Branný výbor projednal ve svých schůzích
dne 25. IX., 5. XI., 12. XI., 13. XI. a 17. XII. 1946 vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon ze dne 15. května 1946,
č. 136 Sb., o umisťování a jiném
zaopatření účastníků
národního boje za osvobození (tisk 83).
Při projednávání vládního
návrhu zákona v branném výboru podle
zásad dohodnutých v subkomisi se ukázala
nutnost četných změn, takže se z legislativně
technických důvodů projevila nutnost zpracovat
celou materii ve formě nového zákona.
Nová osnova vymezuje pojem příslušníka
československé armády v zahraničí,
osob, které konaly službu v československé
armádě v zahraničí, československého
politického vězně, příslušníka
první československé armády na Slovensku
a dobrovolníka španělské republikánské
lidové armády. Těmto osobám se přiznává
za určitých předpokladů, v osnově
uvedených, zvýhodněné započtení
doby strávené ve vlastnosti účastníka
národního boje za osvobození pro obor veřejných
služeb. Je pamatováno také na zaměstnance
v individuálním smluvním poměru v
soukromých službách (§ 16, odst. 5).
Vymezení shora uvedených pojmů příslušníků
národního boje za osvobození bylo provedeno
restriktivně, jak je zřejmo z předložené
osnovy. Branný výbor zdůrazňuje, že
ustanovení § 2, odst. 4 b) nutno vykládati
v širším slova smyslu, t. j. že se nepožaduje
jen přímá, bezprostřední bojová
činnost, nýbrž stačí kausální
souvislost s bojovou činností zajetí předcházející.
K vymezenému pojmu československého politického
vězně branný výbor uvádí,
že jest jím také rozuměti účastníky
t. zv. akcí (jako byla na př. akce z 15. března
1939, 1. září 1939, rukojmí z 15,
listopadu 1939, studentská akce a j.), Pokud se týče
účastníků národního
boje za osvobození z řad dělnictva, branný
výbor dospěl k názoru, že u nich nelze
provésti zhodnocení týmž nebo obdobným
způsobem, jaký navrhuje osnova pro veřejné
zaměstnance, uznává však, že je
spravedlivo a nutno, aby i u nich bylo zhodnocení provedeno,
a to v osnově zákona o národním pojištění.
Po podrobném projednání osnovy branný
výbor doporučuje, aby byla schválena i s
připojenou resolucí.
Sociálně politický výbor projednal
ve svých schůzích dne 14. listopadu a 17.
prosince 1946 jak vládní návrh zákona
(tisk 83), kterým se mění a doplňuje
zákon ze dne 15. května 1946, č. 136 Sb.,
o umisťování a jiném zaopatření
účastníků národního
boje za osvobození, tak iniciativní návrh
poslanců dr. Neumana, Vodičky, dr. Johna, Plojhara,
Rožnaye a Bašťovanského (tisk 120) a podle
směrnic dohodnutých v subkomisi výboru branného,
sociálně politického, právního
a rozpočtového se usnesl společně
na předloženém návrhu s tím,
že spojil projednávání vládního
návrhu (tisk 83) s iniciativním návrhem (tisk
120), ježto podstatná ustanovení iniciativního
návrhu poslanců dr. Neumana, Vodičky, dr.
Johna, Plojhara, Rožnaye a Bašťovanského,
jímž se vymezuje pojem československého
osvobozeného politického vězně byla
pojata do osnovy, jíž se novelisuje vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 136/1946 Sb. (tisk 83).
V zájmu přehlednosti se uvádí: Ustanovení
§ 1 iniciativního návrhu (tisk 120) bylo zařazeno
do § 2, odst. 5 schválené osnovy. Ustanovení
§§ 3 a 4 tisku č. 120 bylo pojato do § 1,
odst. 3 přijaté osnovy. Podstatná ustanovení
§§ 5 a 6 tisku č. 120 jsou obsažena v §
8 přijaté osnovy. Ustanovení § 7 tisku
č. 120 bylo pojato do § 19 přijaté osnovy
a ustanovení § 9 tisku č. 120 bylo pojato do
§ 21 přijaté osnovy. Z vytýčeného
přehledu je patrno, že obsah iniciativního
návrhu (tisk 120) byl v celé šíři
pojat do osnovy novely zákona č. 136 Sb. ai 1946
(tisk 83) a mohlo býti proto upuštěno od samostatného
projednání tohoto iniciativního návrhu.
Sociálně politický výbor schválil
text osnovy vypracovaný subkomisí výborů
branného, sociálně politického, právního
a rozpočtového v připojeném znění
a doporučuje plenu ústavodárného Národního
shromáždění osnovu ke schválení.
Současné doporučuje výbor ku přijetí
připojenou resoluci přijatou výborem.
Právny výbor prejednal vo schôdzi dňa
11. decembra 1946 vládny návrh zákona (tlač
83) vo znení dohodnutým po prejednaní vo
spoločnej subkomisie výboru branného, sociálne
politického, právneho a rozpočtového,
doplnil ho a jeho pripojené znenie doporučuje plénu
ústavodarného Národného shromaždenia
ku schváleniu i s pripojenou rezolúciou.
Výbor rozpočtový projednal ve schůzi
dne 18. prosince 1946 shora uvedený vládní
návrh (tisk 83) a přijal jej ve znění,
jak se na něm usnesl výbor branný, sociálně
politický a právní a v této úpravě
doporučuje jej plénu ústavodárného
Národního shromáždění
ke schválení. Současně přijal
připojenou resoluci.
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Účastníkem národního boje
za osvobození je
1. kdo v letech 1939 až 1945
a) byl příslušníkem československé
armády v zahraničí nebo v ní konal
vojenskou službu za podmínek uvedených v §
2, odst. 1, č. 2,
b) konal vojenskou službu ve spojenecké armádě,
c) byl příslušníkem první československé
armády na Slovensku,
d) byl československým partyzánem (§
1 zákona ze dne 14. února 1946, č. 34 Sb.,
jímž se vymezuje pojem "československého
partyzána"),
e) zúčastnil se aspoň 3 měsíce
soustavnou činností zahraničního nebo
domácího hnutí, směřujícího
přímo k osvobození republiky Československé,
nebo slovenského národního povstání
třeba po dobu kratší takovým způsobem,
že tato činnost přivodila nebo byla prokazatelně
způsobilá přivodit jemu nebo jeho rodinné
újmu na životě, osobní svobodě
nebo zdraví,
f) zúčastnil se povstání v květnu
1945, při čemž za bojů padl nebo byl
těžce raněn nebo utrpěl těžkou
poruchu zdraví,
g) byl československým politickým vězněm,
2. kdo byl československým dobrovolníkem
ve Španělsku v letech 1936 až 1939.
(2) Stejně jako účastníci národního
boje za osvobození se posuzují příslušníci
stráže obrany státu zřízené
vládním nařízením ze dne 23.
října 1938, č. 270 Sb., o stráži
obrany státu, kteří v roce 1938 v souvislosti
s bojem proti nepřátelské protistátní
činnosti v pohraničí utrpěli újmu
na životě, osobní svobodě nebo zdraví.
(3) Vlastnosti osob uvedených v odstavcích 1 a 2
nemůže nabýt, i když splňuje podmínky
těchto odstavců,
a) kdo konal službu v nepřátelské armádě,
nebo zúčastnil se jinak nepřátelského
válečného podnikání proti spojencům,
vyjímajíc službu v armádě t.
