Předseda Josef David.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Petr.
Zapisovatelé dr Kokeš, dr Neuman.
Člen vlády ministr inž. Kopecký.
215 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: tajemník NS dr Madar;
zástupci tajemníka NS dr Ramajzl a dr Záděra.
1. Zpráva výboru právního o vládním
návrhu zákona (tisk 492). kterým se mění
a doplňují některá ustanovení
o soudní organisaci a o příslušnosti
a řízení v občanských věcech
právních (tisk 639).
2. Zpráva výborů zahraničního
a živnostensko-obchodního o vládním
návrhu (tisk 565), kterým se předkládá
ústavodárnému Národnímu shromáždění
republiky Československé k projevu souhlasu obchodní
a platební dohoda i se svými přílohami
mezi republikou Československou a republikou Tureckou,
podepsaná v Ankaře dne 5. prosince 1946 a uvedená
v prozatímní platnost vládní vyhláškou
z 31. ledna 1947, č. 54 Sb. (tisk 644).
3. Zpráva výborů zahraničního,
průmyslového a živnostensko-obchodního
o vládním návrhu (tisk 605), kterým
se předkládá ústavodárnému
Národnímu shromáždění
republiky Československé Dohoda a zachování
nebo obnově práv živnostenského vlastnictví,
dotčených druhou světovou válkou,
spolu se závěrečným protokolem a dodatkovým
závěrečným protokolem, podepsanými
v Neuchâtelu dne 8. února 1947 (tisk 643).
4. Společná zpráva výborů technického
a právního a zpráva výboru rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 522),
jímž se mění a doplňuje zákon
ze dne 12. dubna 1946, č. 86 Sb., o stavební obnově
(tisk 656).
Předseda (zvoní): Zahajuji 58. schůzi
ústavodárného Národního shromáždění.
Přikazuji dodatečně též výboru
rozpočtovému návrh posl. Vilíma
a druhů na vydání zákona o převodu
vlastnictví majetku hlubocké větve Schwarzenbergů
na zemi Českou (tisk 433).
Kdo s tímto dodatečným přikázáním
uvedeného iniciativního návrhu (tisk 433)
též výboru rozpočtovému souhlasí,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím je návrh posl. Vilíma
(tisk 433) přikázán též výboru
rozpočtovému.
Nebude-li námitek, projednáme čtvrtý
odstavec pořadu. (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Přistoupíme tedy k projednávání
čtvrtého odstavce pořadu, jímž
je
4. Společná zpráva výborů
technického a právního a zpráva výboru
rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 522), jímž se mění
a doplňuje zákon ze dne 12. dubna 1946, č.
86 Sb., o stavební obnově (tisk 656).
Zpravodajem je posl. dr Hobza. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Hobza: Slavná sněmovno!
Roční praxe se zákonem ze dne 12. dubna 1946,
čís. 86 Sb., o stavební obnově nás
poučila o tom, že je v zájmu urychleného
a řádného provedení stavební
obnovy, aby byl tento zákon v některých směrech
změněn, po případě doplněn.
Proto přišlo ministerstvo techniky s vládním
návrhem, znamenajícím novelisaci původního
zákona. Doplňky, po případě
změny, o něž v navrhované vládní
osnově jde, možno roztříditi přibližně
do čtyř skupin.
První skupinu tvoří doplňky zákona,
obsahující úpravu otázek, jimiž
se původní zákon dosud vůbec nezabýval.
Tak se zavádí státní podpora nesoběstačným
obcím na pořízení předběžných
regulačních náčrtů. Důležitá
novinka se týká stavební obnovy u zkonfiskovaného
majetku a bývalých německých vojenských
cvičišť. Podle původního zákona
byla totiž možná státní podpora
na stavební obnovu výhradně jen u knihovních
vlastníků. Tím byli ze stavební obnovy
prakticky vyloučeni přídělci konfiskovaného
majetku, stejně jako majitelé půdy na plochách
bývalých německých cvičišť,
poněvadž ani ti, ani oni nebyli a nejsou dosud knihovními
vlastníky. V jejich prospěch byla navržena
nyní ve vládní osnově státní
podpora na stavební obnovu u majetku zkonfiskovaného
a bývalých německých vojenských
cvičišť už před zaknihováním
vlastnictví nových majitelů do pozemkových
knih. Dále se dává možnost přímého
poukazování podpor a příspěvků
státem na úhradu nákladů staveb nebo
při placení zaručené zápůjčky.
