Předseda Jos. David.
Místopředsedové: Hodinová-Spurná,
Petr, dr Ševčík, Komzala.
Zapisovatelé dr Špánik, Štětka.
Členové vlády: ministři dr Dolanský,
Zmrhal.
224 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: tajemník NS dr Madar;
zástupci tajemníka NS dr Záděra,
dr Ramajzl.
1. Zpráva výborů živn.-obchodního,
průmyslového a právního o vládním
návrhu zákona (tisk 633), jímž se prodlužuje
účinnost zákona ze dne 20. prosince 1946,
č. 256 Sb., o dočasných omezeních
v živnostenském a jiném výdělečném
podnikání (tisk 676).
2. Zpráva výborů průmyslového
a právního o vládním návrhu
zákona (tisk 568) o procesních opatřeních
v soudních řízeních pro nároky
ze smluv uzavřených v době nesvobody v souvislosti
s válečnými dodávkami (tisk 668).
3. Zpráva výboru právního o vládním
návrhu zákona (tisk 618), kterým se mění
předpisy o ukládání peněz soudních
chráněnců (tisk 669).
4. Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 632) o dani ze mzdy (tisk 680).
Předseda (zvoní): Zahajuji 60. schůzi
ústavodárného Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 2, odst. 4 jedn. řádu dal
jsem na tento týden posl. Ulrichovi.
Výbor právní žádá, aby
lhůta, odhlasovaná v 54. schůzi dne 28. května
1947 výborům kulturnímu a právnímu
k podání zpráv do 10. června 1947
do 14. hodiny o návrhu posl. Zápotockého,
E. Erbana, Vandrovce, Vojance a druhů na vydání
zákona o prozatímní úpravě
zkoušek na právnických fakultách (tisk
414), byla prodloužena.
Navrhuji prodloužení této lhůty jmenovaným
výborům do 15. července 1947.
Kdo s tímto návrhem, aby jmenovaným výborům
byla prodloužena lhůta do 15. července 1947
k podání zprávy o iniciativním návrhu
(tisk 414) souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina - lhůta je prodloužena.
Přistoupíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž je
1. Zpráva výborů živn.-obchodního,
průmyslového a právního o vládním
návrhu zákona (tisk 633), jímž se prodlužuje
účinnost zákona se dne 20. prosince 1946,
č. 256 Sb., o dočasných omezeních
v živnostenském a jiném výdělečném
podnikání (tisk 676).
Zpravodajem za výbor živn.-obchodní je p. posl.
Fusek za posl. Hořínka. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Fusek: Slavná sněmovno!
Živnostensko-obchodní výbor pojednal o návrhu
zákona, jímž se mění a doplňuje
zákon z 20. prosince 1946, čís. 256, o dočasných
omezeních v živnostenském a jiném výdělečném
podnikání. Zákon z 20. prosince 1946 pozbývá
platnosti 30. června t. r. Je to vlastně jediný
regulativ pro nástup živností.
Již v době prvé republiky bylo nutno na naléhavé
volání kruhů živnostenských podrobiti
veřejnoprávnímu schválení vznik
a rozšiřování podniků tak, aby
nám nevznikaly podniky hospodářsky zbytečné,
které by byly jen přítěží
hospodářství, neposkytujíce existenční
základnu ani podnikateli, ani jeho zaměstnancům.
Jestliže již za prvé republiky bylo nutno přizpůsobiti
vznik a rozšiřování podniků hospodářské
potřebě, tím spíše je toho třeba
dnes, kdy budujeme své hospodářství,
jež musí býti zaměřeno k uskutečnění
hospodářského plánu.
Musíme regulovati vznik podniků, aby nám
nevznikaly podniky zbytečné nebo v místech
již předimensovaných, kde je jeden podnik vedle
druhého, které by na úkor hospodářství
spotřebitele jen živořily, jakmile se zlepší
nabídka zboží. Musíme působiti
ke vzniku podniků v krajích chudých. Bez
regulace by bylo stěží možné zavést
pořádek do našeho podnikání.
Nemůžeme si dovoliti, aby nám zbytečné
podniky odčerpávaly pracovní síly
z míst, kde jich naléhavě potřebujeme.
Předkládá se proto osnova, kterou se zatím
na dobu zcela přechodnou prodlužují ustanovení
zákona č. 256/1946 Sb., aby v mezidobí nebyly
způsobeny nedozírné hospodářské
škody, spočívající v tom, že
by vznikaly v rozporu s úkoly uloženými našemu
hospodářství dvouletým plánem
podniky, pro jejichž vznik není hospodářských
důvodů.
