dědické
posloupnosti ze zákona povoláni za dědice;
c) příbuzní v pokolení vzestupném
tak, že bližší stupně předcházejí
před vzdálenějšími.
(3) K dobytí útrat sporu a exekuce pro výživné
podle zákona lze vésti exekuci jako pro výživné.
Pro výpočet čistého platu platí:
1. Jde-li o zaměstnání sezónní,
které je hlavním zdrojem výživy dlužníka,
pokládá se za měsíční
plat částka, která by připadla na
měsíc, kdyby plat za sezónu byl platem za
celý rok.
2. Nezapočítávají se příjmy,
které jsou podle § 4 vyňaty z exekuce, dále
částky, které se podle předpisů
daňových nebo poplatkových anebo podle předpisů
o sociálním pojištění odvádějí
přímo k plnění zákonných
závazků dlužníkových nebo podobných
jeho závazků, které určí ministr
spravedlnosti vyhláškou ve Sbírce zákonů
a nařízení.
3. Několik platů, které jsou zároveň
zabaveny pro téhož věřitele, se sčítá.
Částka vyňatá z exekuce se odečte
především od platu, který tvoří
podstatný základ výživy dlužníkovy.
4. Dostává-li dlužník vedle peněžitého
platu také plnění naturální,
sečtou se peněžitý plat a peněžitá
hodnota plnění naturálního. Peněžitá
hodnota plnění naturálního se stanoví
podle zákonných nebo úředních
sazeb, a není-li jich, podle místních středních
cen. Na částku platu vyňatou z exekuce se
započte především hodnota naturálních
plnění, a je-li nižší, započte
se rozdíl na plat peněžitý.
5. Dlužníkův plat, podléhající
exekuci, zaokrouhlí se při výpočtu
částky vyňaté z exekuce dolů
na částku dělitelnou 20 Kčs při
výplatě za období delší jednoho
týdne, na částku dělitelnou 5 Kčs
při výplatě týdenní a na částku
dělitelnou 1 Kčs při výplatě
denní.
6. Setká-li se zabavení, postup nebo jiné
právní jednání ve prospěch
pohledávky výživného (§ 6) se zabavením
pro obyčejnou pohledávku (§ 5) započte
se výživné především do
částky platu, která je podle § 6 postižena
exekucí v širším rozsahu.
7. Rozpory o výpočet částky platu,
která je vyňata z exekuce, rozhodne na návrh
strany nebo poddlužníka exekuční soud,
Exekuční soud může výjimečně
na návrh dlužníkův zvýšiti
část platu vyňatou z exekuce podle §§
5 nebo 6, je-li to naléhavě nutné se zřetelem
na zvláštní potřeby dlužníkovy
z důvodů osobních (na př. pro těžkou
tělesnou vadu nebo neduh) a neodporují-li tomu převážné
zájmy věřitelovy. Změní-li
se podmínky rozhodné pro zvýšení,
upraví exekuční soud na návrh věřitelův
usnesení přiměřeně.
(1) Zaváže-li se osoba, pro kterou dlužník
koná práce, třetí osobě k plněním,
která podle daných poměrů představují
zcela nebo zčásti náhradu za dlužníkovu
práci, lze podle exekučního titulu proti
dlužníku vésti exekuci na nárok oprávněné
třetí osoby tak, jako by nárok příslušel
dlužníku. Zabavení dlužníkova nároku
na náhradu postihuje bez dalšího i nárok
oprávněné třetí osoby, ač-li
třetí osoba nedostává částky
platu od dlužníkova zaměstnavatele na podkladě
právního jednání jako plnění
za něco, co se své strany splnila dlužníku.
Usnesení povolující exekuci se doručí
oprávněné třetí osobě
stejně jako dlužníku.
(2) Koná-li dlužník třetí osobě
ve stálém poměru práce, které
podle svého druhu a rozsahu jsou obvykle odměňovány,
bezplatně nebo za náhradu nepoměrně
nepatrnou, platí v poměru mezi věřitelem
a příjemcem prací, že se dluhuje přiměřená
náhrada. Při zkoumání, zda jsou tyto
podmínky dány, jakož i při výměře
náhrady třeba mít zřetel na všechny
okolnosti případu, zvláště na
druh prací, na příbuzenské nebo jiné
vztahy mezi osobou oprávněnou služby požadovat
a osobou k nim povinnou a na hospodářskou zdatnost
osoby oprávněné požadovat práce.
