Typ Škoda 1101 vykazuje sice absolutně značné
zvýšení výroby, nicméně
výroba nedosahuje stanoveného plánu pro zpoždění
subdodávek. Výroba nákladního vozu
typu Aero 150 - jedna a půl tuny - vykazuje opětovný
pokles, a to z důvodů konstrukčních
změn v karoserii. Těžké nákladní
vozy Škoda 706 váznou pro nepravidelné a zpožděné
dodávky čalounění pro autobusy. Také
pozdní dodávky ráfování, nedostatek
vstřikovacích čerpadel a trysek nepříznivě
ovlivnil výrobu nákladních automobilů
typu Tatra.
Výroba šicích strojů je zdržována
nedodržováním dodacích lhůt výkovků,
odlitků ze šedé litiny a temperované
litiny. U obráběcích strojů způsobilo
nedodání elektromotorů, že stroje jinak
hotové nemohly být zákazníkům
dodány. Pokud pak jde o výrobu elektromotorů
samých, největší z výrobců
elektromotorů, národní podnik v Mohelnici,
nesplnil daný úkol pro nedostatek dynamodrátů,
valivých ložisek a odlitků.
V oboru produkce obecných kovů se příbramská
huť zpozdila s rafinací svého olova, poněvadž
jí nebyly včas dodány opravy strojního
zařízení.
Rozvoji výroby ručních šicích
jehel brání nedostatek zapracovaných dělníků,
který je pochopitelný v tomto novém a tak
speciálním oboru. Výkon byl snížen
též černáním a rezivěním
jehel. Pro ocelové pletací dráty nebyl dodán
drát.
Výroba železničních upevňovadel
byla nepříznivě ovlivněna zejména
v Libčicích poruchami na lisech, které jsou
zastaralé a velmi opotřebované. U budějovické
šroubárny byla výroba přerušena
pro nedostatek materiálu. Nedostatek šroubů
bude možno odstranit teprve po opatření nových
strojů buď z USA nebo z Německa, kterými
by bylo nahrazeno dosavadní zastaralé strojní
zařízení z USA. Protože strojní
zařízení šroubáren je většinou
zastaralé a ve velmi špatném stavu, je nejvyšší
čas, aby dovoz strojů, zejména lisů
pro výrobu šroubů byl povolen. Dodací
lhůta na stroje z USA je dva roky.
Výrobě dutého skla vadí nedostatek
elektrické energie a občasné vypínání
sítí. Trvá nedostatek odborných sil.
Výrobu plochého skla zdržuje špatná
kvalita vápence a poruchy strojů.
Výrobě papíru byl na překážku
nedostatek vody a vypínání proudu. Také
výroba řeziva se zdržela nízkým
stavem vody u pilařských závodů, majících
vodní pohon, jakož i nedostatkem kulatiny v některých
oblastech.
Výrobě umělých jedlých tuků
byl na závadu nedostatek potřebných surovin.
Výroba piva si stěžuje na nedostatek pivních
lahví a v některých případech
i paliv.
Uvedl jsem již, že odpisy se nedělají
a že žijeme z podstaty. Zrovna tak se to má s
valorisačními bilancemi. Až se budou dělat
valorisační bilance, nesmíme zapomenout na
soukromé podnikání.
Za druhé máme zde tíživou otázku
fluktuace zaměstnanců a jejich absence. Tyto otázky
musíme prostě sledovat. Faktum je, že nedostatky
v práci se vracejí všem ostatním zaměstnancům,
kteří plní své povinnosti dobře.
Kvalita výrobků a úroveň se nezvyšuje,
jak by měla.
Poměr národních podniků k ústředním
ředitelstvím a k ústředním
hospodářským organisacím nutno přesně
stanovit. Jde zde o stanovení funkční hierarchie.
Plán se plní dobře podle oficiálních
zpráv. Ovšem šlo by o to, postavit věcnou
kontrolu plánu, poněvadž ve skutečnosti
to nekontroluje nikdo.
Také výše zdanění je důležitá
a již dnes jde přes mez únosnosti. Nesmíme
se dívat na daň, jak byla upravena, ale co podnikům
zbude. I to zdanění se přenáší
na široké lidové vrstvy ve formě spotřebních
daní. Daňová věc souvisí s
podporou podnikavosti a často slyšíme kolem
sebe hlasy - a my s nimi nesouhlasíme, ale je příznačné,
že lidé říkají: "Na co se
budeme dřít, když to stejně jde na daně;
tak nám je to fuk". Taková slova je možno
slyšet na mnohých místech.
