Výbor sociálně-politický projednal
ve své schůzi konané dne 16. července
1946 vládní návrh zákona (tisk 13)
o péči o vojenské a válečné
poškozence a oběti války a fašistické
persekuce a usnesl se doporučiti ústavodárnému
Národnímu shromáždění,
aby osnovu přijalo se změnami a doplňky,
jak jsou obsaženy v připojeném znění.
Ve vládním návrhu byly provedeny tyto věcné
změny a doplňky:
1. V § 2, odst. 1 škrtá se ustanovení
pod písm. c). Následující body se
označí písmeny c) až n). Podle toho
byla upravena citace § 2, odst. 1, písm. a) až
n) v dalším textu.
Změna byla provedena proto, poněvadž právní
a mravní nárok osob uvedených v § 2,
odst. 1, písm. c) není stejný jako právní
a mravní nárok ostatních osob uvedených
v odst. 1 tohoto paragrafu, zvláště těch,
které se zasloužily o odboj, po příp.
se staly obětí persekuce. Proto je nutné,
aby na jejich zaopatření bylo pamatováno
s jistými výhradami a omezením, jak se stalo
v § 7 osnovy.
2. V § 2, odst. 2 bylo nahrazeno datum "29. září"
datem "20. květnem".
Důvodem změny jest skutečnost, že již
od tohoto dne r. 1938 docházelo k okolnostem uvedeným
v § 2, odst. 1, na jejichž odškodnění,
po případě zaopatření je třeba
tímto zákonem pamatovati.
3. V § 7, odst. 1 v úvodní větě
vsunují se za slova "sociální péče"
slova "na Slovensku povereníctvo sociálnej
starostlivosti" a za slovo "financí" slova
"(povereníctvom financií)".
Změna byla provedena z důvodů administrativních.
V § 7, odst. 1 doplňuje se písm. d) tohoto
znění: "d) které v době po 14.
březnu 1939 výkonem služby v t. zv. vládním
vojsku nebo t. zv. slovenské branné moci, při
válečných úkonech nebo v zajetí
se staly válečnými nebo vojenskými
poškozenci, po př. jejich pozůstalým."
Toto doplnění bylo provedeno v souvislosti s vynětím
těchto osob z § 2, aby jim bylo možno touto fakultativní
formou zajistiti zaopatření úměrné
jejich postavení.
4. V § 9, odst. 2 škrtá se "před
1. lednem 1946", a to proto, že je třeba pamatovati
na zaopatření osob poškozených při
dobrovolných rekonstrukčních pracích
i v době po 1. lednu 1946.
5. § 10, odst. 3 doplňuje se v poslední větě
tímto dovětkem: "pokud zákon výslovně
nestanoví jinak."
Zařazen byl pak další odstavec 4 tohoto znění:
(4) Pozůstalým, kterým se dostalo
z veřejných prostředků odškodnění
za smrt manžela nebo otce nebo matky nebo dítěte
podle předpisů o náhradě za válečné
škody (osobní) nebo podle předpisů o
odčinění křivd zaměstnanců,
započítává se toto zvláštní
odškodnění na zaopatřovací požitky,
které by pozůstalým jinak příslušely
podle ustanovení §§ 42, 43, 48, 49, 54 a 55 tohoto
zákona."
Změna byla učiněna v důsledku nové
úpravy § 34, aby bylo zabráněno duplicitě
odškodnění z téhož titulu.
6. § 11, odst. 1, písm. b) byl doplněn za slovem
"republiky," pokračováním: "nebo
které, jako příslušníci t. zv.
vládního vojska nebo ve službách branné
moci t. zv. slovenského státu, projevily zvláštní
horlivost, zejména jestliže byly vyznamenány
řádem t. zv. slovenského státu nebo
řádem bývalé německé
říše nebo jejích spojenců."
V souvislosti s úpravou § 7 bylo nutno učiniti
opatření, aby byly vyloučeny ze zaopatření
osoby, které svým zřejmě kladným
postojem k nepřátelům se staly těchto
výhod nehodnými.
7. § 11, odst. 1, písm. f) byl pozměněn
takto:
"f) pozůstalí po osobách uvedených
pod písm. a), b), d) a e) vyjímajíc nezaopatřené
děti."
Podle písm. c) ztrácejí nárok na zaopatření
osoby tam uvedené jen po dobu ztráty volebního
práva, zatím co jejich pozůstalí byli
by podle znění osnovy ztráceli nárok
na zaopatření trvale. Na děti byl vzat zřetel
z důvodů sociálních.
