Předseda Jos. David.
Místopředsedové Hodinová - Spurná,
Komzala, dr John, dr Chytil, Polák.
Zapisovatelé dr Falťan, dr Kokeš.
Členové vlády: ministři dr Čepička,
Ďuriš; státní tajemník dr Ševčík.
155 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: gen. tajemník NS dr Madar;
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
1. Návrh ústavního výboru na vydání
ústavního zákona, jímž se na
přechodnou dobu do účinnosti nové
ústavy upravuje volba a pravomoc Národního
shromáždění a činnost Ústavodárného
Národního shromáždění
(tisk 1163).
2. Zpráva výboru ústavního o vládním
návrhu zákona (tisk 1147) o volbách do Národního
shromáždění (tisk 1164).
3. Zpráva výborů dopravně-technického
a právního k vládnímu návrhu
zákona (tisk 915) o úpravě působnosti
ve věcech veřejného vyměřování
a mapování (zeměměřický
zákon) - (tisk 1162).
4. Zpráva výboru imunitného o žiadosti
Okr. súdu odd. III v Novom Bydžově o súhlas
s trest. pokračovaním proti posl. Dečimu
(tisk 1154).
5. Zpráva výboru imunitního o žádosti
kraj. soudu odd. VII v Táboře za souhlas s trest.
stíháním posl. Hynka (tisk 1155).
6. Zpráva výboru imunitního o žádosti
kraj. trestního soudu odd. XXIX v Praze za souhlas s trest.
stíháním posl. Zvěřiny (tisk
1156).
7. Zpráva výboru imunitního o žádosti
kraj. soudu v Trenčíně za souhlas k trest.
stíhání posl. dr Josko (tisk 1157).
8. Zpráva výboru imunitního o žádosti
kraj. soudu trestního odd. XIV v Brně za souhlas
s trest. stíháním posl. Mráze (tisk
1158).
9. Zpráva výboru imunitního o žádosti
kraj. soudu trestního odd. XXIX v Praze za souhlas s trest.
stíháním posl. dr Adolfa Procházky
(tisk 1159).
10. Zpráva výboru imunitního o žádosti
kraj. soudu v Novém Jičíně za souhlas
s trest. stíháním posl. Horáka (tisk
1160).
11. Zpráva imunitního výboru o žádosti
kraj. soudu odd. XIII v Litoměřicích za souhlas
s trest. stíháním posl. inž. dr Bendy
(tisk 1161).
Předseda (zvoní): Zahajuji 105. schůzi
ústavodárného Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 1, odst. 4 jednacího řádu
dal jsem na dnešní schůzi posl. inž. Filovi,
dr Řehulkovi, Polomskému, Štěpánovi,
Kolářovi, dr Langerovi, dr Vaškovi,
dr Holému, Stan. Novákovi, Skaunicovi,
Mikulášovi, Tomáškovi, Žáčkové
- Batkové, Ulrichovi, Žiakovi, dr Němcovi;
dodatečně na včerejší schůzi
posl. Ant. Gottvaldovi.
Posl. dr Loubal žádá o zdravotní
dovolenou od 18. do 25. dubna t. r. Lékařské
vysvědčení předložil.
Navrhuji udělení této dovolené.
Kdo s tímto mým návrhem souhlasí,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Navržená dovolená
se uděluje.
Verifikační výbor, ustanovený podle
čl. 10 zákona z 11. dubna 1946, č. 65 Sb.,
přezkoumal spisy a doklady o volbě poslanců
do Ústavodárného Národního
shromáždění a usnesl se ve schůzi
dne 16. dubna 1948 ověřiti volbu poslanců,
a to: JUDr Jana Němce, který nastoupil za
posl. dr Bernarda, dr Jaromíra Beráka, který
nastoupil za posl. dr Šrámka, Rudolfa Morávka,
který nastoupil za posl. dr Zenkla.
Klub poslanců čs. strany socialistické oznamuje,
že ve své schůzi konané dne 13. dubna
t. r. zvolil jednomyslně za předsedu klubu ministra
dr Neumana. (Ú 8947).
Přistoupíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jimž je
1. Návrh ústavního výboru na vydání
ústavního zákona, jímž se na
přechodnou dobu do účinnosti nové
ústavy upravuje volba a pravomoc Národního
shromážděni a činnost Ústavodárného
Národního shromáždění
(tisk 1163).
Zpravodajem je posl. Tymeš. Dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. Tymeš: Paní a pánové!
Návrh ústavního výboru tisk 1163 na
vydání ústavního zákona, který
máme projednati, vznikl z podnětu poslanců
sdružených v obrozené Národní
frontě. Je to první návrh, který podle
zákona č. 197/46 předkládá
ústavní výbor sněmovně. Nutnost
tohoto zákona je nesporná. vláda se rozhodla
vypsat volby do Národního shromáždění
na den 30. května t. r.; tyto volby se však nemohou
konat podle ústavy z r. 1920, ani podle ústavního
zákona č. 65/1946. Návrh nové ústavy
nemůže být podle dosavadních disposic
projednán v Ústavodárném Národním
shromáždění před vypsáním
voleb. Je tedy třeba, abychom tímto zákonem
dali volbám do Národního shromáždění
ústavní podklad.
V předloze jsou hlavní zásady převzaty
z návrhu nové ústavy, který v těchto
dnech předložil k diskusi gen. zpravodaj ústavního
výboru posl. dr. Vlad. Procházka. Jednotlivé
články návrhu jsou odůvodněny
v důvodové zprávě a nebudu je opakovat,
abych nezdržoval.
Chci k této důvodové zprávě
ještě dodat, že v pojmenování Ústavodárné
Národní shromáždění píšeme
ve slově ústavodárné velké
Ú. V ústavním zákoně č.
65 ze dne 19. dubna 1946 je slovo ústavodárné,
označení jména Národního shromáždění,
s malým začátečním písmenem.
Věc tato byla v Prozatímním Národním
shromáždění sporná. Jsme toho
mínění, že výjimečně
postavení tohoto Národního shromáždění,
které dá republice ústavu, je třeba
zdůrazniti i v jeho pojmenování. Také
výjimečnost Prozatímního Národního
shromáždění se zdůraznila tím,
že slovo Prozatímní se psalo s velkým
začátečním písmenem.
Ústava je nesporně hlavním úkolem
tohoto zákonodárného sboru; jsme na přechodu
z kapitalismu k socialismu a proto o výjimečnosti
úkolu tohoto Národního shromáždění
nemůže býti pochyb. Chceme také zdůrazniti,
že Ústavodárné Národní
shromáždění svůj hlavní
úkol splní. Je obecně známo, že
byly u nás reakční síly, které
se domnívaly, že mezinárodní vývoj
v budoucnu posílí protisocialistický tábor
u nás, a chtěly proto projednání ústavy
v tomto Národním shromáždění
zmařit a odsunout na dobu pro ně příznivější.
Jejích sabotáž sice projednání
ústavy zdržela, ale v nových poměrech
jsou už předpoklady pro to, abychom ústavu
mohli schválit v zákonném termínu.
Návrh ústavního výboru tisk 1163 na
vydání ústavního zákona je
dostatečně odůvodněn a proto prosím,
aby jej Ústavodárné Národní
shromáždění přijalo tak, jak
ústavní výbor navrhuje. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Přerušuji projednávání tohoto
odstavce pořadu.
Nebude-li námitek, přistoupíme k projednávání
druhého odstavce pořadu. (Námitky nebyly.)
Námitek není.
2. Zpráva výboru ústavního o vládním
návrhu zákona (tisk 1147) o volbách do Národního
shromáždění (tisk 1164).
Zpravodajem je posl. dr Kokeš. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Kokeš: Slavně Ústavodárné
Národní shromáždění, paní
a pánové!
Blíží se konec funkčního období
Ústavodárného Národního shromáždění,
které bylo podle čl. 6 ústavního zákona
ze dne 11. dubna 1946, č. 65 Sb., zvoleno na dobu 2 let.
Úkol, který byl v článku 1 citovaného
ústavního zákona uložen Ústavodárnému
Národnímu shromáždění,
totiž aby dalo Československé republice novou
ústavu, dosud splněn nebyl, a je proto povinností
zákonodárce, aby učinil vše, aby tento
ústavní zákon nebyl porušen a byly vykonány
všechny přípravy, aby svrchovaný lid
lidově demokratické republiky Československé
mohl bez překážek vykonat své nejvyšší
právo, t. j. zvolit nové Národní shromáždění.
Z tohoto důvodu byla před projednáváním
tohoto odstavce pořadu dnešní schůze
Ústavodárného Národního shromáždění
podána zpráva výboru ústavního
o ústavním zákonu, jímž se na
přechodnou dobu do účinnosti nové
ústavy upravuje volba a pravomoc Národního
shromáždění a činnost Ústavodárného
Národního shromáždění.
V tomto novém ústavním zákoně
je v čl. 3 obsaženo ustanovení, že o dalších
podmínkách a o výkonu volebního práva,
jakož í o provádění voleb do
Národního shromáždění
jedná zákon o volbách do Národního
shromáždění, a v důvodové
zprávě je uvedeno, že zákonodárce
má na zřeteli dnes projednávanou osnovu zákona
o volbách do Národního shromáždění.
Z toho důvodu přikročuje Ústavodárné
Národní shromáždění k
projednání vládního návrhu
zákona o volbách do Národního shromáždění.
Ihned na počátku jest zdůrazniti, že
osnova vládního návrhu zákona o volbách
do Národního shromáždění
vychází ze základních ustanovení
připravované nové ústavy, kterážto
ustanovení jsou rovněž obsažena v ústavním
zákonu, jímž se na přechodnou dobu do
účinnosti nové ústavy upravuje volba
a pravomoc Národního shromáždění
a činnost Ústavodárného Národního
shromáždění. Vedoucí myšlenkou
navrhovaného zákona je vytvořiti volební
řád na základě lidové demokratickém.
Proto svrchovaný lid má právo vykonávati
svou moc zastupitelskými sbory, a nejvyšším
orgánem moci zákonodárné je Národní
shromáždění o jedné sněmovně,
volené na 6. roků a čítající
300 členů. Aktivní volební právo
se zaručuje všem občanům od 18. roku
věku, pokud nejsou vyloučeni z práva voliti
pro svá provinění proti národu, státu
a lidově demokratickému zřízení,
event. podle jiných zákonů. Pasivní
právo volební se přiznává za
stejných podmínek osobám, které dosáhly
nejméně 21. roku.
Osnova zákona plně zachovává zásady
dřívějších čs. volebních
řádů a dokonce jejich účinnost
ještě rozšiřuje. vedoucí zásadou
volebního řádu je zásada všeobecného,
rovného, přímého a tajného
hlasování a zásada poměrného
zastoupení.
Všeobecnost hlasovacího práva se proti volebním
řádům první republiky rozšiřuje
v tom směru, že i vojáci a členové
Sboru národní bezpečnosti mají volební
právo aktivní i pasivní a věk pro
získání práva voliti byl snížen
na 18 let. v mnohých zemích t. zv. západní
demokracie naproti tomu nesmějí voliti ani vojáci,
ani členové bezpečnostních sborů
a právo volební mají teprve osoby 21leté.
v mnohých zemích jsou dokonce ženy vyloučeny
z volebního práva.
Voličský průkaz rozšiřuje možnost
vykonati volební právo i na ty osoby, které
se v den volby nezdržují v obci, v jejichž voličských
seznamech jsou zapsány. Proti volebnímu řádu
do Ústavodárného Národního
shromáždění osnova rozšiřuje
ještě možnost vykonati volební právo
na osoby ošetřované v nemocnicích a
sociálních ústavech, které dříve,
pokud se nemohly dostaviti do volební místnosti,
byly z volby prakticky vyloučeny. Umožňuje
se také hlasovat voličům, kteří
se z důvodů veřejné služby nepředvídané
v den volby zdržují mimo obec vyznačenou na
jejich voličském průkazu, jako poštovní
zaměstnanci, železničáři a pod.
