Pátek 11. července 1947

Předseda: Kdo ve čtení druhém souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji ústavodárné Národní shromáždění přijalo ve čtení prvém, s uvedenými opravami, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím ústavodárné Národní shromážděni přijalo osnovu zákona také ve čtení druhém. (Potlesk.)

Tím jest vyřízen 1. odstavec pořadu, a to jednohlasně. (Potlesk.)

Nyní přistoupíme k dokončení projednávání druhého odstavce pořadu, jímž je

Ad 2. Společná zpráva výborů zemědělského, právního a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 691) o revisi první pozemkové reformy (tisk 744).

Zpravodaji jsou pp. poslanci: Smejkal, dr Hobza a Žiak.

Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor zemědělský, panu posl. Smejkalovi.

Zpravodaj posl. Smejkal: Vážená sněmovno!

Chtěl bych konstatovat především, že debata nepřinesla nových opravných návrhů. Byla tu už, jako ve výboru zemědělském, sice řada stanovisek, která nakonec nebyla vyjádřena zákonem a která dohodou Národní fronty byla překlenuta. K tomu, co bylo řečeno v debatě, chtěl bych především říci k otázce státních statků jenom dvě věci.

Bylo by chybou, abychom u příležitosti tohoto zákona stavěli nějak demonstrativně požadavek parcelace půdy státních statků. Nejdříve se musí oficiální naše zemědělská politika dohodnout a musí pro tyto statky stanovit vyšší poslání; musíme také do tohoto vyššího poslání zařadit všechny statky, které potřebujeme, a pak tento dílčí problém můžeme nějakým způsobem řešit. Výhodou přijatého zákona je také, že stanoví, aby majetek územní samosprávy, který většinou, zejména pokud jde o města, není dobře spravován, mohl být vyměněn za lesní a tím nová půda dána do rukou našeho lidu. Chtěl bych konstatovat závěrem, že tímto zákonem přijímáme druhý důležitý zákon, který vrací do rukou výkonných rolníků poměrně velkou část půdy, kterou oni potřebují.

Poděkoval bych všem řečníkům a všem spolupracovníkům za dobrou vůli. Převzal jsem zpravodajství uprostřed jednání, abych tak překlenul rozpory, které vznikly v Národní frontě při projednávání zákona. Konstatuji, protože není opravných návrhů, že Národní fronta se k projednané osnově kladně staví všemi hlasy všech politických stran, a děkuji, že se nám nakonec podařilo překlenout všechny rozpory a uzákonit tak dílo dobré. Proto mohu s klidným svědomím doporučit sněmovně, aby pro tento návrh hlasovala. (Potlesk.)

Předseda: Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor právní, p. posl. dr Hobzovi.

Zpravodaj posl. dr Hobza: Vzdávám se slova.

Předseda: Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor rozpočtový, p. posl. Žiakovi.

Spravodajca posl. Žiak: Vzdávam sa slova.

Předseda: Přistoupíme k hlasování.

Osnova má 20 paragrafů, nadpisy paragrafů, nadpis zákona a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové.

Jsou snad nějaké námitky? (Nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 20 paragrafy, nadpisy paragrafů, nadpisem zákona a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím ústavodárné Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém. (Potlesk.)

Z usnesení předsednictva podle § 54, odst. 1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé čtení.

Ad 2. Druhé čtení osnovy zákona o revisi první pozemkové reformy (tisk 744).

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Smejkal: Do zákona se vloudilo několik chyb. Především v § 6, odst. 2, písm. b, č. 2 v 2. řádce má být za "§ 50" písmeno
"a" těsně za číslem 50.

V § 9, odst. 5, čís. 5, má být v poslední řádce místo odst. 3 správně odst. 4.

Na konci § 13 za slovy "v Úředním věstníku" - shodně se zněním, přijatým už v celé řadě zákonů - mají být ještě vložena do závorek slova "(Úradnom vestníku)".

V § 15, odst. 2 vypadlo z textu v předposlední řádce za slovem "ustanovení" číslo paragrafu "§ 29" a v § 16, odst. 1, písm. d v 5. řádce třeba nahraditi slovo "kterou" slovy "pokud ji".

Doporučuji tyto změny.

Předseda (zvoní): Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji ústavodárné Národní shromáždění přijalo ve čtení prvém, s opravami právě uvedenými, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím ústavodárné Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona také ve čtení druhém. (Potlesk.)

Zbývá ještě hlasovati o 3 resolucích, otištěných ve zprávě výborové.

Kdo s těmito resolucemi souhlasí, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Resoluce se přijímají.

Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání čtvrtého odstavce pořadu, jímž je

4. Společná zpráva výborů bezpečnostního, branného, právního a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 377) o národní bezpečnosti (tisk 745).

Zpravodajem za výbor bezpečnostní je p. posl. Kubát. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Kubát: Slavné Národní shromáždění, paní a pánové!

Mám čest zastupovati dnes bezpečnostní výbor ústavodárného Národního shromáždění před jeho plenem jako zpravodaj o tak významné zákonné předloze, jakou je navrhovaný zákon o národní bezpečnosti. Tento zákon je pokládán za jeden z nejzávažnějších základních kamenů našeho demokratického zřízení a již jeho příprava, projednávání ve vládě a v bezpečnostním výboru ústavodárného Národního shromáždění bylo provázeno vysokým zájmem nejširších vrstev lidových. A právem: vždyť jde o právní normu, pojednávající o zabezpečení nejzákladnějších práv svobodného člověka, kterými jsou svoboda, demokratické spolužití s ostatními občany státu a zabezpečení života i majetku národa i jeho členů před kterýmkoli rušitelem, tak, aby každý občan mohl žíti v klidu a bez obav. Konstatuje to slavnostně úvodní ustanovení zákona.

Bezpečnostní služba, její organizace i duch je všude a vždy jakýmsi zrcadlem života státu i jeho občanstva. Její funkce i náplň ukazuje stupeň pořádku veřejného i stupeň svobody každého občana. Je ukázkou politického režimu i kázně občanské, její zaměření dává každému státnímu společenství jasné vysvědčení buď státu spořádaného, či zmítajícího se v chaosu osobního nebo stranického sobectví. Byla vždy výsadou i povinností panujících, ale její používání nebo zneužívání se vždycky dotýká základních práv všech občanů, při čemž dává režimu charakteristiku demokracie nebo diktatury, ať již feudální nebo fašistické.

Náš lid prožil ve své pohnuté historii snad všechny druhy režimů a má dobře na paměti způsoby, jimiž jeho vlády či vládci si zajišťovali veřejnou bezpečnost. Pamatuje na doby, kdy bezpečnostní služby bylo feudálním režimem zneužíváno k ochraně absolutismu proti svobodě občanů, na podporu dravého sobeckého kapitalismu proti zotročenému dělnictvu, k zajištění vlády feudální reakce nad svobodymilovnými národy. V bojích s císařskou žandarmerii rodila se naše svoboda, z nich rostlo třídní sebevědomí pracujícího lidu a jeho úsilí o demokracii politickou, sociální a hospodářskou. Ani v prvé republice jsme se nedovedli plně vyrovnat s problémem hospodářské třídní nadvlády, a smutně proslulé zneužívání četnictva a policie agrárními vládci ministerstva vnitra k ochraně zájmů kapitalistických vykořisťovatelů, ba i k ochraně rostoucího německého fašismu u nás, zůstane trvalým svědectvím zrady demokracie a svobody našeho lidu. Hrůzy násilí policejních smeček nacismu, jež ve své sveřeposti a brutalitě nemají snad v dějinách příkladu, byly pro nás strašlivým poznáním policejního režimu v jeho nejobludnější podobě. (Předsednictví převzala místopředsedkyně Hodinová-Spurná.)

Byly draze vykoupeny zkušenosti, které spojily náš lid v úsilí celého národa po skutečné lidovládě a takové bezpečnostní službě, která by byla opravdovým strážcem republiky, jejího demokratického zřízení a pokojného života a práce všech poctivých svobodymilovných občanů. Bylo to vyjádřeno v košickém programu zahraniční vlády, bylo to součástí programu odboje domácího, který to první vtěloval ve skutek podřizováním četnických a policejních stanic národním výborům. Z bezpečnostní služby, komandované a zneužívané feudální a kapitalistickou reakci, ba fašistickými vetřelci, buďme poučeni pro dnešek i budoucnost. Nazvali jsme naši bezpečnostní službu velmi vhodně národní bezpečností. Svěřujeme její řízení orgánům lidové správy, nechceme, aby s její pomocí jeden nad druhým vládl, chceme, aby se stala službou všem poctivým a pracovitým Čechům a Slovákům. Jestliže právem kritizujeme třídní a stranické zneužívání policie a četnictva agrárními ministry vnitra prvé republiky, snažme se, aby národní bezpečnost v osvobozené vlasti byla ochranitelkou opravdu všech poctivých občanů a naproti tomu stíhala spravedlivě všechny, kteří toho podle zákonů zasluhují. Kdyby se někdo domníval, že zkušenosti z dřívějšího policejního režimu jsou dobré jen k tomu, abychom se z nich učili využívat bezpečnostní služby k posilování osobních nebo stranických posic a k zastrašování druhých, pak seje vítr, z něhož může vzejít bouře, neboť není nikomu předem určeno, že bude vládnout na věky. (Potlesk.)

Proto bezpečnostní výbor kladl při projednávání osnovy takový důraz na zajištění demokratické organizace i výkonu bezpečnostní služby, proto provedl řadu změn vládního návrhu v tomto směru tak, že přenesl rozhodování o všech zásadních a důležitých věcech s jednotlivců na demokratické orgány sborové. Chceme podrobit demokratické kontrole i případy mimořádné, vyžadující okamžitého rozhodnutí, a proto jsme po dlouhých diskusích vsunuli do § 3 ustanovení o pominutí platnosti takových rozhodnutí, nebudou-li schváleny dodatečně odpovědným demokratickým orgánem.

Důležité změny provedené v § 6 osnovy mají zdůraznit naše kladné stanovisko k starým příslušníkům sboru, zejména těm, kteří se zúčastnili boje proti okupantům. Odmítli jsme také nové hromadné prověřování sboru u vědomí, že bylo v podstatě již důkladně provedeno během posledních dvou roků, a novým ustanovením odstavce 3 chceme dát jen možnost postihnouti ony jednotlivce, které očista dosud řádně nepostihla a kteří do sboru nepatří. V národním boji za osvobození zaujímají četnické a policejní sbory velmi čestné místo a mnozí z jich příslušníků položili život na oltář vlasti v boji s okupanty na barikádách, v mučírnách gestapa a na popravišti. Víme, jak zdrcující většina četníků a policistů pomáhala utlačenému národu, jak sabotovala nařízení okupantů. Vyslovuji-li jim jako zpravodaj bezpečnostního výboru v tak významném okamžiku, jako je projednávání zákona o národní bezpečnosti, upřímné díky celého národa, je to jen kus uznání jejich statečnosti a obětem. (Potlesk.) Nemalý kus práce byl výkon jimi i po revoluci, kdy s ostatními bojovníky za svobodu přijatými do národní bezpečnosti zajišťovali pokojný život občanů a majetek národa, zejména v pohraničních oblastech. Sbor byl doplněn po osvobození tisíci novými mladými čekateli. I ti vykonali velký kus odpovědné práce, zejména tam, kde byli svěřeni dobrým a objektivním velitelům. Budou ještě potřebovat docvičení, zejména pokud jde o výcvik vojenský a odborný. I když jsme si vědomi, že mnozí z nich, kteří nevykonali vojenskou službu, jsou proti ostatním určitým způsobem preferováni, chceme jim umožnit další službu ve sboru, i když v § 36 poukazujeme na nutnost jejich dodatečného vojenského docvičení.

Velmi dlouho se zabýval bezpečnostní výbor otázkou tzv. osvětové služby. Dosavadní zkušenosti s osvětovými důstojníky, mnohdy nedosti objektivními a odborně nedostatečně kvalifikovanými, jakož i zásadně odmítavě stanovisko k politické diskriminaci sboru, vedly výbor k omezení osvětově výchovy na vyučovací předmět pro čekatele sboru při jejich základním školení ve výcvikových střediscích. Slyšíme již nyní, že se někdo pokouší přebudovat nynější osvětovou službu v jinou podobnou instituci ve sboru. Konstatuji proto, že úmyslem zákonodárce v bezpečnostním výboru jasně projeveným je zabránit zrušením osvěty jakékoliv politické či stranické kontrole členů sboru a bezpečnostní výbor bude v tomto směru bedlivě kontrolovat organizaci a činnost sboru i řídících orgánů národní bezpečnosti.

Veškeré organisační předpisy sboru bude schvalovat vláda. Vidíme v tom záruku politické dohody Národní fronty i v jejich otázkách. Požadujeme v resoluci, aby se na jejich vypracování podíleli i demokraticky volení odboráři z řad členů sboru národní bezpečnosti. Bude jen ku prospěchu organizace služby, budou-li při stanovení jejich zásad uplatněny jejich bohaté zkušenosti a odborné znalosti.

Mnoho se u nás hovoří o tzv. pohraničních útvarech a připisuje se jim funkce nějaké stranické armády. I když těmto pověstem výbor nepřikládá váhy, zajistil tvoření těchto útvarů i případných jiných útvarů se zvláštním určením i stanovení jejich úkolů souhlasem celé vlády a zprostil dokonce členy sboru povinnosti uposlechnouti rozkazu, kdyby je v útvarech se zvláštním určením chtěl někdo přikázat k jiným úkolům, než které byly schváleny vládou. Učinili jsme tak proto, abychom právě této neodpovědné šeptandě pro budoucnost zabránili.

Republika potřebuje spolehlivou ochranu hranic; tato je upravena zákonem a může být jen zvláštním zákonem změněna. Zákon o národní bezpečnosti ji však neřeší a nedotýká se nijak především kompetence sboru finanční stráže. Říkám to proto, aby i zde nebyla finanční stráž zbytečně zneklidňována různými pověstmi zaměřenými na stranickou agitaci a ke škodě republiky.

Nová ustanovení § 22 mají zdůrazniti přednostní právo členů sboru při doplňování jeho důstojnictva a přitom umožnit přijetí specialistů z armády do sboru národní bezpečnosti. Litujeme, že přednostního postavení členů sboru podle tohoto ustanovení bude pravděpodobně v blízké budoucnosti jen málo používáno, poněvadž v posledních dvou letech byla najmenována a povýšena řada důstojníků sboru, při čemž bohužel nebylo vždy dbáno pořadí určeného kvalifikací a odbojovými zásluhami členů sboru. Abychom v budoucnosti zajistili demokratickou kontrolu objektivního postupu při povyšování, překládání a propouštění členů sboru i správních úředníků národní bezpečnosti, mají se o těchto osobních změnách vyjádřiti zemské orgány lidové správy a zaměstnanecké rady. I po této kontrole bylo již dávno voláno a jistě přispěje k uklidnění členů sboru.

Ve snaze oceniti také mimořádné obtíže služby zaměstnanců státní služby národní bezpečnosti navrhují poslanci stran Národní fronty, aby zároveň s úpravou platových a služebních poměrů sboru byly také náležitě upraveny tyto otázky u jejich kategorie. I jim patří díky za svědomitost a obětavost, s níž pomáhají při plnění vážných a odpovědných úkolů národní bezpečnosti. I jim chce i nadále bezpečnostní výbor věnovat plnou pozornost a podporu v jejich další práci i v jejich řádném existenčním zabezpečení.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP