Podle dnešního stavu je celkem asi 3.700 schwarzenberských
zaměstnanců, z čehož připadá
asi 3.000 osob na zaměstnance kategorie dělnické.
Po květnové revoluci, aniž mnoho mluvili, pustili
se bez rozdílu do práce, v pohraničí,
v tom opuštěném pohraničí, zajistili
tam ležící části převáděného
majetku a osvědčili se jako živel státně
konstruktivní ve všech směrech.
Pokud jde o majetek, zastávali od počátku,
jak bylo zdejšími kolegy zdůrazněno,
stanovisko, že musí býti řešen
jen jako celek a že nesmí býti droben nebo
kouskován. V tomto směru panovala a panuje mezi
nimi taková jednotnost názorů, že před
ní musí ustoupiti a ustoupí každá
opačná snaha nebo snad i pokus o ni.
Vedle naprosté věrnosti k majetku je uvedená
okolnost a snaha zaměstnanců po zachování
neztenčeného celku majetku velikým kladem
a přínosem jak pro dnešní dobu samu,
tak pro předmětný majetek v nových
poměrech na základě převodu podle
navrhovaného zákona. To je klad a tak radostný
zjev v dnešních poměrech, že již
proň je třeba věřit ve zdar díla
předsevzatého touto osnovou zákona.
Při posuzování bojové schopnosti mluvívá
se někdy o duchu vojska nebo o duchu armády. Je
to pomyslná veličina, ale velmi významná
a nedocenitelná, je-li duch vojska nebo armády zdravý
a dobrý.
Přesvědčujeme se stále více,
že stejná veličina je velice důležitým
činitelem u podniků a závodů. Jde
vlastně o to, co by mělo být označeno
jako základ pracovní morálky. Jen v případě
dobrého poměru zaměstnanců k závodu
je možno počítati s přiměřeným
a odpovídajícím projevem pracovní
morálky. To je základ, na němž možno
stavět. U převáděného majetku
je možno bezvýhradně počítat
se zmíněnou veličinou a pro nové poměry
representuje tato skutečnost kapitál, kterého
je jinde veliký nedostatek. Toto příslušenství
předváděného majetku má takovou
hodnotu, že by měla býti finančně
vyjádřena, kdyby to bylo možné. Je to
nemožné, avšak bude jen na prospěch věci
a vývoje, bude-li si země Česká této
hodnoty zvláště vědoma. V žádném
případě nesmí dopustiti, aby byla
z toho nebo z onoho důvodu nebo snad dokonce neporozuměním
promarněna.
Jestliže osnova zákona stran zaměstnanců
praví, že jim zůstávají zachovány
jejich pracovní a služební smlouvy se všemi
nabytými nároky, zdá se mi to býti
minimem zajištění, které bylo možno
zaměstnancům poskytnout. Jde o věc samozřejmou
a mluví pro ni jednak postoj zaměstnanců
k majetku. jednak dobrá pracovní morálka,
kterou země Česká získá na
převáděném majetku. Doufám,
že praxe předmětného zákonného
ustanovení ukáže se důstojnou poměrů
v minulosti a že si s ní nikterak a v ničem
nezadá. Doufám, že nikdo nějakým
zásahem do předmětných práv
zaměstnanců nevezme zase na sebe hanbu toho, skrze
něhož by vzešlo pohoršení. Promarnil
by jedno z největších aktiv převáděného
majetku a zasáhl by novou organisaci na místě
nejcitlivějším. Hospodářsky by
to znamenalo, třeba že jde o hodnotu pouze pomyslnou,
velmi značnou škodu, a jak znám poměry,
snad nenapravitelnou. Před každým takovým
zásahem varoval bych co nejrozhodněji.
Novému vlastníku doporučuji co nejvíce,
aby poměrům a otázkám zaměstnaneckým
věnoval zvýšenou pozornost, neboť jen
tak může býti zaručen úspěch
a jen tak dojde navržený převod majetku účele
a cíle, pro který byl pro zemi Českou předsevzat.
Jádro převáděného majetku,
paní a pánové, leží v jižních
Čechách. Jeho převod stává
se tudíž záležitostí, na které
mají jižní Čechy zvláštní
zájem. Političtí činitelé a
hospodářští odborníci z jižních
Čech stavěli se k návrhu převodu od
počátku kladně a účast čtyř
representantů jihočeské Národní
fronty je vám nejlepším důkazem při
referátech o této osnově zákonné,
že jsme postupovali jednotně, jednomyslně a
v plném vzájemném porozumění.
Navržený zákon provádí usnesení
Krajské hospodářské rady jihočeské
z 25. listopadu 1946. Je tudíž možno říci,
že převod děje se v souhlase se všeobecným
místním míněním, a i tato okolnost
po mém soudu je velikým kladem věcí
a zárukou zdaru pro budoucnost. Jižní Čechy
bez rozdílu politického přesvědčení
vidí v převodu jeden ze základních
kamenů zlepšení svého hospodářského
postavení. Očekávají, že při
provozu převedeného majetku v nové organisační
formě bude možno více přihlédnouti
k jejich celkovým potřebám, než to bylo
možno, když byl tento majetek v rukou jednotlivce. Jižní
Čechy v tomto směru očekávají
zejména, že sociální postavení
bude pro zaměstnance vyřešeno nejprospěšněji.
Očekávají dále, že v provozu
majetku bude dbáno toho, aby bylo postupováno pokrokově
a aby při tom bylo co nejvíce využito nejnovějších
objevů a pracovních postupů ve všech
oborech, které přicházejí v úvahu.
Mám při tom na mysli hlavně otázky
výroby a zpracování dřeva, které
zůstane na dlouhou dobu a snad trvale nejvýznamnějším
výrobkem jižních Čech. Převáděný
komplex zahrnuje v sobě asi 50.000 ha lesní půdy
a jenom 5.000 ha půdy zemědělské.
Celkovou výrobu dřeva odhadují odborníci
skromně na 200.000 prostorových metrů.
Napříště nesmí jíti jen
o vlastní výrobu, t. j. o porážení
a po příp. částečný
seřez dřeva na pilách. Na toto prvotní
výrobní stadium musí býti vhodným
způsobem a v přiměřeném rozsahu
koordinována další spolupráce rázu
průmyslového, při nejmenším pro
získání vhodných polotovarů
pro buničinu, umělé hedvábí
a umělé hmoty. Tato okolnost je nejdůležitějším
základem pro industrialisaci jižních Čech,
o které se tolik mluví a která je stále
ještě nedostatečně podporována.
Za dnešního stavu jde v jižních Čechách
vlastně pouze o určité doplňkové
a zušlechťovací výroby, ježto zde
není nerostných surovin, které by bylo možno
zpracovati. Jedinou surovinou jižních Čech
je dříví, které se těží
asi na 32% jejich půdy. Proto je třeba této
surovině věnovati zvýšenou pozornost
a podporovati její zpracování podle nových
method a výrobních zásad. Zůstal-li
by tento majetek v rukou jednotlivcových, bylo by to skoro
nemožné. Při vlastníku v osobě
veřejnoprávní povahy je cesta k vybudování
potřebných výrobních podniků
v tomto oboru daleko schůdnější a lepší.
To je dáno převodem majetku na zemi Českou.
Od převodu slibují si podporu záměrné
industrialisace jižních Čech a doufám,
že převod podle navržené osnovy bude míti
jak pro jižní Čechy, tak i pro celý
stát v oboru průmyslové politiky mimořádný
význam.
Tím se stává navržená osnova
velmi významným činitelem regionalistickým
a přímou podporou zájmů kraje, ve
kterém leží jádro majetku. Že je
to zájem veřejný, nemusí býti
jistě zdůrazňováno a uvedený
moment je tudíž další okolností
veřejného rázu, který mluví
pro návrh tak, jak leží před vámi.
Jsem jist, že z určitých stran nebo kruhů
je možno očekávati proti této zákonné
osnově i námitky, které budou v té
neb oné formě vyjadřovati, že jde o
zákon, který je ve své podstatě zaměřen
proti soukromému vlastnictví v oboru velkého
pozemkového majetku a proti jednotlivci.
Námitka, že jde o zásah do soukromého
vlastnictví, nemůže však obstáti,
poněvadž republika zasáhla již jinými
zákony do soukromého vlastnictví, a to tak,
jak jí přikazuje dobrovolně nastoupená
tendence nové sociální struktury, pro kterou
se československý lid sám rozhodl.
Okolnost, že ústavně není dosud toto
rozhodnutí pevně formulováno, nemůže
hráti zvláštní roli. Podle toho, co
všichni po druhé světové válce
cítíme a co víme o naprosté nutnosti
nové sociální struktury, musíme již
dnes říci, že v nové ústavě
nelze počítati s jiným řešením
u zvlášť velkého pozemkového majetku
a že i ten bude nutno řešiti s hlediska obecného
prospěchu. V tomto směru můžeme býti
zcela klidni. Můžeme zcela bezpečně
počítati s tím, že nová ústava
schválí do všech důsledků rozhodnutí,
kterým se dnes předchází budoucí
formulace velmi závažné otázky. Jde
o řešení předcházející
ono rozhodnutí, jež je pro budoucnost očekáváno
s naprostou jistotou.
Námitka pak, že jde o zákonné opatření
proti jednotlivci, zdála by se na první pohled velmi
závažnou. Obvyklou představou zákona
je totiž obecné pravidlo, platné pro větší
okruh osob. Tato námitka má však jen zdánlivou
pravdu a stejně zdánlivé oprávnění.
Ve své podstatě zakládá každý
zákon podle povahy věci právo nebo povinnost
jednotlivce nebo obojí. Za předpokladu mnohosti
stejných případů, které má
dotčené opatření řešiti,
používá se neosobní vyjadřovací
formy a obratů. Při tom však není vyloučeno,
že v každém oboru by se mohla předpokládaná
mnohost případů zmenšiti. Dokonce nelze
vyloučiti možnost, že by se kterýkoli
zákon, bez zřetele na obor, mohl při svém
provádění omeziti pouze na jediný
případ. O takovou skutečnost jde v našem
případě a podle mého soudu není
navržené opatření nijak v rozporu s
obecně platnými a uznávanými právními
zásadami a právním řádem vůbec.
Vždyť i ony jsou projevem určité myšlenky
o organisaci vzájemných vztahů společnosti
a jako veškeré jiné lidské projevy podléhají
vývoji. I právní řád má
svůj vývoj. Nelze říci nebo míti
zato, že by předem musel býti nějaký
zákon o právním řádu. Naopak
právní řád je souhrn pravidel, tedy
určitý celek, a musí býti posuzován
podle jednotlivých svých složek. Zákon
o převodu vlastnictví majetku hlubocké větve
Schwarzenbergů bude tudíž napříště
součástí právního řádu
Československé republiky. Otázkou bude, zda
do tohoto řádu zapadá. To považuji za
zodpověděno rozhodnutím československého
lidu o cestě k socialismu a proto v daném případě
nemohu námitku zákona proti jednotlivci uznati ani
jí přiznati nějaké oprávnění.
V návrhu uvedené řešení - že
se majetek převádí bez náhrady a že
vláda rozhodne o případném zaopatření
dosavadních vlastníků - mne zbavuje povinnosti
zabývati se zvlášť touto otázkou
se stanoviska, pro které je v prvé řadě
příslušný rozpočtový výbor.
Slavná sněmovno! Nedávná polemika
v časopisech o schwarzenberském majetku byla vedena
pod označením "Boj o 4 miliardy". Nevím,
kdo a jak k tomuto číslu přišel. Je
jistě velmi značné. Nebáli jsme se
však vzíti na sebe náhradu za znárodněný
průmysl, ačkoli šlo o částku
větší, a nemůžeme se proto bát
v tomto případě ani případného
zaopatření dosavadních vlastníků.
Konečný cíl, sledovaný navrženým
opatřením, převyšuje otázku peněžní
hodnoty a staví ji vzhledem k obecné prospěšnosti
věci na vedlejší kolej. Jsem však přesvědčen,
že i tato otázka bude vyřešena k prospěchu
věci a státu jako celku, jako se stalo v jiných
případech.
Tím jsem zhruba vyčerpal všechny okolnosti
a otázky, na které jsem považoval za nutné
upozorniti nebo jichž bylo podle mého soudu třeba
se dotknouti v souvislosti s předloženým návrhem.
Dovolte mi, abych věc krátce shrnul. Jde o veliký
majetek pozemkový v rukou jednotlivce. Do jisté
míry jedná se o majetku pozemkovém obecně
v současně projednávané revisi pozemkové
reformy. Vzhledem k ní je tento zákon speciálním
řešením pozemkové reformy zvláštního
pozemkového majetku a řešením před
obecně platným opatřením, avšak
v souhlasu s intencemi, které revise pozemkové reformy
sama sleduje.
