Úterý 27. dubna 1948

Schválení projednávaných zákonných osnov není tedy jen hospodářskou, nýbrž i politickou nutností. Hospodářsky znamenají navrhované zákony odstranění zjevů, které bránily tomu, aby se náš stát rychle zotavil z těžkých válečných ztrát, z nedostatku investičních a spotřebních statků a mohl tak úspěšně a plánovitě kráčet k soustavnému zvyšování životní úrovně širokých vrstev národa. Politicky bude druhou etapou znárodnění zajištěna pokojná cesta k socialismu v duchu košického vládního programu, který uvádí v život nová vláda Klementa Gottwalda, toto Národní shromáždění a všichni dobří a poctiví příslušníci obou našich národů.

Vzpomínám si, jak ve vážných únorových dnech proběhla tiskem zpráva, že několik desítek zbylých kapitalistů vybralo mezi sebou několik milionů korun, které měly sloužit k potírání socialistických myšlenek a šíření nenávisti proti lidové demokracii. Z toho je jisté nejlépe zřejmé, jakými cestami se ubíralo myšlení lidí kořistících z nedostatku celého národa. Stačí vzpomenout na t. zv. živnostenské časopisy naší pravice, aby se nám tento obrázek dokreslil. Sprosté napadání členů vlády a představitelů jednotného odborového hnutí je vyplňovalo od začátku až do konce. Každá snaha o zjednání nápravy v soukromém sektoru byla zesměšňována nebo podrývána zcela falešnými, na oko dokonale propracovanými a důvěryhodnými tvrzeními dobře placených přisluhovačů zbytkových továrníků a velkoobchodníků.

V našem národním společenství však žijí a v hospodářském životě jsou významným činitelem desetitisíce drobných živnostníků, řemeslníků i obchodníků, kteří nemají nic společného s kapitalistickou reakcí, zahnízděnou mezi soukromými podnikateli. Mám na mysli ty, kteří sami, za pomoci příslušníků svých rodin nebo jenom několika málo pracovních sil poctivě svou prací přispívají ke společnému našemu dílu. Těchto lidí, kteří byli za dřívějších režimů nesprávně politicky vedeni, bylo nejhorším způsobem zneužíváno pro zájmy reakce a používáno ve snahách reakce rušiti jednotu pracujících a podkopávat vymoženosti květnové revoluce.

Přesně podle receptů pánů Preissů, Petschků a Weimannů jim bylo namlouváno, že jejich zájmy jsou totožné se zájmy kapitalistické reakce a že tento stát, lidově demokratický režim a socialisté je chtějí připravit o výsledky jejich poctivé práce a o existenční možnosti. Aby se stali povolnějším volebním materiálem, ochotným podpořit vahou svých hlasů početně slabé posice kapitalistů, byly všechny pokusy vlády o spravedlivou úpravu existenčních poměrů drobných živnostníků brzděny, znevažovány a zesměšňovány.

Reakce si dovedla dobře vypočítat, že by zákon o národním pojištění, zákon o živnostenské dani, zjednodušení daňového systému a pod. mohly okamžitě vyvolati odklon drobných podnikatelů od jejích záměrů, a proto brzdila projednávání takových zákonů ve vládě i ve sněmovně.

Zdržel jsem se u této otázky poněkud déle, abych dokázal, že naše nyní opravdová lidová demokracie nechce a nebude poškozovat žádného člověka, žádného jednotlivce, který má kladný postoj k našemu lidově demokratickému zřízení a který se živí vlastní poctivou prací a nechce míti blahobytný život na účet druhých jejich vykořisťováním, provozováním černého obchodu a šmeliny.

Návrhy zákonů o další etapě znárodnění jsou skutečně výrazem vůle pracujících lidí, kteří si upřímně přejí, aby jejich práce nebyla zdrojem blahobytu několika málo jedinců a aby tento stát přinášel každému nejvyšší možnou míru spokojeného života.

Byli jsme si vědomi toho, že znárodnění bude znamenati veliký úkol organisační a že bude pochopitelně spojeno s hlubokými zásahy do majetkových práv dřívějších majitelů znárodněných podniků. Byla tu však upřímná snaha vyhnouti se zbytečným tvrdostem. Proto bylo první naše znárodnění, jak už jsem řekl, k soukromému podnikání v mnoha případech až nepochopitelně shovívavé. V této shovívavosti, zejména když reakce ukázala své pravé záměry, není pochopitelně možno jít tak daleko, aby v našem hospodářství byla možnost pro formování se a existenci páté kolony - kapitalismu - což by nám ztěžovalo situaci doma a poškozovalo dobré jméno republiky v cizině.

Velkoobchod a zahraniční obchod se u nás staly semeništěm nepravostí a neřestí. Z připravených dokladů pro dokumentární brožuru vychází na jevo, že náš zahraniční obchod se stal rejdištěm všech možných nekalých živlů. Nebyly dodržovány ujednané podmínky, neodpovídalo se ani na běžnou obchodní korespondenci a v četných případech získávaly soukromé vývozní a dovozní firmy náskok před národními podniky domněle levnějšími nabídkami.

Láce tohoto zboží spočívala v tom, že ceny byly úmyslně fingovány, účtovalo se méně a rozdíl byl za hranicemi vyinkasován a pečlivě uložen v cizích valutách jako reserva pro všechny možné případy.