Nesoběstačným jednotlivcům může
býti okresním národním výborem
ze státních prostředků vyplacena záloha
na přípravné práce, zejména
na výlohy stavebních plánů. Dosud
si musel každý jednotlivec opatřiti přípravné
práce na vlastní náklady, a to už před
podáním žádosti o státní
podporu. Z důvodů účelnosti a hospodárnosti
se mohou a mají podle vládního návrhu
budovati potřebné veřejné komunikace,
kanalisace a vodovody hned současně s prováděním
stavební obnovy v obcích.
V druhé skupině změn a doplňků
jde o rozšíření pojmu stavební
obnovy, a to jednak na změny nebo přístavby
objektů válkou nedotčených, má-li
týž vlastník jiný objekt válkou
poškozený; dále na tak zv. škody lehké,
na něž není třeba stavebního
povolení. Jestliže jsou tyto lehké škody
většího rozsahu; a konečně na
objekty válkou sice nedotčené, ale zchátralé,
které je nutno uchovati z důvodů veřejných,
na př. památkových.
Do třetí skupiny možno zařaditi navrhovaná
ustanovení směřující k zjednodušení
a zrychlení řízení. Sem patří
navrhované ustanovení, podle kterého komise
pro stavební obnovu může býti místo
čtyřčlenná, jako to bylo podle původního
zákona, třeba i jen dvoučlenná, a
to v celé republice, kdežto dosud tomu tak bylo pouze
na Slovensku. Zmocněnec pro stavební obnovu nemusí
být jmenován vždy a bezpodmínečně,
nýbrž v určitých případech
může místo něho fungovati technické
oddělení okres. národ. výboru. Dozor
nad zmocněncem se přenáší se
zemského národního výboru na okresní
národní výbory. Rozhodování
ZNv o tom, která obec má vyhovující
upravovací plán, pro příště
odpadá. Zavádí se možnost tak zv. zkráceného
řízení, a to i na návrh stavebníka.
Dává se individuálním stavebníkům
možnost speciálního výměru pro
ně před celkovým výměrem o
stavební obnově, čehož dosud nebylo.
Působnost stavebního úřadu může
býti přenesena přímo na zemskou komisi
pro stavební obnovu. Technická přezkoušení
žádosti o stavební obnovu budou příště
konat ONV místo ZNV. Zavádí se urychlené
řízení o obnově, pokud se týká
získání bytů.
Čtvrtou skupinu změn a doplňků tvoří
konečné návrhy, mající za účel
odstraniti některé pochybnosti, k nimž
dosavadní text původního zákona zavdával
podnět.
Při projednávání tohoto vládního
návrhu bylo všeobecně konstatováno ve
výboru technickém i právním, že
zkušenosti s dosavadní stavební obnovou nejsou
uspokojující. Kdyby měla býti prováděna
tak nemožně pomalým tempem, jak jsme toho dosud
svědky, tedy bychom s ní nemohli býti hotovi
ani za 20 let. Hlavní příčinou dosavadního
nezdaru spatřovali mnozí poslanci ve stránce
finanční. Dosavadní způsob financování
stavební obnovy ve formě státní záruky
neláká totiž stavebníky, poněvadž
podle starých zkušeností už z doby před
válkou se obávají státního
stavebního regresu. Dále působí veliké
obtíže skutečnost, že na poškozených
a nyní obnovených objektech zůstávají
zaknihovány všechny dosavadní dluhy a mimo
to se k těmto starým knihovním dluhům
připojují nové stavební zápůjčky
podle zákona o stavební obnově. Tím
se tyto objekty tak nemožně zadluží, že
budou prakticky úplně předluženy. To
působí značné obtíže zejména
u usedlostí zemědělských, neboť
je známo, že na příklad při převádění
zemědělského majetku u příležitosti
sňatků v zemědělských rodinách
nutno pozemkovou knihu obvykle znovu zatěžovati dalšími
břemeny. U objektů zemědělských
takto v důsledku stavební obnovy zadlužených
nebylo by prakticky už ani možné normální
dluhové zatížení u příležitosti
zmíněných sňatků v zemědělských
rodinách. Je ovšem samozřejmé, že
obdobné potíže by činilo přílišné
zatížení i u všech ostatních objektů.
Proto přišel kol. posl. inž. Janáček
s návrhem nového dalšího způsobu
financování stavební obnovy, a to přímým
státním příspěvkem. S jeho
návrhem se konformoval i posl. inž. dr Ješ,
který myšlenku poněkud rozvedl a konkretisoval.
Zásadně oba sledovali ten cíl, aby se poškozeným
osobám dostalo přímého státního
peněžního příspěvku na
stavební obnovu jejich poškozeného objektu.
Myšlenku tuto podporoval i kol. dr Jelínek.
Všichni uvedení poslanci a jejich klubovní
kolegové se shodovali v tom, že bez tohoto nového
dalšího způsobu financování se
nám stavební obnova nerozjede. Tak na př.
ve Slezsku při 1600 poškozených nemovitostí
bylo dosud podáno jenom 18 žádostí o
stavební obnovu.
Kolegové z komunistické strany namítali však
proti navrhovanému dalšímu způsobu financování
jeho finanční neúnosnost pro státní
finance. Z toho důvodu byl vyžádán názor
ministerstva financí, a poněvadž jde o problém
mimořádné důležitosti a dosahu,
byl pozván po prvém nezdaru do výboru přímo
osobně pan ministr financí. Ten se sice postavil
proti navrhovanému přímému státnímu
příspěvku na stavební obnovu, avšak
navrhl takové řešení, které do
značné míry vychází vstříc
návrhům uvedených poslanců, takže
jejich myšlenka zůstává vlastně
zachována, třebas v poněkud jiné podobě.
Rozdíl mezi návrhem ministerstva financí
a iniciativním návrhem posl. inž. dr Ješe
a inž. Janáčka spočívá
hlavně v tom, že podle návrhu ministerstva
financí je státní pomoc omezena jednak teritoriálně
na souvislá území válkou těžce
postižená, jednak věcně na usedlosti
zemědělské a objekty s menšími
byty nebo s malou živnostenskou provozovnou. Dále
se zatížení přenáší
na obce, kdežto podle návrhu posl. inž. Janáčka
a inž. dr Ješe spočívalo přímo
na státu. Státní stavební podpora
dosahuje čtyř pětin dnešního
stavebního nákladu, kdežto podle návrhu
posl. inž. Janáčka a inž. dr Ješe
se měla rovnati výši válečné
škody, avšak pro všechny bez rozdílu a bez
omezení, kdežto ony čtyři pětiny
stavebního nákladu se týkají pouze
omezeného počtu stavebníků teritoriálně
i věcně, jak jsem právě uvedl.
Ministerstvo financí spatřuje výhodu svého
návrhu hlavně v tom, že se navrhovaným
řešením vyhnulo problému náhrady
válečných škod, poněvadž
se jinak obávalo, že by se mohlo jednati o prejudic
pro celou otázku náhrady válečných
škod vůbec, a to není v ministerstvu financí
toho času vítané.
Náklad na stavební obnovu se odhaduje asi na 40
miliard Kčs, náklad veškerých válečných
škod asi na 300 až 400 miliard Kčs. Ministerstvo
financí se pochopitelně brání proti
přílišnému a hlavně nárazovému
zatížení státních financí.
Proto odmítá zatím vůbec řešení
otázky náhrady válečných škod.
Mám porozumění pro tyto finanční
starosti našeho státu, avšak na druhé
straně chci při této příležitosti
naprosto jasně a důrazně říci,
že na dlouho se tento problém náhrady válečných
škod oddalovati nedá. Dotčení postižení
příslušníci našeho národa
ve velké většině trčí
v dluzích, zaviněných právě
válečnými událostmi, z normálního
příjmu je uhraditi nemohou a spoléhají
jedině na slíbenou náhradu. Jsou zatím
trpěliví, poněvadž chápou mimořádně
těžkou situaci státu, ale při tom pevně
věří, že problém řešen
bude a že náhradu dostanou. Proto apeluji na ministerstvo
financí, aby neodkládalo řešení
tohoto problému do budoucnosti příliš
daleké, nebo by se mohlo v odhadu trpělivosti našich
spoluobčanů přepočítati. Věřím,
že ministerstvo financí celý problém
také takto chápe a dovede věcně i
časově správně odhadovati.
Pan ministr financí výslovně konstatoval
v technickém výboru, že jeho návrh byl
vyvolán iniciativním návrhem posl. inž.
Janáčka a inž. dr Ješe,
poděkoval jim za tuto jejich iniciativu a dodal, že
je to krásný příklad spolupráce
mezi parlamentem a mocí výkonnou. I já bych
chtěl při této příležitosti
tuto spolupráci a její krásný positivní
výsledek zdůraznit a poděkovat zase naopak
panu ministru financí za opravdovou snahu po dorozumění,
jejímž výsledkem je právě navrhovaný
zákon, tak jak byl v několika schůzích
výborů technického a právního
po četných změnách a doplňcích
přijat a jak leží dnes v souhrnném znění
před vámi.
Jako zpravodaj výboru technického vám navrhuji
a doporučuji, abyste jej schválili. (Potlesk.)
Předseda: Zpravodajem za výbor právní
je p. posl. inž. Janáček.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. inž. Janáček: Pane předsedo,
vážené dámy a pánové!
Myslím, že nebylo v ústavodárném
Národním shromáždění přijato
až doposud mnoho zákonů, jejichž projednávání
v příslušných výborech by bylo
na sebe soustředilo takový zájem celé
veřejnosti, tisku a rozhlasu, jako právě
tomu bylo při jednání o vládním
návrhu zákona, jímž se mění
a doplňuje zákon č. 86/1946 o stavební
obnově.
Mám za to, že tento všeobecný zájem
veřejnosti byl zcela na místě a že byl
zcela odůvodněn, a to nejenom pro význam
věci, kterou projednává - a to je odstranění
překážek, které se až dosud stavěly
v cestu úspěšnějšímu rozvinutí
stavební obnovy válkou poškozených anebo
zničených objektů - nýbrž také
pro celý průběh projednávání
tohoto zákona v příslušných sněmovních
výborech. Toto projednávání totiž
přineslo s sebou najednou hned několik zajímavých
poznatků pro charakteristiku našeho dnešního
- jak to dnes říkáme - lidově demokratického
parlamentarismu a pro celý náš politický
život vůbec. Tak především bych
chtěl při této příležitosti
zdůraznit, že při příležitosti
projednávání osnovy tohoto zákona
prokázal náš parlament opětovně
svoji životaschopnost a rozhodnou vůli býti
a zůstati aktivním, iniciativním a tvořivým
činitelem při tvorbě nových zákonů.
Od známé velké rozpravy, která byla
v této sněmovně navázána na
vládní prohlášení z června
1946 ve věci postupu při tvorbě naší
nové ústavy, jsme svědky toho, že tento
parlament úspěšně hájí
svou nezávislost na vládě a své právo
na vlastní zákonodárnou iniciativu. Řada
již přijatých anebo v této sněmovně
podaných iniciativních návrhů je toho
viditelným důkazem. Byli mnozí kritikové
našeho parlamentního života, kteří
v neexistenci parlamentní oposice a v celém systému
stran Národní fronty spatřovali nebezpečí
pro náš politický život, spočívající
v tom, že za těchto okolností nutně
musí parlament klesnout na úroveň pouhého
hlasovacího aparátu bez vlastní iniciativy.
Myslím, že můžeme býti šťastni,
podíváme-li se objektivně na dosavadní
bilanci ústavodárného Národního
shromáždění, že se tyto předpovědi
nesplnily. A jedním takovým dokladem toho bylo i
projednávání předloženého
vám vládního návrhu zákona
ve výboru technickém i právním, který
byl z iniciativy poslanců v podstatných částech
přepracován a dokonce ve věci financování
postaven na docela nové základy.
Druhá taková zajímavá charakteristika
dnešního našeho politického života,
jež se projevila u příležitosti projednávání
této vládní osnovy, velevážení
pánové a dámy, je aktivní účast
nejširších kruhů veřejnosti na
zákonodárné práci.
Přiznám se vám, vážení,
že od chvíle, kdy vešlo v širší
známost, že jsem ve výboru podal určité
návrhy na podstatné rozšíření
vládní předlohy a přímé
státní stavební příspěvky
na obnovu, že jsem byl v pravém slova smyslu zahrnut
písemnými, ústními, telefonickými
připomínkami a podněty ze všech vrstev
lidových, ať již to byli majitelé domů
a domků, ať již to byli zástupci z kruhů
finančních, z řad stavebních odborníků
atd. Rád bych zdůraznil, že všechny tyto
podnětné návrhy nesly se vesměs konstruktivní
snahou prospět věci, přinést do věci
něco nového, a jsem šťasten, mohu-li prohlásit,
že mnoho z těchto podnětů jsem mohl
při projednávání vládního
návrhu použít a také určité
z nich v určitých formách při projednávání
ve výborech také uplatnit.
Myslím, že tato aktivní účast
nejširších vrstev lidových, jejich zájem
o naši práci parlamentní, že to je také
věc potěšitelná, a budeme-li právě
na této cestě hledati vnitřní náplň
toho, čemu říkáme lidová demokracie,
t. j. budeme-li tu lidovou demokracii hledat a vidět v
této úzké a důvěrné
spolupráci veřejnosti s parlamentem, myslím,
že to bude správná cesta a že se po této
cestě dostaneme jistě k demokracii, která
bude mít větší a hlubší
smysl.