Čtvrtek 11. prosince 1947

Náš důstojnický sbor rozrušilo pensionování důstojníků starších 55 let. Je pochopitelné, že kdo je přestárlý a fysicky či duševně neschopný k výkonu funkce, má být pensionován. Ovšem pensionování takové musí se díti jen s tohoto objektivního hlediska a ne z důvodů jiných, zvláště politických, nebo snad jen z důvodu, aby se na jejich místa dostali důstojníci mladší. Je krajně nehospodárné pensionovat důstojníky fysicky i duševně schopné, mohou-li zastávati ještě několik let službu, jen proto, že dosáhli 55 let, bez ohledu na to, co mohou ještě pro armádu vykonat. Musíme si býti vědomi toho, že mírová služba v armádě je odchylná od služby v poli. V mírové době se žádá od velitele, aby vědomosti jemu vlastní dovedl sdělit a předat těm ostatním. To vyžaduje zvláštní schopnosti a velké inteligence. Z takových velitelů byli dnes pensionováni důstojníci - legionáři se zkušenostmi prvního a druhého odboje, s velkou praxí v mírové výstavbě armády. Pensionovat takové důstojníky neprospívá armádě a zatěžuje státní pokladnu jejich pensijními požitky, zatím co kdyby byli ponecháni v armádě, mohli by jí sloužit v dnešní její organisační výstavbě. Tímto pensionováním ukázala správa armády svůj nevděk vůči legionářům, k jejich schopnostem.

Při celé této akci vtírá se na mysl myšlenka, nejsou-li tu sledovány jiné cíle než pensionovat starší než 55 let, totiž cíle ryze stranickopolitické. Jak jinak si vysvětlit, že 56letý generál - legionář, politický vězeň, fysicky i duševně výkonný, jde do pense, zatím co jiný, 58letý, je na svém místě ponecháván a označován jako nepostradatelný přes to, že si podal žádost do pense. Přitom vojenská správa nepostupuje ohleduplně. Znám případ jednoho generála, kterého modrý arch zastihl v plné práci. Bylo přece zvykem, zvláště u vyšších velitelů, že byli požádáni, aby si podali žádost do pense, aby tak mohli uvést své důvody, proč tak činí, nebo důvody proti tomu, aby byli pensionováni. Přece nebude generál-legionář propuštěn takovým způsobem, jak se propouští v každé domácnosti služka. Znovu opakuji, takové pensionování a způsob, jakým je prováděno, je projevem nevděku legionářům, kteří se zasloužili o svobodu národa.

Mezi branci se mnoho diskutuje o délce presenční služby. Touto věcí se zabývala také vláda, která navrhuje presenční službu 12 měsíců plus 8 měsíců pracovní služby. Nesmíme zapomínat, že povoláváním branců odčerpáváme část pracovních sil z našeho hospodářského života a že brance vytrhujeme z jeho civilního zaměstnání. Na druhé straně je nezbytně zapotřebí, aby branec byl na vojně tak dlouho, aby si osvojil znalosti, které jako voják musí nezbytně znát. Délka presenční služby musí se tedy řídit zřetelem na obě dvě hlediska. Nemůže býti příliš krátká a nemůže býti také dlouhá.

Shora uvedený vládní návrh ponechává brance opět dva měsíce ve vojenské službě, i když z toho část odpracovává v pracovní povinnosti. Díváme se na toto řešení jako na řešení provisorní. Armáda musí učiniti vše, abychom se dostali k pevnému stanovení délky presenční služby, aby branec věděl, jak dlouho na vojně bude. Říkáme předem, že presenční službu 20 měsíců pokládáme za příliš dlouhou a že může býti v podstatě snížena. Je ovšem potřebí, aby vojenská správa a odpovědná velitelská místa splnila určité předpoklady, které umožní zkrácení presenční služby.

Podle našeho názoru měla by se presenční služba snížit až na 12 měsíců, kromě speciálního výcviku, jako je výcvik letecký. Předpokladem pro takové snížení je především nutnost provádět brannou výchovu. Mnoho se o ní mluví; dějí se různé organisační přípravy, ale výsledek zatím není žádný. Dalším takovým předpokladem je snížit radikálně strážní službu, hlídání zbytečně rozptýlených malých skladišť a vojenských objektů. Vojenská správa by se měla zabývat koncentrací skladišť svého materiálu, přenecháním zbytečných objektů, které nebudou armádou používány nebo jsou pro armádu nepotřebné, a vrátit tak brance vojenskému výcviku, aby se něčemu na vojně naučili a ne, aby stáli pořád jen jako strážní u nadbytečného skladiště anebo zbytečné budovy. Armáda bude míti pak vojáky na cvičišti a vyhovíme tak volání mladých, aby byli vytrhováni z civilního života jen na dobu, jež je nezbytně nutná, a hospodářskému životu vrátíme pracovní síly brzy, aniž by musely pracovat v pracovní povinnosti.