(1) Zabaví-li se náhrada za osobně konané
práce, která není splatná v opětujících
se platech, vyjme soud na návrh dlužníkův
z exekuce tolik, kolik potřebuje v přiměřeném
časovém období na nutnou výživu
svou a osob oprávněných požadovati výživu
podle zákona nebo na výživu schovance. Při
rozhodnutí přihlédne soud k hospodářským
poměrům dlužníka, zejména k jeho
jinaké výdělkové možnosti; z
exekuce nelze však vyjmout více, nežli by dlužníku
zůstalo, kdyby jeho pracovní příjem
záležel v běžné pracovní
mzdě. Návrh dlužníkův se zamítne,
pokud mu odporují převážné zájmy
věřitelovy.
(2) Předpisy odstavce 1 platí obdobně pro
zabavení úplat za poskytování bytu
nebo za jiné užívání věci,
jestliže podstatnou část úplaty tvoří
nepochybně náhrada za konání prací,
nikoliv za užívání věci.
(3) Proti rozhodnutí soudu druhé stolice o návrhu
podle odstavce 1 nebo 2 není další opravný
prostředek.
Exekuce pro daně a jiné veřejné dávky,
které se vyměňují z platu, je, pokud
jde o nedoplatky za dobu tří let počítajíc
od splatnosti daně nebo dávky, přípustná
v rozsahu § 6, odst. 1, pro nedoplatky starší
tří let v rozsahu plynoucím z §§
4 a 5, Ustanovení § 10, odst. 3 platí obdobně.
Ustanovení tohoto zákona o exekuci na plat nemohou
býti dohodou stran změněna nebo vyloučena
na újmu dlužníka. Každé opatření
odporující těmto ustanovením, ať
se stalo postupem, poukazem, zastavením nebo jiným
právním jednáním, nemá právních
následků.
Zrušují se všechna ustanovení o věcech
upravených tímto zákonem. Zejména
se zrušují:
1. zákon ze dne 15. dubna 1920, č. 314 Sb., o exekuci
na platy a výslužné zaměstnanců
a jejich pozůstalých, ve znění právních
předpisů jej měnících nebo
doplňujících;
2. použivatelnost nařízení o zabavení
mzdy ze dne 30. října 1940, Říš.
zák. I, str. 1451, a prováděcího nařízení
ze dne 27. listopadu 1940, Věst. ř. prot. str. 581.
Zákon ze dne 27. května 1896, č. 79 ř.
z., o řízení exekučním a zajišťovacím
(exekuční řád), ve znění
novel, se mění takto:
1. Zrušují se §§ 292, 330 a 372.
2. § 290 zní:
"Na pracovní příjem a příjmy
postavené mu na roveň lze vésti exekuci jen
v rozsahu ustanovení zákona o exekuci na platy."
3. § 291 zní:
"(1) Nároky na povinný díl nebo na bolestné,
pokud nebyly soudně uplatněny nebo pokud nebyly
uznány smlouvou (smírem), nelze exekucí postihnouti.
(2) Z exekuce jsou dále vyňaty částky,
na které má dlužník nárok ze
smlouvy o pojištění nemovitosti nebo jejich
příslušenství, musí-li býti
podle smlouvy (stanov) upotřebeno těchto peněz,
aby poškozená budova byla znovu vystavěna nebo
opravena, nebo aby její příslušenství
bylo doplněno."
4. V § 293 nahrazují se slova "ustanovení
§§ 290 až 292" slovy "ustanovení
§§ 290 a 291".
Zákonný článek LX/1881 o řízení
exekučním (exekuční zákon),
ve znění novel, se mění takto:
1. Zrušuje se čl. VI, § 43 zákona ze dne
19. ledna 1928, č. 23 Sb., kterým se mění
a doplňují některá ustanovení
zákonů o soudním řízení
ve věcech občanských a o řízení
exekučním, a § 64 a) ex. zák.
2. Čl. VI, § 41 zák. č. 23/1928 Sb.
zní:
"Na pracovní příjem a příjmy
postavené mu na roveň lze vésti exekuci jen
v rozsahu ustanovení zákona o exekuci na platy."
3. Čl. VI, § 42 zák. č. 23/1928 Sb.,
zní:
"(1) Nároky na povinný díl nebo na bolestné,
pokud nebyly soudně uplatněny nebo pokud nebyly
uznány smlouvou nebo smírem, nelze exekucí
postihnouti.
(2) Z exekuce jsou dále vyňaty částky,
na které má dlužník nárok ze
smlouvy o pojištění nemovitostí nebo
jejich příslušenství, musí-li
býti podle smlouvy (stanov) upotřebeno těchto
peněz, aby poškozená budova byla znovu vystavěna
nebo opravena, nebo aby její příslušenství
bylo doplněno."
