Předseda Josef David.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
dr Chytil, dr John, Komzala.
Zapisovatelé dr Falťan, dr Kokeš.
Členové vlády: náměstek předsedy
vlády Laušman; ministři V. Kopecký,
dr Nejedlý, Petr; státní tajemník
dr Ševčík.
177 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: gen. tajemník NS dr Madar;
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
1. Zpráva výboru kulturního a informačního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 842),
kterým se vydávají základní
ustanovení o zřizování divadel a o
divadelní činnosti (divadelní zákon)
(tisk 1061).
2. Zpráva výborů soc.-zdravotnického
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 1059), kterým se mění
a doplňují předpisy o národní
mobilisaci pracovních sil (tisk 1084).
3. Zpráva výboru právního o vládním
návrhu zákona (tisk 1064), kterým se mění
a doplňují některá ustanovení
dekretu presidenta republiky ze dne 24. října 1945,
č. 104 Sb., o závodních a podnikových
radách (tisk 1080).
4. Zpráva výborů soc. zdravotnického
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 912) o některých ochranných
opatřeních proti tuberkulose (tisk 1085).
5. Zpráva výborů soc.-zdravotnického
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 884) o potírání přenosných
nemocí (tisk 1086).
6. Zpráva výboru rozpočtového k vládnímu
návrhu zákona (tisk 1060), kterým se mění
a doplňují některá ustanovení
zákona o přímých daních (tisk
1081).
7. Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 1062) o živnostenské
dani (tisk 1094).
Předseda (zvoní): Zahajuji 99. schůzi
ústavodárného Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 1, odst. 4 jedn. řádu dal
jsem pro dnešní schůzi posl. Juliu Klimkovi,
dr Linczényimu, Kubátovi, Žiakovi,
dr Vagašskému.
Oznamuji, že se předsednictvo ústavodárného
Národního shromáždění
usneslo v poradě dne 19. března 1948 doplniti pořad
dnešní schůze ještě tímto
odstavcem:
Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 1062) o živnostenské
dani (tisk 1094).
Dále se předsednictvo usneslo změniti pořadí
jednotlivých odstavců pořadu, a to tak, že
osnovy zákonů budou projednány v tomto sledu:
tisk 1081, 1094, 1061, 1084, 1080, 1085, 1086. A jsou proti tomu
nějaké námitky? (Nebyly.)
Námitek není.
Předseda vlády sdělil přípisem
ze dne 19. března 1948, že president republiky vyhovuje
návrhu vlády ze dne 5. března 1948 pověřil
předsedu vlády listem z 18. března t. r.
zatímním obstaráváním funkcí
dvou nejmenovaných náměstků předsedy
vlády.
Listem z téhož dne jmenoval státního
tajemníka dr Vlado Clementise ministrem a pověřil
ho řízením ministerstva zahraničních
věcí, jakož i dalším výkonem
funkce státního tajemníka v ministerstvu
zahraničních věcí (Ú 8482/
1948).
Verifikační výbor, ustanovený
podle čl. 10 zákona z 11. dubna 1946, č.
65 Sb., přezkoumal spisy a doklady o volbě poslanců
do ústavodárného Národního
shromáždění a usnesl se ve své
schůzi dne 18. března 1948 ověřiti
volbu poslanců, a to: JUDra Václava Báťka,
který nastoupil za býv. posl. inž. dr Sochorce,
inž. Adolfa Bouchala, který nastoupil za zemřelého
posl. Langra, posl. dr Otakara Vaška, který
nastoupil za býv. posl. Sosnara, posl. dr Kornela Haima,
který nastoupil za zemřelou posl. Turkovou.
Došlo oznámení:
Poslanci Levkanič a Zavacký oznámili
přípisy z 18. března 1948, že vystupují
ze slovenské strany demokratické a oznámili
spolu s klubem komunistické strany Slovenska, že vstoupili
do tohoto klubu. (Č. 8447, 8448, 8449).
Přistoupíme k projednávání
prvního odstavce pořadu, jimž je
1. Zpráva výboru rozpočtového k
vládnímu návrhu zákona (tisk 1060),
kterým se mění a doplňují některá
ustanovení zákona o přímých
daních (tisk 1081).
Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se jednání
o této předloze sloučilo s jednáním
o předloze, která je jako 2. odstavec pořadu,
to jest
2. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 1062)
o živnostenské dani (tisk 1094).
