Posl. Sedlák: Slavná
sněmovno, páni ministři!
Bezpečnostní a vojenští
orgánové odhalili v prvých dnech listopadu
roku 1947 skupinu civilních i vojenských osob, která
ve spojení s činiteli jistého cizího
státu připravovala úklady o republiku.
V úřední zprávě
17. listopadu bylo konstatováno, že v zájmu
obrany státu nemohou býti zatím sděleny
podrobnosti.
Táži se proto pánů
ministrů vnitra a národní obrany, zda již
nyní po časovém odstupu mohou bez ohrožení
zájmů obrany státu podati sněmovně
vysvětlení či další sdělení.
Předseda (zvoní):
Dávám slovo k odpovědi na tento dotaz panu
ministru vnitra.
Ministr vnitra Nosek: Slavná
sněmovno!
Vzhledem k povaze trestných činů,
o něž jde, není možno ještě
ani dnes oznámiti jména obviněných,
ani blíže označiti jejich trestní činnost.
Mohu říci jen tolik, že do rukou bezpečnostních
orgánů dostal se průkazní materiál
o tom, že rozvětvená síť osob podávala
důležité zprávy cizímu zpravodajskému
středisku za hranicemi.
Celkem bylo v této souvislosti zjištěno
42 osob, z nichž 24 osoby byly dodány s trestním
oznámením do vazby krajského trestního
soudu v Praze. Proti ostatním, které byly vyšetřovány
na svobodě, bylo podáno trestní oznámení
za účelem posouzení a případného
zavedení trestního řízení.
Zatčení se přiznali, případně
byli usvědčeni ze zločinu vojenské
zrady a jiné protistátní činnosti.
Na civilní osoby byla podána trestní oznámení
podle zákona na ochranu republiky. Jde o skutkové
podstaty přísně trestných činů.
Je zajímavé, že obviněné osoby
podporovaly též zločinecké bandy banderovců
na našem území.
Předseda:
Dávám slovo k odpovědi na tento dotaz panu
ministru národní obrany.
Ministr arm. gen. Svoboda: Slavné
ústavodárné Národní shromáždění!
Na dotaz pana posl. Sedláka
ve věci odhalení skupiny zrádců v
Čechách podávám tuto odpověď:
Na základě průkazního
materiálu zadržely bezpečnostní orgány
za součinnosti vojenských orgánů začátkem
listopadu m. r. několik osob, které byly podezřelé
ze styku s cizí zpravodajskou službou. Ve skupině
osob, které byly bezpečnostními a vojenskými
orgány v prvních dnech listopadu vyšetřovány
z protistátní činnosti, bylo celkem 9 vojenských
gážistů z povolání. Na 7 z těchto
osob bylo podáno trestní oznámení
a z nich byly 4 odevzdány do vazby příslušného
soudu.
Po skončeném vyhledávacím
řízení podal vojenský prokurátor
žalobu vojenskému soudu na 4 osoby pro zločin
vojenské zrady podle § 6, odst. 2 zákona na
ochranu republiky, v souběhu s jinými trestnými
činy, na jednu osobu pro přečin vojenské
zrady podle § 6, odst. 4 zákona na ochranu republiky
a na jednu osobu pro zločin spoluviny na podvodu podle
§ § 11, 502, 504 vojenského trest. zákona.
Mimo to vede ještě vojenský
prokurátor proti jedné z uvedených osob soudní
vyhledávací řízení pro přečin
vojenské zrady podle § 6, odst. 4 zákona na
ochranu republiky. Jeden gážista byl již 17.
prosince 1947 vojenským soudem souzen a odsouzen. Vojenský
prokurátor podal však proti rozsudku zmateční
stížnost a odvolání a rozsudek proto
nenabyl ještě moci práva. Civilní osoby,
mezi nimi 6 důstojníků v záloze, které
jsou podezřelé ze spojení s cizí zpravodajskou
službou a s protistátními organisacemi v zahraničí,
byly vyšetřovány ministerstvem vnitra. Vzhledem
k povaze trestných činů nemohu ani po tomto
časovém odstupu oznámit sněmovně
jména vyšetřovaných a podávat
další vysvětlení.
