Předseda Jos. David.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Petr, dr Ševčík, Tymeš, Komzala.
Zapisovatelé dr Bartuška, Bolen.
Členové vlády: náměstek předsedy
vlády dr Zenkl; ministři dr Dolanský,
dr Nejedlý, Zmrhal.
Předseda Nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr Friedmann.
241 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: gen. tajemník NS dr Madar;
zástupci gen. tajemníka NS dr Záděra,
dr Ramajzl.
Výklad ministra financí dr Dolanského
o vládním návrhu finančního
zákona republiky Československé, kterým
se stanoví státní rozpočet na r. 1948.
2. Pokračování v rozpravě o prohlášení
pana ministra průmyslu Laušmana, učiněném
v 78. schůzi dne 23. října 1947 podle §
62 jedn. řádu.
Předseda (zvoní): Zahajuji 81. schůzi
ústavodárného Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 1, odst. 4 jedn. řádu dal
jsem na dnešní schůzi posl. Bolenovi, Čulenovi,
Zvěřinovi, Brojovi, Smrkovskému, pro
dnešní a zítřejší schůzi
posl. Pešákovi, dodatečně pro
včerejší schůzi posl. Švermové,
Daxnerovi, Ferjakovi, inž. Filovi, dr Joskovi,
dr Kvetkovi, Mjartanovi, Vibochovi, dodatečně
pro schůzi dne 24. 10. t. r. posl. dr Rozehnalovi,
na tento týden posl. Buchvaldkovi, Rud. Svobodovi,
Chleborádovi, dr Burešovi, Pešákovi,
Kubánkovi, Sosnarovi.
Posl. Polomský předkládá dodatečné
lékařské vysvědčení.
Přistoupíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž je
1. Výklad ministra financí dr Dolanského
podle § 61 jedn. řádu o vládním
návrhu finančního zákona republiky
Československé, kterým se stanoví
státní rozpočet na r. 1948.
Prosím pana ministra financí, aby se ujal slova.
Ministr dr Dolanský (uvítán potleskem):
Slavné ústavodárné Národní
shromáždění, paní a pánové!
Předstupuji před ústavodárné
Národní shromáždění s
třetím rozpočtem osvobozené republiky,
jenž je zároveň rozpočtem druhého
roku našeho dvouletého plánu.
Jestliže jsme v r. 1946 při sestavování
státního rozpočtu byli odkázáni
na pouhý odhad státních výdajů
a příjmů, mohli jsme již v r. 1947 postupovat
při sestavování rozpočtu na základě
zkušeností, nabytých v r. 1946. Při
předkládaném rozpočtu se opíráme
o zkušenosti, kterých jsme nabyli v roce 1946 a v
první polovině roku letošního a o skutečnosti,
vytvořené prováděním naší
dvouletky. Tyto zkušenosti a skutečnosti nám
jistě umožňují, abychom se v r. 1948
přiblížili ještě více k
uskutečnění zásady rozpočtové
přesnosti.
Ne to však je hlavní. Důležitější
je, že tento náš rozpočet nabývá
již nových základních kvalitativních
rysů, které záležejí v tom, že
v souvislosti s tím, jak se uplatňují a postupně
prosazují v celku našeho národního hospodářství
principy plánování, začínají
se měnit i funkce a úkoly rozpočtu ve vztahu
k našemu národnímu hospodářství.
V systému socialistickém je státní
rozpočet skutečným rozpočtem národního
hospodářství. Struktura finančního
systému a.charakter jeho funkcí jsou určovány
stavbou socialistického hospodářství
a úkoly státního hospodářského
plánu. Sovětský autor o tom praví:
"Jsa základním článkem finanční
soustavy socialistického státu, plní státní
rozpočet v rozšířené socialistické
reprodukci veledůležitou funkci plánovitého
rozdělování peněžních
zdrojů země a tím i zdrojů materiálních
úměrně s proporcemi rozvoje, stanovenými
státním plánem. Toto rozdělování
peněžních zdrojů je zároveň
provázeno kontrolou co do nejracionálnějšího
využití státních prostředků
a úplnosti mobilisace vnitřních zdrojů
všech úseků státního hospodářství
a ve značné míře i hospodářství
družstevního".
Tudíž rozdělování peněžních
zdrojů a kontrola jejich nejracionálnějšího
využití charakterisují v podstatě funkci
státního rozpočtu v socialistickém
hospodářství.
Náš hospodářský režim arciť
ještě není socialistický. Leží
na přechodu od kapitalismu k socialismu a přitom
není nějakou soustavou stacionérní,
nýbrž prodělává v zápase
nového se starým proces přeměňování
starých forem ve formy, jež se více nebo méně
přibližují formám socialitickým.
Proto tento náš rozpočet nemá a nemůže
ještě míti zcela onu funkci, jakou má
rozpočet socialismu. Jak co do formy, struktury i vnitřní
náplně jsou v něm ještě silné
prvky a hlediska starého systému kapitalistického,
jak ani jinak nemůže býti při existenci
poměrně silných zbytků kapitalismu
a jeho ideologie. Ale přesto slouží tento rozpočet
jako rozpočet lidové demokracie zájmům
lidu. A do té míry, jak je režim lidové
demokracie přechodem k socialismu, nejsou arci ani v rozpočtu
prvky nové ještě úplně vyvinuty.
Do řady nových prvků náleží
mezi jiným především to, že letos
po prvé uvádíme rozpočet v souvislost
a ve vztah s národním důchodem, že cílevědomě
se snažíme uplatnit v rozpočtu požadavky
a potřeby plánu, že daněmi a intervencemi
působíme na spravedlivější rozdělení
národního důchodu a racionálnější
hospodaření a snažíme se sledovat takovou
politiku, která by zabezpečila dostatek finančních
prostředků pro splnění plánu.
Tyto nové prvky i nová hlediska se jistě
budou v příštích rozpočtech tím
více uplatňovat, čím více porostou
v našem hospodářském i politickém
režimu progresivní prvky a čím více
do hloubky a do šíře budou zapouštěti
kořeny principy plánu v našem národním
hospodářství.
Vedle těchto znaků, které v rozpočtu
zrcadlí zvláštní přechodný
charakter našeho hospodářství, vyvíjejícího
se k socialismu, nese ještě rozpočet charakteristické
rysy, které jsou výrazem konsolidačního
procesu našeho národního hospodářství.
Sem patří zejména postupná likvidace
následků války, jež vede ke snížení
nákladů s ní spojených; vzrůst
státních příjmů, zejména
z vyššího výnosu daní; růst
investic, a to nejen kvantitativní, nýbrž i
kvalitativní, jenž záleží v tom,
že se investice přesouvají od obnovy k tvorbě
a rozmnožení národního jmění.
Dovolte, paní a pánové, abych nyní
přešel k rozboru hospodářské
situace, jak z ní vyrůstá náš
rozpočet na příští rok.
Upozorňuji přitom, že podrobná data,
jimiž vás nechci v ústním výkladu
zatěžovat, jsou vám k disposici v písemném
textu mého výkladu a v jeho tabulkových i
grafických přílohách.
Když jsem vám, paní a pánové,
před rokem podával přehled hospodářského
vývoje u nás, byl to přehled hospodářství,
které se zotavovalo z válečného a
okupačního ochromení, procházelo prudkou
organisační změnou, danou znárodněním
základních hospodářských složek,
a mělo sice jednotící linii, snahu po rychlé
rekonstrukci, nemělo však dosud hospodářského
plánu. Daleko radostnější je dnes pohled
na naše hospodářství v desátém
měsíci prvního roku dvouletého plánu.
V červnu letošního roku - tudíž
o něco déle, než dva roky po osvobození
- dosáhl objem naší průmyslové
výroby již 97 % úrovně z r. 1937. Současný
poválečný vývoj je daleko příznivější,
než byl vývoj po první světové
válce. Jestliže r. 1937, t. j. rok nejvyšší
předválečné výroby, označíme
jako 100, pak v září 1945 jsme měli
výrobu poloviční, v prosinci téhož
roku 55 %, v listopadu 1946 již asi 80 % a dnešní
výroba dosahuje již 97 % úrovně 1937.
Těchto příznivých výsledků
jsme dosáhli s obyvatelstvem o pětinu menším
než v r. 1937.
Po první světové válce dosáhli
jsme indexu 88 až 7 let po válce, zatím co
dva roky po válce dosáhla výroba pouze 68
%.
Příznivý stav našeho průmyslu
nejeví se pouze v porovnání s poválečným
vývojem po první válce světové,
nýbrž vynikne rovněž při srovnávání
vývoje u nás s vývojem v jiných evropských
státech.
Když jsme, paní a pánové, koncipovali
dvouletý plán, označili jsme za nejužší
místo plánu nedostatek pracovních sil. Od
té doby se však situace vyvinula neobyčejně
příznivě a pracovní síly všeobecně
již nejsou úzkým profilem plánu. Od
1. srpna 1946, to značí ode dne, jenž byl vzat
za základ pro nábor pracovních sil pro dvouletku,
získali jsme v průmyslu - bez stavebnictví
- asi 200 tisíc českých a slovenských
pracovních sil. Čistý přírůstek
pracovních sil k 1. červenci 1947 činí
105 tisíc pracovních sil, ačkoli jsme odsunuli
asi 100 tisíc pracovních sil německých.
V průmyslu jsme dosáhli k 1. září
1947 98 % zaměstnanosti r. 1937. Jestliže vezmeme
v úvahu změnu v počtu obyvatelstva, je obraz
ještě příznivější:
v r. 1937 bylo v průmyslu zaměstnáno 1,298.000
osob, což představovalo 8,9 % celkového počtu
obyvatelstva. V r. 1947 v prvním pololetí zaměstnával
průmysl 1,246.000 osob, t. j. 10,4 % celkového počtu
obyvatelstva.
Industrialisace Slovenska, která byla jednou z hlavních
programových zásad dvouletého plánu,
je na postupu. Průmyslová zaměstnanost na
Slovensku roste příkřeji, než v zemích
historických. Je nyní asi o 60 % vyšší,
než byla před válkou, zatím co zaměstnanost
celé republiky nedosáhla plných 100 %.
Citelný nedostatek pracovních sil je stále
ještě v dolech, hutích a v keramice vedle stejně
vážného nedostatku pracovních sil ve
stavebnictví a zemědělství, ačkoliv
i tam je mnohem lepší situace než před
rokem.
Často se, paní a pánové, hovořívá
s určitou nedůvěrou o pracovní morálce
a o výkonu našeho dělníka. Je skutečně
nutno přiznat, že ještě v mnoha oborech
se výkon nevrátil na předválečnou
úroveň a že ani pracovní morálka
není dosud všude taková, jak by odpovídala
změněným lidově demokratickým
řádům. Nesmíme však jednotlivé
zjevy zevšeobecňovat. Čísla nám
ukazují, že v průmyslu dosáhl již
výkon na jednoho zaměstnance 100 % předválečného
stavu.
Zvláštním problémem je těžba
uhlí, která je stále ještě jedním
ze slabých míst našeho hospodářství,
avšak i zde výkon na hlavu stále vzrůstá.
Vyjádřeno v procentech předválečného
výkonu, vzrostl výkon na hlavu a směnu s
39,3 % v červnu 1945 na 77,3 % v červenci 1947.
U hnědého uhlí dosáhl výkon
na hlavu a směnu 92 % předválečného
výkonu. Srovnáme-li vývoj těžby
u nás s vývojem těžby v jiných
státech, můžeme být s vývojem
u nás spokojeni.
Ve znárodněném průmyslu stála
před námi především řada
problémů organisačních. V tomto roce
došlo ještě k začleňování
některých znárodněných podniků
do jednotlivých podniků národních
a byla vybudována organisace národních podniků
cukrovarských. Struktura národních podniků
je v celku hotova.
O majetkovém stavu národních podniků,
zejména o výši jejich kmenového jmění,
není ještě úplný přehled.
Velká část národních podniků
nebyla totiž až dosud s to sestaviti zahajovací
bilance.
Některé národní podniky, na př.
doly, hutě a mnohé podniky kovodělné
a strojírenské vznikly za velmi nepříznivých
podmínek: se znárodněnými majetkovými
podstatami převzaly závazky někdy ve velmi
tíživé výši, naproti tomu převzaté
pohledávky byly často nedobytné. Aby tyto
podniky stály na zdravém hospodářském
základu a měly od počátku stejné
postavení s jinými, které nepřejímaly
tak špatnou finanční posici, hledá se
řešení, kterým by závazky, zejména
takové, které vznikly v důsledku mimořádných
poměrů za okupace, byly převedeny na zvláštní
likvidační místo a postupně spláceny
z výtěžků všech národních
podniků podle spravedlivého klíče.
(Předsednictví převzal místopředseda
dr Ševčík.)
Ačkoliv národní podniky bilance za rok 1946
ještě nepředložily, znají již
provozní výsledky svého hospodaření
za tento rok a ministerstva průmyslu a výživy
oznámila mému resortu úhrnné výsledky
jednotlivých sektorů. Podle těchto sdělení
činí u národních podniků ve
sféře ministerstva průmyslu úhrn zisků
asi 1.700 mil. Kčs. Naproti tomu stojí ztráty
asi 3 miliardy Kčs, takže rozdíl je ztráta
1.300 milionů Kčs. Podniky ve sféře
ministerstva výživy vykazují úhrnem
zisky 191 mil. Kčs a ztráty 219 mil. Kčs,
takže rozdíl je ztráta 28 mil. Kčs.
Jako konečný výsledek obou skupin jeví
se ztráta 1.335 mil. Kčs.
Na dožádání mého resortu sestavily
národní podniky i odhady hospodářských
výsledků za rok 1948. Podle těchto odhadů,
které byly ovšem pořízeny s nejširšími
výhradami, by konečným výsledkem obou
skupin národních podniků byl již dosti
slušný zisk asi 440 mil. Kčs. V tomto ovšem
není počítáno s výsledky sektoru
kovoprůmyslu, který žádaný odhad
ještě nemohl dodati, a cukrovarů, které
výsledek za hospodářský rok 1948/49
vzhledem k závislosti na sklizní řepy a na
cenách řepy a cukru nemohou vůbec odhadnouti.
Není však třeba se obávati, že
by úhrnný konečný výsledek
byl podstatně nepříznivější.
Otevřenou otázkou národních podniků
je jejich financování, zejména pokud jde
o úvěr investiční. Je nezbytně
třeba, aby volné prostředky peněžnictví
byly dirigovány na investice nejdůležitější
a nejnaléhavější a nebyly neplánovitě
odčerpávány na úkoly podřadné
nebo méně naléhavé. Podle ustanovení
vládního programu budou učiněna opatření
k oddělení financování provozu od
financování investic, které bude vyhrazeno
zvláštním investičním ústavům.
V příslušném zákoně, jehož
osnovu ministerstvo financí připravilo, mají
býti vysloveny zásady financování
provozu a investic u národních podniků.
Jedním z úkolů, které nám uložil
budovatelský program a ovšem také zákon
o dvouletém hospodářském plánu,
je industrialisace Slovenska. Dnes již lze uvést konkretní
výsledky této akce, která arci není
zdaleka uzavřena.
Do 15. září 1947 byly z konfiskátů
v českých zemích přeneseny na Slovensko
celkem 204 průmyslové závody a vedle toho
1.350 jednotlivých strojů, které dohromady
dávají 15.563 pracovních příležitostí.
Z celkového počtu 24.000 pracovních příležitostí,
které se mají vytvořit tímto přemisťováním
na Slovensku, je to asi 65 %
Jde o cenná a dnes jinak velmi těžce získatelná
strojní vybavení. V každém případě
jde tedy o cenný příspěvek českých
zemí ke zvýšení průmyslové
kapacity Slovenska. Na druhé straně však je
také třeba, aby si čeští lidé
uvědomovali, že Slovensko může dlouhodobě
řešit problém zaměstnanosti a životní
úrovně svého obyvatelstva jenom buď
emigrací nebo intensivnější výrobou,
zejména zprůmyslověním země.
Předpoklad, ovládající mysli některých
odpovědných lidí u nás v době
prvé republiky, že totiž Slovensko je a má
být zemědělským krajem, vyměňujícím
s českými zeměmi pšenici za průmyslové
výrobky, byl věcně nepodložený.
Nemůžeme zůstat lhostejni k tomuto slovenskému
problému, neboť na souladu hospodářského
vývoje českých zemí a Slovenska závisí
nemalou měrou nejen hospodářská, ale
i politická konsolidace republiky.
Přemístění konfiskátů
z českých zemí na Slovensko není ovšem
jedinou cestou, kterou vláda Národní fronty
se snaží dosíci industrialisace a tudíž
hospodářského povznesení Slovenska.
Druhou cestou je výstavba nových závodů,
která úspěšně pokračuje.
Postupně, jak plníme plán, mění
se význam a naléhavost úzkých profilů
plánu. Byl-li při vypracování plánu
za nejužší profil označován nedostatek
pracovních sil, pak můžeme dnes, jak jsem ukázal,
říci, že pracovní síly nejsou
již nejužším místem plánu.
Rovněž potíže při těžbě
uhlí ztrácejí postupně na své
tíživosti, když vláda podnikla v tomto
směru nutná opatření k přechodnému
získání potřebných pracovních
sil. A ani doprava, která v podzimních měsících
obou prvních let po osvobození čelila těžkým
kalamitám, nepředstavuje dnes úzký
profil. Naproti tomu vážnou slabinou našeho hospodářství
stala se otázka výživy lidu a na druhém
místě bilance našeho zahraničního
obchodu.