Dále máme konfiskáty. Žádosti
by se měly vyřizovat spravedlivě a měli
bychom se dívat na hodnotu konfiskovaného majetku,
ve kterém nám leží veliké peníze.
Kolik škod se již na tomto úseku natropilo! Pro
účely revise konfiskátů by bylo dobře
zřídit parlamentní komisi.
Počet ministerstev je nadměrný a vnitřní
uspořádání je všelijaké.
Kompetence není naprosto upravena. V první republice
jsme měli ministerstvo průmyslu, obchodu a živností
a dobře plnilo své úkoly. Dnes na jeho místě
máme ministerstvo průmyslu, ministerstvo zahraničního
obchodu a ministerstvo vnitřního obchodu. (Hlas:
"Ale nemáme nezaměstnané! Těch
bylo 800.000!) Ale oni přijdou! Právě
nám sdělil (Hluk.) p. tajemník ÚRO
Macura, že k 1. lednu se počítá s 25.000
nezaměstnanými v potravinářském
oboru. (Výkřiky.)
V oboru daní, platů a mezd nestává
nivelisace a pauperisace.
Dále musím poukázat, že zastoupení
čs. strany lidové v národním podnikání
není naprosto úměrné počtu
jejího členstva. (Hlas: To není podle
počtu členů.)
V závěru bych chtěl říci, že
mimo dvouletku hospodářskou bychom potřebovali
dvouletku duchovní a dvouletku mravní, které
měly předcházet.
Musíme mnoho budovat (Výkřiky) a k
tomu potřebujeme mnoho peněz, což předpokládá
důvěru lidu k hospodářským
zařízením; tím je podmíněna
nutná spořivost našeho lidu.
Stát ovšem jako největší hospodář
musí v šetrnosti svým příkladem
vždycky předcházet. (Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Brieška. (Hlasy: Není přítomen.)
Není přítomen, ztrácí slovo.
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava o finančním zákoně, kterým
se stanoví rozpočet na r. 1948, jakož i o prohlášení
ministra financí, učiněném v 81. schůzi
dne 30. října 1947, je skončena.
Dávám slovo k poznámkám. Upozorňuji,
že poznámky mohou být pouze pětiminutové.
Jako první je přihlášena pí posl.
Uhlířová.
Posl. Uhlířová: Pane předsedo,
paní a pánové!
Ve své poznámce bych ráda reagovala na jednu
část řeči pana kol. Jaroše,
který mluvil ve svém obsáhlém referátě
také k otázce zadávání bytů
v hlavním zemském městě Brně.
Nebudu v tomto shromáždění vykládat
o svízelné bytové situaci, která je
konec konců skoro stejná v celém našem
státě. Zdůrazním jen tolik, že
hlavní zemské město Brno bylo postiženo
zničením nebo poškozením bytových
jednotek takřka z 50 % jednak bombardováním,
jednak průběhem fronty. Svízelná bytová
situace není tedy zaviněna vedením správy
města Brna a bude jistě dlouho trvat, nežli
se s ní dokážeme vypořádat, bude
trvat celá dlouhá léta, nežli budou
moci býti uspokojeni žadatelé o byty.
Město Brno přikročilo zvýšeným
tempem jednak k opravě bytů, jednak ke stavbě
nových bytových jednotek. Postavily se nové
obytné městské domy v ulici V Táboře.
Bylo postaveno asi 300 bytových jednotek. Žadatelů
o tyto bytové jednotky bylo skoro 4.000. Nějaká
cesta se musí najít, aby mohli být vybráni
ti nejpotřebnější. Ústřední
národní výbor se usnesl, aby zadávání
bytů bylo svěřeno hospodářské
komisi. Tato hospodářská komise, složená
ze zástupců všech politických stran,
se usnesla na tom, jak se tyto byty budou zadávat. Budiž
to zde řečeno po pravdě: 25 % bytových
jednotek bylo zadáno mladým manželům,
tak jak to žádá příslušný
zákon. Příslušnou kvotou bylo také
pamatováno na veřejné a státní
zaměstnance a také na přednostní uchazeče,
jak to zase příslušný zákon žádá.
Ve schůzi hospodářské komise bylo
jednomyslně usneseno, aby členové této
komise vybrali z několika tisíc žádostí
nejpotřebnější uchazeče a navrhli
pro ně k zadání bytové jednotky. Podotýkám,
že to bylo usnesení jednomyslné, tedy i se
souhlasem zástupců komunistické strany.
V další schůzi, kde se měly tyto bytové
jednotky zadávat, došlo pak k protestům zástupců
komunistické strany, kteří navrhovali, aby
tyto byty zadávaly odborové složky.
Paní a pánové, nedivte se, že na toto
řešení ostatní politické strany
nemohly přistoupit, poněvadž neměly
záruku, že by se to dělalo opravdu nestranně
a že by uchazeči, kteří byty potřebují,
také je skutečně dostali.
Na protest některých zástupců komunistické
strany vyslalo ministerstvo sociální péče
do Brna revisi, která po vysvětlení a prozkoumání
celé záležitosti tento postup schválila.
To je celá aféra, která se odehrávala
okolo zadávání bytů v městských
domech V Táboře. Ústřední výbor
dělal, co je v lidské moci. Mluvím k této
věci jen proto, že vedení hlavního zemského
města Brna je v rukou našeho předsedy ústředního
národního výboru Josefa Podsedníka,
o němž musí uznati i političtí
odpůrci, že je opravdu na svém místě
a snaží se, aby byl předsedou ústředního
národního výboru všem stranám
a všem obyvatelům města Brna. Uvádím
jen na patřičnou míru tvoje tvrzení,
(obrácena k posl. Fr. Jarošovi) poněvadž
z tvé řeči mohl vzniknout dojem, jakoby se
tam opravdu dály nějaké čachry, které
je třeba v parlamentě veřejně pranýřovat.
Ohrazuji se proti takovéto domněnce a tímto
způsobem vysvětluji, jakým způsobem
byly byty V Táboře v hlavním zemském
městě zadávány.
Že je nutno, aby se stavělo, že je nutno, aby
se opravovalo, je samozřejmé. Hlavní zemské
město Brno má neuspokojených žadatelů
o byty 11.000. Když jich uspokojíme 10.000, tak ten
tisíc bude vždycky protestovat. (Místopředseda
Petr zvoní.) Tož prosím, zvoneček
zvoní, pět minut je vyčerpáno, musím
končit. Myslím, že podstatné jsem řekla.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr: K další věcné
poznámce uděluji slovo p. posl. dr. Böhmovi.
Posl. dr. Böhm: Pán predseda, slávne
ústavodarné Národné shromaždenie,
panie a páni!
Pán minister vnútra vo svojom výklade, ktorý
podal v imunitnom výbore dňa 10. decembra, na troch
miestach reprodukoval výpovede obvinených o tom,
ako by som mal v súvislosti s protištátnou
akciou odísť do zahraničia. Pritom sa p. minister
vnútra nevyjadril, či tieto protokolárne
výpovede, ktoré neboly učinené pred
nezávislým súdom, sám pokladá
za vierohodné alebo nie. Mohol by byť spor o tom,
či tento výňatok z protokolárnych
výpovedí obvinených patril vôbec pred
imunitný výbor a či záujem na úplnosti
informácie o celom rozsahu protištátneho spiknutia
šiel až tak ďaleko, aby sa uvádzaly výpovede
i ohľadom osôb, ktoré prípadne niektorého
alebo všetkých z obvinených vôbec ani
nepoznaly. Sám by som nemohol mať námietku
proti tomu, aby v tom prípade, ak pán minister vnútra
sám tieto sdelenia pokládal za vierohodné,
tak učinil, lebo v tom prípade by vzniklo pre mňa
samozrejmé právo proti jeho tvrdeniam postaviť
tvrdenia moje. Keď ale sa toto nestalo a keď sdelenie
p. ministra vnútra prevzala denná tlač, ktorá
sama rovnako nemohla zaujať vo veci meritorné stanovisko,
mohol sa vo verejnosti vzbudiť a tiež sa i vzbudil odôvodnený
dojem, že som pri najmenšom trpným spolupáchateľom.
Tento spôsob reprodukovania výpovedi obvinených,
a ako zdôrazňujem, výpovedí, neučinených
pred nezávislým súdom, nešetrí
v náležitej a v očakávateľnej miere
osobnú účasť.
Preto pokladám za svoju povinnosť pred touto snemovňou
osvedčiť sa nielen v tom smere, že vyššie
uvedené výpovede postrádajú akéhokoľvek
opodstatnenia, ale prehlasujem, že zatvoreného dr.
Maxoňa vôbec nepoznám, nikdy som s ním
nerokoval, rovnako tak, ako s nikým z obvinených
a že som vždy stál verne na pôde ČSR.
(Potlesk.)
Pokladám za povinnosť pozdvihnúť svoj
varovný hlas proti tomu, aby sme v parlamentnom rokovaní
používali spôsobov, ktoré by mohly kohokoľvek
z nás buď ohroziť alebo poškodiť na
cti.
Osobná česť a dobrá povesť je to,
čo si musíme práve my, ako zástupcovia
ľudu a jeho politickí reprezentanti, najviac chrániť.
Politické zápasy, ktoré vedieme, môžu
sa dotýkať rovnako hodnôt materiálnych
ako aj hodnôt immateriálnych. Ale v týchto
zápasoch musíme vždy a všade zachovávať
tú mieru, ktorú nám ukazuje Písmo:
Čo nechceš, aby ti iní činili, nečiň
ty im. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Slovo k věcné
poznámce si vyžádala paní posl. Jungwirthová.
Posl. Jungwirthová: Paní a pánové!
Velmi si cením vážného zájmu
paní posl. Machačové o naši výživu
a o věci týkající se ministerstva
výživy. Domnívám se tedy, že bere
moje následující dotazy tak vážně,
jak jsou míněny.
Prosím, aby jmenovala onoho úředníka
ministerstva výživy, který nabádal rolníky
k dodávkám těmito slovy: "Máte
to jedno, ať odvádíte nebo ne, hlad stejně
bude."
Druhý dotaz: Kdo je ten pán, kterého posílá
ministerstvo výživy k soudu nad šmelinářem,
a kterýžto pán prohlásí, že
nemá odborné znalosti, nemůže tedy podati
posudek a tím de facto prospěje šmelináři.
Dále už se to netýká pí posl.
Machačové. Obvinění, která
zde pronesl p. posl. Pašek vůči p. posl.
Bruknerovi ohledně výživy, jsou příliš
vážná a doufám, že na ně
odpoví sám osobně.
Pokud se týče jeho výroku, pokud se týče
dohody stran soc. demokratické a komunistické, jej
výslovně žádám, aby se zde osobně
vyslovil. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: K věcné
poznámce přihlásil se p. posl. Brukner.
Prosím, aby se ujal slova.
Posl. Brukner: Slavná sněmovno!
Na výzvu pí kolegyně odpovídám:
Výrok, který zde citoval posl. Pašek
učinil jsem na veřejném projevu, na veřejné
schůzi v Oudoleni. Ovšem ne tak, jak byl p. kolegou
Paškem zde citován. Poněvadž to
bylo učiněno na veřejné schůzi,
prohlašuji, že straně soc. demokratické,
resp. posl. Fierlingerovi písemně tento dotaz
zodpovím. (Veselost. - Výkřiky.)
Místopředseda Petr: K věcné
poznámce se přihlásil p. posl. Pašek.
Dávám mu slovo.
Posl. Pašek: Paní a pánové!
Řeč posl. Bruknera, pronesená v Oudoleni,
okres Chotěboř, v neděli na veřejné
schůzi, vrhá špatné světlo na
celé ústavodárné Národní
shromáždění. Uráží
ženu, poslankyni, která v době okupace trpěla
v koncentráku. Na veřejné schůzi o
ní prohlašuje, že ukradla 167 kožichů,
ač je mu dobře známo jako členu imunitního
výboru, že to není pravda. To je nutno v zájmu
celého ústavodárného Národního
shromáždění odmítnouti.
P. posl. Bruknervi odpovídám dále
takto: Když jsem po jeho referátu dostal slovo, odsoudil
jeho řeč a vyvrátil nepravdy, znovu po mně
mluvil p. posl. Brukner a prohlásil: "Co jsem
řekl o Gottwaldovi, Fierlingerovi, koncentrácích
a dohodě mezi KSČ a soc. dem., je pravda. Řekl
mně to místopředseda ústavodárného
Národního shromáždění
posl. Petr."
Co jsem zde uvedl, bude prokázáno svědecky
u nestranného soudu, neboť podávám trestní
oznámení. (Potlesk.)