8. V § 17 byl škrtnut odstavec 3.
Touto změnou byla odstraněna příjmová
hranice vylučující z nároku na zaopatření.
Invalidní důchod je odškodněním
za ztrátu zdraví a nelze ho podmiňovati určitým
příjmem poškozence.
Toto omezení bylo by v rozporu s úsilím státu
zařaditi všechny občany do budovatelské
práce a znamenalo by trestní sankci za účast
na pracovním procesu. Rovněž administrativní
obtíže mluvily pro odstranění tohoto
omezení.
9. V § 18, odst. 1 a odst. 2 byl změněn stupeň
snížení výdělečné
schopnosti "94%" na "100%". V odst. 1 byla
za slova "dani důchodové" vložena
věta "a že nemohou pro svůj zdravotní
stav nebo jiný vážný důvod docíliti
vyššího příjmu."
Tím se dostává přídavku k důchodu
i nejtěžším invalidům. Zároveň
bylo učiněno opatření, aby nedošlo
k přiznání přídavku v případech,
v nichž není dostatečné ochoty k práci.
10. V § 24, odst. 1 byla doplněna citace § 2,
odst. 1 písm. b) až ch) a n). V odst. 3 byla doplněna
citace § 2, odst. 1, písm. d) až h) a n).
Poněvadž osoby uvedené v § 2, odst. 1,
písm. b) staly se poškozenci za okolností stejných
jako osoby uvedené nyní pod písm. c), je
třeba jim přiznati stejné nároky na
zvyšovací příplatky. Doplnění
odst. 3 vyplývá z povahy ustanovení odst.
3.
11. V § 27, odst. 1 škrtá se v první větě
text od slova "následkem" až "tohoto
zákona". Změna vyplynula z nutnosti poskytnouti
invalidům, kteří nepodléhají
povinnému pojištění pro případ
nemoci, léčebnou péči pro veškerá
onemocnění, nejen pro ta, která souvisí
s příčinou invalidity.
12. § 28 byl změněn takto:
"Manželka (družka) a děti invalidovy, na
něž je vyplácen příplatek podle
§ 21, mají nárok na léčebnou
péči v rozsahu a za podmínek uvedených
v § 27, odst. 1 a 2, nemají-li nároku na léčebnou
péči proti nositelům veřejnoprávního
pojištění pro případ nemoci."
Tato úprava je v souvislosti s úpravou § 27
a její odůvodnění je obdobné.
13. V § 34 škrtají se odstavce 2 až 4.
Toto opatření bylo učiněno proto,
aby obdobně jako v § 17 bylo odstraněno krácení
důchodů pro výdělek, jež by bylo
v rozporu s úsilím státu zařaditi
co nejvíce občanů do práce. Rovněž
šlo o to, vyhnouti se nákladným administrativním
opatřením, s nimiž by bylo spojeno každoroční
prokazování a kontrola výše příjmů.
Dvojitému odškodnění se zřetelem
k dekretu presidenta republiky č. 53/1945 Sb. se zabraňuje
úpravou § 10, odst. 4.
14. V § 35, odst. 2 byla za slova "vdově zaopatřovací
požitky" zařazena slova "netrvalo-li manželství
alespoň 10 let".
Přiznání zaopatřovacích požitků
po delším trvání manželství
jest pokládati za odůvodněné.
15. § 37, odst. 2 byl doplněn větou: ",
bylo-li však výživné stanoveno před
1. prosincem 1945, mohou je zaopatřovací požitky
převyšovati až o 100%".
Tímto opatřením bylo přihlédnuto
k úpravě cenové hladiny koncem r. 1945.
16. § 38, odst. 3 byl doplněn touto větou:
", může však v ohleduhodných případech
obdržeti rozdíl mezi svými vdovskými
zaopatřovacími požitky a zaopatřovacími
požitky, které by jí jinak příslušely
podle tohoto zákona".
Touto změnou byla odstraněna disparita mezi těmito družkami a ostatními vdovami.
17. V §§ 42, 48 a 54 byla změněna citace
§ 2, odst. 1 takto: "§ 2, odst. 1, písm.
b) až ch) a n)."
Změna byla provedena z téhož důvodu
jako u § 24, odst. 1.
18. V § 43 odst. 1 byly částky "3.000
Kčs" změněny na částky
"3.500 Kčs".
Důvodem této změny je snaha, aby byl pokud
možno vyloučen vliv pracovního příjmu
na výši i zvláštních příplatků.
19. V § 43, odst. 1 byla na konci předposlední
věty provedena změna v citaci § 2 takto: "§
2, odst. 1, písm. b), c) a ch)." Změna téhož
druhu byla provedena v § 49, odst. 2 na konci předposlední
věty v § 55, odst. 2, poslední věta.
Důvodem této změny jsou okolnosti uvedené
u změny § 24, odst. 1.
20. V § 43, odst. 2 provedena změna v citaci §
2 takto: "§ 2, odst. 1, písm. d) až h) a
n)". Změna téhož druhu byla provedena
v § 49, odst. 3 a § 55, odst. 3.
Důvodem této změny jest okolnost, že
nelze činiti rozdílu mezi pozůstalými
po bojovnících se zbraní v ruce a po obětech
koncentračních táborů. Změnou
zaměňuje se fakultativní poskytování
zvláštních příplatků v
nárok.
21. V § 50, odst. 2 bylo nahrazeno slovo "pětinu"
slovem "třetinu".
Zvýšení důchodu rodičů
o jednu pětinu bylo považováno za příliš
nízké.
22. § 54 byl doplněn takto: "Byli-li rodiče
odkázáni převážně svou
výživou na zemřelé dítě,
může státní úřad pro válečné
poškozence zvýšiti zvyšovací příplatek
na 450 Kčs."
Změna byla učiněna z důvodů
sociálních se zřetelem na to, že jde
o osoby zvláště postižené.
23. V § 57 škrtají se v prvním odstavci
slova: "potvrzením příslušné
berní správy" a na konec odstavce se zařazuje
dovětek ", a že nemohou pro svůj zdravotní
stav nebo jiný vážný důvod docíliti
vyššího příjmu".
Důvod této změny jest obdobný jako
u změny téhož druhu v § 18.
24. V § 57, odst. 2 nahrazuje se první věta
větou tohoto znění: "Přídavek
k důchodu činí u bezdětné vdovy
(vdovce) 200 Kčs měsíčně, u
vdovy (vdovce) s dětmi na každé dítě,
mající nárok na důchod sirotčí,
dalších 100 Kčs měsíčně."
Změna byla provedena ze zásadních důvodů,
že nemají býti omezovány přídavky
na děti při větším počtu
dětí.
25. V § 59 nahrazují se slova "může,
jsou-li potřební, býti poskytována"
slovy: "poskytuje se".
Tím se mění fakultativní dávka
v dávku nárokovou obdobně, jako je tomu u
změny § 28.
26. V § 62, odst. 3 nahrazují se slova "dvou
let" slovy "jednoho roku".
Lhůta jednoho roku jest dosti dlouhá, aby bylo zabráněno
zbytečným lékařským prohlídkám.
27. V § 68, písm. b) byla na konci první věty
zařazena citace "(§ 77)".
Zařazení této citace vyplývá
ze změny § 77.
28. V § 77 doplňuje se první věta na
konci slovy: ", na Slovensku povereníctvo sociálnej
starostlivosti." V druhé a třetí větě
se zařazuje za slovo "ministerstvo" slovo "(povereníctvo)".
Doplnění je opatřením rázu
čistě administrativního.
29. V § 78 vsunují se všude za slova "ministerstva
sociální péče" slova "na
Slovensku povereníctva sociálnej starostlivosti",
po př. jen slova "povereníctva sociálnej
starostlivosti".
Odstavec 2 doplňuje se na konci dovětkem ",
na Slovensku obdobné odbojové organisace".
Změny v prvém případě jsou
rázu administrativního; doplněk odst. 2 bere
zřetel na příslušné odbojové
organisace.
30. V § 84, odst. 1, č. 1 mění se citace
§u 7 takto: "§ 7, odst. 1, písm. b) až
d)".
Změna je důsledkem změny provedené
v § 7.
31. V § 84, odst. 1, č. 3, písm. d) byla škrtnuta
slova "v podnicích filmových a při zaměstnání
v soukromých podnicích" a nahrazena slovy "při
zaměstnávání v podnicích národních,
pod národní správou, v podnicích právnických
osob veřejného práva a v podnicích
soukromých".
Důvodem změny jest poskytnouti přednostní
právo při zaměstnávání
invalidů ve všech podnicích.
32. V § 96 škrtá se odstavec 2. Odstavec 3 začíná
slovy: "O výhody podle předcházejícího
odstavce hlásí se ..." atd.