Národní banka nedávno potvrdila, že tímto způsobem nám uniklo asi za 3 miliardy devis, za které bychom byli jinak nakoupili cenné suroviny pro naši výrobu nebo tak potřebné potraviny. Při tomto úniku devis vydatně pomáhala i mezinárodní spedice, která i technicky umožňovala rozsáhlé pašování zboží oběma směry. V domácím velkoobchodě snad stačí připomenout textiliádu, abychom si ujasnili, kam až může dospět dravé kořistnictví. Nestoudné využívání nedostatku a touha po nemravných ziscích odčerpala zboží z řádné distribuce a způsobila tím nejen vážné poruchy v zásobování, ale ohrozila zároveň i existence tisíců drobných soukromých podnikatelů.

Je jistě nesporné, že drtivá většina národa přijme projednávané osnovy s pocitem ulehčení a uspokojení. Musíme proto nejen zkoumat minulost a hledat důvody, proč přistupujeme k tak významnému zásahu v našem hospodářství, ale zajišťovat současně i budoucnost.

Je třeba velmi pečlivě dbát na to, aby se dobrý zákon špatným pochopením nestal prostředkem k vyrovnání osobních nebo jiných účtů. Je třeba, abychom dbali na to, aby v našem znárodněném podnikání byli opravdu poctiví a čestní lidé, kteří svůj úkol správně pochopili a kteří budou zárukou, že z našeho hospodářství bude míti prospěch především lid.

Tento nedostatek jsme pociťovali již dříve a slibovali jsme si již mnohokráte s tohoto místa, že se postaráme o to, aby byl postupně odstraňován a nakonec vyřazen. V této snaze jsme však byli brzděni.

Boj se zbytky reakce, posilované poměrně pevnou posicí velkovýroby a velkodistribuce, nám v tomto směru zmenšoval naše možnosti. Nyní, kdy schválením projednávaných osnov vyřešíme problém našeho hospodářství, můžeme a budeme se také plně věnovat ryzosti praxe v našem znárodněném podnikání, ať již ve výrobě či distribuci.

Náš parlament změnil zejména po únorových událostech ze základu svůj charakter proti době před poslední světovou válkou. Není už sborem přisluhovačů a služebníků mocných jedinců v tomto státě, ale sborem skutečných representantů lidu. Proto nám musí záležeti na tom, aby naše počínání bylo vždycky v souladu s vůlí a potřebami těch, které v tomto shromáždění representujeme.

Únor 1948 natrvalo vyčistil temná místa našeho politického a hospodářského života a umožnil tak, abychom z posice bojovníků proti zbytkům kapitalismu a reakce přešli do posice stejně nekompromisních, neúnavných a poctivých budovatelů socialistického řádu v naší osvobozené republice.

Věřím, že pomocí znárodněného podnikání, v úzké spolupráci s podnikáním družstevním, které se už tak často v našem hospodářství osvědčilo, a ve spolupráci s drobnými podnikateli, ať už řemeslníky či obchodníky, kteří správně pochopili svůj úkol v novém našem hospodářském uspořádání, se nám brzy podaří vybudovat z naší republiky zemi, ve které se budou cítit všichni její obyvatelé šťastni a spokojeni. (Potlesk.)

Podpredseda Polák (zvoní): Prerušujem prerokovávanie poriadku schôdze a oznamujem, že dovolenú podľa § 1, ods. 4 rok. poriadku obdržali na dnešnú schôdzu posl. Mráz, Pašek, Olbracht, Ullrichová, Borůvka, Slánský, Švermová, dr Bureš, na tento týždeň posl. inž Filo, Hušek, na dnes a zajtra posl. dr Brúha.

Oznamujem, že sa predsedníctvo usnieslo, aby sa budúca schôdza konala zajtra, t. j. 28. apríla 1948 o 9.30 hod.

s poriadkom:

1. Nevybavené odseky dnešnej schôdze.

2. Zpráva výboru právneho o vládnom návrhu ústavného zákona (tlač 1173), ktorým sa predlžuje lehota k podaniu žiadosti o udelenie štátneho občianstva krajanom vracajúcim sa do vlasti (tlač 1178).

3. Spoločná zpráva výborov právneho, soc.-zdravotníckeho a rozpočtového k vládnemu návrhu zákona (tlač 1174) o hospodarení s bytmi (tlač 1191).

4. Zpráva výboru kultúrneho a informačného, výboru právneho a výboru rozpočtového k vládnemu návrhu zákona (tlač 1153) o poštátnení Československého rozhlasu (tlač 1185).

5. Zpráva výboru branného a bezpečnostného a výboru právného o vládnom návrhu zákona (tlač 1146), ktorým sa predlžuje platnosť predpisov o úprave niektorých právnych pomerov dôstojníkov a rotmajstrov z povolania a o prevzatí niektorých osôb do československej brannej moci (tlač 1177).

6. Zpráva výborov právneho a rozpočtového o vládnom návrhu zákona (tlač 1170), ktorým sa menia a doplňujú predpisy o zmenečnom poplatku (tlač 1189).

7. Zpráva výboru imunitného o žiadosti Kraj. súdu odd. X v Chrudime za súhlas s trest. stíhaním posl. dr Novotného (tlač 1180).

8. Zpráva výboru imunitného o žiadosti Kraj. súdu odd. X v Chrudime za súhlas s trest. stíhaním posl. Nermuťa (tlač 1181).

9. Zpráva výboru imunitného o žiadosti Kraj. súdu odd. IX v Hradci Královej za súhlas s trest. stíhaním posl. Nermuťa (tlač 1182).

10. Zpráva výboru imunitného o žiadosti Kraj. súdu odd. IX v Hradci Královej za súhlas s trest. stíhaním posl. Dečiho (tlač 1183).

11. Zpráva výboru imunitného o žiadosti Kraj. súdu odd. IX v Hradci Královej za súhlas s trest. stíhaním posl. Desenského (tlač 1184).

Končím schôdzu.

(Koniec schôdze o 18. hod. 3 min.)




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP