§ 65 obsahuje upravené ustanovení § 68
a § 71, odst. 2 nařízení, čímž
se doplňuje obdobné ustanovení § 172
slov. zákona.
§ 66 sdružuje § 171 slov. zákona a §§
74 a 75 nařízení. Nově připouští
tento paragraf pro české země případy
již upravené slovenským zákonem, zavádí
pro Slovensko obdobné ustanovení § 75, odst.
2 nařízení a pro celé území
státu možnost postupu důchodu pro členské
příspěvky Družině československých
válečných poškozenců, která
je jedinou organisací válečných poškozenců.
Čítá dnes asi 80.000 členů
platících skutečně příspěvky
a je uznávána ministerstvem ochrany práce
a sociální péče za mluvčího
válečných poškozenců. Poněvadž
poškozenci druhé světové války
a persekuce jsou většinou organisováni ve Svazu
osvobozených politických vězňů,
který má již v zemi České a Moravskoslezské
468 místních odboček, a ve Svazu národní
revoluce, kteréžto organisace jsou vrcholné
organisace pro účastníky národního
odboje, a jejichž činnost nutno v zájmu státu
podporovati, připouští se i ve prospěch
těchto organisací postoupení důchodu
pro příspěvky.
§ 67 obsahuje v podstatě ustanovení §
76 nařízení. Jeho oprávněnost
prokázala prakse od roku 1942. Tak na př. bude možno
řešiti tímto ustanovením případy,
které se vyskytnou ojediněle, svou povahou patří
mezi případy, na něž se osnova vztahuje,
avšak které pro svou výjimečnost nemohou
býti zachyceny normou. Někdy půjde i o zlepšení
požitků, tak na př. nastala-li smrt za okolností
uvedených v § 2, odst. 1, písm. i) nebo j)
tak krutým způsobem, že bylo by nespravedlivo
nepostaviti pozůstalé na roveň pozůstalým
po obětech koncentračních táborů.
§§ 68 a 69 přejímají ustanovení
§ 173 slov. zákona a rozšiřují
tím ustanovení § 56, odst. 2 nařízení,
čímž přejímají i ustanovení
§§ 3 a 4 zákona č. 199/1919 Sb. Zároveň
se určuje místní příslušnost
úřadů podle zásady § 56, odst.
1 a 2 nařízení.
§ 70 se shoduje s ustanovením § 55, odst. 1 nařízení
a § 174 slov. zákona.
§ 71 přejímá ustanovení §§
56 a 58 nařízení a z části
§ 175 slov. zákona.
§ 72 obsahuje z části ustanovení §
175 slov. zákona a ustanovení § 57 nařízení
se změnou, pokud jde o stanovení přihlašovací
lhůty. Lhůta se stanoví vzhledem ke zkušenostem
učiněným při přihláškách
invalidů z první světové války
na dva roky. Nutno počítati s tím, že
v mnohých případech objeví se následky
poškození zdraví teprve po delší
době.
§ 73 upravuje ustanovení o lékařských
prohlídkách, která jsou obsažena v §
179 slov, zákona a v § 61 nařízení.
§ 74 navazuje na § 179 slov. zákona a nahrazuje
ustanovení vlád. nař, č. 181/1922
Sb. ve znění vlád. nař. č.
192/1936 Sb. Další ustanovení cit. vlád.
nařízení byla převzata do § 59,
po př. § 60 osnovy.
§ 75 je obdobný § 176 slov zákona a přejímá
ustanovení § 72 nařízení. Nové
ustanovení je jednodušší než ustanovení
§ 176 slov. zákona, poněvadž neuvádějí
se všeobecné náležitosti výměru
správních úřadů, které
jsou předepsány správním řízením.
§§ 76 a 77 jsou obdobné § 73 nařízení
a nahrazují ustanovení §§ 177 a 178 slov.
zákona způsobem zjednodušeným vzhledem
k ustanovením o správním řízení.