Zařazení invalidů práce a jiných osob se sníženou pracovní způsobilostí do zaměstnání má býti předmětem zvláštního zákona, jehož osnova se již připravuje.
33. V § 100 byl vynechán odstavec 3.
Opatření je odůvodněno tím,
aby pracovní místa byla vyhrazena invalidům,
nikoliv zdravým ženám.
34. § 103 byl změněn takto: "Ministerstvo
sociální péče stanoví po slyšení
Ústřední rady odborů pracovní
místa určitého druhu, na kterých musí
v prvé řadě býti zaměstnáváni
těžcí invalidé, a to i pro závody,
úřady a ústavy, na které se nevztahuje
povinnost zaměstnávati invalidy podle ustanovení
§ 100. Ministerstvo sociální péče
zároveň stanoví postup, který jest
při obsazování pracovních míst
vyhrazených těžkým invalidům
zachovati."
Změna byla provedena proto, aby okresní úřady
ochrany práce mohly svůj úkol lépe
zvládnouti. Je účelnější
uložiti povinnost hlášení vyhrazených
míst všeobecnou normou zaměstnavateli a úřadu
ochrany práce přenechati pouze kontrolu.
35. V § 107 škrtá se odstavec 2.
Změna je důsledkem změny v § 96.
36. V § 111, odst. 2 byla vsunuta za slova "tohoto zákona"
slova "nebo proti předpisům tento zákon
provádějícím".
Změna je důsledkem nové úpravy §
103.
Současně doporučuje výbor k přijetí
připojenou resoluci.
Po formální a textové stránce byly
upraveny tyto paragrafy: § 2, odst. 1, 2 a 3, § 3, odst.
3 a 7, § 4, odst. 4, § 5, § 9, odst. 1 a 2, §
10, odst. 1 a 3, §§ 13, 14, § 18, odst. 3, §
21, odst. 1, § 24, odst. 2, § 25, odst. 1 a 2, §
27, odst. 2, § 30, § 32, odst. 1 až 3, § 35,
odst. 2, § 39, § 43, odst. 1, § 44, odst. 1 a 2,
§ 45, odst. 2 a 3, § 48, § 49, odst. 1 až
4, § 52, odst. 2, §§ 53, 54, § 55, odst. 2,
§ 56, § 57, odst. 1 a 3, § 61, § 69, odst.
2, § 74, odst. 1, § 80, odst. 1 a 2, §§ 81,
82, § 83, odst. 1, §§ 118 a 119.
Výbor branný projednal ve své schůzi
konané dne 17. července 1946 vládní
návrh zákona (tisk 13) o péči o vojenské
a válečné poškozence a oběti
války a fašistické persekuce. Branný
výbor se usnesl na všech změnách, které
učinil výbor sociálně-politický
o tomto vládním návrhu, a doporučuje
ústavodárnému Národnímu shromáždění
schválení tohoto zákona ve znění
přijatém výborem i s připojenou resolucí.
Výbor rozpočtový projednal ve své
schůzi konané dne 17. července 1946 vládní
návrh zákona (tisk 13) o péči o vojenské
a válečné poškozence a oběti
války a fašistické persekuce. Rozpočtový
výbor se usnesl doporučiti ústavodárnému
Národnímu shromáždění,
aby osnovu přijalo tak, jak byla schválena výborem
sociálně-politickým a branným.
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé se usneslo na tomto zákoně:
Osobám, které utrpěly poškození
zdraví nebo těla v důsledku vojenské
služby, válečných událostí
nebo fašistické persekuce za okolností uvedených
v tomto zákoně (v dalším "invalidé"),
jakož i pozůstalým po osobách, které
zemřely za těchto okolností nebo v důsledku
těchto okolností (§ 3, odst. 6) a rodinným
příslušníkům osob, jež se
za těchže okolností staly nezvěstnými
(§ 3, odst. 4), dostane se zaopatření ze státních
peněz jako odškodnění. Kromě
toho dostane se jim výhod uvedených v tomto zákoně.
(1) Nárok na zaopatření u invalidů
zakládá poškození zdraví (dále
jen "poškození"), které je příčinou
ztráty nebo snížení výdělečné
schopnosti a jež bylo způsobeno poraněním
nebo onemocněním za těchto okolností:
a) v době od 26. července 1914 do 28. února
1921 ve službě vojenské, při válečných
úkonech nebo v zajetí nebo
b) v době od 1. března 1921 do 20. května
1938 výkonem vojenské služby v československé
armádě nebo
c) výkonem vojenské služby v československé
armádě v době po 31. prosinci 1945 nebo
d) výkonem služby v československé armádě,
válečnými a osobními úkony
ve prospěch československé armády,
výkonem služby v útvarech stráže
obrany státu v době po 20. květnu 1938 do
31. prosince 1945, zajetím v důsledku této
služby nebo
e) výkonem služby ve spojenecké armádě,
válečnými a osobními úkony
ve prospěch spojenecké armády v době
od 15, března 1939 do 31. prosince 1945 nebo
f) činností v partyzánských jednotkách
nebo
g) činnou účastí na ozbrojeném
povstání českého nebo slovenského
národa nebo
h) při zatčení, odvlečení,
v koncentračních táborech, v žalářích,
káznicích a vězeních, pokud zatčení,
odvlečení, internování nebo věznění
se stalo z důvodů, směřujících
k potlačení odbojového hnutí, nebo
z jiných důvodů persekuce politické,
národní nebo rasové, při trestních
akcích proti odboji, nebo
ch) v kárných táborech, v táboře
v Bystřici u Benešova a jiných táborech
toho druhu, v táboře ve Svatobořicích
a jiných táborech toho druhu, a v terezínském
městě, pokud internování se stalo
z důvodů persekuce politické nebo národní
nebo rasové nebo z důvodu pracovní sabotáže,
nebo
i) jinými činy válčících
branných sil, dále činy fašistických
orgánů a příslušníků
nepřátelských národů, k nimž
došlo z důvodů persekuce politické,
národní nebo rasové, pokud veškeré
tyto činy nepatří již podle své
povahy nebo podle okolností, za nichž se staly, pod
případy uvedené pod písm. h) nebo
ch), nebo
j) bojovými akcemi válčících
branných sil,
k) ukrýváním nebo útěkem před
bezprostředními bojovými akcemi nebo před
opatřeními válčících
branných sil a fašistických orgánů
nebo
l) výkonem nucených prací, pokud nešlo
o soukromoprávní pracovní poměr, výkonem
tzv. služby protiletecké ochrany nebo obrany, nouzové
služby, technické nouzové pomoci, nouzové
služby při zákopových pracích
nebo nucených pracích, ochrannou službou, nebo
m) zjišťováním, odstraňováním nebo zneškodňováním opuštěných bojových prostředků, náhodným nebo nezaviněným střetnutím s bojovými prostředky nebo
n) výkonem služby lékařské a
samaritánské v souvislosti s okolnostmi uvedenými
pod písm. f) až m).
(2) U okolností uvedených v odstavci
1, písm. f) až l) se vyžaduje, aby k nim došlo
v době mezi 20. květnem 1938 a nejpozději
31. prosincem 1945; u okolností uvedených pod písm.
m) se vyžaduje, aby k nim došlo po 14. březnu
1939.
(3) Podmínkou nároku na zaopatření
jest okolnost, že poškození je aspoň v
pravděpodobné příčinné
souvislosti s okolnostmi uvedenými v odstavci 1. V případech,
v nichž podle předpisů dosud platných
byl uznán nárok na zaopatření na podkladě
časové souvislosti poškození s výkonem
vojenské služby nebo se zajetím, zůstává
nárok zachován.
(4) Nevzniklo-li poranění nebo onemocnění
sice za okolností uvedených v odstavci 1, avšak
je-li aspoň pravděpodobno, že jimi bylo zhoršeno,
jest toto zhoršení pokládati za poškození.
(5) Československým státním
občanům, kteří jako příslušníci
mezinárodních brigád mimo hranice Československé
republiky se stali v boji proti fašismu invalidními,
a pozůstalým po příslušnících
těchto brigád náleží zaopatření
a výhody podle tohoto zákona v rozsahu a za podmínek
platných jinak pro osoby poškozené za okolností
uvedených v odstavci 1, písm. d), po př.
pro pozůstalé po osobách zemřelých
za těchže okolností nebo v souvislosti s nimi.
(1) Nárok na zaopatření pozůstalých
(odstavec 6) zakládá úmrtí nebo nezvěstnost
osoby, od níž nárok je odvozován, jestliže
toto úmrtí nebo nezvěstnost nastaly bezprostředně
v souvislosti s okolnostmi uvedenými v § 2, odst.
1.
(2) Pozůstalí (odstavec 6) po invalidech
mají nárok na zaopatření, jestliže
smrt invalidova je aspoň v pravděpodobné
příčinné souvislosti s poškozením
utrpěným za okolností uvedených v
§ 2, odst. 1.
(3) Není-li smrt invalidova aspoň v pravděpodobné
příčinné souvislosti s poškozením
(§ 2, odst. 1), přísluší pozůstalým
nárok na zaopatření jen, bylo-li snížení
výdělečné schopnosti invalidovy stanoveno
podle posledního zjištění před
úmrtím aspoň 45%. Bylo-li toto snížení
nižší, může ministerstvo sociální
péče v dohodě s ministerstvem financí
přiznati pozůstalým zaopatření,
jestliže nemají dostatečného příjmu
k obživě a jestliže se jim nedostalo po zemřelém
invalidovi zaopatřovacích požitků z
prostředků veřejných nebo veřejnoprávního
důchodového pojištění nebo není-li
výživa pozůstalých zabezpečena
jinak. Jsou-li požitky přiznané z prostředků
veřejných nebo veřejnoprávních
nižší než požitky podle tohoto zákona,
možno přiznati požitky pouze ve výši
rozdílu obou požitků.
(4) Rodinným příslušníkům
osoby, která se za okolností uvedených v
§ 2, odst. 1 stala nezvěstnou, nebo byla zajata, přísluší
zaopatření, pokud nezvěstnost trvá,
nebo pokud osoba zajatá se k rodině nemůže
vrátiti, zůstává v cizině a
rodinu nemůže podporovati. Rodinní příslušníci
nezvěstných osob jsou povinni do jednoho roku od
přiznání zaopatřovacích požitků
podle tohoto zákona prokázati, že učinili
návrh na zahájení řízení
k prohlášení oné osoby za mrtvou, od
níž nárok na zaopatřovací požitky
odvozují. Podle výsledku řízení
budou zaopatřovací požitky buď zastaveny,
nebo dále vypláceny. Nebyl-li návrh ve stanovené
lhůtě podán, odpočívá
nárok na zaopatřovací požitky do té
doby, dokud tito rodinní příslušníci
neprokáží, že nezvěstná
osoba není na živu.
(5) Není-li rodičů, může
býti přiznáno zaopatření prarodičům
obdobně za podmínek platných pro nárok
rodičů.
(6) Za pozůstalé nebo rodinné
příslušníky podle tohoto zákona
se pokládají: manželka, družka, děti
manželské, nemanželské a osvojené
a rodiče.
(7) Ministerstvo sociální péče
může v dohodě s ministerstvem financí
přiznati po osobě zemřelé za okolností
uvedených v § 2, odst. 1:
a) zaopatření rodičů též
jejím nevlastním rodičům, osvojitelům
nebo pěstounům, není-li rodičů
nebo prarodičů,
b) zaopatření sirotčí též
jejím vnukům, kteří byli na ni výživou
převážně odkázáni,
c) zaopatření jejím sourozencům za
podmínek stanovených v § 56.
(1) Na zaopatření a výhody mají
nárok, pokud tento zákon nestanoví výjimku,
jen českoslovenští státní občané
a osoby, které konaly vojenskou službu v československé
armádě, poněvadž nemohly prokázati
cizí státní příslušnost.
(2) Udělením československého
státního občanství nevzniká
nárok na zaopatření podle tohoto zákona.
V případech zřetele hodných může
povoliti výjimky ministerstvo sociální péče
v dohodě s ministerstvem financí.
Ministerstvo sociální péče může
v dohodě s ministerstvem financí povoliti v případech
zvláštního zřetele hodných zaopatření
a výhody podle tohoto zákona též osobám,
které jsou cizími státními občany,
zejména bylo-li poškození, smrt, zajetí
nebo nezvěstnost (§ 1) způsobeno výkonem
vojenské služby v československé armádě.
Českoslovenští státní občané,
jimž byly před 30. září 1938
vypláceny zaopatřovací požitky podle
zákona ze dne 20. února 1920, č. 142 Sb.,
o požitcích válečných poškozenců,
ve znění zákonů jej měnících
nebo doplňujících, nebo podle zákona
ze dne 31. ledna 1922, č. 41 Sb., jímž se upravuje
péče o invalidní vojíny ze stavu mužstva
po válce světové a o pozůstalé
po vojínech ze stavu mužstva, a jimž v důsledku
okupace Československé republiky byla výplata
těchto zaopatřovacích požitků
zastavena, poněvadž je cizí stát pokládal
za své státní občany, obnovuje se
výplata těchto zaopatřovacích požitků
dnem 1. června 1945 ve výměře podle
předpisů platných v tento den.