Schválení projednávaných zákonných
osnov není tedy jen hospodářskou, nýbrž
i politickou nutností. Hospodářsky znamenají
navrhované zákony odstranění zjevů,
které bránily tomu, aby se náš stát
rychle zotavil z těžkých válečných
ztrát, z nedostatku investičních a spotřebních
statků a mohl tak úspěšně a plánovitě
kráčet k soustavnému zvyšování
životní úrovně širokých
vrstev národa. Politicky bude druhou etapou znárodnění
zajištěna pokojná cesta k socialismu v duchu
košického vládního programu, který
uvádí v život nová vláda Klementa
Gottwalda, toto Národní shromáždění
a všichni dobří a poctiví příslušníci
obou našich národů.
Vzpomínám si, jak ve vážných
únorových dnech proběhla tiskem zpráva,
že několik desítek zbylých kapitalistů
vybralo mezi sebou několik milionů korun, které
měly sloužit k potírání socialistických
myšlenek a šíření nenávisti
proti lidové demokracii. Z toho je jisté nejlépe
zřejmé, jakými cestami se ubíralo
myšlení lidí kořistících
z nedostatku celého národa. Stačí
vzpomenout na t. zv. živnostenské časopisy
naší pravice, aby se nám tento obrázek
dokreslil. Sprosté napadání členů
vlády a představitelů jednotného odborového
hnutí je vyplňovalo od začátku až
do konce. Každá snaha o zjednání nápravy
v soukromém sektoru byla zesměšňována
nebo podrývána zcela falešnými, na oko
dokonale propracovanými a důvěryhodnými
tvrzeními dobře placených přisluhovačů
zbytkových továrníků a velkoobchodníků.
V našem národním společenství
však žijí a v hospodářském
životě jsou významným činitelem
desetitisíce drobných živnostníků,
řemeslníků i obchodníků, kteří
nemají nic společného s kapitalistickou reakcí,
zahnízděnou mezi soukromými podnikateli.
Mám na mysli ty, kteří sami, za pomoci příslušníků
svých rodin nebo jenom několika málo pracovních
sil poctivě svou prací přispívají
ke společnému našemu dílu. Těchto
lidí, kteří byli za dřívějších
režimů nesprávně politicky vedeni, bylo
nejhorším způsobem zneužíváno
pro zájmy reakce a používáno ve snahách
reakce rušiti jednotu pracujících a podkopávat
vymoženosti květnové revoluce.
Přesně podle receptů pánů Preissů,
Petschků a Weimannů jim bylo namlouváno,
že jejich zájmy jsou totožné se zájmy
kapitalistické reakce a že tento stát, lidově
demokratický režim a socialisté je chtějí
připravit o výsledky jejich poctivé práce
a o existenční možnosti. Aby se stali povolnějším
volebním materiálem, ochotným podpořit
vahou svých hlasů početně slabé
posice kapitalistů, byly všechny pokusy vlády
o spravedlivou úpravu existenčních poměrů
drobných živnostníků brzděny,
znevažovány a zesměšňovány.
Reakce si dovedla dobře vypočítat, že
by zákon o národním pojištění,
zákon o živnostenské dani, zjednodušení
daňového systému a pod. mohly okamžitě
vyvolati odklon drobných podnikatelů od jejích
záměrů, a proto brzdila projednávání
takových zákonů ve vládě i
ve sněmovně.
Zdržel jsem se u této otázky poněkud
déle, abych dokázal, že naše nyní
opravdová lidová demokracie nechce a nebude poškozovat
žádného člověka, žádného
jednotlivce, který má kladný postoj k našemu
lidově demokratickému zřízení
a který se živí vlastní poctivou prací
a nechce míti blahobytný život na účet
druhých jejich vykořisťováním,
provozováním černého obchodu a šmeliny.
Návrhy zákonů o další etapě
znárodnění jsou skutečně výrazem
vůle pracujících lidí, kteří
si upřímně přejí, aby jejich
práce nebyla zdrojem blahobytu několika málo
jedinců a aby tento stát přinášel
každému nejvyšší možnou míru
spokojeného života.
Byli jsme si vědomi toho, že znárodnění
bude znamenati veliký úkol organisační
a že bude pochopitelně spojeno s hlubokými
zásahy do majetkových práv dřívějších
majitelů znárodněných podniků.
Byla tu však upřímná snaha vyhnouti
se zbytečným tvrdostem. Proto bylo první
naše znárodnění, jak už jsem řekl,
k soukromému podnikání v mnoha případech
až nepochopitelně shovívavé. V této
shovívavosti, zejména když reakce ukázala
své pravé záměry, není pochopitelně
možno jít tak daleko, aby v našem hospodářství
byla možnost pro formování se a existenci páté
kolony - kapitalismu - což by nám ztěžovalo
situaci doma a poškozovalo dobré jméno republiky
v cizině.
Velkoobchod a zahraniční obchod se u nás
staly semeništěm nepravostí a neřestí.
Z připravených dokladů pro dokumentární
brožuru vychází na jevo, že náš
zahraniční obchod se stal rejdištěm
všech možných nekalých živlů.
Nebyly dodržovány ujednané podmínky,
neodpovídalo se ani na běžnou obchodní
korespondenci a v četných případech
získávaly soukromé vývozní
a dovozní firmy náskok před národními
podniky domněle levnějšími nabídkami.
Láce tohoto zboží spočívala v
tom, že ceny byly úmyslně fingovány,
účtovalo se méně a rozdíl byl
za hranicemi vyinkasován a pečlivě uložen
v cizích valutách jako reserva pro všechny
možné případy.
Národní banka nedávno potvrdila, že
tímto způsobem nám uniklo asi za 3 miliardy
devis, za které bychom byli jinak nakoupili cenné
suroviny pro naši výrobu nebo tak potřebné
potraviny. Při tomto úniku devis vydatně
pomáhala i mezinárodní spedice, která
i technicky umožňovala rozsáhlé pašování
zboží oběma směry. V domácím
velkoobchodě snad stačí připomenout
textiliádu, abychom si ujasnili, kam až může
dospět dravé kořistnictví. Nestoudné
využívání nedostatku a touha po nemravných
ziscích odčerpala zboží z řádné
distribuce a způsobila tím nejen vážné
poruchy v zásobování, ale ohrozila zároveň
i existence tisíců drobných soukromých
podnikatelů.
Je jistě nesporné, že drtivá většina
národa přijme projednávané osnovy
s pocitem ulehčení a uspokojení. Musíme
proto nejen zkoumat minulost a hledat důvody, proč
přistupujeme k tak významnému zásahu
v našem hospodářství, ale zajišťovat
současně i budoucnost.
Je třeba velmi pečlivě dbát na to,
aby se dobrý zákon špatným pochopením
nestal prostředkem k vyrovnání osobních
nebo jiných účtů. Je třeba,
abychom dbali na to, aby v našem znárodněném
podnikání byli opravdu poctiví a čestní
lidé, kteří svůj úkol správně
pochopili a kteří budou zárukou, že
z našeho hospodářství bude míti
prospěch především lid.
Tento nedostatek jsme pociťovali již dříve
a slibovali jsme si již mnohokráte s tohoto místa,
že se postaráme o to, aby byl postupně odstraňován
a nakonec vyřazen. V této snaze jsme však byli
brzděni.
Boj se zbytky reakce, posilované poměrně
pevnou posicí velkovýroby a velkodistribuce, nám
v tomto směru zmenšoval naše možnosti. Nyní,
kdy schválením projednávaných osnov
vyřešíme problém našeho hospodářství,
můžeme a budeme se také plně věnovat
ryzosti praxe v našem znárodněném podnikání,
ať již ve výrobě či distribuci.
Náš parlament změnil zejména po únorových
událostech ze základu svůj charakter proti
době před poslední světovou válkou.
Není už sborem přisluhovačů a
služebníků mocných jedinců v
tomto státě, ale sborem skutečných
representantů lidu. Proto nám musí záležeti
na tom, aby naše počínání bylo
vždycky v souladu s vůlí a potřebami
těch, které v tomto shromáždění
representujeme.
Únor 1948 natrvalo vyčistil temná místa
našeho politického a hospodářského
života a umožnil tak, abychom z posice bojovníků
proti zbytkům kapitalismu a reakce přešli do
posice stejně nekompromisních, neúnavných
a poctivých budovatelů socialistického řádu
v naší osvobozené republice.
Věřím, že pomocí znárodněného
podnikání, v úzké spolupráci
s podnikáním družstevním, které
se už tak často v našem hospodářství
osvědčilo, a ve spolupráci s drobnými
podnikateli, ať už řemeslníky či
obchodníky, kteří správně pochopili
svůj úkol v novém našem hospodářském
uspořádání, se nám brzy podaří
vybudovat z naší republiky zemi, ve které se
budou cítit všichni její obyvatelé šťastni
a spokojeni. (Potlesk.)
Podpredseda Polák (zvoní): Prerušujem
prerokovávanie poriadku schôdze a oznamujem, že
dovolenú podľa § 1, ods. 4 rok. poriadku obdržali
na dnešnú schôdzu posl. Mráz,
Pašek, Olbracht, Ullrichová,
Borůvka, Slánský, Švermová,
dr Bureš, na tento týždeň posl.
inž Filo, Hušek, na dnes a zajtra posl.
dr Brúha.
Oznamujem, že sa predsedníctvo usnieslo, aby sa budúca
schôdza konala zajtra, t. j. 28. apríla 1948 o 9.30
hod.
1. Nevybavené odseky dnešnej schôdze.
2. Zpráva výboru právneho o vládnom
návrhu ústavného zákona (tlač
1173), ktorým sa predlžuje lehota k podaniu žiadosti
o udelenie štátneho občianstva krajanom vracajúcim
sa do vlasti (tlač 1178).
3. Spoločná zpráva výborov právneho,
soc.-zdravotníckeho a rozpočtového k vládnemu
návrhu zákona (tlač 1174) o hospodarení
s bytmi (tlač 1191).
4. Zpráva výboru kultúrneho a informačného,
výboru právneho a výboru rozpočtového
k vládnemu návrhu zákona (tlač 1153)
o poštátnení Československého
rozhlasu (tlač 1185).
5. Zpráva výboru branného a bezpečnostného
a výboru právného o vládnom návrhu
zákona (tlač 1146), ktorým sa predlžuje
platnosť predpisov o úprave niektorých právnych
pomerov dôstojníkov a rotmajstrov z povolania a o
prevzatí niektorých osôb do československej
brannej moci (tlač 1177).
6. Zpráva výborov právneho a rozpočtového
o vládnom návrhu zákona (tlač 1170),
ktorým sa menia a doplňujú predpisy o zmenečnom
poplatku (tlač 1189).
7. Zpráva výboru imunitného o žiadosti
Kraj. súdu odd. X v Chrudime za súhlas s trest.
stíhaním posl. dr Novotného (tlač
1180).
8. Zpráva výboru imunitného o žiadosti
Kraj. súdu odd. X v Chrudime za súhlas s trest.
stíhaním posl. Nermuťa (tlač 1181).
9. Zpráva výboru imunitného o žiadosti
Kraj. súdu odd. IX v Hradci Královej za súhlas
s trest. stíhaním posl. Nermuťa (tlač
1182).
10. Zpráva výboru imunitného o žiadosti
Kraj. súdu odd. IX v Hradci Královej za súhlas
s trest. stíhaním posl. Dečiho (tlač
1183).
11. Zpráva výboru imunitného o žiadosti
Kraj. súdu odd. IX v Hradci Královej za súhlas
s trest. stíhaním posl. Desenského (tlač
1184).
Končím schôdzu.