Odvolací lhůta byla oproti stavu dosud platnému
na Slovensku zkrácena (dosud 90 dní), avšak
prodloužena byla proti lhůtě dosud platné
v zemích českých (15 dní podle správního
řízení) se zřetelem na nepříznivé
zkušenosti, které se lhůtou 15denní
byly učiněny v zemích českých.
Poměry slovenské vyžadují lhůty
nejméně 60denní.
Dosavadní ustanovení slov. zákona, jímž
bylo zavedeno odvolání a stížnost, bylo
přivedeno v souhlas se správním řízením,
které při pouští pouze odvolání.
§ 78 přejímá ustanovení §
180 slov, zákona a nahrazuje ustanovení vládního
nařízení čís. 181/1922 Sb.
ve znění vlád. nař. č. 192/1936
Sb., jež až dosud platila v zemích českých.
Složení odvolací komise bylo zjednodušeno
podle slovenského vzoru.
§ 79 upravuje podle vzoru § 181 slov. zákona
náhradu cestovních výloh a přejímá
se jím zbývající část
vlád. nařízení č. 181/1922
Sb. ve znění vlád. nařízení
č. 192/1936 Sb.
§ 80 přejímá osvědčené
ustanovení § 77 nařízení, §
81 dává zákonný podklad dosavadní
praxi, pokud jde o poskytování podpor a zápůjček.
§ 82 upravuje vlád. nařízení
č. 424/1919 Sb. tak, aby bylo ve shodě se skutečným
stavem.
§ 83 upravuje obdobně jako § 164 slov. zákona
č. 80 z roku 1943 otázku zřízení
podpůrného fondu. Jde o přenesení
působnosti na resort sociální péče.
§§ 84 a 86 zaručují obdobně jako
§§ 158 a 169 slov. zákona válečným
poškozencům přednostní právo
při získávání existenčních
možností bez újmy přednostních
práv účastníků národního
odboje.
§§ 87 až 89 nahrazují ustanovení
vládního nařízení č.
432/1941 Sb. ve znění vládního nařízení
č. 49/194 3 Sb. o vstupném pro těžké
válečné poškozence do kulturních
podniků. Toto nařízení platilo pro
vojenské gážisty a platnost ustanovení
se rozšiřuje nyní na těžké
invalidy z řad obětí II. světové
války a persekuce, zejména z řad účastníků
národního odboje.
§ 90 až 95 přejímají ustanovení
vládního nařízení č.
121/1944 Sb. a rozšiřují je i na invalidy z
řad účastníků národního
odboje.
§§ 96 až 108 stanoví povinnost zaměstnavatelů
přijímati do svých podniků jako plnoprávné
zaměstnance těžké invalidy, t. j. invalidy,
jejichž ztráta výdělečné
schopnosti činí aspoň 45% (§ 87, odst.
3). Právo na výhody plynoucí z této
povinnosti zaměstnavatelů mají všechny
invalidní osoby bez ohledu na původ invalidity,
avšak přednostní právo mají v
prvé řadě invalidé z národního
odboje ať domácího, ať zahraničního,
a v druhé řadě invalidé z I. světové
války a vojenské služby poválečné,
jakož i invalidé vládního vojska a t.
zv. slovenského vojska. Stručné ustanovení
o povinnosti zaměstnávati válečné
invalidy jest obsaženo v §§ 160 až 163 slov,
zákona. Výhody jsou účastni pouze
těžcí invalidé, poněvadž
u nich jest možnost najíti zaměstnání
ztížena. Naproti tomu nelze u invalidů s nižší
ztrátou výdělečné schopnosti
předpokládati, že následky poškození
zdraví jsou podstatnější překážkou
při hledání zaměstnání.
Povinnost zaměstnávati v podniku určitý
počet těžkých invalidů jest mírná
a nelze ji pokládati za břemeno pro podnik.
