Soc.-politický výbor přijal však resoluci,
ve které žádá, aby ministerstvo financí
v dohodě s ministerstvem soc. péče poskytlo
nositelům sociálního pojištění
záruku na případnou úhradu, kdyby
se nositelé sociálního pojištění
při provádění tohoto zákona
dostali do finančních nesnází.
Za výbor soc.-politický doporučuji ústavodárnému
Národnímu shromáždění,
aby přijalo vládní návrh zákona
o jednorázových mimořádných
přídavcích k důchodům z veřejnoprávního
sociálního pojištění pro rok
1947 beze změny i s resolucí tak, jak byla soc.-politickým
výborem schválena. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo zpravodaji za výbor právní, p. posl.
Doleželovi.
Zpravodaj posl. Doležel: Pane předsedo, slavná
sněmovno, paní a pánové!
Vláda předložila sněmovně osnovu
zákona, tisk 883, podle něhož má býti
vyplacen jednorázový příspěvek
k důchodům z veřejnoprávního
sociálního pojištění pro rok
1947. Vláda poskytuje všeobecný vánoční
příspěvek z veřejných prostředků
všem aktivním zaměstnancům a pracujícím
třídám v tomto státě. Z důvodů
sociálně-politických bylo rovněž
nutno učiniti totéž i u poživatelů
důchodů z veřejnoprávního sociálního
pojištění. Osnova tohoto zákona navazuje
na zákony 157/1945 a 117/1947, jimiž byla upravena
výplata vánočního přídavku
těmto důchodcům.
Chtěl bych poukázat, že osnova tato má
podstatná zlepšení proti osnovám z roku
1945 a z roku 1947. Jsou to zlepšení především
všeobecná, která vyplývají z
toho důvodu, aby cenová hladina byla přiměřeně
upravena s hladinou mzdovou a hladinou důchodů.
Podstatným zlepšením této osnovy však
je zvýšení přídavků v
případě bezmocnosti důchodce. Je to
zvýšení důchodů osobám
trvale nemocí upoutaným na lůžko, které
bezprostředně potřebují dalšího
ošetření. Totéž se má stát
i u důchodců z úrazového pojištění
na Slovensku. I tomu bude nutno věnovat náležitou
pozornost a jít podle norem nové zákonité
úpravy.
Chtěl bych při této příležitosti
poukázat na značné roztříštění
v systému důchodců. Právě proto
je nutno pamatovat na to, aby tyto systémy byly usměrněny
novým zákonným opatřením a
aby byly, jak se domnívám, všechny sloučeny
v připravovaném národním pojištění.
Zvláště bych chtěl poukázat na
roztříštěnost, která vyplývá
z různého důchodového pojištění.
Osnova zákona usměrňuje tuto věc tím,
že se má poskytovat jen jeden přídavek
k důchodu, a to nejvyšší.
U nositelů úrazového pojištění
pamatuje osnova na důchodce při ztrátě
pracovní schopnosti od 50 %. Osoby s menší
pracovní neschopností jsou jistě v zaměstnání
trvalém a vyplynou jim přídavky k důchodům
v jejich zaměstnání. Proto se na ně
v této osnově nepamatuje.
Celkové náklady na výplatu vánočního
přídavku důchodcům veřejnoprávního
sociálního pojištění jsou odhadnuty
částkou 603 miliony Kčs. Jsem přesvědčen,
jestliže už po několikáté upravujeme
cestou zákona všechny normy, které mají
vyrovnat cenovou a mzdovou hladinu, že všechna tato
řešení jsou dočasná a provisorní.
