Tím se nechci dotýkat katastrofy zemědělců
samých, kde se bude hospodařit na dluh, kde to sahá
na kořen existence, kde se pracovalo, jak jsem napsal před
14 dny, celý rok beze mzdy, kde se to projeví nízkou
životní úrovní, kde to bude žádat
velmi mnoho různých podpor se strany vlády
v podobě půjček a uvolnění
vkladů, ale prosím, kde to bude koneckonců
vyžadovat i velikého příspěvku
se strany státu.
Padla tady s této tribuny slova, že pan předseda
vlády v Jihlavě uznal, že my u nás máme
nejlacinější chléb. Ano, nejlacinější
chléb, to znamená, že zemědělec
pracoval nejlaciněji, a nyní přichází
vláda k uznání této skutečnosti
s příplatky, které se staly velkým
politickým problémem v našem státě.
Pan ministr zemědělství prohlásil
ve svém rozhlasovém projevu, že to, co zemědělci
dostali, je úspěchem zemědělské
politiky, úspěchem také strany komunistické.
A prosím, ve "Funkcionáři komunistické
strany", čís. 16, vydaném 31. srpna
t. r., - a to není podhozeno, to je koupeno na Příkopech
- je doslova psáno, toto: "Komunističtí
ministři navrhnou proto vládě, aby k výkupním
cenám pšenice, ječmene, též osiva,
ze sklizně 1947 byl vyplacen zvláštní
mimořádný příspěvek
130 Kčs za 1 q při dodávce učiněné
do 31. října 1947 a příplatek 115
Kčs za 1 q při dodávce od 1. listopadu do
31. prosince 1947." Toto je oficiální stanovisko
strany, která pro sebe vyinkasovala, že to, co se
zemědělství v podobě příplatků
dostalo, je jejím činem.
Včera bylo s této tribuny mým klubovým
kolegou řečeno: "Nechceme žádných
milodarů, my chceme jen, aby zemědělská
práce byla placena tak jako každá práce
jiná". A já v důsledku toho, když
příplatky byly větší a staly
se mimořádnou příležitostí
pro politické krise v našem státě, se
táži pana ministra zemědělství
a prosím, aby této sněmovně a zemědělským
poslancům a československým zemědělcům
bylo odpověděno: Jaká je světová
cena pšenice, žita a ječmene? Jaká je
cena těchto druhů obili na světových
trzích a jaká je na hranicích našeho
státu? Míním cenu obili k nám dováženého.
Táži se pana ministra, kolik by stát platil
miliard, kdybychom dováželi toto obili na výživu
našeho obyvatelstva, a kolika miliardami z dováženého
obilí bude stát intervenovat? Aby zde bylo patrno:
oč dostává tuzemský zemědělec
méně nežli zemědělec ve světě?
To je jedna otázka. Je však také jeden návrh
a názor. Zdali by nebylo možno získávat
úhradu nejen na účet předepsaných
dávek, nejen po velké intervenci prodávat
chléb a pečivo, ale zda by pro některé
skupiny s vysokým důchodem, s nadměrným,
ne průměrným. u nás nebylo možno,
aby si každý zaplatil chléb a pečivo
v té částce, kolik opravdu stojí?
Činím tento návrh jenom proto, poněvadž
jsem rozpitval, kolik připadne na jednu osobu při
té velké intervenci, kterou podniká stát
a přispívá na cenu zemědělské
práce. My jsme při malé intervenci platili
na metrický cent 104 Kčs, u žita 134 Kčs,
nyní po návrhu vlády budeme u pšenice
při velké intervenci doplácet 304 Kčs
a u žita 284 Kčs. To se nám projevuje v ceně
chleba a pečiva tímto způsobem: Dáváme-li
na osobu měsíčně 101/2
kg obilovin, t. j. 61/2 kg chleba a 4 kg
pečiva, je zdražení při 101/2
kg měsíčně 24 Kčs 5 haléřů.
Máme-li průměr našich domácností
tříčlenný, projevuje se účet
první a druhé intervence státu pro tříčlennou
rodinu v částce 72 Kčs 15 h. Domnívám
se, že pro tyto nositele vysokých důchodů
by to nebyla taková položka, kde by se mohlo mluvit
o snížení životní úrovně,
zvláště když na druhé straně
uvážíme, že zvýšení
lístků do biografů bylo provedeno o celou
jednu třetinu a československá veřejnost
to přijala bez protestu.
V problému výroby rostlinné jde také
o problém krmiv. My jsme, slavné shromáždění,
podle dvouletého plánu měli dovézt
35 až 36.000 vagonů krmiva. Na jaře letošního
roku jsme nakoupili 3.000 vagonů krmiv, ale dovezli toliko
1.100 vagonů. Tato okolnost způsobila, že nemáme
dnes žádnou reservu pro výživu dobytka
a že je dnes skutečně ohrožena výroba
mléka, tuků a také masa. Chci konstatovat
jednu skutečnost. Proč nepoužilo ministerstvo
zemědělství v březnu a v dubnu, kdy
ve světě krmiva byla, našich prostředků
ze zemědělské výroby, vyvezeného
zboží, to znamená z brambor, cukru, chmele
a sladu, kdy jsme získali skoro celé 4 miliardy
na cizích devisách, těchto prostředků
k tomu, abychom si přivezli nějaká krmiva?
A proto se dostáváme dnes do situace po neúrodě
strašlivé, kdy nám chybí 86 až
95.000 vagonů krmiv, abychom mohli udržet svoji živočišnou
produkci.
O živočišné produkci odpověděl
včera kolega Ševčík na interpelaci
kolegy Nepomuckého, jak si představuje toto
řešení: snížit okamžitě
stav dobytka na míru únosnosti a výživy.
Šetřit musíme a můžeme jen s krmením.
Nezkrmit dnes všechno, aby zůstalo po Novém
roce na krmení toho, co tvoří základ
naší výroby živočišné,
to je udržení matek, krav a dojnic. To znamená
především udržet produkční
stav, který by zabezpečoval náš konsum
mléka.
Zde je potřebí vyjádřit se v číslech.
1. ledna 1947 jsme měli 3,931.000 kusů dobytka.
Jestliže ubylo v celé Československé
republice podle úbytku v českých zemích
5.8 %, tak máme dnes o 225.000 kusů méně,
čili objevuje se nám stav 3,700.000 kusů
dobytka. Protože je nedostatek krmiva, můžeme
s jedním poctivě kalkulovat: s úbytkem váhy
průměrně 50 kg na jednom kusu. Když
nám ubude na jednom kusu z titulu nedostatku váhy
50 kg masa, ztratíme republice, protože nemáme
dostatek krmiva, 185,000.000 kg masa živé váhy.
Protože čítáme se 40 % mrtvé
váhy, ztratíme ve skutečnosti pro náš
konsum 74,000.000 kg masa, z kterého by nemělo nic
národní hospodářství, z kterého
by neměl nic konsument. Těchto 74 milionů
kg masa by bylo zásobovací kvotou na celé
tři měsíce. A proto hájíme
zásadu: zabíjet, konservovat, zapeklovat, zmrazovat.
Zachránit maso, které dnes máme, mimořádným
způsobem a dát je třeba do konsumu, nežli
bude ztraceno tak, že by z něho neměl nic ani
konsument, ani zemědělec.
Musíme se ptát po jednom: Od UNRRA jsme získali
asi 16 konserváren. Kolik těchto konserváren,
které byly uskladněny v Bělé pod Bezdězem,
bylo uvedeno v činnost, abychom mohli v těchto mimořádných
dobách konservovat maso a učinit opatření,
aby bylo toto maso zabezpečeno pro doby budoucí?
Dnes se jeví úžasný pokles produkce
mléčné. Máme hlášeno,
že je o 30 - 50 % méně denního svozu
mléka, nežli jsme měli v měsících
předežňových, jarních a nežli
jsme měli v minulém roce. Důsledek nedostatku
krmiva. A proto v naší politice zemědělské,
v zájmu udržení krav-matek a produkčního
stavu musíme dělat jen jedno: starat se o krmivo,
krmivo a krmivo. Ze Sovětského svazu máme
přislíbeno 28.000 vagonů, z Rumunska 25.000
vagonů, jenom je potřebí, abychom z těchto
příslibů v době co nejkratší,
ještě před vánocemi, k nám něco
získali a zajistili živoucí stavy.
Pokud jde o problém prasat, máme dnes stav v republice
2,600.000 kusů, pro něž po Novém roce
nebude dostatek krmiva. Máme 12.000 pohotových selat,
která nemají nijakého odbytiště.
Zde je jediná cesta, cesta k snížení
váhy porážených kusů, aby se
učinilo místo pro čekajících
12 tisíc selat, která mohou být zařazena
do stavu výkrmu jedině, když pro ně
bude k disposici 50.000 centů krmiva.
Krmivová politika je základem pro politiku výživy
národa masem, mlékem, tukem. Pan ministr zemědělství
ve svém exposé učinil příslušné
návrhy, jakým novým způsobem řešit
tuto problematiku. Navrhuje přesuny dobytka z krajů,
kde krmivo není, do krajů, kde krmivo je. Dovolí
mně pan ministr i slavná sněmovna, abych
v tomto směru učinil návrh opačný?
Raději dovoz krmiv tam, kde je dobytek, poněvadž
péče vlastníka o dobytek je vyšší
hodnotou, která nemůže být přehlížena,
a lepším způsobem by bylo o zajištění
dobytka postaráno.
Pan ministr zemědělství navrhuje také
výkup dobytka státními statky. Na Sedlčansku
byl učiněn pokus. Bylo tam svedeno přes 70
kusů, aby je ministerstvo zemědělství
vykoupilo. Ministerstvo vykoupilo toliko 7 kusů přednostních,
prvotřídních, a ostatní poslalo zemědělcům
domů. Státní statky, protože budou brát
od sedláků jen dobrý dobytek, dostanou přednostně
příděl krmiv. Mám dojem, že by
na bídě a těžkých poměrech
našich zemědělců takovýmto způsobem
vydělávaly státní statky.
Já bych doporučoval ve vyživovací politice
méně těch radikálních přeměn,
které povaha našeho zemědělce nesnáší,
a více přizpůsobivosti k jeho duši,
která volá po klidu, míru a pokoji, aby mohl
pracovati. V zemědělství bude zle. Bude velmi
těžký rok. Zemědělec přivítá
příplatky, ale bude chtít míti zajištěnu
cenu i pro budoucnost.
Jako zemědělcům bude v tomto roce zle, bude
a je zle také státním zaměstnancům.
Stejně i důchodcům všeobecného
pensijního ústavu, jako důchodcům
Ústřední sociální pojišťovny.
Pro všecky ty tři bude muset hledat vláda řešení,
jak při příplatcích, tak i při
úpravě platových požadavků. Já
to konstatuji jako zemědělec, zemědělec
strany čs. národních socialistů proto,
aby státní zaměstnanci měli vědomí,
že jejich bolestí si všímají nejenom
zástupcové státních zaměstnanců,
ale i všichni příslušníci národa,
zejména všichni příslušníci
naší strany, a že jsou to také zemědělci,
kteří chtějí jejich otázku
řešit stejně, jako uvítali pochopení
státních zaměstnanců, že chtějí
řešit bolesti zemědělské. (Potlesk.)
Pan kol. Smejkal i pan kol. Gottvald zde podávali
návrh určitého plánu zemědělské
politiky dlouhodobé. Slavná sněmovno, svět
je ve varu, je také na přelomu a nedává
jasného výhledu, a proto není konstruktivní
takový návrh, který chce dělat politiku
a la longue, když není svět v bezpečí
a národ potřebuje zítra chleba. Pak potřebujeme
míti takový zemědělský plán,
který by zajistil jeho výživu. Proto mi dovolte,
abych playdoval jménem svých kolegů pro uskutečnění
takových výrobních plánů, které
na jaře přištiho roku budou zabezpečovati
výživu celého národa. (Potlesk. -
Posl. dr Falťan: Čo siať, čo navrhujete?)
Od zeleniny počínaje vše, poněvadž
ta nejdřív a nejčasněji roste a v
míře největší. Já bych
chtěl konstatovat jedno, co se týká nás
zemědělců strany národně socialistické
s hlediska politického: věrnost československému
socialismu (Veselost. - Různé výkřiky.)
a věrnost spolupráci na platformě Národní
fronty a proti tvoření jakýchkoli bloků!
(Potlesk. - Výkřiky komunistických poslanců.)
To je jednomyslné a jednoznačné prohlášení,
které naší veřejnosti adresujeme.
Chci věřit jen tomu: že kdyby byl pan ministr
zemědělství svoji politiku od 5. května
1945 řídil hledisky odbornými, hledisky zemědělskými
a ne stranickými a politickými, nebylo by na vesnici
tolik zneklidnění, byl by tam klid, mír a
pokoj, i kdybychom prováděli košický
program a program vlády Gottwaldovy, který jsme
přijali, bez těchto rušivých zásahů.
