Keď teda uvalenie národnej správy v danom prípade
nie je odôvodnené a nakoľko záujmy železničnej
správy dostatočným spôsobom sú
chránené prítomnosťou vládneho
komisára a priamymi zástupcami železničnej
správy v správnych a dozorčích orgánov
podniku, železničná správa mohla by
uvaliť národnú správu len vtedy, keby
pre to boly náležité, t. j. platným
predpisom odpovedajúce dôvody, ktoré by bolo
treba zistiť riadnym vyšetrovaním. Vzhľadom
k štádiu prejednávania tejto záležitosti
vstúpilo už Ministerstvo dopravy v styk s Povereníctvom
dopravy a na základe výmeny názorov bude
sa snažiť postupovať smerom, ktorý odpovedá
platným predpisom.
Pokiaľ ide o zodpovednosť osôb za vydanie napadnutého
výmeru Povereníctva priemyslu a obchodu, záleží
na pánu ministrovi priemyslu, po prípade pánu
povereníkovi priemyslu a obchodu, aby zo zistenia pána
povereníka dopravy, že pre predmetný výmer
niet skutkového podkladu a že teda orgány železničnej
správy do podniku delegované konaly správne
svoje povinnosti, vyvodili príslušné závery.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Děkuji panu státnímu tajemníkovi a
prosím paní ministryni průmyslu, aby odpověděla
na tento dotaz.
Ministryně inž. Jankovcová: Paní
předsedkyně, paní a pánové!
K dotazu p. posl. Horvátha si dovoluji sdělit,
že zavedení národní správy na
Tatranskou elektrickou dráhu v Popradě podle nařízení
SNR č. 50/45 patří do kompetence příslušného
pověřence, resp. příslušných
pověřenců. Z toho důvodu jsem si vyžádala
zprávu od p. pověřence průmyslu a
obchodu, jehož úřad dotčenou národní
správu zavedl. Tato zpráva zní takto:
"Podnik Tatranská elektrická vicinální
železnice, akciová společnost, byl znárodněn
vyhláškami ministerstva průmyslu č.
1849/1946 a 2096/46, pokud jde o zařízení,
sloužící opatřování rozvodu
a dodávky elektřiny, aby jeho majetková podstata
byla začleněna do Slovenských elektráren,
národního podniku. Správní orgány
společnosti neprojevovaly dostatečnou ochotu odevzdati
znárodněný majetek národního
podniku, zdráhaly se vydati písemnosti k majetkové
delimitaci a oddisponovali z bankovního konta 2,240.000
Kčs, čímž zcela znemožnily výplatu
mezd a podniku hrozilo zastavení. Následkem toho
byla podle § 3 nař. SNR č. 50/45 uvalena národní
správa, která byla nucena opatřiti peníze
úvěrem. Úlohou národní správy
je především provésti urychleně
delimitaci, odevzdati znárodněný majetek
národnímu podniku a učiniti tak zadost ustanovení
vyhlášek ministra průmyslu a znárodňovacího
dekretu."
K tomuto sdělení p. povereníka poznamenávám,
že jmenovaný podnik má kromě znárodněné
podstaty také část neznárodněnou,
t. j. zařízení sloužící
dopravě. Vzhledem k tomu, že při zavedení
této národní správy nešlo o záležitost
celostátní povahy, přísluší
otázku jejího zavedení, jak pokud jde o důvody,
tak i pokud jde o kompetenci, v rámci nařízení
SNR č. 50/ 1945 posouditi a provésti příslušná
opatření pověřenci průmyslu
a obchodu v dohodě s pověřencem dopravy.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Děkuji paní ministryni a prosím p. posl.
Gottiera, aby přečetl svůj dotaz na
p. ministra výživy ve věci přemístění
podniků z oboru průmyslu na Slovensko.
Posl. Gottier: Slávne ústavodarné
Národné shromaždenie! Veľavážený
pán minister!