Chtěl bych věnovat pozornost vojenskému tisku, Obraně lidu a nakladatelství Naše vojsko. Zabýval jsem se již touto věcí v rozpravě o exposé pana ministra národní obrany v branném výboru a vracím se k tomu nyní proto, poněvadž náprava provedena nebyla, a že jsem přesvědčen, že jak Obrana lidu, tak i Naše vojsko jsou pro stát příliš nákladným podnikem. Chápu, že armáda potřebuje mít tisk, kterým by propagovala myšlenky brannosti a cíle naší branné politiky. K tomu však není potřeba denního listu a stačil by na to týdeník. Chtějí-li se představitelé obrátiti k občanstvu prostřednictvím denního tisku, pak je tu starý osvědčený a na vysoké úrovni stojící list legionářů Národní osvobození, který mohl klidně převzíti úlohu, kterou má vykonávat Obrana lidu, a Obranu lidu bylo možno přeměniti na týdenník, který by se věnoval speciálně propagaci naší brannosti a naší armády. Nemá přece smysl, aby armáda vydávala nákladný deník, který otiskuje denní zprávy, jež si každý občan a voják přečte stejně v ostatním denním tisku. Přitom by státní pokladna, resp. armáda ušetřila měsíčně asi 700.000 Kčs, kterými přispívá na odbyt novin mezi vojáky, a uspořila by peníze ještě další. Přeměnou Obrany lidu v týdeník by se v podstatě restringovala personálně velmi dobře dotovaná redakce a ušetřily by se další peníze.

Ačkoli finanční a odbytová situace Obrany lidu je chmurná, přece jen se žije na vysoké noze. Není to jen redakce, bohatě dotovaná především důstojníky-redaktory, ale není bez zajímavosti, že nakladatelství Naše vojsko má devět automobilů, z toho 4 nákladní a 5 osobních, zatím co by stačil 1 nákladní a 1 osobní. Opravy těchto automobilů stojí ročně statisíce, nemluvě o provozních nákladech. Automobilů se užívá i k soukromým jízdám, jako se stalo u ředitele Pevného letos v létě po dobu 9 dnů k jízdě po Slovensku. Kdyby vojenská správa provedla v tomto směru nápravu, restringovala předimenzovaný deník a zbytečné náklady s tím spojené, ušetřila by státní po kladna, jak se odhaduje, nejméně 50 mil. Kčs ročně. Tvrdím, že Obrana lidu i nakladatelství Naše vojsko je přepych, který si v této době nemůžeme dovolit.

Čs. strana národně-socialistická bude plně podporovat spravedlivé a účelné snahy ministerstva národní obrany a má naprosto kladný poměr k naší armádě. Vznesl-li jsem dnes slova kritiky i slova podnětů, činím tak proto, že chceme mít armádu lepší a dokonalejší. Chceme mít armádu sloužící národu a nechceme armádu, která by se stávala rejdištěm politických pletich. (Potlesk.)

Místopředseda Petr: Upozorňuji, že přes všechny naše snahy nemůžeme dosáhnout, aby řečníci nečetli své řeči, jak ukázal případ posledního řečníka, který svou řeč četl od prvního písmene do posledního. Prosím slavnou sněmovnu, aby jednacího řádu v tomto směru dbala.

Pro nedostatečnou presenci přerušují projednávání pořadu schůze a sděluji, že se předsednictvo usneslo, aby se příští schůze konala zítra v pátek dne 12. prosince 1947 o 9. hodině

s pořadem:

1. Doplňovací volba člena parlamentní a úsporné komise.

2. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 860) finančního zákona republiky Československé, kterým se stanoví státní rozpočet na rok 1948 (tisk 908), a

rozprava o prohlášení ministra financí, učiněném v 81. schůzi ústavodárného Národního shromáždění dne 30. října 1947. Končím schůzi.

(Konec schůze ve 20 hod. 35 min.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP