V pohraničí je ještě mnoho půdy
neobdělané, jak jsme slyšeli, ale mnohde i
ve vnitrozemí se začíná hospodařit
extensivně, utíká se od kultur, které
dají hodně práce, jako řepa, anebo
zase na druhé straně vynesou málo peněz,
jako obilí. Chlebového obilí bylo zaseto
letos méně o 100 tisíc ha než roku loňského.
Počítáme-li výnos 10 až 12 q
z hektaru, můžeme říci, že se blížíme
cifře 10.000 až 12.000 vagonů. A spočítáme-li,
že právě špatným obděláváním
a špatným hnojením klesla výnosnost
z hektaru jen o 50 kg, můžeme odhadnout, že zmenšil
se výnos o 81/2 tisíce vagonů,
neboli celkem nám uniklo přibližně 20.000
vagonů, a to jest částka, kterou máme
obdržet z našeho bratrského Sovětského
svazu.
A kdybychom takto procházeli celou zemědělskou
výrobou, všude bychom se setkávali s těžkými
následky této novodobé zemědělské
politiky, která měla jako nikdy před tím
nejlepší předpoklady k tomu, aby našla
skutečně cesty, jak máme vypěstovat
a vyrobit naše výrobky nejenom v kvalitě, ale
v první řadě také v množství.
Mohla se zabývat otázkou, abychom dovedli vypěstovat
všechna nedostačující semena, a tu ukážu
jenom na semeno řepné, které musíme
dovážet a za které musíme dávat
veliké částky v devisách. Pan ministr
zemědělství si musí v první
řadě všímat a podporovat vysoké
výnosy a kvalitu zemědělských výrobků,
to musí v první řadě ocenit, a ne
provádět subvenční a darovací
politiku, která není ku prospěchu našich
vesnic, ale která vede k rozvratu a korumpování
řady duší na venkově.
Celý zemědělský problém je
tak složitý, že se o něm těžko
dá diskutovat jenom pod tím zorným úhlem,
zda to prospěje té neb oné politické
straně, ale pan ministr zemědělství
musí s urychlením připravit a přivést
v život Jednotný svaz českých zemědělců,
o kterém už v hradeckém programu prohlásil,
že je to otázka jenom několika týdnů.
Ale zatím uteklo mnoho měsíců a my
jsme svědky toho, že i když Jednotný svaz
je uzákoněn, marně čeká, kdy
bude ustaven aspoň přípravný výbor
ve smyslu zákona, aby zbytečně nefungoval
illegálně, jako funguje doposud. A proto zemědělci
strany národně socialistické žádají,
aby byl zákon urychleně uveden v život, ale
také aby urychleně byla provedena revise první
pozemkové reformy a aby definitivně byla stanovena
držba půdy, aby se tam každý zemědělec
mohl klidně věnovat práci beze strachu, že
velikost jeho chalupy bude za chvíli zase měněna;
aby pan ministr prováděl systematicky mechanisaci
zemědělství a zvlášť mechanisaci
drobných a středních zemědělských
podniků a aby bylo s urychlením přikročeno
k odstraňování disparity nejenom cenové,
ale i kulturní.
Když se bude pan ministr zemědělství
zabývat vážně a moudře těmito
problémy bez stranické zaujatosti, budeme ho my,
čeští zemědělci, podporovat,
i když je příslušníkem slovenské
komunistické strany. (Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík: Ďalším
rečníkom je pán posl. Sluka. Dávam
mu slovo.
Posl. Sluka: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
O exposé obou resortních ministrů kolem vyživovací
a zemědělské politiky vede se příliš
dlouhá rozprava, aniž můžeme dnes už
na tom něco změnit, zvláště ne
proti přírodě, která se k nám
macešsky zachovala v této těžké
poválečné době. A proto budu velmi
stručný a připojím se pouze obsahově.
Najděme si však skutečnost, abychom mohli dojíti
k závěru pro naši vyživovací a
zemědělskou politiku. Skutečností
je příliš mnoho. Můžeme kritisovat
i děkovat. Žilo se u nás až do dnešních
dnů celkem dobře, jako v málokterém
státě Evropy. Avšak od nynějška
vzhledem k neúrodě vlivem katastrofálního
sucha a mnohých jiných chyb v zemědělské
politice bude třeba přikročit k opatřením,
na která nejsme zvyklí. Na Slovensku byla cenová
omezení, v zemích českých byla tak
liberální politika, že ani neomezovala spotřebu
našeho průměrného občana a v
mnohých dobách a dávkách šla
i nad mírovou průměrnou spotřebu,
možno říci, že někdy lístkové
omezení prakticky pozbylo významu a bylo tu ponecháno
jako vžitá skutečnost pouze pro doby těžkých
zásobovacích poruch. Mnohdy se ozývaly hlasy:
zrušte lístkový systém hospodářský,
máme všeho dost. A dnes oni hlasatelé se nehlásí
k této pošetilosti. Potřebujeme-li u nás
ročně asi 120.000 vagonů chlebového
obilí, při zachování dosavadních
přídělů bychom nevystačili,
protože při této neúrodě se nám
stávají malí zemědělci nejenom
normálními spotřebiteli, ale zároveň
shánějí z nedostatku seťové obilí.
Počítáme-li s tím, že možno
bez velké újmy na dosavadním způsobu
snížit dávku mouky až o 20 % a nahradit
ji jinými potravinami, potřebovali bychom se stoupajícími
nároky malozemědělců k nutnému
přechodu do příštích žní
asi 100.000 vagonů chlebového obilí. Jestliže
se nám podaří vykoupiti 67.000 vagonů
chlebového obilí, nedostávalo by se nám
při rozumné disciplině spotřebitelů
stále ještě asi 33.000 vagonů chlebového
obilí. I když jakoukoliv cestou vykoupíme ze
Sovětského svazu 20.000 vagonů chlebového
obilí, stále ještě 13-15.000 vagonů
chlebového obilí nám bude chybět a
budeme je muset shánět v cizině. Těchto
13-15 tisíc vagonů chlebového obilí
znamená udržení našeho vyživovacího
standardu. Potíže v rostlinné výrobě
budou mít odraz i ve výrobě živočišné.
Přechodně se budeme topit v nadbytku a nabídky
budou tak vysoké, jak už dnes zjišťujeme,
že je nebudeme moci ani uskladnit. V této těžké
době potřebuje naše vyživovací
politika ukázněné spotřebitele. Jejich
disciplinovanost může překonat potíže,
ale jejich panikářství může rozvrátit
celé vyčíslené a plánované
předpoklady. Ukáže se teď, jakou důvěru
má všechno úřední zpravodajství.
K ukázněnosti spotřebitelů může
přispět otevřenost, která přizná,
co dnes můžeme a co nesmíme. Tvrdé úspory
dnes znamenají zlepšení ke konci vyživovacího
období.
Nejen neúroda, ale i jiné chyby v zemědělské
politice jsou vinny dnešním stavem. Byla to i špatná
cenová politika, špatná kontrola zemědělské
práce v pohraničí, nejasná politika
k soukromému vlastnictví pozemkovému, špatné
a nezdravé přidělování půdy
z konfiskovaného majetku podle dekretu č. 12 a dokonce
i nedostačující přidělování
různých potřeb pro naše zemědělce.
A to jsou všechno příčiny, které
snižují dnešní zemědělskou
výrobu. Cenová zemědělská politika
musí býti zdravá a při dnešním
drahém shánění pracovních sil
musí měřit bez rozdílu velikosti pozemků
všem zemědělcům stejně za jejich
výrobky, aby nemuseli shánět finanční
pomoc cestou prodeje, což poškozuje zdravý chod
pro celek národa. Špatná kontrola zemědělské
práce v pohraničí a nejistota, mnohdy se
projevující na pozemkovém majetku v pohraničí.
Podporuje lhostejnost a nechuť ku práci. Tak se stává,
a to také zjišťujeme, že jednak velké
plochy půdy jsou špatně obdělány,
nebo nejsou obdělány vůbec, čímž
vznikají nedozírné škody. Zatím
co v mnohých krajích, zvláště
na jižní Moravě vlivem dva roky po sobě
jdoucího katastrofálního sucha jsou velké
neúrody, o kterých mluvil podrobně kol. Plesl,
zjišťujeme, že se nám přesto předepisují
kontingenty v dodávkách sena a slámy, ačkoli
v pohraničí mnohde se kazí tyto cenné
statky, kterých bychom tolik potřebovali v našem
kraji a které musíme pracně shánět
v pohraničí. Nejasná politika vůči
soukromému vlastnictví pozemkovému a mnohé
nezvyklé zásahy zemědělských
osnov i zákonu mají vliv také na hnojení
pozemků, osevní postup a včasné a
dokonalé obdělávání půdy,
což také snižuje sklizeň.
To neznamená, že bychom byli proti rozumným
změnám, avšak musejí se provádět
v souladu se zachováním plné výroby.
Nejistota znamená hospodaření ze dne na den.
Improvisace a náhlé změny v otázce
zemědělského dělnictva měly
také za následek letošního roku z jara
zpoždění zemědělských
prací, špatné hospodaření s vláhou
a tím přímý důsledek snížení
sklizně. (Předsednictví se ujal předseda
Jos. David.)
I nesprávné přidělování
pozemků ze zkonfiskovaného majetku podle dekretu
č. 12 má velký vliv na dnešní
stav. Propagované scelování a mechanisace
zemědělství se odráží
od těchto příkladů. Pozemky nebyly
přidělovány jen malým zemědělcům
s nedostatečnou výměrou, kteří
by státu odevzdávali dávky z hektarových
celků, ale byly přidělovány po měřičkách
mnohdy lidem, kteří na půdě ani nepracují.
Zde zjišťujeme, že již tuto půdu obdělávají
svými potahy malí zemědělci, a dokonce
jsme zjistili, že někteří zemědělci
mají tuto půdu již v nájmu. Proto říkám,
že je to nezdravý zjev, který porušuje
zásobování v našem státě,
poněvadž tito lidé, ať dělníci
nebo úředníci, žijí stejně
na lístky a státu z těchto pozemků
žádných kontingentů neodvádějí.
Konkretní případ: Mezi Domanínem a
Mor. Pískem byl velkostatek fy Galiová, který
byl podle dekretu č. 12 také rozdělen. Z
tohoto majetku bylo odevzdáváno ročně
18-20.000 q cukrovky, 20-25 vagonů chlebového obilí,
několik desítek tisíc litrů mléka,
a dnes, jelikož tuto půdu dostali lidé, kteří
státu nic neodvádějí, nedostává
stát žádných kontingentů. Jestliže
se razilo heslo: "půda těm, kteří
na ní pracují", myslím, že se měla
dát skutečně drobným výkonným
zemědělcům, jejichž hospodářství
by se byla zvětšila a stát by byl z těchto
pozemků také něco obdržel. V této
těžké době postrádáme
ono množství kontingentů z těchto pozemků,
které nepřicházejí dnes již v
úvahu. Také kritika a poznatky mnohde špatného
hospodaření na výzkumných a také
někdy i na státních statcích na jižní
Moravě jsou špatným příkladem
hospodaření pro naše zemědělce.
Nedostatek a špatné přidělování
všech zemědělských potřeb, i
když drahých v cenovém porovnání
se zemědělskými výrobky, nutí
zemědělce, aby si je mnohdy sháněli
výměnou za své výrobky, čímž
se oslabuje výkup pro stát.
Odborná zemědělská zvelebovací
služba musí opustit propagaci politických cílů
ministerstva a musí se věnovat více a blíže
zemědělskému pokroku a potřebám
dole v porozumění pro zdravou, slušnou a poctivou
zemědělskou politiku, v rychlém odstranění
chaosu a vleklé krise v organisaci našich zemědělců,
jež má za následek také zhoršení
na tomto poli, a po odstranění všech těchto
jmenovaných chyb můžeme se dostat do zdravého
chodu. Zemědělci budou pak míti důvěru
v zemědělskou politiku a zajistí národu
svou poctivou prací chléb vezdejší.
(Potlesk.)
Předseda: Uděluji slovo p. posl. Tulovi.
Posl. Tula: Pane předsedo, slavná sněmovno!
Katastrofální sucho letošního roku a
tím zmenšení sklizně obilovin, brambor,
řepy, pícnin a jiných plodin učinilo
značný rušivý zásah do našich
hospodářských plánů a rozpočtů.
Podle ministra výživy V. Majera sklidili jsme
letos méně chlebovin o 29.000 vagonů, krmných
obilovin a jiných jadrných krmiv o 95.000 vagonů,
a jelikož jsme sklidili, jak jsem již řekl, i
méně brambor, řepy a různých
jiných plodin, vyplývají z toho samozřejmě
určité starosti o naše vyživování.
Přes to, že výživa obyvatelstva našeho
státu je v podstatě zaručena a zabezpečena
především tím, že máme celou
řadu spřátelených a spojeneckých
států, které nám v této situaci
pomohou, přes to zde tyto starosti existují. Především
to jsou starosti o naši výrobu živočišnou,
neboť v té je to opravdu již vážné.
Jsou to skutečnosti všeobecně známé
takřka každému občanu našeho státu
a na našem venkově téměř každému
malému dítěti. Čas od času,
jedenkrát, dvakrát za století, přichází
takové katastrofální sucho, jakého
jsme byli svědky letošního roku, a podíváme-li
se do minulosti, vidíme, jaké to mívalo následky.
Hlad, mor a jiné nemoci se musely později odstraňovat
po celou řadu let, ba i po celou řadu desetiletí.
V dnešní době, kdy máme již lepší
a jiné dopravní prostředky a kdy nám
budou pomáhat naši spojenci, především
SSSR, nebude naše situace tak neobyčejně těžká.
Včera i dnes zde jednáme o exposé ministra
výživy Majera a ministra zemědělství
Ďuriše, abychom hledali a našli nejlepší
způsob, jak odstraniti v největší míře
těžkosti našeho zásobování
i celé naší zemědělské
politiky.
Při této příležitosti zde byla
přednesena řada referátů, z nichž
některé byly objektivní, jiné byly
zaměřeny silně politicky a demagogicky. Posl.
Novák zde při této příležitosti
prohlásil, že nejenom sucho je příčinou
letošní naší zásobovací
a vyživovací situace, ale že hlavní příčinou
všech těchto potíží je ministr
Ďuriš, který to zavinil svou špatně
prováděnou zemědělskou politikou a
především tím, že neposlouchal
rad a pokynů z řad národně socialistické
strany a jejích časopisů. Pan posl. Novák
pojednou objevil mračna, z kterých by bývalo
určitě pršelo, kdyby nebyl dělal ministr
Ďuriš takovou zemědělskou politiku,
že prosazoval takové zákony, jako byla revise
první pozemkové reformy, scelovací zákon,
daňová reforma, národní pojištění
zemědělců a celou řadu dalších
věci. Bůh přírodních sil a
všech živlů se zatvrdil na všechny občany
naší republiky právě pro tuto špatnou
zemědělskou politiku ministra Ďuriše
- podle mínění pana posl. Nováka.
Členové našeho ÚNS slyšeli od pana
posl. Nováka tuto velikou moudrost, nad kterou budou
naši venkované, naši zemědělci
na venkově chvíli kroutit hlavou a pak se jí
budou smát.
Ministr zemědělství Ďuriš
převzal naše zemědělství po skončení
války ve zuboženém stavu a vynaložil všechno
své úsilí a všechny své schopnosti,
aby odstranil překážky, které byly v
cestě rychlému rozvoji naší zemědělské
výroby. Byl to v prvé řadě hluboký
pokles zemědělské výroby po skončení
války, právě proto, že po celou dobu
okupace naši zemědělci pociťovali veliký,
takřka naprostý nedostatek umělých
hnojiv, především dusíkatých
a fosforečných. Byla to zásluha ministra
Ďuriše, že naše chemické závody,
které byly během okupace přeměněny
na výrobu výbušnin a třaskavin, byly
v nejkratší době předány svému
původnímu poslání, výrobě
umělých hnojiv. Je zásluhou ministra Ďuriše,
že pro letošní výrobní rok vyrobily
naše chemické závody už přibližně
asi 60 % naší celkové potřeby umělých
hnojiv, a je zase zásluhou ministra Ďuriše,
že se postaral o to, aby těch 40 % naší
potřeby umělých hnojiv, která jsme
nemohli vyrobit v našich chemických závodech,
bylo dovezeno ze zahraničí. A bylo to pochopení
celé naší vlády, že na vyrovnání
a snížení cen umělých hnojiv,
která jsme nakupovali v zahraničí a která
jsme platili poměrně draho, bylo věnováno
30 mil. Kčs.
Ministr zemědělství J. Ďuriš
stejně odpovědně, jako se snažil všemi
možnými opatřeními zlepšiti a zvýšiti
výrobnost celého zemědělství,
postupoval i při osidlování našeho pohraničí
i při obdělávání zemědělské
půdy v pohraničí. Je naprosto nesprávné
tvrdit, jak zde řekli posl. Hynek a posl. Broj,
že je vinou ministerstva zemědělství,
že v našem pohraničí jsou ještě
statisíce hektarů neobdělané zemědělské
půdy. Tyto číslice jsou naprosto přehnané
a doporučoval bych pánům posl. Brojovi
a Hynkovi, aby nejdříve zjistili, kolik z
této neobdělané půdy je půda
zbytkářů a velkostatkářů
a kolik z této půdy je po Němcích,
kolaborantech a zrádcích.
Páni poslanci Broj a Hynek měli by
si procestovat naše pohraničí a zjistit skutečné
závady, pokud nějaká zemědělská
půda do dnešní doby není obdělána.
Sám jsem projížděl několikráte
pohraniční oblastí jižní Moravy
a viděl jsem, za jakých okolnosti a za jakých
poměrů musí naši přičinliví
a obětaví osídlenci bydlet a hospodařit,
za jakých těžkých okolností musí
obdělávat zemědělskou půdu
po Němcích, kolaborantech a zrádcích.
Máme vesnice v našem pohraničí, především
na Moravě, které byly průběhem války
rozbořeny, těžce poškozeny. Máme
vesnice v našem pohraničí, kde stav hospodářských
a obytných budov je velmi žalostný, máme
vesnice, které z poloviny, anebo i úplně
jsou v rozpadu. Je takřka neuvěřitelné,
že se za těchto poměrů ještě
našli lidé, kteří bydlejí a hospodaří
v těchto oblastech, a my, kteří se díváme
na tyto věci poctivě, musíme těmto
osídlencům poděkovat za to, že i za
těchto těžkých poměrů
obdělávají půdu a že ji obdělávají
opravdu stoprocentně. Poukazuji na jednu obec na jižní
Moravě, Pasohlávky, kde přesto, že ještě
přes letošní zimu museli tamější
osídlenci bydlet ve sklepě, přestože
tam nemají pro svůj dobytek ještě ani
stáje, obdělali za pomoci Národního
pozemkového fondu všechnu půdu a dnes tam není
nic úhorem.
Samozřejmě, my neodstraníme potíže
v našem zemědělství jenom tím,
že budeme našim zemědělcům poskytovat
vysoké ceny za jejich produkty, především
za obilí. My si uvědomujeme zcela jasně,
že hlavní příčinu určité
disparity mezi zemědělskými a průmyslovými
výrobky, ale mimo to - jak zde řekl posl. Falťan
- i disparity mezi kulturními a sociálními
poměry na naši vesnici můžeme odstranit
jedině plánováním zemědělské
výroby, jedině soustavnou a velkorysou mechanisací
a modernisací našeho zemědělství.
Všechny tyto těžkosti a závady v našem
zemědělství můžeme odstranit
jedině tím, že provedeme co nejrychleji modernisaci
naší zemědělské výroby.
To ovšem znamená, že musíme uskutečnit
celou řadu důležitých zemědělských
zákonů, abychom umožnili velkorysou modernisaci
naší vesnice, neboť jedině prostřednictvím
této velkorysé modernisace můžeme zlevnit
výrobu zemědělských produktů,
můžeme zmenšit počet pracovních
sil v zemědělství a můžeme tím
samozřejmě zvýšit i životní
úroveň našich zemědělců.
Naše vláda, ministr výživy Majer
i ministr zemědělství Ďuriš
učinili všechno, co bylo v jejich silách, k
provádění celá řady důležitých
opatření ve prospěch zemědělství
a snaží se odstranit těžkosti, které
nám nastaly následkem katastrofálního
sucha. A právě proto, že si uvědomili,
že našim zemědělcům se letos podstatně
méně urodilo, navrhovali tito ministři i
zástupci ostatních stran ve vládě
určité řešení na zvýšení
cen zemědělských produktů, aby byla
odstraněna bída a nedostatek v našem zemědělství.
V této věci se strany ve vládě v podstatě
dohodly na tom, aby se připlatilo na pšenici a ječmen
200 Kčs, na žito a oves 150 Kčs.
Ovšem to nebylo všechno. Hlavní otázkou
pomoci zemědělcům postiženým
suchem bylo rozhodnout, odkud se mají vzít peníze,
z kterých pramenů se má vzít úhrada
na tyto těžké poměry vyvolané
mimořádnou situaci, mimořádnými
klimatickými poměry během letošního
roku. A právě proto komunistická strana,
zvláště komunisti ve vládě, protože
si nejjasněji uvědomili všechny okolnosti této
situace, navrhli, aby úhrada na pomoc zemědělcům
postiženým suchem se vzala z daní mimořádně
předepsaných milionářům, velkošmelinářům,
statkářům a velkostatkářům.
My jsme zde slyšeli, že prý nemáme těch
35.000 milionářů. Máme daleko více
nežli 35.000 milionářů. Máme
ještě dnes 14.000 majitelů továren,
máme ještě dnes 16.000 majitelů statků
nad 50 ha, máme ještě dnes 8000 velkoexportérů,
máme ještě dnes 6000 velkoobchodníků
a máme ještě desítky tisíc lidi,
kteří mají mnohonásobný milionový
majetek.
Návrh komunistické strany na zdanění
milionářských příjmů
a milionářských majetků se dotkl zvláště
citlivě pana posl. Nováka. I zaplakal pan
posl. Novák nad ubohými milionáři
a zaúpěl: Běda nám, soukromé
vlastnictví je ohroženo, nejdříve se
sahá na majetky milionářů, potom se
bude sahat na majetky středních majetníků
a nakonec na ty nejmenší vlastníky. Pan posl.
Novák a ještě jiní poslanci operovali
se všemi starými známými průhlednými
strašáky o zrušení soukromého vlastnictví
z úsilí komunistické strany. Toto tvrzení
není ničím podloženo a kdo sleduje hospodářskou,
sociální i zemědělskou politiku naší
vlády tak, jak ji prosazují komunističtí
činitelé v této vládě, pozná,
že tato tvrzení nejsou vůbec pravdivá.
Jestliže častokráte naši partneři
ze stran národně socialistické, lidové
a slovenské demokratické strany poukazují,
že v Sovětském svazu komunistická strana
zřídila sovchozy a kolchozy, že tam bylo zavedeno
podobné zřízení, na jaké oni
narážejí, pak musím poukázat
na to, že to mělo své dobré reálné
důvody, protože v Sovětském svazu byly
po velké revoluci neobyčejně veliké
plochy půdy, rozlehlé stepi, nepřehledné
roviny, které nebyly vůbec obdělány,
a jestliže sovětská vláda - komunistická
strana vlastně byla touto vládou - chtěla
tyto miliony hektarů, tyto neobyčejně velké
plochy neobdělané půdy zapojit do hospodářského
procesu sovětského státu, jestliže chtěla
získat prostředky k velkorysé a gigantické
výstavbě dnešního mohutného sovětského
průmyslu, našla toto řešení, které
odpovídalo dobře i mentalitě sovětského
lidu. Ale my u nás nebudeme usilovat o podobné věci,
u nás zůstaneme při individuálním
způsobu hospodaření a budeme združstevňovat
pouze výrobní prostředky, to znamená,
že chceme podporovat a zakládat místní
strojní družstva a státní traktorové
stanice.