4. V čl. VI, § 44 zák. č. 23/1928 Sb.,
nahrazují se slova "Ustanovení §§
41 až 43" slovy "Ustanovení §§
41 a 42".
Zákon ze dne 16. prosince 1930, č. 4 Sb. z roku
1931, na ochranu osob oprávněných požadovati
výživu, výchovu nebo zaopatření,
se mění takto:
1. V § 6, odst. 1, větě druhé nahrazují
se slova "v jednom roce" slovy "ve třech
letech".
2. K § 6 připojuje se další odstavec 4:
"(4) Ustanovení předchozích odstavců
se užije přiměřeně také
pro zajištění nároků z rent,
které se platí z důvodu poškození
na těle nebo na zdraví."
(1) Dosavadní ustanovení o exekuci na služební
a odpočivné (zaopatřovací) platy veřejných
zaměstnanců se nahrazují touto úpravou:
a) Při exekuci na služební příjem
veřejných zaměstnanců považuje
se za pracovní příjem (§ 2) jen 75%
služebního platu (platu jemu odpovídajícího)
a těch ostatních součástí služebních
příjmů, které určí vláda
nařízením.
b) U poživatelů veřejných odpočivných
(zaopatřovacích) platů považuje se za
platy postavené na roveň pracovnímu příjmu
(§ 3, č. 1) 75% jak základních odpočivných
(zaopatřovacích) platů - ať zákonných
nebo přiznaných rozhodnutím podle volné
úvahy - tak i jejich veškerého příslušenství
(výchovné, doplňovací přídavek
ženatých, vyrovnávací přídavky,
drahotní přídavky a pod.).
c) Zaměstnanci ve smyslu odstavce a) se rozumějí
veřejní zaměstnanci, jejichž platové
a služební poměry jsou upraveny platovým
zákonem, učitelským zákonem a zákonem
ze dne 24. června 1926, č. 105 Sb., o platových
poměrech státních, obecních (městských)
a obvodních lékařů, ve znění
právních předpisů je měnících
a doplňujících, nebo úpravami vydanými
podle § 210 platového zákona nebo podle obdoby
těchto předpisů. Veřejnými
odpočivnými (zaopatřovacími) platy
ve smyslu odstavce b) se rozumějí odpočivné
(zaopatřovací) platy vyplácené z prostředků
státu nebo jiných korporací (nadací)
veřejného práva, jakož i z prostředků
jejich nebo jimi spravovaných ústavů, podniků
a fondů.
d) Předpisy o exekuci na služební platy zaměstnanců
uvedených v odstavci a) a na odpočivné (zaopatřovací)
platy poživatelů uvedených v odstavci b) neplatí
pro administrativní srážky ze služebních
a odpočivných (zaopatřovacích) platů
zaměstnanců státu nebo svazků územní
samosprávy a jejich pozůstalých, jde-li o
pohledávky těchto zaměstnavatelů vzniklé
ze služebního nebo pensijního poměru
nebo se zřetelem na něj. Setká-li se srážka
tohoto druhu se zabavením pro nějaký jiný
nárok, zaúčtuje se pohledávka těchto
zaměstnavatelů nejprve na část služebních
nebo odpočivných (zaopatřovacích)
platů podléhající exekuci.
(2) Nedotčena zůstávají ustanovení
o exekuci na náležitosti vojenských osob z
počtu mužstva v činné službě
a některých jiných osob jim co do náležitostí
na roveň postavených, jakož i na zaopatření
délesloužících.
(1) Exekuční opatření provedené
před účinností tohoto zákona
podle dosavadních hranic zabavení se obmezuje nebo
rozšiřuje stran plnění, která
se mají uskutečniti za účinnosti tohoto
zákona, na výši přípustnou podle
nových ustanovení. Na návrh věřitele
nebo dlužníka upraví exekuční
soud přiměřeně dřívější
usnesení. Až do doručení pozměňujícího
usnesení je poddlužník oprávněn
plniti v rozsahu dřívějšího usnesení
s osvobozujícím účinkem.
(2) Při posuzování účinnosti
právních jednání, zvláště
postupu platu, která se stala před účinností
tohoto zákona, užije se předpisů tohoto
zákona pouze tehdy, je-li to ve prospěch dlužníkův.
Poddlužník je však i v tomto případě
oprávněn plniti podle dosavadních předpisů
s osvobozujícím účinkem tak dlouho,
až mu bude doručeno pozměňující
soudní rozhodnutí nebo až ho dojde prohlášení
oprávněné osoby, že se zřekla
svého nároku.
