Nebudu se zmiňovat o podrobnostech osnov, jez zajisté
vynikly při projednávání ve výborech
a v rozpravě v plenu parlamentu. Považuji však
za nutné se ještě zmínit o přípravách
svého resortu k uskutečnění zákonů,
jejichž provádění bude mi uloženo.
O těchto přípravách se chci zmínit
zejména proto, abych rozptýlil obavy dělníků
v některých závodech a i jejích ředitelů,
že snad podle zákonů, jež bude provádět
ministerstvo vnitřního obchodu, hodláme tvořit
schematicky a mechanicky nové obchodní organisace
s nákladným řídícím
administrativním aparátem, za druhé obavy
drobných obchodníků a řemeslníků,
že provádění zákonů se
bude vztahovat přímo i na ně nebo je postihne
nepříznivými důsledky.
Především tedy ministerstvo vnitřního
obchodu zřídilo pro jednotlivé výrobní
i obchodní obory pomocné pracovní skupiny,
složené z zástupců znárodněného
průmyslu, a to jeho složek výrobních
i obchodních, maloobchodníků, družstevníků,
zaměstnanců v distribuci, národohospodářských
pracovníků, jakož i odpovědných
úředníků ministerstva vnitřního
obchodu i jiných interesovaných resortů.
Tyto pracovní skupiny zkoumají obchodní podmínky
oboru za oborem, zkoumají po případě
i podmínky u jednotlivých druhů zboží.
Všechny okolnosti budou bedlivě zváženy
a nikde nepřipustíme, aby distribuce byla komplikovanější,
obtížnější a dražší
než dosud. Naopak, chceme dosáhnout, aby byla jednodušší,
snazší a levnější. I když
je vcelku shoda v tom, že distribuční činnost
i uvnitř národních podniků výrobních
má být hospodářsky a finančně
vedena odděleně, není tím vyloučeno,
že v některých případech zůstane
organisačně a administrativně začleněna
do ústředního ředitelství,
kdežto jinde, kde se ukáže proto nutnost, bude
distribuce vedena samostatně, a to zejména tam,
kde půjde o sklady rozmanitých druhů drobného
zboží, vyráběného v různých
národních podnicích. Pro svou práci
můžeme v některých případech
jako vzoru používat úspěšné
distribuční organisace textilu, kde z 1.200 velkoobchodů
zůstalo jen 98 rozděloven, řízených
ústřední evidenční kanceláři.
Distribuce se přesto značně zlepšila.
Výslovně konstatuji a opakuji, že budou zváženy
všechny připomínky, jež k provedeni zákona
ministerstvu vnitřního obchodu dojdou. Připomínám
rovněž, že nebude opominuta spoluúčast
jiných resortů a to ani tehdy, když ji zákon
výslovně neustanovuje.
Pokud jde o obavy drobných živnostníků,
jsou namnoze zbytkem psychosy strachu, již šířili
záměrně nepřátelé lidově
demokratického režimu. Vědomě se pokoušeli
vyvolávat nedůvěru k opatřením
vlády i k přijatým zákonům.
Zákony o znárodnění obsahují
ustanovení přesná; každý si může
přezkoumat, do jaké míry je nebo není
jimi dotčen. Celý hospodářský
úsek, který znárodnění nepodléhá,
je ostatně také zajištěn příslušnými
ustanoveními nové ústavy. A tak drobný
živnostník se o svůj majetek nemusí
obávat, protože o něj nikdo neusiluje a protože
o něj nepřijde.Nelze obavy vyvozovat ani z té
okolností, že ojediněle byly dosazeny národní
správy i tam, kde se ukáže, že pro to
nebyl předpoklad. Takové národní správy
jsou odvolávány, takže ani zde není
důvodů k obavám, že by zákon
vadné opatření potvrdil.
Avšak naopak drobní živnostníci a maloobchodníci
se brzy přesvědčí, že provádění
zákonů o znárodnění jim přinese
přímý prospěch tím, že
jim skutečně zaručí příděl
surovin i zboží a odstraní neblahý stav,
kdy začasté nemohli přes sebe větší
námahu ani materiál ani zboží sehnat,
a pokud se jim to dařilo, byli velkoobchodníky vydíráni
a vykořisťováni.