Důvodem pro navrhované sloučení je,
že jde o osnovy daňové. Jsou nějaké
námitky proti návrhu na sloučení těchto
odstavců? (Nebyly.)
Není jich.
Projednávání bude tedy podle návrhu
sloučeno.
Zpravodaji jsou: k odstavci 1 posl. Souček, k odstavci
2 posl. Horn.
Dávám slovo zpravodaji k odstavci 1, posl. Součkovi.
Zpravodaj posl. Souček: Slavná sněmovno,
dámy a pánové!
Předložený návrh zákona, kterým
se mění a doplňují některá
ustanovení o daních přímých,
je dalším důkazem toho, že vláda
obrozené Národní fronty plnou parou dohání
všechno, co bylo vinou sabotérů zameškáno.
Tento vládní návrh také dokazuje,
že pan ministr financí drží slovo, které
dal poplatníkům, a splnil to, co slíbil.
Osnova zákona se snaží odstraniti všechny
důsledky přesunů cenové hladiny a
tedy i všech změn, které nastaly pro poplatníky
v důsledku vyšších hospodářských
čísel, neboť daňová progrese
daleko citelněji postihuje poplatníka s vyššími
důchody. Daňová reforma v podstatě
rozřeší všechny bolesti drobných
poplatníků. Avšak ještě dříve,
než bude daňová reforma provedena, bude tímto
zákonem ulehčeno všem poplatníkům
všeobecné daně výdělkové,
předpisované podle § 57, odst. 1 až 6
a odst. 8 a 9 zákona ze dne 15. června 1927, čís.
76 Sb., o přímých daních. Že
jde o pronikavé snížení platebních
povinností, dokazuje vládní návrh
sám. Tato sleva činí při dani podrobeném
výdělku do 15.000 Kčs ročně
100 %, nad 15.000 Kčs do 90.000 Kčs 76 %, nad 90.000
Kčs do 150 000 Kčs 50 % a nad 150.000 Kčs
do 240.000 Kčs 25 %.
Vládní návrh zákona pamatuje také
na to, aby na poplatníky, kteří svým
dani podrobeným výtěžkem překročili
stanovenou hranici, nebylo uvaleno více platebních
povinností, než by pro ně bylo v podstatě
únosné. Návrh zákona pamatuje také
na to, aby bylo zabráněno odčerpávati
ze zisků vyšší částky na
instituce a fondy, a připouští jejich odpočitatelnost
nejvýše 15 %. Zvyšuje také hranici odpočitatelnosti
u platů a služebních požitků zaměstnanců
společenských orgánů a pracovních
a výrobních družstev a zvyšuje tam hranici
se 30.000 na 90.000 Kčs.
Zákon tento bude jistě příznivě
přijat, zvláště proto, že se jeho
platnost vztahuje na daně již předepsané,
a jeho účinnost pocítí tedy poplatníci
bezprostředně.
Rozpočtový výbor projednal předložený
vládní návrh zákona na své
schůzi dne 17. března 1948 a doporučuje slavnému
Národnímu shromáždění,
aby vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňují některá
ustanovení zákona o přímých
daních, tisk 1060, byl přijat beze změny.
(Potlesk.)
Předseda: Dávám slovo zpravodaji k
odst. 2, p. posl. Hornovi.
Zpravodaj posl. Horn: Pane předsedo, paní
a pánové, slavné ústavodárné
Národní shromáždění! Jako
zpravodaj rozpočtového výboru k vládnímu
návrhu zákona o živnostenské dani chci
říci toto:
Živnostenská daň, jejíž uzákonění
dnes provedeme, byla také jednou z příčin
vládní krise, ve které šlo reakci o
to, aby znemožnila provedení životně důležitých
zákonů, připravovaných podle budovatelského
programu Gottwaldovy vlády, tak zejména zemědělské
daně, živnostenské daně, úlev
na všeobecnou daň výdělkovou, národního
pojištění a ochrany drobného vlastnictví,
jakož i uzákonění sociálních
a národních vymožeností naši národní
revoluce ústavou Československé republiky.
Živnostníci mohou poděkovat - a já tak
jistě jejich jménem s tribuny ústavodárného
Národního shromáždění
činím - za to, že se živnostenská
daň stává skutkem dík moudré
a státnické politice předsedy vlády
Klementa Gottwalda, jemuž se podařilo za dobré
vůle a podpory ohromné většiny našeho
národa překonat vládní krisi, uchránit
národ před novými Lipany, před novou
Bílou horou a novým Mnichovem.
Lidově demokratický pořádek je pořádkem
všenárodním, stará se stejně
spravedlivě o všechny vrstvy našeho pracujícího
lidu, o dělníky jako o rolníky, o živnostníky
jako o inteligenci, a předložený vládní
návrh zákona o živnostenské dani je
toho nejlepším důkazem. Teprve praxe ukáže,
jak veliké dílo jsme touto daní pro živnostníky
udělali. Snad ani všichni ti, kdož na zákoně
pracovali a tak novou živnostenskou daň vybudovali,
nejsou si dost toho vědomi. Bylo to vidět v rozpočtovém
výboru, když já jako zpravodaj spolu s experty
ministerstva financí nestačili jsme ani přesvědčovat
mnohé z pánů členů rozpočtového
výboru o tom, že živnostenská daň
je opravdu tak dobrým dílem, jak se to teprve při
projednávání vládního
návrhu objevilo.
Měli jsme v rozpočtovém výboru úplně
novou situaci. Dříve jsme se vždycky těžce
probojovávali ke každému zlepšení
každé osnovy. Tentokrát jsme projednávali
osnovu takovou, že na ni nebylo v podstatě co zlepšit,
a každý uznával, že je velikým
sociálním pokrokem v systému daňovém.
Zákon o živnostenské dani je výsledkem
změněných poměrů a výrazem
lidově demokratického pořádku.
V kapitalistických poměrech daňový
systém, i když předstírá opak,
je vybudován na základě daňové
nespravedlivosti. Je podložen zásadou, čím
méně kdo má, čím méně
vydělává, tím více nechť
platí; čím více kdo má, čím
více vydělává, tím méně
nechť platí; ba nadto se mu dostává
ještě daňových výhod, daňových
odpisů, dokonce i přímých sanací,
subvencí, všelijakých premií a dotací
z výnosu daňového útisku sociálně
slabých, daňového útisku tím
většího, čím je poplatník
sociálně slabší.
V lidově demokratickém pořádku je
naše daňová politika založena na pravém
opaku. Vychází ze zásady: daně ať
platí bohatí a nechť platí tím
více, čím více mají. V kapitalistických
poměrech je daňová soustava taková,
že drobný poplatník, zemědělec
a živnostník si nikdy nedovede spočítat
kolik má na dani platit, nikdy nevěděl, jestli
už dost zaplatil, vždycky mohl berní úřad
přijít znovu, a znovu musil platit. Víme
velmi dobře, jak živnostník za těchto
okolností úřady, zejména berní
úřady, miloval, jak mu byl tento styk "sympatický"
a jak "lidový" byl styk úřadů
s poplatníkem. Výrazem tohoto styku byl nakonec
exekutor, soudní dražba a žebrácká
hůl. Přitom výnos těchto daní
u ohromné většiny drobného poplatnictva,
u drobných živnostníků byl takový,
že nestačil krýt ani administrativní
výlohy s předpisováním a vymáháním
těchto daní. A v téže době velcí
podnikatelé veřejně daně defraudovali
a samí daňoví velkodefraudanti označovali
drobného poplatníka, drobného živnostníka
za daňového defraudanta.
A co velcí podnikatelé na daních státu
proradně zpronevěřili, to jim bylo nakonec
státem amnestováno. Daňový systém
v kapitalistických poměrech tak zejména potvrzoval
zásadu, že stát je orgánem společenského
útisku lidových vrstev národa držiteli
moci, kterými byli bankéři, karteláři
a velkostatkáři, tato proradná a nakonec
velezrádná protilidová a protinárodní
panská jednota.
A byli to právě zastánci návratu do
starých zlatých časů dřívějších
držitelů moci, kteří chodili mezi lid
a živnostníky s tím, že lidově
demokratická nová berní soustava, která
rozdává úlevy na daních dělníkům,
zřízencům a úředníkům,
živnostníkům a zemědělcům,
ohrožuje prý rovnováhu státních
financí, pevnost měny, naše hospodářství,
a obžalovali lidově-demokratický pořádek
a ministra financí, že vedou stát a národ
k hospodářskému rozvratu. A až prý
to všechno bude rozvráceno, pak oni, bankéři,
karteláři a velkostatkáři, jejich
přisluhovači, lokajové, agenti a advokáti
budou prý musit naše hospodářství
zachraňovat a oni budou musit tyto škody napáchané
na našem národním hospodářství
platit. Ukazuje se a teprve se ještě ukáže,
že z toho není nic pravda, až na to poslední,
až na to, že oni platit budou.
