Předseda Jos. David.
Místopředsedové: Hodinová-Spurná,
Petr, dr Ševčík, Tymeš,
Komzala.
Zapisovatelé: Smejkal, Sova
Člen vlády: státní tajemník
dr Clementis.
214 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: gen. tajemník NS dr Madar;
zástupci gen. tajemníka NS dr Záděra,
dr Ramajzl.
1. Zpráva výboru zahraničního o listu
presidenta republiky (tisk 697), kterým se předkládá
ústavodárnému Národnímu shromáždění
k projevu souhlasu mírová smlouva s Italií
(tisk 800).
2. Zpráva výboru zahraničního o listu
presidenta republiky (tisk 698), kterým se předkládá
ústavodárnému Národnímu shromáždění
k projevu souhlasu mírová smlouva s Finskem (tisk
801).
3. Zpráva výboru zahraničního o listu
presidenta republiky (tisk 699), kterým se předkládá
ústavodárnému Národnímu shromáždění
k projevu souhlasu mírová smlouva s Bulharskem (tisk
802).
4. Zpráva výboru zahraničního o listu
presidenta republiky (tisk 700), kterým se předkládá
ústavodárnému Národnímu shromáždění
k projevu souhlasu mírová smlouva s Rumunskem (tisk
803).
5. Zpráva výboru zahraničného o liste
prezidenta republiky (tlač 701), ktorým sa predkladá
ústavodarnému Národnému shromaždeniu
k prejavu súhlasu mierová smluva s Maďarskom
(tlač 804).
Místopředseda Tymeš (zvoní):
Zahajuji 74. schůzi ústavodárného
Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 1, odst. 4 jedn. řádu dal
jsem na dnešní schůzi posl. dr Štefánikovi,
Cvinčekovi, St. Novákovi; na včerejší
a dnešní schůzi posl. dr Bellušovi,
dr Böhmovi, inž. Filovi, Fraštackému,
dr Joskovi, dr Kvetkovi, Polákovi,
inž. Stykovi, Ferjakovi, dr Kočvarovi;
dodatečně na včerejší schůzi
posl. Konvalinovi.
Přistoupíme k projednávání
pořadu schůze, jímž je
1. Zpráva výboru zahraničního o
listu presidenta republiky (tisk 698), kterým se předkládá
ústavodárnému Národnímu shromáždění
k projevu souhlasu mírová smlouva s Italií
(tisk 800).
2. Zpráva výboru zahraničního o
listu presidenta republiky (tisk 898), kterým se předkládá
ústavodárnému Národnímu shromáždění
k projevu souhlasu mírová smlouva s Finskem (tisk
801).
3. Zpráva výboru zahraničního o
listu presidenta republiky (tisk 699), kterým se předkládá
ústavodárnému Národnímu shromáždění
k projevu souhlasu mírová smlouva s Bulharskem (tisk
802).
4. Zpráva výboru zahraničního o
listu presidenta republiky (tisk 700), kterým se předkládá
ústavodárnému Národnímu shromáždění
k projevu souhlasu mírová smlouva s Rumunskem (tisk
803).
5. Zpráva výboru zahraničného o
listu prezidenta republiky (tlač 701), ktorým sa
predkladá ústavodarnému Národnému
shromaždeniu k prejavu súhlasu mierová smluva
s Maďarskom (tlač 804).
Zpravodaji jsou: k odst. 1 posl. Štěpán,
k odst. 2 posl. Evž. Erban, k odst. 3 posl. Šling,
k odst. 4 posl. dr Horáková, k odst. 5 posl.
Bašťovanský.
Nyní přistoupíme k společné
rozpravě.
Přihlášeni jsou tito řečníci:
pp. posl. dr Bernard, dr Bartuška, dr Jan Stránský,
Novomeský, Plojhar, dr Hodža.
Uděluji slovo prvnímu řečníku,
p. posl. dr Bernardovi.