Tento zákon nabývá účinnosti
prvním dnem druhého měsíce po vyhlášení;
provede jej ministr spravedlnosti v dohodě se zúčatněnými
ministry.
V republice Československé upravil exekuci na služební
a odpočivné platy zákon ze dne 15. dubna
1920, č. 314 Sb., o exekuci na platy a výslužné
zaměstnanců a jejich pozůstalých,
ve znění zákona ze dne 2. července
1924, č. 177 Sb. Hranice nezabavitelné částky
byla tu stanovena různě, podle toho, zda se exekuce
vedla pro pohledávku obyčejnou nebo pro pohledávku
výživného ze zákona, a dále podle
toho, zda se vedla na plat aktivní nebo odpočivný
(zaopatřovací). Tato úprava byla celkem přímočará,
neboť nepřihlížela zejména k tomu,
zda dlužník živí jiné osoby a kolik
jich živí. Proto byla již v roce 1938 připravována
nová úprava exekuce na platy, ale k té již
nedošlo. V roce 1940 vydali Němci nařízení
ze dne 30. října 1940, Říš. zák.
I, str. 1451, k ochraně pracovního příjmu
před zabavením, kterého se s prováděcím
nařízením ze dne 27. listopadu 1940, Věst.
ř. prot. str. 581, dosud používá v zemích
České a Moravskoslezské a to na základě
článku II, čl. 2 zákona o obnovení
právního pořádku (příloha
k zákonu ze dne 19. prosince 1945, č. 12 Sb., z
roku 1946). Toto nařízení upravilo hranici
nezabavitelnosti vhodněji než zákon č.
314/1920 Sb., neboť nejenom stanovilo existenční
minimum částkou vyšší, nýbrž
je také odstupňovalo podle toho, kolik osob dlužník
živí a jak je vysoký jeho plat.
Také na Slovensku byl zákon č. 314/1920 Sb.
částečně změněn a to
zákonem ze dne 10. května 1942, č. 184 Sl.
z.; zde byla hranice nezabavitelných částek
rovněž zvýšena a upravena podle počtu
osob, které dlužník živí.
Při srovnání úpravy exekuce na platy,
platné jednak v oblasti zemí České
a Moravskoslezské, jednak na Slovensku, dlužno dáti
přednost úpravě jmenované na prvém
místě, a to zejména proto, že tato úprava
řeší zároveň některé
souvislé otázky s jednotného hlediska. Protože
však některá ustanovení citovaného
nařízení jsou příliš kasuistická
(srv. výpočet nezabavitelné částky
v § 5 a podmínky zvýšení nezabavitelné
částky v § 8); jiná ustanovení
působí zase praksi těžkosti (tak zejména
pokud v § 6 bylo při exekuci pro pohledávku
výživného ze zákona ponecháno
určení nezabavitelné částky
soudu (a protože konečně některá
ustanovení nezapadají ani dobře do systému
našeho exekučního práva, bylo nutno
provésti některé podstatné změny.
Nová úprava exekuce na plat, obsažená
v této osnově řeší - se zřetelem
na oddíl II, bod 16 dohody mezi vládou a Slovenskou
národní radou ze dne 2. června 1945 - věc
jednotně pro celé území Československé
republiky.
K jednotlivým ustanovením se poznamenává:
Ustanovení § 1 vyjadřuje, že na pracovní
příjem a příjmy mu postavené
na roveň lze vésti exekuci jen tak, jak stanoví
tento zákon. Z toho především plyne,
že při exekuci na tyto příjmy nelze
užíti všeobecných nebo zvláštních
předpisů o exekuci, pokud by byly v rozporu s úpravou
podle tohoto zákona (srv. § 13). Ze striktního
znění § 1 plyne také dále, že
při exekuci na pracovní příjem a příjmy
mu postavené na roveň nelze ani užíti
ujednání odchylujících se v neprospěch
dlužníka od navržené zákonné
úpravy, jak ostatně výslovně stanoví
§ 293 ex. ř. (čl. VI, § 44 zák.
č. 23/1928 Sb.) a znovu opakuje § 12 osnovy.
Pod označení "pracovní příjem
(plat)" zahrnuje § 2 dva druhy příjmu.
Především je to plat v běžném
slova smyslu, t. j. to, co dlužník dostává
za práce konané na základě poměru
pracovního, pro který je charakteristickým
znakem juristická nesamostatnost práce; to vyslovuje
prvá část § 2. Nezáleží
na tom, zda základem pro placení úplaty je
pracovní poměr veřejnoprávní
či soukromoprávní, ani zda dlužník
dostává za práce úplatu peněžitou
nebo naturální, ani jak je tato úplata označena
(mzda, služné, plat a pod.); spadá sem tedy
i plat za práce konané na základě
učebního poměru, neboť i učební
poměr je soukromoprávním poměrem pracovním
(srv. rozh. Sb. n. s. č. 8703). Ustanovení, že
platem se rozumějí "peněžité
a naturální požitky všeho druhu za práce
nebo za služby konané v pracovním poměru",
znamená ve svých důsledcích, že
skládá-li se pracovní příjem
u téhož zaměstnavatele z různých
druhů (částí), na př. ze základního
platu, drahotního přídavku, výchovného
a pod., nebo skládá-li se z platů peněžitých
a naturálních, jsou doručením platební
zápovědi zaměstnavateli, kterou se zabavuje
zcela všeobecně plat dlužníkův
bez bližšího označení, zabaveny
všechny tyto dílčí platy jakožto
části celého platu. Pokud by takovéto
platy nebyly placeny týmž poddlužníkem
(pracuje-li na př. dlužník pro dva zaměstnavatele
nebo dostává-li dlužník vedle platu
rodinné přídavky podle zákona č.
154/1945 Sb.), bylo by ovšem třeba, aby byly zabaveny
u obou poddlužníků (srv. § 7, č.
3 a 4). Pokud pak § 1 uvádí vedle prací
"služby", je to proto, že se tohoto označení
užívá nejen v běžné mluvě,
nýbrž i v některých právních
předpisech (srv. zákon o pracovních soudech
č. 131/1931 Sb. a zákon o soukromých zaměstnancích
č. 154/1934 Sb.).
Za plat označuje § 2 dále úplatu za
osobně konané práce, i když jejich základem
není pracovní poměr v technickém slova
smyslu, jestliže takové práce tvoří
podstatnou část výdělečné
činnosti dlužníkovy; o jaký právní
poměr, na jehož základě se práce
konají, tu jde, je nerozhodné. Může
jíti o řadu smluv o díle, dlužníkem
osobně prováděných (na př.
pokladenským lékařem a j.). Podmínkou
je, že tyto práce koná dlužník
osobně pro touž osobu a že tvoří
podstatnou část jeho výdělečné
činnosti. I náhrady za takovouto pracovní
činnost znamenají pro dlužníka totéž,
co plat z titulu pracovní smlouvy, a proto je třeba
i zde postupovat s hlediska jeho ochrany před exekucí
tak jako u platu v technickém slova smyslu. Ze srovnání
§ 2 a § 10, jenž má na zřeteli zabavitelnost
náhrady, která není splatná v opětujících
se platech, plyne, že ustanovení § 2, pokud jedná
o náhradách za jiné práce, míří
na náhrady opětující se.
K č. 1: V bodě 1 jsou platu podle § 2 postaveny
na roveň odpočivné a zaopatřovací
platy. Je to rozdíl proti zákonu č. 314/1920
Sb., který u platů aktivních a odpočivných
(zaopatřovacích) upravoval existenční
minimum různě. Pro takovéto rozlišování
není však přesvědčivých
důvodů, nehledíc k tomu, že jednotnou
úpravou existenčního minima u platů
aktivních i odpočivných (zaopatřovacích)
vyloučí se pochybnosti, která hranice platí
v případě, že dlužník bere
plat odpočivný, ale vedle toho i aktivní
plat za zaměstnání, která koná
na pensi (srv. rozh. č. 594 Sb. Soudc. listů).
Pod ustanovení bodu 1 patří jak odpočivné
a zaopatřovací platy veřejných zaměstnanců,
tak i obdobné platy v zaměstnání soukromém,
nikoli však dávky důchodového veřejnoprávního
pojištění (srv. č. 2). Theoreticky by
bylo lze odpočivné platy veřejných
zaměstnanců zahrnout pod pojem platu podle §
2, jestliže se totiž přihlíží
k tomu, že přeložením do výslužby
veřejného zaměstnance se jeho služební
poměr pravidelně nepřerušuje; přesto
však je vhodnější uvésti odpočivné
a zaopatřovací platy zvláště,
a to jednak proto, že tato úprava lépe vyhovuje
praktické potřebě a běžnému
nazírání (pensista přece již
nekoná žádnou práci), jednak proto,
že v některých případech se služební
poměr veřejného zaměstnance dáním
na odpočinek přerušuje.