Do výměru půdy výkonných zemědělců
se sčítá půda výkonného
zemědělce s půdou rodinných příslušníků.
Osnova zákona bere zřetel i na takové osoby,
které vykonávají jiné vedlejší
zaměstnání, takže i takovíto
zemědělci jsou pojati do pojmu "kdo na půdě
pracuje". Vlastníku půdy, který podléhá
ustanovením tohoto zákona, se ponechává
možnost, aby si vybral, kterou půdu si chce ponechat
a kterou dá k disposici pro výkup. Zákon
přitom pamatuje i na celistvost pozemků, abychom
pozemky zbytečně netříštili a
nemusili je později znovu scelovat. Pro určení
výkupní ceny se bere za základ průměrná
cena v posledních deseti letech, zahrnujících
dobu předválečnou, okupaci i dobu poválečnou.
Návrh zákona řeší nesmírně
důležitý úsek pozemkového vlastnictví
a nastoluje definitivní stav, na jehož základě
bude možno dále budovat zlepšení existence
drobných zemědělců. Uskutečněním
tohoto zákona přestává být
půda zbožím a předmětem spekulace
a stává se výrobním prostředkem
v rukou drobných a středních zemědělců,
kteří sami na půdě pracují
a svou prací vyrábějí národu
chléb k zajištění jeho výživy.
Velmi významným doplňkem obou zákonů
je zákon scelovací. Celková zákonná
úprava pozemkového vlastnictví by nebyla
úplná, kdyby zde bylo ponecháno veliké
roztříštění zemědělské
půdy, které by bylo do budoucna velkou překážkou
úspěšného hospodaření
a které by svádělo k neustálým
pozemkovým změnám, prodejům či
výměnám. Scelování pozemků
není věcí novou, bylo u nás prováděno
již za první republiky, hlavně na Moravě,
ovšem na dobrovolném podkladě a při
nedostatečném zákonném vybavení
naráželo na četné nesnáze a obtíže,
takže postupovalo velmi pozvolna a namnoze zcela ztroskotávalo.
Proto také znamenalo jen velmi malý pokrok a bylo
prováděno ve velmi malém a omezeném
rozsahu. Nový zákon přihlížel
k dosavadní scelovací praxi a snažil se použít
některých dobrých zásad starých
zákonných předpisů, neuzavíral
se však ani novým normám, aby tak scelovací
proces usnadnil a k prospěchu našeho zemědělství
více rozvinul.
Scelování pozemků má nepopiratelně
velký hospodářský význam. Scelení
rozdrobené zemědělské půdy
umožní mnohem lepší, racionálnější
obhospodařování pozemků. Žijeme
v době, kdy nedostatek pracovních sil vyžaduje
zvýšené mechanisace zemědělské
práce. Na roztříštěných
pozemcích o nepatrné výměře
není možno účelně hospodařit,
ani není možno v dostatečné míře
používat strojů. Hospodaření
na rozdrobené půdě je proto velmi obtížné,
vyžaduje hodně času a je nepoměrně
nákladnější. Scelení pozemků
nám umožní velikou úsporu práce
a času. Uvažme, kolik zbytečného přejíždění
s pozemku na pozemek vyžaduje hospodářství
s roztříštěnými pozemky, kolik
času spotřebuje zde časté otáčení
se při orbě, množství ouvratí
atd.
Scelování bude mít význam i s hlediska
úspory osiv. Na maličkých parcelách
nelze použít strojů. Scelením získáme
více půdy a větší výnosnost.
Uvažme, co zbytečných cest, mezí a různých
neplodných ploch musíme mít při rozptýlených
pozemcích, patřících nejrůznějším
vlastníkům. Scelené pozemky, patřící
jednomu vlastníku, umožní daleko účelnější
rozdělení ploch a jejich hospodářské
využití. Scelení pozemků poskytne také
větší možnosti k provedení meliorací
a různých rekultivačních prací.
Poskytne i větší možnosti intensivnějšího
zemědělského podnikání a zabezpečí
větší výnosy. V neposlední řadě
odstraní scelení také mnoho sousedských
sporů, odstraní mnoho služebností a
odstraní neustálý pohyb pozemkového
vlastnictví. Bude-li mít zemědělec
scelené pozemky, bude na nich spokojeně pracovat
a nebude toužit po jejich prodeji, výměně
a pod.