Posl. dr Bernard: Slavná sněmovno, paní
a pánové! Domnívám se, že můžeme
uvítat uzavření mírových smluv
s bývalými spojenci Německa jako významný
krok k mírovému uspořádání
poválečné Evropy. Končí se
tím i pro nás po stránce právní
období, kdy jsme byli - nikoli naší vinou a
nikoli podle našeho přání - ve válečném
stavu se všemi těmito zeměmi. Ale můžeme
si říci, že ta neblahá politika reakčních
vlád, která nakonec všechny tyto země
dovedla po bok nacistického Německa, neodpovídala
vůli lidu těchto zemí. Byly to země,
v nichž demokratické řády zapustily
jen slabé kořeny a v nichž zaostalý
systém hospodářský a sociální
byl vhodnou základnou pro působení reakčních
politických směrů, které se nakonec
zasadily o provádění dobrodružné
zahraniční politiky, jež tyto země dovedla
do válečného stavu se Spojenci.
Bylo ovšem třeba násilných převratů,
organisovaných často zvenčí za zřejmé
podpory nacistického Německa, k tomu, aby byly tyto
země naplno zařazeny do válečného
úsilí států Osy. Bylo to jasně
patrno zejména v Rumunsku, kde bylo třeba co největšího
násilí a krveprolití k tomu, aby se Rumunsko
stalo v posledních letech války spojencem nacistického
Německa. Je však třeba uznat, že lid téměř
ve všech těchto zemích použil v posledních
letech války všech příležitostí
k tomu, aby obrátil zbraně proti svým dosavadním
spojencům a aby podle svých sil odčinil těžké
důsledky chyb, kterých se dopustily dřívější
reakční vlády, a pomohl spravedlivé
věci Spojenců.
Musíme s vděčností vzpomenout, že
to byli příslušníci rumunské
armády, kteří bojovali na území
naší republiky a z nichž mnozí položili
i životy ve společném boji proti našemu
nepříteli. Ale nemělo by býti zapomínáno,
že i pokud jde o Italii, nebyl fašistický režim
svržen jen úsilím spojeneckých armád,
ale i povstáním italského lidu v severní
Italii, které bylo velkým přínosem
pro společné úsilí spojeneckých
armád.
Je proto pochopitelné, že jsme hledali cestu k těmto
zemím již před schválením mírových
smluv, a myslím, že by měl parlament ocenit
zejména úsilí naší vlády,
která se snažila o nejpřátelštější
poměr k Bulharsku a Rumunsku ihned po ukončení
války. Ve všech těchto zemích, později
však také v Maďarsku, byly provedeny dalekosáhlé
reformy hospodářské a sociální,
především pozemková reforma, které
znamenají, že dřívější
politická reakce ztratila hospodářskou základnu
své dosavadní moci. Chceme věřit,
že tím všechny tyto země nastoupily cestu
k demokratickému vývoji a že se tento nový
vývoj projeví i v jejich zahraniční
politice a tím vším bude vytvořena příznivá
atmosféra k vyřešení palčivých
a dosud nevyřešených problémů,
které jsou zejména mezi námi a Maďarskem.
Pro nás pak je důležité, že mezi
těmito zeměmi jsou tři země středoevropské
a že je v našem zájmu, aby vztahy vůči
nim byly co nejužší, abychom se s nimi sešli
v nejživější spolupráci, zejména
na poli hospodářském. Jsou to země,
které, pokud jde o hospodářský život,
se mohou ideálně doplňovat, a můžeme
očekávat, že jejich hospodářská
spolupráce povede i k širší spolupráci
politické, tak, aby nikdy v budoucnu nedocházelo
mezi nimi ke konfliktům nebo dokonce k válečnému
stavu.
Před naší zahraniční politiku
se tak znovu s osudovou přímo pravidelností
vracejí staré a smělé plány,
které se před českou politiku vracely již
od dob Palackého. Vždyť se všemi těmito
státy, zejména však s Polskem a i s Rakouskem,
máme tolik společných zájmů,
že je v zájmu obyvatelstva všech těchto
zemí, aby zde byly položeny základy k trvalé
a pro všechny státy výhodné spolupráci.
