Předseda: Dávám slovo k odpovědi
na tento dotaz panu ministru zemědělství.
Minister Ďuriš: Na dotaz pána posl. Torna
odpovedám takto:
1. Návrh zákona o parcelácii štátnych
statkov nemôžem predložiť parlamentu, lebo
by to odporovalo vládnemu programu.
2. Nemcom, Maďarom, zradcom, kolaborantom bolo skonfiškované:
pôdy poľnohospodárskej: vo vnútrozemí
97.000 ha, v pohraničí 1,380.000 ha, celkom 1,477.000
ha. Pôdy lesnej: vo vnútrozemí 297.000 ha,
v pohraničí 654.000 ha, celkom 951.000 ha, dovedna
skonfiškovaných 2,428.000 ha.
Pôdu, ktorá nemá budov a osídlenci
ju nechcú, je nútený prebrať do vlastnej
správy Národný pozemkový fond. Na
týchto nehospodárnych plochách je nútený
hospodáriť NPF vo vlastnej réžii, alebo
prostredníctvom podniku Štátne lesy a majetky.
3. NPF obdržal 528,364.176,10 Kčs z predpísaných
650 mil.
4. Návrh zákona o revízii druhej pozemkovej
reformy t. j. osídlenia nepredložím, lebo pri
prevádzaní osídlenia postupovalo sa presne
podľa dekrétu a prídelové pokračovanie
bolo rýchlo a úspešne prevedené. Je
preto revízia osídlenia zbytočná a
slúžila by iba tým, ktorí odmietali
revíziu zbytkových statkov z prvej pozemkovej reformy.
5. O prídel v osídlení sa môže
uchádzať aj vlastník poľnohospodárskej
pôdy vo vnútrozemí, ak nepresahuje výmera
tejto pôdy 13 ha a ponúkne túto pôdu
NPF ako výmenu. O takúto výmenu pôdy
nie je záujem, lebo pôda, ktorú dosiaľ
má NPF vo svojej réžii, je bez budov a horšia.
To potvrdzuje aj tá skutočnosť, že ani
so strany niekoľko rodín dosiaľ neosídlených
volyňských Čechov nie je o túto pôdu
záujem.
Předseda: Žádám pana posl. Weilanda,
aby přečetl svůj dotaz na ministra zemědělství
ve věci přídělu konfiskovaných
pil svazkům územní samosprávy.
Posl. Weiland: Stručný dotaz podle §
65 j. ř.
Otázka přidělení konfiskovaných
pil do vlastnictví svazků územní samosprávy
není stále ještě uspokojivě vyřešena.
Je dokonce nebezpečí, že požadované
pily nebudou těmto svazkům přiděleny,
ježto požadavek svazků územní samosprávy
se dostal v mnoha případech do kolise s požadavky
Státních statků a lesů.
Při jednání, které se o této
věci již vedlo, prohlásil zástupce ministerstva
zemědělství, že doporučuje vyhověti
žádostem těch obcí, které jsou
vlastníky dostatečné výměry
lesní půdy.
Táži se proto pana ministra zemědělství:
1. Jakou výměru je možno rozuměti pojmem
"dostatečné výměry lesní
půdy"?
2. Zda je ochoten odstraniti vznikající kolisi v
tom smyslu, že budou konfiskované pily přiděleny
svazkům územní samosprávy?
Předseda: Dávám slovo k odpovědi
na tento dotaz panu ministru zemědělství.
Minister Ďuriš: Na dotaz pána posl. Weilanda
odpovedám takto:
Kompetencii Ministerstva pôdohospodárstva podliehajú
iba piliarske podniky, konfiškované podľa dekrétu
č. 12/45 Sb.
Tieto píly treba považovať za príslušenstvá
konfiškovaných lesov, s ktorými tvoria organický
celok a musí byť s nimi pri prevádzaní
dekrétu naložené rovnako ako s týmito
lesmi.
Pokiaľ sa pridelily lesy obciam, len v jedinom prípade
k tomuto lesu patrila píla a táto bola pridelená
obci. Vo všetkých iných prípadoch píly
musia zostať spojené so svojou lesnou základňou.
Předseda: Žádám p. posl. Stan.
Nováka, aby přečetl svůj dotaz
na ministra zemědělství a ministra výživy
ve věci neobdělaných ploch v hospodářském
roce 1947.