Příslušný úřad ve smyslu
této novely a samého zákona může
schváliti vznik výdělečného
podniku, zřízení poboček, prodejen,
správkáren, přeložení podniků,
propachtování nebo rozšiřování
podniků, jen když je to v souladu s hospodářskou
potřebou nebo se zájmem veřejným.
Platí to o podnicích všech druhů bez
zřetele na formu podnikatelskou, o podnicích soukromých,
družstevních i národních podnicích.
Svolení uděluje orgán, úřad,
který je pro opovězené opatření
podle zvláštních předpisů příslušný,
t. j. zpravidla okresní národní výbor.
Ten rozhoduje i o podnicích továrních, velkoobchodních,
exportních nebo jiných důležitých
podnicích, ale musí si vyžádati souhlas
příslušného ministerstva. Vedoucím
motivem tohoto ustanovení je skutečnost, že
tu o vzniku podniku nemohou býti rozhodnými jen
zřetele místní, nýbrž hlavně
hospodářská potřeba celostátní.
Novou skutečností v novele zákona, jak jej
živn.-obchodní výbor předkládá,
je ustanovení o odvolacím právu zájmových
organisací živnostenských a obchodních
komor. Jelikož se v praxi jeví naprostá nutnost,
aby hospodářské a odborné organisace,
obchodní a živnostenské komory měly
intensivnější vliv na vznik nových podniků,
než tomu bylo podle § 4, odst. 1 vládního
nař. čís. 14/1943 Sb. ve znění
vládního nařízení čís.
282/1944 Sb. a zák. čís. 256/1946 Sb., bylo
jim již v tomto čistě prolongačním
předpisu nutno přiznati odvolací právo
proti rozhodnutí podle §§ 1 až 3 cit. vládního
nařízení.
Je nutné s velkým zadostiučiněním
zjistiti, že v nedávné době v živn.-obchodním
výboru při projednávání iniciativního
návrhu zákona o výrobní, prodejní
a opravářské živnosti radioelektrického
zařízení usnesl se živn.-obchodní
výbor, aby bylo uloženo živnostenským
úřadům, aby v rozhodování o
živnostenském oprávnění byla
dána možnost příslušné odborné
hospodářské organisaci, aby se o místní
a všeobecné potřebě do určité
doby vyjádřila a posléze, bude-li rozhodnutí
v rozporu s vyjádřením příslušné
odborné hospodářské organisace, aby
tato hospodářská organisace měla právo
se odvolati.
Je proto tím radostnější, jestliže
dnes živn.- obchodní výbor předkládá
plenu sněmovny návrh zákona, kde na rozdíl
od resoluce při první příležitosti
vypořádává se s tímto dávným
požadavkem, aby hospodářská samospráva
zájmová a obchodní komory měly cestou
odvolací právo býti při každém
nástupu nové živnosti také spolučinny.
Živn.-obchodní výbor doporučuje proto
přijetí osnovy v plném znění,
protože osnova si nevyžádá žádných
dalších nákladů ze státní
pokladny. (Souhlas).
Předseda (zvoní): Zpravodajem za výbor
průmyslový je p. posl. Jirásek. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Jirásek: Slavná sněmovno!
Průmyslový výbor ve schůzi 12. června
projednal zákon z 20. prosince 1946, č. 256 Sb.
o dočasných omezeních v živnostenském
a jiném výdělečném podnikání,
jehož účinnost končí 30. června
1947. Když loňského roku byl tento zákon
projednáván, resp. prodlužována jeho
účinnost do 30. června 1947, bylo v plenu
ústavodárného Národního shromáždění
jak zpravodajem výboru průmyslového, tak
i ostatními pány zpravodaji příslušných
výborů zdůrazňováno, že
od 1. července 1947 bude již v platnosti úplně
nový zákon, který měl definitivně
s ohledem na celý náš hospodářský
život regulovat naše živnostenské a jiné
výdělečné podnikání.
Průmyslový výbor proto při projednávání
tohoto zákona a předkládání
jeho ke schválení připomíná
a zdůrazňuje, že je skutečně
nutné co nejdříve připravit a předložit
nový zákon, který dá nové základy
pro naše živnostenské a výdělečné
podnikání, a to v takovém duchu, jak toho
dnešní doba vyžaduje.
Průmyslový výbor vítá proto
sdělení ministerstva průmyslu, že nová
osnova je již v meziministerském připomínkovém
řízení a že dříve, než
uplyne platnost právě předkládaného
zákona, bude předložena ústavodárnému
Národnímu shromáždění
k projednání nová předloha. Průmyslový
výbor - jak jsem již uvedl - projednal vládní
návrh zákona a konstatuje, že nejde jen o prodloužení
zákona č. 256 Sb. nýbrž i o částečnou
změnu, resp. jeho doplnění. Doplnění
spočívá v tom, že k čl.
