A tak uvážíme-li, že také lidové
orgány musely zastavit mnoho trestních řízení
jako nežalovatelných, nemůžeme dospět
k jinému závěru než k tomu, jejž
jsem učinil již ve svém exposé, totiž
že velký počet zastavených případů
svědčí o tom, že bylo učiněno
mnoho udání nedoložených nebo neprokazatelných,
při čemž mne ani nenapadá tvrdit, že
tato udání musila být podána převážně
ze zlé vůle.
Nesprávná je též výtka, že
byli veřejní žalobci u mimořádných
lidových soudů ponecháni až do konce
roku 1945 bez jakéhokoliv vážnějšího
poučujícího pokynu. Citováním
aspoň několika výnosů z mnohých
v té době vydaných mohu doložit, že
zájem justiční správy o retribuční
záležitosti byl velmi opravdový. Již dne
20. srpna 1945 poukázalo ministerstvo spravedlnosti vedoucí
veřejné žalobce u mimořádných
lidových soudů, aby pečovali o publicitu
rozsudků těchto soudů, při čemž
již bylo současně naznačeno, jak mají
v tomto směru informovat tisk. Dne 12. října
1945 byli veřejní žalobci znovu instruováni,
jak mají urychlit a usnadnit tisku zpravodajství
o retribučních věcech. Uvádím
tyto výnosy nejdříve proto, neboť jsou
dokladem něčeho zcela jiného, než tvrdili
někteří řečníci. Svědčí
o tom, že ministerstvo spravedlnosti mělo jediný
zájem: aby o činnosti lidového soudnictví
tisk včas, rychle a správně informoval nejširší
vrstvy našeho lidu. Že se to zdaleka nepodařilo,
za to odpovědnost nenese ministerstvo spravedlnosti, nýbrž
ti, kdo odpovídají za náš tisk nebo
alespoň za jeho určitou část.
Před tím vydalo ministerstvo spravedlnosti již
9. VII. a 21. VII. 1945 jak veřejným žalobcům,
tak přednostům mimořádných
lidových soudů všeobecné instruktivní
informace o úkolech a povinnostech veřejných
žalobců a soudců v lidovém soudnictví.
Výnosem z 24. 8. 1945 se již veřejní
žalobci důrazně poukazují, aby věnovali
zvýšenou pozornost takovým případům
národní zrady, kdy se Čech přihlásil
k německé národnosti. Výnosem z 22.
9. 1945 se veřejným žalobcům připomíná,
že v členství organisace SA je nutno shledávat
skutkovou podstatu zločinu podle § 2 retr. dekretu.
Dne 20. 11. 1945 se vydávají zevrubné instrukce
o výkonu trestu ve zvláštních nucených
pracovních oddílech. Mnoho instrukcí, informací
a pokynů bylo dáváno telefonicky i písemně,
jak to právě kvap a naléhavost okamžiku
vyžadovala. Po prvních zkušenostech o praktickém
používání retribučního
dekretu dal jsem svolat začátkem prosince 1945 do
ministerstva spravedlnosti poradu všech vedoucích
veřejných žalobců a přednostů
mimořádných lidových soudů
v Čechách a na Moravě a ostatních
zúčastněných úředníků
justičních orgánů, na které
byly vytyčeny a dohodnuty směrnice pro další
plánovitý postup v retribučním soudnictví.
Tato porada přispěla podstatnou měrou k tomu,
že byl splněn daný úkol a že stíhání
nacistů a jejich dobrovolných pomahačů
z českých řad postupovalo za daných
poměrů co nejrychleji. Na této poradě
jsem také otevřeně sdělil své
stanovisko. Žádal jsem prostě přísné,
ale ovšem spravedlivé souzení všech válečných
vinníků.
Toto své stanovisko jsem opětně zdůraznil
i ve svých veřejných projevech a učinil
jsem tak i ve svém rozhlasovém projevu v předvečer
zahájení činnosti Národního
soudu v Praze dne 14. ledna 1946, kdy jsem prohlásil, že
musíme provést svoji retribuci důsledně,
nesmlouvavě a bez váhání nejen v zájmu
své současnosti, ale především
pro zdravou, silnou a slavnou budoucnost národa. Tento
svůj projev jsem skončil výzvou: "Národní
soud nechť soudí spravedlivě, ale přísně,
s myslí upřenou k památce vlastenců
padlých za vlast a národ, za svobodu vítězství
a lidskosti".
Tento můj nesmlouvavý postoj k retribučnímu
soudnictví došel výrazu znovu i v mém
rozhlasovém projevu dne 28. dubna 1946 před zahájením
procesu s t. zv. protektorátní vládou. Tehdy
jsem skončil těmito slovy: "Svoji očistu
od slabosti a selhání, trestuhodné nestatečnosti
a nedostatku národní hrdosti provedeme stejně
rozhodně a odhodlaně jako všichni ostatní.
Provedeme ji důsledně a přísně,
ale spravedlivě, neboť, co děláme, to
není msta, to je právě spravedlnost."
Politicky bych chtěl v souvislosti s odpovědností
za veřejnou žalobu v retribučních věcech
zdůrazniti ještě toto:
Za retribuční soudnictví nese odpovědnost
celá vláda a všechny strany Národní
fronty, nejen ministr spravedlnosti. Toho výrazem byla
i dělba práce mezi ministerstvem spravedlnosti a
ministerstvem vnitra. Bez iniciativy ministerstva vnitra nebo
jeho orgánů ve spolupráci s justičními
orgány nebyl nikdo veřejnou žalobou před
mimořádné lidové soudy pohnán.
Žaloby, jež stíhaly eminentně politické
delikty před Národním soudem, schválila
všechny přímo sama vláda.
Vytýkalo se též, že vysoká byrokracie
ministerstva spravedlnosti měla z očisty větší
strach než pocit velké odpovědnosti. Tuto výtku
odmítám jako příliš všeobecnou
a konkretními fakty neodůvodněnou. Všechna
právě zmíněná i pozdější
opatření justiční správy se
stala vždy včas, o čemž nejlépe
svědčí okolnost, že téměř
všechny retribuční případy až
na nepatrný zlomek byly ještě během
účinnosti retribučního dekretu vyřízeny.
Činnost lidového soudnictví se mohla v plné
šíři rozvinout ovšem jen postupně,
jak docházely od jednotlivých okresních národních
výborů nebo okresních správních
komisí seznamy pro jmenování soudců
z povolání, soudců z lidu a veřejných
žalobců, podle nichž podávalo ministerstvo
spravedlnosti jmenovací návrhy vládě
a tato po případě presidentu republiky.
V mnoha případech bylo nutno předložení
těchto seznamů opětovně naléhavě
urgovat. Ministerstvo spravedlnosti i rozhlasem i v Úředním
listě č. 19 ze dne 7. června 1945, str. 81
a 82, upozorňovalo okresní národní
výbory na naléhavost této záležitosti.
K poznámce pana posl. dr Gregora o liknavém
postupu justiční správy při vyřizování
této agendy dovoluji si podotknout, že první
jmenování pro mimořádný lidový
soud v Brně provedla vláda a president republiky
23. května 1945 na základě návrhu
ministerstva spravedlnosti z 22. května 1945, a to podle
seznamů dodaných ministrestvu spravedlnosti téhož
dne.
Pokud jde o Uherské Hradiště - o němž
rovněž mluvil pan dr Gregor - předložili
ministerstvu spravedlnosti členové vyšetřující
komise osobně dne 30. května 1945 návrh na
jmenování soudců a ostatních funkcionářů
pro mimořádný lidový soud. Dopisem
ministerstva spravedlnosti již z následujícího
dne, ze dne 31. května 1945, byly vyžádány
od okresního národního výboru v Uherském
Hradišti příslušné seznamy tak,
jak to zákon předpisoval. Podle seznamů došlých
dne 11. června byl návrh předložen vládě
20. června, vláda se o něm usnesla 26. června
a pokud bylo třeba, president republiky rozhodl 13. července
1945. Intimáty rozhodnutí došly z úřadu
předsednictva vlády ministerstvu 21. července
a čistopisy všech jmenovacích dekretů,
které musily být v ministerstvu spravedlnosti teprve
vyhotoveny, byly vydány do rukou přednosty mimořádného
lidového soudu a vedoucího veřejného
žalobce dne 31. července 1945. Tato fakta svědčí,
že výtka o liknavém postupu justiční
správy při instalování mimořádného
lidového soudu v Uherském Hradišti je neodůvodněná.
Konečně byla další činnost veřejné
žaloby a lidových soudců závislá
na tom, jak rychle pracovaly příslušné
vyšetřující komise, které, jak
již bylo uvedeno, nebyly vždy v rukou odborníků.
Používám, paní a pánové,
této příležitosti, abych poděkoval
též všem úředníkům
retribučního oddělení ministerstva
spravedlnosti v čele s ministerským radou Dr Zdeňkem
Marjankem, kteří splnili svůj úkol
vskutku úspěšně, za všechnu jejich
cílevědomou a neúnavnou práci, k níž
nebylo třeba jen velké pracovní píle
a osobního zaujetí, ale k níž bylo třeba
též dobrých nervů a velkého sebeovládání.
Dovolte jen, abych konstatoval, že úředníci
tohoto retribučního oddělení neznali
po dva roky úředních hodin a že si proto
zaslouží nejen uznání mého, nýbrž
i uznání celé veřejnosti. (Potlesk.)
Přiznávám oprávněnost námitky
pp. poslanců Vojty Beneše a dr Rozehnala,
že došlo k určité nesrovnalosti zaviněné
odsunováním Němců v neprospěch
odsouzených Čechů, čímž
mnoho Němců někdy částečně,
někdy úplně uniklo spravedlivému trestu.
Stalo se tak jedině tím, že pokud byli již
odsouzeni, uložené tresty v celé výši
již neodpykali, poněvadž jim byl vzhledem k nařízenému
odsunu výkon trestu přerušen, jednak také
tím, že před rozsudkem nebo vůbec před
soudním řízením byli němečtí
příslušníci odsunováni, aniž
byla jejich vina vůbec soudně zjištěna.
Naproti tomu odpykávají bezpodmínečně
uložené jim tresty všichni Češi a
pak z Němců ti, kteří žijí
ve smíšeném manželství s Čechem,
po případě s Češkou, neboť
k odsunu v takových případech nemohlo také
dojít.
K této jisté nesrovnalosti došlo však
z nejzávažnějšího státního
a národního interesu. Neboť k odsunu i těchto
Němců došlo proto, že státní
zájem na jejich odsunu a na odsunu jejich rodinných
příslušníků byl větší,
než zájem na jejich potrestání. Otázka
odsunu byla u Němců, pokud byli již odsouzeni,
individuálně v mém ministerstvu přezkoumávána
a výkon trestu ve smyslu § 397 a) tr. ř. přerušen
pouze v takových případech, kde šlo
buď o drobné činovníky strany NSDAP
a pomocných organisací, ne však o příslušníky
SS, Gestapa, Freikorpsu a pod., nebo kde šlo jen o slovní
delikty bez vážných následků,
po případě vůbec o trestné
činy menšího významu. U takovýchto
delikventů jsme měli větší zájem
na tom, aby byli z ČSR odsunuti, než aby po odpykání
trestu se svými rodinami zůstali po případě
na obtíž státu bez možnosti je odsunout
po odpykání trestu. Tento postup volila vláda
republiky přesto, že jsme si byli vědomi, že
tím vznikne s kriminálního hlediska nerovnoměrnost
v našem postoji k souzeným Němcům. Ale
myslím, že již teď nám vývoj
mezinárodní situace dává plně
za pravdu, neboť již teď je pochybné, že
by se nám podařilo po dalších třech
a více letech po odpykání jejich trestu tyto
Němce transferovat.
Podotýkám však, že k přerušení
výkonu trestu za účelem odsunu odsouzených
Němců byl dán souhlas pouze tehdy, když
s tímto postupem souhlasily příslušné
správní úřady (ministerstvo vnitra,
okresní národní výbory, okresní
správní komise, tedy t. zv. lidové orgány).
Při odevzdání těchto Němců
se zároveň příslušným
okupačním úřadům sděluje,
že jde o osobu odsouzenou. Je samozřejmé, že
Němec, který by byl po svém odsunu znovu
na našem státním území přistižen,
si musí odpykat zbývající část
trestu.
Určité procento Němců bylo ovšem
odsunuto, aniž ministerstvo spravedlnosti, resp. veřejní
žalobci u mimořádných lidových
soudů měli příležitost zaujmout
v tom kterém jednotlivém případě
své stanovisko s hlediska vážnosti trestného
činu, z něhož byl dotčený německý
státní příslušník podezřelý.
V těchto případech rozhodovaly suverenně
okresní národní výbory samy bez dotazu
soudů, nebo rozhodovaly jiné státní
orgány než justiční. Sem spadají
též případy některých
odsunutých bývalých poslanců Henleinovy
strany. Tím také odpovídám na nesprávné
tvrzení pana posl. dr Kokeše.
Vzhledem k obsahu debaty musím se dotknout ještě
jedné závažné otázky, která
se netýká provádění retribuce,
nýbrž jejího legislativního podkladu.
Mám na mysli otázku zpětného účinku
retribučního dekretu. Je to otázka, která
byla velmi diskutována v zahraničí i zde
doma. Přesto, že jsem ji ve svém exposé
vyložil, byla zde znovu vzata v pochybnost panem posl. dr
Rozehnalem správnost tohoto retroaktivního
účinku poukazem na všeobecně platnou
a známou zásadu legality "nullum crimen sine
lege", kterou "vyslovila velká revoluce francouzská
na obranu nevinného občana proti tyranskému
monarchovi", jak to zdůvodňuje čl. VII,
VIII prohlášení práv člověka
z 26. srpna 1789. Přiznávám, že i některé
státy, které s Německem sousedí a
které s ním byly ve válečném
stavu v této druhé světové válce
a během války pak byly okupovány, soudí
nyní válečné viny podle zásady
legality bez použití retroaktivního účinku,
na př. Belgie. Nemohu dnes ovšem podrobně rozebírat
důvodnost správnosti a vadnosti toho či onoho
postupu. Opakuji jen znovu, že tato otázka byla v
Londýně velmi zevrubně probírána
nejen naší vládou, ale všemi vládami
spojeneckými. Byly pečlivě odhadovány
důsledky, jež provádění retribucí
s sebou přinese i po stránce politické. My
jsme v zahraničí dospěli po těch všech
diskusích k závěru, že kdyby se tato
zásada legality měla stát ochranou nacistických
či fašistických tyranů, dopustili bychom
se největší právní nespravedlnosti
a největší politické chyby. Generál
dr Ečer o zásadě legality napsal: "Politická,
právní a mravní hodnota zásady legality
je nesporná. Je to jedna ze stěžejních
vymožeností demokratické právní
kultury. Byla vybojována v zápase s absolutismem
jako ochrana občanova proti tyranii vládcově.
Mohla by se však státi přepodivným zvratem
v běhu dějin útočištěm
právě těch, proti nimž byla kdysi vyhlášena:
tyranům."
Při setrvání na zásadě legality
by podle našich trestně právních předpisů
valná většina zločinů spáchaných
nacisty byla zůstala nepotrestána, což by jistě
bylo v rozporu s právním přesvědčením
všeho našeho lidu. Nacisté si ve své zločinné
fantasii vymyslili nové zločiny a oděli je
navenek do úplně legálních forem.
Připravili o život celé vrstvy obyvatelstva
tím, že jim zkonfiskovali potraviny nebo odepřeli
potravinové lístky. Nacistické Volksgerichty
a Sondergerichty odsuzovaly vlastence porobených národů
k smrti a dávaly tyto tresty vykonat. Vše to byly
podle zdravého právního mínění
a citu všech mravně založených lidí
ve světě vraždy. Nebyly to však vraždy
podle litery zákona. Neboť zákonodárce
nepředvídal a ani nemohl předvídat
zločiny tohoto druhu a zločinnost v tak strašném
rozsahu.
Tyto hrůzné zločiny vyžadovaly bezpodmínečně
z důvodů mravních a právních,
aby dočasně opuštěna byla zásada
legality "nullum crimen sine lege", "nulla poena
sine lege", neboť abych mluvil slovy slavného
německého právníka Iheringa, je právem
i povinností potrestat netvorný zločin, i
když dosud nebyl v žádném zákoně
prohlášen za zločin. I zvýšení
trestní sazby odpovídající tíži
zločinu je z těchže důvodů spravedlivé
a odůvodněné.
Nedošlo proto po mém soudu v tomto směru k
pochybení. Bezpečné zadostiučinění
alespoň v některých směrech, na př.
pokud jde o členství v SS, gestapu a o krutosti
proti přirozeným lidským právům,
nám dává průběh a výsledek
norimberského procesu proti Hermannu Goeringovi a spol.,
jakož i řada dalších politických
procesů v Německu jednak již provedených,
jednak ještě připravovaných. Tato mezinárodní
trestní justice také skutečně formulovala
nové trestné činy vyplývající
ze skutkové podstaty nacistické války, dosud
mezinárodnímu i jednotlivým národním
trestním právům neznámé, zcela
tak, jak jsme to očekávali za války v Londýně.
Mám na mysli zločin rozpoutání útočné
války, zločiny proti lidskosti a válečné
zločiny, t. j. porušení zvyků a zákonů
válečných.
Zdůrazňujeme ovšem, že se retroaktivní
trestání nesmí stát pravidlem. Musí
zůstat opravdu jen výjimečným opatřením
pro výjimečnou dobu a pro výjimečné
zločiny, o jejichž trestnosti je všechen lid
jednomyslného názoru.
S hlediska resortu ministerstva spravedlnosti znovu připomínám,
že retribuční dekret byl po našem návratu
z Londýna znovu přezkoumáván na domácí
půdě, byl v některých směrech
doplněn nebo pozměněn a byla z něho
některá ustanovení londýnská
vypuštěna a dne 24. ledna 1946 v Prozatímním
Národním shromáždění schválen
a jako zákon vyhlášen ve Sbírce zákonů
a nařízení. Jeho účinnost zpětná
nebyla při tom vzata ani košickou vládou, ani
Prozatímním Národním shromážděním
v pochybnost.
V debatě se mně vytýkalo jako nepokrokové
a nelidové počínání, že
chci použít starého rakouského předpisu,
který u nás dosud platí, k tomu, abych zajistil
nezávislost trestního procesu až do vynesení
rozsudku.
Ustanovení čl. VII a VIII trestní novely
č. 6/1863 ř. z. je sice ustanovení staré
- to je pravda - , ale je staré pouze svým věkem,
nikoli svým duchem. Jde o ustanovení, které
má chránit čistotu trestního soudnictví
a tím i právní bezpečnost každého
občana a proto je to ustanovení pokrokové,
odpovídající humanitním zásadám.
Jeho obsah převzal i vládní návrh
zákona o tisku z r. 1932. Lidová demokracie splní
správně svoji právní politiku jen
tehdy, bude-li právní ochranu občanů
spíše rozšiřovat než zužovat.
Stáří tohoto zákona nemůže
tedy být důvodem proto, aby ho nebylo dále
užíváno.
Ostatně, paní a pánové, nesnažme
se stavět věci tak, jako by vše staré
bylo špatné a vše nové bylo jen a jen
dobré. Zejména na poli práva ne. Nezapomínejme,
že celý základ naší právní
teorie a právní nauky celé křesťanské
a evropské civilisace se ve svých zásadách
opírá o moudrost velmi, velmi starého práva,
práva římského. Ani sovětské
právo revoluční, ani francouzské právo
revoluční po roce 1789 se tomuto společnému
základu moderního právního myšlení
nevyhnulo. Neboť francouzský občanský
zákon, známý Code Napoléon, dodnes
ve svých základních formulacích je
v mnohém vzorem pro občanské zákony
moderních států - ač byl vydán
již v roce 1807, protože svým duchem předstihoval
svou dobu. Za rok budeme, paní a pánové,
oslavovat události památného revolučního
roku osmačtyřicátého. Snad si vzpomeneme,
že to byl konservativní český politik
dr František Ladislav Rieger, který již před
plnými sto lety na sněmu kroměřížském
přišel na tehdejší dobu s revolučním
návrhem, aby byl zrušen trest smrti pro politické
delikty.
Tedy pro posouzení vhodnosti nebo nevhodnosti trestního
a každého právního předpisu nemůže
být rozhodující letopočet, nýbrž
jedině duch a obsah, jímž je naplněn.
Proto nemohu přijmout výtku, že se dovolávám
starého, císařského, rakouského
zákona, který se ostatně dávno stal
z rozhodnutí a vůle volených zástupců
československého lidu součástí
československého právního řádu.
Kdybychom neuplatňovali zásadu moderní ochrany
nerušeného a vnějšími zásahy
a vlivy neovlivněného soudního procesu -
tak, jak se to stalo někdy u procesů před
mimořádnými lidovými soudy a Národním
soudem - také u soudů řádných,
neučinili bychom v tomto směru proti roku 1863 žádný
revoluční krok ku předu, nýbrž
zjevný reakční krok zpět. Pan posl.
Kokeš praví: Kritisovali jste opatření
ministra vnitra, který chtěl užít shromažďovacího
zákona z r. 1867, kritisujte tedy též opatření
ministra spravedlnosti, který chce užít zákona
z r. 1863. Pan poslanec soudí, že když jako zastaralé
je kritisováno nařízení z r. 1867,
že tím větším právem má
být kritisováno nařízení, jež
je věkem ještě starší. To je sice
logické, ale logika taková je nepochybně
ryze formalistická, neboť přehlíží,
že nařízení z roku 1867 bylo kritisováno
proto, že je to volání policejní moci
proti projevům lidu na veřejných shromážděních,
proti němuž vždy programově stály
všechny strany nynější Národní
fronty, kdežto nařízení z r. 1863 je
nařízení pro ochranu občanských
práv, pro něž, a rovněž programově,
vždy byly a jsou všechny strany Národní
fronty. (Potlesk.) Proto logiku pana poslance v tomto směru
nemohu sledovat. Jeví se mně tak, jako kdyby někdo
říkal: vy jste odpůrci Maxe Stirnera, ale
protože Max Stirner je vrstevník Karla Marxe, musíte
být též proti Karlu Marxovi, jako by záleželo
jen na tom, že jejich práce pocházejí
- obou - z poloviny minulého století, a jako by
nezáleželo vůbec na tom, že Max Stirner
byl filosof rasové theorie a tudíž filosofický
zakladatel nacismu, kdežto Karel Marx byl odpůrce
rasismu a celé filosofie německé, která
předcházela Alfreda Rosenberga. Odpustíte,
že jsem se u této věci trochu zdržel.
Ale zdá se mně, že mnoho sporů mezi
námi vzniká jen z toho, že se zaměňují
a zatemňují pojmy a že se skutečnost
předkládá veřejnosti v obalech, které
jí zcela zakrývají a jež naopak předstírají
to, co si někteří jen přejí,
aby bylo.