Středa 28. dubna 1948

(Začátek schůze v hod. 44 min.)

Přítomni:

Předseda Jos. David.

Místopředsedové Hodinová-Spurná, Komzala, dr. John, dr. Chytil, Polák.

Zapisovatelé dr. Falťan, dr. Kokeš.

Členové vlády: předseda vlády Gottwald; náměstkové předsedy vlády Široký, Laušman, Zápotocký; ministři dr. Clementis, dr. Dolanský, E. Erban, dr. Gregor, inž. Jankovcová, Krajčir, V. Kopecký, dr. Nejedlý, dr. Neuman, arm. gen. Svoboda, dr. inž.Šlechta, dr. Šrobár; státní tajemník dr. Ševčík.

Předseda nejvyššího účetního kontrolního úřadu dr. Friedmann.

203 poslanci podle presenční listiny.

Z kanceláře NS: gen. tajemník NS dr. Madar; jeho zástupci dr. Záděra, dr. Ramajzl.

Pořad

108. schůze Ústavodárného Národního shromážděni republiky

Československé, svolané na středu dne 28. dubna 1948 na 9,30 hod.

1. Společná zpráva výborů průmyslového a živn.-obchodního, právního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 1149) o znárodnění některých dalších průmyslových a jiných podniků a závodů a o úpravě některých poměrů znárodněných a národních podniků (tisk 1187)

2. Společná zpráva výborů průmyslového a živn.-obchodního, zemědělského, zásobovacího a osidlovacího, právního a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 1152) o znárodnění dalších průmyslových a jiných výrobních podniků a závodů v oboru potravinářském a o úpravě některých poměrů znárodněných a národních podniků tohoto oboru (tisk 1186).

3. Společná zpráva výborů průmyslového a živn.-obchodního, právního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 1172) o organisaci velkoobchodní činnosti a o znárodnění velkoobchodních podniků (tisk 1188).

4. Společná zpráva výborů dopravně-technického, právního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 1168) o znárodnění ve stavebnictví (tisk 1193).

5. Společná zpráva výborů průmyslového a živn.-obchodního, právního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 1169) o státní organisaci zahraničního obchodu a mezinárodního zasílatelství (tisk 1192).

6. Společná zpráva výborů průmyslového a živn.-obchodního, právního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 1171) o znárodnění obchodních podniků s 50 nebo více činnými osobami (tisk 1190).

7. Zpráva výboru právního o vládním návrhu ústavního zákona (tisk 1173),kterým se prodlužuje lhůta k podání žádosti o udělení státního občanství krajanům vracejícím se do vlasti (tisk 1178).

8. Společná zpráva výborům právního, soc.-zdravotnického a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 1174) o hospodaření s byty (tisk 1191).

9.Zpráva výboru kulturního a informačního, výboru právního a výboru rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 1153) o postátnění Československého rozhlasu (tisk 1185).

10.Zpráva výboru branného a bezpečnostního a právního výboru o vládním návrhu zákona (tisk 1146),jimž se prodlužuje platnost předpisů o úpravě některých právních poměrů důstojníků a rotmistrů z povolání a o převzetí některých osob do československé branné moci (tisk 1177).

11.Zpráva výborů právního a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 1170),kterým se mění a doplňují předpisy o směnečném podtlaku (tisk 1189).0,

12.Zpráva výboru imunitního o žádost kraj. soudu odd.X v Chrudimi za souhlas s trest. stíháním posl. dr. Ludvika Novotného (tisk 1180).

13.Zpráva výboru imunitního o žádost kraj. soudu odd. X v Chrudimi za souhlas s trest. stíháním posl. Nermutě (tisk 1181).

14.Zpráva výboru imunitního o žádost kraj. soudu odd.IX v Hradci Králové za souhlas s trest. stíháním posl. Nermutě (tisk 1182).

15.Zpráva výboru imunitního o žádost kraj. soudu odd. IX v Hradci Králové za souhlas s trest. stíháním posl. Dečiho (tisk 1183).

16.Zpráva výboru imunitního o žádost kraj. soudu odd. IX v Hradci Králové za souhlas s trest. stíháním posl. Desenského (tisk 1184).

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná (zvoní): Zahajuji 108. schůzi Ústavodárného Národního shromáždění.

Dovolenou podle § 1, odst. 4 jedn. řádu obdržel na tento týden posl. Jeleň.

Klub poslanců čs. strany lidové sdělil přípisem ze dne 27. dubna 1948, že nepovažuje ve smyslu § 15 jedn. řádu posl. dr. Bunžu za člena svého klubu. (Ú 9123)

Dále oznamuje týž klub přípisem ze dne 27. dubna 1948, že nepovažuje ve smyslu § 15 jedn. řádu posl. inž. Synka za člena svého klubu. (Ú. 9128)

Přistoupíme k projednávání pořadu, na němž jsou nejprve

1. - 6. Nevyřízené odstavce včerejšího denního pořadu, to jest

1. Společná zpráva výborů průmyslového a živn.-obchodního, právního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 1149) o znárodnění některých dalších průmyslových a jiných podniků a závodů a o úpravě některých poměrů znárodněných a národních podniků (tisk 1187).

2. Společná zpráva výborů průmyslového a živn.-obchodního, zemědělského, zásobovacího a osidlovacího, právního a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 1152) o znárodnění dalších průmyslových a jiných výrobních podniků a závodů v oboru potravinářském a o úpravě některých poměrů znárodněných a národních podniků tohoto oboru (tisk 1186).

3. Společná zpráva výborů průmyslového a živn.-obchodního, právního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 1172) o organisaci velkoobchodní činnosti a o znárodnění velkoobchodních podniků (tisk 1188).

4. Společná zpráva výborů dopravně.technického, právního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 1168) o znárodnění ve stavebnictví (tisk 1193).

5. Společná zpráva výborů průmyslového a živn.-obchodního, právního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 1169) o státní organisaci zahraničního obchodu a mezinárodního zasílatelství (tisk 1192).

6. Společná zpráva výborů průmyslového a živn.-obchodního, právního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 1171) o znárodnění obchodních podniků s 50 nebo více činnými osobami (tisk 1190).

Zpravodaji jsou:

k odst. 1 za výbor průmyslový a živn.obchodní posl. Šnobl, za výbor právní posl. dr. Bartuška, za výbor rozpočtový posl. dr. Berák;

k odst. 2 za výbor průmyslový a živn.-obchodní posl. dr. Erban, za výbor zemědělský, zásobovací a osidlovací posl. Šimonková, za výbor právní posl. Klícha, za výbor rozpočtový posl. Žiak;

k odst. 3 za výbor průmyslový a živn.-obchodní posl. dr. Haim, za výbor právní posl. dr. Jelínek, za výbor rozpočtový posl. Sova;

k odst. 4 za výbor dopravně-technický posl. Zuzaňák, za výbor právní posl. Parez, za výbor rozpočtový posl. Gottier;

k odst. 5 za výbor průmyslový a živn.-obchodní posl. dr. Holý, za výbor právní posl. dr. Bátěk, za výbor rozpočtový posl. Sajal;

k odst. 6 za výbor průmyslový a živnostenskoobchodní posl. Vojanec, za výbor právní posl. Kaplan, za výbor rozpočtový posl. Horn. Budeme pokračovati v společné rozpravě, zahájené ve včerejší schůzi. (Zvoní.)

K projevu se přihlásil pověřenec průmyslu a obchodu, posl. dr. Šoltész. Prosím, aby se ujal slova.

Povereník pre priemysel a obchod posl. dr. Šoltész (uvítaný potleskom): Vážené Ústavodarné Národné shromaždenie!

Na jaseň 1945 schválilo Dočasné Národné shromaždenie dekréty o znárodnení bani a niektorých priemyselných podnikov a poisťovníctva. Pri rozprave o týchto dekrétoch hodnotili sme ich ako prelom do starej kapitalistickej hospodárskej sústavy a ako prvý krok k plánovitému hospodárstvu a socializmu. Boli sme si vedomí toho, že vytvárame akýsi zmiešaný hospodársky systém. Vedľa znárodnených závodov ponechali sme pomerne dosť silné podniky v rukách súkromných, v rukách kapitalistických. Vtedy sa predpokladalo, že spolužitie týchto dvoch rôznorodých časti nášho hospodárstva bude možné zamerať k jednému a spoločnému cieľu, ako bude určený v hospodárskom pláne. Mnohí z nás sme už vtedy boli toho názoru, že tento stav môže byť len stavom prechodným, pretože sme boli presvedčení, že silná súkromnokapitalistická časť nášho hospodárstva nebude ochotná akceptovať nové zásady a ciele našej novej hospodárskej politiky. Bolo treba, aby sám súkromnokapitalistický sektor, ktorý tu ešte zostal, dokumentoval správnosť nášho názoru pred celou našou verejnosťou, pred oboma dvomi našimi národmi. A stačil rok prevádzania plánu, aby zdrvujúcej väčšine nášho obyvateľstva bolo presvedčivé dokázané, že je najvyšší čas urobiť ďalší krok, ak sľubný vývin nášho hospodárstva nemal byť ohrozený.

Časť priemyslu, ktorá zostala v súkromných rukách, nepochopila plánovanie, neriadila sa zásadami, ktoré vytýčil dvojročný plán, ale naopak vedome pôsobila rušivo na chod nášho hospodárskeho života. Jej predstavitelia neboli ochotní vziať na vedomie, že v novom hospodárskom poriadku ľudovej demokracie nemožno sa riadiť súkromnokapitalistickými koristníckymi záujmami, ale že aj hospodárstvo musí slúžiť potrebám ľudu a musí sa nimi riadiť. Zlomyseľne a záškodnícky zneužívali a využívali pozície, ktoré im v hospodárskom živote ostali, a pripravovali návrat do kapitalizmu. Všetkými prostriedkami usilovali sa zdiskreditovať znárodnený priemysel, tvrdiac, že pracuj deficitne a nehospodárnejšie ako súkromný sektor. Znárodnený priemysel, menovite kľúčový a základný, vyrábal všetky suroviny, polotovary bez vlastnej viny často so značnými stratami v dôsledku stratových cien, ktoré mu boly diktované cenovou politikou. Zatiaľ priemysel v súkromných rukách, ktorého ťažisko bolo vo výrobe spotrebných statkov a finalizujúcich procesoch výrobných, mal neúmerné výhody z týchto nízkych cien surovín a polotovarov, pričom sám predával svoje výrobky nielen za úradné, samy o sebe vysoké ceny, ale značnú časť svojej výroby šiboval na čierny trh za čierne ceny, čim jednak vnášal chaos do distribúcie, jednak všemožne sa vyhýbal plneniu exportných záväzkov, predpísaných plánom, pretože čierne ceny a tým aj zisky dosiahnuté na domácom trhu boly vždycky vyššie.

Pokiaľ ide o Slovensko, je tu ešte jeden veľmi dôležitý dôvod, pre ktorý tieto zákony s osobitnou radosťou vítame. Slovensko žije a pracuje v znamení industrializácie, procesu spriemyselnenia Slovenska, výstavby nového, moderného priemyslu, v znamení prestavby celej hospodárskej štruktúry tak, aby sa prekonala jeho hospodárska zaostalosť, spôsobená nepriaznivou minulosťou, a aby sa tak docielilo hospodárskeho vyrovnania medzi oboma časťami našej republiky. Táto veľká myšlienka industrializácie bola veľmi živo privítaná v prvom roku po oslobodení aj súkromnými podnikateľmi, z ktorých značnú časť tvorili českí podnikatelia, ktorí boli postihnutí prvým znárodňovacím procesom, nemali v Čechách možnosti postaviť si svoje nové podniky, ale využívajúc živelného volania slovenského ľudu po zakladaní nového priemyslu prichádzali na Slovensko, v mnohých prípadoch so značnými skúsenosťami a aj so značným vlastným kapitálom, aby tu mimo znárodnenia, v súkromnom sektore založili si svoje podniky. Príznačné je, že až na ojedinelé prípady v sektore kovopriemyslu, dreva a chémie všetci Tito podnikatelia patria do sektoru textilu, kde boly maximálne možnosti rýchleho zbohatnutia. S hľadiska výrobných programov ako aj dotovania surovinami týchto závodov vnášali chaos, ktorý sa prejavil najmä po tom, keď sa začal pripravovať a potom realizovať dvojročný plán. Dnes môžeme konštatovať, že až na malé výnimky tieto závody spadajú už do znárodnenia. Ukázalo sa, že súkromný kapitál, ktorý napodiv po znárodnení i po menovej reforme tu ostal akýmsi zázračným spôsobom a chcel sa bezpečne a natrvalo zachrániť a rozmnožovať na Slovensku z titulu industrializácie, je touto druhou etapou znárodnenia už definitívne, natrvalo bezpečne zachránený k prospechu opravdivej industrializácie tak, ako ju má na mysli naša vláda a náš ľud.