Posl. St. Novák: V hospodářském
roce 1946/1947 zůstaly ležet ladem rozsáhlé
plochy zemědělské půdy, čímž
je ohroženo zásobování lidu a výživa
lidu do příští sklizně. Vzhledem
k nepřesnosti a rozporům v údajích
o velikosti těchto ploch a snížení sklizně
v roce 1947 táži se pana ministra zemědělství
a pana ministra výživy:
1. Kolik hektarů zemědělské půdy
zůstalo neobděláno a kolik hektarů
přibližně bylo nedostatečně obděláno
ve sklizňovém roce 1947, včetně půdy
určené k zalesnění a dosud nezalesněné?
2. Jaký tím vznikl celkem úbytek na sklizni
obilnin, okopanin a olejnin, za předpokladu, že by
tyto pozemky byly bývaly normálně obdělány
a dodržen obvyklý osevní postup?
3. Jaké z toho vyplynuly následky pro vyživování
obyvatelstva?
4. Jaké množství zemědělské
půdy má v péči Národní
pozemkový fond, kolik této půdy zůstalo
ve sklizňovém roce 1947 neobděláno
a jaká byla sklizeň obilnin, okopanin a olejnin
na pozemcích spravovaných Národním
pozemkovým fondem v průměru na 1 ha a celkem?
5. Kdo jest odpověden za škody, které vznikly
podle bodů 1-3, a jakým způsobem bude volán
k odpovědnosti?
Předseda: Dávám slovo k odpovědi
na tento dotaz panu ministrovi zemědělství.
Minister Ďuriš: Na dotaz pána posl. Nováka
odpovedám takto:
Ad 1. Nie je pravda, že v hospodárskom roku 1946/47
zostaly neobrobené rozsiahle plochy. Z celkovej výmery
3,640.000 ha ornej pôdy zostalo v roku 1946/47 v historických
zemiach neobrobených asi 35.000 ha. Je to predbežne
neosídlená pôda Národného pozemkového
fondu, lebo nie sú na nej budovy, ďalej je to pôda
v extrémnych polohách, určená na zalesnenie,
zatrávnenie alebo údolné priehrady atď.
Pôda pridelená pre vojenské účely
- asi 25.000 ha - je omylom vedená ako orná pôda.
Teda záverom: Neobrobenej pôdy v roku 1946/47 bolo
len okolo 35.000 ha, to znamená asi 1 % celej ornej pôdy
v historických zemiach. Je to dokladom veľkej zodpovednosti
Ministerstva pôdohospodárstva, že robí
všetky opatrenia, aby bola obrobená aj táto
neobývaná pôda. A tak sa aj stane, hoci ešte
nikto neobýva túto pôdu.
Koľko je "nedostatočne" obrobenej pôdy
v republike, to predbežne nemôže zistiť žiadna
štatistika, lebo aj pojem "nedostatočne"
obrobenej pôdy nie je jasný.
Ad 2. Skoro žiadny úbytok na úrode obilnín,
okopanín a olejnín nevznikol, nakoľko je všeobecne
známe, že výnos tejto pôdy i v minulých
rokoch s normálnou úrodou bol veľmi slabý.
Ad 3. Z toho vyplýva, že pre výživu obyvateľstva
nedostavily sa nijaké následky.
Ad 4. Národný pozemkový fond má dnes
vo správe asi 90.000 ha, ktoré sú určené
na zalesnenie alebo nemôžu byť ešte pridelené,
lebo nemajú vhodných budov. Z tejto výmery
nebolo obrobených okolo 35.000 ha, ako som už uviedol,
lebo táto pôda je neobývaná a niet,
kto by ju obrobil. Z pôdy, ktorú za ťažkých
okolností obrába sám Národný
pozemkový fond, t. j. vo výmere asi 25.000 ha, sú:
role 5.041 ha, lúky 14.849 ha, pastviny 1.086 ha.
Zasiate bolo: Obilnín 2.853 ha s priemernou úrodou
8 q a s celkovou úrodou 22.824 q; okopanín 610 ha
s priemernou úrodou 50 q, s celkovou úrodou 30.500
q, repky 135 ha s priemernou úrodou 3 q, s celkovou úrodou
405 g, horčice 680 ha s priemernou úrodou 3 q, s
celkovou úrodou 2.040 q; ľanu 187 ha.
Sucho zapríčinilo, že na tejto už dlho
zanedbávanej pôde úroda bola nízka,
tak ako aj inde.
Ad 5. Zodpovední za pôdu vyľudnenú a
bez budov, a preto neobrobenú, sú tí, ktorí
prispeli k tomuto dedičstvu a ešte aj teraz sa tešia
rozvratu výroby a výživy. Tí sami predbežne
zťažujú aj sankcie za tieto činy.
Předseda: Pan ministr výživy odpověděl
na tento dotaz už ve včerejší schůzi.
Tím je vyřízen první odstavec pořadu.
Oznamuji, že se přihlásila ke slovu pí
posl. Hodinová-Spurná, aby přednesla
prohlášení klubu poslanců komunistické
strany Československa. Dávám jí slovo.
Posl. Hodinová-Spurná: Paní a pánové!
Klub poslanců komunistické strany Československa
mne pověřil, abych v dnešní schůzi
ÚNS přednesla toto prohlášení:
Protestujeme co nejrozhodněji proti způsobu, kterým
ve včerejší schůzi sněmovny pan
ministr spravedlnosti dr Drtina zneužil parlamentní
tribuny k stranicko-politickým předvolebním
účelům. Pan ministr spravedlnosti dr Drtina
byl dotazován, jak dalece pokročilo zjišťování
pachatelů atentátu na tři čs. ministry.
K této otázce pan ministr spravedlnosti v podstatě
neuvedl nic nového. Zato se však široce rozhovořil
o věci, která s pokusem o atentát nesouvisí
a na kterou nebyl dotazován, totiž o nálezu
zbraní v Olomouci.
Jak už konstatuje sdělení předsednictva
naší strany, uveřejněné v dnešním
tisku, jde o nepatrné množství zbraní,
které v době revoluce odňali partyzáni
německým vojákům, a osoby, které
je proti příkazu neodevzdaly úřadům,
nesou samy za to odpovědnost. Komunistům byly vždy
cizí methody, které se nyní snaží
dr Drtina jim podstrčit. Podobných prostředků,
sloužících k vyvolávání
neklidu, používá reakce, která již
ztratila naději legálními cestami prosadit
své cíle. Naše cesta naopak vede přes
poctivou budovatelskou práci k zajištění
vnitřního klidu, bezpečnosti republiky a
blahobytu jejího lidu.
Včerejší projev p. ministra spravedlnosti dr
Drtiny sledoval zřejmě účel
zamlžit věc, o kterou šlo, t. j. pokus atentátu
na tři ministry a zdůrazněním jiné,
s atentátem nesouvisící věci, dáti
domácí i zahraniční reakci do rukou
zbraň proti lidově-demokratické republice.
Tento záměr pana ministra dr Drtiny nás
ovšem nepřekvapuje, neboť pan ministr dr Drtina
už svým dosavadním postupem dostatečně
dokázal, že mu daleko více leží
na srdci úzké stranické cíle národně-socialistické
strany nežli boj proti nepřátelům lidovědemokratické
republiky a důsledné plnění vládního
budovatelského programu.
Pan ministr spravedlnosti dr Drtina je plně odpovědný
za zdlouhavé a nedostatečné provádění
retribuce, která ani dosud ještě není
skončena. Duch, v němž byla retribuce prováděna,
je charakterisován též agitaci, kterou pan
ministr dr Drtina dělá pro amnestování
zrádců a kolaborantů. Nemístná
blahovůle, kterou některé justiční
orgány pod patronancí ministerstva spravedlnosti
projevují vůči kolaborantům, je patrná
z předčasného propuštění
pověstného zrádce Bienerta, z poměrů
v kartouzské věznici a z mnohých podobných
případů.
Že panu ministru dr Drtinovi nejde o důsledné
uplatňování zákonů republiky,
nýbrž o podporu reakčních politických
směrů, vysvítá také z persekuční
akce, kterou ministerstvo jím řízené
zahájilo proti partyzánům a jiným
účastníkům domácího
odboje a od níž upustilo teprve, když narazilo
na rozhodný odpor veřejnosti.
Naproti tomu pan ministr spravedlnosti dr Drtina neprojevil
ani nejmenší iniciativy při stíhání
luďáckých spiklenců a la Kempný
a Bugár. Jen díky bdělosti a energii
bezpečnostních orgánů byly zločinné
záměry luďáckých velezrádců
zmařeny. Pan ministr spravedlnosti se ani včas nepostaral,
aby platnost zákona na ochranu republiky byla znovu rozšířena
na území Slovenska a jeho straníci se pak
v parlamentě snažili odvrátit vydání
Kempného a Bugára k trestnímu
stíhání právě pod záminkou,
že není na Slovensku platného republikánského
zákona, podle kterého by tito velezrádci
mohli byt stíháni.
Stejně zarážející nečinnost
projevovaly a projevují nadále orgány, podléhající
panu ministrovi spravedlnosti, při stíhání
šmelinářů a ostatních rozvratníků.
(Výkřiky.)
Z toho všeho je patrno, že justičních
orgánů není důsledně používáno
k potírání nepřátel republiky,
nýbrž mnohem více k politickým záměrům
strany pana ministra. A na této linii se pohybuje také
včerejší pokus p. ministra dr Drtiny
o osočení komunistické strany v souvislosti
s atentátem na československé ministry. (Výkřiky.)
Naše veřejnost už si zvykla na to, jak je justičních
orgánů zneužíváno k stranicko-politickým
účelům národně socialistické
strany. Zvykla si už i na to, že ministr spravedlnosti
ani při prohlášeních na půdě
parlamentu, která činí jako člen vlády,
se nedovede oprostiti od své stranické zaujatosti.
Přesto však včerejší vystoupení
pana ministra spravedlnosti, vyznačující
se lacinou, ale škodlivou sensačností, je vyvrcholením
těchto nedůstojných method. Je to první
projev tohoto druhu v lidově demokratickém parlamentě.
Po prvé bylo členem čs. vlády zneužito
tak nedůstojným a hrubým způsobem
parlamentní půdy k pustému a bezdůvodnému
osočování jiné strany Národní
fronty a přitom nejsilnější vládní
strany, čistě z důvodů předvolební
kampaně. Jak zcela jinak se chovali národně
socialističtí ministři k agrární
straně, jejíž velezrádné vedení
přivedlo republiku k mnichovské katastrofě!
Vystoupením dr Drtiny bylo zneužito i nově
zavedené parlamentní instituce - dotazového
dne. Je hrubým proviněním proti slušným
mravům našeho lidově demokratického
parlamentu (Výkřiky), jestliže ministr
spravedlnosti zneužije této instituce k stranicko-politickým
cílům... (Výkřiky. - Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid!
Posl. Hodinová-Spurná (pokračuje):
... když mluví, jsa si vědom, že špiní,
o věcech, na něž nebyl vůbec tázán
a když sám musí doznat, že tyto věci
nesouvisí s atentátem ani s učiněným
dotazem. Slušní lidé i v tomto parlamentě
sami odsoudí podobné methody. (Výkřiky.
- Stálý hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid!
Posl. Hodinová-Spurná (pokračuje):
Soudní lidé lehce poznají, že tyto methody
ministra spravedlnosti se nesou v celkové linii politiky
národně socialistické strany a jejího
zhoubného vlivu na naše poměry, už dosti
rozjitřené předvolebním obdobím.
Je v linii této politiky štvát na schůzích
proti všemu lidově demokratickému, potisknout
celé stránky časopisů špiněním
druhých a přitom týmž dechem volat po
slušnosti, klidu a bratrství v národě.
Přitom nijak si nezjedná pan ministr dr Drtina
alibi tím, když nejdříve v záměrně
dlouhém projevu osočuje komunistickou stranu a pak
ke konci prohlašuje, že samozřejmě tím
nemíní komunistickou stranu činit odpovědnou
za činy jednotlivců. Takovou politiku co nejrozhodněji
odmítáme.
Komunistická strana Československa podala v těchto
dnech nový důkaz opravdového státotvorného
vlastenectví tím, že vyzvala své členy
a přívržence, aby v tomto jubilejním
roce věnovali republice 30 milionů dobrovolných
pracovních hodin. Zároveň vyzvala ostatní
politické strany k soutěži v positivní
práci na výstavbě republiky, aby tak bylo
čeleno nevěcnému a hrubému předvolebnímu
boji. Komunistická strana Československa se žádnými
provokacemi nedá odvrátit od své plodné
budovatelské práce. (Potlesk.)
Předseda: K poznámce se přihlásil
pan posl. dr Krajina. Dávám mu slovo.