Provádění těchto ustanovení
je svěřeno z důvodů jednotnosti správy
okresním úřadům ochrany práce,
pokud jde o soukromé podniky. U úřadů
a podniků veřejných počítá
se jako se samozřejmostí, že dohlédací
resortní úřady samy budou dbáti na
to, aby povinnost zaměstnávací byla řádně
plněna.
Otázky výpovědi, odvolání a
pod. jsou řešeny ve vládních nařízeních
č. 13 a 15/1945 Sb., takže je není třeba
upravovati tímto zákonem. Na Slovensku mají
býti tyto otázky upraveny při výstavbě
úřadů práce obdobně.
§§ 110 a 111 obsahují ustanovení §§
183 a 188 slov. zákona, po př. § 78 nařízení.
Trestní sankce, pokud jde o jednání a opomenutí
proti povinnosti zaměstnávací, byly stanoveny
vzhledem k povaze a účelu těchto předpisů
přísněji.
§ 112 přejímá ustanovení §
79 nařízení.
§ 113 obsahuje ustanovení § 80 nařízení,
po př. § 182, odst. 1 slov. zákona.
§ 114 je odůvodněn ustanovením §
22 vládního nařízení č.
105/1943 Sb. o dani ze mzdy.
K finančnímu nákladu, kterého si vyžádá
úprava zaopatřovacích požitků
podle osnovy, se uvádějí data obsažená
v připojených tabulkách.
Podstatné zvýšení nákladů
na Slovensku má příčinu v tom, že
válečným poškozencům z I. světové
války a z mírové služby vojenské
v čs. armádě do 14. března 1939 byly
ponechány zákonem č. 80/1943 slov. zákona
původní nízké zaopatřovací
požitky podle zákona č. 142/1920 Sb. o požitcích
válečných poškozenců, ve znění
zákona č. 39/1922 Sb. a zákona č.
133/1930 Sb. Proti tomu poškozenci t. zv. slovenského
vojska obdrželi podle zákona čís. 80/1943
slov. zákona požitky daleko vyšší,
které u invalidů byly tak vysoké, že
teprve touto osnovou se navrhuje zavedení slovenských
sazeb pro invalidní důchody i v zemích českých.
Výše slovenských důchodů je zřejmá
z této tabulky:
I. Měsíční důchody invalidní
i s drahotní přirážkou (svobodný
invalida):
20-24 | 60.- | 120.- | 120.- |
25-34 | 90.- | 150.- | 150.- |
35-44 | 120.- | 250.- | 250.- |
45-54 | 150.- | 350.- | 350.- |
55-64 | 240.- | 450.- | 450.- |
65-74 | 280.- | 600.- | 600.- |
75-84 | 320.- | 800.- | 800.- |
85-94 | 800.- | 1.100.- | 1.100.- |
95-100 | 800.- | 1.500.- | 1.500.- |
II. Měsíční důchody pozůstalých
i s drahotní přirážkou:
Vdovy | 100.- | 200.- | 600.- |
150.- | 300.- | 600.- | |
210.- | 360.- | 600.- | |
Sirotci | 66.60 | 120.- | 270.- |
Úplní sirotci | 100.- | 180.- | 400.- |
Rodiče | 66.60 | 150.- | 300.- |
Poněvadž většina.důchodců
je z válečných poškozenců z I.
světové války a poněvadž důchody
těchto poškozenců byly tisovskou t. zv. vládou
ponechány na výši, která se zřetelem
na drahotní poměry je almužnou, vyplývá
nyní z navržené úpravy uvedený
vyšší náklad.
Náklad na zaopatření obětí
II. světové války nelze přesně
uvésti, poněvadž není přesně
znám počet obětí, které se
o zaopatření přihlásí. Je možno
při výpočtu vycházeti jen z odhadu
částečně fundovaného.
Zaopatřovacím úřadům v Praze
a v Brně, které provádějí zatímní
zaopatření, došlo do 15. prosince 1945 celkem
31.007 přihlášek, z toho téměř
polovina v době po 15. listopadu 1945; lze očekávati,
že tento proud přihlášek bude ve své
intensitě až do konce ledna 1946 stejný. Po
tomto datu lze očekávati pokles přihlášek
a postupné doznívání přihlašovací
akce. V polovině ledna 1946 stoupl počet přihlášek
na 36.313. Zatím se počítá, že
všech přihlášek bude 70.000. Dne 1. 6.
1946 bylo přihlášek 52.759.
Z těchto přihlášek bude připadati
asi necelá 1/4 na invalidy a 3/4 na. pozůstalé.
U pozůstalých nutno vzíti v úvahu,
že přihláška vdovy obsahuje i přihlášku
o důchody sirotčí. Bude tedy asi 15.000 invalidů.
Ze zbývajícího počtu lze počítati
podle dosud známých poměrných čísel
71% vdov, 3.5% úplných sirotků a 25.5% otců
a matek, t. j. z 55.000 přihlášených
bude asi 39.000 vdov, z nichž na každou připadá
poměrně 1 dítě (přesně
1.03), tedy 39.000 dětí (polosirotků), 1.900
úplných sirotků, 14.000 otců a matek.
V tomto počtu nebylo počítáno dosud
s invalidy vojenskými, t. j. s invalidy čs. armády
v zahraničí, kteří se dosud přihlásili
jen v ojedinělých případech. Tito
invalidé jsou totiž dosud v péči ministerstva
národní obrany, které je dosud nepropustilo
z činné vojenské služby. Proto je třeba
počítati s tím, že počet invalidů
se zvýší o polovinu výše uvedeného
počtu.
Při odhadu nákladů na zaopatřovací
požitky invalidů je třeba vzíti v úvahu
tyto okolnosti:
Podle dat z předcházejících let připadá
u válečných invalidů okrouhle 25%
na invalidy se ztrátou výdělečné
schopnosti, 20-24%, kteří nemají míti
nároku na zaopatřovací požitky. Z očekávaného
počtu 15.000 přihlášek zbývá
tedy asi 11.250 invalidů, jejichž ztráta výdělečné
schopnosti bude činiti 25-100%.
Roční náklad na zaopatřovací
požitky těchto invalidů bude činiti
při průměrném důchodu s rodinnými
příplatky, ošetřovacími a slepeckými
příplatky 4.674 Kčs ročně,
asi 52,582.500 Kčs.
Náklad na zvyšovací příplatek
bude činiti u 11.250 invalidů 40,500.000 Kčs
ročně. Náklad na náhradu za poškození
zdraví nebo těla není započítán,
poněvadž spočívá na volné
úvaze.
Náklad na přídavek důchodu podle §
18 se odhaduje na 10,000.000 Kčs ročně.
K tomu ještě nutno připočísti
náklad na invalidy čs. armády v zahraničí,
a to polovinou nákladu dosud vyčísleného,
t. j. 51,541.250 Kčs ročně, takže celkový
náklad na zaopatření invalidů II.
světové války a persekuce by činil
154,623.750 Kčs.
Při odhadu nákladu na zaopatřovací
požitky vdovské počítá se, že
bude 25.000 vdov po mužích zemřelých
za okolností uvedených v § 2, odst. 1, písm,
e) až i) a o) a 14.000 po ostatních. Vdovský
důchod se zvyšovacím příplatkem
v případech prvních je 1.000 Kčs měsíčně,
takže roční náklad by činil 300,000.000
Kčs. K tomu roční náklad na zvláštní
příplatek 500 Kčs až 1000 Kčs
asi ve 20.000 až 25.000 případech by činil
při průměru 1000 Kčs měs. a
20.000 vdovách 240,000.000 Kčs. Celkem by tedy činil
náklad na zaopatřovací požitky vdov
po mužích zemřelých za okolností
uvedených v § 2, odst. 1, písm. e) až
i) 540,000.000 Kčs. Roční náklad na
vdovské zaopatřovací požitky u vdov
po mužích zemřelých za okolností
uvedených v § 2, odst. 1, písm. j) až
n) při vdovském důchodu 600 Kčs měs.
a počtu vdov 14.000 bude celkem 100,800.000 Kčs.