A tak mohu, paní a pánové, vyslovit pevné
přesvědčení, že osnovy, které
máte schválit, se stanou základem našeho
hospodářského rozvoje, zárukou úspěchu
plánovaného hospodářství, a
konečně hospodářské posice
v rukou lidu se stanou štítem bezpečnosti republiky.
Vnitřní obchod se pak těmito osnovami dostává
na nové cesty a bude moci také významně
přispět k blahobytu a k zvýšeni životní
úrovně širokých lidových vrstev.
Po odhlasování osnov si budeme moci říci,
že dobrá věc se opět podařila
a budeme moci s nadšením jít do další
budovatelské práce. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní):
K dalšímu projevu se přihlásil pan ministr
techniky dr. inž. Šlechta. Prosím, aby
se ujal slova.
Ministr techniky dr. inž. Šlechta: Paní
místopředsedkyně, slavné Národní
shromáždění, paní a pánové!
Znárodňovací zákony, které
slavné Národní shromáždění
právě projednává, znamenají
další významný krok k socialistické
výstavbě našeho státu. Umožňuji
nám, abychom rozvedli svůj hospodářský
plán do šíře i do hloubky a abychom
z něho učinili dokonalý a účinný
nástroj svého hospodářského
života.
Provádíme tím znárodnění
výrobních prostředků ve zdrcující
většině a dáváme tak příklad
socializace vyspělého hospodářství
státu, který rozsahem své výroby patří
mezi prvních deset hlavních průmyslových
států světa.
První rok dvouletého plánu a průběh
tohoto roku ukázal, že naše znárodněné
hospodářství, řízené
důsledně plánem, se rychle zkonsolidovalo
a že se začíná dobře rozvíjet,
takže v hospodářské obnově i
v rozvoji poválečného hospodářství
dostáváme se tím do předních
řad států světa. Proto také
vývoj tohoto našeho hospodářství
se těší zájmu států, na
které tento vývoj ještě čeká.
Znárodnění, které bylo provedeno roku
1945, se nedotklo stavebnictví, které až na
nepatrné výjimky zůstalo v rukou soukromých
podnikatelů. A jestliže nynější
etapa znárodňování znamená
pro ostatní výrobní obory jenom prohloubeni
a dovršení znárodňovacího procesu,
pak ve stavebnictví začínáme tímto
zákonem novou cestu. A hned naráz znárodňujeme
80 až 90 % jeho kapacity. Dosavadní organisace stavebnictví
téměř zabraňovala, aby i v tomto hospodářském
odvětví byly s úspěchem prováděny
úkoly plánovaného hospodářství.
Bránila nám v tom především skutečnost,
že stavební podnikání bylo roztříštěno
v tisíce menších podniků, které
pochopitelně měly na zřeteli především
vlastní zisky. Proto nebylo dosud možno dosáhnouti
žádoucí souhry státních orgánů,
řídících stavební hospodářství,
a těchto stavebních podniků. Teprve tento
zákon umožní, aby bylo dosaženo této
souhry, aby bylo využito všech moderních poznatků
organisace a mechanisace práce a tím hospodárného
využití pracovních sil a strojů, protože
stavebnictví bohužel u nás neprodělalo
tak pronikavý vývoj jako ostatní průmysl.
Umožní se tím také, aby bylo využito
nových stavebních hmot, provedeno zjednodušeni,
typisace a normalizace stavebních prvků, aby bylo
použito moderních konstrukcí a všech nových
poznatků při stavbě. Teprve nyní budeme
moci přikročit k řádné evidenci
stavebních akcí všeho druhu, kontrolovat tím
plánování i prováděni.
Znárodnění odstraní provádění
staveb bez povolení a obcházení předpisů
při provádění povolených stavebních
výjimek. Znárodněním stavebnictví,
jeho naprosté většiny, odstraníme všechny
škodlivé důsledky soukromokapitalistické
pro vývoj našeho hospodářství
a umožníme také řádnou péči
o stavební dělnictvo a o jeho povzneseni na sociální
úroveň ostatního průmyslového
dělnictva.
Soustředěním podniků a přidružením
výroben, které pracují i v době sezónní
nezaměstnanosti, bude odstraněna fluktuace stavebního
dělnictva, která až dosud byla považována
za samozřejmost. Soustředěni podniků
také umožní, aby byla i pro stavební
dělnictvo zřízena sociální
zařízení v jiných výrobních
odvětvích obvyklá.
