Pokud jde o námitku, která by mohla býti
vznesena, že vyřazení těchto lidí
z účasti na volbách skreslí naše
volby, je jisto, že instituce překážek
nebude mít význačného vlivu na výsledky
voleb. Pokud jde o skupinu osob již odsouzených, jest
jejich množství velmi nepatrné. Rovněž
nepadá na váhu počet osob, proti nimž
je zahájeno řízení anebo prováděna
revise řízení. Vzhledem k tomu, že počet
voličů se bude pohybovati kolem 7 1/2 milionu, nemůže
se počet vyřazených osob projeviti v nějakém
pozoruhodnějším snížení
počtu voličů a zůstává
proto význam překážky hlavně
morální. Náš lid by nesnesl, aby lidé,
kteří pracovali a organisovali akce proti našemu
státu, mohli ještě ve volbách rozhodovati
o dalším osudu naši republiky.
Rovnost, přímost a tajnost hlasování
se rovněž plně zachovává, jakož
i zásada poměrného zastoupení. Zachovávají
se i prázdné lístky, které byly zavedeny
volebním řádem do ústavodárného
Národního shromáždění.
Má tím být občanu umožněno,
aby se zúčastnil hlasování a projevil
svou politickou vůli i tehdy, nesouhlasí-li se žádnou
z volebních skupin, to jest politickou stranou, sdružením
politických stran nebo skupin voličů. Instituce
prázdných lístků svědči
o opravdové demokratičnosti volební soustavy,
která umožňuje velkoryseji oposici, aby projevila
svůj nesouhlas s danou politickou soustavou.
Ve volební organisaci provádí projednávaná
osnova rovněž změny proti dřívějším
poměrům. Dřívější
volební řád dělil území
republiky na tři volební jednotky podle zemi. Projednávaná
osnova je dělí toliko na dvě volební
oblasti - českou a slovenskou. Význam volebních
oblastí se projeví jednak v tom, že počet
mandátů 300 se rozvrhne před volbou mezi
obě oblasti podle počtu zapsaných voličů,
jednak v tom, že druhé skrutinium se provádí
pro každou oblast zvlášť. Budou nyní
podávány kandidátní listiny toliko
pro dvě oblasti, nikoli trojí kandidátní
listiny, jako tomu bylo dosud.
Volební kraje zůstávají nezměněny
a jejich seznam jest obsažen v příloze zákona.
Přidělují se jim mandáty až po
volbě, a to podle počtu hlasů odevzdaných
všem volebním skupinám.
Volby provádějí a kontrolují volební
výbory složené z lidových zástupců,
nikoli tedy orgány byrokratické, jako je tomu v
některých cizích státech. Členy
nejdůležitějších volebních
výborů, t. j. těch, které pečují
o vlastní volbu, jmenuje okresní národní
výbor, jemuž zákon ukládá, aby
dbal o to, aby v nich byly zastoupeny pokud možno všechny
volební skupiny. Při vytvoření těchto
volebních orgánů spolupůsobí
akční výbory Národní fronty,
jímž zákon poskytuje právo podávati
návrhy osob, z nichž se jmenování provádí.
Tím je zabezpečeno, že se jednak mezi členy
volebních výborů nevloudí živly
protistátní, které by mohly volby ohroziti,
jednak volební výbory budou vytvořeny ve
všech obcích.
Rovněž se zachovává instituce důvěrníků
kandidujících skupin. Pokud jde o kandidátní
listiny, vrací se osnova k předmnichovskému
pojmu volební skupiny. Definice volební skupiny
je obsažena v § 54 a rozumí se jí politické
strany, vyvíjející činnost v den vypsání
volby ve volební oblasti, dále sdružení
politických stran anebo skupin voličů. Volební
skupiny podávají kandidátní listiny
zcela samostatně a při jejich podáváni
se vyžaduje podpis aspoň tisíce zapsaných
voličů. Tyto podpisy mají být ověřeny
buď místním národním výborem,
soudem nebo veřejným notářem. Zaručuje
se tudíž jak politickým stranám, tak
i sdružením politických stran i volné
skupině voličů kandidovat do Národního
shromáždění, a to za podmínek,
které jsou mnohem mírnější než
v jiných zemích, které si osobuji právo
dávat nám, Československé republice,
lekce z nauky o demokracii.
Požadavek volebních podpisů je i v cizích
volebních řádech obvyklý. I v předmnichovské
republice byl požadován podpis sta voličů.