V sektore priemyslu výživy program premiesťovania
podnikov na Slovensko, ktorý už mal byť skončený,
sa neplní. Doteraz boly premiestené 2 - 3 malé
podniky s 100 - 150 pracovnými príležitosťami,
hoci Ministerstvo výživy podľa zákona
o dvojročnici má premiestiť podniky poskytujúce
2.000 pracovných príležitostí.
Pýtam sa pána ministra:
Prečo Ministerstvo výživy tento program neplní
a čo mieni robiť, aby táto úloha dvojročnice
bola splnená?
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Prosím pana ministra výživy, aby odpověděl
na tento dotaz.
Ministr Majer: Pan posl. Gottier se ptá ve
věci přemístění podniků
z oboru průmyslu výživy na Slovensko. Na to
odpovídám:
Vládním usnesením ze dne 16. července
1946 bylo uloženo ministru výživy, aby do 30.
září 1946 předložil návrh
na přeložení potravinářského
průmyslu na Slovensko. Návrh byl dne 30. září
1946 předložen vládě ke schválení.
O tomto návrhu bylo dvakráte jednáno, nebylo
však možno dosíci schválení přemístění
všech navrhovaných podniků, a tak byl dne 3.
prosince 1946 vzat s pořadu jednání a ministru
výživy bylo uloženo předložiti návrh
nový. Aby tento nový návrh mohl být
vypracován, bylo konáno několik porad za
účasti slovenských zástupců.
Při těchto poradách se dospělo k názoru,
že není možno přemístit na Slovensko
cukrovary, mlýny, lihovary a pivovary, neboť právě
v těchto sektorech je již také Slovensko předimensováno.
Nebylo též možno přemísťovati
mlékárny, kterých je i v historických
zemích nedostatek. Zbývá tedy jen potravinářský
průmysl v užším slova smyslu, v němž
jsou zpravidla podniky zaměstnávající
3 až 10 pracovních sil. Proto byla učiněna
se slovenskými zástupci dohoda, že budou přemístěny
jednotlivé stroje potravinářských
podniků. Tu však narazilo ministerstvo výživy
na obtíž, spočívající
především v tom, že mu z podniků,
které by přišly v úvahu, nebyly dosud
předloženy inventurní soupisy, ačkoliv
zastavovací výměry byly vydány již
v červenci t. r. Mimo to přichází
po vydání zastavovacích výměrů
řada protestů místních i okresních
národních výborů, národních
správců podniků a jiných, ačkoliv
návrh na přemístění byl projednán
za účasti zástupců Osídlovacího
úřadu a Fondu národní obnovy, ÚRO
a prostřednictvím ÚRO i s místními
činiteli.
Aby tyto obtíže mohly být překonány,
navrhlo ministerstvo výživy rozšíření
působnosti vládního zmocněnce pro
přemístění podniků na Slovensko
i na průmysl výživy.
Návrh byl vládou schválen dne 18. listopadu
t. r. Podle vládního usnesení z téhož
dne bylo ministru výživy uloženo vypracovati
plán k přemístění konfiskátů
potravinářského průmyslu na Slovensko
tak, aby bylo na Slovensku celkem opatřeno 2.000 nových
pracovních příležitostí ve dvouletém
hospodářském plánu. Těchto
2.000 nových pracovních příležitostí
nebude možno získati přenesením celých
podniků a proto navrhlo ministerstvo výživy
již 30. září 1946 a také dne
23. května 1947, že po přemístění
celých podniků potravinářských
bude pokračováno v přemisťování
jednotlivých strojů a strojních zařízení
podle žádosti slovenských zájemců.
To se také provádí.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Děkuji panu ministru a žádám pana posl.
Rožnaye, aby přečetl svůj dotaz
na pana ministra techniky ve věci výstavby moderních
automobilových cest.
Posl. Rožnay: Slávna snemovňa!
Rozvoj automobilovej dopravy ako i potreba sjednotiť našu
republiku i pomocou moderných cestných komunikácií
už pred vojnou naliehavo volaly po vybudovaní hradských,
vyhradených len automobilovej doprave. Uvažovalo sa
predovšetkým o spojení Prahy s Bratislavou
a to tak, aby z Brna viedla transverzála na Žilinu,
Tatry a na východ republiky a Bratislava aby bola s touto
automobilovou hradskou spojená cez Považie.
Pýtam sa pána ministra, či zamýšľa
spolu s pánom povereníkom techniky dať študovať
a pripraviť projekty týchto ciest a pojať ich
vybudovanie do hospodárskeho plánu po skončení
dvojročnice a kedy bude tento plán výstavby
automobilových ciest uskutočnený.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Prosím pana ministra techniky, aby odpověděl
na tento dotaz.
Ministr inž. Kopecký: Paní předsedkyně,
slavná sněmovno!
Pan posl. Rožnay se ptá, zda zamýšlíme
připravovat projekty moderních automobilových
silnic, a to především jako spojení
Prahy s Bratislavou. Je samozřejmé, že politickou
a hospodářskou jednotu státu posílíme
tím, že umožníme dokonalá spojení
všech jeho částí, tedy také Slovenska
s Čechami, Moravou a Slezskem. Tomu je také věnována
v rámci rekonstrukčních a zlepšovacích
prací na našich silnících potřebná
péče. Méně samozřejmé
je, či lépe řečeno mínění
se mohou rozcházeti v tom, jaké to spojení
má být. Zdá se, že typ moderní
automobilové silnice ve smyslu t. zv. německých
Autobahnen, jak se tomu říkalo, o šířce
nejméně pro 4 dopravní proudy, je v dnešních
našich hospodářských poměrech
poněkud příliš nákladný,
aby mohl býti stanoven průběžně
i tam, kde v dohledné době předvídatelná
hustota dopravy takovou šířku bezpodmínečně
nevyžaduje. A to je u nás všude až na nejbližší
okolí hustě obydlených měst. Také
náplň dvouletého plánu, pokud jde
o stavby silniční, toto stanovisko potvrzuje, poněvadž
neobsahuje ve větší míře dostavbu
již rozestavěné výlučně
automobilové silnice, t. zv. dálnice Praha - Humpolec,
nýbrž se omezuje jen na dokončení rozestavěných
větších objektů, aby nepropadly zkáze.
Je totiž nezbytně nutné, aby veškeré
pohotové finanční prostředky byly
přednostně věnovány na zlepšení
dnešních silnic obnovou vozovek, stavbou trvalých
a bezprašných vozovek a nutnými rekonstrukcemi
směřujícími k zvýšení
bezpečnosti rychlé dopravy; zejména odstraňováním
úrovňových křížení
s dráhou. Tímto postupem je možno dosáhnouti
v poměrně krátké době s prostředky,
které jsou po ruce, co největšího počtu
km upravených silnic, což není právě
pro obecný rozvoj automobilové dopravy bez významu.
Proto nemohu panu poslanci než odpověděti,
že je velmi nepravděpodobné, že by do
plánu, jehož realisace by následovala po skončení
dvouletého plánu, mohla býti zařazena
všeobecně stavba nějaké výlučně
automobilové silnice typu, o němž jsem se v
úvodu zmínil.
Jedinou výjimkou by mohla býti dostavba trati Praha
- Humpolec, do které byly investovány již tak
značné částky, že by nebylo hospodárné
tuto stavbu opustit nebo její dokončení odložit
na nedohlednou dobu, poněvadž by interkalář
z vykopaných a nevyužitých investic byl nemístným
zatížením našeho hospodářství.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Děkuji panu ministrovi. Tím je pořad dnešní
schůze vyřízen. (Zvoní.)
Předsednictvo se usneslo, aby se příští
schůze konala zítra ve čtvrtek dne 11. prosince
1947 o 9. hodině
1. Doplňovací volba náhradníka Stálého
výboru Národního shromáždění
a náhradníka parlamentní kontrolní
a úsporné komise.
2. Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu (tisk 860) finančního zákona
republiky Československé, kterým se stanoví
státní rozpočet na rok 1948 (tisk 908), a
rozprava o prohlášení ministra financí,
učiněném v 81. schůzi ústavodárného
Národního shromáždění
dne 30. října 1947.
Končím schůzi.