Do druhé skupiny patří oběti jiných
táborů než táborů výslovně
koncentračních. Mimo to sem patří
i poškození čs. armády po 31, prosinci
1945, t. j. vojáci nové čs. armády,
kteří při výkonu své vojenské
povinnosti utrpí poškození zdraví nebo
přijdou o život. Dostává se jim vyššího
zaopatření než prve zmíněné
skupině první, avšak nižšího
než skupině třetí. Vyššího
zaopatření než skupině první
se dostává poškozencům vojenským
z důvodu podpory brannosti, nižšího než
skupině třetí pak proto, poněvadž
nejde již u nich o odbojovou činnost. Ostatním
osobám této skupiny dostává se tohoto
zaopatření jako obětem persekuce, u nichž
šlo o internování v koncentračních
táborech mírnějšího stupně
a nikoli v souvislosti s odbojem. Do skupiny třetí
patří osoby, které byly poškozeny jako
aktivní vojáci, partyzáni, barikádníci,
účastníci povstání nebo vězněním
z důvodu směřujících k potlačení
odbojového hnutí nebo z důvodů fašistického
útisku. Těmto osobám se přiznávají
k základním důchodům zvláštní
přídavky.
Osnova zákona konečně nezapomíná
ani na první bojovníky proti fašismu, kteří
se zbraní v ruce hájili ve Španělsku
demokracii.
Osnova se musela vypořádati i s otázkou odškodnění
osob, které byly poškozeny za jiných okolností,
než bylo dosud uvedeno, avšak v těchto případech
neposkytuje osnova poškozeným osobám nárok,
nýbrž dává pouze ministerstvu ochrany
práce a sociální péče možnost
poskytnouti zaopatření na základě
volného uvážení (§ 7).
Nutno si však povšimnouti i toho, že osnova přihlíží
při vyměření odškodnění
nejen k sociálním poměrům nepříznivým,
nýbrž i k příznivým. Poškozeným
se dostává odškodnění jen do
určité míry bez ohledu na jejich sociální
poměry, tedy bez ohledu na to, jaké jsou jejich
příjmy z pramenů soukromých nebo z
pramenů veřejných, zda pozůstalá
vdova nebo sirotek dostává zaopatřovací
požitky po zemřelém živiteli z titulu
jeho poměru zaměstnaneckého, avšak za
určitých příznivých okolností
tohoto druhu nepřipouští osnova přiznání
zvláštních přídavků nebo
zaopatřovacích požitků vůbec
a v některých případech nepřipouští
odškodnění vycházejíc z úvahy,
že z hlediska sociálního vlastně nevznikla
hmotná škoda. K vysvětlení toho se uvádí,
že na př. zvláštní příplatek
k důchodu vdovskému nelze přiznati, jestliže
příjem vdovy dosáhne 3.000 Kčs měsíčně
(nepočítajíc v to požitky podle osnovy).
Nárok na invalidní zaopatřovací požitky
zaniká při překročení hranice
příjmové podle § 17, na vdovské
zaopatřovací požitky podle § 34.
Sirotek může obdržeti zaopatřovací
požitky jen, není-li zaopatřen a pokud součet
všech sirotčích zaopatřovacích
platů nepřesahuje 1.000 Kčs měsíčně,
po př. u sirotka úplného 1.500 Kčs
měsíčně.
Rovněž rodičům zemřelé
osoby se přiznává důchod, jsou-li
jejich poměry takové, že jejich výživa
není zabezpečena, takže by je byl zemřelý
podporoval, kdyby zůstal na živu.
Druhou částí zákona je upravena sociální
péče a výhody pro důchodce, jímž
se dostává zaopatřovacích požitků.
Osnova se nedotýká, pokud jde o péči
o oběti druhé světové války
a nepřátelské persekuce, působnosti
úřadu pro péči o oběti války
a nepřátelské persekuce, který má
býti zřízen podle osnovy zákona o
provádění péče o oběti
války a nepřátelské persekuce předkládané
ministerstvem ochrany práce a sociální péče.
Úkol tohoto úřadu je v podstatě jiný,
než jsou úkoly, které řeší
tato osnova. Účelem této osnovy je úprava
odškodnění důchodovým zaopatřením
a všeho, co tomuto účelu slouží
nebo s ním souvisí. To je tedy i zdravotní
péče o invalidy; na důchodce je pak omezena
veškerá péče, prováděná
státními úřady pro válečné
poškozence zřizovanými podle této osnovy,
které skutečně již tuto péči
jakožto dosavadní zaopatřovací úřady
provádějí. Pokud se v § 81 mluví
o poskytování mimořádných podpor
a zápůjček, jsou zde míněny
drobné podpory a zápůjčky k okamžitému
vybavení důchodců z tísně.
Poskytování větších podpor, zejména
nedůchodcům a poskytování zápůjček
k zakládání existencí, tedy zejména
provádění péče produktivní,
je úkolem připravovaného úřadu
pro péči o oběti války a nepřátelské
persekuce. Jde zde tedy o doplňující se činnost
dvou úřadů, která bude koordinována
ministerstvem ochrany práce a sociální péče,
jemuž bude příslušeti provádění
obou navržených zákonů.
Ustanovení § 84 o přednostních právech
poškozenců je ustanovení, které pouze
demonstrativně určuje, jaká přednostní
práva poškozenci mají, a netýká
se nijak příští nebo již existující
kompetence jiných úřadů. Naopak doplňuje,
pokud jde o materiální předpis, ustanovení
příslušných norem, pokud v nich nebylo
určeno pořadí jednotlivých kategorií
poškozenců. Státní úřady
pro péči o válečné poškozence
mohou v případě § 84 pouze doporučením
nebo podáním dobrého zdání
podporovati oprávněné osoby u úřadů,
do jejichž kompetence přísluší
nebo bude příslušeti rozhodování
o uplatňovaných přednostních právech
zmíněných v § 84.
Zaopatření některých obětí
druhé světové války a obětí
persekuce řeší, jak již bylo řečeno,
osnova formou zvyšovacích a zvláštních
příplatků k jednotlivým sazbám
platným pro poškozence I. světové války,
docilujíc tím potřebné pružnosti
a dávajíc možnost přihlédnouti
k individualitě případů. Je to příplatek
zvyšovací a u pozůstalých přistupuje
k němu ještě příplatek zvláštní.
Na příplatek zvyšovací má poškozenec
nárok, příplatek zvláštní
je dávkou jednak fakultativní, jednak nárokovou.
Tímto zvláštním příplatkem
má býti ještě zdůrazněna
ethická stránka, zejména v případech
zasluhujících zvláštního ohledu
a v případech, v nichž s hlediska sociálního
a hospodářského je zvýšení
zaopatřovacích požitků žádoucí.
U případů uvedených v § 2, odst.
1, písm. ch) hodnotí se zvláštním
příplatkem ve formě nárokové
dávky zvláštní okolností těchto
případů. V případech uvedených
v § 2, odst. 1, písm. d) přihlíží
se k podpoře brannosti a v případech uvedených
pod písm, i) přihlíží se k tomu,
že jde o oběti persekuce.
Osnova přináší pro Slovensko podstatné
zlepšení hranice příjmové, která
až dosud vylučovala osoby s vyšším
příjmem z nároku na důchod. Pro země
české se tím zavádí nová
hranice příjmová, ovšem upravená
tak, aby proti ní nebylo námitek s hlediska sociálního.
Dále se ruší, pokud jde o Slovensko, rozdíl
v zaopatření osob poškozených v první
světové válce vůči poškozencům
t. zv. slovenského vojska, Rozdíl, který
činil zákon č. 80/1943 Sl. z., byl produktem
doby, v níž byl vydán; dnes postrádá
tento rozdíl odůvodnění.
Jako zcela nové ustanovení přináší
osnova povinnost přijímati do zaměstnání
těžké invalidy. Tento oddíl týká
se všech invalidních osob, tedy nejen těch,
jejichž invalidita vznikla výkonem vojenské
služby, Přednostní právo ovšem
zůstává vyhrazeno osobám, které
se staly invalidními v důsledku svého účastenství
v domácím a zahraničním odboji, Po
nich přísluší přednostní
právo teprve invalidům vojenské služby
a invalidům občanským.
Ve snaze, aby veškeré normy, které se dotýkají
zaopatření válečných a vojenských
poškozenců, byly shrnuty v jedné normě,
byla přejata a do osnovy zařazena stěžejní
ustanovení o organisaci péče o válečné
poškozence a o lékařských prohlídkách.
Z téhož důvodu byla do osnovy pojata i ustanovení
o výhodách pro válečné poškozence
při vstupném do kulturních podniků
a při dopravě. Těchto výhod byli účastni
i invalidé z řad vojenských gážistů
a proto byla tato okolnost i nadále respektována.
Při nové úpravě bylo přihlédnuto,
pokud jde o systematiku, k slovenskému zákonu č.
80/1943 Sl. z.
§§ 1 a 2 přejímají jednak okruh
oprávněných osob vyznačený
v §§ 1 a 2 nařízení a §§
127 a 129 Sl. zákona, jednak rozšiřují
tento okruh osob a obětí druhé světové
války a fašistické persekuce.
Jsou zde tedy do okruhu oprávněných osob
zahrnuti váleční poškozenci z první
světové války (z doby od 26. července
1914 do 28. února 1921), pováleční
- nyní vojenští invalidé z doby mezi
oběma světovými válkami a konečně
váleční poškozenci - vojáci z
druhé světové války, - pokud k poškození
došlo mimo službu v československém vojsku,
a noví vojenští poškozenci, t. j. osoby,
které se stanou poškozenci teprve po skončení
branné pohotovosti státu. Všechny tyto osoby
jsou uvedeny v § 2, odst. 1, písm. a) až d).
až d).
V § 2, odst. 1, písm. e) až o) jsou uvedeny oběti
II. světové války a fašistické
persekuce. Výhodnější zaopatření,
kterého se některým z nich dostává
oproti poškozencům I. světové války,
odůvodňuje se jednak důvody sociálními,
jednak ethickými. Proti poškozencům z I. světové
války jsou tito poškozenci v situaci daleko nepříznivější,
poněvadž jejich existenční základy
byly persekucí otřeseny a bude třeba dlouhé
doby, než jejich životní podmínky se upraví
tak, aby existenční škody byly aspoň
překlenuty. Poškozenci z I. světové
války již své životní podmínky
upravili, k novému zásahu do těchto podmínek
nedošlo a současné zvýšení
důchodů zlepšuje jejich existenční
podmínky. Dále u poškozenců II. světové
války lze při rozhodování o zvláštních
příplatcích hodnotiti aktivní účast
v národním odboji i utrpení v koncentračních
táborech.
V podstatě je rozdělen okruh osob poškozených
za okolností uvedených v § 2 s hlediska zaopatřovacích
požitků na 3 kategorie.
Do I. kategorie patří případy uvedené
pod písm. a) až c) a j) až n).
Do II, kategorie náleží případy
uvedené pod písm. d), i) a v § 8.
Do III. kategorie jsou zařaděny případy
uvedené pod písm. e) až ch) a o). V případech
pod písm. ch) jsou obsaženy i osoby popravené,
Lidice, Ležáky a pod.
Osobám z kategorie I. dostává se základního
zaopatření, osobám lI. kategorie příslušejí
ještě zvyšovací příplatky,
při čemž mohou obdržeti nižší
zvláštní příplatky, a osobám
III. kategorie zvyšovací příplatky a
vyšší zvláštní příplatky.
Osobám vojenským II. kategorie dostává
se zvyšovacích příplatků též
se zřetelem na výši vyživovacích
příspěvků poskytovaných rodinným
příslušníkům osoby, konající
činnou vojenskou službu. Mezi koncentrační
tábory uvedené v § 2, odst. 1, písm.
ch) počítají se i t. zv. gheta, která
byla mimo území t. zv. protektorátu, poněvadž
šlo o koncentrační místa s účelem
vyhlazovacím. Ostatní koncentrační
místa mírnějšího stupně,
v nichž důvodem internování byly příčiny
nesouvisící s odbojem nebo politickou činností
internované osoby, jsou zařaděny pod ustanovením
§ 2, odst. 1, písm. i).
Ochrannou službou zmíněnou v § 2, odst.
1, písm, m) je míněna ochranná služba
podle vládního nařízení ze
dne 4. září 1943, č. 246 Sb., o ochranné
službě.
K § 2, odst. 3 a 4 a k § 3, odst. 2: Ustanovení
o pravděpodobné souvislosti bylo převzato
z předpisů dosud platných (vlnař.
č. 247/1943 Sb., § 10, odst. 3) a nelze se, jak prakse
ukázala, bez tohoto ustanovení obejíti. Nárok
na zaopatření se dává i pozůstalým
po osobách, u nichž příčina smrti
je aspoň pravděpodobně v souvislosti s poškozením,
protože v praksi lékařské posudky mnohdy
nemohou se vyjádřiti určitě o této
souvislosti, připouštějíce však
pravděpodobnost. Pozůstalí jsou subjektivně
přesvědčeni o souvislosti a lékařský
posudek neposkytuje mnohdy pevné opory pro vyvrácení
možnosti souvislosti. Bylo by tedy spíše křivdou
než spravedlivým rozhodnutím, kdyby zaopatření
v takových případech bylo odmítnuto.
§ 3 uvádí podmínky nároku na
zaopatřovací požitky pozůstalých,
jako až dosud byly uvedeny v §§ 27, 38 a 44 nařízení
a jak jsou uvedeny v § 129 Sl. zákona.
V § 3, odst. 1 jest míněn slovem "bezprostředně"
stav, že na př. smrt vojína nastala přímo
na bojišti nebo v nemocnici, do níž jako zraněný
či nemocný byl dopraven, tedy že smrt nastala
ještě v době aktivní vojenské
služby, nikoliv v době, kdy vojín byl propuštěn
pro neschopnost z činné vojenské služby,
kteréžto případy řeší
§ 3, odst. 2.
§ 3, odst. 3 poskytuje možnost přiznati částečně
zaopatřovací požitky pozůstalým,
jestliže zaopatřovací požitky veřejné
nebo veřejnoprávní jsou nižší
než zaopatřovací požitky, které
by jim podle osnovy mohly býti jinak přiznány
§§ 4 a 5 připínají se k §
4 vlád. nařízení č. 247/1943
Sb. (dále jen "nař.") a k § 130 zákona
č. 80/1943 Sl. z. (dále jen "sl. z.").
Zásadně byl vázán nárok na
zaopatření na československé státní
občanství již v zákoně č.
142/1920 Sb. o požitcích válečných
poškozenců ve znění zákona č.
39/1922 Sb. a v zákoně č. 76/1922 Sb. o vojenských
požitcích zaopatřovacích. Oba zákony
připouštějí pak výjimky, první
z nich pouze fakultativně, jako předložená
osnova.
V § 6 jde o osoby, které byly již před
30. září 1945 uznány válečnými
poškozenci, dostávaly od Československé
republiky zaopatřovací požitky podle zákona
č. 142/1920 Sb. o požitcích válečných
poškozenců a které okupací pohraničí
byly vyřazeny z naší péče, poněvadž
byly po dobu okupace považovány za německé
státní příslušníky se
zřetelem na smlouvu č. 300/1938 Sb. Nyní
pominula překážka bránící
výplatě přiznaných důchodů,
takže může býti výplata obnovena,
jestliže ovšem se zřetelem na ustanovení
dekretu č. 33/1945 Sb. tyto osoby neztratily státní
občanství československé. Výplata
důchodu bude v takových případech
obnovena od 1. června 1945, poněvadž do 31.
května 1945 dostaly tyto osoby zaopatřovací
požitky od německých zaopatřovacích
úřadů.
§ 7 dává úřadu možnost přiznati
zaopatření čs. státním občanům,
kteří konali jinou vojenskou službu, než
jak je uvedeno v § 2, Pro ponechání této
možnosti jsou důvody sociální. Ve všech
případech a) až c) je možnost přiznání
zaopatřovacích požitků omezena na případy,
že šlo o povinnou vojenskou službu. Ad písm,
c): jde o ustanovení býv. slovenských předpisů,
podle nichž Slováci, jsoucí v Německu,
byli zařazováni nikoliv do t. zv. slovenského
vojska, nýbrž do německého vojska.
§ 8 výslovně zajišťuje použití
předpisů zákona u osob, u nichž specielní
předpisy stanoví, že se těmto osobám
dostane zaopatření jako válečným
po př. poválečným poškozencům.
Tak je tomu na př. u osob poškozených při
osobních úkonech podle zákona č. 131/1936
Sb. o obraně státu nebo účastí
na branné výchově podle zákona č.
184/1937 Sb., po př. zákona č. 31/1943 Sl.
z., účastí při protiletecké
civilní ochraně podle zák č. 280/1940
Sl. z., v pracovních útvarech podle zákona
č. 223/1938 Sb. a ve Slovenské pracovní službě
podle zákona č. 36/1942 Sl. z.
K ustanovení § 9 vedly důvody ryze sociální.
Státní správě se dává
možnost, aby mohla zasáhnouti a poskytnouti pomoc
v takových případech, v nichž sice souvislost
poškození s válkou je jaksi jen odvozena nebo
stojí na druhém místě, poněvadž
jde o poškození, která vznikla v pracovním
poměru, byť i v rámci t. zv. totálního
nasazení. V těchto případech přichází
v prvé řadě v úvahu odškodnění
na základě sociálního pojištění.
Jsou však případy, v nichž toto odškodnění
je nedostatečné a vzbuzuje v poškozených
pocit křivdy. Jsou to zejména případy
mladých lidí, u nichž pojišťovací
doba byla krátká, zvláště pak
šlo-li o osoby "přeškolené".
Jsou známy případy, že student přikázaný
do práce v továrně byl zachycen transmisí,
která mu urvala jednu ruku a druhou zkomolila, takže
tato není téměř k žádné
potřebě. Jde o úplného invalidu, jehož
slibná budoucnost byla zničena a jehož požitky
plynoucí ze sociálního pojištění
činí částku zcela nepatrnou. Poněvadž
k tomuto poškození došlo v rámci válečných
opatření, je třeba, aby státní
správa mohla v krutých případech tohoto
druhu pomoci.
Ustanovení odst 2 řeší případy,
k nimž došlo na Slovensku po osvobození při
dobrovolných rekonstrukčních pracích
na mostech, silnicích a železnicích. Na výzvu
místních národních výborů
ujalo se obyvatelstvo dobrovolně těchto prací
v zájmu veřejném. Šlo o odstranění
následků války a je proto spravedlivo, aby
těm, kdož při tom přišli k úrazu,
bylo možno pomoci, je-li toho potřeba.
Ustanovení § 10 je důsledkem ustanovení
§ 14 zákona o úrazovém pojištění.
Jde o případy, kdy k úrazu došlo v podniku,
nebo na cestě do práce a z práce bojovými
událostmi nebo zásahem bojových jednotek
či příslušníků válčících
stran. Prakticky budou přicházeti v úvahu
případy, kdy úraz byl zaviněn leteckým
nebo dělostřeleckým bombardováním.
V odstavci 2 § 10 navazuje se na dekret presidenta republiky
č. 54/1945 Sb., poněvadž v případech
škod na zdraví, těle nebo na životě
jde o náhradu válečných škod.
Tím se zamezuje duplicitě odškodnění,
§ 11 vylučuje obdobně, jako § 187, odst.
4 slov. zákona, v odstavci 1 z nároku na zaopatření
osoby provinivší se proti státu a demokracii.
Pokud jde o provádění ustanovení odst.
1, písm. c), přichází v úvahu
obdobně předpis dekretu presidenta republiky ze
dne 19. května 1945, č. 5 Sb.
Ustanovení odst. 3 § 9 má býti zabráněno
duplicitě odškodnění z téhož
titulu. Tím ovšem není míněno,
že zaopatření se nedostane osobě, která
stavši se invalidou na př. výkonem vojenské
služby, dostává invalidní důchod
na př. od Ústřední sociální
pojišťovny nebo Všeobecného pensijního
ústavu z důvodů, že podle příslušného
zákona byla uznána invalidní, neboť
takové osoby staly se invalidními předčasně
a tím byly zbaveny možnosti dosáhnouti normálně
očekávatelných dávek. Zaopatření
podle tohoto zákona má nahraditi tedy škodu
způsobenou tím, že došlo k předčasné
invaliditě, v daném případě
výkonem vojenské služby. Výslovně
se proto uvádí, že výslužné
a zaopatřovací platy plynoucí na základě
poměru zaměstnaneckého nejsou odškodněním,
takže přiznání výslužného
nebo zaopatřovacích platů nemá vlivu
na odškodnění podle tohoto zákona.
Dále má toto ustanovení vyloučiti
ze zaopatření ony osoby, kterým vojenská
správa podle předpisů pro ni platných
poskytuje sama zaopatření. Tak je tomu u osob jmenovaných
v § 12, odst. 1, písm. b) a c), u nichž zaopatření
podle osnovy je pouze subsidiární, tedy jen pro
případ, že by osoby ty neměly nároku
vůči vojenské správě.
K §§ 12 a 13: § 12 je obdobný, pokud jde
o ustanovení pod písm. a) až c); ustanovení
§ 2, odst. 2 nař. a § 128, odst. 1, písm.
a) Sl. z. Kompetenční hranice mezi ministerstvem
ochrany práce a sociální péče
a ministerstvem národní obrany nebyla ohledně
zaopatření vojenských osob nikdy sporná.
Do působnosti ministerstva ochrany práce a sociální
péče patřily osoby z počtu mužstva
a za určitých předpokladů i tehdy,
šlo-li o vojenské osoby z počtu mužstva
z povolání. Na tomto stavu se nic nemění.
Při řešení otázky zaopatření
obětí druhé světové války
a persekuce vyskytly se však případy, které
si vynucují zdánlivý průlom do zásady,
že péče o důstojníky a vojenské
gážisty patří ministerstvu národní
obrany. Jde jednak o důstojníky a vojenské
gážisty v záloze nebo ve výslužbě.
Došlo-li u těchto osob k poškození nebo
smrti v činné vojenské službě
nebo při výkonu - činné vojenské
služby, jsou z působnosti navrženého zákona
vyloučeny a péče o ně a o pozůstalé
po nich přísluší ministerstvu národní
obrany. U důstojníků a vojenských
gážistů, kteří byli dáni
do výslužby po 29. září 1938
se předpokládá, že tento akt nemá
opory v platném právním řádu
československém a že proto tito důstojníci
a vojenští gážisté mají
býti pokládáni dále za osoby v činné
vojenské službě i po 29. září
1938, leč by jejich přihláška o povolání
do činné služby byla odmítnuta. Zbývá
zde tedy kategorie důstojníků a vojenských
gážistů v záloze a kategorie důstojníků
a gážistů daných do výslužby
před 29. září 1938. Došlo-li
u důstojníků a gážistů
k poškození v činné vojenské
službě, přísluší vojenské
správě, aby poskytla těmto osobám
zaopatření. Tyto osoby byly vydány nebezpečí
války po př. i persekuce zvýšenou měrou;
úprava jejich zaopatření z tohoto titulu
je však úkolem vojenské správy, Pokud
by ovšem byly hůře postaveny v otázce
náhrady válečné škody, přísluší
jim doplněk odškodnění podle tohoto
zákona. Zmíněné dvě kategorie
důstojníků, které byly vydány
nebezpečí války a persekuce jako všechny
jiné civilní osoby a u nichž také došlo
k poškození nebo smrti za okolností uvedených
v § 2, odst. 1, písm. ch) až o), tedy mimo činnou
službu vojenskou, nebo z jiného titulu než z
toho, že šlo o aktivní důstojníky
a vojenské gážisty, mají býti,
pokud jde o specielní zaopatření, posuzovány
jako osoby civilní. Kdyby tomu tak nebylo, došlo by
k nespravedlivým nesrovnalostem, které by postižené
osoby naprosto nedovedly pochopiti. Jako příklad
lze uvésti: V určitém podniku byli zaměstnáni
dva úředníci stejných hodností,
z nichž jeden nebyl voják, druhý byl záložním
důstojníkem. Při leteckém bombardování
nebo persekucí přišli oba o život, zanechavše
vdovy. Vdova po prvním padlém obdrží
zaopatření podle navrženého zákona,
druhá by byla vyloučena jedině proto, že
zemřelý manžel byl záložním
důstojníkem. Právě tak tomu je u důstojníků
a vojenských gážistů, kteří
byli, dáni do výslužby před 29. září
1938. Oženil-li se pensionovaný důstojník
již ve výslužbě, je vdova odkázána
na malou pensi z milosti, byť i manželství trvalo
řadu let před okupací. Tyto případy
osvětlují jasně, že uvedení pensisté
a záložní důstojníci a gážisté,
pokud nebyli zraněni nebo nepřišli o život
v činné vojenské službě, měli
ve všech svých vztazích k vojenské správě
mnohem dále než ke správě civilní,
že byli vlastně úplnými civilisty, o
než postarati se přísluší ministerstvu
ochrany práce a sociální péče.
Z těchto důvodů bylo přistoupeno k
úpravě věci způsobem navrženým
v osnově v §§ 12 a 13.
§ 14 ustaluje přesné označení
jednotlivých kategorií poškozenců, jichž
se zákon týká. Určuje, kdo je invalidou
vojenským, kdo válečným a kdo občanským,
a vykládá pojem poškozenců, jímž
se rozumějí invalidé a pozůstalí
dohromady.
§ 16 obsahuje doplněné ustanovení §
67, odst. 5 nařízení, po př. §
131, odst. 1 sl. zákona.
§ 17 provádí vzájemné vyrovnání
sazeb důchodců českých a slovenských.
Na Slovensku se provádí odbourání
20% důchodů pro budoucnost, Stupeň ztráty
výdělečné schopnosti 85-100% byl rozdělen
na stupně dva, a to 85-94% a 95-100% podle slovenského
vzoru.
V odstavci 3 stanoví se příjmová hranice,
při níž zaniká nárok na zaopatřovací
požitky. Hranice je stanovena dosti vysoko, aby s hlediska
sociálního nedošlo ke křivdám.
K § 18. Přídavek k důchodu, který
osnova zavádí v § 18, je obdobný přídavku
podle §§ 51 až 53 nařízení.
Tento přídavek byl přiznáván
tam, kde poškozenec neměl jiného příjmu
mimo důchod nebo v dohodě s ministerstvem financí
v případech, v nichž příjem poškozencův
nepřesáhl 4.000 Kčs ročně.
Tento přídavek se ponechává, aby bylo
možno pomoci invalidům, kteří v podstatě
jsou odkázáni na požitky podle osnovy. Neponechává
se u invalidů se ztrátou výdělečné
schopnosti 95% až 100%, poněvadž v těchto
případech se zavádí podstatné
výšení důchodu. Podmínky pro
přiznání tohoto přídavku se
potud zlepšují, že předpokládá
se potřebnost, nedosahuje-li příjem invalidův
daně prostého minima.
§ 19 přejímá se zjednodušením
a mírným zlepšením ustanovení
§ 12 nařízení a zlepšuje podstatně
ustanovení § 134 sl. zákona. V odstavci 4 je
pamatováno na nejtěžší poškození,
které na štěstí se vyskytlo jen v několika
málo případech. Požadavkem těchto
slepců bylo vždy, aby jejich požitky byly vyšší
než slepců, kteří neutrpěli dalšího
zranění. Tito zvlášť postižení
slepci potřebují také zvláštního
ošetření a péče, jejíž
náklady nutno určitým přídavkem
zhodnotiti.
§§ 20 a 21 jsou obdobou §§ 13 a 14 nařízení
a § 135 slov. zák.; příplatek stanoví
se z vyšších základních důchodů
sazbou 10% důchodu podle českého vzoru.
§ 22 obsahuje nové ustanovení, jehož potřeba
byla vyvolána skutečnými poměry vyskytujícími
se zejména na Slovensku.
V případech, na něž se vztahuje ustanovení
§ 23, jde většinou o poškození způsobené
bojovými činy a zlým nakládáním.
Zaopatřovací požitky jsou odstupňovány
podle věku invalidova, při čemž se vycházelo
z úvahy, že životní potřeby těchto
mladistvých invalidů nejsou a nemohou býti
téhož rozsahu, jako osob dospělých,
kterým po př. přísluší
péče o rodinu. Tomu byl dán zvláště
výraz v odstavci 2, kde nelze posuzovati výši
invalidních zaopatřovacích požitků
podle ztráty výdělečné schopnosti,
která do věku aspoň 14 let nemá prakticky
významu. Do tohoto věku možno provésti
odškodnění jen individuelně podle vyšších
nákladů na výchovu dítěte zaviněných
poškozením.
§ 24 zavádí pro invalidy II. světové
války a persekuce zvyšovací příplatek
z důvodů uvedených na počátku
důvodové zprávy. Zvyšovací příplatek
podle odst. 1 je stanoven pevnými částkami
počínajíc invalidou se ztrátou výdělečné
schopnosti aspoň 25%.
Náhrada za poškození zdraví nebo těla
poskytuje se jako uznání prodělaných
útrap, které zanechaly následky na zdraví
nebo těle, byť i nezavinily ztrátu výdělečné
schopnosti aspoň 25%. Zvyšovací příplatek
i náhrada je omezena na osoby persekvované v souvislosti
s národním odbojem. Vedle toho pamatuje osnova v
2. odstavci na nejtěžší invalidy, přihlížejíc
k tomu, aby náhrada škody byla zde co nejdokonalejší
a co nejvíce individualisována. Bylo třeba
pamatovati na zvláště kvalifikované
zaměstnance, jejichž existence i jejich rodina byla
poškozením zdraví rozbita a původní
životní standard klesl by u nich v důsledku
toho velmi podstatně proti nepostiženým zaměstnancům
téhož druhu.
Ustanovení § 25 je pouhým logickým důsledkem
toho, že zaopatření obětí I.
světové války a všech případů
obětí II. světové války a persekuce
provádí se jedním zákonem na stejném
podkladě podle stejných zásad. V praksi budou
přicházeti a již přicházejí
případy, v nichž invalidé I. světové
války s částečnou ztrátou výdělečné
schopnosti utrpěli při bojových událostech
nebo v osvobozovacích bojích nové poškození,
snižující dále jejich výdělečnou
schopnost, Mohou se vyskytnouti případy, kdy došlo
k poškození zdraví při leteckém
útoku a později při osvobozovacích
bojích k dalšímu poškození zdraví.
Ustanovení § 25 řeší tyto případy
způsobem, který zabraňuje duplicitě
odškodnění a při tom plně hodnotí
a odškodňuje celkovou ztrátu výdělečné
schopnosti.
§ 26 zjednodušuje ustanovení §§ 22
až 26 nařízení a ve shodě s ním
zlepšuje ustanovení § 167, odst. 3 slov. zák.
Trvalý zánik důchodu po kapitalisaci pociťovali
váleční poškozenci jako křivdu
a domohli se v českých zemích aspoň
částečné úpravy, která
pro oživení důchodu stanovila lhůtu
15 let od kapitalisace. Lhůta se zkracuje nyní na
10 let a připouští oživení důchodu
v plné výši. Zkrácení lhůty
na 10 let se neprojeví zvláštním finančním
zatížením, poněvadž u většiny
kapitalisací lhůta 10 let již dříve
prošla, neboť v posledních letech, zejména
v zemích českých, kapitalisace povolovány
nebyly. Poněvadž, jak prakse ukázala, se kapitalisace
důchodů pro zabezpečení existence
válečných poškozenců neosvědčily,
vypouští se vůbec možnost důchod
kapitalisovat.
§§ 27 až 33 přejímají obdobná
ustanovení §§ 15 až 21 nařízení
a §§ 148 až 157 slov. zákona, Ustanovení
slovenského zákona se zjednodušují podle
vzoru českého nařízení a mnohde
se ponechává řešení jen rámcové,
aby podrobnými předpisy netrpěla pružnost
prakse, jež může býti podle potřeby
jednotně upravována ústředním
úřadem.
Proti ustanovení českého nařízení
rozšiřuje se ustanovení o školení
podle zásad slovenských. Rovněž při
umístění invalidově v domově
se upravuje zaopatření jeho rodiny, ovšem pouze
ve formě fakultativní dávky, čímž
se mění předpis slovenský.
V § 30 jako novum bylo vsunuto ustanovení, které
dává ministerstvu ochrany práce a sociální
péče administrativně možnost podniknouti
ve prospěch důchodců rekreační
akce, po př. zříditi trvalá rekreační
zařízení. Tato opatření přicházejí
zvýšenou měrou v úvahu pro oběti
II. světové války a persekuce, ač
i u poškozenců z I. světové války
nutno s těmito zařízeními počítati
se zřetelem, že tito poškozenci, již starší,
tíživěji pociťují s přibývajícím
věkem následky poškození.
Stať obsahující §§ 34 až 56
v základu se přimyká k §§ 136 až
143 sl. zák. a §§ 27 až 48 nařízení.
Rozšíření těchto ustanovení
má důvod v tom, že bylo nutno vyřešiti
zvláštní případy, které
přinesla II. světová válka.
V § 34 je stanovena příjmová hranice
vylučující z nároku na zaopatřovací
požitky.
K § 35, odst. 2. Ustanovení odstavce 2 je důsledkem
podmínky uvedené v odstavci 1.
§ 36 obsahuje obdobné ustanovení jako zákon
o pensijním pojištění zaměstnanců
ohledně rozdělení vdovského důchodu
mezi rozloučenou manželku a oprávněnou
vdovu, při čemž jsou chráněna
nabytá práva vdov, kterým již podle
dosud platných předpisů byly přiznány
vdovské důchody bez ohledu na rozloučené
manželky (u poškozenců z I. světové
války).
§ 39 má ustanovení o důchodu vdoveckém,
omezující jeho funkci na ryze sociální.
§ 42 zavádí zvyšovací příplatek
a § 43 zvláštní příplatek
k důchodu vdovskému, o jejichž účelu
je psáno na počátku této důvodové
zprávy.
Pro zaopatření sirotků, jejichž matka
zemřela v důsledku poškození, jejichž
otec však je na živu, bylo voleno dvojí různé
zaopatření podle povahy případu. Jako
nárok přísluší zaopatření
sirotkům ve formě důchodu, jsou-li zde okolnosti,
pro které otec dostane důchod vdovecký, t.
j. byla-li matka pro podstatně sníženou výdělečnou
schopnost otcovu převážně živitelkou
rodiny. V případech, v nichž živitelem
rodiny byl otec dětí, kde tedy nemá otec
nároku na důchod vdovecký, poskytuje se pouze
možnost přiznati otci dětí vychovávací
příspěvek pro děti, jestliže
smrtí matky dětí mu vznikají zvláštní
výdaje, spojené s výchovou dětí.
Maximální výše příspěvku
je stanovena ve výši sirotčího důchodu
se zvyšovacím příplatkem.
Zvláštní ustanovení o vyšším
důchodu rodičů obsažené v §
51 chce spravedlivě řešiti případy,
kde syn nebo dcera se úplně starali o matku-vdovu
tak, že smrt dítěte znamená pro matku-vdovu
totéž, jako když zemře manželce manžel.
Proto poskytuje § 51 matce-vdově základní
důchod vdovský.
Objektivnímu řešení snaží
se také přiblížiti ustanovení
§ 53. Je jisto, že rodiče nemohli býti
odkázáni na podporu dítěte mladšího
18 let, nutno však přiznati, že dítě
by své potřebné rodiče ihned, jakmile
by bylo výdělečně činné,
podporovalo. Z toho hlediska vychází ustanovení
§ 53.
K § 57. Přídavek k důchodu je určen
pro pozůstalé z I. světové války
a osoby jim na roveň postavené, jimž se dostává
nejnižších požitků, jestliže
tyto osoby jsou odkázány značnou měrou
na zaopatřovací požitky, takže se jeví
nutnost zlepšiti jejich hmotnou situaci zvýšením
zaopatřovacích požitků. Pro poškozence
z I. světové války je to do jisté
míry i opatření, kterým se přihlíží
k tomu, že u vdov jde většinou již o osoby
starší, u rodičů pak o osoby dosti pokročilého
věku, které již nemají dosti fysických
možností, aby si vydělali tolik, kolik skutečně
si zaslouží pro slušné živobytí
ve svém stáří, a kdy zvláště
pronikavě se projevuje škoda, kterou utrpěli
ztrátou osoby, jež byla povinna je vyživovati.
§ 59 odstraňuje újmu, která pozůstalým
vznikla ztrátou živitele nejen tím, že
zanikl jeho výdělečný příjem,
nýbrž i tím, že jako rodinní příslušníci
byli účastni odvozeným způsobem veřejno-právního
pojištění pro případ nemoci.
§ 60. Po vzoru původních zaopatřovacích
předpisů československých i podle
cit, nařízení a sl. zákona zůstává
i nadále ustanovení o drahotním přídavku,
jímž se mají zaopatřovací požitky
pokud možno nejpružněji přizpůsobiti
drahotním poměrům.
§ 61 přejímá ustanovení §
169 sl. zákona, která obdobně jsou obsažena
v § 67 a § 82, odst. 1 nařízení,
a uvádí je v souhlas s ustanovením §
1480 obč. zák.
§ 62 nahrazuje § 166 slov. zákona a §§
62 až 66 nařízení. Proti ustanovením
českého nařízení přináší
osnova podstatné zjednodušení, přejímajíc
ustanovení slov. zákona.
§ 63 byl zařazen podle vzoru § 167 slov, zákona
a obsahuje z části ustanovení § 69,
čl. 1, § 68, písm. d), § 56, odst. 3,
§ 61, odst. 3 nařízení.
§ 64 uvádí ve zjednodušeném znění
ustanovení § 170 sl. zákona a § 71 nařízení.
Dosavadní ustanovení § 170, odst. 4 slov. zákona
se vynechává, poněvadž má býti
řešeno cestou administrativní.