1, který zůstává nezměněn,
je připojen následující doplněk:
"Těmto organisacím a obchodní živnostenské
komoře se doručí rozhodnutí podle
§ § 1 až 3 a přísluší
jim právo odvolati se proti němu." Jinak zůstává
celý zákon beze změny, jenže se jeho
účinnost prodlužuje do 31. prosince 1947. Průmyslový
výbor tento doplněk navržený živn.-obchodním
výborem přijal, a to již také z toho
důvodu, že v nově připravované
osnově zákona je již s touto dikcí počítáno
a poněvadž vychází z názoru,
že odvolací právo stavovských, hospodářských
a živnostenských organisací se jeví
jako oprávněná nutnost.
Navrhuji proto jako zpravodaj průmyslového výboru,
aby předložený zákon o dočasných
omezeních v živnostenském a jiném výdělečném
podnikání s předneseným doplňkem
byl ústavodárným Národním shromážděním
přijat a schválen tak, jak byl schválen výborem
průmyslovým. (Souhlas.)
Předseda: Zpravodajem za výbor právní
je p. posl. Štěpán. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Štěpán: Slavná
sněmovno, dámy a pánové!
Vláda předložila osnovu zákona, jímž
se prodlužuje účinnost zákona ze dne
20. prosince 1946, č. 256 Sb., o dočasných
omezeních v živnostenském a jiném výdělečném
podnikání ústavodárnému Národnímu
shromáždění ke schválení.
Obsahem tohoto zákona mělo býti pouze prodloužení
svrchu uvedeného zákona č. 256/47, jehož
platnost končí dnem 30. června 1947, o další
polovinu roku, t. j. do 31. prosince 1947. Jako důvod k
vypracování vládního návrhu
tohoto zákona bylo uvedeno se strany vlády toto:
Ministerstvo průmyslu vypracovalo osnovu zákona
o úpravě živnostenského a jiného
výdělečného podnikání
a tuto osnovu předložilo ke schválení
vládě. Vláda však dne 27. května
1947 rozhodla, aby ministr průmyslu dal vypracovanou osnovu
přepracovati na podkladě osnovy vlastního
resortu a s přihlédnutím též
k ostatním souběžným osnovám
ostatních resortů, tak zejména ministerstva
vnitřního obchodu tak, aby byla vypracována
jediná osnova upravující živnostenské
a jiné výdělečné podnikání
pro celý stát. Ježto však platnost zákona
č. 256/46 Sb. končí již dne 30. června
i 1947, nebylo možno, aby ministerstvo průmyslu vyhovělo
svrchu uvedenému rozhodnutí vlády, a také
prakticky nebylo možno, aby v krátké lhůtě
jednoho měsíce byla přepracovaná osnova
schválena vládou a ústavodárným
Národním shromážděním.
Byla proto vypracována svrchu zmíněná
osnova, která byla vládou dne 27. května
1947 schválena a jako vládní návrh
zákona předložena ústavodárnému
Národnímu shromáždění
ke schválení jako sněmovní tisk 633.
Přítomný stav řízeného
a plánovaného hospodářství
by totiž naprosto nemohl bez vážných otřesů
připustit, aby odpadla kontrola zakládání
a změny živnostenských a jiných výdělečných
podniků a živností, jak ji zavedlo ustanovení
vládního nařízení č.
14/43 Sb., jehož ustanovení byla recipována
zákonem č. 256/46. Alespoň po přechodnou
dobu, pokud nebude tato kontrola ještě s ostatními
veškerými nutnými opatřeními,
týkajícími se úpravy živnostenského
a jiného výdělečného podnikání,
upravena zákonem novým, odpovídajícím
dnešnímu stavu a potřebám přítomné
i budoucí doby, není možno svrchu uvedených
ustanovení postrádati a není tudíž
zatím možno připustit, aby zákon č.
256/46 pozbyl účinnosti, aniž byl přiměřeně
nahrazen novými právními předpisy.
Zmíněný vládní návrh
zákona byl projednán živn.-obchodním,
průmyslovým a právním výborem
ústavodárného Národního shromáždění.
Živn.-obchodní výbor ústavodárného
Národního shromáždění
pozměnil předložený vládní
návrh zákona v tom směru, že vložil
do něho jako čl. 1 ustanovení, podle něhož
se § 4, odst. 1 vládního nařízení
ze dne 13. ledna 1943, č. 14 Sb., o dočasných
omezeních v živnostenském a jiném výdělečném
podnikání, ve znění zákona
č. 256/46 Sb. mění a doplňuje v ten
smysl, že rozhodnutí podle §§ 1 až
3 citovaného vládního nařízení
musí býti doručeno příslušným
organisacím hospodářství (odborným
organisacím) a obchodním a živnostenským
komorám, které musí býti podle zmíněného
§ 14 vládního nař. slyšeny, a tyto
organisace a obchodní a živnostenské komory
mají pak proti rozhodnutí podle §§ 1 až
3 citovaného vládního nařízení
odvolací právo. Tento doplněk byl odůvodněn
již dávno citelnou potřebou, aby rozhodnutí
podle §§ 1 až 3 citovaného vládního
nařízení - jde o souhlas s opovědí
živnosti nebo s oznámením o nastoupení
jiné výdělečné činnosti,
o udělení koncese, o povolení různých
změn v živnostenském nebo jiném výdělečném
podnikání, jak je má na zřeteli svrchu
uvedené ustanovení §§ 1 až 3 - mohla
býti též z popudu organisací hospodářství
- t. j. odborných organisací - a obchodních
a živnostenských komor, které již podle
stávajících předpisů musí
býti slyšeny, instančně přezkoušena.
Vládní návrh zákona, jímž
se prodlužuje účinnost zákona č.
256/46 Sb., se takto stal návrhem zákona, jímž
se mění a doplňuje zákon ze dne 20.
prosince 1946, č. 256 Sb., o dočasných omezeních
v živnostenském a jiném výdělečném
podnikání, a čl. I původního
vládního návrhu se stal takto čl.
II nového návrhu zákona, a čl. II
původního vládního návrhu zákona
se tak stal článkem III nového návrhu
zákona.
Návrh zákona byl v takto pozměněné
podobě podle návrhu živn.-obchodního
výboru schválen též průmyslovým
a právním výborem.
Jménem právního výboru ÚNS
doporučuji, aby ústavodárné Národní
shromáždění přijalo zákon
ve znění, jak bylo přijato uvedenými
výbory. (Souhlas.)
Předseda: K této věci jsou přihlášeni
řečníci. Zahajuji proto rozpravu. Řečníky
jsou páni posl. Horn, Hořínek,
Křepela. Uděluji slovo p. posl. Hornovi.
Posl. Horn: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
K vládnímu návrhu zákona (tisk 633),
kterým se prodlužuje účinnost zákona
ze dne 20. prosince 1946, č. 256 Sb., o dočasných
omezeních v živnostech a jiném výdělečném
podnikání, prohlašuji jménem klubu komunistické
strany Československa, že budeme pro tento návrh
hlasovat. Při této příležitosti
však konstatujeme, že je to ke škodě našeho
národního hospodářství a zejména
živnostenského podnikání, jestliže
dosavadní stav je takový, že vznikají
stále nové a nové živnosti, takže
to znamená hospodářsky neúnosné
drobení okruhu zákaznictva dosavadních živností
a risiko pro živnosti nově vznikající.
Opakují se tu zjevy hospodářské anarchie,
obvyklé v kapitalistických poměrech, které
vyúsťovaly v hromadné bankroty a konkursy živností,
tedy zjevy, které v lidově-demokratickém
pořádku musí býti do všech důsledků
zlikvidovány.
Přes všechna omezující opatření
jsme zároveň svědky toho, že hromadně
jsou povolovány živnosti nové, hospodářsky
zbytečné, zcela chaoticky a anarchisticky, a je
úplně patrno, že se to dělá protekcionářsky
podle zásady: kdo maže, ten jede, a podle partajnických
legitimací a stranické protekce. Nemůžeme
se ubránit dojmu, že to také byla jediná
skutečná příčina, proč
živnostensko-obchodní výbor Prozatímního
Národního shromáždění
vrátil vládě známou předlohu
č. 6, která měla zavést do povolování
živností pořádek. Předloha byla
vrácena proto, aby mohly být do té doby,
než vláda předloží přepracovaný
návrh, povolovány podle stranické protekce
a korupce další tisíce a tisíce zbytečných,
hospodářsky neúnosných podniků.
To je vůči živnostem přímo vražedné
politikaření lidí, kteří při
tom mají troufalou odvahu přivlastňovat si
pro sebe a své strany monopol na ochranu a podporu soukromého
podnikání, chytře při tom zamlčujíce,
že jim jde o soukromé podnikání jen
to velké a největší, které živnostníky
suchou cestou vyvlastňuje a ničí. Tomuto
řádění je třeba udělat
přítrž a vítáme proto, že
příslušná ministerstva mají už
zpracovány předlohy o plánování
v živnostenském podnikání, takže
dnešní prolongace zákona o dočasných
omezeních v živnostech a jiném výdělečném
podnikání skončí již pravděpodobně
opravdu koncem tohoto roku, aby byl udělán definitivní
pořádek. Zároveň používám
této příležitosti, abych se stručně
zmínil o některých událostech v našem
veřejném životě, které by mohly
přinést našim živnostníkům
neblahé následky.