Z uvedeného stručného výpočtu
je patrno, že znárodnění ve stavebnictví
je skutečně zahájením nové
epochy našeho stavebnictví po stránce technické,
hospodářské i sociální. Jsem
přesvědčen, že nám umožní,
abychom vykonali veliká inženýrská díla,
a to nejen u nás, ale i ve spřátelených
zemích, zejména v zemích slovanských,
abychom tím proslavili vyspělost našeho stavebního
dělnictva i techniky i za hranicemi.
Slavné Národní shromáždění
vykoná schválením zákona čin
historicky významný a je mou povinností poděkovati
vám, paní a pánové, zato, že
jste tomuto zákonu věnovali svou práci. Pro
mne a resort, který spravuji, nastává tím
období důležité a velmi odpovědné
organisační práce. Stojíme před
úkolem zorganisovat asi 1000 znárodněných
stavebních podniků v celek, stupňovat jejich
výkonnost, a to tak, aby těmito organisačními
pracemi nenastalo žádné zdržení
současné stavební činnosti. Jsou to
jisté úkoly odpovědné a těžké
a každému, kdo zná možnosti stavebnictví,
je jasné, že je to úkol těžší
než v ostatních oborech podnikání. Myslím,
že však mohu prohlásit jménem všech
dělníků a úředníků
znárodněných podniků i jménem
všech svých spolupracovníků z ministerstva
techniky a technických oddělení lidové
správy, že jsme odhodláni tento úkol
splnit a přispět tak ke stavební výstavbě
republiky, přispět ke stavbám, které
zajistí a zvýší bytovou úroveň
našeho pracujícího lidu měst a venkova,
ke stavbám, které dají našemu hospodářství
produktivní investice, a k veřejným stavbám,
které budou ozdobou našeho lidově demokratického
řádu. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní):
Pan náměstek předsedy vlády Zápotocký
se přihlásil k projevu. Prosím, aby se ujal
slova.
Náměstek předsedy vlády Zápotocký
(uvítán potleskem): vážené
dámy, vážení pánové! Ujímám-li
se slova, nečiním tak proto, abych zdůrazňoval
ještě veliký význam znárodňovacích
zákonů. Páni resortní ministři
i páni poslanci to v debatě již dostatečně
zdůraznili. Já bych se chtěl dotknout jen
několika otázek.
První je, proč jsme znárodňovali,
když jsme podle programu slibovali, že po dobu dvouletého
plánu, tedy po dobu provádění naší
dvouletky, další znárodnění,
zvláště v průmyslové výrobě,
nebude. Museli jsme přikročit k dalšímu
znárodňování proto, že soukromokapitalistické
podnikání ohrožovalo nejen splnění
dvouletého plánu, nýbrž hrozilo rozvrátit
celý náš vývoj k socialismu.
Jaký cíl jsme si vytkli v nové republice
pro naší výrobu znárodněnou i
neznárodněnou? Řekli jsme, že veškeré
podnikatelské snažení musí sledovat
zájmy celého národa a prospěch všeho
lidu a že i všichni jednotlivci a jednotliví
podnikatelé a soukromokapitalistická výroba
budou těmto všenárodním zájmům
podřizovat své staré, ziskulačné
a kořistnické podnikatelské zájmy.
Uvedu citát z našeho košického programu.
V závěrečném odstavci košického
programu řekla vláda: "Jedno může
nová vláda našemu lidu slíbit: že
nepřipustí, aby v osvobozené republice převládal
kořistnický zájem příživnických
jednotlivců a skupin nad zájmy pracujícího
lidu měst i venkova. "Na plnění tohoto
základního slibu u nás mnozí zapomněli.
Jakou úlohu mělo hrát soukromé podnikání
proti znárodněné výrobě? Mnozí
slibovali, že soukromé podnikání bude
vůči znárodněné výrobě
štikou v rybníce, že bude prohánět
líné kapry, že se mezi znárodněnou
a soukromou výrobou rozvine zdravá a úspěšná
konkurence. Tuto úlohu však soukromá výroba
nesehrála a nesplnila. Neukázala výrobní
pružnost, nýbrž ukázala jen znovu svou
starou kapitalistickou.štičí žravost.
