Středa 21. ledna 1948

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Prosím o klid.

Posl. dr Hobza (pokračuje): . . . cítí, že je to v rozporu se zásadou občanské rovnosti a spravedlnosti.

Jejich roztrpčení se poslední dobou stupňuje následkem zprávy, podle níž nemají býti v roce 1948 dále vypláceny ani zálohy na válečné škody, resp. pouze na vázané vklady. To by odporovalo zákonu č. 161/46 Sb. a mimo to by to bylo zase nespravedlivé v poměru k těm, kteří dostali zálohu vyplacenu již v hotovosti. (Předsednictví převzal místopředseda Hladký.)

Táži se proto pana ministra financí a pana ministra vnitra:

1. zda jsou ochotni co nejvíce uspíšiti náhradu válečných škod a v jaké formě,

2. zda jsou ochotni zaříditi další proplácení záloh na válečné škody i v r. 1948. (Hluk.)

Místopředseda Hladký: Prosím o klid.

Dávám slovo k odpovědi na tento dotaz p. ministru financí.

Ministr financí dr Dolanský: K bodu 1 dotazu p. posl. dr Hobzy: Materie náhrady válečných škod náleží do působnosti ministerstva vnitra. Generální její řešení závisí jednak na výsledku mezinárodních ujednání, na př. o mírové smlouvě s Německem, jednak na hospodářském vývoji doma. Nejtíživější důsledky válečných škod jsou však postupně odstraňovány nejen přímým poskytováním záloh na válečné škody, ale i jiným způsobem, na příklad zákonem čís. 86/46 Sb. o stavební obnově, zákonem č. 164/46 Sb. o péči o vojenské a válečné poškozence a oběti války a fašistické persekuce, daňovými úlevami podle zákonů 161/45, 99/46, 13/47, dále použitím výtěžků akce UNRRA a pod.

K bodu 2 dotazu p. posl. dr Hobzy: Vzhledem k obecně uznávané nutnosti, aby se strany státu se vyšlo vstříc poškozeným v závažných sociálních případech, dohodlo se ministerstvo financí s ministerstvem vnitra, že ministerstvo vnitra připraví návrh zákona o zálohách na náhrady válečných škod, kterým bude v r. 1948 a 1949 umožněno vyplácení záloh, přiznávaných na základě zákona č. 161/46 Sb. v nové měně. Ustanovení § 7 zákona č. 141/47 Sb. o Likvidačním fondu měnovém připouští totiž plnění státem přiznaných náhrad válečných škod jen poukazem na vázaný vklad. Pokud jde o celkovou výši záloh, jež mají býti poskytnuty, bude ovšem nutno přihlížeti k celkovému hospodářskému stavu a únosnosti rozpočtu.

Aby ve vyplácení záloh nenastala delší přestávka, než dojde k vydání zmíněného zákona, požádá ministerstvo vnitra vládu, aby vládním usnesením zmocnila ministra financí, aby potřebné peněžní prostředky byly pro první čtvrtletí roku 1948 zálohovány obdobně jako v r. 1947.

Místopředseda Hladký (zvoní): Dávám slovo k odpovědi na tento dotaz panu ministru vnitra.

Ministr vnitra Nosek: Paní a pánové!

Návrh zákona o náhradě válečných škod je již připravován a zásady tohoto zákona byly již na poradách v úřadě předsednictva vlády vypracovány. Pokud jde o způsob náhrady válečných škod, má již zákon č. 141/47 o Likvidačním fondu měnovém v § 7 ustanovení, že přiznané náhrady válečných škod lze plniti jen poukazem na vázaný vklad. V důsledku toho není pro zálohování náhrad válečných škod ve státním rozpočtu na r. 1948 žádných prostředků. Podle stanoviska ministerstva financí vztahuje se totiž citované ustanovení zákona o Likvidačním fondu měnovém, že státem přiznané náhrady válečných škod lze plniti jen poukazem na vázaný vklad, i na zálohové platy na úhradu válečných škod, přiznané zákonem č. 161/46 Sb.

Aby mohlo býti v zálohování náhrad válečných škod výplatou ve volné měně pokračováno, bude nutno novelisovati zákon č. 161/46 Sb., vyřešiti též finanční úhradu pro zálohy na náhradu u těch válečných škod, které budou v r. 1948 a 1949 ještě vypláceny. V zálohování náhrad válečných škod ve volné měně jest ovšem nutno pokračovati i v prvních 3 měsících r. 1948, než vyjde novela zákona č. 161/46, která je už připravena. Bude proto třeba pro přechodnou dobu otázku zálohování náhrad válečných škod řešit povolováním záloh jako roku 1947.