Proto také chtěli, aby vláda předložila
celou daňovou soustavu najednou, aby věděli
již předem, kolik budou platit dělníci,
úředníci, živnostníci a zemědělci,
kolik podnikatelé a velcí podnikatelé, a
zejména kolik budou platit ti, kteří v době,
kdy celý národ pracuje a buduje, žijí
na účet pracujícího lidu z bez pracných
zisků. Tak jako celému národu i jim je jasné
- a nikdo to nepopírá, naopak, naše lidově-demokratická
republika je na to hrdá - že čím více
odlehčíme berní šroub, utažený
až k zalknutí na bedrech pracujícího
člověka, čím více odlehčíme
toto dědictví převzaté z kapitalistických
poměrů, tím více dolehne jeho tlak
na ty, kteří mohou a budou platit.
Proto ten pokřik už předem, pokřik o
to větší, že kde kdo ví, že
takovou správnou a poctivou lidovou a národní
politikou i vůči živnostníkům
definitivně maříme a likvidujeme všechny
temné úklady a spekulace nepřátel
národa a státu doma i za hranicemi na návrat
do starých kapitalistických poměrů.
Lid, dělník, zemědělec, živnostník
i inteligent vždycky soudí každý politický
režim podle toho, jak se lidu daří. Náš
politický režim se i touto živnostenskou daní
ukazuje jako režim plný dobré vůle,
aby se i živnostníkům vedlo čím
dále lépe. Živnostenská daň je
proto velkým krokem na naší klidné,
pokojné cestě k socialismu, k novému společenskému
řádu, ve kterém se každému pracujícímu
člověku i živnostníku dostane za jeho
poctivou práci poctivé odměny. Živnostenskou
daní končí proto definitivně strašák
reakční zpátečnické propagandy,
která strašila živnostníky socialismem.
Teď už ani pro živnostníky není socialismus
strašákem, nýbrž naopak velkým
dobrodiním. Nová vláda obrozené Národní
fronty, nová vláda Klementa Gottwalda se
zapisuje svými skutky podle akčního vládního
programu, skutky, jako jsou úlevy na daních živnostníkům,
živnostenská daň, a jakým bude i národní
pojištění a zejména ústavní
ochrana drobného a středního soukromého
vlastnictví a podnikání i pokud jde o živnostníky,
zlatým písmem na věčné časy
nejen do dějin našeho národa, nýbrž
zejména do srdcí všech vrstev našeho pracujícího
lidu. Teprve teď nastane i pro živnostníky skutečná
éra opravdového klidu a pořádku, bezpečnosti
a právní jistoty, daňové spravedlnosti
a sociálního zabezpečení, o jaké
se nikomu za dřívějších režimů
ani nezdálo.
S rozvráceným hospodářstvím
převzali jsme v revolučních květnových
dnech r. 1945 i platný právní řád
a s ním ovšem i celou naši daňovou soustavu,
ve které jsme se po úpravách podle dekretů
čís. 97 a 99/1945 vrátili přibližně
ke stavu platnému u nás před r. 1943.
Bylo nám jasné, že stojíme před
daňovou reformou, že je nutno od základu změnit
celý berní systém, t. j. způsob, jak
se odnímá národnímu důchodu
určitá jeho část, která je
potřebná ke krytí veřejných
břemen. Věděli jsme, že je nutno reformovat
nejen způsob vybírání, nýbrž
i výši částky, která se národnímu
důchodu tímto způsobem odnímá.
Bylo nutno přizpůsobit berní systém
přebudovanému národnímu hospodářství.
A poněvadž základním činitelem
tvorby nových statků je podle našeho názoru
práce, věděli jsme, že i v daních
musíme dbát všeho, co na lidskou práci
působí, že musíme psychologickou stránku
práce respektovat také v našem daňovém
systému. Pracující člověk těžce
nese újmu ze svého pracovního důchodu,
kterou bezprostředně pociťuje při srážce
daně nebo při placení daně, jako je
tomu u pracovního důchodu zemědělců,
živnostníků a jiných. Jestliže
se dříve považovalo za správné
dokonale vybudovat progresivní daň důchodovou
s ostatními přímými daněmi
jako páteř celého daňového
systému, k němuž se jako doplněk připínaly
daně nepřímé, dnes je již jasné,
že tomu tak není, a stále a stále zdokonalované
budování nového hospodářského
a sociálního systému nás v tomto názoru
utvrzuje.