Předseda:
Žádám pana posl. Pareza, aby přečetl
svůj dotaz na ministra vnitra ve věci provádění
soudních rozhodnutí podle § 9 zák. č.
128/1946 Sb.
Posl. Parez: Slavná sněmovno,
pane ministře!
Dovoluji si učinit tento dotaz: Po
uplynutí tříměsíční
lhůty je možno uplatnit restituční nárok
na vrácení majetku u příslušného
okr. soudu. Soudní pravoplatné výroky nejsou
však v praxi respektovány spravními úřady
a postižení majitelé, když mají
být konečně ve svém podniku, mají
se stát znovu právoplatnými majiteli, jsou
odkazováni národními správci, že
národní správu musí zrušit ten
úřad, který ji zaváděl, a že
teprve po takovém zrušení může
národní správce podnik majiteli předati.
Toto nezákonné stanovisko
vedoucích správních úředníků
se vydává za nějaký domněle
správný právní názor, kterého
je možno zneužít proti nepohodlným osobám,
jichž nárok na vrácení majetku je nepopiratelný
a soudem uznaný. A tak restituent, který má
v ruce soudní rozhodnutí, musí znovu bojovat
se správními instancemi, ačkoliv § 9
cit. zákona dovoluje uplatnění nároku
proti národní správě a soudní
usnesení je vyneseno proti národní správě.
Táži se proto pana ministra,
jak hodlá odstraniti tento rozpor mezi zákonem a
praxí.
Předseda:
Dávám slovo k odpovědi na tento dotaz panu
ministrovi vnitra.
Ministr Nosek: Paní a pánové!
§ 9 restitučního zákona
upravil pouze otázku, za jakých okolností
lze restituční nárok uplatnit proti národní
správě, tedy kdy se stává národní
správa odpůrcem restituenta v soudním řízení.
Takového ustanovení bylo třeba, protože
jinak by podle § 4 nárok restituční
nemohl být nikdy uplatněn proti národní
správě, nýbrž jen proti tomu, kdo neplatným
převodem majetku nabyl. Názor pana poslance, že
soud zrušuje národní správu podle tohoto
ustanovení, nepovažuji za správný. Podle
mého názoru platí nadále předpis
§ 11 dekretu č. 5/1945 Sb., podle kterého zruší
národní správu orgán, který
ji zavedl, pomine-li důvod, pro který byla zavedena,
tedy vždy správní úřad.
Důvody, pro které národní
správa může být zavedena, jsou daleko
širší než důvody, pro které
může podle restitučního zákona
být navrácen majetek osobám, jež ho
pozbyly v době okupace. Ve velmi četných
případech, nejčastěji na majetek průmyslový,
byla národní správa zavedena podle §
3 dekretu č. 5/1945 Sb. z důvodu plynulého
chodu výroby a hospodářského života.
Jakékoli rozhodování soudu v těchto
případech je podle zákona vůbec vyloučeno.
Rád bych tu připomněl,
že podle dohody usnesené v Národní frontě
17. března 1947 a vtělené pak do usnesení
vlády dne 21. března 1947 jsou národní
výbory povinny postupovat při zrušování
národních správ velmi opatrně a tam,
kde změna v řízení podniku v důsledku
rozhodnutí o restituci nedá se provést dohodou
zúčastněných činitelů
a zrušení národní správy mělo
by za následek poruchy ve výrobě a v hospodářském
životě, nesmí národní výbor
národní správu zrušit a je povinen věc
předložit paritní komisi u příslušného
ústředního úřadu.
Nakonec bych chtěl říci,
že kompetence ministerstva vnitra v oboru dekretu o národních
správách je pouze podpůrná a nastupuje
tam, kde záležitost by nespadala resortně do
oboru jiného ministerstva, neboť většinou
jde o majetek průmyslový a vůbec živnostenský.
Ministerstvo vnitra nemá konkrétních případů,
resortně příslušejících
do jeho oboru tohoto druhu, že by vyžadovaly nějaké
všeobecné úpravy, a proto lze mít za
to, že v oboru ministerstva vnitra není důvodu
k nějakému zvláštnímu opatření.
Předseda:
Žádám pana posl. Skaunice, aby přečetl
svůj dotaz na ministra vnitra ve věci spolku pro
ochranu lidového zdraví v Praze "Humanita".
Posl. Skaunic: Do "Humanity",
spolku pro ochranu lidového zdraví v Praze, byly
zavedeny v r. 1939 ministerstvem vnitra oktrojované správní
orgány, které změnily jednak stanovy spolku,
jednak se usnesly na jeho rozpuštění. Výměr,
kterým tyto oktrojované orgány byly do "Humanity"
zavedeny, opírá se o vládní nařízení
čís. 9/1939 Sb., kteréžto vládní
nařízení bylo vyhláškou ministerstva
vnitra č. 1983/46. uveřejněnou v Úředním
listě č. 202/46, prohlášeno od počátku
za neplatné a jako nedemokratické vyloučeno
z používání, takže i uvedený
výměr ministerstva vnitra z r. 1939 byl neplatný
a tudíž byly neplatné i změny stanov
spolkových a rozpuštění spolku, usnesené
neplatně ministerstvem vnitra jmenovanými spolkovými
orgány.
Podáním došlým
na ministerstvo vnitra dne 20. XI. 1946, doplněným
podáními došlými na totéž
ministerstvo dne 3. 1. 1947 a 13. IlI. 1947, žádal
spolek "Humanita", aby shora uvedený výměr
ministerstva vnitra z r. 1939 byl zrušen a spolek znovu zapsán
do spolkového katastru a tak umožněna jeho
existence a činnost. O těchto podáních
do dnešního dne ministerstvo vnitra nerozhodlo a je
nevyřídilo.
Táži se pana ministra vnitra,
zda je ochoten zjednati nápravu tím způsobem,
že přikáže svému resortu, aby dbal
vyhlášky panem ministrem podepsané a publikované,
tak aby spolek "Humanita" byl znovu obnoven a zapsán
do spolkového katastru.
Jak vysvětlí pan ministr vnitra,
proč žádost spolku "Humanita" za
jeho obnovení není vyřizována, ač
od jejího podání uplynul celý rok
a ač žádost spolku se opírá o
jasnou vyhlášku panem ministrem vydanou?
Předseda:
Dávám slovo k odpovědi na tento dotaz panu
ministru vnitra.
Ministr vnitra Nosek: Paní
a pánové!
"Humanita, spolek pro ochranu lidového
zdraví" se sídlem v Praze předložil
před časem ministerstvu vnitra a 5 stejnopisů
svých stanov schválených výnosem ministerstva
vnitra ze dne 16. června 1937, čís. 45.750/1937-6
se žádostí o jejich opětné schválení.
Svou žádost odůvodnil poukazem na opatření
ministerstva vnitra, učiněná vůči
spolku v době nesvobody podle vládního nařízení
č. 9/1939 Sb. I, podle kterých byl ustanoven úřední
orgán k dozoru nad činností spolku, rozpuštěny
nebo odstraněny dosavadní orgány spolkové
správy a místo nich ustanovena správní
komise s působností orgánů rozpuštěných
nebo odstraněných, jakož i dozorčí
výbor s působností dosavadního dozorčího
sboru.
Dále poukázal spolek na protiprávně
provedenou změnu spolkových stanov, schválenou
výnosem ministerstva vnitra ze dne 24. března 1941,
jakož i na to, že ministerstvem vnitra dosazená
správní komise se usnesla na rozejití spolku,
při čemž jeho jmění přešlo
ve smyslu stanov, změněných dříve
správní komisí, na Ústřední
svaz nemocenských pojišťoven v Praze.
Funkcionáři spolku prohlásili,
že neuznávají uvedená opatření
učiněná v době nesvobody, s nimiž
neměli možnosti projeviti svůj nesouhlas, a
oznámili, že hodlají pokračovati ve
své činnosti.
S projednáním tohoto požadavku
spolku velmi úzce souvisící vyřešení
některých důležitých otázek,
především majetkoprávních. Ze
směrodatných míst byly totiž uplatněny
námitky proti tomu, aby spolku bylo vráceno sanatorium
v Prosečnici a k jeho provozu nezbytný zemědělský
statek v Dolních Požárech a léčebný
dům v Poděbradech, kterýžto majetek
přešel, jak již jsem se zmínil, na Ústřední
svaz nemocenských pojišťoven v Praze.