Zákon o scelování pozemků řeší
také otázku provádění scelovacích
operací. Na rozdíl od dřívějších
předpisů proniká i zde nový lidově
demokratický názor a provádění
scelování se stává především
záležitostí samých zemědělců
obdobně, jako tomu bylo při provádění
revise pozemkové reformy a pod.
Osnova zákona také řeší otázku
scelovacích nákladů. Zákon pamatuje
na státní podporu, aby scelování bylo
pro účastníky únosné. Počítá
se s tím, že by náklad při scelování
jednoho ha pozemků byl asi od 1.730 Kčs do 3.000
Kčs, z čehož by připadalo 500 Kčs
na paušální příspěvek
státní pokladně, 230 Kčs na místní
náklady a 1.000 až 2.000 Kčs na stavbu společných
zařízení a kultivací, kteréžto
náklady by bylo možno ve značné míře
odpracovati sousedskou výpomocí.
Scelovací zákon má velikou důležitost,
jak je patrno z mého letmého výpočtu.
Byl předmětem úvah po dlouhá léta,
ale teprve jubilejní rok 1948 přináší
jeho uskutečnění, aby tak naše zemědělství
vstoupilo i v tomto směru na nové cesty.
Dne 3. července 1947 přijal náš parlament
zákon č. 139/1947 o rozdělení pozůstalostí
se zemědělskými podniky a o zamezení
drobení zemědělské půdy. Provádění
zmíněného zákona ukázalo některé
jeho nedostatky, a proto se zákon doplňuje. Zákon
ustanovuje, že vlastník smí zemědělský
pozemek, nečiní-li jeho celková výměra
více než 50 ha, volně zciziti svým dětem,
rodičům, manželu, sourozencům anebo
osobám s ním ve stejném stupni sešvagřeným.
Jinak smí býti zemědělský pozemek
prodán jen zemědělcům k doplnění
jejich nesoběstačné zemědělské
usedlosti, zemědělským zaměstnancům,
malozemědělcům, rolnickým synům
a dcerám, za předpokladu, že soubor nemovitostí
kupujícího nepřevýší ani
po nabytí pozemků, tvořících
předmět koupě, dvojnásobek nejmenší
příslušné výměry, obsažené
v § 1, odst. 1 původního zákona o více
než 0.5 ha, při čemž přednostní
právo zůstává zachováno pachtýři
pozemku.
Doplněk zákona umožňuje i dělníkům,
veřejným a soukromým zaměstnancům
a maloživnostníkům získati nejvýše
0.5 ha pro stavbu domku nebo zřízení zahrádky
či provozovací zařízení. Také
tohoto doplňku zákona si vyžádala praxe,
získaná při provádění
zákona č. 139/47. Tyto zákony vyčerpávají
v hlavních rysech otázku pozemkového vlastnictví
a změn v pozemkové držbě.
Další důležitou otázkou našeho
zemědělství je zemědělský
úvěr. Naléhavost poskytnutí zemědělského
úvěru plyne z několika okolností.
Naše zemědělství se octlo v mnoha směrech
ve velmi obtížné situaci. Po celou dobu německé
okupace nebylo možno provádět naléhavé
stavby a opravy, namnoze nebylo možno doplňovat inventář
a provozní zařízení. Nyní po
převratu se vlivem okupace nakupilo v zemědělství
mnoho naléhavých úkolů a potřeb.
Provedení investic a různých oprav jevilo
se naléhavým nejen s hlediska lepší
výrobnosti našich podniků, s hlediska naléhavé
potřeby výroby, nýbrž i s hlediska prováděné
mechanisace a nedostatku pracovních sil v zemědělství.
Vyhovující uspořádání
a zlepšení zemědělských závodů
naráželo na četné obtíže
s hlediska finančního. Vklady, pokud je měli
zemědělci ve staré měně, byly
vázány. Nebylo finančních prostředků
na naléhavé investice a opravy v našem zemědělství.
Na druhé straně byl proveden dalekosáhlý
přesun pozemkové držby. Bylo osídleno
pohraničí českými lidmi. Do pohraničí
šli většinou naši nejdrobnější
a sociálně nejslabší lidé, včetně
bývalých zemědělských zaměstnanců,
dále byla provedena konfiskace půdy i ve vnitrozemí,
byla provedena nebo se provádí pozemkové
reforma, bude se provádět zákon o nové
pozemkové držbě. Malá hospodářství
budou doplňována přídělem půdy,
bude zvětšován rozsah drobných zemědělských
závodů. Zvětšení výměry
pozemků bude umožňovat zvýšení
stavů dobytka, bude vyžadovat zvětšení
chlévů, stodol, většího strojového
vybavení a pod. ve všech těchto směrech
bude třeba značných finančních
prostředků. Konečně i sám příděl
pozemků bude vyžadovat finančních nákladů.
Bylo proto zcela logické, že za těmito důležitými
zemědělskými zákony, řešícími
otázku pozemkového vlastnictví, musel následovat
zákon o zemědělském úvěru.
Tento zákon má umožnit získání
levného zemědělského úvěru
všem zemědělcům, kteří
ho naléhavě potřebují a kteří
by bez něho museli zápasit s různými
těžkostmi, po případě by nemohli
v tak velké míře splnit své velké
výrobní úkoly ke škodě celého
hospodářství a v prvé řadě
ke škodě celého národa a jeho výživy.
Vedle naléhavých investičních úkolů
bylo třeba pamatovat i na nynější zemědělské
zadlužení, které podle důvodové
zprávy činí v našem státě
pět a půl miliardy.
Zákon o zemědělském úvěru
umožňuje poskytnouti zemědělcům
úvěr zaručený státem k řádnému
provozu zemědělských podniků a ke
zvýšení jejich výroby. Zákon
rozlišuje úvěr krátkodobý a dlouhodobý.
Zákon, k němuž přesné prováděcí
předpisy vydá ministr financí v dohodě
s ministrem zemědělství, určuje též
výši úroků. Úroková sazba
je tak nízká, že je každému zemědělci
umožněno o tento úvěr si zažádati.
Podobně jako u ostatních zemědělských
zákonů budou mít zemědělci
sami rozhodující vliv na provádění
zákona prostřednictvím okresních úvěrových
komisí. Budou mít právo odvolací ke
stálé rozhodčí komisi, která
se zřídí při ministerstvu zemědělství.
Tento zákon má pro celé zemědělství
nesmírnou důležitost a závisí
na něm do značné míry další
jeho klidný a úspěšný vývoj.
Proto musíme jenom uvítati, že se stane skutkem
současně s ostatními zemědělskými
zákony.
Posledním zemědělským zákonem,
který má sněmovna dnes odhlasovat, je zákon
o zemědělské dani. Podle něho se zemědělské
zdanění upravuje v rámci plánované
reformy přímých daní. Nová
zemědělská daň bude jednou ze čtyř
daní z pracovního důchodu, která bude
u zemědělců nahrazovati dosavadní
daně přímé i daň z obratu.
Zemědělská daň bude zahrnovat zemědělské
závody, které nepřesahují 50 ha. Tato
daň nebude vyměřována z důchodu
zjištěného u jednotlivých poplatníků,
nýbrž na podkladě průměrných
katastrálních výnosů. Poněvadž
výnos hospodářství může
být různý podle půdních a klimatických
podmínek, bude sazba daně se zřetelem na
tyto skutečnosti odstupňována. Průměry
zemědělské daně zachycují výnos
z pozemků, na kterých se pěstují normální
plodiny. Výnos speciálních plodin, jako je
chmel, víno, tabák, paprika a pod., bude přiměřeně
odstupňován proti normálním méně
výnosným plodinám. Aby byla zajištěna
součinnost laických osob při provádění
zákona o zemědělské dani, zřizují
se daňové komise místní, okresní
a ústřední.