Pak bychom nemuseli mluvit o tom velikém manku, které
se nám dnes v naší vyživovací situaci
objevuje, totiž o manku 15.000 vagonů obilí
z neosetých 127.000 ha půdy, o nichž mluvil
p. ministr Majer ve svém exposé, a manku
50 kg na 1 ha z nedokonale či ne úplně dobře
obdělaných 1,500.000 ha půdy z důvodu
zneklidnění vesnice, což znamená naši
měsíční dávku 8.000 vagonů.
Pan ministr řídil však svůj resort politicky;
ukázalo se, že je více ministrem strany nežli
ministrem Československé republiky. My stojíme
teď před vážným rozhodováním,
jak hlasovat o exposé pana ministra zemědělství,
máme-li je schválit anebo neschválit. Zemědělský
výbor už několikrát neschválil
postup a politiku pana ministra zemědělství.
Pan ministr byl ve stálém rozporu se zemědělským
výborem, to je i v rozporu s parlamentem.
Myslím, že má dnes jednu z posledních
příležitostí, aby upravil svůj
poměr k parlamentu (Výkřiky komunistických
poslanců.) a aby zemědělskému
výboru prokázal, že chce dělat politiku
odbornou, zemědělskou, politiku výrobní,
sladěnou se zásadami Národní fronty,
politiku, která bude sloužit jedině výživě
československého lidu a prospěchu Československé
republiky. Anebo se rozhodne pro cestu jinou a bude dělat
takovou zemědělskou politiku, která bude
sloužit jenom komunistické straně. Uvidíme,
jaké bude rozhodování pana ministra! My chceme
jenom jediné: aby vrátil výrobě a
výrobcům, t. j. zemědělcům
a našim dědinám to, co tam bylo domovem: klid,
mír a pokoj, abychom mohli všichni vyrábět
chleba. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Přerušuji projednávání pořadu
schůze.
Před ukončením schůze sděluji,
že dovolenou podle § 1, odst. 4 jedn. řádu
dostal na dnešní schůzi posl. Kapouna
a Klícha.
Nahlédnutím do zápisu o včerejší
schůzi sněmovní zjišťuji, že
jeden z pánů řečníků
poukázal za nepřítomnost p. resortního
ministra.
Konstatuji, že oba ministři, o jichž prohlášeních
se včera konala rozprava, již před započetím
včerejší schůze omluvili svoji neúčast
na schůzi poukazem na mimořádnou schůzi
vlády, ačkoliv členové vlády
nejsou podle jednacího řádu ústavodárného
Národního shromážděni povinni
event. svou neúčast na schůzích sněmovny
omlouvati.
Sděluji, že se předsednictvo usneslo, aby se
příští schůze konala v úterý
dne 30. září 1947 o 14. hodině
1. Společná rozprava o prohlášeních
pana ministra výživy Václava Majera
a pana ministra zemědělství Júlia
Ďuriše podle § 62 jedn. řádu,
učiněných v 68. schůzi dne 11. září
1947.
2. Zpráva výboru zahraničního o listu
presidenta republiky (tisk 697), kterým se předkládá
ústavodárnému Národnímu shromáždění
k projevu souhlasu mírová smlouva s Italií
(tisk 800).
3. Zpráva výboru zahraničního o listu
presidenta republiky (tisk 698), kterým se předkládá
ústavodárnému Národnímu shromáždění
k projevu souhlasu mírová smlouva s Finskem (tisk
801).
4. Zpráva výboru zahraničního o listu
presidenta republiky (tisk 699), kterým se předkládá
ústavodárnému Národnímu shromáždění
k projevu souhlasu mírová smlouva s Bulharskem (tisk
802).
5. Zpráva výboru zahraničního o listu
presidenta republiky (tisk 700), kterým se předkládá
ústavodárnému Národnímu shromáždění
k projevu souhlasu mírová smlouva s Rumunskem (tisk
803).
6. Zpráva výboru zahraničného o liste
prezidenta republiky (tlač 701), ktorým sa predkladá
ústavodarnému Národnému shromaždeniu
k prejavu súhlasu mierová smluva s Maďarskom
(tisk 804).
Končím schůzi.