Při úpravách platů aktivních
zaměstnanců bude třeba se také postarat
o definitivní vyřešení těchto
otázek, a chceme-li zvýšiti životní
úroveň všeho pracujícího lidu,
nesmíme zapomínati na důchodce, vdovy a sirotky
po těch, kteří jsou buď pro staří
nebo nemoc práce neschopni, ale svou pracovní povinnost
k národu a státu již splnili. Především
je nutno dbát toho, aby už u nás nebylo strachu
ze stáří a z nemoci. Je nutno splnit tento
velký úkol a zabezpečit stáří
našich pracujících, zabezpečit vdovy
a sirotky, jež nám zůstávají
po těch, kteří své pracovní
úsilí věnovali ve prospěch národa.
Je rovněž třeba důchody spravedlivě
a rozumně rozdělit, aby to nebylo jen živoření,
ale aby to byl šťastný život v letech odpočinku.
Nyní bych chtěl několika slovy reagovat na
vývody pí posl. Hodinové, která
nám zde vyčíslila, kolik desítek a
stovek milionů věnuje náš stát
na sociální účely, zejména
na účely rekreace mládeže. K tomu chci
zdůraznit, že právě pokud se týče
rekreace mládeže, je u nás roztříštěnost
tak dalekosáhlá, že se s touto položkou
setkáváme skoro ve všech resortech státní
správy. Za dnešní roztříštěností
se pak snadno najdou obratní jedinci i korporace, které
dokáží vymámit příslušné
podpory ze všech resortů, takže pak nakonec dochází
k tomu, že na věci tak sociální a tak
krásně vydělávají.
Je třeba všechny tyto akce soustředit u jednoho
resortu a domnívám se, že tímto resortem
má být jedině ministerstvo sociální
péče. Není dobře možné
vésti tyto věci samostatně u resortů
ministerstva zemědělství, průmyslu,
výživy nebo dokonce i u resortů jiných,
jako na př. ve zdravotnictví a pod.
To, co jsme zůstali dlužni, musíme v blízké
budoucnosti napravit. Stal se velký omyl, že do důchodového
pojištění nemohli býti dosud z důvodu
státoprávního pojati důchodcové,
vdovy a sirotci jedné části našeho státu,
totiž na Hlučínsku. Tam dosud nebyly napraveny
křivdy, které vyplývají z důchodového
pojištění toho nebo onoho ústavu. Proto
se vřele přimlouvám, aby i tyto hlučínské
otázky, pokud souvisí se státoobčanským
právem u nás, byly co nejdříve vyřešeny,
abychom neměli desítky a stovky dětí,
které nemohou požívat dobrodiní těchto
sociálních opatření jako děti
v ostatních částech naší krásné
země. Domnívám se, že společnou
prací nás všech se nám podaří
i tuto část zahrnout do oněch sociálních
opatření, aby se tak i jim dostalo, co jim po právu
a podle jejich pracovního výkonu patří.
Právní výbor pojednal o všech těchto
otázkách, jakož i o osnově zákona
tisk 883 ve dvou schůzích, a to 3. a 17. prosince,
a jednomyslně se usnesl přijmouti tento návrh
v plném znění tak, jak byl předložen.
Doporučuji proto slavné sněmovně jménem
výboru právního přijetí předloženého
vládního návrhu. (Potlesk.)
Předseda: Dávám slovo zpravodaji k
odst. 2 za výbor rozpočtový, p. posl. Lindauerovi.
Zpravodaj posl. Lindauer: Paní a pánové!
Zpravodajové za výbor sociálně-politický
a právní podle mého názoru dostatečně
odůvodnili vládní návrh zákona
o jednorázových mimořádných
přídavcích k důchodům z veřejnoprávního
sociálního pojištění pro rok
1947.
Dovolte mi proto, abych jménem rozpočtového
výboru jen stručně sdělil, že
tento výbor projednal předložený návrh
zákona ve schůzích 16. a 17. prosince 1947
a že se usnesl doporučiti ústavodárnému
Národnímu shromáždění
přijetí vládního návrhu ve
znění vládou navrženém, jakož
i přijetí resoluce výboru soc.-politického
a právního. (Potlesk.)
Předseda: Dávám slovo zpravodajkyni
k odst. 3 za výbor soc.-politický, paní posl.
Kleinerové.
Zpravodajka posl. Kleinerová: Pane předsedo,
paní a pánové!
Jako loni, tak i letos dochází ke schválení
osnovy zákona, jímž se udělují
jednorázově vánoční výpomoci
důchodcům soukromým i veřejným,
tak jako aktivním zaměstnancům. Tato opatření
mají alespoň částečně
zmírniti nedostatečné příjmy,
neúměrně nízké vzhledem k cenám
nezbytných denních potřeb. Jsou to ovšem
jen nepatrné příspěvky vzhledem k
celkovým životním potřebám, ale
znamenají mnoho právě v době zimní,
kdy náklady na domácnost zvláště
stoupají. Zákonné příspěvky
takového druhu pro fysicky staré spoluobčany
nejsou pro národ neproduktivní. O tom svědčí
nejlépe doba nesvobody, kdy skoro 10 % lidí starších
60 let bylo pro svou odbojovou, činnost persekvováno.
Vládní návrh tisk 909 poskytuje tuto jednorázovou
vánoční výpomoc lidem zvlášť
těžce i postiženým. Jde o osoby, které
pro své stáří byly zahrnuty do řad
poživatelů státních starobních
podpor, jimž se vyplácí podle zákona
čís. 43/29 Sb. 6000 Kčs ročně.
Tyto osoby, které jsou dnes v zemích českých
starší 81 roků, jsou bez jakéhokoli
dalšího zaopatření, protože všechno,
co dostávají snad v naturáliích, je
jim od této státní starobní podpory
odpočítáváno. Všech poživatelů
státních starobních podpor máme v
českých zemích dohromady necelých
17.000. Poskytujeme-li jim jednorázovou výpomoc
v částce 1000 Kčs na jednotlivce a 750 Kčs
na osobu žijící ve společné domácnosti,
vzniká tak náklad necelých 17 milionů
Kčs.
Ve schůzi soc.-politického výboru dne 11.
prosince t. r. byla osnova doplněna tak, aby se její
účinnost vztahovala také na Slovensko. Tato
změna § 1 byla provedena z důvodů unifikace
práva, ale rozlišuje příjemce tak, že
v českých zemích jde o osoby starší
80 let, na Slovensku pak 60 let.
Soc.-politický výbor po podrobném projednávání
ve své výborové schůzi navrhl osnovu
ústavodárnému Národnímu shromáždění
ke schválení.
Předseda: Dávám slovo zpravodaji za
výbor rozpočtový, panu posl. Štětkovi.
Zpravodaj posl. Štětka: Pane předsedo,
paní a pánové!
Vládním návrhem tisk 909, projednaným
v prvé řadě soc.-politickým výborem,
o jednorázovém mimořádném vánočním
příspěvku poživatelům státních
starobních podpor, zabýval se pak rozpočtový
výbor; zabýval se jeho obsahem a doplňkem
ze sociálně-politického výboru. Úloha
rozpočtového výboru byla tím snazší,
že všechny podrobnosti byly v sociálně-politickém
výboru projednány a také schváleny.
Rozpočtový výbor ve své schůzi
18. prosince projednal a jednomyslně schválil vládní
návrh zákona tisk 909 o jednorázovém
mimořádném vánočním
příspěvku poživatelům státních
starobních podpor a usnesl se doporučiti, aby poslanecká
sněmovna schválila usnesení sociálně-politického
výboru tak, jak bylo přijato také rozpočtovým
výborem. (Potlesk.)
Předseda: Nyní přistoupíme
ke společné rozpravě. Přihlášeni
jsou tito řečníci: pp. posl. Kobylka
a Hladký.
Dávám slovo panu posl. Kobylkovi. (Nebyl
přítomen.)
Není přítomen, ztrácí slovo.
Dávám slovo panu posl. Hladkému.
Posl. Hladký: Pane předsedo, vážená
sněmovno!
V těchto dnech přinesl jeden z pražských
časopisů zprávu o výročí
pražské zastavárny a uvedl, že loňského
roku bylo celkem 87.000 vypůjčovatelů a letos
do konce listopadu již přes 100 tisíc. Podle
zaměstnání, jak se uvádí ve
statistice, šli zastavovat nejvíce veřejní
zaměstnanci a pensisté. Svědčí
to jistě o hospodářských poměrech
těchto stavů.
Dnes projednáváme tři důležité
zákony, které jsou náplastí na poměry
veřejných a státních zaměstnanců
a pensistů. Měli bychom si, vážené
paní a pánové, uvědomiti, v čem
spočívá problém.
Říká se, že prý je příliš
mnoho veřejných zaměstnanců, že
je příliš mnoho pensistů, a přitom
se ještě uvažuje o tom, aby lidé předčasně
byli dáváni do pense. Měli bychom si přiznat,
že nejdůležitější problém
toho je ve špatné organisaci správy. Tímto
problémem jsme se nezabývali jenom my v první
republice a zabýváme se jím v druhé
republice, ale už se jím zabývalo také
staré Rakousko. Mluvilo se o tom, ale nikdy se nepřešlo
od slov k činům. V tom je hlavní kámen
úrazu, proč nemůžeme tento problém
řešit: poněvadž nemáme odvahu,
abychom přistoupili k reorganisaci veřejné
správy. Zasloužil by se o stát ten, kdo by
od slov přistoupil k činům a reorganisaci
veřejné správy provedl.
Mluví se o restrikci veřejných zaměstnanců.
Někteří se domnívají, že
to bude čin, který tuto věc vyřeší.
V roce 1924 byla také provedena restrikce veřejných
zaměstnanců, ale nikdo se nedověděl,
jak vlastně dopadla, nikde nebyla uvedena o ní zpráva.
Jenom jsme zjistili, že po provedení restrikce bylo
veřejných zaměstnanců víc než
před restrikcí. Takový byl výsledek!
Varoval bych, aby optimismus, který je vkládán
do dnešní restrikce, nedopadl stejně.
V červenci t. r. jsme vypracovali návrh Národní
fronty na restrikci. Přiznávám se, že
to nebyl návrh ideální, ale měl aspoň
částečně problém řešit;
zapadl někam a nikdo ho nemůže nalézt.
V době okupace byly upraveny platy veřejných
zaměstnanců vládními nařízeními
čís. 15-19/1944. Byla to úprava nesociální,
která způsobila mezi zaměstnanci mnoho hořkostí
a která také zavedla do různých skupin
zaměstnanců nevražení. V nové
republice jsme provedli řadu opatření ve
prospěch veřejných zaměstnanců,
která odstranila některé staré křivdy;
ovšem nevyřešila všechno a pravda je, že
měřítkem spokojenosti je to, zdali životní
úroveň státních a veřejných
zaměstnanců je taková, aby mohli spokojeně
žít. Je třeba rychlé pomoci.
Nejdůležitější problém je
v tom, abychom uchránili veřejný a státní
aparát před možností korupce, úplatkářství.
Ve spořádaném státě musí
býti státní aparát bedlivě
střežen před tímto nebezpečím.
Veřejní zaměstnanci žádají
zrovnoprávnění se soukromými zaměstnanci.
Myslím, že je to požadavek celkem spravedlivý
a že bychom mu měli vyhovět, neboť to
znamená, že chtějí za stejnou práci
stejný plat. Dnes je rozdíl ještě pořád
10-35 % platu v neprospěch státních a veřejných
zaměstnanců.
Největší akci, kterou jsme v republice provedli,
byla akce renominační a nominační.
Třebaže si vyžádala velkých nákladů
se strany státu, přece jen nelze říci,
že by přinesla mezi státní a veřejné
zaměstnance spokojenost. Finanční zlepšení
bylo neúměrné a také praktická
stránka provádění akce přinesla
do veřejné správy nežádoucí
důsledky, způsobila pravou inflaci titulů,
které neodpovídají konané práci.
Na četných místech došlo k opatřením,
která byla v přímém rozporu s intencemi
o úpravě úřadování,
tvořily se funkce jenom proto, aby bylo možno zařadit
veřejné zaměstnance do určitých
skupin.
Veřejní zaměstnanci si stěžují
také na tak zv. resortní úpravy a resortní
zlepšování, které u každého
resortu mají jiný charakter, někde se pak
vůbec neprovádějí a způsobují
zase nový rozruch mezi státními a veřejnými
zaměstnanci. Je to něco obdobného, jako nám
přinesla systemisace služebních míst.
Zaměstnanci se stejným vzděláním,
se stejným stářím, se stejnou služební
dobou, konající přibližně nebo
úplně stejnou práci, byli různě
povyšováni, což přineslo do státní
administrativy jenom rozruch. Také tak zv. výkonnostní
přídavky vzbudily mnoho oprávněné
nespokojenosti a kritiky. Jsou vypláceny v nestejné
výši podle všemožných a různých
zásad a hledisek, ne vždy spravedlivě a účelně
a způsobují nový rozruch mezi státními
zaměstnanci.
Vláda uložila p. ministru financí prozkoumati
otázku tak zv. staropensistů, t. j. oněch
veřejných zaměstnanců, kteří
odešli do pense před 1. lednem 1944. Je zde snaha
vyrovnati tyto platové nesrovnalosti. Otázka těchto
veřejných zaměstnanců skutečně
zaslouží pozornosti, neboť věrně
sloužili a doufali, že stát odmění
jejich celoživotní práci tak, aby mohli svůj
věk slušně dožít. (Předsednictví
převzala místopředsedkyně Hodinová-Spurná.)
Velká je bída také u důchodců
hornických a u pensistů Ústřední
sociální pojišťovny a pozůstalých,
kteří již nemohou pracovat. Jistě si
zaslouží tito veteráni práce, aby se
k jejich osudu přihlédlo. Chci slavné sněmovně
jenom říci, že náš severočeský
revír děkuje do značné míry
právě hornickým pensistům, kteří
jsou v práci na dole, za to, že jsme mohli splnit
dvouletku. Je to pro ně jistě vyznamenání,
ale na druhé straně by se mělo přihlédnouti
také k tomu, aby tito staří veteráni
mohli dožít svůj život tak, jak se sluší
na člověka.
Je dále třeba upozornit na podivný postup
některých našich úřadů
při odčiňování křivd
veřejným zaměstnancům podle dekretu
č. 53/45. Tímto dekretem byly odčiněny
křivdy spáchané na veřejných
zaměstnancích v době okupace, ale úřady
si vykládají smysl dekretu jinak, než měl
na mysli zákonodárce, a ani rozhodnutí Nejvyššího
správního soudu není respektováno.
Řadu měsíců se tato otázka
vleče a zaměstnanci se nemohou dovolat práva.
Podivně vypadá usnesení personálního
komitétu ministrů, které bylo intimováno
ministerstvem financí v říjnu 1947, které
zastavuje vyplácení výplat z titulu odčinění
křivd, to znamená, že rodině zatčeného
nebo popraveného - která po celou dobu buď
jeho věznění nebo od odsouzení nedostávala
ani haléře, žila v bídě, živořila
a které přiznal zákon nárok na náhradu
- to bylo teď zastaveno.
Naše úřady provádějí také
nestejnou personální politiku, každý
resort jinak: zatím co u jednoho resortu jsou přijímáni
noví zaměstnanci a ihned převedeni do čekatelského
poměru, jinde čekají smluvní zaměstnanci
řadu let, než na ně dojde. Ani toto jistě
není na prospěch dobré práce veřejných
zaměstnanců.