Zemědělská daň znamená podstatné
zjednodušení celého daňového
systému a daňového řízení
a uplatnění socialistických zásad
v daňovém systému a drobným a středním
zemědělcům přinese nesporné
výhody. Naši zemědělci jsou pro každé
zjednodušení, a tím zemědělská
daň jistě bude, poněvadž poměrně
složité zdaňování nynější,
které znamenalo dosavadní daně přímé
a daň obratovou, se nahrazuje jednoduchým daňovým
řízením jediné daně.
V zastoupení klubu poslanců čs. sociální
demokracie zaujímám kladné stanovisko ke
všem předloženým osnovám zákonů,
pro které budeme hlasovat. Jak jsem již v úvodu
řekl, řeší tyto zákony stěžejní
potřeby našeho zemědělství a
podstatnou měrou přispějí k lepšímu
uspořádání poměrů na
našich vesnicích a v našem zemědělství.
S tohoto hlediska vítáme přijetí šesti
zemědělských zákonů a věříme,
že splní svůj úkol ku prospěchu
celého našeho zemědělství a státu.
(Potlesk.)
Místopředseda dr. Chytil (zvoní):
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor
zemědělský, zásobovací a osidlovací
k odst. 1, posl. Václavů.
Zpravodaj posl. Václavů: Vzdávám
se slova.
Místopředseda dr. Chytil: Dávám
slovo k doslovu zpravodaji za výbor rozpočtový
k odst. 1, posl. Sutrovi.
Zpravodaj posl. Sutr: Vzdávám se slova.
Místopředseda dr. Chytil: Dávám
slovo k doslovu zpravodaji za výbor zemědělský,
zásobovací a osidlovací k odst. 2, posl.
Čulenovi.
Zpravodajca posl. Čulen: Vzdávam sa slova.
Místopředseda dr. Chytil: Dávám
slovo k doslovu zpravodaji za výbor rozpočtový
k odst. 2, posl. Juhovi.
Zpravodaj posl. Juha: Vzdávám se slova.
Místopředseda dr. Chytil: Dávám
slovo k doslovu zpravodaji za výbor zemědělský,
zásobovací a osidlovací k odst. 3, posl.
Kaďůrkovi.
Zpravodaj posl. Kaďůrek: Vzdávám
se slova.
Místopředseda dr. Chytil: Dávám
slovo k doslovu zpravodaji za výbor rozpočtový
k odst. 3. posl. Janoušovi.
Zpravodaj posl. Janouš: Vzdávám se slova.
Místopředseda dr. Chytil: Dávám
slovo k doslovu zpravodaji za výbor zemědělsky,
zásobovací a osidlovací k odst. 4, posl.
Kovářovi.
Zpravodaj posl. Kovář: Vzdávám
se slova.
Místopředseda dr. Chytil: Dávám
slovo k doslovu zpravodaji za výbor rozpočtový
k odst. 4, posl. Pešákovi.
Zpravodaj posl. Pešák: vzdávám
se slova.
Místopředseda dr. Chytil: Dávám
slovo k doslovu zpravodaji za výbor zemědělský,
zásobovací a osidlovací k odst. 5, posl.
Ledlovi.
Zpravodaj posl. Ledl: Vzdávám se slova.
Místopředseda dr. Chytil: Dávám
slovo k doslovu zpravodaji za výbor rozpočtový
k odst. 5, posl. dr. Linczényimu.
Zpravodajca posl. dr. Linczényi: Vzdávam
sa slova.
Místopředseda dr. Chytil: Dávám
slovo k doslovu zpravodaji za výbor zemědělský,
zásobovací a osidlovací k odst. 6, posl.
Nepomuckému.
Zpravodaj posl. Nepomucký: Vzdávám
se slova.
Místopředseda dr. Chytil: Vykonáme
nyní oddělené hlasování o každé
ze společně projednávaných předloh.
Ústavodárné Národní shromáždění
je způsobilé se usnášeti.
Budeme hlasovati o prvém odstavci pořadu.
Ad 1. Hlasování o osnově zákona
o trvalé úpravě vlastnictví k zemědělské
a lesní půdě (tisk 1082).
Zpravodaji jsou: za výbor zemědělský,
zásobovací a osidlovací posl. Václavů,
za výbor rozpočtový posl. Sutr.