Předseda Jos. David.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
dr John, dr Chytil, Polák.
Zapisovatelé Sova, Štětka.
Členové vlády: ministři dr Nejedlý,
dr Neuman, Plojhar.
177 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: gen. tajemník NS dr Madar;
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
Společná zpráva výborů kulturního
a informačního, právního a rozpočtového
k vládnímu návrhu zákona (tisk 1145)
o základní úpravě jednotného
školství (školský zákon) - (tisk
1167).
Místopředseda dr John (zvoní):
Zahajuji 106. schůzi Ústavodárného
Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 1, odst. 4 jedn. řádu dal
jsem na dnešní schůzi posl. Doleželovi;
na tento týden posl. Slívovi, Kulichové-Sutórisové,
Huškovi, Kaďůrkovi a Fr. Jarošovi.
Posl. Ferjak žádá o zdravotní
dovolenou na 1 měsíc. Lékařské
vysvědčení předložil.
Posl. inž. Bouchal žádá o zdravotní
dovolenou do 12. května t. r. Lékařské
vysvědčení předložil.
Posl. Haško žádá o zdravotní
dovolenou na dobu 14 dnů. Lékařské
vysvědčení předložil. Navrhuji
udělení těchto dovolených.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
Navržené dovolené se udělují.
Přistoupíme k projednávání
pořadu, na němž je
Společná zpráva výborů kulturního
a informačního, právního a rozpočtového
k vládnímu návrhu zákona (tisk 1145)
o základní úpravě jednotného
školství (školský zákon) - (tisk
1167).
Zpravodajem za výbor kulturní a informační
je p. posl. Koubek. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Koubek (uvítán potleskem):
Slavná sněmovno, páni ministři, paní
a pánové!
Kulturní výbor Ústavodárného
Národního shromáždění
přichází k vám s prosbou, abyste pozorně
vyslechli zprávu, kterou vám jako jeho zpravodaj
přednáším. Budeme tu jednat a rozhodovat
o vládním návrhu tisk 1145, který
má název Zákon o základní úpravě
jednotného školství -školský zákon.
Prosil jsem vás o pozornost proto, že si musíme
všichni uvědomit, že dnes splňujeme velký
odkaz učitele národů Jana Amose Komenského,
abychom naše školy přeměnili na opravdové
dílny lidskosti. Neboť "nejen dítky bohatých
a vznešených sluší ke škole přidržovati,
nýbrž všechny jednostejně, urozené
a neurozené, bohaté a chudé, hochy i dívky,
po všech městech a městečkách,
vesnicích i dědinách, a to z toho důvodu,
že ti, kdo se narodili, lidmi se narodili s tím hlavním
cílem, aby lidmi zůstali".
Zásada této pravdy plní náš školský
zákon. Můžeme být, paní a pánové,
hrdi na to, že právě my jsme byli povoláni
důvěrou lidu, abychom tento odkaz splnili a dali
národu lidově demokratickou školu, která
bude vyhovovat potřebám velké doby, kterou
dnes prožíváme. Zraky všech přátel
školy, rodičů, mládeže a jejích
učitelů jsou pozorně upřeny k našemu
jednání, a až, jak doufám, všichni
radostně vyslovíme se zákonem souhlas, zapíšeme
se vděčně do historie našeho obrozeného
školství, my, kteří jsme zůstali
lidu věrni jako dobří synové a dcery
našeho slavného a hrdého národa.
Jde, paní a pánové, o sociální
spravedlnost ke všem dětem, jde o výchovu a
vzdělání našich dětí,
a to je nejdražší poklad národa. Jde o
květy naší země a zákonem jim
umožňujeme, aby rozkvetly plně a krásně.
To je hlavní účel tohoto zákona, který
se svým významem řadí do trojice nejdůležitějších
zákonů, které zajišťují
spokojený vývoj našemu národu i našemu
školství.
Znárodněním průmyslových podniků
i celým naším plánováním
v oblasti hospodářské a sociální
zajistili jsme, že v našich školách nebude
hladových a nedostatečně živených
dětí, jejichž rodiče nechával
kapitalistický řád ve statisících
živořit v bídě žebračenek
a v nezaměstnanosti. A hladové dítě
špatně chápe! Národním pojištěním
jsme zajistili stáří všem pracujícím
občanům tohoto státu, takže budeme moci
ve škole učit, že každá práce
je nejen stejně důležitá, ale i stejně
zabezpečena. Školským zákonem dáváme
krátce našim dětem radostnou školu a šťastné
dětství.
Kterými cestami jde školský zákon k
tomuto krásnému a vznešenému cíli?
Tu bych chtěl odpověděti slovy samého
zákona, který dává školám
tento krásný úkol a cíl: "Školy
pečují o všestranný rozumový,
citový, mravní a tělesný rozvoj žactva.
Vzdělávají mládež v duchu pokrokových
národních tradic a ideálů humanity,
vychovávají k samostatnému myšlení,
cílevědomému jednání, činorodé
práci i družné spolupráci a probouzejí
v mládeží touhu po sebevzdělání
a pokroku. Vedou ji k činné účasti
na životě školy a na budovatelském díle
republiky. Pěstují smysl pro společenství
v rodině, národu, Slovanstvu a lidstvu. Vychovávají
národně a politicky uvědomělé
občany v lidově demokratickém státu,
statečné obránce vlasti a oddané zastánce
pracujícího lidu a socialismu."
Citoval jsem § 2, magnu chartu celého školského
zákona. Je to opravdu program svobodného národa
a záruka, že naše školy vychovají
mládež tak, že už nikdy nebude u nás
rozvratníků a zrádců, ale sebevědomý,
hrdý a jednotný národ.
Jak budou školy tento úkol plnit, na to odpovídají
zásady zákona:
Školy všech stupňů dostávají
jednotnou ideovou základnu, takže se dítě
stane již při prvním vstupu do školy předmětem
výchovy v duchu lidově demokratickém. Bude
vedeno k tomu, aby se učilo ne jenom pro sebe, ale proto,
že toho, čemu se ve škole naučí,
je povinno využít ve prospěch celku.
Bude soustavně vedeno ke každé práci,
přestaneme již ve škole mluvit o zvláštní
práci rukou a mozku, protože při každé
práci je třeba myslet, ať pracuje kdo u stroje
nebo v kanceláři. Poznati fysickou práci
ukládá zákon dětem od 14 let ne poučováním,
ale skutečnou prací na polích, v dílnách,
v továrnách, v zemědělství,
všude, kde člověk pracuje. Naše dospělejší
mládež, zejména studenti, ze své zkušenosti
poznají, jak je důležitá pro lidskou
společnost tělesná práce a že
podat si ruku s mozolovitou rukou dělníkovou je
výrazem přátelství lidí stejně
významných, třebaže pracujících
v různých odvětvích pracovních.
I když budou studenti 4 neděle do roka takto povinně
pracovat, nebude to na úkor jejich vzdělání.
Jejich duševní obzor se rozšíří
zkušenostmi z praktického života. Naučí
se žít plným životem.
Zákon prodlužuje povinnou docházku do školy
o jeden rok, abychom do života nebo na studie posílali
vyspělejší mládež, neboť její
duševní a tělesná přeměna
z dětství do dospělejšího života
je v 15 letech v podstatě ukončena. Ostatně
rodiče sami význam školní péče
v tomto věku pochopili a již dnes téměř
z 80 % posílají děti do školy dobrovolně
o rok déle. Zákon je tedy spravedlivý ke
všem dětem. I těch zbývajících
20 % má právo na stejnou péči. Zvyšující
se sociální i hospodářská úroveň
našeho národa nebude nutit rodiče, aby již
ve 14 letech posílali své děti do tvrdé
práce za výdělkem. Zákonem tedy prodlužujeme
dětem spokojené mládí.
Spojujeme všechny děti do 15 let v jednotně
povinné škole. Odstraňujeme z našeho školství
známé rozcestí, po němž se nám
již v 11 letech děti rozcházely po všech
cestách. Jedny jsme ponechávali na obecné
škole a tak jsme jim zabraňovali vzdělávati
se na vyšších školách. Určovali
jsme jim zákonem konat v životě tu nejtěžší
práci. Druhé děti a těch bylo nejvíce
jsme posílali do školy měšťanské,
které jsme honosně říkali praktická
škola. Ve skutečnosti jsme jedenáctiletému
dítěti určili: ty půjdeš do továrny
nebo nastoupíš na nižší funkce veřejného
života, a když jsi schopné, těžko
se probiješ do vyšších škol.
Třetím, necelým 9 %, jsme vstupem na střední
školu otevřeli širokou cestu života; od
ostatní mládeže jsme je oddělovali,
aby se jednou mohli stát vedoucími ve funkcích
našeho hospodářského, sociálního
nebo kulturního života.
Kdo má, paní a pánové, právo
rozhodovat o budoucích osudech 11letého dítěte
a kdo má právo rozdělovat děti od
sebe již v tomto věku? Je spravedlivá taková
školská organisace, která tuto nespravedlnost
trpí? A má jen úřednická složka
našeho národa nadané děti, když
je téměř z 80 % posílá do střední
školy, aby studovaly? Mají dělníci tak
málo schopných dětí, že jich
jen 3 % chodí do středních škol? A hodí
se k tak zvanému praktickému životu jen 18
% dětí úřednických, kdežto
dělnických plných 80 %, které dnes
chodí do školy měšťanské?
Není mezi venkovskými dětmi, které
nemohou chodit do střední školy, protože
bydlí ve vzdálených obcích, dost nadaných
dětí, které by na střední školu
měly svaté právo? Jistě je!
Již v tom byl dosavadní školský systém
nespravedlivý, že dával určitým
vrstvám dětí výhody ve vzdělání,
a jiné od něho ve velké většině
odstrkoval. Proto školský zákon sjednocuje
výchovu a vzdělání všech dětí
do 15 let, ať jsou chudé nebo bohaté, ať
jsou z měst nebo z venkova. Nedovoluje, aby se nám
již v jedenácti letech rozděloval národ
na pány a nepány, ale naopak zajišťuje
jednotnou výchovu našeho národa ve věku
nejcitlivějším. Vždyť celou čtvrtinu
lidského života stráví každý
člověk v povinné škole, takže to
má jistě značný vliv na výchovu
celého národa. K jednotě směřuje
školský zákon vzděláním
i výchovou, ideologicky i jejím obsahem a vybírá
schopné děti na studium z celého národa.
Po patnácti letech si budou děti volit: jedny půjdou
na studium podle schopností, aby se připravily pro
vysoké školy, nebo půjdou do odborných
škol, nebo do učení v živnostech a obchodech,
nebo si zvolí práci v zemědělství
podle svých zájmů a sklonů. O další
vzdělávání všech se stará
školský zákon velmi pečlivě.
Zrovnoprávňuje ty, kteří půjdou
studovat na gymnasium nebo do odborných škol, které
končí závěrečnou zkouškou.
Dává jim stejné právo, aby se mohli
dostat až na školy vysoké, jsou-li k tomu schopni.
Zároveň odstraňuje z tohoto školského
stupně tak zvané slepé uličky tím,
že umožňuje přestup z jedné školy
na druhou, když nadaný student pozná, že
by svých schopností lépe využil na škole
jemu blízkého typu.
Naříkali jsme si právem na některé
nepěkné zjevy na vyšších středních
školách. Zákonem jim dáváme novou
krev, když se staráme, aby na nich mohly studovat
i děti dělnické a z rodin, které jsou
oddány lidově demokratickému řádu.
I tyto školy budou přístupny všem schopným
dětem celého národa.
Zákon se stará o vzdělání učňovského
dorostu a splňuje tak zásadu, že bez dobré
teorie není dobrá ani praxe. Mládež,
která po patnácti letech věku zůstane
při domácích pracích, bude povinně
po 3 léta několik hodin týdně navštěvovat
kursy, v nichž se jí dostane dalšího poučení
o vlasti a státně-politické výchovy.
Prodlužujeme tak vlastně docházku do školy
do 18 let a jsme tím vzorem celému vzdělanému
světu.
Dále dáváme možnosti těm, kteří
vinou starého řádu se nemohli dále
vzdělávati, ač v životě prokázali
schopnosti, aby se bez přerušení svého
zaměstnání mohli dostati i k vedoucím
místům v našem průmyslu nebo jinde.
Mnozí naši dělníci iniciativními
návrhy v protiplánu právě teď
ukázali své schopnosti.
Zákon také umožňuje, aby tam, kde jsou
pro to podmínky, mohly děti chodit do mateřských
škol povinně od pěti let, aby i ony byly účastny
výchovy hrou a aby se jim tak přechod do obecné
školy ulehčil. Paní a pánové,
práce školní je těžká a
šestiletým dětem bez předběžné
přípravy ukládá tvrdé povinnosti.
Zákonem se stávají všechny školy
státními a postátňují se i
ty, které mají právo veřejnosti.
Zákon chrání název školy. Ústavy,
jako jsou jazykové, řemeslné a podobné,
nebudou se smět nazývat školami.
Povinné základní vzdělání
je podle tohoto zákona bezplatné.
Zákonem se sjednocuje školství v zemích
t. zv. historických se školstvím slovenským.
Jak tedy bude vybudována jednota našeho školství?
Předškolní výchovy na mateřských
školách budou účastny děti dobrovolně
od 3 do 6 let, od 5 let jen prozatím dobrovolně.
Od 6 do 11 let budou všechny děti chodit do národní
školy, která se dosud jmenovala obecná.
Od 11 do 15 let budou všechny děti společně
chodit do školy střední, do nového typu
školského, který vznikne tím, že
se spojí dosavadní nižší střední
a měšťanská škola. Bude tedy všude
tam, kde je dnes měšťanská škola,
škola střední. Do ní budou chodit téměř
všechny děti, protože v Čechách
jsou jen 3 % a na Moravě 8 % obcí, které
nemají dosud měšťanskou školu. Zákon
však pamatuje i na děti těchto obcí
a zavádí v obecných školách odborné
předměty, aby se nám ani jedno nadané
dítě v národě neztratilo.
Mládež od 15 do 19 let bude chodit do škol III.
stupně, do gymnasií i odborných škol,
které jí vzdělají ke všem oborům
našeho bohatého hospodářského,
sociálního i kulturního života. Zákon
jim určuje opravdu odpovědný úkol.
Cituji z něho: "Školy III. stupně poskytují
vyšší obecné vzdělání,
založené na vědeckém poznání,
rozšiřují přírodní, kulturní,
technické a sociální znalosti žáků,
tím všestranně rozvíjejí jejich
osobnost a připravují je ke studiu na vysokých
školách."
Odborné školy s nimi zrovnopravňuje s úkolem,
že kromě odborného vzdělání
prohlubují též obecné vzdělání.
Nebude tedy u nás již rozdílu mezi gymnasistou
a průmyslovákem. Oba budou rovnoprávnými
studenty s otevřenou cestou až k nejvyšším
stupňům vzdělání. Všechny
tyto školy dají jistě vysokým školám
kvalitní dorost.