V Dánsku musí dokonce strana, nezastoupená
dosud ve sněmovně, předložiti prohlášeni,
podepsané 10.000 voliči, má-li mít
možnost uplatňovat zbytky hlasů. Rovněž
nestanoví se u nás povinnost zaplatiti výlohy,
spojené s rozmnožením kandidátních
listin, jako tomu bylo i v předmnichovské republice
a jak je to obvyklé i v jiných státech. V
předmnichovské republice skládaly strany
zálohu: polovinu nákladů na tisk kandidátních
listin předem a druhou polovinu musely zaplatit, jestliže
nedosáhly mandátu. v Anglii skládá
kandidát zálohu 150 liber, která propadá,
nedosáhne-li aspoň osminy platných hlasů,
tak ku př. v r. 1931 propadlo pro nezvoleni kandidátů
12.000 liber. Lidově demokratická republika Československá
nic takového nezná a nebrání nikomu,
aby si opatřil tisíc podpisů a kandidoval
v kterémkoliv kraji.
Osnova zákona zavádí v § 42 pro druhé
skrutinium t. zv. kvorum, t. j. minimální počet
hlasů, které musí listina obdržeti,
aby se v druhém skrutiniu přihlíželo
ke zbytku hlasů volební skupiny, která dosáhla
aspoň v jednom volebním kraji, v jedné volební
oblasti nejméně jednoho mandátu. Toto kvorum
je stanoveno na 100.000 hlasů v celé volební
oblasti. Již v předmnichovské republice stal
se pokus o zavedení kvora, jimž bylo nejprve 20.000
hlasů, potom volební číslo a před
válkou 20.000 hlasů aspoň v jednom volebním
kraji a zároveň 120.000 hlasů v celém
státě. Smysl tohoto opatření je ten,
aby nebylo umožněno rozbíjet náš
národ na množství skupin a skupinek, které
by podlamovaly budovatelské úsilí našeho
lidu.
Kvorum není věc nová. Tak např. v
Holandsku neměla nárok na mandát strana,
která ve volebním kraji nezískala aspoň
75% volebního čísla. V Belgii byla vyloučena
z přikazování mandátů strana,
která nesoustředila na sebe aspoň dvě
třetiny volebního čísla. ve Švýcarsku
činilo v ženevském kantonu kvorum 7% odevzdaných
hlasů, v kantonu Wallis bylo při obecních
volbách kvorum dokonce 20% odevzdaných hlasů.
Osnova zákona má další ustanovení
v § 41, odst. 6 o tom, že v kraji, kde byla podána
jen jedna kandidátní listina, přichází
do druhého skrutinia z tohoto kraje pro tuto listinu jedna
pětina mandátů, vždy nejméně
dva a nejvýše čtyři mandáty z
jednoho kraje, které se této listině přiděli
ve druhém skrutiniu.
To jsou asi nejdůležitější body,
které jsem jako zpravodaj pokládal za nutné
zdůraznit. Opomněl jsem úmyslně věci
známé z dřívějších
volebních řádů, anebo věci,
které jsou již uváděny v důvodové
zprávě k vládní osnově. Dovolte
mi však, paní a pánové, abych při
této příležitosti a s tohoto místa
připomněl, že navrhovaný zákon
je opravdu výrazem vůle našeho lidu a naše
národy - český a slovenský - jej jisté
radostně přivítají. My i náš
lid si velmi dobře uvědomujeme rozdíl mezi
tím, jak si představujeme a budujeme demokracii,
a tím, jak si ji představují a praktikují
t. zv. demokraté, kteří poskytují
ochranu nepřátelům naší republiky.
Volební systém bývá často považován
za měřítko, podle něhož se posuzuje
míra demokratičnosti státního zřízení.
Není tomu tak zcela právem. Soustavu pravidel, podle
kterých se zjišťuje mínění
občanstva, nelze isolovati od ostatní soustavy společenské
a hospodářské. Právní předpisy,
které by zaručily skutečnou rovnost občanů
beztřídní společnosti, t. j. ve společnosti,
kde by existovala skutečná rovnost mezi všemi
členy společenství, nikoli jen formální,
juristická rovnost mezi občany, nemohou dosáhnouti
zamýšlených výsledků ve společnosti,
kde hospodářsky silní jedinci mají
dostatek moci a prostředků, jimiž mohou ovlivnit
veřejné mínění, vsugerovat
masám své vlastní představy, namluvit
celým skupinám obyvatelstva, že jest v jejich
zájmu něco, co je ve skutečnosti poškozuje.
v zemi, kde tisk ovlivňuji finanční koncerny,
kde kandidatura a volební agitace je pro svou nákladnost
umožněna především trustům
a koncernům, nelze mluviti o svobodě voleb, o volnosti
kandidatury, o rovnosti občanů při vlivu
na věci veřejné. Nelze tedy státní
zřízení posuzovati jen podle volebního
systému, jimž si vytváří své
vrcholné orgány, nýbrž třeba
tento volební systém zasaditi do celku, jímž
je soustava hospodářská a společenská.