Jestliže dříve byly všechny tyto plány
jen sny a ideály, které nemohly být uskutečněny
v době, kdy tato část Evropy byla ovládána
především habsburskou monarchií, hohenzollerským
Pruskem nebo carským Ruskem, pak dnes vidíme, jak
podstatně se situace změnila a jak to, co bylo před
desítkami let marným snem, může se státi
předmětem realistické politiky dneška.
Vždyť v této části Evropy v očích
všech těchto národů nesmírně
stoupl prestiž Sovětského svazu, jemuž
tyto národy vděčí za to, že znovu
získaly svoji svobodu. Ve všech těchto zemích
byly položeny základy plánovaného, hospodářství;
vytváří se tedy skutečně nová
situace, ve které tyto národy opravdu mohou býti
pány svého osudu a svobodně rozhodnouti o
vzájemné spolupráci, aby již nikdy nebyly
nástrojem sil cizích, jak tomu bylo dříve.
Toto poznání postupně získává
nové a nové stoupence ve všech těchto
zemích a my sami jsme měli příležitost
přesvědčiti se o tom, na obou poválečných
mezinárodních socialistických konferencích,
které podrobně diskutovaly o všech těchto
problémech. Finsko a Italie jsou sice země zeměpisně
nám vzdálené, ale dovolte mi vyslovit naději,
že schválení mírových smluv s
nimi otevře cestu i k sblížení s těmito
dvěma zeměmi a k navázání přátelských
vztahů s nimi.
Paní a pánové, domnívám se,
že na předložených mírových
smlouvách měli bychom si ještě všimnouti
jedné důležité okolnosti. Přes
všechny obtíže a ostré spory, které
vyznačovaly loňskou mírovou konferenci pařížskou,
smíme snad přece jen v těchto smlouvách
viděti společné dílo všech států
a zejména všech velmocí, a budiž nám
dovoleno, abychom v nich viděli příklad společného
postupu všech Spojenců, který je základní
podmínkou trvalého evropského a světového
míru. Přejeme pak všem národům,
kterých se tyto mírové smlouvy týkají,
aby byly co nejdříve přijaty do Spojených
národů, aby tam po boku ostatních národů
světa mohly svým podílem přispěti
k budování evropského a světového
míru.
Paní a pánové, klub poslanců soc.
demokratických souhlasí s tím, aby parlament
schválil předložené mírové
smlouvy. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš: Dalším
řečníkem je p. posl. dr Bartuška.
Dávám mu slovo.
Posl. dr Bartuška: Pane místopředsedo,
paní poslankyně, páni poslanci!
Dovolte mi, abych jménem klubu poslanců komunistické
strany Československa pronesl několik poznámek
k výkladu pana státního tajemníka
dr Clementise o ratifikaci mírových smluv
s Italií, Maďarskem, Rumunskem, Bulharskem a Finskem.
Již úvodem pokládám za spravedlivé
říci, že československá delegace
ve všech komisích pařížské
konference, zejména v komisi politické, musela vést
tvrdý a taktický složitý boj a že
učinila vše, co bylo v jejích silách.
Za to zaslouží dík všeho českého
a slovenského národa. Dost značný
časový odstup od pařížské
konference a následné události v mezinárodním
světě právě potvrzují, že
je správné a jedině v zájmu českého
a slovenského lidu, když naše československá
zahraniční politika, vědoma si všech
změn politické a sociální tvářnosti,
řeší každou, tedy i dílčí
otázku v souladu s hlavním úkolem československé
zahraniční politiky, t. j. se zajištěním
bezpečnosti republiky a její pokojné výstavby.