Bylo též poukazováno
na to, že nelze z důvodu veřejného zájmu
a s hlediska zájmů při provádění
zdravotní a léčebné péče
veřejno-právní a sociální připustiti,
aby její provádění bylo svěřeno
soukromým spolkům, namnoze výdělečného
rázu, ježto by takový postup odporoval celému
dnešnímu pojetí moderní zdravotněsociální
a léčebné politiky, vycházející
z principu veřejné zdravotní péče,
svěřené orgánům veřejnoprávním,
k tomu účelu zřízeným.
Za účelem vyřešení
zmíněných sporných otázek bylo
již před delší dobou zavedeno jednaní
mezi zúčastněnými činiteli,
které dosud není skončeno. I když jde
v podstatě o řešení důležitých
a značně složitých otázek právních,
lze vzhledem k dosavadnímu vývoji jednání
očekávati, že v dohledné době
bude možno dosáhnout zdárného výsledku
a dohody. (Předsednictví převzala místopředsedkyně
Hodinová-Spurná.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Žádám pana posl. Hložka, aby přečetl
dotaz posl. Zuzaňáka na ministra vnitra stran
události, která se stala v Krčmani u Olomouce.
Posl. Hložek: Slavná
sněmovno!
Dne 20. listopadu přineslo "Svobodné
slovo" zprávu, ve které mimo jiné praví,
že 19. XI. podal gen. tajemník strany národně
socialistické dr Krajina u olomouckého státního
zastupitelství trestní oznámení ve
věci atentátu na tři československé
ministry.
V oznámení se praví,
že posl. dr Krajina zjistil osoby i místo,
kde a kým byly upraveny známé tři
krabice, do nichž byly vloženy výbušniny
pekelného stroje. Dále se v něm praví,
že osoby, které prokázaně činily
tyto přípravy s vědomím, že běží
o chystaný atentát na tři československé
ministry, bydlí v Krčmani u Olomouce.
Táži se pana ministra, co je
mu známo o vyšetřování případu
v Krčmani.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dávám slovo k odpovědi na tento dotaz panu
ministru vnitra.
Ministr vnitra Nosek: Paní
a pánové!
To, co je mi známo o vyšetřování
v Krčmani, jsem již v podstatě vyložil
ve své odpovědi na dotaz pana posl. Hory
při posledním interpelačním dnu. K
tomu dnes znovu připomínám jen to, že
ani já, ani ministerstvo vnitra nedostalo o této
věci přímých informací, poněvadž
pan posl. prof. dr Vladimír Krajina učinil
trestní oznámení soudu a nikoliv orgánům
bezpečnostním, které od doby spáchání
pokusu o atentát vedou intensivní pátrání
v této věci. Justiční orgánové
pak vedou vyšetřování po této
jediné stopě, která se objevila v Krčmani,
naprosto odděleně.
Pokud se vůbec justiční
orgánové obracejí na bezpečnostní
orgány o pomoc při některých úkonech,
kde se bez výkonných orgánů bezpečnosti
neobejdou, činí tak jen úzkostlivým
výběrem. Proto jsem byl nucen odvolati i zapracované
odborníky, které jsem poslal do Olomouce dokonce
na žádost pana ministra spravedlnosti, protože
jejich cesta byla zbytečná a k vyšetřování
nebyli vůbec připuštěni. O výsledcích
práce soudu nedostalo se jim žádných
informací. Nemohu proto ani dnes dát slavné
sněmovně žádnou podrobnější
zprávu o vyšetřování případu
v Krčmani.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Žádám pana posl. Hložka,
aby přečetl dotaz posl. Zuzaňáka,
jejž v této věci adresoval ministru spravedlnosti.
Posl. Hložek: Slavná
sněmovno!
Táži se pana ministra, jak daleko
pokročilo šetření státního
zastupitelstva v Olomouci,
v jaké souvislosti je krčmanský
případ s pokusem o atentát na tři
československé ministry,
proč soudní orgány
odmítly dáti o výsledku vyšetřování
v Krčmani zprávu bezpečnostním orgánům,
ačkoliv hrozilo nebezpečí, že tím
budou ohroženy výsledky jejich rozsáhlého
pátrání i v jiných směrech,
ačkoliv zatím byl tisk strany pana ministra informován
podrobně.