Předseda: Zpravodajem za výbor právní
je posl. dr Langer. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Langer: Pane předsedo, paní
a pánové!
Zpravodaj výboru soc.-zdravotnického vystihl význam
a smysl zákona tak, že by bylo nadbytečné
zabývat se jeho problematikou. Navrhuji proto jménem
výboru právního, aby Ústavodárné
Národní shromáždění schválilo
osnovu ve znění, jak je předložena v
tisku 1223. (Potlesk.)
Předseda: Zpravodajem za výbor rozpočtový
je p. posl. Skaunic. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Skaunic: Pane předsedo, paní
a pánové!
Zpravodajové přede mnou mně velmi usnadnili
úlohu. S rozpočtového hlediska bych chtěl
jen říci, že osnova neukládá
státu nová břemena, nýbrž mění
pouze jejich formu. Závazky, na které bylo dosud
nutno pamatovat ve státních rozpočtech v
kapitole ministerstva soc. péče, budou pro příště
zatěžovat skupinu státního dluhu, při
tom však se dosáhne úspor, protože až
dosud se účtovalo 4,75 % úroku, kdežto
do budoucna to budou, jak jste slyšeli z úst posl.
Kapouna, pouze 3 %. Doporučuji proto jménem
rozpočtového výboru osnovu k jednomyslnému
přijetí. (Potlesk.)
Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen,
rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Kapoun: Nikoliv.
Zpravodaj posl. dr Langer: Není změn.
Zpravodaj posl. Skaunic: Rovněž nemám
změn.
Předseda: Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 3 články, 5 paragrafů článku
I, článek II, 3 paragrafy článku III,
nadpisy článků, nadpis zákona a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to je
s jejími 3 články, 5 paragrafy článku
I, článkem II, 3 paragrafy článku
III, nadpisy článků, nadpisem zákona
a úvodní formulí, podle zprávy výborové,
nechť pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.
Tím je vyřízen 5. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
šestého odstavce pořadu, jímž je
6. Zpráva výboru kulturního a informačního
a výboru právního k vládnímu
návrhu zákona (tisk 1204) o likvidaci právních
poměrů německé evangelické
církve v Čechách, na Moravě a ve Slezsku
(tisk 1215).
Zpravodajem za výbor kulturní a informační
je posl. Hladký. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Hladký: Vážená
sněmovno, pane předsedo!
Podávám zprávu výboru kulturního
a informačního k vládnímu návrhu
zákona tisk 1204 o likvidaci právních poměrů
německé evangelické církve v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku. Touto osnovou doplňujeme
likvidaci němectví v naší republice.
Je dobře známé chování německých
evangelických pastorů v poslední válce
a jejich přisluhování nacismu. Tuto funkci
u nás plnila německá evangelická církev.
Její majetek je podle osnovy zákona a podle dekretu
majetkem státu a osnova zákona stanoví, jak
se s tímto majetkem naloží. O majetek se mohou
ucházet podle osnovy zákona církve, náboženské
společnosti či Svaz občanů bez vyznání.
Kulturní výbor projednal tuto osnovu ve své
schůzi 29. dubna 1948 a přijal ji ve znění
vládního návrhu.
Doporučuji slavné sněmovně, aby předloženou
osnovu schválila. (Potlesk.)
Předseda: Zpravodajem za výbor právní
je posl. dr Němec. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Němec: Pane předsedo,
paní a pánové!
Němectví bylo v Československé republice
likvidováno 5. května 1945, právní
život však vyžaduje, aby se učinilo ještě
několik teček. Jednou z nich je návrh zákona
o likvidaci německé evangelické církve.
Jménem výboru právního doporučuji
Ústavodárnému Národnímu shromáždění,
aby tuto osnovu zákona schválilo. (Potlesk.)
Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen,
rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Hladký: Nikoliv.
Zpravodaj posl. dr Němec: Není změn.
Předseda: Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 6 paragrafů, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 6 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí
podle zprávy výborové, nechť pozvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.
Tím je vyřízen 6. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
sedmého odstavce pořadu, jímž je
7. Zpráva výboru právního k návrhu
poslanců dr Bartušky, dr Beráka, Štětky,
Kobylky, dr Jelínka, Valo, dr Štefánika (tisk
1201) na vydání zákona, jímž
se upravují některé otázky trestního
řízení správního v oboru vyživovacím,
zásobovacím a cenovém (tisk 1214).
Zpravodajem je posl. Hykl. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Hykl: Pane předsedo, slavná
sněmovno!
Návrh zákona tisk 1201, jímž se upravují
některé otázky trestního řízení
správního v oboru vyživovacím, zásobovacím
a cenovém, byl projednán ve schůzi výboru
právního a po změnách, uvedených
ve zprávě tisk 1214, které se staly v zájmu
jasnosti výkladu zákona, v zájmu stylistické
úpravy a jazykové čistoty, se předkládá
Národnímu shromáždění
ke schválení.
Zákon sám má definitivně vyřešit
problém promlčecích lhůt, plynoucích
z ustanovení § 8, odst. 3 dekretu presidenta republiky
čís. 118/1945 a z vládního nařízení
čís. 393/1941. U obou citovaných zákonných
ustanovení v oboru hospodářských přestupků
správních v oboru vyživovacím, cenovém
a zásobovacím i v oborech ostatních s tímto
souvisících platí různé promlčecí
lhůty. V připravovaném zákoně
jde navrhovatelům hlavně o to, aby v administrativní
praxi bylo dáno jednotné měřítko
při stanovení promlčecích lhůt,
a to proto, že jde o přestupky z téhož
oboru hospodářského života.
Navrhovatelé měli také na zřeteli,
že je třeba rychle odstranit stav, jenž dodnes
trvá a podle něhož platí na přestupky
podle různých zákonných předpisů
dvě odchylné promlčecí lhůty.
Právní výbor uvážil všechny
nedostatky plynoucí z rozdílných stanovení
promlčecích lhůt a shodl se na tom, aby promlčecí
lhůta byla tři roky, jak je navrhována.
V § 2, odst. 1 a 2 připravovaného zákona
se také hovoří o tom, že úřad
nebo orgán příslušný k provedení
trestního řízení vysloví nebo
stanoví výměrem propadnutí věcí,
jimiž byl trestní čin spáchán,
a to i tenkráte, byly-li věci převedeny na
druhou osobu.
Právní výbor projednal velmi podrobně
návrh zákona tisk č. 1201 a po změnách
provedených v §§ 1, 2 a 3 a po vsunutí
nového paragrafu č. 4, který je vlastně
závěrečným ustanovením, a po
přečíslování bývalého
§ 4 na § 5 předkládá Ústavodárnému
Nár. shromáždění svou zprávu
tisk 1214 se shora uvedenými změnami a s doporučením,
aby ji Ústavodárné Národní
shromáždění schválilo tak, jak
doporučuje právní výbor.
Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen,
rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Hykl: Jsou. Do osnovy tisk 1214 se vloudily
tiskové chyby a to v § 2, v řádku 4
chybí za slovem "výměrem" čárka.
V § 4, v řádku 3 za slovem "zákona"
se tečka nahrazuje čárkou a za tuto čárku
se vkládá věta: "pokud o nich dosud
nebylo pravomocně rozhodnuto."
Předseda: Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 5 paragrafů, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to je
s jejími 5 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí
podle zprávy výborové s opravami právě
uvedenými, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
s opravami navrženými p. zpravodajem.
Tím je vyřízen 7. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
osmého odstavce pořadu, jímž je
8. Zpráva výboru imunitního o žádosti
kraj. soudu odd. VIII v Písku za souhlas s trest. stíháním
posl. inž. Synka. (Zločin podle § 2 zák.
č. 50/1923 Sb. a přestupek podle § 36 býv.
cís. patentu č. 223/52 ř. z.) - (tisk 1228).
Zpravodajem je posl. Václav David. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. V. David: Slavná sněmovno!
Krajský soud odd. VIII v Písku podáním
ze dne 27. dubna 1948, č. Tk 323/48, požádal
za souhlas s trestním stíháním posl.
inž. Jindřicha Synka pro zločin podle
§ 2 zák. č. 50/1923 Sb. a přestupek
podle § 36 býv. cís. patentu č. 223/52
ř. z.
Imunitní výbor projednal ve své schůzi
dne 5. května 1948 tuto věc a usnesl se doporučiti
Ústavodárnému Národnímu shromáždění,
aby posl. inž. Synek k trestnímu stíhání
vydán byl, neboť veřejný zájem
na projednávání této trestní
věci převyšuje veřejný zájem
na vykonávání mandátu posl. inž.
Synka.
Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen,
rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního,
aby Ústavodárné Národní shromáždění
dalo souhlas k trestnímu stíhání posl.
inž. Synka.
Kdo s tímto návrhem pana zpravodaje souhlasí,
nechť pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím se Ústavodárné
Národní shromáždění usneslo
dáti souhlas k trestnímu stíhání
posl. inž. Synka.
Tím je vyřízen 8. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
devátého odstavce pořadu, jímž
je
9. Zpráva výboru imunitního o žádosti
kraj. soudu odd. X v Uherském Hradišti za souhlas
s trest. stíháním posl. Hořínka
pro přečin podle § 18, č. 2, 3 zák.
č. 50/1923 Sb. a přestupek podle §§ 1,
14, odst. 2, č. 4 zák. č. 108/1933 Sb. a
posl. dr Rozehnala pro přečiny podle § 14,
č. 5 a § 18, č. 2, 3 zák. č.
50/1923 Sb. (tisk 1229).
Zpravodajem je posl. Štětka. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Štětka: Paní a pánové!
Při imunitní věci pana posl. Hořínka
jde současně také o imunitní záležitost
posl. dr Rozehnala. Poněvadž je to v jednom
spise, podám Ústavodárnému Národnímu
shromáždění zprávu společnou,
a to o každém případě samostatně.
V prvním případě jde o věc
posl. dr Rozehnala, kde krajský soud v Uherském
Hradišti odd. X žádá za vydání
k trestnímu stíhání posl. dr Rozehnala
pro šíření nepravdivých zpráv
podle § 14, č. 5 zákona č. 50/1923,
zákona na ochranu republiky, rušení obecného
míru, hanobení republiky, a to pro jeho výroky
na schůzi čs. strany lidové dne 25. ledna
1948 v Uherském Hradišti. Nebudu citovat všechny
výroky, jsou všeobecně známy. Už
se nám tedy p. dr Rozehnal objevil v několika
případech a je to totéž, co bylo v dřívějších
podáních, jako by to bylo natočeno na gramofonových
deskách, kde se špiní a stále se totéž
opakuje. Uvedu jenom dva citáty z jeho řeči,
která je jedinečná na jeho vzdělání:
"Národní podniky prodělaly 1.600 mil.
Kčs a kovoprůmysl 1.200 mil. Kčs. Z toho
jeden pan národní ředitel pobírá
100.000 Kčs měsíčně, které
si dává vyplácet z jedné třetiny
v Kčs, z jedné třetiny ve fr. francích
a z jedné třetiny v dolarech. Stojíme před
státním krachem". To je výrok poslance,
který měl možnost sledovat a viděl do
celého státního hospodářství,
poslance, který takto informoval naši veřejnost
s úmyslem, aby rozkládal a štval národ,
že jde o bankrot. Dále budu citovat jenom jednu větu:
"Němci měli heslo: Ein Volk... atd., u nás
se uplatnilo a ujalo heslo: ein Volk, eine Partei, ein Zápotocký."
Nebudu citovat dál.