Zvyšovací příplatek ani zvláštní
příplatek v těchto případech
nepřísluší. Přídavek k
důchodu by činil při 10.000 vdovách
a při základu 200 Kčs měsíčně
celkem 24,000.000 Kčs ročně.
Náklad na zaopatření sirotků, jejichž
otec zemřel za okolností uvedených v §
2, odst. 1, písm. e) až i) a o) by činil při
25.000 sirotcích a měsíčním
důchodu se zvyšovacím příplatkem,
tedy při zaopatřovacích požitcích
400 Kčs měsíčně, celkem 120,000.000
Kčs. K tomu přistupuje asi u 20.000 až 25.000
sirotků zvláštní příplatek
70 Kčs až 150 Kčs měsíčně,
jenž si vyžádá při průměru
150 Kčs měs. a 20.000 sirotků ročního
nákladu 36,000.000 Kčs. Náklad na zaopatření
sirotků, jejichž otec zemřel za okolností
uvedených v § 2, písm. i) až n), by činil
u 14.000 sirotků a při měsíčním
důchodu 270 Kčs celkem 45,360.000 Kčs ročně.
Zvyšovací příplatek ani zvláštní
příplatek v těchto případech
nepřísluší.
Počítá se s 1.900 úplných sirotků.
Z nich připadne asi 1.000 na sirotky, jejichž otec
zemřel za okolností uvedených v § 2,
odst. 1, písm. e) až i) a o).
Při zaopatřovacích požitcích
600 Kčs měsíčně (důchod
a zvyšovací příplatek) by činil
náklad 7,200.000 Kčs ročně, Náklad
na zvláštní příplatek ve výši
300 Kčs měsíčně ve všech
těchto případech by činil 3,600.000
Kčs ročně, takže celkem by činil
náklad 10,800.000 Kčs. Náklad na důchody
ostatních úplných sirotků, jejichž
otec zemřel za okolností uvedených v §
2, odst. 1, písm, j) až n), by činil při
počtu 900 sirotků a měsíčním
důchodu 400 Kčs celkem 4,320.000 Kčs, V těchto
případech nepřísluší ani
zvyšovací ani zvláštní přídavek.
Přídavek k důchodu by činil u 900
sirotků při základu 150 Kčs měsíčně
celkem 1,620.000 Kčs ročně.
Ze 14.000 rodičů připadne asi 9.000 na případy,
v nichž syn nebo dcera zemřeli za okolností
uvedených v § 2, odst. 1, písm. e) až
i) a o). Při zaopatřovacích požitcích
600 Kčs měsíčně (důchod
a zvyšovací příplatek) by činil
náklad 64,800.000 Kčs ročně. Náklad
na zvláštní příplatek v 7.000
až 8.000 případech při příplatku
75 až 150 Kčs měsíčně
by činil při průměru 150 Kčs
měsíčně a 7.000 rodičů
12,600.000 Kčs ročně. Náklad na ostatní
rodiče, jejichž syn nebo dcera zemřeli za okolností
uvedených v § 2, odst. 1, písm. j) až
n), by činil při počtu 5.000 percipientů
a měsíčním důchodu 300 Kčs
celkem 18,000.000 Kčs ročně. V těchto
případech nepřísluší ani
zvyšovací, ani zvláštní příplatek.
Přídavek k důchodu by činil u 5.000
rodičů při základu 150 Kčs
měsíčně celkem 9,000.000 Kčs
ročně.
Celkem by tedy činil roční náklad
na zaopatřovací požitky invalidů a pozůstalých
po obětech II. světové války a persekuce
1.169,991.250 Kčs ročně, z toho na zaopatřovací
požitky pozůstalých 974,700.800 Kčs
ročně.
Na Slovensku lze podle zprávy povereníctva pre sociálnu
starostlivosť očekávati tyto výsledky:
Invalidů asi 15.000, z nichž obdobně jako v
českých zemích bude asi 11.250 invalidů
se ztrátou výdělečné schopnosti
25-100%, Při průměrných zaopatřovacích
požitcích 5.052 Kčs ročně (vyšší
průměr je odůvodněn větším
počtem dětí a tedy více rodinnými
příplatky) bude činiti roční
náklad 56,835.000 Kčs. Náklad na zvyšovací
příplatky lze očekávati týž
jako v českých zemích, t. j. ročně
40,500.000 Kčs. Lze tedy odhadnouti celkový náklad
na zaopatřovací požitky invalidů na
Slovensku ročně 97,335.000 Kčs.
Náklad na přídavek důchodu podle §
18 se odhaduje na 10,000.000 Kčs ročně.
Počet vdov se odhaduje na 20.000, z nichž asi polovina,
tedy 10.000, jsou vdovy po mužích, kteří
zemřeli za okolností uvedených v § 2,
odst. 1, písm. e) až i) a o). Náklad na zaopatřovací
požitky těchto posledně uvedených vdov
(důchod a zvyšovací příplatek
1.000 Kčs měs.) by činil 120,000.000 Kčs
ročně. Se zvláštním příplatkem
není počítáno. Náklad na zaopatřovací
požitky zbývajících vdov při
měsíčním důchodu 600 Kčs
by činil 72,000.000 Kčs ročně. V těchto
případech nepřísluší ani
zvyšovací, ani zvláštní příplatek,
Přídavek k důchodu by činil u 10.000
vdov při základu 200 Kčs měsíčně
celkem 24,000.000 Kčs ročně.
Počet sirotků se odhaduje rovněž na
20.000. Z nich bude asi 10.000, jejichž otec padl za okolností
uvedených v § 2, odst. 1, písm. e) až
i) a o). Náklad na zaopatřovací požitky
(důchod a zvyšovací příplatek,
celkem 400 Kčs měsíčně) by
činil 48,000.000 Kčs ročně. Zaopatřovací
požitky sirotků, jejichž otec zemřel za
okolností uvedených v § 2, odst. 1, písm.
j) až n), by si vyžádaly při měsíčním
důchodu 270 Kčs celkem 32,400.000 Kčs ročně.
Počet rodičů se odhaduje na 17.000. Z nich
se počítá asi 9.500 na rodiče, jejichž
syn nebo dcera zemřeli za okolností uvedených
v § 2, odst. 1, písm. e) až i) a o). Náklad
na zaopatřovací požitky (důchod a zvyšovací
příplatek 600 Kčs měsíčně)
by činil 68,400.000 Kčs ročně. Náklad
na zaopatřovací požitky ostatních rodičů
počtem 7.500 při měsíčním
důchodu 300 Kčs by činil 27,000.000 Kčs
ročně. Přídavek k důchodu by
činil u 7.500 rodičů při základu
150 Kčs měsíčně celkem 13,500.000
Kčs ročně.
Celkem tedy se odhaduje náklad na zaopatřovací
požitky pozůstalých na Slovensku na 367,800.000
Kčs ročně. S náklady na zvláštní
příplatky nebylo počítáno.
Naproti tomu nutno počítati s tím, že
podle dosavadních hlášení nezvěstných
a odvlečených se počítá těchto
osob na 45.000. Z nich se očekává návrat
dvou třetin. Není možno určiti, kolik
z těch, kteří se navrátí, bude
invalidů, nutno však počítati s odhadem
3.000; tito invalidé byli již započteni do
výše zmíněných 15.000 invalidů.
Po těch, kteří se nevrátí,
zbude určitý počet pozůstalých
- vdov, sirotků a rodičů, - kteří
ve výše uvedených číslech nejsou
započítáni. Nelze odhadnouti, kolik z nich
připadne na vdovy, kolik na sirotky a kolik na rodiče.
Povereníctvo pre sociálnu starostlivosť odhaduje
průměrné zaopatřovací požitky
těchto pozůstalých na 6.987 Kčs ročně
na osobu. Podle toho nutno počítati s ročním
nákladem 104,805.000 Kčs (bez zvláštních
příplatků). K tomu nutno připočísti
průměrný přídavek k důchodu
175 Kčs [(200+150):2] měsíčně
pro 15.000 osob, což činí celkem 25,200.000
Kčs ročně. Roční náklad
na zaopatřovací požitky pro pozůstalé
na Slovensku by tedy činil 472,605.000 Kčs, se zvýšením
o přídavky k důchodu celkem 535,305.000 Kčs
ročně.
Konečně se uvádí k předposlednímu
paragrafu, který obsahuje ustanovení o úhradě
toto:
V důvodové zprávě bylo pro odhad nákladů
počítáno s tím, že v zemi České
a v zemi Moravskoslezské přihlásí
se okrouhle asi 114.000 uchazečů. Do 31. března
1946 se jich přihlásilo od 1. srpna 1945 celkem
69.355. Z těchto přihlášek bylo do 31.
března 1946 vyřízeno zaopatřovacími
úřady 41.459, t. j. zhruba 60%. Lze počítati
bezpečně s tím, že do konce roku 1946
očekávaný počet přihlášek
nedojde a že z technických důvodů nebude
možno všechny došlé přihlášky
do konce roku 1946 vyříditi. Lze počítati
nejvýše s tím, že z očekávaného
množství 114.000 přihlášek budou
vyřízeny do konce roku jen 2/3. Poněvadž
roční náklad na plný počet
přihlášek byl podle důvodové
zprávy propočítán na 1.141,923.000
Kčs, bude činiti náklad na 2/3 tohoto počtu
přihlášek 761,324.000 Kčs; s připočtením
nákladu na zaopatření poškozenců
z I. světové války v částce
625,779.000 Kčs jde celkem o náklad 1.387,103.000
Kčs v roce 1946. Výplata doplatků za dobu
od 1. května 1945 do 31. prosince 1945, pokud nebyly vyrovnány
zálohami na základě usnesení vlády
ze dne 17. července 1945, bude odsunuta na rok 1947. K
úhradě částky 1.387,103.000 Kčs
je v rozpočtu ministerstva ochrany práce a sociální
péče v kap. 19, tit. 6, pol. 30 a, 30 b, 30 d částka
909,595.000 Kčs, takže zbývá nekrytá
částka 477,508.000 Kčs, jejíž
úhradu má vláda zajistiti v celkovém
státním rozpočtu na rok 1946; tento způsob
úhrady považuje ministerstvo financí za možný.
Na Slovensku jest možno počítati se situací
obdobnou, při čemž lze očekávati
do konce roku vyřízení pouze poloviny všech
přihlášek očekávaných
podle osnovy, takže náklad v roce 1946 by činil,
nehledíc k doplatkům za rok 1945, které by
bylo nutno odsunouti na rok 1947, polovinu částky
uvedené v tabulce VII. důvodové zprávy
k osnově, t. j. polovinu z částky 579,940.000
Kčs + 62,700.000 Kčs, tedy 321,320.000 Kčs.
Rovněž při úpravě důchodu
poškozenců z I. světové války
nelze počítati s tím, že zvýšení
důchodu bude provedeno ve všech případech
v roce 1946; bude-li provedeno v polovině případů,
bude náklad na zvýšení činiti
polovinu z částky 166,335.514 Kčs + 60,165.800
Kčs, t. j. okrouhle 113,250.000 Kčs, Činila
by tedy očekávatelná potřeba na Slovensku
321,520.000 Kčs + 85,452.586 Kčs +113,250.000 Kčs,
celkem okrouhle 419,942.000 Kčs. Poněvadž na
úhradu tohoto výdaje jest v rozpočtu pamatováno
částkou 259,915.000 Kčs, zbývá
nekrytá částka 160,027.000 Kčs. O
úhradě platí totéž, co je uvedeno
v případě českých zemí.