Průmyslový podnik musí být veden pružně.
Musí mít konkurenční schopnost a neodkladně
reagovat na všechny jevy hospodářského
života. Musí mít jednu hlavu s absolutní
pravomocí, která rozhoduje o všem, co se v
podniku stát musí anebo co se stát nesmí.
Toto vše prakticky neexistuje u národních správ.
Národní správce má ruce svázaně
tím, že si musí při každém
rozhodování danou situaci promítnout s hlediska
kontrol, které v podniku budou provedeny. Musí počítat
s tím, jak jeho rozhodnutí posoudí revisor
jmenovacího úřadu nebo revisor Fondu národní
obnovy anebo revisor hospodářské skupiny.
Zkušenosti nám ukazují, že osoby pověřené
revisí nejsou vždy tak dalece kvalifikované,
aby mohly všecko správně posoudit. A tak dochází
velmi často k zbytečnému vyšetřování,
případně i k trestnímu řízení
proti národním správcům, kteří
měli iniciativu. Následkem ovšem je konec této
iniciativy a ochabující zájem o celý
podnik.
Z těchto velmi vážných důvodů
není myslitelné počítat na delší
dobu s existencí národních správ.
Mluví pro to i další hospodářský
důvod. Československý průmysl proniká
se svými výrobky úspěšně
do zahraničí. Po uplynulé válce je
však výstavba našeho exportu v podstatě
zcela nová. Svůj export budujeme nově pod
dosavadními německými firmami. Po rozřešení
právních poměrů konfiskátů
budou tyto německé firmy nahrazeny českými.
To prakticky znamená, že boj o zavedení těchto
firem na zahraničních trzích, který
nás stál už velmi značné částky,
statisíce, ba miliony, bude se v zahraničí
opakovat. I tato okolnost mluví jasně pro to, aby
definitivní řešení otázky průmyslových
konfiskátů v pohraničí bylo co nejrychlejší.
Ovšem hlavním důvodem zůstává
stále naléhavá nutnost, aby v pohraničí
už byl konec nejistoty, znervosnění, neklidu
a znechucení z pomalého vývoje věcí,
aby tu byl do věcí majetkových zaveden definitivní
stav jako první předpoklad zdravého hospodářského
rozvoje. Z dosavadní nejistoty, trvající
již dva roky, vznikají nám veliké hospodářské
škody. Nejistota o tom, zda vyžádaný podnik
bude připojen k národnímu podniku, či
přidělen jinému uchazeči, nebo přestěhován
na Slovensko nebo do jiných krajů, anebo konečně
likvidován, vede k tomu, že jak osazenstvo, tak národní
správci ztrácejí zájem na výsledcích
své práce v podnicích.
Psychologický účinek této nejistoty
zaměstnanců i národních správců
nelze přehlížet. Vždyť jde o 142.000
zaměstnanců s rodinami, tedy téměř
o půl milionů lidí, kteří šli
na výzvu vlády do osvobozeného pohraničí
hledat si svou novou existenci! Úkolem osidlovací
politiky je, aby tady také ten svůj nový
a trvalý domov našli. Prvním předpokladem
k tomu je dáti těmto lidem existenci a s ní
klid a spokojenost. Nedokážeme-li to, nastane z pohraničí
odliv a celé osidlovací dílo bude ohroženo.
Je proto nutno rozhodnout urychleně o požadavcích
národních podniků, zemí, okresů
i obcí a po uspokojení těchto přednostních
požadavků řešiti i otázku přídělu
průmyslových konfiskátů ostatním
kategoriím uchazečů, jako jsou družstva,
ale také jako jsou národní správci,
kteří obětavě dali do služeb
státu po celé dva roky jak své schopnosti,
tak často svůj všechen volný čas
při celkem nízké odměně. Rychlým
rozhodnutím o průmyslových konfiskátech
zachráníme národnímu hospodářství
veliké hodnoty a přispějeme ke stabilisaci
poměrů v pohraničí, která je
předním státním zájmem a přitom
také dnes už velmi žádoucí.
Pan ministr vyslovil rovněž svoji obavu z krise zásobování
elektrickým proudem, a to nejen pro letošní
zimu, ale i pro příští rok, jestliže
se nám nepodaří dokončit výstavbu
některých velkoelektráren. Je to velmi závažné
upozornění pana ministra, týkající
se v prve řadě našeho průmyslu v pohraničí.