zv. Slovenského státu do 29. srpna 1944; v případech
zvláštního zřetele hodných může
ministr národní obrany povolit výjimku z
tohoto ustanovení,
b) kdo byl na vedoucím místě Národní
odborové ústředny zaměstnanecké,
Ústředí veřejných zaměstnanců,
Svazu zemědělství a lesnictví nebo
Hlinkovy slovenské ľudové strany, nevyužíval-li
tohoto místa k činnosti zvláště
významné v národním boji za osvobození,
nebo kdo byl dobrovolně členem Svazu pro spolupráci
s Němci, Českého svazu válečníků,
Rodobrany, Vlajky, České ligy proti bolševismu,
Německo-české společnosti, Kuratoria
pro výchovu mládeže v Čechách
a na Moravě, Hlinkovy gardy, Německo-slovenské
společnosti, Hlinkovy mládeže nebo jiných
fašistických organisací podobné povahy,
jejichž účelem bylo šířit
nacistickou ideologii a udržovat mocenské postavení
Němců a Maďarů,
c) kdo byl okupanty nebo jejich pomahači pověřen
vedoucím místem ve veřejných službách,
leč že využíval tohoto místa k
činnosti zvláště významné
v národním boji za osvobození, nebo šlo
o funkce zastávané v armádě t. zv.
Slovenského státu do 29. srpna 1944,
d) kdo zaujímal vedoucí místo ve válečném
průmyslu, pracujícím pro německou
nebo maďarskou armádu, nebo prováděl
opevňovací práce pro Němce nebo Maďary,
aniž byl k uvedeným činnostem donucen a nemohl
se jim vyhnout, nebo kdo se obohatil v souvislosti s poměry
v době nesvobody,
e) kdo přímo nebo nepřímo, i když
nebyl členem některé organisace uvedené
pod písm. b), vyvinul jakoukoli činnost proti slovenskému
národnímu povstání, nebo o své
újmě činy nebo slovy podporoval nebo obhajoval
režim nacistů, fašistů, zrádců
a kolaborantů, nebo se projevil jako osoba protidemokratická
nebo protilidová nebo státně nebo národně
nespolehlivá,
f) kdo je německé nebo maďarské národnosti,
leč že se nikdy neprovinil proti národu českému
a slovenskému nebo proti samostatnosti republiky Československé
a zúčastnil se dobrovolně národního
boje za osvobození, způsobem uvedeným v §
1, odst. 1, čl. 1, písm. a), d), e) a g).
(4) Ustanovení odstavce 1, č. 1, písm. b)
až g), č. 2 a odstavce 2 vztahuje se pouze na československé
státní občany.
(1) Podle tohoto zákona je
1. příslušníkem československé
armády v zahraničí, t. j. československých
vojenských jednotek zřízených v letech
1939 až 1945 mimo území republiky Československé:
kdo dobrovolně vstoupil do této armády nejpozději
dne 6. října 1944,
a) učinil-li tak při první příležitosti
vyjímajíc případy, kde ke vstupu došlo
do 31. prosince 1941 nebo zúčastnil se bojů
v polním útvaru nebo byl v souvislosti s výkonem
vojenské služby usmrcen nebo těžce raněn,
a
b) neopustil-li službu v této armádě,
leč následkem demobilisace nebo po superarbitračním
řízení nebo podle rozhodnutí orgánů
československého zřízení v
zahraničí uvolněním pro některý
jiný jeho obor, avšak byl-li takto uvolněn,
jen tehdy, konal-li činnou službu alespoň šest
měsíců nebo zúčastnil-li se
bojů v polním útvaru,
2. osobou, která konala vojenskou službu v československé
armádě v zahraničí podle tohoto ustanovení:
kdo vstoupil do této armády po 6. říjnu
1944, učinil-li tak při první příležitosti
a mimoto zúčastnil-li se bojů v polním
útvaru nebo byl v souvislosti s výkonem vojenské
služby usmrcen nebo těžce raněn a neopustil
službu v této armádě, leč následkem
demobilisace nebo po superarbitračním řízení,
3. osobou, která konala vojenskou službu ve spojenecké
armádě: kdo vstoupil do této armády
před 5. květnem 1945 dobrovolně, nemohl-li
sloužit v československé armádě
v zahraničí z důvodů na jeho vůli
nezávislých nebo projevily-li příslušné
československé orgány souhlas s jeho vstupem
do spojenecké armády a jsou-li u něho splněny
- vyjímajíc příslušnost k československé
armádě v zahraničí - obdobně
podmínky uvedené pod č. 1, písm. a)
a b),
4. příslušníkem první československé
armády na Slovensku: kdo v ní nastoupil činnou
službu nejpozději dne 28. října 1944
a setrval v boji nebo v činném odporu proti
okupantům až do osvobození, leč že
a) v souvislosti s výkonem služby přišel
o život nebo pro zranění nemohl pokračovat
v boji, nebo,
b) upadl v boji do zajetí, nebo
c) nastoupil činnou službu v prvním československém
armádním sboru z SSSR při první příležitosti
a zúčastnil se bojů v polním útvaru,
5. československým politickým vězněm:
kdo byl v době mezi 15. březnem 1939 a 4. květnem
1945 omezen na osobní svobodě vězněním,
internováním, odvlečením nebo jinak
pro protifašistickou bojovou nebo politickou činnost
směřující přímo proti
nacistickým nebo fašistickým okupantům,
jejich pomahačům nebo zrádcům národa
českého nebo slovenského nebo z důvodů
persekuce politické, národní, rasové
nebo náboženské, trvalo-li omezení osobní
svobody alespoň 3 měsíce, nebo sice dobu
kratší, utrpěl-li však újmu na
zdraví nebo na těle vážnějšího
rázu nebo zemřel následkem omezení
osobní svobody,
6. československým dobrovolníkem ve Španělsku:
kdo se v době mezi 19. červencem 1936 a 28. březnem
1939 ve Španělsku zúčastnil války
proti fašismu jako dobrovolník španělské
republikánské lidové armády (mezinárodních
brigád).
(2) Za vstup do útvarů uvedených v §
1, odst. 1, č. 1. písm, a) až c), do partyzánské
jednotky, jakož i do španělské republikánské
lidové armády (mezinárodních brigád)
se považují jednání podle § 15,
č. 1, písm. a) až d) a f).
(1) Účastníkům národního
boje za osvobození se vyhrazují jednou polovinou
místa ve službě
a) státu, svazků územní samosprávy
a všech ostatních veřejnoprávních
korporací a nadací,
b) ústavů, podniků, fondů a zařízení,
které náležejí subjektům uvedeným
pod písm. a) nebo jsou jimi spravovány,
c) národních podniků, zřízených
podle § 12 dekretu presidenta republiky ze dne 24. října
1945, č. 100 Sb., o znárodnění dolů
a některých průmyslových podniků
nebo podle § 8 dekretu presidenta republiky ze dne 24. října
1945, č. 101 Sb., o znárodnění některých
podniků průmyslu potravinářského,
a národních podniků vzniklých podle
ustanovení dekretu presidenta republiky ze dne 24. října
1945, č. 102 Sb., o znárodnění akciových
bank, nebo podle dekretu presidenta republiky ze dne 24. října
1945, č. 103 Sb., o znárodnění soukromých
pojišťoven,
d) podniků, u nichž jsou subjekty uvedené pod
písm. a) převážnou měrou podílníkem
nebo které jsou jimi zaručeny nebo které
jsou převážně závislé
na podporách z veřejných prostředků
(subvencích, výhodách).
(2) Každé liché místo uprázdněné
ode dne počátku účinnosti tohoto zákona
je místo vyhrazené.
(3) Výhrada služebních míst se nevztahuje
na místa,
a) která se podle zákonných ustanovení
doplňují výhradně ze zaměstnanců
nižších kategorií,
b) která se obsazují povýšením
z nižší platové stupnice (z nižší
stupnice funkčního služného nebo ze
skupiny míst bez funkčního služného).
(4) Ustanovením předchozích odstavců
se nemění opatření o Němcích
a Maďarech ve veřejných službách.
Účastníci národního boje za
osvobození mají přednostní právo
a) na umístění v organisacích řízeného
hospodářství, v soukromých podnicích
sloužících veřejné dopravě
a v závodech nebo podnicích družstevních
nebo soukromých, pověřených převážně
státními nebo jinými veřejnými
dodávkami,
b) na opětné umístění v soukromém
podniku, v němž byl účastník
národního boje za osvobození zaměstnán
bezprostředně před svou účastí
v národním boji za osvobození,
c) na udělení živnostenských oprávnění
(povolení licencí) a na povolení výdělečných
podniků jiného druhu, jakož i na připuštění
k výkonům svobodných povolání
před všemi stejně kvalifikovanými uchazeči,
d) v přídělovém řízení
na přidělení v den účinnosti
tohoto zákona volného nebo později uvolněného
zemědělského majetku, živnostenských
podniků, jakož i jiného nemovitého i
movitého nepřátelského majetku konfiskovaného
podle příslušných zákonných
předpisů o konfiskaci nepřátelského
majetku, jakož i na nájem (pacht) takového
majetku,
e) na ustanovení národními správci
nad majetkem uvedeným za písm. d),
f) na přijetí do škol a kursů, kde je
přijímání žáků
omezeno, před všemi stejně kvalifikovanými
uchazeči (uchazeči stejného pořadí),
g) při udělování podpor z nadací
a fondů za všeobecných podmínek nadace
nebo fondu.
Ministerstvo školství a osvěty poskytne účastníkům
národního boje za osvobození mimořádné
úlevy při přijímání
a při studiu na všech učilištích
v jeho oboru působnosti, zejména se zřetelem
k druhu a délce dřívějšího
vzdělání (zaměstnání)
účastníkova, nejvýše však
v tom rozsahu, aby poskytnutými úlevami nebylo znemožněno
dosažení učebního cíle.
(1) Práva účastníkova národního
boje za osvobození, jenž padl, zemřel nebo
zemře, uvedená v §§ 3 a 4, přecházejí
a) na manžela nebo manželku, děti manželské
i nemanželské a osvojence, druha nebo družku,
b) na rodiče,
c) na sourozence.
(2) Podmínkou je, aby osoba, na kterou práva přecházejí,
byla státně a národně spolehlivá
a ze zákonného nebo mravního nároku
svou výživou převážně odkázána
na účastníka národního boje
za osvobození. Výjimku, pokud jde o národní
spolehlivost, může povoliti ze závažných
důvodů ministerstvo národní obrany
v dohodě s ministerstvem vnitra.
(3) Práva přecházejí vždy jen
na jedinou osobu v pořadí, jak jsou vyjmenovány
za písm. a) až c) a uvnitř tohoto pořadí
mezi dětmi a osvojenci, rodiči a sourozenci vždy
v pořadí od nejstaršího.
(1) Nemůže-li účastník národního
boje za osvobození úspěšně uplatnit
některé z práv podle §§ 3 a 4 pro
svou invaliditu, která je alespoň částečně
v příčinné souvislosti s jeho účastí
v národním boji za osvobození, platí
ustanovení předchozího paragrafu obdobně
pro osoby tam uvedené.
(2) Tytéž osoby mohou za nezvěstné účastníky
národního boje za osvobození prozatím
uplatnit práva, příslušející
takovým účastníkům podle §
3 a 4.
(1) Práva podle tohoto zákona může uplatnit
jen osoba, které bude vydáno osvědčení
o účasti na národním boji za osvobození.
(2) Toto osvědčení obsahující
údaje o osobě, způsobu její účasti
na národním boji za osvobození a právech,
k jichž uplatnění je oprávněna,
vydá v jediném vyhotovení oprávněné
osobě na její žádost ministerstvo národní
obrany; u účastníků zahraničního
boje za osvobození stane se tak, je-li třeba, v
dohodě s ministerstvem zahraničních věcí,
a u účastníků domácího
boje za osvobození v dohodě s ministerstvem vnitra.
(1) Účastníci národního boje
za osvobození budou umístěni na místa
uvedená v §§ 3 a 4, písm. a) a b) zásadně
podle svého předběžného všeobecného
a odborného vzdělání nebo podle jiné
způsobilosti, vyhovují-li všeobecným
i zvláštním podmínkám pro propůjčení
služebního místa příslušné
kategorie, nebo vůbec místa podle ustanovení
§§ 3 a 4, písm. a) a b) tohoto zákona,
s výjimkou úlev, plynoucích z jeho ustanovení.
(2) Pro místa IV. služební třídy
a jiná služební místa s předepsaným
vyšším předběžným vzděláním,
než podává obecná škola, stačí
i přijímací zkouška ze znalosti čtení,
psaní a počtů v rozsahu učiva předepsaného
pro obecnou školu.
(3) Odborná zkouška vykonaná účastníkem
národního boje za osvobození v československé
armádě nebo v jiné službě nahrazuje
obsahem jí odpovídající odbornou zkoušku
v novém služebním poměru. Pokud taková
zkouška neodpovídá svým obsahem plně
odborné zkoušce předepsané v novém
služebním poměru, podrobí se umístěná
osoba po předepsané praxi zkoušce doplňující,
jejíž rozsah určí příslušný
ústřední úřad v dohodě
s ministerstvem vnitra a ministerstvem národní obrany.
(4) Věková omezení pro nastoupení
některého z vyhrazených míst neplatí
pro účastníky národního boje
za osvobození.
(1) Pro nastoupení povolání (zaměstnání)
podle § 4, písm. c), d) a e) se doba výcviku
(zaměstnání, činnosti) potřebná
podle zákonných předpisů pro podání
průkazu způsobilosti nebo pro udělení
dispense od předložení průkazu způsobilosti
nebo pro podání průkazu věcných
znalostí k nastoupení živnosti zkracuje, a
to
a) při živnostech u nichž doba výcviku
je pevně stanovena zákonnými předpisy,
na dobu rovnající se alespoň polovině
doby předepsané pro nabytí průkazu
způsobilosti,
b) při živnostech, u nichž je zákonnými
předpisy doba výcviku stanovena v určitých
časových mezích, na dobu rovnající
se alespoň polovině nejnižší časové
hranice výcviku,
c) při živnostech, u nichž doba výcviku
plně stanovena není, na dobu odpovídající
polovině doby výcviku obvykle požadované.
(2) Výcvik (zaměstnání, činnost)
v příbuzné živnosti, jakož i praxe
ve vojenských dílnách a kursech nebo obdobná
činnost u vojenských útvarů vůbec,
pokládají se za rovnocenné výcviku
v příslušné živnosti.
(3) Nepodá-li uchazeč o živnostenské
oprávnění průkaz alespoň o
dvouletém učení, může příslušný
živnostenský úřad požadovat kromě
dokladů o výcviku (zaměstnání,
činnosti) předložení průkazu
o úspěšném absolvování
kursů nebo o úspěšném složení
zvláštní zkoušky. Podrobnosti o kursu
a zkoušce stanoví věcně příslušný
ministr v dohodě s ministrem národní obrany
vyhláškou v Úředním listě.
(4) Úlevy podle předchozích odstavců
se neposkytují:
1. pro koncesované živnosti stavební,
2. pro živnosti na výrobu jedů a přípravu
látek a preparátů, které jsou určeny,
aby jich bylo užito na léky, jakož i prodej obojích
věcí, pokud to není výlučně
vyhrazeno lékárníkům,
3. pro živnost elektrotechnickou,
4. pro živnosti na zařizování plynovodů,
osvětlovacích zařízení a vodovodů,
5. pro živnost hubení škodlivého živočišstva
kyanovodíkem, ethylenoxydem a chlorpikrinem,
6. pro živnost zubotechnickou.
(5) V případech zvláštního zřetele
hodných může ministerstvo průmyslu nebo
ministerstvo vnitřního obchodu prominout účastníkům
národního boje za osvobození, kteří
nevyhovují podmínkám odstavce 1, podání
živnostenského průkazu způsobilosti.