Plníc tento úkol vychází československá
zahraniční politika z toho, že nejpevnější
zárukou naší bezpečnosti a státní
nezávislosti i samé existence českého
a slovenského národa je pevný svazek spojenecký
se Sovětským svazem a úzká spolupráce
s ostatními slovanskými národy. Budování
poválečného světa nutně v sobě
zahrnuje likvidování války formou mírových
smluv. A tady je důležité, aby mírové
smlouvy znamenaly nejen likvidaci následků války,
ale do značné míry i likvidaci příčin
války. Naše posice při řešení
mezinárodních problémů, v daném
případě mírových smluv se satelitními
státy, byla proto ovládána upřímnou
spoluprací s našimi spojenci a poctivou snahou o spolupráci
se všemi demokratickými národy. Vyjádřila
tím jistě zájem všeho českého
a slovenského lidu na upevnění míru,
na upravení a stabilisaci poválečných
vztahů s jinými státy. Československo
se aktivně účastnilo na rokování
a rozhodování všech komisí pařížské
konference jako činitel, který byl ve stavu vojny
se satelitními státy, ale také sám
se účastnil podstatnějšími silami
bojů proti nepřátelským státům.
A tu lze říci, že pět mírových
smluv vcelku odpovídá požadavkům demokratické
veřejnosti. Tyto mírové smlouvy, jejichž
ratifikace skončí právnicky stav války
mezi námi a těmito státy, vyjadřují
jednak trest za účast na válce po boku fašistické
Osy a zadostiučinění za škody z této
agrese, jednak jsou ovládány myšlenkou nezasít
zbytečné překážky rozvoje zdravých
vztahů s těmito státy.
Můžeme tedy říci, že mírové
smlouvy otevírají širokou cestu demokratického
rozvoje a tvůrčí práce těmto
státům i mezinárodnímu míru
a spolupráci vůbec. V tomto smyslu jsou tedy mírové
smlouvy velkým příspěvkem v budování
poválečného světa. Jsou výsledkem
dohody a zdravého kompromisu. Rozdílná cesta
na pařížské konferenci, kde se objevila
snaha nahradit jedině zdravou základnu k překonání
rozporů, totiž dohodu, t. zv. hlasovací matematikou,
a cesta v New Yorku, kde znovu ožila snaha po dohodě
a byla zvolena míra zdravého a únosného
kompromisu, která nakonec dala za pravdu i naší
československé delegaci, svědčí
o tom, že i tak zv. nepřekonatelné rozpory
mezi velmocemi možno překonat.
A nyní dovolte, paní a pánové, abych
obrátil pozornost k jednotlivým smlouvám.
Pokud jde o smlouvu s Bulharskem a Rumunskem, vyjádřili
jsme svůj poměr k těmto národům
již tehdy, když jsme se snažili jim přátelsky
pomoci v úsilí zbavit se posledních zbytků
svých režimů, které je zavlekly do války,
a když konečně v závěrečné
fázi války stály s námi v jedné
řadě proti společnému nepříteli.
Tyto lidově demokratické státy důsledně
jdou novou cestou, hubí všechny zbytky fašismu
a důsledně upevňují ve své
zemi demokratický režim. Není pochyb, že
touto cestou dosáhnou pro své národy blahobytu
a štěstí, a je také jisté, že
touto cestou daly již velký přínos k
poválečné stabilisaci Evropy, přínos
k upravení míru a bezpečnosti nás
všech.
Proto schvalujeme postup naší delegace v otázce
Sedmihradska za právo Rumunska proti nárokům
Maďarska a v otázce Bulharska proti nároku
Řecka, které žádalo územní
ústupky od Bulharska. Jistě byl také správný
a opodstatněný návrh naší delegace,
aby v textu mírové smlouvy byla uznána Rumunsku
aktivní účast na straně Spojenců
v závěrečné fázi války,
a litujeme jen, že nezískal potřebné
většiny. Jsme pevně přesvědčeni,
že demokratický tábor v těchto zemích,
který provedl hluboké zásahy do hospodářské
oblasti, který potvrdil rovnoprávnost národnostní,
který zavedl lidový a demokratický systém
do správy, prostě zajistil svrchovanost lidu a kontrolu
lidu nad správou zemí, má stejný bezprostřední
zájem jako my na ustavení pevného a trvalého
míru na celém světě, na odstranění
různých tendencí imperialistické agrese
a na zajištění tvůrčí
práce každému národu.
Vítáme proto, že po uzavření
široké hospodářské, obchodní
a kulturní dohody s Bulharskem a po uzavření
kulturní a stanovení zásad obchodní
a hospodářské dohody s Rumunskem dojde v
nejbližší době k uzavření
spojeneckých smluv jak s Bulharskem, tak i s Rumunskem.
Touto cestou mezinárodní spolupráce a přátelských
vztahů a styků mezi státy na základě
respektování práv a spravedlivých
zájmů každého jednotlivého státu
přispíváme k zajištění
míru v Evropě a v celém světě.
V tomto duchu postupovala naše delegace i v otázce
Terstu, když byla projednávána v politické
komisi italské. Styky mezi Federativní lidovou republikou
Jugoslavií a republikou Československou jsou určovány
smlouvou o přátelství, vzájemné
pomoci a mírové spolupráci. Proto také
všestranná spolupráce národů
Československa a Jugoslavie, kterým tolik leží
na srdci mír a spravedlnost, neznala mezi a výhrad
ani v této otázce.
Náš postup při řešení ustanovení
§ 79 mírové smlouvy s Italií, kde jsme
se po dalším jednání zřekli zvláštním
prohlášením výhod z tohoto ustanovení,
dozná jistě pochopení na straně Italie
a pomůže zlepšit najmě hospodářské
a jiné vztahy s Italií.
Uzavřením míru s Italií otevírá
se i pro Italii široké pole rozvoje a tvůrčí
práce. Italie však má osud svůj ve vlastních
rukou. I ona musí jíti tou cestou, že vyhubí
všechny zbytky fašismu, a záleží
jen na ni, jak dalece bude ochotna skoncovat se svou minulostí.
I Italie musí důsledně upevňovat ve
své zemi demokratický režim. Jen touto cestou
dosáhne pro svou zemi blahobytu a štěstí;
je to také nejschůdnější cesta
dalšího rozvoje v zájmu Italie samé
i v zájmu mezinárodního míru a spolupráce
s demokratickými státy. Bohužel schopnost vládnoucích
kruhů současné Italie, skoncovat se zbytky
fašismu, které se ještě silně projevují
uvnitř země, vzbuzuje vážné obavy.
Zcela nevhodný je tón, kterým některé
italské živly hovoří o mírové
smlouvě s Italií a o problémech z ní
vyplývajících. Není správnou
cestou mezinárodní spolupráce, považovati
za možné podepsání smlouvy a současně
vyzývat k tomu, aby byla porušována. Vládnoucí
kruhy Italie by si měly uvědomit, že to odporuje
především zájmům Italie samé.
Nejdůležitější otázkou pro
nás byla na pařížské konferenci
mírová smlouva s Maďarskem. Pozdější
vývoj události v Maďarsku dal za pravdu naší
delegaci, když přijímala opatrně hlučné
dovolávání se demokracie u některých
zástupců na mírové konferenci, i když
byla cele ovládána snahou, že je třeba
vytvořit objektivní předpoklady pro demokratisaci
Maďarska. Třebas to nelze generalisovat, nejsme daleko
pravdy, když tvrdíme, že mnohé potíže
způsobovali lidé, kteří již dávno
desertovali od skutečné demokracie, kteří
brojili proti vlastní republice a usilovali o obnovení
starého režimu. Po odstranění spiklenců
a reakčních elementů z veřejného
života maďarského, po upevnění
spolupráce demokratických sil důsledným
dodržováním jednotné fronty maďarských
komunistů a sociálních demokratů chceme
doufat, že se vyjasní československo - maďarské
vztahy a oba sousední národy a státy najdou
cestu k upřímné a úspěšné
spolupráci. Nové vládě v Maďarsku
připadne ne lehký úkol, jak najít
nejlepší řešení k odstranění
příčin, které ruší dobrou
spolupráci.