Osnova vychází vstříc všemu lidu
a umožňuje mu vykonati volební právo,
zvláště když se zachovává
zásada volební povinnosti a pro nevykonání
volby jsou i trestní sankce, obsažené v §
45.
Osnova ovšem rozšiřuje i okruh osob, které
jsou vyloučeny z práva volit. Za prvé republiky
to byly osoby, které rozhodnutím soudu byly zbaveny
volebního práva. Podle volebního řádu
do Ústavodárného Národního
shromáždění byly to osoby, které
nesplňovaly podmínky pro zápis do stálých
seznamů voličských podle zákona čís.
28 z roku 1946, anebo u kterých byla poznamenána
ve voličském seznamu překážka
výkonu volebního práva. Podle navrhované
osnovy zákona vylučují se ještě
z výkonu volebního práva dočasně
osoby, které se prohřešily proti národu,
republice nebo lidově demokratickému zřízení,
a to formou překážky výkonu volebního
práva. Tyto případy jsou uvedeny v §
55. Činí se tak proto, že očista veřejného
života u nás dosud nebyla skončena a že
mnoho případů je teprve v řízení.
Proti volebnímu řádu do Ústavodárného
Národního shromáždění
rozšiřuje se řada skutkových podstat,
pro které může nastat překážka
volebního práva, a to pro činy spáchané
proti zákonu na ochranu republiky, proti zákonu
o obraně státu, proti zákonu o stíhání
černého obchodu, proti zákonu o trestní
ochraně dvouletého plánu a proti zákonu
o očistných komisích pro přezkoumání
činnosti veřejných zaměstnanců.
Překážka výkonu volebního práva
rozšiřuje se ještě na osoby, které
akční výbory Národní fronty
vyřadily po únorových událostech 1948
z veřejného života. Překážka
výkonu volebního práva je buď obligatorní,
kdy je veřejný zájem na nevykonání
volebního práva nesporný, anebo fakultativní,
kdy se tento veřejný zájem teprve zjišťuje
u osob, u kterých bylo řízení zahájeno
nebo se provádí revise řízení.
Rozhodování o překážce v případech
fakultativních se svěřuje místní
volební komisi místního národního
výboru. Tato místní volební komise
se proti dosavadnímu složení rekonstruuje tak,
jak stanoví § 56. Je přímým důsledkem
únorového vítězství lidu nad
reakčními silami, že k volebním urnám
nebudou připuštěny osoby, které se provinily
proti národu, státu a lidově demokratickému
zřízení, ani ty, které podle usneseni
Ústředního akčního výboru
byly akčními výbory Národní
fronty vyřazeny z veřejného a politického
života. Je spravedlivé, aby byly zbaveny výkonu
volebního práva - byť i jen dočasně
- osoby, které se dostaly do příkrého
rozporu se samými základy státního
zřízení anebo které usilovaly o politický
a hospodářský rozvrat.
Jejich vyřazení posílí lidové
demokratické zřízení u nás,
povede k uklidnění a k zvýšení
politické morálky i k očištění
veřejného života od negativních činitelů.
I volby budou tím očištěny od vlivu
těchto negativních a protistátních
živlů.
Tímto opatřením se vyřadí elementy,
které se samy postavily mimo národní celek,
který si voli ve volbách svou politickou representaci.
Víme, že podobné vyřazení je
obvyklé i v jiných státech a děje
se tak v zájmu národa, státu a státního
zřízení. Belgie na př. odňala
volební právo několika stům tisíců
osob, které se za okupace nechovaly jako řádní
občané. Jest připomenouti, že překážka
výkonu volebního práva tak, jak jest obsažena
pro ten.to případ v navrhované osnově,
jest dočasná a že pomine dnem 31. prosince
1948.