Příslušný návrh vládního usnesení v této věci byl už ministerstvem vnitra vládě předložen.

Místopředseda Hladký: Žádám pana posl. Šulíka, aby přečetl svůj dotaz na ministra financí ve věci slučování úřadů.

Posl. Šulík: Vyhláškou ministerstva financí čís. 50/1947 přenesena byla působnost řady berních správ a úřadů na jiné berní správy a berní úřady. Vyhláškou č. 174/1947 přenesena působnost důchodkových kontrolních úřadů. Nyní se připravuje podobným způsobem sloučení poplatkového úřadu Praha-obvod s poplatkovým úřadem Praha-střed.

Ptám se proto pana ministra financí, zda je ochoten vysvětlit:

1. Proč se výjimečného a přechodného ustanovení § 15, odst. 1, písm. a) dekretu čís. 128/ 1945 Sb. používá k provádění nové organisace finančních úřadů cestou administrativní, tedy bez účasti a kontroly parlamentu?

2. Proč ustanovení § 89 úst. listiny, kterým se organisace úřadů státní správy určuje zákonem, je obcházeno tím způsobem, že se úřady neruší ani nové nezřizují, nýbrž že se pouze na některé úřady soustřeďuje působnost úřadů jiných?

3. Je pan ministr ochoten předložit příslušný návrh, jak za daného právního stavu hodlá provésti úspornou a obezřetnou organisaci finanční správy, která by přihlédla k potřebám širokých vrstev obyvatelstva?

Místopředseda Hladký: Dávám slovo k odpovědi na tento dotaz panu ministrovi financí.

Ministr dr Dolanský: Dekretem presidenta republiky ze dne 27. října 1945, čís. 128/Sb., byla obnovena územní organisace finanční správy v tom stavu a uspořádání, jaké měla 29. září 1938. Ustanovení § 15 tohoto dekretu, které zmocňuje ministra financí, aby vyhláškou ve Sbírce zákonů a nařízení učinil u finančních úřadů I. stolice a úřadů výkonných opatření odchylná od zmíněné předválečné úpravy, jsou sice výjimečná a přechodná, ale měla zřejmě na mysli ty případy, pro něž jsme tohoto zmocnění použili. Situace v pohraničí se po odsunu německého obyvatelstva ve srovnání s rokem 1938 podstatně změnila, v některých obvodech poklesl stav obyvatelstva až na 30 % stavu z roku 1938, takže bývalá síť finančních úřadů byla vzhledem k prořídlému obyvatelstvu příliš hustá. Vyhláškou čís. 51 z roku 1947, kterou byla přenesena působnost některých berních správ a berních úřadů, byla obnovena rovnováha.

Zcela analogické bylo přenesení působnosti většího počtu důchodkových kontrolních úřadů vyhláškou čís.174 z roku 1947, kterou se uvolnilo na 250 úředníků důchodkové kontroly, jichž bylo právě nutně třeba k doplnění stavu u berních a jiných finančních úřadů. Uvolnění tak značného počtu sil bylo umožněno reorganisací nepřímých daní a státních monopolů, provedenou v předcházejícím roce zákonem čís. 30 z roku 1946.

Obě tato opatření byla diktována smyslem finanční správy pro úspornost a hospodárnost ve veřejné správě. Neočekával jsem, že tato výrazná stránka věcí bude přehlížena a že opatření motivovaná hospodárností budou posuzována jako obcházení § 89 úst. listiny.

Pokud jde o celkovou reorganisaci finanční správy, jsem co do jejího obsahu vázán budovatelským programem vlády, který ukládá vytvořiti sloučením finančních úřadů I. stolice a úřadů výkonných jednotný finanční úřad. K tomuto úkolu bude však možno přistoupiti teprve tehdy, až některé otázky veřejné správy budou novou ústavou vyřešeny.

Místopředseda Hladký: Žádám pana posl. Šulíka, aby přečetl svůj dotaz na ministra financí ve věci umístění finančních úřadů.

Posl. Šulík: Již při prvém exposé pana ministra financí v roce 1946 poukázal jsem na neudržitelný stav umístění některých finančních úřadů, zejména ve velké Praze, jako na př. zemského finančního ředitelství, berní správy Praha II, XlI atd. Zvláště jsem poukázal na nebezpečí, které hrozí z umístění pensijní likvidatury na Invalidovně.

Ptám se proto pana ministra financí:

1. Zda je mu znám neudržitelný stav umístění některých finančních úřadů, zejména v Praze?

2. Zda je ochoten sám se přesvědčiti, jak nebezpečné jest umístění pensijní likvidatury v Praze na Invalidovně a jak je tento úřad technicky vybaven?

3. Zda jest ochoten sděliti, kolik činí nájemné, placené ročně za nevhodné a neúčelně umístění finančních úřadů v celé Velké Praze?

4. Jaká opatření učinilo již ministerstvo financí pro lepší umístění těchto úřadů a co hodlá učinit, aby bylo podle možnosti vyhověno alespoň nejnaléhavějším potřebám?

Místopředseda Hladký: Dávám slovo k odpovědi na tento dotaz panu ministrovi financí.

Ministr dr Dolanský: Paní a pánové!

K bodu 1: Neudržitelný stav umístění některých finančních úřadů, zejména v Praze, je dědictvím přísně úsporného režimu finanční správy. Tento stav nebylo možno změnit ani v posledních dvou letech, ačkoliv veškeré úsilí ministerstva financí bylo věnováno tomu, aby náprava byla zjednána aspoň v nejbolestnějších případech. Nedostatek vhodných kancelářských místností v Praze je toho rázu, že vylučuje řádné umístění i velmi důležitých centrálních úřadů v jiných odvětvích státní správy, které nemůže býti dobře řešeno na úkor potřeby soukromých bytů. Omezené prostředky, věnované dvouletým plánem ke zlepšení umístění úřadů, naprosto nepostačují k nápravě, neboť je všeobecně známo, že pro tíseň na trhu práce a za nedostatku stavebního materiálu nebylo lze ani ve dvouletém plánu rozvinouti stavební ruch ve větším měřítku.

K bodu 2: Stav umístění pensijní likvidatury zemského finančního ředitelství v Praze II je mi znám. O jejím lepším umístění bylo uvažováno již od válečných let, a to i za cenu nákladného provisoria, neboť její konečné umístění je projektováno v rámci výstavby ústřední budovy zemského finančního ředitelství na pozemcích býv. plynárny na Žižkově. V roce 1946 totiž bylo požádáno ministerstvo techniky o výstavbu pavilonu po způsobu pavilonů stavěných pro Fond národní obnovy a Osidlovací úřad v Karlíně, a to nejen pro umístění celé účtárny zemského finančního ředitelství, nýbrž i pro příslušné správní pensijní oddělení.

Pokud jde o technické vybavení této účtárny, byly jí dány k disposici příslušné účtovací a adresovací stroje v míře, jak žádala.

K bodu 3: Nájemné, placené ročně za veškeré místnosti finančních úřadů ve Velké Praze, činí celkem 2,870.000 Kčs za 18 objektů.

K bodu 4: Pro stavbu ústřední úřední budovy finanční správy v Praze získala finanční správa v roce 1936 koupí od pražské obce pozemky na Žižkově na místě zrušené obecní plynárny a zahájila ihned předběžné přípravy k vypsání soutěžního řízení na stavbu. V ní má být umístěno zemské finanční ředitelství s účtárnou a některé jemu podřízené úřady, jichž obvod působností se vztahuje na velkou Prahu. V roce 1939 rozepsal zemsky úřad v Praze veřejnou anonymní ideovou soutěž na zastavění pozemků. Porota skončila své zasedání 5. dubna 1940 a doporučila vypsání užší soutěže mezi prvními 10 oferenty. Válečnými událostmi byly další práce přerušeny. Již v roce 1945 požádáno bylo ministerstvo dopravy - veřejná správa technická, aby v nejkratší době zahájilo pokračování v soutěžních pracích. Celá věc naráží nyní na kompetenční spory mezi regulačními a plánovacími úřady státními a městskými.

Finanční správa se však všemožně snaží, aby aspoň v dvouletém plánu bylo k jejím potřebám ve větším měřítku přihlédnuto.

Místopředseda Hladký: Děkuji panu ministrovi.

Žádám pana posl. Cíglera, aby přečetl svůj dotaz na ministra školství a osvěty ve věci započítávání soukromé praxe učitelům a profesorům základních odborných a státních průmyslových škol.

Posl. Cígler: Slavná sněmovno, pane ministře!

Máme velký nedostatek učitelů na základních odborných školách a učitelů a profesorů na státních průmyslových školách. Když tito učitelé a profesoři nastupují do státních služeb, započítávají se jim pouze 2/3 jejich předchozí soukromé praxe, ačkoliv právě tato praxe, představující obyčejně činnost v průmyslových podnicích, obohacuje jejich pedagogickou kvalifikaci nejcennějšími zkušenostmi. Platy těchto učitelů a profesorů jsou nižší o 30 až 36 % proti stejně kvalifikovaným zaměstnancům v průmyslu. Učitelé a profesoři odcházejí proto raději do zaměstnání v průmyslových podnicích. Z plzeňských státních průmyslových škol odešlo na př. z této příčiny již 5 profesorů, kterým bylo nabídnuto v průmyslových podnicích po 8000 Kčs měsíčně. Jako profesoři měli 3500 Kčs. Není také žádnou výjimkou, že absolventi průmyslových škol nastupují do průmyslového podniku s počátečním platem vyšším, než mají jejich profesoři, kteří je na průmyslové škole vyučovali. V tomto stavu je pro budoucnost velké nebezpečí, že odborná výchova naší technické inteligence bude vážně ohrožena.

Táži se proto pana ministra školství:

1. Zda je mu tento stav znám, a

2. Zda hodlá zaříditi, aby učitelům základních odborných škol a učitelům a profesorům státních průmyslových byla jejich předchozí soukromá praxe započítána plně a nikoliv pouze ze 2/3.

Místopředseda Hladký: Dávám slovo k odpovědi na tento dotaz panu ministru školství a osvěty.

Ministr školství a osvěty dr Stránský: Slavná sněmovno!

Započtení doby předchozí služby vyžaduje podle § 142, odst. 5 platového zákona souhlasu ministerstva vnitra a ministerstva financí. Pro všeobecnou nespokojenost s rozsahem, v jakém se doba předchozí služby, mezi jiným i podniková praxe dosud započítávala, obrátilo se ministerstvo školství a osvěty přípisem z 25. července 1947 na ministerstvo vnitra a ministerstvo financí s návrhem nových směrnic pro započtení předchozích služeb. Žádalo mimo jiné, aby hodnotná praxe podniková byla alespoň do 10 let hodnocena plně a nikoliv pouze 2/3 jako dosud. Ministerstvo vnitra po dohodě s ministerstvem financí odpovědělo přípisem z 11. prosince 1947, že od zásady hodnocení podnikové praxe, pokud přesahuje předepsanou čekatelskou dobu, v poměru 2/3 nelze upustiti. Podotýkám, že podniková praxe je do výše čekatelské doby hodnocena plně.

Dále podotýkám, že okolnost, že profesoři a učitelé odborných škol mají poměrně menší platy než zaměstnanci soukromí, není z valné části zaviněna nezapočítáváním části předchozí služby. Ani při plném hodnocení této služby by nedosáhli platů soukromých zaměstnanců se stejnou kvalifikací, protože to nedovolují platové zákony.

Shrnuji tedy: 1. Okolnost, že podniková praxe je hodnocena učitelům a profesorům základních odborných a státních průmyslových škol toliko 2/3, je mi známa; 2. o plné hodnocení podnikové praxe učitelů a profesorů základních odborných a státních průmyslových škol ministerstvo školství a osvěty již několikrát žádalo, nedosáhlo však dosud souhlasu ostatních zúčastněných resortů.

Místopředseda Hladký: Děkuji panu ministrovi.

Žádám pana posl. Cíglera, aby přečetl svůj dotaz na ministra školství a osvěty ve věci výkonnostních přídavků pro učitele a profesory základních odborných a státních průmyslových škol.

Posl. Cígler: Slavná sněmovno, pane ministře!

Jednotlivá ministerstva dostala pro své úřady částku 120 milionů Kčs, která byla určena jako výkonnostní přídavky pro úředníky v úřadech jednotlivých resortů.

Táži se pana ministra školství:

1. Jaká částka z tohoto obnosu byla určena pro ministerstvo školství,

2. Kolik z této částky dostali úředníci ministerstva školství a

3. Kolik bylo vyplaceno učitelům a profesorům základních odborných a státních průmyslových škol?

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP