Předseda: Kdo ve čtení druhém
souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
ve čtení prvém, s uvedenými opravami,
nechť pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromážděni přijalo
osnovu zákona také ve čtení druhém.
(Potlesk.)
Tím jest vyřízen 1. odstavec pořadu,
a to jednohlasně. (Potlesk.)
Nyní přistoupíme k dokončení
projednávání druhého odstavce pořadu,
jímž je
Ad 2. Společná zpráva výborů
zemědělského, právního a rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 691)
o revisi první pozemkové reformy (tisk 744).
Zpravodaji jsou pp. poslanci: Smejkal, dr Hobza
a Žiak.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor
zemědělský, panu posl. Smejkalovi.
Zpravodaj posl. Smejkal: Vážená sněmovno!
Chtěl bych konstatovat především, že
debata nepřinesla nových opravných návrhů.
Byla tu už, jako ve výboru zemědělském,
sice řada stanovisek, která nakonec nebyla vyjádřena
zákonem a která dohodou Národní fronty
byla překlenuta. K tomu, co bylo řečeno v
debatě, chtěl bych především
říci k otázce státních statků
jenom dvě věci.
Bylo by chybou, abychom u příležitosti tohoto
zákona stavěli nějak demonstrativně
požadavek parcelace půdy státních statků.
Nejdříve se musí oficiální
naše zemědělská politika dohodnout a
musí pro tyto statky stanovit vyšší poslání;
musíme také do tohoto vyššího poslání
zařadit všechny statky, které potřebujeme,
a pak tento dílčí problém můžeme
nějakým způsobem řešit. Výhodou
přijatého zákona je také, že
stanoví, aby majetek územní samosprávy,
který většinou, zejména pokud jde o
města, není dobře spravován, mohl
být vyměněn za lesní a tím
nová půda dána do rukou našeho lidu.
Chtěl bych konstatovat závěrem, že tímto
zákonem přijímáme druhý důležitý
zákon, který vrací do rukou výkonných
rolníků poměrně velkou část
půdy, kterou oni potřebují.
Poděkoval bych všem řečníkům
a všem spolupracovníkům za dobrou vůli.
Převzal jsem zpravodajství uprostřed jednání,
abych tak překlenul rozpory, které vznikly v Národní
frontě při projednávání zákona.
Konstatuji, protože není opravných návrhů,
že Národní fronta se k projednané osnově
kladně staví všemi hlasy všech politických
stran, a děkuji, že se nám nakonec podařilo
překlenout všechny rozpory a uzákonit tak dílo
dobré. Proto mohu s klidným svědomím
doporučit sněmovně, aby pro tento návrh
hlasovala. (Potlesk.)
Předseda: Dávám slovo k doslovu zpravodaji
za výbor právní, p. posl. dr Hobzovi.
Zpravodaj posl. dr Hobza: Vzdávám se slova.
Předseda: Dávám slovo k doslovu zpravodaji
za výbor rozpočtový, p. posl. Žiakovi.
Spravodajca posl. Žiak: Vzdávam sa slova.
Předseda: Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 20 paragrafů, nadpisy paragrafů,
nadpis zákona a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové.
Jsou snad nějaké námitky? (Nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 20 paragrafy, nadpisy paragrafů, nadpisem
zákona a úvodní formulí podle zprávy
výborové, nechť pozvedne ruku! (Děje
se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém. (Potlesk.)
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 2. Druhé čtení osnovy zákona
o revisi první pozemkové reformy (tisk 744).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Smejkal: Do zákona se vloudilo několik
chyb. Především v § 6, odst. 2, písm.
b, č. 2 v 2. řádce má být za
"§ 50" písmeno
"a" těsně za číslem 50.
V § 9, odst. 5, čís. 5, má být
v poslední řádce místo odst. 3 správně
odst. 4.
Na konci § 13 za slovy "v Úředním
věstníku" - shodně se zněním,
přijatým už v celé řadě
zákonů - mají být ještě
vložena do závorek slova "(Úradnom vestníku)".
V § 15, odst. 2 vypadlo z textu v předposlední
řádce za slovem "ustanovení" číslo
paragrafu "§ 29" a v § 16, odst. 1, písm.
d v 5. řádce třeba nahraditi slovo "kterou"
slovy "pokud ji".
Doporučuji tyto změny.
Předseda (zvoní): Kdo ve druhém
čtení souhlasí s osnovou zákona tak,
jak ji ústavodárné Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, s opravami právě uvedenými,
nechť pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
(Potlesk.)
Zbývá ještě hlasovati o 3 resolucích,
otištěných ve zprávě výborové.
Kdo s těmito resolucemi souhlasí, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Resoluce se přijímají.
Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
čtvrtého odstavce pořadu, jímž
je
4. Společná zpráva výborů
bezpečnostního, branného, právního
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 377) o národní bezpečnosti
(tisk 745).
Zpravodajem za výbor bezpečnostní je p. posl.
Kubát. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Kubát: Slavné Národní
shromáždění, paní a pánové!
Mám čest zastupovati dnes bezpečnostní
výbor ústavodárného Národního
shromáždění před jeho plenem
jako zpravodaj o tak významné zákonné
předloze, jakou je navrhovaný zákon o národní
bezpečnosti. Tento zákon je pokládán
za jeden z nejzávažnějších základních
kamenů našeho demokratického zřízení
a již jeho příprava, projednávání
ve vládě a v bezpečnostním výboru
ústavodárného Národního shromáždění
bylo provázeno vysokým zájmem nejširších
vrstev lidových. A právem: vždyť jde o
právní normu, pojednávající
o zabezpečení nejzákladnějších
práv svobodného člověka, kterými
jsou svoboda, demokratické spolužití s ostatními
občany státu a zabezpečení života
i majetku národa i jeho členů před
kterýmkoli rušitelem, tak, aby každý občan
mohl žíti v klidu a bez obav. Konstatuje to slavnostně
úvodní ustanovení zákona.
Bezpečnostní služba, její organizace
i duch je všude a vždy jakýmsi zrcadlem života
státu i jeho občanstva. Její funkce i náplň
ukazuje stupeň pořádku veřejného
i stupeň svobody každého občana. Je
ukázkou politického režimu i kázně
občanské, její zaměření
dává každému státnímu
společenství jasné vysvědčení
buď státu spořádaného, či
zmítajícího se v chaosu osobního nebo
stranického sobectví. Byla vždy výsadou
i povinností panujících, ale její
používání nebo zneužívání
se vždycky dotýká základních
práv všech občanů, při čemž
dává režimu charakteristiku demokracie nebo
diktatury, ať již feudální nebo fašistické.
Náš lid prožil ve své pohnuté historii
snad všechny druhy režimů a má dobře
na paměti způsoby, jimiž jeho vlády
či vládci si zajišťovali veřejnou
bezpečnost. Pamatuje na doby, kdy bezpečnostní
služby bylo feudálním režimem zneužíváno
k ochraně absolutismu proti svobodě občanů,
na podporu dravého sobeckého kapitalismu proti zotročenému
dělnictvu, k zajištění vlády
feudální reakce nad svobodymilovnými národy.
V bojích s císařskou žandarmerii rodila
se naše svoboda, z nich rostlo třídní
sebevědomí pracujícího lidu a jeho
úsilí o demokracii politickou, sociální
a hospodářskou. Ani v prvé republice jsme
se nedovedli plně vyrovnat s problémem hospodářské
třídní nadvlády, a smutně proslulé
zneužívání četnictva a policie
agrárními vládci ministerstva vnitra k ochraně
zájmů kapitalistických vykořisťovatelů,
ba i k ochraně rostoucího německého
fašismu u nás, zůstane trvalým svědectvím
zrady demokracie a svobody našeho lidu. Hrůzy násilí
policejních smeček nacismu, jež ve své
sveřeposti a brutalitě nemají snad v dějinách
příkladu, byly pro nás strašlivým
poznáním policejního režimu v jeho nejobludnější
podobě. (Předsednictví převzala
místopředsedkyně Hodinová-Spurná.)