Volební řád, který dnes sněmovně
předkládáme, je volebním řádem
plně demokratickým, dosáhne však zamýšlených
cílů jen proto, že naše lidová
demokracie znemožnila hospodářsky silným
jedincům ovládání přírodního
bohatství, zemědělského a průmyslového
majetku i bankovnictví, že vyloučila z tisku
a veškeré propagace vliv finančních,
průmyslových a velkoagrárních magnátů,
že osvobodila tisk a rozhlas z vlivu hospodářsky
mocných interesentů. Demokratických ustanoveni
našeho nového volebního řádu
nemůže již býti využito a zneužito
v neprospěch pracujících lidí; volby
nejsou již arénou, v níž si vydobývají
bohatí nové posice a zajišťují
posice staré. V zemích politické demokracie
zaměňuje se velmi často volební soustava
za demokracii samu a zapomíná se na tuto nerozlučnou
souvislost právních předpisů vůbec
a volebních předpisů zvlášť
s ostatní hospodářskou a sociální
situaci. Tedy teprve pronikavé sociálně-hospodářské
změny, které se u nás provedly, dodávají
opravdu náplň všem demokratickým principům,
které jsou vtěleny do předpisů našeho
nového volebního řádu. (Předsednictví
převzal místopředseda dr Chytil.)
Ti, kdo v buržoasní demokracii vidí konečnou
a dokonalou fázi, v niž demokratické principy
došly dokonalého naplnění, ztotožňují
- často také mylně - způsob, jakým
se provádějí volby na př. na západě,
s demokracií samou a domnívají se, že
není demokracie tam, kde neexistují formy volebního
boje známé na západě. Domnívají
se bláhově, že demokratická soustava
záleží v urputném boji mocenských
koncernů, jimiž jsou v buržoasních demokraciích
jednotlivé politické strany a za nimiž stoji
koncerny hospodářské. Nevybíravá
volební agitace, volební podvody, reklamní
methody, přenášené do politického
života, osočování odpůrců,
lži v tisku a v rozhlase, sugestivní kampaně,
apelováni na nízké a sobecké pudy,
to vše, co v buržoasních demokraciích
tvoří souhrn volebního boje, to vše
zaměňuji si tito lidé za představu
opravdové demokratické svobody a opravdu demokratických
voleb. V buržoasní demokracii zdegenerovala i myšlenka
o svobodném projevu lidové vůle a rovnosti
volebního práva. Ti, kdo si osvojili tyto představy
o demokratických volbách, stěží
ovšem pochopí, že volby se mohou státi
příležitostí pro manifestační
projev sjednoceného lidu, pro uvědomění
si společných úkolů. Hospodářské
a sociální reformy, které jsme provedli,
umožňují, aby volby byly projevem vůle
opravdu svobodné a aby projev vůle lidu nemohl býti
skreslován nebo znevažován postranními
mocenskými vlivy hospodářsky silných
jedinců. Náš volební řád
dává právní záruku, že
projev lidové vůle bude vskutku svobodný.
Je prost všelikých kliček i umělých
konstrukcí, jimiž se obvykle ve volebních řádech
vůle lidu skresluje.
Náš lid je fanatickým obráncem lidové
demokracie, která mu zaručuje úplnou svobodu
národní i sociální a která
mu také zaručuje prováděti nejsvobodnější
volby do Národního shromáždění.
Myslím, že není zapotřebí, abych
zde přinášel mnoho důkazů o tom,
jaký je rozdíl mezi tím, co bylo a co je
nyní, mezi tím, co máme my, a tím,
co by zde chtěli mít nepřátelé
lidové demokracie. Náš lid, který se
našel během největšího utrpení
národa za války, dostatečně se ponaučil
o tom, co to je opravdová svoboda, jak ji bránit
a kdo byl příčinou a původcem její
dočasné ztráty. Jednota pracujícího
lidu a jednota národa Čechů i Slováků
byla nejpádněji dotvrzena v únoru letošního
roku a bude jistě dotvrzena i ve volbách podle nového
volebního řádu. Že náš lid
zachoval a chrání svoji jednotu, bylo dokázáno
celému světu; že byla nalezena i jednota vlády
a parlamentu, dokazuje nynější postup vládních
a parlamentních prací.