Na př. nedostatečné vybavení energetických
zdrojů Východočeských elektráren
v kraji libereckém mělo za následek, že
v první polovině října se celý
průmysl, s výjimkou několika přednostních
kategorií, zastavil na plných osm pracovních
dnů, přičemž byla možná
jen náhradní práce v noční
směně od 22 hodin do 6 hodin ráno. Výkon
při této noční práci byl maximálně
25 % normálního výkonu. Jsou to pro náš
průmysl i výrobu veliké ztráty. Bylo
by proto třeba, aby se řešení energetického
problému, podle předpokladů stanovené
až ke konci našeho pětiletého plánu,
urychlilo třeba i na úkor jiných výrobních
odvětví.
Dovoluji si pana ministra průmyslu upozornit také
na útlak v některých národních
podnicích v pohraničí, kterým stále
trpí nejen řada dobrých a poctivých
pracovníků, ale i morálka ostatních
pracovníků a tím i celé budovatelské
úsilí v osvobozených krajích. Útlak
je veden především z důvodů stranicko-politických.
Jsme svědky toho, že bylo ze svého zaměstnání
vyřazeno množství dělníků,
mistrů i úředníků jen proto,
že se politicky nepřizpůsobili. Z mnoha případů
uvedu alespoň jeden. Skladník Josef Šulc, zaměstnaný
u Severočeských elektráren v Ervěnicích,
je z práce vyřazen a plat nepobírá
od 1. července 1947 jen proto, že je politicky nepohodlný,
ač je odborníkem, zatím co ve skladě
této elektrárny je vedoucím skladníkem
neodborník a je tam dosud zaměstnán pomocný
skladník německé národnosti. Podobné
poměry jsou i v Severočeských elektrárnách
v Teplicích-Šanově, kde se jde velmi ostře
proti ředitelům Kořánovi a Horákovi,
a není to lepší ani v elektrárně
v Ústí n. Lab. a v Podmoklech, odkud také
jsou propouštěni lidé jen z důvodů
stranicko-politických. Časté stížnosti
jsou i na poměry v národním podniku Spojené
ocelárny, válcovna trub v Chomutově, kde
jsou někteří jednotlivci z průhledných
důvodů překládáni na podřadnější
místa, jak tomu je v národním podniku České
válcovny kovů v Podmoklech, v Severočeských
papírnách v České Kamenici a v řadě
dalších národních podniků v pohraničí.
Toto pronásledování pro politické
přesvědčení nejen že kazí
pracovní morálku osazenstva a škodí
našemu hospodářskému plánu, ale
podkopává i důvěru občanstva
v náš právní řád, v demokracii
a nutí mnohé, aby odcházeli z pohraničí
ke škodě osídlovací politiky (Potlesk.).
Pan ministerský předseda ve svém prohlášení
k chystanému pětiletému plánu zmínil
se též o tom, že budeme redukovat výrobu
statků spotřebních a obrátíme
zřetel k výrobě statků investičních.
Jestliže by toto stanovisko mělo být uplatňováno
i pro průmysl exportní, jako je textil, sklo, keramika,
dřevo a j., znamenalo by to další redukci průmyslu
v pohraničí, což by mělo pro osídlení
těchto krajů, osvobozených krajů,
velmi vážné následky. Osidlování
dosud není skončeno. Proto upozorňuji, aby
před každou redukcí průmyslu v pohraničí
postupovali rozhodující činitelé vždycky
velmi uvážlivě a nepouštěli se
zřetele konečný cíl naší
osidlovací politiky, která znamená vytvořit
trvalý domov pro 2 1/2 milionu českých
lidí na hranicích.
Dejme našemu pohraničí konečně
klid, kterého tak nutně potřebuje k splnění
svého velikého poslání, jímž
je nejen zalidnění, ale i hospodářský
rozkvět těchto krásných navrácených
krajů a jejich naplnění ryzím českým
duchem, neboť konec konců tento duch je nejlepší
naší obranou na hranicích. (Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Dalším řečníkem jest paní
posl. Marie Trojanová. Dávám jí
slovo.
Posl. Marie Trojanová: Pane předsedo, paní
a pánové!
Druhé výročí slavnostního vyhlášení
znárodňovacích dekretů dává
podnět k úvahám o výsledcích
znárodnění. Slova pana presidenta republiky,
který na velké manifestací na Václavském
náměstí při vyhlášení
dekretu o znárodnění zdůraznil především
pocit velké odpovědnosti nás všech za
zdar znárodnění našeho průmyslu
a vyslovil očekávání, že velkých
úkolů, které jsme si znárodněním
dali, se zhostíme čestným způsobem,
že je zdoláme a zvládneme, neboť je zvládnout
musíme, jakož i vytyčení požadavků
k zajištění rentability znárodněného
průmyslu, jsou příliš vážná,
než abychom si je nepřipomenuli při druhém
výročí znárodnění. Činíme
tak i my, československé ženy, jimž zájem
o výsledky znárodnění průmyslu
vnucuje každodenní starost o rodinu a o zvýšení
celkové úrovně národa. Toto zvýšení
životní úrovně bylo právě
jedním ze slibovaných a předpokládaných
výsledků znárodnění našeho
průmyslu.