Souhlas s navrženou osnovou znamená za prvé,
že k obecnému prospěchu a se zřetelem
naň zasahujeme vědomě a revolučně
do jednotlivcova vlastnictví velkého majetku pozemkového;
za druhé, že ze stejných důvodů
vytváříme z něho účelový,
výrobní a pracovní kombinát v rukou
veřejnosti, representované veřejnoprávní
osobou; za třetí, že z týchž důvodů
dáváme novému celku nejširší
hospodářskou a správní autonomii pod
kontrolou veřejnosti, a konečně za čtvrté,
že tak vytváříme novou, opravdu novou
formu podnikání.
Vzhledem k tomu je možno navrženou osnovu považovati
za součást znárodňovacího procesu
pro zvláštní případ, který
vytváří novou, československou formu
veřejného podnikání za přímé
kontroly veřejnosti a zaměstnanců.
Jménem rozpočtového výboru doporučuji
předloženou osnovu ke schválení. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Ke slovu jsou přihlášeni
řečníci, zahajuji proto rozpravu.
Řečníky jsou: pp. posl. dr Horáková,
Vilím, Soukup, Janouš.
Dávám slovo první řečnici,
paní posl. dr Horákové.
Posl. dr Horáková: Paní místopředsedkyně,
slavná sněmovno, paní a pánové!
Jako řečníku nezbývá mně
příliš mnoho říci k navrhovanému
zákonu, poněvadž zpravodajové proti
obvyklému způsobu vzhledem k zvláštnímu
poměru k tomuto zákonu řekli už téměř
všechno, co se podstatného dá v této
věci říci. Ale přece jenom jsou zde
určité věci, které nebyly zde ještě
zdůrazněny a k nimž bych ráda upoutala
vaši pozornost.
Převzetím schwarzenberského majetku ujímá
se země Česká nejenom určitých
práv, ale i závažných povinností.
Jejím úkolem bude nyní proměnit schwarzenberské
statky v dokonalý nástroj veřejné
prospěšné služby a zapojiti jej organicky
do nového systému naší lidově
demokratické správy. Ačkoli cílem
každého podnikání musí být
rentabilita, nelze v daném případě
měřit výnosnost tohoto majetku pouze bilančním,
vykazovaným ziskem. Velký majetek, byť je jeho
výnos uspokojivý, není - posuzujeme-li jej
s hlediska národního a ve vyšším
slova smyslu - ještě rentabilní, nesplňuje-li
kromě předpokladů hospodářských
také určité předpoklady kulturní
a sociální. Totéž, co ukládáme
státu a veřejným institucím, totéž
očekáváme od znárodněných
podniků a totéž musí být v zásadě
požadováno také zde, ovšem v takovém
rozsahu, který je úměrný daným
možnostem.
Co očekáváme od znárodněných
podniků a takto převzatých institucí?
V prvé řadě to, že budou ve svém
dnešním provozu nejméně tak rentabilní,
budou vynášet naší národní
pospolitosti nejméně tolik, kolik vynášely
dříve soukromému podnikateli a soukromému
držiteli. To je podmínka, kterou musíme mít
především na zřeteli, posuzujeme-li
naše znárodněné a do národní
správy převzaté hospodářské
celky. A to také podtrhujeme a musíme požadovat
do budoucnosti od tohoto komplexu majetkového, který
přichází také do znárodněné
lidové správy, v této formě do správy
země České.
Tím, že se schwarzenberský majetek ponechává
zhruba v celku, jsou dány předpoklady pro jeho další
kulturní a sociální funkce. Nelze popřít,
že rozdrobením této ekonomie by byl její
význam v obou těchto směrech podstatně
zredukován. Naproti tomu právě pozemštěním
otvírají se pro bývalý schwarzenberský
majetek na poli lidovýchovném a sociálním
nové možnosti a je úkolem země České,
aby svou ekonomií opravdu také neopominula žádnou
z nich využíti. Dosavadní pocit soběstačnosti
tohoto velikého celku a jeho soukromokapitalistická
povaha vedly jej přirozeně v určitých
směrech k insolvenci a k uzavřenosti vůči
národním požadavkům. V nových
poměrech však nebude již důvodů,
proč by se měl schwarzenberský svět
obracet sám do sebe. Očekáváme naopak,
že jeho dosavadní, spíše pasivní
působení na vzestup hospodářské
i kulturní úrovně jižních Čech
promění se v aktivní, programové,
obecně prospěšné ovlivňování
života nejenom v Čechách, v jižních
Čechách, ale v celé republice.
Země Česká nezískává
totiž ve schwarzenberských statcích jen statické,
materiální hodnoty. Jak zde již bylo řečeno
a jak to podtrhl pan posl. Neuman, do jejích služeb
přechází i rozsáhlý aparát
zaměstnanecký, v jehož schopnostech je záruka
dalšího spořádaného vývoje
a prosperity. Budiž ještě jednou po zásluze
zdůrazněno, že tito zaměstnanci a mnozí
jejich předchůdci, ačkoliv poctivě
pracovali pro svého zaměstnavatele, věrně
sloužili také vlasti a tím, že schwarzenberskému
panství vtiskli jeho český ráz, zasloužili
se o to, že přechod do vlastnictví země
české děje se dnes poměrně
s nejmenšími obtížemi. (Potlesk.)
Bude právě úkolem těchto zaměstnanců,
aby dovršili toto své dílo praktickým
realisováním lidově demokratických
zásad.
Už zde bylo naznačeno, že se v této chvíli
pokoušíme o kombinaci tradice s revolučními
zásadami, a je opravdu potřebí, abychom zvlášť
podtrhli, že v tomto případě nastupujeme
rozumný, logický systém, který nám
zachovává, co se po staletí tvořilo,
abychom toho využili v daném systému novém
a naplnili také novým duchem. Jsou veliké
kulturní a sociální úkoly, které
zejména byly motivací požadavku země
České, aby tento majetek přišel do její
správy. Země Česká bude v nejbližší
době nucena rozšířiti stav svých
ozdravoven a ústavů pro péči o mládež,
ke kterémuž účelu nutně potřebuje
budovy, zejména také některé zámky
s přilehlými parky, což je zvláště
důležité, a s příslušným
hospodářským vybavením objektů.
Léčebné ústavy, zejména pro
plicně, duševně a nervově choré,
vyžaduji nadto též vydatné a plynulé
zásobování, a proto bude velmi ku prospěchu,
když kromě lesů a průmyslových
objektů získává zde země Česká
také přilehlé dvory, které budou zárukou
plynulého zásobování zdravotních
a sociálních ústavů a které
jí budou také umožňovat, zejména
v ústavech pro duševně chorou mládež,
využití těchto sil na pracích, které
jsou pro ně, pro jejich povahu a jejich duševní
stupeň náležitě vhodné.
Úkoly, které plní na tomto poli země
Česká, jsou úctyhodné a dosažené
výsledky nabádají ještě k tomu,
aby byl tento obor působnosti rozšířen.
Představme si, že roční výdaje
země České pro sociální péči,
t. j. na ústavy pro hluchoněmé, na výchovny
pro vadnou mládež, donucovací pracovny a na
jiné ústavy humanitního rázu, činí
okrouhle 40 mil. Kčs a také kulturní účely,
zejména musea a archivy, si vyžadují velmi
značných nákladů nejméně
ve stejné hodnotě.
Akutní potřeba zřízení nových
sociálních ústavů je nám všem
jasná a zejména ji musíme podtrhnout v chorobinecké
péči a péči o přestárlé.
S hlediska péče o populaci, kterou jistě
musíme všichni respektovat, vidíme, že
dnešní stav, kdy osoby přestárlé
zůstávají v rodinách a sdílejí
s mladými manželi často velmi těsný
byt, je také jednou z příčin, proč
naše populační politika pokulhává
a proč se nemůže úspěšně
rozvíjet.
Na druhé straně máme nový a těžký
problém. V nemocnicích nám zabírají
chorobinecké případy trvalého zaopatření
mnohá lůžka. Převzetí schwarzenberského
majetku do vlastnictví země jistě podstatně
přispěje ke splnění úkolů,
které po této stránce zemi Českou
čekají a které země Česká
musí splnit. Země Česká přirozeně
tím také na sebe přebírá se
správou tohoto majetku nemalý úkol kulturní
a zavazuje se k udržování museálních
sbírek, archivů a památných budov,
které mají vztah k dějinám národa
českého. Je nutno mít na zřeteli,
že samo udržování Hluboké a Českého
Krumlova stojí ročně 2 mil. Kčs a
veškerý náklad na udržování
zámku, paláců a museálních
objektů po odečtení poměrně
malých příjmů činí asi
41/2 milionů Kčs ročně.
Toto vydání nutno přirozeně i dnes
vynakládat, protože s hlediska národního
a zachování těchto významných
památek je to nezbytné a nutné.