Již při projednáváni osnovy zákona
v ústavním výboru jsem konstatoval, že
projednávání této osnovy je nejkrásnější
visitkou pro spolupráci a dělnost vlády s
parlamentem. Dne 13. dubna v odpoledních hodinách
byla tato osnova schválena ve vládě, a neuplynulo
24 hodin a osnova byla již přes svou obsáhlost
projednávána v ústavním výboru
parlamentu; a při tom je to osnova, která se svou
kvalitou po odborné stránce staví do řady
nejlepších našich zákonů.
Ústavní výbor, paní a pánové,
projednal vládní návrh zákona ve své
schůzi dne 14. dubna t. r. a schválil jej se změnami,
jež jsou uvedeny ve zprávě tisk 1164.
Před touto schůzí byl mi jako zpravodaji
doručen návrh poslanců dr Johna, Komzaly,
dr Kokeše, dr Nováka, dr Buriana
a dr Štefánika na změnu v § 19,
odst. 4, a to aby 4. odstavec tohoto § zněl:, "Volební
skupina může kandidovat ve volebním kraji prvém
nejvýše 60, v každém jiném volebním
kraji nejvýše 40 osob."
Tato změna je odůvodňována skutečností,
že ve volbách bude nejpravděpodobněji
postavena jednotná kandidátka Národní
fronty, a kdyby zůstala původní čísla,
40 pro Prahu a 30 pro ostatní kraje, nebylo by zaručeno,
že bude dostatečný počet náhradníků.
Za náhradníky se počítají ti,
kteří byli na kandidátce a nebyli zvoleni
v prvním a druhém skrutiniu.
Se zřetelem na tuto skutečnost doporučuji
jménem ústavního výboru plenu Ústavodárného
Národního shromáždění,
aby osnovu přijalo ve znění odhlasovaném
ústavním výborem a s touto změnou.
(Potlesk.)
Místopředseda dr Chytil (zvoní):
Ke slovu neni nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Přerušuji projednávání tohoto
odstavce pořadu a přistoupíme k dokončení
projednávání prvého odstavce pořadu,
jimž je
Ad 1. Návrh ústavního výboru na
vydání ústavního zákona, jímž
se na přechodnou dobu do účinností
nové ústavy upravuje volba a pravomoc Národního
shromáždění a činnost ústavodárného
Národního shromáždění
(tisk 1163.)
Zpravodajem je posl. Tymeš.
Přistoupíme k hlasování.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Tymeš: Nejsou.
Místopředseda dr Chytil: Osnova má
6 článků, nadpis a úvodní formuli.
Nebude-li námitek, budeme hlasovati o celé osnově
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Poněvadž ústavní zákon vyžaduje
k svému schválení podle § 33 ústavní
listiny a § 54, odst. 3 jedn. řádu třípětinové
většiny všech poslanců, dám sečísti
hlasy.
Žádám pp. zapisovatele, aby spolu s členy
sněmovní kanceláře provedli sčítání
hlasů, a to: p. posl. dr Kokeš v 1. a 2. úseku,
p. posl. Štětka v 3. a 4., p. posl. Bolen
v 5. a 6., p. posl. Sova v 7. úseku a na presidiální
tribuně.
Pan posl. Sova s generálním tajemníkem
Ústavodárného Národního shromáždění
zjistí výsledek hlasováni.
Budeme hlasovati.
Kdo souhlasí s celou osnovou ústavního zákona,
to jest s jejími 6 články, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
pozvedne ruku a ponechá ji zdviženu, dokud nebude
provedeno sčítání. (Děje
se.)
Pro vyslovilo se 181 hlasů, proti se nevyslovil žádný
hlas.
Tím Ústavodárné Národní
shromáždění přijalo tuto
osnovu ústavního zákona ve znění
zprávy výborové kvalifikovanou většinou
třípětinovou z nynějšího
počtu všech poslanců a podle článku
9 ústavního zákona ze dne 11. dubna 1946,
č. 65 Sb. a § 54, odst. 4 jedn. řádu
většinou přítomných členů
Ústavodárného Národního shromáždění,
zvolených na Slovensku.
Osnova zákona přijata jakožto zákon
ústavní.
Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.
Nyní přistoupíme k dokončení
projednávání druhého odstavce pořadu
dnešní schůze, jímž je
Ad 2. Zpráva výboru ústavního o
vládním návrhu zákona (tisk 1147)
o volbách do Národního shromáždění
(tisk 1164).
Zpravodajem je posl. dr Kokeš.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?