Byly draze vykoupeny zkušenosti, které spojily náš
lid v úsilí celého národa po skutečné
lidovládě a takové bezpečnostní
službě, která by byla opravdovým strážcem
republiky, jejího demokratického zřízení
a pokojného života a práce všech poctivých
svobodymilovných občanů. Bylo to vyjádřeno
v košickém programu zahraniční vlády,
bylo to součástí programu odboje domácího,
který to první vtěloval ve skutek podřizováním
četnických a policejních stanic národním
výborům. Z bezpečnostní služby,
komandované a zneužívané feudální
a kapitalistickou reakci, ba fašistickými vetřelci,
buďme poučeni pro dnešek i budoucnost. Nazvali
jsme naši bezpečnostní službu velmi vhodně
národní bezpečností. Svěřujeme
její řízení orgánům
lidové správy, nechceme, aby s její pomocí
jeden nad druhým vládl, chceme, aby se stala službou
všem poctivým a pracovitým Čechům
a Slovákům. Jestliže právem kritizujeme
třídní a stranické zneužívání
policie a četnictva agrárními ministry vnitra
prvé republiky, snažme se, aby národní
bezpečnost v osvobozené vlasti byla ochranitelkou
opravdu všech poctivých občanů a naproti
tomu stíhala spravedlivě všechny, kteří
toho podle zákonů zasluhují. Kdyby se někdo
domníval, že zkušenosti z dřívějšího
policejního režimu jsou dobré jen k tomu, abychom
se z nich učili využívat bezpečnostní
služby k posilování osobních nebo stranických
posic a k zastrašování druhých, pak
seje vítr, z něhož může vzejít
bouře, neboť není nikomu předem určeno,
že bude vládnout na věky. (Potlesk.)
Proto bezpečnostní výbor kladl při
projednávání osnovy takový důraz
na zajištění demokratické organizace
i výkonu bezpečnostní služby, proto
provedl řadu změn vládního návrhu
v tomto směru tak, že přenesl rozhodování
o všech zásadních a důležitých
věcech s jednotlivců na demokratické orgány
sborové. Chceme podrobit demokratické kontrole i
případy mimořádné, vyžadující
okamžitého rozhodnutí, a proto jsme po dlouhých
diskusích vsunuli do § 3 ustanovení o pominutí
platnosti takových rozhodnutí, nebudou-li schváleny
dodatečně odpovědným demokratickým
orgánem.
Důležité změny provedené v §
6 osnovy mají zdůraznit naše kladné
stanovisko k starým příslušníkům
sboru, zejména těm, kteří se zúčastnili
boje proti okupantům. Odmítli jsme také nové
hromadné prověřování sboru
u vědomí, že bylo v podstatě již
důkladně provedeno během posledních
dvou roků, a novým ustanovením odstavce 3
chceme dát jen možnost postihnouti ony jednotlivce,
které očista dosud řádně nepostihla
a kteří do sboru nepatří. V národním
boji za osvobození zaujímají četnické
a policejní sbory velmi čestné místo
a mnozí z jich příslušníků
položili život na oltář vlasti v boji
s okupanty na barikádách, v mučírnách
gestapa a na popravišti. Víme, jak zdrcující
většina četníků a policistů
pomáhala utlačenému národu, jak sabotovala
nařízení okupantů. Vyslovuji-li jim
jako zpravodaj bezpečnostního výboru v tak
významném okamžiku, jako je projednávání
zákona o národní bezpečnosti, upřímné
díky celého národa, je to jen kus uznání
jejich statečnosti a obětem. (Potlesk.) Nemalý
kus práce byl výkon jimi i po revoluci, kdy s ostatními
bojovníky za svobodu přijatými do národní
bezpečnosti zajišťovali pokojný život
občanů a majetek národa, zejména v
pohraničních oblastech. Sbor byl doplněn
po osvobození tisíci novými mladými
čekateli. I ti vykonali velký kus odpovědné
práce, zejména tam, kde byli svěřeni
dobrým a objektivním velitelům. Budou ještě
potřebovat docvičení, zejména pokud
jde o výcvik vojenský a odborný. I když
jsme si vědomi, že mnozí z nich, kteří
nevykonali vojenskou službu, jsou proti ostatním určitým
způsobem preferováni, chceme jim umožnit další
službu ve sboru, i když v § 36 poukazujeme na nutnost
jejich dodatečného vojenského docvičení.
Velmi dlouho se zabýval bezpečnostní výbor
otázkou tzv. osvětové služby. Dosavadní
zkušenosti s osvětovými důstojníky,
mnohdy nedosti objektivními a odborně nedostatečně
kvalifikovanými, jakož i zásadně odmítavě
stanovisko k politické diskriminaci sboru, vedly výbor
k omezení osvětově výchovy na vyučovací
předmět pro čekatele sboru při jejich
základním školení ve výcvikových
střediscích. Slyšíme již nyní,
že se někdo pokouší přebudovat
nynější osvětovou službu v jinou
podobnou instituci ve sboru. Konstatuji proto, že úmyslem
zákonodárce v bezpečnostním výboru
jasně projeveným je zabránit zrušením
osvěty jakékoliv politické či stranické
kontrole členů sboru a bezpečnostní
výbor bude v tomto směru bedlivě kontrolovat
organizaci a činnost sboru i řídících
orgánů národní bezpečnosti.
Veškeré organisační předpisy
sboru bude schvalovat vláda. Vidíme v tom záruku
politické dohody Národní fronty i v jejich
otázkách. Požadujeme v resoluci, aby se na
jejich vypracování podíleli i demokraticky
volení odboráři z řad členů
sboru národní bezpečnosti. Bude jen ku prospěchu
organizace služby, budou-li při stanovení jejich
zásad uplatněny jejich bohaté zkušenosti
a odborné znalosti.
Mnoho se u nás hovoří o tzv. pohraničních
útvarech a připisuje se jim funkce nějaké
stranické armády. I když těmto pověstem
výbor nepřikládá váhy, zajistil
tvoření těchto útvarů i případných
jiných útvarů se zvláštním
určením i stanovení jejich úkolů
souhlasem celé vlády a zprostil dokonce členy
sboru povinnosti uposlechnouti rozkazu, kdyby je v útvarech
se zvláštním určením chtěl
někdo přikázat k jiným úkolům,
než které byly schváleny vládou. Učinili
jsme tak proto, abychom právě této neodpovědné
šeptandě pro budoucnost zabránili.
Republika potřebuje spolehlivou ochranu hranic; tato je
upravena zákonem a může být jen zvláštním
zákonem změněna. Zákon o národní
bezpečnosti ji však neřeší a nedotýká
se nijak především kompetence sboru finanční
stráže. Říkám to proto, aby i
zde nebyla finanční stráž zbytečně
zneklidňována různými pověstmi
zaměřenými na stranickou agitaci a ke škodě
republiky.
Nová ustanovení § 22 mají zdůrazniti
přednostní právo členů sboru
při doplňování jeho důstojnictva
a přitom umožnit přijetí specialistů
z armády do sboru národní bezpečnosti.
Litujeme, že přednostního postavení
členů sboru podle tohoto ustanovení bude
pravděpodobně v blízké budoucnosti
jen málo používáno, poněvadž
v posledních dvou letech byla najmenována a povýšena
řada důstojníků sboru, při
čemž bohužel nebylo vždy dbáno pořadí
určeného kvalifikací a odbojovými
zásluhami členů sboru. Abychom v budoucnosti
zajistili demokratickou kontrolu objektivního postupu při
povyšování, překládání
a propouštění členů sboru i správních
úředníků národní bezpečnosti,
mají se o těchto osobních změnách
vyjádřiti zemské orgány lidové
správy a zaměstnanecké rady. I po této
kontrole bylo již dávno voláno a jistě
přispěje k uklidnění členů
sboru.
Ve snaze oceniti také mimořádné obtíže
služby zaměstnanců státní služby
národní bezpečnosti navrhují poslanci
stran Národní fronty, aby zároveň
s úpravou platových a služebních poměrů
sboru byly také náležitě upraveny tyto
otázky u jejich kategorie. I jim patří díky
za svědomitost a obětavost, s níž pomáhají
při plnění vážných a odpovědných
úkolů národní bezpečnosti.
I jim chce i nadále bezpečnostní výbor
věnovat plnou pozornost a podporu v jejich další
práci i v jejich řádném existenčním
zabezpečení.