A to bylo to, co nás nutilo k dalším znárodňovacím
akcím.
Slibovali jsme si také od soukromé výroby
a soukromokapitalistického podnikání, že
bude svou pružností a schopností konkurence
nejlepší obranou proti nebezpečí zbyrokratizování
znárodněné výroby. A že toto
nebezpečí zbyrokratizování znárodněné
výroby bylo a že ještě dále existuje,
to si nijak nezapíráme a nesmíme to nikdy
pustit se zřetele. Musíme a budeme proti tomuto
nebezpečí ještě velmi mnoho bojovat.
Ukázalo se však, že bychom byli blázny,
kdybychom v tomto boji proti nebezpečí zbyrokratizování
znárodněné výroby spoléhali
na pomoc soukromokapitalistických podnikatelů. Tak
jako nám soukromé podnikání nesnížilo
ceny, tak také nebude čelit a bránit zbyrokratizování
znárodněné výroby.
Soukromé podnikání se vrhlo na spekulaci,
na šmelinaření, na černý obchod
a na rozvracení všech naších výrobních
plánů. Přímo výstražným
dokladem toho je naše stavebnictví. Při prvním
znárodňování jsme se stavební
výroby takřka nedotkli a neznárodnili jsme
snad ani celých 10 %. Ukázalo se však, že
soukromokapitalistické podnikatelství ve stavební
výrobě při plnění dvouletého
plánu naprosto zkrachovalo. Ve stavebnictví jsme
zůstali, pokud se týká splnění
plánu, na nejnižším stupni, poněvadž
tam soukromé podnikání ukázalo svoji
chamtivost v plné nahotě a poválečné
nouze a bytových a stavebních nedostatků
využívalo jenom k neúměrnému
vlastnímu obohacování.
Začalo to hned při odstraňování
trosek, způsobených válkou. V této
věci byly vedeny velké diskuse a podnikatelské
organisace mne tenkrát chtěly přesvědčit,
že to, co se stalo v Ostravě a na jiných místech,
byl jenom občanský zisk. Nepřesvědčily
mne však a nyní se jasně ukázalo, že
nešlo o občanské zisky, nýbrž že
šlo přímo o vydírání,
o podvody, o smluvené vykořisťování
našich měst a obcí, které byly tak těžce
poškozeny bombardováním a jejichž obecní
hospodářství bylo hned při odklizeni
trosek postaveno před takové těžké
a nákladné finanční úkoly.
Soukromí podnikatelé ve stavebnictví nám
zpronevěřovali nejen materiál, nýbrž
i pracovní sily, odebírali nám je ze staveb,
které byly plánovány a jejichž výstavba
byla přímo životní a státní
nezbytností, a stavěli na černo pro ulití
šmelinářských zisků jednotlivců
i pro svůj vlastni spekulační prospěch.
A co bylo pro nás nejnebezpečnější:
zatahovali nám do svých šmelinářských
piklů i dělníky. Maření a přeplácení
bylo ve stavebním podnikání na denním
pořádku a porušování mzdových
vyhlášek a placení černých mezd
se stalo ve stavebnictví všedním zjevem. Tomu
bylo nutno udělat přítrž. Kdybychom
měli po této cestě pokračovat, nevybudovali
bychom novou pracovní morálku, nýbrž
znemravňovali bychom dělníky a rozvrátili
novou pracovní morálku, kterou tak těžce
budujeme. Není přece možno chtít takovýmto
způsobem zajišťovat a zlepšovat existence
lidi. My chceme opravdu tyto existence zlepšovat, ale nemůžeme
přitom jít po takové linii, že bychom
konjunkturně protěžovali jednotlivé
stavy a vrstvy. Nemůžeme konjunkturně protežovat
ani jednotlivé dělnické vrstvy, neboť
kdybychom se pustili po této linii, nesjednotili bychom
naše pracující, nesjednotili bychom národ,
nýbrž rozvrátili bychom jej. Zase by nabyly
vrchu staré sobecké choutky, staré sobecké
cíle, zase by jedni nevražili na druhé a záviděli
by jedni druhým. Jak bychom mohli tímto způsobem
vystavět novou lidově demokratickou společnost
a novou lidově demokratickou republiku?
Toto nebezpečí rozkladu pracovní morálky
jsme nejvíce cítili my, naše odborové
organisace. Proto sjezd závodních rad vytyčil
svoje požadavky a proto dnes tyto požadavky, sjezdem
závodních rad vytyčené, vtělujeme
v zákony.
Naskýtá se teď ještě otázka,
jak daleko chceme jít se znárodňováním.
A tu neváhám prohlásiti: My dodržujeme
svoje sliby. Nechceme znárodňovat střední
podnikání ani řemeslnou výrobu. Po
únoru bylo to u nás možno udělat, bylo
možno nedodržet sliby a hranice, které jsme dali.My
jsme to však neudělali a neuděláme.
Pokládám zvláště řemeslnou
výrobu za nutný doplněk naší
velké znárodněné výroby. Musíme
ji mít a budeme také její rozvoj podporovat.
Neváhám s tohoto místa prohlásit,
že nesouhlasíme se snahami těch jednotlivců,
kteří by nám dnes chtěli šmahem
všecko znárodňovat. Kdybychom se po této
cestě dali, neuskutečnili bychom své cíle,
nýbrž nahrnuli bychom si do cesty takové překážky,
že bychom je nezdolali a že bychom o ně mohli
opravdu ztroskotat. Proto také neváháme vtěliti
ochranu živnostenského a malého a drobného
podnikání do naší ústavy. Dáváme
sliby proto, abychom je dodržovali, a ne proto, abychom je
- když se naskytne zdánlivě vhodná konjunktura
- porušovali! (Potlesk.)
Přitom je potřebí upozorniti i živnostenskou
výrobu na to, že také živnostenské
podnikání musí sloužiti zájmům
národa a zájmům celku a nikoliv sobeckým
zájmům jednotlivců. Mnozí to již
chápou, ale někteří na to stále
ještě zapomínají a neohlížejí
se na to, jak tím poškozují celý stav.
Bylo by největším nebezpečím,
zejména pro živnostníky a řemeslníky,
kdyby nakonec zavládlo přesvědčení,
že volat řemeslníka do stavení a do
bytu znamená finanční pohromu a hospodářskou
katastrofu. Účty některých živnostníků
za nepatrné opravy a služby v domácnosti takový
hrůzný dojem dnes namnoze vyvolávají.
Je potřebí se nad tím zamyslit. Není
správné heslo: když je konjunktura a lidé
mou práci potřebují, musím toho umět
bezohledně využít. To pak znamená, že
když přijde konjunktura pro jiné, budou toutéž
minci opláceti živnostem. (Předsednictví
se ujal předseda David.)
Naším cílem je neničit lidi, nýbrž
dát každému možnost zajištěné
existence, ale také nedovolit, aby někdo pro své
staré, sobecké a chamtivé zájmy, od
nichž se dosud nedovedl oprostit, ničil jiné,
rozvracel jejich existenci a poškozoval náš pochod
k dosažení zajištěné a řádné
existence pro všechny.
V závěru proto ujišťují, že
chceme jíti důsledně a také půjdeme
po cestě rozvíjení tvůrčích
schopností našeho lidu a že chceme dáti
každému možnost, aby se stal užitečným
členem národa. Každý ať využije
svých schopnosti, ať v znárodněném
nebo v soukromém podnikání, ať ve státní
nebo veřejné službě, nebo v povolání
svobodném. Úkolem všeho podnikání
musí být tvůrčí činnost,
vedená snahou zlepšovat a natrvalo zajišťovat
životní i kulturní úroveň všeho
lidu. Každý si musí býti vědom,
že spolu se zajištěním štěstí,
klidu, míru a samostatnosti národa zajišťuje
i klid, spokojenost, existenci, samostatnost a svobodu sám
sobě. (Potlesk.) Je potřebí, abychom
si všichni uvědomili své úkoly, které
jsme na sebe vzali, aby si to uvědomilo v prvé řadě
naše podnikání, naše distribuce, a to
podnikání znárodněné i živnostenské
a řemeslné a distribuce znárodněná
i maloobchodní, a aby každý plnil důsledně
své povinnosti. Pak se ukáže, že cesty,
které jsme znárodněním nastoupili
a které nám již tolik národa spojily
a přinesly tak zdárné výsledky, jsou
správné a že povedou ne jednotlivce, ale skutečně
celý náš národ a všechen lid ke
šťastné budoucnosti. (Hlučný
potlesk.)