Jestliže se dnes ptáme, jak se projevilo znárodnění
průmyslu po stránce zvýšení životní
úrovně, hledáme odpověď v prohlášení
pana ministra průmyslu. Pan ministr zakončil svůj
obsáhlý výklad zjištěním
a ujištěním, že jdeme celkem dobře
k blahu republiky a ke štěstí svého
lidu. Znárodnění průmyslu není
ovšem účelem samo v sobě, aby se vedlo
dobře průmyslu, nýbrž aby se vedlo dobře
nám lidem, abychom lépe a lehčeji pracovali
a žili tak, aby zbyl pracujícím a zejména
nám ženám a matkám čas na výchovu
dětí, na kulturu, na účast na politickém
dění a na výstavbě naší
společnosti. (Potlesk.) K tomu má dopomoci
technický pokrok a v prvé řadě právě
znárodněný průmysl, který má
dodati dobré a levné výrobky. Proto nás
ženy zajímá nejen, kolik se vyrobilo, ale jaké
kvality jsou tyto výrobky a zda je lze vůbec dostat
a hlavně také za jakou cenu. Československá
žena nemůže neviděti těch změn,
které způsobilo znárodnění
průmyslu v našem hospodářském
životě. I když nelze uvésti do pořádku
okupací a válkou rozvrácený hospodářský
život v krátké době, očekával
každý zlepšování hospodářství
národního i státního, které
se i přes rozpočtové schodky vyvíjelo
u nás jistě lépe než v mnohých
jiných zemích. Dlouholetým hospodářským
plánem měla pak býti zajištěna
cílevědomá, plánovitá obroda
našeho hospodářského života.
Je samozřejmé, že pro národní,
státní hospodářství je zvlášť
významné, s jakými výsledky se setkalo
znárodnění našeho průmyslu v
době uplynulých dvou roků. Krátkost
této doby a celkové hospodářské
poměry nedovolují ještě pronésti
o našem znárodnění úsudek s konečnou
platností. Výklad pana ministra průmyslu
však dává podnět k tomu, aby skutečné
poměry ve znárodněném průmyslu
a jeho výsledky byly porovnány s tím, co
bylo od znárodnění očekáváno.
Postrádám v celém exposé pana ministra
zmínky o slibované mechanisaci pracoviště
ženy, ať ženy zemědělské nebo
ženy v domácnosti. Racionalisace, tolik nutná
dnes při nedostatku pracovních sil na venkově,
v rodinách s četnými dětmi, u žen
zapojených do pracovního procesu mimo domov je možná
jedině elektrisací a mechanisací. V tomto
směru nebylo učiněno ani zmínky a
přece ženy po elektrisaci a mechanisaci neustále
volají.
Pokud se týče zkušeností s dvouletkou
uvedl pan ministr, že začátkem letošního
roku nastoupil náš průmysl a řemeslo
cestu, která jim byla určena dvouletým hospodářským
plánem. Sám pan ministr doznává, že
plán není bez chyb, zvláště když
v některých případech jsme jej museli
šít, jak řekl, horkou jehlou. K tomu nutno
uvésti, že i československá žena
hodnotí toto dosavadní plánování
ne podle procent a číslic, nýbrž podle
jeho výsledků. A tu se naskýtá několik
otázek, zda, co a jak bylo plánováno. Tak
na př. ve dvouletce je pamatováno na vyšší
kulturu bytovou. Skutečnost je však jiná. Potřebuje-li
náš občan některé zařízení
do bytu, setkává se s obtížemi při
opatření, byť i šlo o věci a zařízení
běžné potřeby a zejména takové,
které průběhem doby se brzy opotřebují
a kterých za války nebylo možno nahradit. Podobně
se to týká potřeb ošacovacích,
zejména textilií. I když se podaří
sehnati látku na šaty, nedostává se
zase podšívky, nití a jiných potřeb,
ačkoliv v konfekci vidíme hotové obleky za
výkladem. Tuto konfekční práci však
každý nemůže použít, poněvadž
standardní výroba se nepřizpůsobuje
tak jako rukodělná a vyrábí zásadně
prádlo i šatstvo jen v malých číslech.
Tu by měly právě zakročiti národní
podniky textilní. Ale ty sledují především
své ziskové cíle. A na podšívkách
a na nitích se málo vydělává.
Tento výdělečný duch národních
podniků, který připomíná kapitalistické
systémy, vede národní podniky dokonce ke
zřizování vlastních prodejen, aby
na maloobchodním rozpětí cen sám vydělával
a kryl tak prodělky svých tkalcoven neúměrně
finančně zatížených drahým
administrativním vedením ústředních
a oblastních ředitelství. To je příklad
nové byrokracie, v mnohém případě
ještě těžkopádnější
než u administrativy státní.
Mnohdy se zdá, že se plánovalo pro plánování
a ne pro lidi. Svědčí o tom na př.
zakládání národních podniků
výroby prádla. Tento průmysl je předimensován.
Tisíce dělníků, respektive dělnic,
jež jsou na něm obživou závislí,
jsou rovnoměrně rozloženy po celé republice.
To však nevadí, aby národní podniky
jejích existenci neohrožovaly zřízením
nových, úplně nepotřebných
podniků, které při své těžkopádnosti
nevyrobí lacinější zboží
pro konsumenta, vyrobí-li dobře vůbec, ale
zničí při tom existenci dosavadních
pracovníků, roztroušených po celé
republice. A děje se tak dokonce za účelem
ubíjení soukromého podnikání,
které se v tomto oboru osvědčilo již
v době první republiky a rozšířilo
dobrou pověst naší výroby prádla
do celého světa. (Potlesk.) Tyto plánovací
tendence, jdoucí proti zájmům osazenstva
dosavadních podniků, nutno odsoudit. Je známo,
že máme u nás mnoho textilního zboží
pro export, hlavně konfekce, které nemůžeme
prodati do ciziny z toho důvodu, že je o čtvrtinu
a o třetinu dražší nežli zboží
od konkurence. Mnohé podniky znárodněné
i soukromé uvažují dnes o tom, prodati toto
exportní zboží domácímu trhu,
a to o čtvrtinu či o třetinu dráže,
nežli se prodává do ciziny, aby si tak získaly
běžný provozní kapitál, který
mají v tomto neprodejném zboží investovaný.
Toto počínání nelze schvalovati, neboť
jde vlastně o jistý druh dumpingu, který
nám může velmi škodit při obchodních
smlouvách s cizinou. Vedle toho je tím poškozován
domácí konsum, neboť musí zboží
vyráběné doma kupovati dráže,
nežli je kupuje cizina, a tím se podporuje v tuzemsku
drahota a toto zboží se stává cenově
pro široké vrstvy nepřístupným.
Kdysi jsme podobnou politiku dělali v cukru a bylo na ni
zejména v kruzích socialistických jako na
nesociální poukazováno. Dnes stejnou politiku
děláme v textilu, automobilech i v jiném
zboží na úkor domácího konsumu,
který nemůže za to, že naše znárodněné
podniky nedovedou hospodárněji vyrábět,
že mají neúměrnou osobní i věcnou
režii a nemají všude ve vedení stoprocentní
odborníky. Na tyto nedostatky nemůže doplácet
široký konsum, který od znárodnění
očekává zlevnění a nikoliv
zdražování a který je již beztak
zatížen z 60 % nepřímými konsumními
daněmi, jež také zasahují do cen a způsobují
drahotu. Proto nedostatky výrobní a obchodní
organisace znárodněné výroby se nesmějí
vybíjeti na účet domácích konsumentů,
beztak již postižených stoupající
drahotou a nedostatkem potravin následkem letošní
neúrody.
Že k úspěchu, je-li nějaký v
národních podnicích, přispívá
preferování v přídělu materiálu,
je všeobecně známo. Soukromý sektor
dostane jen zlomek svých potřeb polotovarů
od znárodněného klíčového
průmyslu. Co však mají soukromé podniky
se svým zaměstnanectvem dělat? Kde je zde
splnění košického programu a kam směřuje
toto plánování?
Při stanovení zásad a konkrétní
náplně příštího plánu
budoucí pětiletky nutno ponechati v rámci
uložených směrnic iniciativu podnikatelům,
aby se při podrobném provádění
nemuselo přistupovat ke korekturám, jež pan
ministr připouští již v dosavadní
dvouletce.
Ústřední plánovací komise má
jistě nejlepší vůli splnit svůj
úkol co nejlépe. Ale další instance
v provádění dělají z plánu
dogma, jež váže v jednotlivostech účinnější
řešení úkolů bystrými
a schopnými hlavami z řad podnikatelů. Nesmíme
zapomínat, že plán představuje řetěz
předpokládaných skutečností,
jenž hrozí každou chvíli přetržením,
neuskuteční-li se mnohé z předpokladů
jeho článku. Spojovati ohrožené články
řetězu dovede jistěji a pružněji
pohotová hlava podnikatelova než těžkopádnost
byrokratů. Budeme proto usilovat o větší
podíl na odpovědnosti ve výrobě pro
volené zástupce průmyslu a menší
autoritářství stranicky jmenovaných
lidí pomocných institucí. Zatím jsme
svědky mnohého diletantství, jež při
nedostatku praktické odbornosti nám plánuje
spíše pro bídu, než aby přispělo
k blahobytu a štěstí všeho československého
lidu, jak nám pan ministr v závěru svého
exposé slibuje.
Při statistických číslech uváděných
panem ministrem průmyslu nutno míti na zřeteli,
že statistiky nevystihují skutečnou hospodářskou
situaci. Potěšitelnou skutečností by
bylo, že výsledky fakturované výroby
u jednoho zaměstnance národních podniků
jsou o 8.6 % příznivější nežli
v podniku soukromém. Ale podle Průmyslového
věstníku č. 42 činí podíl
jednoho zaměstnance na hodnotě veškerého
odbytu v podnicích soukromých o 20,8 % více
než v podnicích národních. Víme,
že statistiky jsou ve výrobě pomůckou
a že mají sloužiti jen k povšechné
orientaci. A takovýchto statistik o výsledcích
plánované výroby máme dosti. Ale životní
úroveň přece jen stále klesá.
Dejte národu rámcový plán hospodářský
podle rozdělení dosažitelných surovin
a dejte mozkům tisíců vtipných českých
hlav možnost tyto suroviny účelně zpracovat
ve prospěch národa. Připouštíme
plánování rámcové jako řízení
přídělového systému při
nynějším nedostatku surovin, ale detailní
hru čísel a stálé zužování
soukromého sektoru podnikatelského odmítáme,
poněvadž tam nevidíme cestu vzhůru pro
celý národ.
V závěru všeobecné stati svého
výkladu zmínil se pan ministr o problémech
mravních. Vliv demoralisace na výrobu nelze podceňovati.
Zjevy uváděné panem ministrem jako útěk
od těžké práce, nedostatek pocitu odpovědnosti,
lehkovážné nazírání, liknavost
v plnění přikázaných úkolů
a hlavně pak nevážnost k vydělaným
penězům, jsou všeobecně známé.
A přece jsem přesvědčena, že
nejdeme na samý kořen věci. Jediným
pilířem dobré morálky je Bůh,
zakotvený v srdcích lidí a ve svědomí
člověka. Čím však přispíváme
k tomu, aby křesťanský duch, jenž zjemnil
evropského člověka, zakotvil v každém
členu národa a dal mu sílu k sebezapření
a k oběti, bez nichž se stává svět
vlčincem? Morálka se nedá vykouzlit učenými
frázemi, tu nutno pěstovat od útlého
mládí v rodině, ve škole a v kostele.
To činí naše církve, především
církev katolická, a činí tak i u dospělých,
poukazujíce stále v duchu českého
přísloví na ono věčně
platné, že "bez božího požehnání
marné všechno namáhání".
Dejte náboženství širokou možnost,
odstraňte překážky, poskytněte
pomoc a vychová vám národ, v němž
nebude člověk člověku vlkem, ale bratrem
bratru a soudruhem soudruhu a nikdy vykořisťovatelem
vykořisťovaného.
Ve zprávě o výsledcích těžby
uhlí marně hledáme naději na zlepšení
zásobování našich domácností
uhlím. Zvláště v rodinách, mají-li
děti, kde nutno topit a udržovat trochu tepla ve dne
v noci, nebo u starých a nemocných lidí je
situace v zásobování otopem kritická.
Ženy by také rády věděly, proč
se do domácností nedostává uhlí
lepší jakosti; není přece hospodárné
dovážet draho uhlí, z něhož zbývá
v kamnech více popela a škváry, kterou popeláři
nestačí ani vyvážet. V obytných
místnostech je z takového uhlí více
prachu než tepla. Podle statistik dosáhla výroba
zvýšení, je ovšem otázkou, zdali
dnešní výroba dodala vesměs uhlí
kvalitní, či zda bylo tohoto stupně výroby
dosaženo na úkor kvality.