Dvojročný plán a jeho industrializácia jednoznačne dokazuje, že vlastným a odteraz jediným nositeľom industrializácie je znárodnený priemysel. Ak sa týmito novými zákonmi jeho rozsah a váha zväčšuje, rozširuje sa tým i základňa, na ktorej spočíva a realizuje sa industrializácia Slovenska.

V ďalšom chcel by som sa podrobnejšie zaoberať tými priemyselnými odvetviami, pokiaľ spadajú do rezortu Povereníctva priemyslu a obchodu, v ktorých ďalšia etapa znárodnenia má veľký význam a kladie v týchto sektoroch veľmi vážne úlohy.

Drevársky priemysel na Slovensku predstavuje to priemyselné odvetvie, ktoré má pre Slovensko mimoriadne dôležitý význam najmä preto, že má dobrú širokú surovinovú bázu, ktorá doteraz nebola riadne využitá. Už v dvojročnom pláne prikročilo sa k výstavbe veľkých a moderných závodov na mechanické a čiastočne tiež chemické spracovanie dreva s tým zameraním, aby sme túto surovinu zhodnotili v miere čo naj väčšej a skoncovali s jej nehospodárnym polo spracovaním a s vyvážaním polotovarov. Drevo bolo v minulosti predmetom obchodu, obrovských zárobkov, čo malo neraz za dôsledok až trestné drancovanie lesov. Dnes chceme z dreva urobiť surovinu, ktorú spracujeme na najrôznejšie vysoko kvalitné výrobky, a v tejto forme s maximálnym obsahom práce chceme ho vyvážať i za hranice.

Po prvom znárodnení spracoval znárodnený priemysel iba 25 % úžitkového dreva, štátne píly 26 %, spolu 51 %.V závodoch, ktoré boly v súkromných rukách, spracovalo sa 49 % všetkej suroviny, a to až na malé výnimky spôsobom nehospodárnym v menších i stredných pílach, kde všetky drahocenné odpady prichádzal nazmar. Po prevedení druhej etapy znárodnenia spracuje sa v znárodnenom priemysle - pričom počítame s tým, že k tomuto bude pričlenený aj priemysel, ktorý je doteraz v rukách štátu (štátne píly a majetky) - 90 až 95 % všetkého úžitkového dreva a len 5, maximálne 10 % ostane mimo tohto sektoru. Tým sa umožní, aby sa v drevospracujúcom priemysle ako celku uplatnili všetky zásady hospodárnej výroby a využili všetky možnosti spracovania dreva bez odpadkov a bez zvyškov.

Ak znárodnenému priemyslu drevárskemu patrilo doteraz 48 závodov, zvýši sa tento počet druhou etapou znárodnenia nad 300; počet zamestnancov stúpne z doterajších asi 8.000 približne na 20.000; hodnota výroby stúpne z jednej miliardy na 33/4 miliardy.

V súvislosti s týmto stoja pred znárodneným drevospracujúcim priemyslom veľmi vážne, predovšetkým organizačné úlohy: začleniť do vhodných celkov a bezpečne zvládnuť vyše 250 nových závodov a tak vybudovať zdravý drevospracujúci priemysel na spoľahlivej domácej surovine, ktorú tu máme k dispozícii.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP